اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۲:۱۶
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۰
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۰۶
طلوع آفتاب ۰۵:۰۷:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۴:۳۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۱۱:۱۱
رونمایی از مشکل جدید صنعت سی ان جی

تردد «بمب های» متحرک در خیابان ها

عدم بازرسی دقیق و دوره ای روی مخازن سی ان جی خودرها، زنگ خطر را برای این صنعت به صدا درآورده و مسولان امر را در مقابل یک بحران بالقوه قرار داده است.

تردد «بمب های» متحرک در خیابان ها

به گزارش سراج24 به نقل از «عصر نفت»، سوخت‌گیری «بمب‌های متحرک» در جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی و پیمایش آنها در خیابان‌ها و جاده‌ها بهترین عنوان برای حال و هوای امروز خودروهای دوگانه‌سوز و گاز‌سوز است که به دلیل نبود نظارت کافی بر مخازن آنها، به یک دغدغه مهم تبدیل شده‌اند.

از ۳.۵ میلیون دستگاه دوگانه‌سوز ۹۲۰ هزار خودرو به صورت کارگاهی، ۲‌میلیون و ۳۰۰ هزار در کارخانه‌ها و ۳۰۰ هزار به صورت غیرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند. مخازن گاز‌سوز به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند و بازرسی آنها به درستی انجام نمی‌شود.

این مهم مورد تأیید تمامی سخنرانان در ششمین همایش ملی خودرو، سی‌ان‌جی و سوخت‌های جایگزین بود، به عنوان نمونه رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در این باره گفت: از سال ۸۲ تا امروز، مخازن سی‌ان‌جی خودروهای گازسوز بازرسی نشده‌اند، کار بازرسی مخازن به مجموعه‌ای که واگذار شده غلط بوده، باید وزارت نفت کار بازرسی مخازن سی‌ان‌جی را برعهده بگیرد.

علیرضا فیض‌بخش ادامه داد: به دنبال توسعه نامتوازن این صنعت در آن دوره، ما مجاب شدیم که صنعت تولید مخزن سی‌ان‌جی در کشور چین توسعه پیدا کند و ما بزرگ‌ترین واردکننده مخزن جهان شدیم؛ مخزنی را که به ازای هر لیتر ۲ دلار قیمت داشت، ما تا ۷ دلار در لیتر از این کشور خریدیم. جایگاه‌ها نیز بدون نگهداری درست جلو رفتند، چنان که خشک‌کننده‌ها از مدار خارج شدند و همراه گاز، آب تحویل مردم داده‌اند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه باید به صنایع داخلی توجه بیشتری کرد، گفت: ظرفیت ساخت مخزن در داخل کشور ۶/۱میلیون دستگاه است که در سال گذشته تنها ۷۰هزار دستگاه تولید کرده‌اند و هنوز هم خودروسازان به دنبال واردات مخزن هستند!

دبیر انجمن سوخت‌های جایگزین هم در این همایش گفت: خودروهای گازسوز در ایران با هر نوبت سوختگیری ۱۲۰ کیلومتر پیمایش دارند، در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی این رقم بیش از ۵۰۰ کیلومتر است. شهریار خاشع افزود: در زمینه بازرسی جایگاه‌ها زحمات زیادی در وزارت نفت و سازمان استاندارد کشیده‌اند اما در زمینه بازرسی خودروها عملاً دارند این دست و آن دست می‌کنند که این مسئله بسیار خطرناک است و ممکن است در آینده بحران‌زا شود. خودروهایی که در ایران گازسوز می‌شوند، عملاً صندوق عقب را از آنها می‌گیریم، وقتی مردم به مسافرت می‌روند در برخی موارد اقدام به باز کردن مخزن سی‌ان‌جی از صندوق عقب می‌کنند که این باز کردن و دوباره نصب کردن آن بسیار خطرناک است.

این کارشناس سوخت با بیان اینکه زمان شارژ خودرو در جایگاه دو تا سه‌دقیقه طول می‌کشد، گفت: اما برای سوخت‌گیری هر خودرو در یک جایگاه سی‌ان‌جی زمانی حدود یک‌ساعت مالک خودرو باید اختصاص دهد تا به جایگاه رسیده و بتواند سوختگیری کند.

منبع:عصر نفت

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••