اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۴/۰۶ - ۱۶:۰۲
آیت‌الله خاتمی در نماز جمعه تهران:

معنای رأی 77 درصدی مردم به بشار اسد مرگ بر آمریکا بود/جنجال‌ها علیه قوه قضاییه به دلیل مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی است

خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: داعشی‌ها لائیک هستند و دینی ندارند و علمای شیعه و سنی علیه آنها موضوع گرفتند چرا که هم شیعه و هم سنی را می‌کشند.

معنای رأی 77 درصدی مردم به بشار اسد مرگ بر آمریکا بود/جنجال‌ها علیه قوه قضاییه به دلیل مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی است

به گزارش سراج24، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران در خطبه دوم با بیان اینکه یکی از نام‌های خداوند مخضی است، گفت: مخضی کسانی را خوار می‌کند که مرزشکنی را از حد گذرانده باشند، البته شما نمازگزاران عزیز این‌چنین نیستید.

وی ادامه داد: انشاءالله خود را در ماه مبارک رمضان در معرض فیض، لطف و رحمت گسترده‌اش قرار می‌دهیم تا نام رئوف‌اش ما را فرا بگیرد و نه نام مخضی‌اش.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: در آستانه ماه مبارک رمضان و دعوت عام خداوند هستیم. خداوند در این ماه مبارک دعوت‌نامه عام می‌دهد و ضیافت این ماه با ضیافت‌های دیگر متفاوت است چرا که پذیرایی آن قرآن است.

خاتمی همچنین یکی از برنامه‌های ستودنی صداوسیما در ماه مبارک رمضان را جمع‌خوانی‌های قرآنی خواند و با بیان اینکه این جمع‌خوانی‌ها هم سراسری و هم استانی بود، ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ در ماه رمضان تقویت و باز در صداوسیما پخش شود.

وی با یبان اینکه باید قدر دعاهایی همچون ابوحمزه و دعای سحر را بدانیم این دعاها را "قرآن ساعد" عنوان کرد و افزود: پشت این دعاها دنیایی از معارف قرار دارد.

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به نمازگزاران تهرانی اظهار داشت: مردم عزیز خداجو باید در ماه مبارک رمضان 2 سفره داشته باشند؛ اول سفره سحر و دوم نماز شب و قرائت دعاها است.

وی گفت: 20 دقیقه مانده به اذان صبح بروید در خانه خدا و نماز شب بخوانید. آن وقت معنای سحر را می‌فهمید و می‌فهمیم. باید از سفره دوم بهره‌مند شویم. از این رو در این اردوی یک ماهه باید نماز شب جزء برنامه‌های عادی و به عبارتی روتین ما باشد به طوری که بی‌نماز شب روز را روشن نبینیم.

خاتمی ابراز امیدواری کرد که ماه رمضان امسال ماهی نورانی با صفای دل، نماز اول وقت، نماز شب و با انس به دعاها باشد.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه 11 تیر سالگرد شهادت چهارمین شهید محراب آیت‌الله صدوقی و 12 تیر روز درگذشت مرزبان تشیع حضرت علامه امینی را تسلیت گفت و با بیان اینکه باز در 12 تیر خاطره تلخ دیگری برای مردم پیش آمد، اظهار داشت: در آن تاریخ آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری ایران را در خلیج فارس در سال 67 هدف قرار دادند.

وی با بیان اینکه پرونده آمریکا سراسر جنایت است، خاطرنشان کرد: آنها به فرمانده این عملیات مدال دادند. از این رو حق‌تان است که مردم بگویند «مرگ بر آمریکا».

خاتمی به 4 تحلیل خود در رابطه با برخی مسائل داخلی و بین‌المللی پرداخت و افزود: تحلیل اول در رابطه با ترور مقام معظم رهبری و شهادت شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی است.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: در ششم تیر منافقین کوردل، مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر هدف قرار دادند، اما خداوند این ذخیره انقلاب را برای ما حفظ کرد و امیدواریم سایه این رهبر بزرگوار و مخلص تا انقلاب حضرت مهدی بر سر ما مستدام باشد.

وی با بیان اینکه بلافاصله در روز بعد (7 تیر) دفتر حزب جمهوری اسلامی منفجر و شهید بهشتی و 71 نفر از همراهانش به فیض شهادت نائل شدند، یادآور شد: امام در قبال این حادثه فرمودند در این حادثه 72 نفر به عدد شهدای کربلا از ما گرفته شدند و شهید برجسته این حادثه دردناک، شهید دکتر بهشتی است که امام خمینی (ره) او را به عنوان فردی متعهد، مجتهد، صالح، به درد بخور و فاضل خوانده بودند.

خاتمی با طرح این پرسش که جرم مقام معظم رهبری و شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی چه بود؟ اظهار داشت: قرآن جواب این را داده است، جرم آنها ایمان‌شان بود و همان جرمی که امروز استکبار جهانی با تمام قوا ملت ایران را تحت عنوان این جرم تحت فشار قرار می‌دهد. می‌گویند چرا پایبند به این مکتب هستید؟ دنیا و مستکبرین می‌دانند ایران بمب اتم ندارد و نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: گرفتاری آنها ایران اسلامی است، چرا که نمی‌توانند در منطقه حساس نظام دینی اینچنینی که علمدار اسلام ناب محمدی را برقرار کرده ببینند. البته راه همان راه مقام معظم رهبری و شهید بهشتی یعنی استقامت و ایستادن است.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه در روز 15 اسفند سال 59 و در همین مکان بنی‌صدر سخنرانی و اهانت‌هایی به شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی کرد، خاطرنشان کرد: در آن مراسم شعارهایی علیه شهید بهشتی سر داده شد و ایشان (شهید بهشتی) آن روز در قم بودند و ما هم در محضرشان بودیم. تلویزیون گوشه‌هایی از این اهانت‌ها را پخش کرد و شهید بهشتی پیرامون این اهانت‌ها با آرامش گفت: ما وقتی پا در این مسیر گذاشتیم، این حوادث را پیش‌بینی می‌کردیم و بنده گفتم آفرین بر این بینش و سعه صدر.

خاتمی به مظلومیت آیت‌الله شهید بهشتی اشاره کرد و با بیان اینکه وی هرجا که می‌رفت منافقین علیه او شعار می‌دادند اضافه کرد: مرحوم پرورش به وی گفت چرا از خود دفاع نمی‌کنید که وی پاسخ داد ما جوهره ایمان خود را حفظ کنیم، خدا از ما دفاع خواهد کرد. از این رو ما هم باید جوهره ایمان خود را حفظ کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی در سال 42 بودند که می‌گفتند با شعار مرگ بر شاه، شاه ساقط نمی‌شود. اما دیدیم که ساقط شد و امروز هم کسانی هستند که می‌گویند 1+5 کشک است، فقط باید با آمریکا مذاکره کنیم. او کدخداست و با مرگ بر آمریکا چیزی پیش نمی‌رود، اما با همین شعار مرگ برآمریکا ملت هیمنه آمریکا در دنیا شکسته است.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین به حضور مردم سوریه و رای قاطع آنها به بشار اسد اشاره کرد و گفت: 30 ماه آمریکایی‌ها به این کشور سلاح می‌فرستادند و یک ساعت قبل خبردار شدیم که آمریکا از کنگره درخواست کرده به آنجا (سوریه) 500 میلیون دلار اسلحه بفرستد، اما 77 درصد مردم به پای صندوق آمدند و به کسی رای دادند که دنیا و استکبار او را نمی‌خواست و این معنای مرگ بر آمریکا است.

خاتمی اضافه کرد: در عراق هم ترکیبی رای آوردند که آمریکا دوست نداشت، می‌خواست هوادارانشان رای بیاورد، اما مردم عراق به وابستگان آمریکا رای نداده‌اند و این هم باز شعار مرگ بر آمریکاست.

وی تاکید کرد: می‌توانیم هماوردی کنیم و به فضل خداوند هیمنه آمریکا را بشکنیم همچنان که شکسته‌ایم.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه سخنان خود در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی این هفته تهران، هفته قوه قضائیه را گرامی داشت و با بیان اینکه قوه قضائیه پشتوانه اجرایی نظام و در حقیقت اقتدار این قوه اقتدار نظام اسلامی است، اظهار داشت: اقتدار قوه درون‌زا و بیرون‌زا است. از این رو 6 سفارش آقا به قوه قضائیه اقتدار درون‌زا محاسبه می‌شود.

خاتمی در تبیین اقتدار بیرونی اظهار داشت: همه ما باید به قانون تمکین کنیم و اگر حکمی به نفع کسی صادر نمی‌شود، نباید قوه قضائیه را متهم کنیم.

وی ادامه داد: اگر در گوشه‌ای هم تخلفی صورت می‌گیرد بی‌انصافی است که آن را به کل قوه ربط بدهیم. ضمن اینکه جنجال‌هایی که طی روزهای اخیر علیه قوه قضائیه صورت گرفته، به دو دلیل مربوط می‌شود؛ دلیل اول موضع گیری شایسته و تحسین برانگیز رئیس قوه قضائیه علیه فتنه و فتنه‌گران است. رئیسی که مقام معظم رهبری ایشان را عالمی فاضل، متدین، خوشفکر، انقلابی و آگاه به مسائل خواندند و دلیل دوم هم مساله مبارزه قاطع قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی است.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به جنایت‌های گروهک تروریستی داعش در عراق پرداخت و این گروه را به عروسک کوکی تشبیه کرد و گفت: ستادی در اردن برای این موضوع تشکیل شده و دیگران این بلواها را مدیریت می‌کنند؛ اعضای ستاد آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس و ارتجاء منطقه است و هدفی که آنها دنبال می‌کنند، تجزیه عراق است.

خاتمی تصریح کرد: ما از همسایگان خود می‌خواهیم جدول آمریکا را پر نکنند و بدانند از اول انقلاب همسایه‌ای بهتر از ما نداشتند. بنابراین به نظر می‌رسد در جدول دشمن بودن و جدول آن را پر کردن دودی است که به چشم خود آنها خواهد رفت و ما فعلا در پی آن نیستیم که مساله را باز کنیم.

وی با اشاره به اینکه آنچه در عراق می‌گذرد مطلقا دعوای شیعه و سنی نیست، اظهار داشت: داعش جنایتکار است و فرماندهان آنها نیروهای وفادار به صدام هستند، لائیک هستند و دینی هم ندارند وعلمای شیعه و سنی علیه آنها موضوع گرفتند چرا که هم شیعه و هم سنی را می‌کشند و در موصل برخی‌ها را گردن زدند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به جنایت‌های گروهک تروریستی در عراق گفت: 2 هفته از این وحشی‌گری‌ها در عراق می‌گذرد، اما شورای امنیت واکنشی نشان نداده و حتی جلسه اضطراری هم برگزار نکرده است. این نشان می‌دهد که یا مرعوب آمریکا هستند و یا دست در دست هم دادند.

آیت‌الله خاتمی خطاب به نمازگزاران تهرانی گفت: فقط کافی است داعش را در فضای مجازی بنویسید، برای شما سرهای بریده می‌آید. آیا این ترور نیست؟ اگر ترور نیست معنای ترور چیست؟

وی گروهک تروریستی داعش را جریانی آمریکایی- صهیونیستی خواند و با بیان اینکه آنها می‌خواهند آبروی اسلام را ببرند و با اقدامات خود اسلام را دینی خشن و آدم‌کش معرفی کنند افزود: آنان آمدند تا به خیال خودشان رژیم صهیونیستی را‌ آسوده کنند و از سوی دیگر در پی رژیمی مثل رژیم آدم‌کش صدام‌حسین هستند.

خطیب نماز جمعه تهران با تشکر از مواضع ستودنی مرجعیت عالی‌رتبه عراق من‌جمله آیت‌الله سیستانی گفت: اعلام این موضع‌گیری‌ها مبارک و ستودنی بود. آنان برای خود بسیج راه انداختند و فرزند ایشان هم در کنار بسیجیان است. از این رو بسیج ارتش واقعی عراق است و اگر داعش باز به میدان بیاید، به تله حزب‌اللهی‌ها و بسیج عراق می‌افتد و انشاءالله قلع و قمع می‌شود به طوری که ریشه تکفیری‌ها کنده شود.

آیت‌الله خاتمی همچنین از اقدام و عملکرد اخیر قوه مقننه (مجلس) پیرامون تکثیر نسل و سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری و عفاف و حجاب تقدیر و تشکر کرد و گفت: دولت دغدغه عفاف را هم دارد و معتقدم دولت باید امر حجاب را از کارگزاران خود شروع کند.

وی در همین راستا اعلام کرد: وزارت کشور طی نامه‌ای 16 اقدام خود را در این زمینه برای بنده ارسال کرده است.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: معتقدیم مسئولان نظام در 3 قوه باید حجاب را از کارگزاران خود شروع کنند. این کار بزرگی است. البته ما منکر این نیستیم که صدها هزار بانی عفیفه و محجبه در عرصه اجرایی کشور داریم که همه آنها مشغول کار هستند.

آیت‌الله خاتمی در پایان سخنان خود در خطبه دوم به صرفه‌جویی آب اشاره کرد و با بیان اینکه در بعضی استان‌ها نمی‌گویم بحران بلکه مشکل آب پیش آمده است، گفت: امت با صرفه‌جویی در این عرصه رفع مشکل کنند.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز عبادی سیاسی این هفته جمعه تهران با بیان اینکه همه را به تقوای الهی دعوت می‌کنم، خطاب به نمازگزاران تهرانی گفت: خداوند رئوف همه شما خوبان را به ضیافت خود دعوت کرده و انشاءالله با افتخار و با نشاط این دعوتنامه را تحویل بگیریم و به ضیافت الهی برویم.

وی در ادامه به ویژگی‌های جامعه نبوی اشاره کرد و گفت: پیشانی جامعه دینی باید تواضع در برابر حق و خضوع باشد. از پیشانی جامعه اسلامی تسلیم در برابر خدا نمایان است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان قرار داریم اضافه کرد: وقتی که کسی از بیرون وارد تهران می‌شود باید بپرسد چه خبر است؟ چرا غذاخوری‌ها تعطیل است؟ و به او بگویند به دلیل اینکه ماه رمضان است.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: کسی که وارد جامعه اسلامی می‌شود باید ببیند همه چادری و محجبه هستند . حجاب برتر حجاب سنتی و چادر است چون چادر ریشه قرآنی دارد.

وی اضافه کرد: از این رو کسی که وارد تهران می‌شود وقتی که این صحنه‌ها را می‌بیند باید بگوید آفرین به تهران با این حجاب برترش؛ جامعه دینی باید برای خدا حریم نگه دارد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه کسی که به ادارات مراجعه می‌کند باید چیزی جز عدالت نبیند، اظهار داشت: هرکس در ادارات پارتی‌بازی کند در گناه شریک است. البته واسطه‌گری خوب اشکال ندارد و باید از این واسطه‌گری برای حق کسی که ضایع شده است، استفاده کرد.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: می‌خواهم باید بگویم در جای‌جای جامعه دینی، دین تجلی پیدا کند.

وی همچنین با طرح این پرسش که یاران خداوند چه کسانی هستند پاسخ داد: یاران خداوند کسانی هستند که وقتی قدرت را به آنها می‌دهند در مسیر ترویج معنویت و غیرت دینی حرکت کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••