اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۲۹:۳۶
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۲
اذان مغرب ۱۹:۱۵:۵۲
طلوع آفتاب ۰۵:۰۵:۵۸
غروب آفتاب ۱۸:۵۶:۱۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۲۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ - ۱۵:۳۹
«سراج 24»گزارش می دهد:

رسانه های انقلاب اسلامی در سال فرهنگ چه وظایفی بر عهده دارند؟

سال 93 در حالی از سوی رهبری و بر اساس دغدغه های فرهنگی ایشان بنام «اقتصاد و فرهنگ» نامگذاری شد که در نگاه نخست توجهات به سوی وزارت ارشاد و ارکان دولتی جلب می شود.

رسانه های انقلاب اسلامی در سال فرهنگ چه وظایفی بر عهده دارند؟

سال 93 در حالی از سوی رهبری و بر اساس دغدغه های فرهنگی ایشان بنام «اقتصاد و فرهنگ» نامگذاری شد که در نگاه نخست توجهات به سوی وزارت ارشاد و ارکان دولتی جلب می شود. بی شک این سازمان ها که بودجه های کلانی را نیز برای بهبود وضعیت فرهنگی کشور در اختیار دارند و عرصه های فرهنگی را مدیریت می کنند، تاثیرگذارترین ارکان در شرایط فرهنگی کشور هستند اما قطعا رسانه های نیز می توانند سهم بسزایی در تحقق میدیرت جهادی و فرهنگ سازی در امور اقتصادی ایفا کنند.

فرهنگ سازی اصلی ترین وظیفه رسانه

به گزارش سراج24 بر اساس آنچه گفته شد فرهنگ سازی اصلی ترین وظیفه رسانه به حساب می آید. متاسفانه در جامعه ایران رسانه را تنها به انتشار اخبار و پرداختن به حواشی سیاست و ورزش و هنر می شناسند و از عملکرد اصلی آن که باید فرهنگ ساز باشد غافل شده اند.

با افزایش رغبت مردم در جامعه ایرانی به رسانه ها اعم از گفتاری و شنیداری براحتی می توان به نقش بی بدیل این عناصر در فرهنگ سازی پی برد. البته فرهنگ سازی می تواند در حوزه های مختلف اعم از اقتصاد مقاومتی، ترویج سبک زندگی اسلامی، ترویج حجاب و ... تحقق پیدا کند که پرداختن بصورت مفصل در مورد فرهنگ سازی به مجالی بیشتر و حوصله ای مضاعف نیاز دارد علی ایحال بار دیگر تاکید می گردد که با توجه بهاقبال عمومی به رسانه ها در جامعه امروزی، این فضا می تواند بهترین بستر برای فرهنگ سازی در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

واقع نگری لازمه رسانه های انقلاب اسلامی

یکی از معضلاتی که در جامعه رسانه ای دنیا وجود دارد عدم پرداخت به واقعیت و قلب حقایق عنوان می شود. این روزها رسانه های غربی و برخی از رسانه های داخلی برای تحقق اهدافشان حاضرند دست به هر کاری بزند و حتی ضمن پنهان نمودن حقایق، آنها را نیز واژگون می کنند و عملا با القای دروغ به جامعه، به دنبال خبرسازی هستند تا خبررسانی. در نتیجه یکی از وظایفی که رسانه های انقلاب اسلامی در این عرصه بر عهده دارند انتقال حقایق به مردم است. حقایقی که از سوی رسانه های دیگر منقلب می شود، باید از سوی رسانه های انقلاب بصورت مستقیم و ملموس در اختیار  مخاطب قرار گیرد.

البته کسی مکر این ادعا نمی شود که هر خبری قابلیت انتقال ندارد و بعضا انتقال و انتشار یک خبر می تواند فضا را برای بازی سیاسی دشمن مهیا سازد اما قطعا جامعه ایرانی از رسانه های انقلاب انتظار دارند اخبار قابل انتشار بصورت صحیح و اقعی منتشر شود.

لزوم حفظ خطوط قرمز سیاسی و اخلاقی و شرعی

بعضا در رسانه ها اینگونه به نظر می رسد که گویا هیچ خط قرمزی وجود ندارد و فارغ از تعصبات سیاسی و خطوط فکری جناحی، گاهی مطالبی از سوی برخی رسانه ها منتشر می شود که اصول دین مبین اسلام و بدیهیات آموزه های دینی زیر سوال می رود و عملا این رسانه ها در زمین دشمن بازی می کنند.

البته عبور از خطوط قرمز به تفکرات دینی و عقیده ای محدود نمی شود و همانگونه که هر جامعه و نظامی برای بقای پایه های حکومتی اش یکسری خطوط قرمز تعریف می کند، جمهوری اسلامی نیز این قاعده مستثنی نیست اما برخی رسانه ها بعضا ناخودآگاه و بعضا خودآگاه در زمین دشمن بازی می کنند و با عبور از خطوط قرمز عملا هیچ مرزبندی با رسانه های بیگانه ندارند.

از این رو به نظر می رسد حفظ مرزبندی با رسانه های بیگانه نیز یکی از اصلی ترین وظایف رسانه ها در سال مزین بنام فرهنگ و اقتصاد است.

رسانه؛ مهمترین بستر برای رفع دغدغه های فرهنگی

در خصوص نگرانی پیرامون مسائل فرهنگی به واقع این اولین باری نیست که مقام معظم رهبری نسبت به این حوزه ابراز نگرانی می‌کنند، ایشان راه حل رفع این قبیل نگرانی‌ها را تقویت جبهه‌ی مومن انقلابی می‌دانند. نکته ظریفی که در این توصیه پنهان است مسئله تقویت است نه پرورش، یعنی ایشان معتقدند ما ظرفیت‌هایی داریم که تقویت همین‌ها نگرانی‌ها را برطرف می‌کند.

در این راستا می‌توان از رسانه‌ در جهت آگاهی بخشی هویت دینی بهره برد، لذا رسانه می‌تواند ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم دینی و ارزش‌ها و منش‌های سنتی باشد و به همبستگی و هم گرایی ملی و ایجاد فرهنگ ملی و معنوی بینجامد و زمینه انتقال میراث معنوی گذشتگان را فراهم آورد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••