اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ - ۱۱:۴۳

بی علاقگی رسانه غربی به زنانی با خاصیت اکسیری

روز جهانی زن همواره برای رسانه های غربی محملی است تا با آن هم به حجاب حمله کنند و هم موفقیت بانوان محجبه در عرصه بین المللی را نادیده بگیرند.

بی علاقگی رسانه غربی به زنانی با خاصیت اکسیری

به گزارش گروه وبگردی « سراج24»؛ سایت دویچه وله به بهانه روز جهانی زن به موفقیت های بانوان ایرانی در مسابقات ورزشی پرداخت اما همانگونه که انتظار می رفت باز هم به انعکاس گزینشی این موفقیت ها دست زد.

 

این سایت طی مطلبی در این خصوص مدعی شد: پس از "انقلاب اسلامی" زنان بسیاری با وجود تمام " محدودیت‌ها" در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت کردند. آنها در بسیاری از رشته‌های ورزشی مدال‌آور نیز بودند. هم‌زمان با روز جهانی زن، نگاهی اجمالی داریم به زندگی برخی از این زنان.

 

 

البته دویچه وله از محدودیت های جهانی که فدراسیون های مختلف برای بانوان ایرانی در راه رسیدن به قله های افتخار برای آنها می سازند، سخنی به میان نیاورد تا گزارش گزینشی بودن خود را کامل کند. این اتفاق در حالی است که محدودیت های درنظر گرفته شده در داخل، صرفا مربوط به ورزش کردن بانوان نیست بلکه حفظ شان و جایگاه شایسته زنان را هدف قرار داده است.

 

ظاهرا از نظر دویچه وله این افراد که برخی مدال های رنگین تری نیز صید کرده اند، زن نبودند!

 

این خبر گرچه به بهانه روز جهانی زن از سوی رسانه آلمانی منتشر شده اما این مناسبت همواره دستمایه ای بوده برای تصفیه حساب این رسانه ها با حجاب از دو منظر. یکی برای حمله به حجاب و دیگری سانسور موفقیت بانوان محجبه ایرانی در عرصه های بین المللی.

 

بنابراین  به نظر می‌رسد ترس این رسانه چندان هم بیراه نیست چرا که آنها همواره حجاب را مانعی برای موفقیت زنان معرفی می کنند و انعکاس رسانه ای این موفقیت ها کاملا با سیاست ها و اهداف آنها متناقض است.

 

 این ترس گرچه طبیعی است اما تنها به پاشنه آشیل آنها درباره ادعای محدودیت حجاب بدل نشده بلکه آنها نگرانند با این کار دختران مسلمان ایران به الگوی موفق دختران مسلمان در جهان، نه تنها در عرصه‌های فرهنگی- اجتماعی بلکه در ورزش نیز تبدیل شوند.


اما بانوانی که نماینده حجاب برتر بودند و نادیده گرفته شدند

مه‌لقا جام‌بزرگ

مه‌لقا جام‌بزرگ (متولد ۱۳۷۰ در همدان) تیرانداز زن ایرانی می‌باشد که در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو در تفنگ بادی تیمی ۱۰ متر مدال نقره و در ماده ۵۰ متر سه وضعیت مدال برنز گرفت.


حضور در المپیک تابستانی ۲۰۱۲

مه‌لقا جام بزرگ اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت. او همچنین نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کرد. او در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست ایران را صاحب سهمیه المپیک کند.

 

مه لقا جامه بزرگی با حجاب برتر در المپیک 2012 لندن

 

حضور وی با چادر در المپیک 2012 لندن بازتاب فراوانی داشت. گرچه رسانه های غربی در ابتدا تلاش داشتند صحنه های مربوط به این حضور را بایکوت کنند.

 

مریم هاشمی

مریم هاشمی ووشوکار ایرانی اهل کرمانشاه و قهرمان مسابقات جهانی ترکیه 2011 و مالزی در سال ۲۰۱۳ است. وی  از کودکی ووشو و ورزش‌های رزمی را آغاز کرد.

 

 

هاشمی دو بار در مسابقات جهانی موفق به کسب نشان طلا شده و اخیرا در مسابقات قهرمانی جهان مالزی در سال ۲۰۱۳ که با حضور قدرت‌های فنون رزمی دنیا برگزار شد، موفق شد حریفان خود را یکی پس از دیگری شکست داده و به قهرمانی جهان دست یابد و جایگاه ایران را در رتبه جهانی ارتقا بخشد.

 

وی که یک بانوی چادری است طی مراسمی مدال های خود را تقدیم مقام معظم رهبری کرد.

 

سمیه حیدری

عضو تیم ملی کوراش بانوان و متولد استان چهارمحال و بختیاری است. وی مدت سیزده سال است که در این رشته فعالیت می کند که دوازده سال آن عضو تیم ملی بوده است. وی دو بار در مسابقات داخل سالن آسیا نایب قهرمان شده است.

 

در یکی از این مسابقات که به میزبانی کره جنوبی بود وی با شکست حریفی از میزبان راهی فینال شد اما در فینال با ناداوری به حریفی از ازبکستان نتیجه را واگذار کرد و مدال نقره گرفت.

 

در همین مسابقات بود که با اصرار با چادر بر روی سکو رفت. گرچه این کار به راحتی صورت نپذیرفت زیرا میزبانان کره ای مخالف چنین تصمیمی بودند اما وقتی با اراده مصمم او مواجه شدند تسلیم شدند تسلیم شدنی که ظرف 20 دقیقه و با جلب اعتماد آنها واقع شد.

 

 

حیدری در ادامه موفقیت های خود به ایستگاه مسابقات جهانی ترکیه رسید. وی بعد از کسب مدال برنز در رقابت های کوراش قهرمانی جهان با چادر و با در دست گرفتن قران مجید و تمثالی از مقام معظم رهبری بر روی سکوی سوم جهان ایستاد و گفت: حجاب محدودیت نیست،  مصونیت است و باعث پیشرفت می شود.

 

 

او نیز مانند مریم هاشمی مدال طلای جهانی خود را به مقام معظم رهبری تقدیم کرد.

 

الهه احمدی

«الهه احمدی» عضو تیم ملی تیراندازی جمهوری اسلامی ایران که در مسابقات گوانگ‌ژو موفق به کسب ۳ مدال رنگارنگ شد، در هر سه نوبتی که بر روی سکوی اهدای مدال رفت، یک جلد کلام الله مجید به همراه خود برد تا پاسخی داده باشد به کشیش هتاک آمریکایی (تری جونز) که در آن زمان اقدام به قرآن سوزی کرده بود، از طرفی هم اعتقاد خود به اسلام را به معرض نمایش جهانیان بگذارد.

 

الهه احمدی قرآن به دست، سمت راست مریم طالبی و دست چپ مه لقا جامه بزرگی بانوان المپیکی ایران در بازی های آسیایی گوانژو

 

اما بانوان افتخارآفرین ورزشکاری که دویچه وله آنها را گزینش کرد

 به پاس قدردانی، نام و تصویر همه عزیزانی که سایت دویچه وله درباره آن مطلب فوق را نوشته، آورده می شود. ناگفته پیداست از آنجا که گنجاندن نام و تصاویر تمام عزیزان نام آور که تعدادشان چندین برابر حجم تعداد ذکر شده در گزارش است، از حوصله مطلب خارج بوده لذا از کسانی هم که یادی از آنها و افتخارات شان به میان نیامده، عذرخواهی می شود.

 

نجمه آبتین

نجمه آبتین در سال ۱۳۶۱ در شیراز متولد شده است. نجمه کماندار ایرانی است که پیش از این موفق به کسب سهمیه المپیک پکن شده بود. او همچنین نخستین زن تیرانداز ریکرو ایران است که تاکنون به المپیک راه یافته است.

 

نیلوفر اردلان

نیلوفر اردلان که متولد ۱۳۶۴ است، یکی از بازیکن فوتبال زنان ایران است. پیش از این هم پیشنهاداتی برای بازی در باشگاه‌های اماراتی داشت. برای مثال باشگاه ابوظبی مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با حقوق ماهیانه ۵ هزار دلار را به او پیشنهاد داده‌بود.

 

لیلا اسفندیاری

لیلا اسفندیاری کجوری راد متولد ۱۳۴۹ بود. لیلا در یکی از شاخص‌ترین کارهایش موفق شد به قله دشوار نانگاپاربات صعود کند، او در سال ۱۳۹۰ قصد صعود به گاشربروم، یکی از دشوارترین قله‌های جهان را داشت که به دلیل شرایط نامساعد جوی موفق به این کار نشد و جان خود را نیز در همین راه از دست داد.

 

 

الهام اصغری

الهام اصغری، شناگر ایرانی است که در سن ۲۶ سالگی با طی ۱۲ کیلومتری منطقه مرزگاه تا چیلک دریای خزر در مدت ۵ ساعت رکورد جدیدی در رشته آب‌های آزاد ثبت کرد و عنوان رکورددار شنای آزاد دریای ایران را کسب کرد.

 

 

آتوسا پورکاشیان

آتوسا پورکاشیان در سال ۱۳۶۷ متولد شده است و یکی از شطرنج‌بازان ایرانی است که درجه استاد بزرگ زنان را در اختیار دارد. آتوسا در سال ۲۰۰۰ قهرمان زیر ۱۲ سال دختران جهان شد و در حال حاضر نیز بالاترین ریتینگ را در میان شطرنج‌بازان زن ایرانی در اختیار دارد. او در ژانویه ۲۰۱۱ در رده ۹۲ بین شطرنج‌بازان زن دنیا قرار گرفت. آتوسا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نماینده تیم هامبورگ در بوندس‌لیگای شطرنج آلمان بود.

 

 

فرزانه توسلی

فرزانه توسلی متولد ۱۳۶۵ است. او دروازه‌بان تیم ملی فوتسال بانوان ایران است. فرزانه بهمراه تیم ملی نایب قهرمان فوتسال بانوان در بازی‌های داخل سالن قهرمانی آسیا شده است.

 

 

سپیده توکلی

سپیده توکلی متولد ۱۳۶۷ است و سابقه حضور در تیم ملی را دارد. او در سال ۲۰۱۰ دو مدال طلای غرب آسیا در سوریه را به دست آورده است و رکورد دار ایران در رشته پرش ارتفاع است. سپیده همچنین در مسابقات ژاپن در سال ۲۰۱۰ هم مقام نهم را کسب کرده است.

 

 

هما حسینی

هما حسینی متولد ۱۳۶۷ و یکی از زنان قایقران ایرانی است که پرچم‌دار کاروان ورزشی ایران در المپیک پکن بود. هما پیش از قایقرانی، در کرمانشاه در رشته بسکتبال کار می‌کرد، اما پس از انجام تست آمادگی جسمانی برای رشته قایقرانی با توجه به قد بلندش، برای آموزش و عضویت در تیم ملی برگزیده شد. او در مسابقات تک‌نفره‌ی رشته پاروزنی روئینگ در المپیک پکن شرکت کرد اما در جایگاه آخر گروه بانوان ایستاد.

 

 

سارا خوش‌جمال فکری

سارا خوش‌جمال فکری، تکواندوکار ایرانی متولد ۱۳۶۷ است. او نخستین تکواندوکار زن ایرانی است که در المپیک تابستانی پکن شرکت کرد. سارا در آن دور از مسابقات با یک برد و یک باخت در دور یک‌هشتم ‌نهایی از دور مسابقات حذف شده بود. پیش ازاین دور المپیک نیز مجله تایم وی را یکی از ۱۰۰ ورزش‌کار تماشایی المپیک معرفی کرده بود. سارا همچنین در بازی‌های آسیایی گوانگژو، نشان برنز را به دست آورده است.

 

فیروزه دهقان

فیروزه دهقان که متولد ۱۳۵۴ است، نخستین زن ایرانی است که در تاریخ فوتبال ایران به عنوان مدرس فوتسال فیفا و ناظر فوتبال فدراسیون فوتبال آسیا در بخش زنان انتخاب شده است. فیروزه که در سطح بین‌المللی به تدریس داوری می‌پردازد، سابقه ۱۵ سال داوری فوتبال را دارد و دوره‌های مختلف داوری فیفا و AFC را گذرانده است. فیروزه نخستین داور زن است که پس از انقلاب اسلامی در فوتبال بانوان قضاوت کرده است.

 

 

لیلا رجبی

لیلا رجبی در سال ۱۳۶۲ در بلاروس به دنیا آمد. او ورزشکار پرتاب وزنه بلاروسی الاصل با تابعیت ایران است. نام اصلی او تاتسیانا ایلیوشچانکا است. لیلا یا همان تاتسیانا در زمان برپایی یکی از اردوهای تیم ملی ایران در بلاروس با پیمان رجبی، دونده دو سرعت ایرانی آشنا شد و در سال ۱۳۸۶ با او ازدواج کرد و پس از دریافت تابعیت ایرانی با نام لیلا رجبی در بوشهر زندگی می‌کند. او رکورد دار پرتاب وزنه ایران است. دویچه وله به مسلمان شدن وی اشاره ای نکرد.

 

 

نیلوفر رشیدی

نیلوفر رشیدی، کاپیتان تیم ملی والیبال بانوان ایران، متولد ۱۳۶۴ است. نیلوفر تا کنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی بسیاری حضور داشته است. او همچنین سال گذشته در آمارگیری انتخاب بهترین بازیکنان لیگ برتر والیبال بانوان باشگاه های ایران به عنوان بازیکن سال برگزیده شد.

 

 

یاسمین سعادت

یاسمین سعادت متولد ۱۳۷۰ است. یاسمین اولین زن تنیس‌باز ایرانی با حجاب اسلامی درمسابقات بین‌المللی است. شرکت در مسابقات آسیایی عمان، مسابقات زیر ۱۸ ساله‌های غرب آسیا، مسابقات آسیایی زیر ۱۸ ساله‌ها در اردن، مسابقات آسیایی زیر ۱۴ ساله‌ها در سوریه، مسابقات زیر ۱۳ ساله‌های غرب آسیا درقطر، مسابقات آسیایی زیر ۱۶ سال در کیش و مسابقات زیر ۱۶ سال در تایلند، بخشی از حضور او تا رسیدن به سن ۱۸ سال بوده است.

 

 

ندا شهسواری

ندا شهسواری در سال ۱۳۶۵ در کرمانشاه متولد شده است. ندا از سال ۱۳۸۰ عضو تیم ملی تنیس روی میز است که با قهرمانی در مسابقات آسیای میانه، سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ را کسب کرده بود. او با حضورش در المپیک لندن، اولین زن ایرانی است که در رشته تنیس روی میز در المپیک حضور یافته است اما در این بازی‌ها با شکست در بازی اول برابر حریفی از نیجریه حذف شده بود.

 

 

لاله صدیق

لاله صدیق متولد ۱۳۵۵ و یکی از زنان ورزشکار ایرانی در رشته‌های اتومبیل‌رانی، سوارکاری و خلبانی است. او سابقه قهرمانی در رقابت‌های اتومبیل‌رانی رالی بانوان و سوارکاری بانوان ایران را در کارنامه دارد. لاله صدیق نخستین زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که در یکی رشته‎ اتومبیل‎رانی به رقابت با مردان پرداخته است.

 

 

مریم طوسی

مریم طوسی متولد ۱۳۶۷ در بروجرد است. او رکورددار دوهای ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر زنان ایران و اولین بانوی ایرانی است که موفق به دریافت مدال طلای دو میدانی در مسابقات قهرمانی آسیا شد. مریم در رقابت‌های کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ که در اندونزی برگزار شده بود هم توانست در مسابقات ۱۰۰ متر و ۲۰۰ صاحب دو مدال طلا شود و رکورد ایران در این رشته را نیز ارتقاء دهد.

 

 

فروغ عباسی

فروغ عباسی متولد ۱۳۷۲ در شیراز است. او یکی از اعضای تیم ملی ایران در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ در رشته اسکی آلپاین بود. فروغ با مدت زمان روی هم دو دقیقه و ۳۵ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه جایگاه ۴۸ رقابت‌های مارپیچ کوچک بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ را به دست آورده است.

 

 

لیدا فریمان

لیدا فریمان متولد ۱۳۵۱ و نخستین پرچم‌دار زن کاروان ورزشی ایران در المپیک پس از انقلاب اسلامی و اولین بانوی شرکت‌کننده از ایران در رشته تیراندازی است. از او هیچ‌وقت برای فعالیت‌هایش تقدیر نشد. همسرش در این رابطه گفته است: «از المپیک که برگشت هیچ‌کدام از مسئولان حتی یک بار هم از او تجلیل نکردند. فقط شورای شهر تبریز مراسمی برگزار کرد که البته هدیه تاریخی هم داد: یک قابلمه!»

 

 

فرشته کریمی

فرشته کریمی که متولد ۱۳۶۷ است، برای نخستین بار در تاریخ رشته‌های توپی، در جمع ۱۰ بازیکن برتر جهان قرار گرفت. سال گذشته سایت معتبر futsalplanet نام این ملی‌پوش فوتسال بانوان ایران را در فهرست نهایی نامزدهای سال ۲۰۱۳ قرار داده بود. فرشته پیش از این به مسابقات مقدماتی المپیک لندن هم رفته بود اما بازیکنان این تیم به خاطر منع فیفا در استفاده از پوشش غیراستاندارد (بخوانید داشتن حجاب)، بدون برگزاری مسابقه به ایران بازگشتند.

 

 

مرجان کلهر

مرجان کلهر متولد ۱۳۶۷ است. او هم یکی دیگر از اسکی‌بازان رشته آلپاین است. مرجان در المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور به عنوان اولین اسکی‌باز زن ایرانی در المپیک زمستانی حضور یافت. او در این دور از مسابقات مارپیچ بزرگ بانوان با مجموع اختلاف ۳۸ ثانیه و ۲۸ صدم ثانیه از نفر اول به مقام ۶۰ رسیده بود.

 

جام

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••