اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ - ۱۶:۳۵
کارگردان «شیار 143»:

فیلمسازی در روستاهای کشور به باورپذیری روایت قصه کمک می­‌کند

نویسنده و کارگردان فیلم «شیار 143» گفت: فیلمسازی در روستاهای کشور به باورپذیری روایت قصه کمک می­‌کند.

فیلمسازی در روستاهای کشور به باورپذیری روایت قصه کمک می­‌کند

به گزارش « سراج24»، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «شیار 143» عصر امروز با حضور نرگس آبیار (نویسنده و کارگردان)، محمد حسین قاسمی (تهیه کننده) و مریلا زارعی (بازیگر نقش الفت) در سالن عروسکی مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار شد.

*همه عناصر در اختیار ساخت فیلم «شیار 143»

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «شیار 143» با بیان این که با موضوعات جنگ بواسطه حضور برادر و پدرش در دفاع مقدس کاملا آشنا بوده است؛ اظهار داشت: با این که من سال‌­ها قبل کتابی را در این باره نوشتم اما فیلمنامه «شیار 143» را بواسطه کسب اطلاعات و خاطرات افرادی که قبلا در جنگ بودند با خانواده‌­های شهدا نوشتم.

نرگس آبیار تصریح کرد: نکات اشتراک این فیلم با کتاب مورد نظر کم است زیرا نقش الفت در کنار عناصری قرار گرفت که بتواند یک موضوع تکراری را بواسطه نوع روایت داستان برای مخاطب به تصویر بکشد.

کارگردان فیلم سینمایی «اشیا از آنچه که شما می­‌بینید به شما نزدیک‌ترند» با اشاره به این مطلب که در روستاها می‌­توان آثار سینمایی بسیار خوبی را ساخت ادامه داد: مردم روستا در سخت­‌ترین شرایط به کارهای روزمره خود می­‌پردازند. ضمن آن که در روستایی که فیلم در آن روایت می‌­شد مردم کارهایی از جمله نمدبافی، قالی‌بافی، پخت نان و غیره انجام می‌­دادند که این امر ظرفیتی مناسب برای ساخت فیلم خصوصا تولید فیلم «شیار 143» بود.

وی در ادامه بیان کرد: همه عناصر موجود در این روستا باید در اختیار ساخت فیلم مورد نظر بکار می­‌رفت از این‌رو اگر ما به نماهای بیشتری از مکان­‌ها از جمله معدن می‌­پرداختیم قطعا از قصه الفت و مسیر مورد نظر در این فیلم دور می‌­شدیم.

به گفته این کارگردان جوان، تصاویر به اصطلاح کهنه فیلم «شیار 143» به علت باورپذیری آن برای مخاطب و روایت بهتر فیلم استفاده شده است.

آبیار با بیان این نکته که شخصیت­‌های این فیلم ما به ازای بیرونی در جامعه دارند؛ افزود: قطعا این موضوع باعث شده تا بیشتر مردم کشور با آن احساس همذات‌پنداری کنند.

وی ادامه داد: «شیار 143» منطقه­‌ای جنگی است که در این فیلم پیکر شهید مفقود الاثر در آنجا پیدا شد؛ از این رو نام فیلم را از این منطقه گرفتیم.

*سرمایه اصلی فیلم شیار 143 مردم هستند

در ادامه این جلسه محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم «شیار 143» نیز با بیان این که در تعدادی از آثار مستند با نرگس آبیار در گذشته همکاری داشته‌­ است، گفت: در ساخت این فیلم (که برگرفته از کتابی است که خود نرگس آبیار آن را نوشته است) سعی کردیم لحظات انتظار یک مادر را برای بازگشت فرزندش از جنگ به تصویر بکشیم که موضوع بسیار خاصی بود.

به گفته وی زمان اکران عمومی این فیلم مشخص نیست اما اکرانش در جشنواره فیلم فجر نشان داد که سرمایه اصلیش مردم هستند.

*الفت نقشی سخت و حساس

مریلا زارعی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: الفت به لحاظ برخورداری از لهجه، زندگی در روستا، لحظات انتظار برای بازگشت فرزندش و غیره نقشی سخت و حساس بود و دیده شدن آن در جشنواره فیلم فجر، وظیفه و ادامه فعالیت در حرفه بازیگری را برایم بیشتر کرد.

به گفته وی، الفت از جنس دیگری بود و رسالت کار بازیگران را سخت‌تر کرد./فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••