اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۵:۰۰
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۱۱
اذان مغرب ۱۹:۱۲:۲۰
طلوع آفتاب ۰۵:۰۹:۵۷
غروب آفتاب ۱۸:۵۲:۵۲
نیمه شب ۲۳:۱۴:۲۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ - ۱۰:۴۸
در میزگرد«روز خانواده» مطرح شد

از لزوم بازگشت به موازین اسلامی تا نقد ورود نظرات فمینیسم درخانواده

لزوم بازگشت به موازین اسلامی در خانواده تا نقد ورود نظرات فمینیسم در تعریف جوانان از زندگی و ازدواج مباحثی بود که در میزگرد روز خانواده خبرگزاری فارس مورد بررسی مسئولان قرار گرفت.

از لزوم بازگشت به موازین اسلامی تا نقد ورود نظرات فمینیسم درخانواده

 

 

به گزارش سراج24: امروز 25 ذی‌الحجه روز مباهله و روز خانواده نام نهاده شده است به همین مناسبت در میزگردی دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده و همچنان آمارهای فزاینده طلاق در کشور مورد بررسی کارشناسان حوزه زنان و خانواده قرار گرفت.

این نشست با حضور مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان، فاطمه آلیا عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و همچنین زهره طبیب زاده نوری رئیس مرکز امور زنان در دولت نهم برگزار شد.

نباید اجازه داد عوامل اقتصادی به گسترش طلاق در جامعه منجر شود

فاطمه آلیا در این نشست ضمن تبریک روز خانواده و روز مباهله با اشاره به آمارهای کنونی ازدواج و طلاق در کشور گفت: پسران و دختران ما برای تشکیل زندگی مشترک آموزش‌های لازم را فرا نگرفته‌اند و نمی‌دانند چه مسائلی را در زندگی مشترک اصل و چه مسائلی را فرع بدانند و با بهانه‌های ریز و درشت باعث تلخ شدن زندگی مشترک و ایجاد مشکل در خانواده نشوند.

وی ادامه داد: متأسفانه جوانان ما هم اکنون تمرین صبر ندارند و با دیدن برخی از مسائل کوچک اگر آمادگی ازدواج نداشته باشند از ادامه زندگی منصرف می‌شوند، در این میان دختران و پسرانی وجود دارند که کانون رشد آنها خانواده متعادلی است که توانسته‌اند آمادگی‌های لازم را کسب کنند و خوشبختانه در سال‌های اخیر مراکز مشاوره ازدواج هم تشکیل شده است یعنی دخترها و پسرهایی که در آستانه ازدواج هستند دعوت می‌شوند و این اصول به آنها آموزش داده می‌شود.

آلیا تصریح کرد: اگر افزایش آمار طلاق در کشور به دلیل آماده نبودن جوانان ما برای شروع زندگی است وقتی ما می‌گوییم جوانان برای ازدواج باید رشید و بالغ باشند یعنی تمرین‌ها و آموزش‌های لازم به آنها داده شده باشد و اگر مشکلات اقتصادی باشد نظام، دولت و حاکمیت باید سازوکارهایی را در نظر بگیرند که سن ازدواج در کشور افزایش پیدا نکند و خدای نکرده عوامل اقتصادی به طلاق در کشور دامن بزند.

فرار از مسئولیت یکی از دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج

وی خاطر نشان کرد: مسائل فرهنگی و هجمه فرهنگی بیگانگان و فرار از مسئولیت در عدم تمایل جوانان به ازدواج بسیار مهم است چراکه بحث مسئولیت نیز ریشه فرهنگی، اجتماعی خانوادگی دارد و بخشی از آن نیز به هجمه فرهنگی دشمنان بر می‌گردد که جوانان را به زندگی یک دنیایی و فرار از مسئولیت متمایل می‌کند و تا مقداری که بار مسئولیت سنگین می‌شود شاهد هستیم که جوانان از تحمل مسئولیت‌ها سر باز می‌زنند و از ادامه زندگی مشترک منصرف می‌شوند.

آلیا بیان داشت: تشکیل خانواده از مسائل اصلی دین و کشور ما است و جامعه سالم قطعاً در گرو سلامت تک تک خانواده‌ها است.

لزوم بازگشت به موازین اسلامی در تشکیل خانواده

مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان در ادامه با تبریک روز خانواده با اشاره به بالارفتن سن ازدواج در بین جوانان گفت: بحث آمارهایی که در حوزه طلاق داده می‌شود گوشزدها و تلنگرهایی است که تمام جامعه باید نسبت به آن حساس باشند از خانواده‌ها که مهمترین رکن این پیوندها هستند از ابتدا تا انتها، و خود جوانان و از طرفی مسئولان که باید این آمارها را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: معمولا این آمارها نسبت‌ها و تغییراتی دارد که ممکن است در شهرها و استان‌های مختلف متفاوت باشند اما همین مقدار نیز برای کشوری که پشتوانه‌های عمیق فرهنگی و پیوندهای عمیق خانوادگی و فامیلی و احترام متقابل بین اعضای خانواده در آن جامعه همواره مطرح بوده است این مقدار از آمار طلاق نیز غیر قابل تحمل و زنگ خطری برای خانواده‌ها و جامعه است.

رئیس بسیج جامعه زنان اظهار داشت: ما در اصول تشکیل خانواده باید مقداری به عقب برگردیم و ارتباطات بین اعضای خانواده‌ها را احیا کنیم و مهارت آموزی‌های تشکیل یک خانواده را در کنار اعضای خانواده و پدر و مادر به جوانان بیاموزیم و یک دلیل مهم در بحث طلاق نداشتن آموزش‌های لازم برای تشکیل زندگی است.

اصلانی اظهار داشت: ریشه مباحث خانوادگی تعلیم و تربیت و مباحث درسی ما است چرا که به مباحث تکوینی و آموزشی توجهی نمی‌شود و باید آموزش و تربیت برای دختران و پسران از ابتدا تا انتها یکسان در نظر گرفته شود چون در خانواده این مهارت ‌ها منتقل نمی‌شود بعد در سطح جامعه هم تفاوتی بین تربیت و تعلیم دختر و پسر وجود ندارد و یک‌دفعه این جوان در مرحله ازدواج قرار می‌گیرد که اگر این ازدواج هم در زمان خودش اتفاق بیفتد با توجه به تجربه‌ها و آموزش‌هایی که منتقل نشده است ممکن است نتیجه خوبی حاصل نشود.

دخالت خانواده‌‌ها در ازدواج جوانان دخالت است یا دلالت؟

وی افزود: در بررسی‌ها نشان داده شده است که تعدادی از طلاق‌ها از ترس اینکه این زندگی ریشه دار شود اتفاق افتاده است و این بسیار خطرناک است و وقتی با این افراد صحبت می‌شود می‌گویند ما از ترس ادامه دار شدن این زندگی خواستیم که در ابتدای راه آن را تمام کنیم و بنابراین یکی دیگر از علت‌ها همین است که به نوعی این مسئولیت آموزش جوانان از خانواده‌ها سلب شده و به نهادهای مدنی سپرده شده است.

رئیس بسیج جامعه زنان ادامه داد: در آمارهایی که در خصوص افزایش آمار طلاق در کشور داده شده بود، 14 درصد دخالت خانواده‌ها در طلاق مؤثر بوده است و باید توجه کرد که اینکه حد و مرز این دخالت‌ها چه میزان بوده است و اینکه جوانان به برخی از نصیحت‌های بزرگترها به چه منظری نگاه می‌کنند و اصلا چرا اظهار نظر خانواده‌ها را دخالت می‌دانند؟

وی ادامه داد: این موارد بحث‌هایی است که به نظر من مطرح کردن آنها در جامعه نیاز به آنالیز دارد که تا چه حد از اظهار نظرها دخالت است و یا دلالت و راهنمایی است؟ این‌ها مباحثی است که قبل از آنکه بخواهد در جامعه مطرح شود باید مورد کار کارشناسانه قرار بگیرد تا خانواده‌ها منزوی نشوند و یک اثر روانی بدی در جامعه ایجاد شود چون پدرها و مادرها نمی‌خواهند زندگی فرزندان آنها با مشکل مواجه شود.

اصلانی خاطرنشان کرد: مهارت آموزی و توانمندسازی خانواده‌ها از مؤلفه‌های اصلی است و با توجه به اینکه هم اکنون سایت‌های همسریابی به دروغ یا راست این همسریابی‌ها را انجام می‌دهند و بعضاً در محافلی که موضوع اختلاط مطرح می‌شود باید به بازگشت به موازین اسلامی در خانواده‌ها تأکید کنیم و اگر ازدواج را به صورت یک فرآیند ببینیم باید برای ازدواج تا مرحله تشکیل خانواده جوانان مهارت کسب کنند و در سیستم‌های رسمی و غیر رسمی این آموزش‌ها به دختران و پسران داده شود تا برای ازدواج آماده شوند.

گسترش روابط آزاد بین دختران و پسران به عدم تمایل به ازدواج منجر می‌شود

زهره طبیب زاده نوری  رئیس مرکز امور زنان دولت نهم در ادامه گفت: بحث اختلاط بین روابط دختر و پسر و اینکه در یک برهه‌ای جوانان احساس می‌کنند که از آزادی بیشتری برخوردار هستند به تبلیغات و وعده‌هایی بر می‌گردد که دولتمردان و در رأس آن رئیس جمهور دولت یازدهم آن را مطرح می‌کنند و همین طور بر می‌گردد به رویکردهای سیاسی که این دولت تا کنون و حتی پیش از آن داشته است این دولت، دولت بدون پیشینه‌ای نیست پیشینه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و این دولت هوادارانی دارد که حامیان اصلی دولت در زمان انتخابات بودند.

وی ادامه داد: در بین افرادی که در میان هواداران دولت یازدهم حضور داشتند شاهد حضور جوانانی بودیم که سابقه غرب‌زدگی داشتند طبعا این افراد از یک گروه اجتماعی و دیدگاه فرهنگی و اجتماعی خاص بودند که به روابط آزاد و لیبرالی فکری و فرهنگی اعتقاد بیشتری داشتند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: هرچه محیط بازتر باشد پالس‌ها و علائمی که به جامعه داده می‌شود جوان‌ها را به سمت نوع خاصی از گرایش فرهنگی و سیاسی سوق داده می‌شوند و نشاط سیاسی در بین جوانان ما هم اکنون با برگزاری جشن و کف و صوت و اجرای موسیقی زنده در مراسم دولتی مترادف شده است.

طبیب زاده افزود: برگزاری اردوهای مختلط و اینکه نوع پوشش‌ها در دانشگاه محدودیتی نداشته باشد به افزایش اختلاط منجر می‌شود و ادبیات رئیس دولت اینگونه است  که در مجلس می‌گوید دانشگاه محل تأدیب نیست اما اگر دانشگاه محل تأدیب و ایجاد ادب اسلامی نیست پس جوان ما کجا باید ادب اسلامی را فرا گیرد تأدیب به منظور ادب شدن با معیارهای دینی است و ادب صرفاً با رفتارهای تحکمی همراه نیست.

وی ادامه داد: ادب کردن به اعتقاد ما با انواع و اقسام روش‌های امر به معروف و نهی از منکر است و مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند این پالس‌ها و اظهار نظرها که از سوی دولتمردان به جوان ما داده می‌شود باعث می‌شود تا شاهد هر نوع حجاب و پوششی در نمایشگاه‌های فرهنگی باشیم که هیچ ممنوعیت، تذکر و ارشادی وجود ندارد به تبع آن در آموزش و پوروش و سایر نهادهای فرهنگی و ورزشگاه ها نیز باید انتظار چنین اتفاق‌هایی باشیم.

رئیس مرکز امور زنان در دولت نهم گفت: بحث تساهل و تسامح فرهنگی در دولت یازدهم به وضوح دیده می‌شود در بحث مسائل فرهنگی در واقع احساس می‌کنند که میدان بازتر است و زمینه تساهل برای جوانان هم باز می‌شود.

طبیب زاده اظهار داشت: اگر این روند اتفاق بیفتد من گسترش این دیدگاه را که به گسترش اختلاط بین دختر و پسر می‌انجامد که به کاهش تمایل جوانان به ازدواج و بالارفتن سن ازدواج منجر می‌شود که البته این اشکال فقط در این دولت دیده نمی‌شود بلکه در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته است از دولت سازندگی این تساهل و تسامح شکل گرفت در دولت اصلاحات به اوج رسید، در دولت دهم تکامل پیدا کرد و در دولت یازدهم به اوج بیشتری خواهد رسید.

مسئولان زندگی باری به هر جهت را به جوانان آموزش ندهند

در ادامه بررسی عوامل کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده فاطمه آلیا افزود: به اختصار هم اکنون درخصوص تشکیل خانواده به چند نکته اشاره شد از جمله مهارت آموزی و به وظایف نهادهای رسمی نیز اشاره شد که ما حتما در آموزش مهارت‌های رسمی باید توجه کنیم  و بین آموزش‌های دختران و پسرانه تفاوت قائل شویم و به آموزش‌های دخترانه و پسرانه که برای ادامه زندگی لازم است توجه کنیم هم چنین به وظیفه رسانه که از طریق فرهنگی با انتشار فیلم‌ها و سریال‌ها بتواند جوانان را به سمت ازدواج آسان و پایدار سوق دهد.منتقل می‌شود

وی ادامه داد: اما بحثی وجود دارد که همواره جاری و ساری است، در جامعه ما که جامعه ولایی است و توصیه‌ها و اعتقادت دینی خودمان را داریم  اجرای این اعتقادات و موازین بستگی به برنامه‌های اجرایی مجریان در هر دوره و مواضع و نگاه‌های آنها دارد.

این نماینده مجلس افزود: یکی از مفاهیمی که بسیار در زمینه ازدواج تأثیر گذار است مفهوم آزادی و تلقی هر کدام از دولتمردان و مسئولان ما از آزادی است که بسیار مهم است و گاهی مفهوم آزادی را به نوعی در سخنرانی‌ها و ادبیات گفت ‌و گو یا در دفاع از آزادی مطرح می‌کنند که اگر هم با هدف خاصی نباشد در واقع یک زندگی باری به هر جهت و فرار از مسئولیت را آموزش می‌دهد.

ارجحیت اشتغال زنان به ازدواج بر خلاف اصل 10 قانون اساسی است

آلیا ادامه داد: نکته دیگر که با هدف انجام می‌شود این است که ما در این‌جور مفاهیم و ادبیات میراث بدی از دوره اصلاحات داریم یعنی از آن عزم حرکت برخی از جنبش‌های فمینیستی در کشورهای دیگر و تعهدی که برخی از متولیان امر در حوزه زنان در آن زمان داشتند و حتی برنامه عمل سالانه داشته باشند سعی می‌کردند مستقیم یا غیر مستقیم در برنامه‌ها تأثیر داشته باشند و به عنوان مثال گزارش می‌دادند که چند هزار دقیقه درمورد فمینیسم برنامه داشته‌اند.

وی افزود: با این عزم و برنامه این‌ها توازن را در جامعه برهم زدند، در توازنی که ما مطرح می‌کنیم این است که بحث اشتغال در جامعه مشخص است و در الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت مسئولیت‌ها و روابط بین زن و شوهر و نوع روابط تعریف شده است در واقع مباحثی تحت عنوان آزادی مطرح شد و ما از مسیر اصلی خود به سمت زن سالاری و فرزند سالاری منحرف شدیم و آن توازنی که مد نظر اسلام است با مباحث اینچنینی برهم خورد و ارجحیت اشغال بر ازدواج مطرح شد و این موضوع که ما کاری نداریم که ازدواج چه مسیری را طی می‌کند و آمارهای رسمی باید آمار اشتغال رسمی زنان افزایش پیدا کند.

عضو فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از گسترش این رویکردها در جامعه گفت: این فرهنگی است که توسط دولتمردان در کشور جاری و ساری است و عناصر این تغییر بستگی به سیاست‌های آن دولت است و آموزش‌هایی که در دوره اصلاحات داده می‌شد.

آلیا ادامه داد: به دلیل گسترش این آموزش‌ها و تخلفات از دفتر امور زنان دوره اصلاحات تحقیق و تفحص شد و تخلفاتی انجام داده بودند که موجب انفصال از خدمت عده‌ای شد اما بحث مواضع و افکار را نمی‌توانیم تغییر دهیم الان در دولت یازدهم همان افرادی که آن زمان مسئولیت درجه دو و سه داشتند هم اکنون در صف اول هستند اما هنوز در صف مشغول هستند و ستادها همچنان همان افراد هستند و مواضع را به سمت ارجحیت اشتغال به ازدواج پیش می‌برند که بر طبق اصل 10 قانون اساسی تمام اقدامات باید در تحکیم بنیان خانواده باشد که این موضوع قطعاً توجه بیشتر رئیس جمهور را می‌طلبد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••