اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ - ۱۵:۴۵
در نبرد کره صورت گرفت؛

روایت خلبان روس از نابودی اسکادران آمریکایی

یک خلبان ارتش شوروی سابق از نبرد هوایی میان جنگنده های ارتش سرخ و ارتش آمریکا در خلال جنگ کره خاطراتی را نقل کرده است.

 روایت خلبان روس از نابودی اسکادران آمریکایی

به گزارش گروه وبگردی « سراج24 » به نقل از العالم، تیمسار سرگئی کرامورینکو در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ناگفته هایی از دوران جنگ سرد را روایت می کند که در آن دو ابرقدرت شرق و غرب در مناطق مختلف در آسمان و زمین با هم درگیر بودند.

این خلبان نیروی هوایی ارتش سرخ با اشاره به ورود آمریکا به نبرد کره در دهه پنجاه قرن گذشته میلادی به کمک های ارتش شوروی به کره شمالی پرداخت و تاکید کرد که آنچه بارها با جنگنده خود بر فراز خاک کره پرواز کرده است.

کرامورینکو می گوید او با اولین جنگنده شوروی که با موتور جت کار می کرد، به پرواز درآمد. این جنگنده که میگ 15 نام داشت در زمان خود به پیشرفته ترین امکانات مجهز بود و یک اسکادران از آن که در سال 1951 وارد خدمت شده بود، بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآمد.

وی در ادامه با اشاره به برتری هوایی آمریکا بر کره شمالی و از بین بردن همه نیروی هوایی این کشور به درگیر شدن سه سپاه چینی ها در نبرد با ارتش آمریکا و کره جنوبی می پردازد و می گوید بمب افکن های آمریکایی B 28 به صورت گسترده در بمباران کره حضور داشتند، آنها با بمب های ناپالم همه شهرها و روستاهای کره را به آتش می کشیدند و عملاً به هیچ چیز رحم نمی کردند، به عنوان مثال آنها یک شهر کره شمالی را که 70هزار نفر جمعیت داشت با همین بمب ها مورد حمله قرار دادند که طی آن 30 هزار نفر کشته شدند.

این خلبان سابق ارتش سرخ با بیان اینکه پس از سقوط پیونگ یانگ به دست ارتش های آمریکا، انگلیس و کره جنوبی بود که استالین به درخواست سران کره شمالی برای مشارکت در جنگ پاسخ گفت، تاکید کرد ما با استفاده از قطار راهی مرزهای شرقی شدیم و با جنگنده های خود به مدت سه ماه تمرین های سختی را پشت سر گذاشتیم. او سپس توضیحی در مورد توان نیروی هوایی آمریکا در جنگ کره و جنگنده های مورد استفاده این ارتش می دهد و می گوید: به هر روشی که حساب کنید میگ 15 ما از جنگنده های آن روز آمریکایی ها برتر بود، برتری آنها فقط عددی بود که البته نباید از بمب افکن های سنگین آنها غافل شد که سرنگون کردنشان به سختی امکان پذیر می شد.

به گفته کرامورینکو آنها ابتدا در فاصله 100 کیلومتری خطوط جنگی پرواز می کردند و آمریکایی ها هم این را می دانستند اما پس از آنکه ارتش آمریکا پیشروی به سمت عمق خاک کره شمالی را در دستور کار قرار داد در ماه آوریل سال 1951 به دستور فرماندهان نظامی، یک اسکادران از جنگنده های میگ 15 شامل 24 جنگنده راهی آسمان کره شدند. در این روز رادار شوروی چند اسکادران از بمب افکن های آمریکایی را ردیابی می کند که با هدف بمباران پل های بین کره شمالی و چین به پرواز درآمده بودند.

وی در ادامه می گوید: تنها دو دقیقه پس از پرواز بود که به ما اطلاع داده شد یک گروه از بمب افکن های آمریکایی در نزدیکی شما هستند و 30 ثانیه بعد یکی از خلبان های دو اسکاداران از بمب افکن های آمریکایی را مشاهده کرد که در هر یک از آنها 16 بمب افکن در حال پرواز بود، این در حالی بود که حدود 100 جنگنده آمریکایی نیز پشت سر این اسکادران برای حمایت از آنها پرواز می کردند. در حالی که تعدادی ما با بمب افکن ها درگیر شدند، ما به سمت جنگنده های آمریکایی حرکت کردیم، سقف پروازی و سرعت ما از حریف بیشتر بود و مدام بالای سر آنها در پرواز می کردیم.

کرامورینکو می گوید در این نبرد 12 بمب افکن و پنج جنگنده آمریکایی سرنگون شده و به دریا سقوط کردند، در حالی تعدادی دیگر از هواپیماهای آنها نیز آسیب دید و ما نیز بدون هیچ خسارتی به پایگاه های خود بازگشتیم، ما لباس ارتش خلق چین وارد نبرد شدیم و جنگنده های ما نیز به نشان نیروی هوایی ارتش کره شمالی را داشت. پس از این نبرد شوروی هر گونه ورود به نبرد کره را انکار کرد اما نیروی هوایی آمریکا به مدت سه ماه هیچ پروازی بر فراز شبه جزیره کره نداشت.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••