اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ - ۱۷:۱۳
همه آنچه مخالفان و موافقان وزیر نفت گفتند/

از تشبیه قرارداد کرسنت به ترکمنچای تا سابقه 22 ساله وزارت

بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی وزارت نفت پس از سخنان موافقان و مخالفانش به دفاع از برنامه های خود در صحن علنی مجلس پرداخت.

از تشبیه قرارداد کرسنت به ترکمنچای تا سابقه 22 ساله وزارت

بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه های خود در جلسه بعدازظهر پنجشنبه 24 مرداد گفت: قریب 98 درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات ان تهیه می شود و بخش عمده منابع ریالی بودجه کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم از نفت تهیه می شود و طراز بازرگانی خارجی کشور به شدت به صادرات نفت و فراورده های نفتی وابسته است.

وی اظهار کرد: این اهمیت عظیم نفت در کشور ما موجب شده است که دشمنان ما نیز در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریمهای تحمیلی و ظالمانه نفت ایران پای بفشارند و به این ترتیب نفت اصلی ترین آماج حملات و کینه توزی های دشمنان و ملت ماست و در طرف مقابل نیز مدیران و کارکنان صنعت نفت رزمندگان و مجاهدان خط جبهه مبارزه با دشمن هستند.

زنگنه با تشکر از زحمات همه وزرای نفت در سالیان گذشته اظهار کرد: از آقایان وزیری حامانه، نوذری، میرکاظمی، جناب مهندس رستم قاسمی تشکر می کنم که به همراه کارکنان و مدیران شریف شرکت نفت بار سنگین و تلاش و مبارزه که هر روز نیز دشوارتر از روز پیش شده است بر دوش کشیده اند تشکر می کنم و من نیز در صورت کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در کمال فروتنی دست خودم را به سمت همه مدیران و کارکنان نفت دراز می کنم تا در ادامه راهی که پیشینیان پیموده اند گام بردارم و با بکارگیری توان و تجربه از همه ظرفیت ها و داشته ها استفاده کنیم و چیزی به آنها بیفزاییم.

وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد: در شرایط حساس کنونی و به دنبال امید عظیمی که در دلهای مردم و به ویژه نخبگان ایرانی ایجاد شده است انتظار مردم ما این است که شاهد تغییر در وضع زندگی خود باشند و قطعاً نفت به دلایلی گفته شد می تواند در این مسیر نقشی بسیار موثر داشته باشد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی صنعت نفت ما با دشواریهای بسیاری مواجه است و بدون عبور از این گردنه های سخت نمی توان بخش مهمی از مشکلات کشور را حل کرد.

وی در ادامه با تشکر از مجلس برای تصویب قانون وزارت نفت گفت: این قانون راهگشای حل مسایل صنعت نفت است.

زنگنه با اشاره به مهمترین راهبردها و برنامه های خود برای وزارت نفت گفت: ایجاد ثبات در مدیریت و جلب اعتماد و همراهی مجموعه مدیریت و کارکنان صنعت نفت از این مهمترین اقداماتی است که باید صورت گیرد و بدون ایجاد این ثبات و اعتماد نمی توان کاری از پیش برد و تکریم کارکنان صنعت نفت که این کارکنان نقشی بی بدیل در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی داشته اند و سالها مورد بی مهری و انواع اتهام ها قرار گرفته اند بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد: کارکنان نفت انتظار دارند که با انها برخورد حرفه ای شود و به مجموعه انها احترام گذاشته شود، به اعتقاد من نفت باید توسط خود نفتی ها اداره شود و باید از همه ظرفیت های کارشناسی و با اتکا به خرد جمعی صنعت نفت اداره شود.

تنها 3 مورد از برنامه‌ زنگنه با قانون توسعه پنجم منطبق است

احمدعلی مقیمی، نماینده بهشهر در نشست علنی امروز (پنجشنبه 24مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم در مخالفت با بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی وزارت نفت گفت: مخالفت من نسبت به وزیر پیشنهادی نفت، با عنایت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های عید سعید فطر امسال مبنی بر انتخاب وزرای صالح از سوی نمایندگان است. درحقیقت این فرمایشات یک راهکار مناسب برای انتخاب وزرا است.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدیهی‌ترین برداشت از سخنان رهبر معظم انقلاب این است که وظیفه مجلس انتخاب وزرای صالح است. الزاما این انتخاب اعتماد به همه وزرا نیست از طرفی دیگر هر وزیری ساده بودنش برای نمایندگان باید احراز شود همچنین باید معلوم شود چه در حوزه تخصصی وزیر و چه در حوزه سیاسی- اجتماعی در چه جهتی قرار دارد. از طرفی دیگر نه سختگیرانه باید عمل کنند تا متهم به افراطی گری نشویم و نه ساده‌اندیشی کنیم تا تفریح تلقی شود.
وی افزود: همان شعاری که ریاست‌جمهوری در مورد اعتدال اعلام کردند پیش می‌رویم از این رو شاهد هستیم که برنامه‌های زنگنه وزیر پیشنهادی نفت بر مبنای گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس هفت مورد از برنامه‌های این وزیر پیشنهادی با 17 مورد شرح وظایف وزارت نفت منطبق است. همچنین برنامه‌های زنگنه از 19 مورد برنامه پنجم تنها سه مورد منطبق است. از این رو هم‌اکنون یک آزمون بزرگ برای نمایندگان وجود دارد و همگان در آینده به رفتار افراد قضاوت می‌کنند.
زنگنه با دیپلماسی انرژی می‌تواند صنعت نفت کشور را سر و سامان دهد

ایرج عبدی، نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (پنجشنبه 24 مرداد) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت یازدهم در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه 70 درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم را تشکیل می دهد گفت:‌ وعده اشتغال رئیس جمهور به مردم با توجه به اینکه در هر خانواده ای 4 تا 5 تحصیلکرده وجود دارد جز با اصلاح صنعت نفت محقق نمی شود.
نماینده مردم خرم آباد و لرده در مجلس شورای اسلامی افزود: دلیل افزایش درآمد کشور از صنعت نفت در 4 سال اول دولت احمدی نژاد این بود که آقای زنگنه وزیر نفت دولت اصلاحات ماشین نفت را روغن کاری کرده بود.
وی با بیان اینکه ماشین نفت در دولت نهم و دهم فرسوده شد گفت: همه مشکلات کشور از تحریم نبود و برخی از مشکلات به مدیریت بر می گشت.
عبدی با باین اینکه در دولت احمدی نژاد 5 بار وزیر نفت تغییر کرد اما زنگنه وزیر 8 ساله دولت قبل آن بود افزود: عدم اطمینان در پرسنل وزارت نفت و عدم اطمینان در بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی باعث شد وزارتخانه به سراشیبی جدی وارد شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دوستان خوبی در صنعت نفت دارم که معتقدند وزیر پیشنهادی نفت می تواند وضعیت صنعت نفت را بهبود ببخشد گفت: بدنه وزارت نفت معتقد است که مهندس زنگنه با دیپلماسی خاص خود می تواند صنعت نفت کشور را سر و سامان دهد.

تا پریشب موافق زنگنه بودم/امیدوارم مجلس به زنگنه رأی اعتماد ندهد

احمد توکلی، نماینده تهران در نشست علنی امروز (پنجشنبه 24مرداد) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت گفت: برایم سخت است درباره مخالفت با وزارت زنگنه در وزارت نفت صحبت کنم. زیرا امید و همگرایی در کشور ایجاد شده که سرمایه اجتماعی است و نباید تا حد امکان به آن آسیب وارد کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: من از هفته گذشته تا پریشب تلاش داشتم زنگنه مسئولیت وزارت نفت را بر عهده بگیرد به رغم اینکه مخالفت‌های طولانی با وی در صدارت او در وزارت نفت در دولت‌های گذشته داشتم.
وی ادامه داد: علت حمایت من تا پریشب از بیژن نامدار زنگنه وضعیت عرصه نفت در شرایط فعلی و دشواری‌ها و سختی‌های سنگینی است که این وزارتخانه با آن روبرو است که موجب سرافکندگی عمومی شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: اگر بیژن زنگنه وزیر نفت می‌شد توانی برای شناخت وزارتخانه و برای انتصاب‌ها نمی‌گذاشت چون با آن فضا آشنا بود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اتفاقی افتاد که باعث شد من با وزیر شدن زنگنه در وزارت نفت مخالفت کنم، ادامه داد: جلسه کمیسیون تلفیق با حضور 50 نماینده، با حضور زنگنه و درخواست من تشکیل شد و نمایندگان نظرات خود را اعلام کردند و آن جلسه تعدیل شد و قرار شد کمیته‌ای پنج نفری مسائل را بررسی کنند و از نمایندگان معترض دعوت شود تا با حضور در این کمیسیون مسائل خود را مطرح کنند.

زنگنه در جذب سرمایه‌گذاری‌خارجی برای حوزه نفت وگاز تواناست

سیدسعید حیدری طیب، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (پنجشنبه 24 مرداد) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت یازدهم در موافقت با صلاحیت مهندس زنگنه وزیر پیشنهادی نفت افزود: اقدام مردم شریف ایران در انتخابات 24 خرداد و انتخاب دکتر روحانی پیام های روشنی را به مسئولان کشور از جمله قوه مقننه اعلام کرد؛ بررسی ها نشان می دهد معیارهای انتخاب اعضای کابینه از سوی دکتر روحانی عبارتند از فراهم نمودن بسترمناسب برای تحقق خواسته ها و نیازهای مردم، خارج کردن کشور ازتنگنای فضای به وجود آمده برای سیاست و اقتصاد، ایجاد انسجام و وحدت مورد نظر مقام معظم رهبری و بهره گیری از توانایی های جامع وپتانسیل های موجود کشور.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بررسی دوموضوع قابل اهمیت است اول توجه به عملکرد گذشته وزارتخانه هایی که وزرای پیشنهادی در آن تصدی داشتند و دوم نگاهی به آینده و برنامه های پیشنهادی وشخصیت وزیر پیشنهادی مورد توجه است.
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: به نظر بنده نمایندگان مردم باید قدر ایثار مدیریتی آقای روحانی را بدانند که برای اولین بار کابینه ای توسط رئیس جمهور معرفی می شود که از حب و بغض و افراط و تفریط به دور است. ایشان مثل برخی همکاران سابق خود می توانست کابینه را از حلقه ستادی خود انتخاب کند ولی با هدف ایجاد اعتدال مدیریتی سعی کرد ازهمه گروه های سیاسی، وزرای پیشنهادی را انتخاب کند.

زنگنه امتیازات ترکمنچایی قرارداد کرسنت را زنده کرد

علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 24 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم در مخالفت با بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی وزارت نفت با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان همچون زارعی، امیرآبادی، نادران در تایید صحت اظهارات احمد توکلی درباره وزیر پیشنهادی وزارت نفت گفت: متاسفانه در جلسه فراکسیون اصولگرایان با حضور 80 نفر از نمایندگان، زنگنه در مورد موضوع کرسنت بله‌ای را که گفت بسیار مشخص و آشکار بوده و فیلم آن هم‌اکنون موجود است. از این‌رو آنچه که ضرورت اولیه برای تصدی وزارت نفت است را افراد به سادگی از کنار آن می‌گذرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت گفت: نمایندگان نباید یکدیگر را متهم کنند، ما مخلص تمام نمایندگان هستیم اما تمام اظهارات من درباره وزیر پیشنهادی نفت مستند است. حال اگر می‌توانند افراد این مستندات و اظهارات را زیر سوال ببرند، چون این صحبت‌ها تماماً مستند است.

وی ادامه داد: در این سخنرانی با توجه به مستندات موجود و گزارشات کاملا مستند به دستگاه‌های اطلاعاتی داخل و خارج کشور نیم‌نگاهی به اقدامات وزارت نفت در زمان بیژن زنگنه بیاندازیم. از این‌رو قراردادهایی که در اکثر آنها حضور نادرست و مفسده انگیز سه نفر با هویت مشخص و معلوم در قراردادهایی مانند استاک هولم، توتال و کرسنت که پیرامون این قراردادها مستندات بسیاری وجود دارد و اسنادی که سال‌ها مورد دقت قرار گرفته‌اند اما با کمال تاسف با وجود دست‌های ناپیدا نتیجه عملی در داخل کشور نداشته است. این در حالی است که متهمان خارجی آن در نروژ و آمریکا محکوم شده و با جرایم سنگین و با بی‌آبرو شدن حتی دست به خودکشی زده‌اند.

زاکانی افزود: دکتر روحانی درخصوص اعتراض خود به قرارداد کرسنت به خبرنگاران در روز دوشنبه گفت که اگر مجلس در این‌باره صحبت شود آن را مبرهن می‌کند اما آقای روحانی! قرارداد کرسنت و صادرات 25 سال گاز به شارجه امارات یکی از چندین پرونده مسئله‌برانگیز دوره زنگنه است که مکتوبات قبلی شما و زنگنه و جلسات اخیر این وزیر پیشنهادی با نمایندگان به برخی از مفاسد موجود در قرارداد کرسنت اذعان داشته‌اند که شرح هر کدام مثنوی هفتاد من است.

این نماینده مردم در مجلس نهم اضافه کرد: از طرفی دیگر عدم اطمینان زنگنه به نامه روحانی در سال 1381 به‌عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی یکی از ده‌ها اشکال مفسده این اقدامات زنگنه است. شما به‌عنوان دبیر این شورا در آن نامه اعلام کردید که وجوه منفی این قرارداد بسیار زیاده بوده و در سال 80 در رابطه با این قرارداد نامه‌ای را به رئیس جمهور فرستاده‌اید اما علی‌رغم اقدامات شما و رئیس جمهور وقت پاسخی دریافت نشد.

 زنگنه در هیچ دادگاهی محکوم نشده است/زنگنه 22 سال سابقه وزارت دارد

رضا عبداللهی، نماینده ماه نشان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (پنجشنبه 24مرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: در یکی از استیضاحاتی که در مجلس حضور داشتند، اتهامی به یکی از وزرا زده شده مبنی بر اینکه از موقعیت و مقام خودش سوء استفاده کرده و برای فرزندش معافیت سربازی گرفته‌ ایشان در پاسخ اعلام کرد: من حتی پسری ندارم که برای او معافیت گرفته باشم.

نماینده ماه‌نشان و انگوران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زنگنه 22 سال سابقه وزارت دارد، 8 بار از مجلس شورای اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رای اعتماد گرفته آیا این دلیل بر صداقت و پاکدستی، توانمندی و کارآمدی ایشان هست یا نیست که امروز وی را متهم به فساد، دروغ و ناکارآمدی می‌کنیم که این انصاف نیست.

وی ادامه داد: یک وزیر چند بار می‌تواند از دست مجلس در برود که این کار برای زنگنه 8 بار اتفاق افتاده است.

عبداللهی تصریح کرد: فردی که 22 سال خدمت کرده و از خانواده خود دور بوده امروز اتهاماتی بر آن وارد می‌شود که در هیچ دادگاهی ثابت نشده، زنگنه 8 سال در هیچ وزارتخانه‌ای نبوده پس چرا در هیچ محکمه‌ای حضور پیدا نکرده و کسی سراغ او نرفته. اما در زمان رای اعتماد مباحثی مطرح می‌شود که به دور از اخلاق اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: در مواقعی حساس بحث‌های پیچیده‌ای را در نطق باز می‌کنیم و بعدش بیا درستش کن. و همه تریبون‌ها هم به آن گوش می‌دهند این چه بحثی است که ما مطرح می‌کنیم، زنگنه کجا در دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور در دادگاهی صالحه داخلی محکوم شد؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه من با عدد و رقم آشنا هستم و 26 سال است در مجلس حضور دارم و تمام رد بودجه‌ها را کامل دارم، ادامه داد: نمایندگان و ملت ایران باید بیشتر در مورد حیف و میل‌ها توجه کنند.

 زنگنه می‌تواند ایران را به جایگاه برتر اوپک برساند

حمیدرضا عزیزی فارسانی، نماینده اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (پنجشنبه 24مرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه وزارت نفت شاهرگ اقتصادی کشور است و منابع ارزی کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: کشور ما با 6/33 تریلیون متر مکعب گاز رتبه اول گازی و رتبه سوم نفت را دارد.
نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پارس جنوبی کشورهای همسایه سه برابر ما گاز استحصال می‌کنند و از 22 فاز پارس جنوبی فقط 10 فاز فعال و 12 فاز به بهره‌برداری نرسیده است، از این رو اگر فرض کنیم 5 میلیارد دلار هر سال باید نصیب کشور شود، حداقل سالانه 60 میلیارد دلار خسارت و عقب‌ماندگی داریم.
وی افزود: با توجه به نیاز روزافزون به انرژی‌های پاک و روزافزون لازم است هرچه سریع‌تر پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد.
عزیزی فارسانی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی نفت با فهم سیاسی بالا در صنعت نفت مورد قبول است و جایگاه سیاسی و امنیتی نفت را می‌شناسد و جایگاه دوم بعد از وزارت خارجه در عرصه بین‌المللی دارد.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است زنگنه می‌تواند با تجربه بین‌المللی که دارد ایران را به جایگاه برتر اوپک برساند و بسیاری از منابع حاصل از نفت را که سود آن نصیب بانک‌های خارجی می‌گردد را با تعامل منطقه‌ای، جهانی و برون‌گرایی و پرهیز از زندگی جزیره‌ای به کشور بازگرداند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••