اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۳:۳۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۵
اذان مغرب ۱۹:۱۳:۱۳
طلوع آفتاب ۰۵:۰۸:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۳:۴۳
نیمه شب ۲۳:۱۴:۱۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ - ۱۶:۴۳
آنچه در جلسه علنی امروز مجلس گذشت/

از نهایی شدن حذف کنکور تا لغو مجوز دانشگاه احمدی نژاد

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که قرائت گزارش حادثه قم و ارسال آن به قوه قضائیه تقریبا مهم‌ترین بخش نشست علنی امروز بهارستانی‌ها بود.

از نهایی شدن حذف کنکور تا لغو مجوز دانشگاه احمدی نژاد

 به گزارش سراج24، صدوبیستمین جلسه علنی خانه ملت با حضور 232 تن از نمایندگان در غیاب علی لاریجانی و به ریاست حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد برگزار شد. پیش از آغاز نمایندگان جلسه غیرعلنی را برگزار کردند و در خصوص زمان تعطیلات تابستانی خود به مشورت پرداختند و تصمیم گرفتند که در روزهای 2 شنبه، 3شنبه و 4 شنبه به صورت دوشیفته صلاحیت وزاری پیشنهادی را بررسی کرده و پس از آن به حوزه‌های انتخابیه سرکشی کرده و 2 هفته آخر شهریورماه به تطیلات تابستانی بروند.

در ابتدای جلسه و پیش از قرائت سوره نساء آیات 22 تا 24 محمد حسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مطابق جلسات علنی دستور را قرائت کرد. در جلسه امروز 8 دستور باید مورد بررسی قرار می‌گرفت که نمایندگان تنها به 4 دستور رسیدگی کردند. براین اساس، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش درمورد طرح یک‌فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص طرح دوفوریتی نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک ‌مرکزی، انتخاب رئیس کمیسیون اصل (90) مجلس از بین اعضاء ثابت کمیسیون با پیشنهاد هیئت رئیسه، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد حادثه بیست و دوم بهمن ماه 1391 قم، گزارش هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مورد انتخابات سال 1392، گزارش کمیسیون اصل 90 درمورد "ایرادات وارده به طرز کار دولت در نحوه احیاء و چگونگی تشکیل جلسات و تصمیم‌گیری شورای عالی حفاظت محیط زیست و رعایت نکردن قوانین"، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد رد تقاضای تحقیق و تفحص از جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار امروز بهارستانی‌ها قرار داشت.

در ادامه و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا اسامی 12 تن از متأخران جلسه را قرائت کرد و نایب رئیس مجلس نیز به ایراد نطق پیش از دستور پرداخت.

***ابوترابی‌فرد: برگزاری باشکوه مراسم تحلیف برگ زرینی در تاریخ ارزشمند نظام اسلامی است***

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس طی سخنانی در نطق پیش از دستور با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید اظهار داشت: برگزاری شایسته مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری رئیس جمهور منتخب ملت ایران در محضرمبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود نمادی از پیوند ناگسستنی جمهوریت و اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی است و انجام باشکوه مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران در خانه ملت و مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان، رؤسای جمهوری و معاونان، وزرای خارجه تعدادی از کشورهای خارجی و میهمانان ارجمند برگ زرینی در تاریخ ارزشمند نظام جمهوری اسلامی است.

***سهمیه امتیازات پذیرش دانشجو به قوت خود باقی ماند***

نمایندگان مجلس در اولین دستور جلسه به بررسی طرح یک‌فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پرداختند و 2 بند دیگر از آن را به تصویب رساندند.

براساس ماده 6 این طرح سهمیه امتیازات مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص پذیرش دانشجو کماکان به قوت خود باقی است.

همچنین با تصویب ماده 7 این طرح، داوطبانی که بر اساس این قانون در دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور پذیرفته می‌شوند، بر اساس مقررات پیشنهادی ستاد کل نیروهای مسلح که به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد از معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه برخوردار می‌شوند.

***سال 93، آخرین سال برگزاری کنکور به شیوه فعلی***

مجلسی‌ها با تصویب ماده 8 این طرح، دولت را مکلف کردند هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون را از اولین سال اجرای آن در بودجه سنواتی وزارتخانه‌های ذیربط منظور نماید.

وکلای ملت همچنین با تصویب ماده 9 مقرر کردند که آئین نامه اجرایی این قانون توسط شورا تهیه می‌شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

بهارستان نشینان در ادامه این جلسه پس از بحث‌ها و بررسی‌های بسیار ماده 10 این طرح را اینچنین به تصویب رساندند:

این قانون از سال تحصیلی 1393 - 1394 در صورت اجرایی شدن تبصره 5 ماده 4 لازم‌الاجرا است.

نمایندگان مجلس این ماده پربحث را با 157 رای موافق، 20 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

همچنین ماده 11 این طرح که تصریح داشت از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 9 آبان‌ماه 1386 لغو می‌شود، کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد.

به گزارش تسنیم در جریان بررسی ماده 10 طرح مذکور، برخی از نمایندگان ابهاماتی را در مورد این ماده مطرح کردند چرا که در کمیسیون آموزش و تحقیقات و در ماده 10 لحاظ شده بود که این قانون از سال تحصیلی 93-94 لازم‌الاجرا شود، اما برخی از نمایندگان با استناد به بند الف ماده یک طرح مذکور ابهاماتی را نسبت به ماده 10 مطرح می‌کردند.

در بند الف ماده یک آمده است که نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه سابقه تحصیلی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در ابتدا پیشنهاد حذف ماده 10 را مطرح کرد و معتقد بود که اگر این قانون بخواهد در کنکور سال 94 اجرا شود، از آنجایی که امکان برگزاری امتحانات 3 سال آخر دوره متوسطه به صورت سراسری و نهایی مهیا نبوده و این امتحانات بدین صورت برگزار نشده، در حق متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها اجحاف می شود.

***انتقاد یک نماینده از مشارکت ضعیف نمایندگان مجلس در رای‌گیری‌ها***

در ادامه جلسه امروز عطاءالله سلطانی نماینده مردم رزن نسبت به عدم شرکت نمایندگان در رای‌گیری‌ها انتقاد کرد و با استناد به ماده 24 آئین‌نامه مجلس خطاب به هیئت رئیسه پارلمان، گفت: شما وقتی ماده 10 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را رای‌گیری می‌کردید، 92 نفر از نمایندگان در این رای‌گیری شرکت نکردند.

وی افزود: همچنین متاسفانه حدود 77 تن از نمایندگان در برخی از مواد طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها شرکت نکردند که این واقعا جای تاسف دارد. چرا که با این عدم شرکت نمایندگان در رای‌گیری‌ها، بسیاری از مواد طرح‌ها و لوایح رای لازم را کسب نمی‌کنند و این اجحاف در حق مردم است.

نماینده مردم رزن در مجلس خطاب به ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، گفت: اخلاق لین حضرتعالی موجب افتخار ما است، اما این اخلاق شما سبب شده که دو تا ماده پی در پی رای نیاورد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نیز در پاسخ به تذکر این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: از نمایندگان و همکاران گرامی می‌خواهم که در اعلام رای‌ها از کلیدها و استفاده کنند و حتی اگر رای ممتنع دارند باز هم رای دهند تا اینچنین برداشت نشود که مشارکت نمایندگان در رای‌گیری‌ها ضعیف است.

در نهایت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس پیشنهاد اصلاحیه ماده 10 رامطرح کرد که نمایندگان با آن موافقت کردند و ماده 10 به صورت فوق به تصویب رسید.

به گزارش تسنیم در تبصره 5 ماده 4 طرح مذکور آمده است در سال اول اجرای این قانون تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی می‌باشند، حداقل 25 درصد می‌باشد.

***تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبان کنکور در سال اول حداقل 25 درصد است***

احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در اخطار قانون اساسی با استناد به بند 9 اصل 3 قانون اساسی گفت: در این بند بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه آحاد مردم تاکید شده است. فکر می‌کنم واضح و مشخص است و اصلا به درصد نباشد.

وی افزود: وقتی که آزمون سراسری، نهایی و استاندارد برای 2 سال نداریم و در قانون هم 3 ساله قرار داده‌ایمT چرا الان در طرح فعلی سنجش و پذیرش دانشجو آزمون استاندارد و نهایی را در یک سال قرار داده‌ایم? بنابراین حق خیلی‌ها بدون دارا بودن یک آزمون سراسری ضایع می‌شود.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: ما در بند "الف" طرح سنجش و پذیرش دانشجو مصوب کردیم که نمرات دروس 3 سال آخر اعمال می‌شود، اما برای دو سال آن آیین‌نامه نداریم و اعمال سلیقه می‌شود. حتی اگر 25 درصد هم باشد باز هم اشکال دارد، چرا که حق دانش‌آموزان ضایع می‌شود و سلیقه مربیان در محدوده خاصی اعمال می‌شود که این خلاف قانون اساسی و شرع است.

دستغیب خاطر نشان کرد: ما تا آیین‌نامه و ضابطه اجرایی نداشته باشیم نمی‌توانیم برای این موضوع مهم اعمال قانون کنیم و چگونه می‌خواهیم بدون آزمون سراسری، نهایی و استاندارد این انتظار را داشته باشیم که یک ارزیابی سراسری وجود داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر حق کسانی که با دقت مربیان آموزشی‌شان در مقاطع تحصیلی با دقت آزمون‌ها را برگزار می‌کنند، کاملا متفاوت با مدارسی است که بدون دقت‌های لازم این کار را انجام می‌دهند.

محمدحسن ابوترابی رئیس جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر دستغیب، گفت: اخطار شما وارد نیست، چرا که ما در بند "الف" طرح سنجش و پذیرش دانشجو اصطلاحات به کار برده در این قانون را شرح داده‌ایم و در ان مراد از سابقه تحصیلی نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که این امتحانات مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد عمل می‌شود تا حقی از کسی تضییع نشود.

وی ادامه داد: بنابراین در بند "الف" این طرح سابقه تحصیلی تعریف شده است و سابقه تحصیلی این نیست که به هر نحوی اگر نمره‌ای را در دوره متوسطه داشت، به عنوان سابقه تحصیلی آن فرد لحاظ شود و فقط سابقه تحصیلی در صورت لحاظ می‌شود که بر اساس شاخص‌های بند الف این طرح باشد.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: همچنین در تبصره‌های 4 و 5 ماده 4 این طرح توضیح داده‌ایم که تاثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی و پس از 5 سال حداقل 85 درصد ظرفیت دانشجو خواهد بود، یعنی در ظرف 5 سال باید شاخص‌هایی که تحت عنوان سابقه تحصیلی توضیح داده‌ایم عملیاتی و اجرایی شود.

ابوترابی‌فرد گفت: در سال اول اجرای این قانون تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبان حداقل 25 درصد است و منظور از این سابقه تحصیلی این است که آزمون سراسری باشد و شاخص‌ها و استانداردهای لازم رعایت شده باشد.

***آغاز توزیع برگه‌های رأی برای انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس***

پیش از قرائت اسامی ناطقان میان دستور محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به در دستور کار بودن انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: هیئت رئیسه محمدعلی پورمختار را برای ریاست کمیسیون اصل 90 پیشنهاد کرده است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس که تازه ریاست جلسه امروز را برعهده گرفته بود، گفت: کارت‌ها را توزیع کنید تا نمایندگان نظرشان را اعلام کنند.

لاریجانی همچنین در صحن علنی درگذشت 12 نفر از مردم ایذه در حادثه سقوط مینی‌بوس را تسلیت گفت.

اسامی ناطقان و مهمانان جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد و پس از آن نمایندگان، نطق میان دستور 4 نماینده (سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران، محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند، احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر و کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل) را استماع کردند.

***هاشمی: مجلس در رای اعتماد به کابینه پیشنهادی یاری‌گر رئیس‌جمهور خواهد بود***

سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان ناطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مجلس در راستای اشاعه این فضائل با تمام توان همراه دولت با ملت خواهد بود و در رای اعتماد به کابینه پیشنهادی با تمام توان خواهد کوشید تا با رعایت کامل اصول و ارزش‌های نظام و مُر قانون  یاریگر ریاست جمهوری باشد و در این برهه حساس و امیدبخش به معنای واقعی خیرخواهی لازم را برای ملت داشته باشد.

***حسن‌نژاد: روحانی نرخ ارز را تثبیت کند***

محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت:  اقتصاد کشور در شرایط بدی قرار دارد. سرمایه‌داران دست از سرمایه‌گذاری کشیده و به سفته‌بازی روی آوردند و این شرایط تنها و تنها به یک علت یعنی عدم ثبات اقتصادی و گرفتن قدرت پیش‌بینی و تصمیم‌گیری از سرمایه‌گذاران به وجود آمده است. لذا اگر می‌خواهید اقتصاد سامان بگیرید ثبات را به آن برگردانید و چاره کار تنها و تنها تثبیت نرخ ارز است.

نماینده مردم مرند با بیان اینکه شاه بیت غزل مشکلات اقتصادی نوسانات ارزی است، خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی موجب تورم بالای 50 درصدی، افزایش نرخ سود، ورشکستگی کارخانجات، افزایش معوقات بانکی، اشتغال به رانت و فساد به جای سرمایه‌گذاری شده است.

***آریایی‌نژاد: نباید شاهد حضور تشکیک کنندگان دیروز و ساکتین امروز در صحن باشیم***

احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در نطق میان دستور در صحن علنی امروز پارلمان با اشاره به مهمانان مراسم تحلیف اظهار داشت: در دعوت شدگان به مراسم تحلیف افرادی دعوت شدند که وقتی رای نمی‌‌آورند انتخابات را زیر سوال می‌برند.

وی ادامه داد: ما نباید شاهد باشیم که تشکیک کنندگان دیروز و ساکتین امروز در صحن حضور پیدا کنند قبل از آنکه در مورد اعتراضات دیروزشان پاسخگو باشند.

***پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 شد***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس را برای سال دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را با 146 رای موافق از مجموع 175 رای مأخوذه انتخاب کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس با اعلام این موضوع، انتخاب پورمختار را برای یکسال دیگر به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 به وی تبریک گفت.

***طرح نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌ها رفع ابهام شد***

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی و ابهامات آن را رفع کردند.

بر اساس مصوبه نمایندگان ماده واحده طرح به شرح ذیل اصلاح شد:

تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می‌شود صرفا ناشی از ارزیابی حسابداری است و سود تحقق یافته تلقی نمی‌شود و مشمول مالیات نیست و ما به التفاوت آن در حسابی تحت عنوان "مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌‌های خارجی" منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته در طرازنامه منعکس و گزارش می‌شود.

مانده این حساب صرفا بابت جبران زیان‌های احتمالی آتی بانک مرکزی ناشی از تغییر (کاهش)‌ برابری‌های قانونی ارز (تسعیر) قابل استفاده است.

نمایندگان این رفع ابهام را با 144 رای موافق، 6 رای مخالف و 17 رای ممتنع از مجموع 234 رای ماخوذه به تصویب رساندند.

***قرائت گزارش حادثه 22 بهمن قم در صحن***

در ادامه چهارمین دستور کار امروز صحن مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش حادثه 22 بهمن قرائت کرد و پس از قرائت این گزارش نمایندگان با 153 رای موافق، 36 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 224 رای ماخوذه با ارسال گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از حادثه 22 بهمن قم به قوه قضائیه موافقت کردند.

لاریجانی نیز پس از رأی گیری گفت: این گزارش برای قوه قضائیه ارسال می‌شود.

برای مشاهده متن گزارش بر اینجا کلیک کنید.

پس از قرائت گزارش حادثه 22 بهمن قم ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان را قرائت کرد و در ادامه 7 تن از نمایندگان تذکرات شفاهی خود را در صحن علنی پارلمان مطرح کردند.

***درخواست از روحانی برای لغو مجوز دانشگاه و تعطیل کردن دفتر احمدی‌نژاد***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز تذکرات شفاهی خود را در صحن علنی قرائت کردند.

عوض حیدرپور نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی ضمن تبریک استقرار دولت جدید با اشاره به تاسیس دانشگاه ایرانیان توسط رئیس جمهور سابق اظهار داشت: ایجاد و تاسیس دانشگاه قوانین خاص خود را دارد و ایجاد دانشگاه در تهران غیرقانونی است ولو به نام رئیس جمهور سابق باشد.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور سابق حق نداشته است که چنین مصوبه‌ای داشته باشد. بنابراین از حجت‌الاسلام روحانی می‌خواهیم که این مصوبه را باطل کند و اجازه ندهد رانت‌خواری اینچینی از سوی رئیس جمهور سابق اعمال شود.

نماینده مردم شهرضا افزود: از روحانی می‌خواهم که جلوی مسجد ضراری که می‌خواهد کانون ایجاد فکر باشد و مباحثی مانند مهدویت که در آن ظهور انفسی و آفاقی را مطرح کند و اعتقاد شیعه را با حرف‌های خود به بازی بگیرد، بیاستد. این آقایی که می‌گوید رانت‌خواری، باید جلوی این رانت‌خواری را بگیرد.

حیدرپور در تذکر دیگری گفت: دفتر رئیس جمهور سابق صیغه جدیدی است که نمی‌دانیم از کجا درست شده است. می‌گویند دفتری در میدان ونک با عنوان دفتر رئیس جمهور سابق وجود دارد. آقایان دفتر رئیس جمهور سابق همه آنجا اتراق و اسباب‌کشی کرده‌اند و برخی اسناد و مدارک و هدایای رئیس جمهور به آن مکان منتقل شده است. لذا از رئیس جمهور می‌خواهیم که این دفتر را تعطیل کند. با توجه به اینکه رئیس جمهور سابق عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت است، لذا اگر می‌خواهد کاری انجام دهد به دانشگاه برود. ضمن اینکه حضرت آقا نیز برای وی حکم زده است.

ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس طی سخنانی در صحن علنی به وزیر کشور تذکر داد و اعلام کرد که در سال 91 دولت در دو بخش سهمیه استانی تصویب کرد و اقدام به صدور مجوز استخدام برای استانداری‌ها کرد. با پیگیری ما سهمیه استانی لرستان بر اساس نیاز 3 هزار نفر تعیین شد.

وی ادامه داد: استانداری لرستان تاکنون صرفا برای یک هزار نفر آزمون برگزار کرده و تکلیف این تعداد را هم مشخص نکرده است.

نماینده مردم لرستان با بیان اینکه استان لرستان استان اول بیکاران کشور است از وزیر کشور درخواست کرد تا استانداری لرستان را ملزم به انجام این کار کند.

قاسم عزیزی نماینده مردم شازند در مجلس در تذکر شفاهی اظهار داشت: من به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در خصوص تسریع در پرداخت بهای گندم به کشاورزان توسط سازمان تعاون روستایی و همچنین در مورد توقف اقدام خلاف اخلاق در عزل مدیرعامل شرکت فاضلاب به استان مرکزی تذکر می‌دهم.

وی ادامه داد: تذکر بعدی من به وزیر نیرو در خصوص تخصیص اعتبار جهت تامین آب شرب تعدادی از روستاهای شازند است.

نماینده مردم شازند در پایان گفت: همچنین برای رئیس جمهور جدید آرزوی توفیق دارم و انشاءالله وی با تدبیر نسبت به رفع بیکاری و حل مشکلات کشور و عزت و سربلندی ایران در معادلات بین‌المللی موفق باشد.

***وزارت نیرو هزینه تیر برق، سیم، جرثقیل و کارگر را از مردم می‌گیرد***

محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در تذکر شفاهی و در صحنه علنی مجلس  با تشکر از اعتماد نمایندگان برای انتخاب جهت پست ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس، گفت: تذکر اول من به وزیر نیرو در خصوص گرفتن هزینه اضافه برای واگذاری انشعاب برق است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو هزینه تیر برق، سیم، جرثقیل و کارگر را از مردم می‌گیرد که این اقدام غیرقانونی است و با وجود رای دیوان عدالت اداری همچنان انجام می‌شود.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور گفت: علی‌رغم کمبود آب در سراسر کشور هنوز هیچگونه مدیریتی برای کشت و برنامه مشخصی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعمال نشده است.

پورمختار در خاتمه از سازمان حج و زیارت درخواست کرد که در اعزام 1500 نفر از زائران از استان همدان مساعدت لازم را انجام دهد.

***حادثه ایذه در اثر سهل‌انگاری وزارت نیرو به وجود آمده است***

حجت‌الله درویش‌پور نماینده مردم ایذه در مجلس طی سخنانی در تذکر شفاهی با اشاره به درگذشت 12 تن از شهروندان ایذه گفت: این حادثه در اثر سهل‌انگاری وزارت نیرو به وجود آمده است.

وی ادامه داد: به دنبال آب‌گیری سد کارون 3 پل‌ها به زیر آب رفت و وزارت نیرو متعهد بود که این موضوع را جبران کند اما این کار را انجام نشد. لذا مردم در محاصره آب قرار گرفتند و تنها راه گذاشتن یدک‌کش بود ضمن اینکه این وسیله هیچ حفاظتی نداشت و بیمه هم نبود.

نماینده مردم ایذه در مجلس افزود: ما تذکر شدید خود را نسبت به این اقدام وزارتخانه اعلام می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که به وظیفه خود عمل کرده و جاده و پل‌های منطقه را احداث کنند و خسارت به مردم خصوصا مردم کشته شده را پرداخت کنند.

درویش‌پور در پایان خاطرنشان کرد: از مقامات قضایی درخواست رسیدگی فوری و شناسایی مقصران و مجازات آنها را داریم.

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان آخرین نماینده تذکر دهنده با اشاره به اظهارات درویش‌پور اظهار داشت: تذکر من در مورد درگذشت 12 تن از هموطنان در ایذه بود.

وی ادامه داد: جالب توجه است که مجری طرح کارون 3 لیسانس کشاورزی دارد. همچنین در آب‌نیرو مجریانی وجود دارد که 5 طرح مهم را در دست دارند و تنها لیسانس الهیات دارند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس خاطرنشان کرد: ما این موضوع را در کمیسیون عمران پیگیری می‌کنیم که چرا تا حالا کسی پاسخگوی این موضوع نبوده است.

***اعلام وصول 2 طرح در صحن علنی پارلمان***

پیش از پایان جلسه علنی علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح اصلاح بند 6 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با امضای 25 تن از نمایندگان و طرح قانونی عادی اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای 48 نفر از نمایندگان اعلام وصول شد.

***پایان جلسه علنی امروز مجلس/جلسه بعدی فردا***

در پایان علی لاریجانی رئیس مجلس ساعت 12:13 زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و اعلام کرد که جلسه بعدی قوه مقننه فردا 16 مرداد ساعت 8 صبح با دستور کار اعلام شده برگزار می‌شود.

تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••