اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۴/۲۳ - ۱۱:۱۵
وقتی حنای شورای صنفی دیگر رنگی ندارد

سینماداران فیلم‌ها را نیم‌بها اکران نکردند

روزهای اول اکران ویژه ماه مبارک رمضان خیلی پربار نبود. در حالی که قبلاً شورای صنفی اعلام کرده بود بلیت‌ سینما در این ایام در تمام سانس‌ها نیم‌بها عرضه خواهد شد

 سینماداران فیلم‌ها را نیم‌بها اکران نکردند

 

گروه فرهنگی «سراج24»،   روزهای اول اکران ویژه ماه مبارک رمضان خیلی پربار نبود. در حالی که قبلاً شورای صنفی اعلام کرده بود بلیت‌ سینما در این ایام در تمام سانس‌ها نیم‌بها عرضه خواهد شد
ولی این اتفاق در عمل رخ نداد و هر سینما به سلیقه خودش عمل کرد. اتفاقی که می‌تواند 2 دلیل داشته باشد.
 
1ـ شورای صنفی نمایش میان سینماداران فاقد مشروعیت است و به همین دلیل سینمادارها به خودشان اجازه می‌دهند مصوبات این شورا را اجرا نکنند.
 
2ـ تعدادی از اعضای شورای صنفی که عضو اتحادیه 2 نیز هستند این روزها درگیر پروژه تأسیس خانه سینما 2 هستند و به همین دلیل امور اکران را به امان خدا رها کرده‌اند.
 
 
 
داودی: از بین رفتن مشروعیت شورای صنفی اکران طبیعی بود
 
ابوالحسن داودی با توجه به اتفاقاتی که در چند مدت اخیر در سینما رخ داد، از بین رفتن مشروعیت شورای صنفی را امری طبیعی قلمداد کرد.
 
داودی گفت: وقتی یک مناسباتی به وجود می آید، یک نظام یا به عبارت بهتر، سلسله مراتب خاصی نیز به تبع آن به وجود می آید. حال وقتی کسی که در رأس قرار دارد و صاحب بالاترین مسوولیت است، مرتکب تخلف می شود، این موضوع معنایی جز دامن خوردن هر چه بیشتر به اختلافات ندارد. به قول معروف «هر چه بگندد نمک اش می زنیم، وای به روزی که بگندد نمک». امروز آن نمک هم برای سینما گندیده است.
 
وی در ادامه افزود: در چنین حالتی خیلی طبیعی است که شورای صنفی اکران مشروعیت خود را از دست بدهد و سینماداران کمتر از آن تبعیت کنند. این تازه شروع بلواست و از این بدتر نیز محقق خواهد شد. امروز مسوولیت همه نا به سامانی ها بر عهده شمقدری و همه کسانی است که دست اندر کار اتحادیه 2 هستند.
 
ابوالحسن داودی تاکید کرد: وقتی دعواهای سیاسی و عقیدتی به سینما راه پیدا می کند، آیا حاصلی جز این را می توان انتظار داشت؟ اتحادیه2 مشروعیت خود را برای داشتن شورای صنفی نمایش از دست داده است و این شورا بعد از شروع به کار خانه سینما باید مثل گذشته برای انجام وظایفی که بر دوش آن است به سینما برگردد.
 
 
 
امیرحسین علم الهدی: ساختارهای توزیعی سینمای ایران باید بازتعریف شود
 
امیرحسین علم الهدی از لزوم تعریف دوباره نظام نمایش عمومی فیلم ها برای دولت آینده سخن گفت.
 
علم الهدی گفت: واقعیت این است که شورای صنفی نمایش در 2 سال اخیر از حیز انتفاع افتاده و این امر دلایل مختلف دارد، از جمله اینکه اعضای این شورا به معنای واقعی کلام شناخت دقیقی از حوزه سینما ندارند، به خصوص اعضایی که از طرف تهیه کننده ها مراجعه کردند. حالا انجمن سینمادارها و نمایندگان آنان دارند کارشان را انجام می دهند. این 3 عضو اتحادیه تهیه کنندگان و دفتر پخش، شناخت دقیقی از حوزه پخش و توزیع و نمایش ندارند و شاید تنها بر اساس یک اتفاق، مسوولیتی را بر عهده گرفته باشند که نمره قبولی هم از آن دریافت نمی کنند. آنان طرح جامع و نو برای حوزه عرضه و نمایش سینمای ایران ندارند. شاید به عبارت بهتر دارند آزموده ها را می آزمایند.
 
وی افزود: یک موضوع را نیز باید در نظر داشت. مگر سینمادارها کارمند شورای صنفی هستند؟ یک بخشنامه زده شود و همه بگویند سمعا و طاعتا؟ طبیعی است اگر عده ای نظر خودشان را ترجیح دهند و بلیت نیم بها نفروشند. سینما ملک اوست و کسی نمی تواند او را مجبور کند. به نظر من باید اجازه داد خود مدیران سینمایی و دفاتر پخش به یک تعامل 2سویه دست پیدا کنند، وگرنه وجود یک آقا بالا سر نمی تواند را به جایی ببرد. عرصه، عرصه پادگانی نیست و نمی توان اینطور ریاست کرد.
 
علم الهدی بیان کرد: شورای صنفی اکران عملکردی منفی از خود نشان داد. میزان مخاطب به پایین ترین حد ممکن خود رسید، به گونه ای که فاقد مشروعیت در حوزه توزیع و نمایش است. دولت یازدهم باید در زمینه ساختارهای نمایشی و عرصه های توزیعی سینمای ایران به طور اساسی فکر و برنامه ریزی داشته باشد.
 
این کارشناس اکران همچنین خاطرنشان کرد: از اعضای اتحادیه تهیه کنندگانی که یک قدم خیر برای سینما برنداشتند، نمی توان انتظار داشت اتفاق خارق العاده ای برای سینما رقم بزنند و هیچ بعید نیست اگر همان روش های منسوخ شده سینما را دوباره زنده کنند. حال آنکه صحیح آن است که ساختارهای کلی بر اساس واقعیت های موجود سینمای ایران بازتعریف شود تا حوزه نمایش و توزیع به حیات واقعی خود بازگردد.
 
 
 
امیدوارم تا پایان ماه از سانس‌های بعد از افطار استقبال چشمگیری شود
 
رضا سعیدی‌پور ـ مدیر سینما آزادی ـ در این خصوص» خاطر نشان ساخت: چهارشنبه (روز اول ماه رمضان) مردم درگیر شروع ماه رمضان بودند و تا بخواهند برنامه‌شان را با ساعت افطار و... هماهنگ کنند مسلما زمان می‌برد. بنابراین شاهد استقبال چندانی در این روز نبودیم.
 
روز پنجشنبه (روز دوم ماه رمضان) بعد از افطار خیلی سینما شلوغ شد و از سانس‌های فوق‌العاده (بعد از 12 شب) نیز استقبال خوبی بعمل آمد. امیدوارم تا پایان ماه مبارک از سانس‌های بعد از افطار استقبال چشمگیری شود.
 
 
 
فیلم‌ها به قدری بی‌کیفیت است که مردم معمولاً بعد از نیم ساعت سالن سینما را ترک می‌کنند
 
ابراهیم آزادی ـ مدیر سینما آستاراـ ضمن راکد دانستن فروش سینماها در روزهای اول ماه رمضان به «بانی فیلم» گفت: پنجشنبه (روز 2 ماه رمضان) فقط 30 بلیت فروختیم، ولی باز در روز چهارشنبه فروشمان کمی بهتر بود. ما در سانس ویژه تئاتر داریم که آن هم خبری نیست. فیلم‌ها به قدری بی‌کیفیت است که مردم معمولاً بعد از نیم ساعت سالن سینما را ترک می‌کنند.
 
 
 
با وجود اینکه وزارت ارشاد دستور فروش نیم بهای بلیت ها را داده، اما استقبال خوبی از فیلم‌ها نمی‌شود
 
رضا مصلحتی ـ مدیر سینما پارس ـ نیز در این باره توضیح داد:‌ با وجود اینکه وزارت ارشاد دستور فروش نیم بهای بلیت ها را داده، اما استقبال خوبی از فیلم‌ها نمی‌شود. سینمای ما و کلا سینماهای مرکزی در یک حوزه‌ای قرار دارند که مشتری‌های گذری دارند و اتفاقاً این کاهش قیمت بلیت نتیجه عکس بر استقبال مردم می‌گذارد. یعنی نه تنها میزان فروش کمتر شده بلکه تعداد تماشاچی‌ها هم ریزش پیدا کرده. شاید بلیت نیم‌بها در سینماهایی که طرح افطار تا سحر دارند یا محلی هستند جواب دهد ولی برای کل سینماها این کاهش قیمت بلیت به نظرم کار درستی نیست. سینما پارس اکثرا مشتری‌های گذری دارد و از مشتری های خاص و محلی برخوردار نیست. بنابراین برای سینماهای ما این طرح چیزی جز ضرر به همراه ندارد. ما قبلاً اگر 100 بلیت می‌فروختیم و میشد 500 هزار تومان، در حال حاضر شده 250 هزار تومان، یعنی فروشمان نصف شده. خواه نا‌خواه آن 100 نفر به سینمای ما می‌آیند حالا یا با قیمت هر بلیت 5000 تومان یا با 2500 تومان، اما با این وضع ما انصافا دخل و خرجمان را هم در نمی‌آوریم.
 
 
 
وقتی فیلمی خوب باشد در هر فصل و با هر قیمتی به اکران برسد مردم از آن استقبال می‌کنند
 
فرشید موتمنی آذر – مدیر سینما حافظ- در این خصوص  بیان داشت: از میزان فروش در این چند روز ابتدایی ماه رمضان راضی نیستم. البته مردم حق دارند چون اصلاً فیلمی موجود نیست که به خاطر دیدنش به سینما بیایند. ابزار اصلی سینما فیلم است که آنهم نیست.
 
وی افزود: موضوع قیمت نیم بهای بلیت نیست. مردم فیلم می خواهند. وقتی فیلمی خوب باشد در هر فصل و با هر قیمتی به اکران برسد مردم از آن استقبال می‌کنند و ما هیچ وقت نمی توانیم مردم را نادان فرض کنیم.
 
 
 
فروش پردیس سینمایی ملت بد نبود
 
هادی منبتی_ مدیر پردیس سینمایی ملت_ گفت: فروش پردیس سینمایی ملت بد نبوده. البته ما طرح اذان تا اذان را به دلیل انجام نشدن پیش نیازهایش از طریق شورای صنفی نداشتیم ولی نسبت به قبل از ماه مبارک فروش ما کمتر شده ولی باز هم در مقایسه با سال گذشته در چنین ایامی راضی هستیم که البته این فروش به دلیل 2 فیلم «گذشته» و «چه خوبه که برگشتی» است.
 
 
 
فیلم‌های نامناسب و سریال‌های تلویزیون بلای جان اکران ویژه رمضان
 
طرح اکران ویژه ماه رمضان بدون برنامه دقیق و مدون اجرا شد؛ به همین دلیل نتوانست به درستی و موفق عمل کند و صاحبان فیلم‌ها را به اکران فیلم‌هایشان در ماه رمضان مشتاق نماید.
 
 سال 1388 طرح «اذان تا اذان»  که به عنوان طرح رمضان شهرت داشت به پیشنهاد علی سرتیپی و موافقت شورای صنفی نمایش و ارشاد برگزار شد. در این طرح مقرر شد تا سینما بعداز افطار و تا هنگام سحر باز باشد و به مخاطبینی که علاقمند هستند از فیلم‌های سینماها بهره ببرند خدمات ارایه دهند. در سال اول فیلم های « خروس جنگی » و «درباره الی» توانست نظر مخاطب را به خود جلب کند و با  اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه ملی سینما‌ها رونقی مضاعف یافت.
 
استقبال مخاطب و ارایه فیلم تا پاسی از شب به صورت نیم بهاء موفقیتی را برای سینما ایران رقم زد و از ظرفیت سالن‌ها به خوبی استفاده می‌شد اما در دومین سال اجرای این طرح، حوزه هنری سینماهای خود را در اختیار این طرح قرار نداد و دو سینمای تاثیرگذار از اجرای این طرح با تصمیم معاون سینمایی وقت حوزه هنری سرباز زدند. از سوی دیگر مجوز سانس‌های ویژه توسط اداره اماکن نیروی انتظامی ارایه نشد.
 
در همان سال علیرضا سجادپور رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی موافقت کرد تا بنا به درخواست پردیس های سینمایی فیلم‌های سینمایی دهه 60 و 70 در سینماها نمایش داده شود.
 
با توجه به موافقت اداره کل نظارت و ارزشیابی فیلم‌های داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، علی حاتمی و سیروس الوند به صورت تک سانس در پردیس‌های سینمایی به نمایش درآمد و همین امر باعث استقبال مخاطبین گردید.
 
با اجرای درست طرح «اذان تا اذان» اقبال دفاتر پخش و صاحبان آثار نیز برای اکران فیلم‌هایشان در ماه مبارک رمضان بیشتر شد و تمهیداتی را برای اقبال مخاطبین در نظر گرفتند در سال 90 «سوت پایان» به کارگردانی نیکی کریمی توانست نظر مخاطبین را جلب کند و از سوی دیگر عوامل سازنده اثر نیز در برخی از سینماها حاضر شدند و همین باعث اقبال مخاطبین به سینماها شد  همچنین نمایش فیلم  «ورود آقایان ممنوع» هم در این طرح ادامه داشت و عوامل سازنده اثر نیز در سینماها حاضر شدند.
 
اما در همان سال تبلیغات تلویزیونی کمتر شد و آرام آرام رسانه ملی با تبلیغات ویژه برای سریال‌هایش مخاطبین را به حضور درخانه و دیدن سریال ها دعوت کرد و اقبال مردم به سینما‌ها از همان سال کمتر شد.
 
طرح «افطار تا سحر» که بعدها به طرح «رمضان» تغییر نام داد می‌توانست موفق عمل کند اما متاسفانه این طرح بدون برنامه دقیق و مدون اجرا شد و هر سال با محدودیت‌های بیشتری مواجه شد به همین دلیل نتوانست به درستی موفق عمل کند و صاحبان فیلم‌ها را مشتاق به اکران فیلم‌هایشان در ماه رمضان نماید به طوری‌که امسال تنها یک فیلم جدید در ماه مبارک رمضان «گهواره‌ای برای مادر» اکران شد که آن هم بدون سرگروه به نمایش درآمده است.
 
سینماداران معتقدند در صورت اکران فیلم‌های مفرح و سرگرم کننده این طرح می‌تواند موفق عمل کند اما به جز سال ‌های اول و دوم ما شاهد اکران مناسب در این طرح نبودیم.
 
یکی از مزیت‌های این طرح نیم بها شدن بلیت سینماها در ساعات شب بود که به دلیل کم شدن مخاطبین برخی از سینماها در ماه مبارک رمضان از صبح تا شب بلیت‌های خود را نیم بهاء  ارایه کردند یا برخی از پردیس‌ها از جمله سینما آزادی دو سانس اول خود را  نیم بها کردند برای این که مخاطب بتواند از فیلم‌ها استفاده کند و نیم بهاء شدن بلیت‌ها توسط سینماداران  هم نمی‌تواند نقطه قوت این طرح به شمار آید.
 
 
 
یگانه:  تلویزیون رقیب سرسخت سینما
 
سیروس یگانه مدیر سینما استقلال نیز درباره این طرح گفت: در زمانی که  تبلیغات مناسبی صورت نمی‌گیرد نباید توقع داشت مخاطب بعد از افطار به سالن‌های سینما بیاید. تلویزیون رقیب سرسخت سینما شده است و در شرایط فعلی که تابستان است و مخاطب فرصت برای رفتن به سینماها را دارد رسانه ملی فیلم‌های سینمایی را تبلیغ نمی کند و با این اوصاف سینماها به سمت نابودی خواهد رفت.
 
وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه فیلم‌های خوب هم اکران نشدند ما تنها فیلم «چه خوبه که برگشتی» و «گذشته» را داریم که توانسته نظر مخاطبین را جلب کند اما فیلم خوبی اکران نشده است و نمی توان به موفقیت این طرح امیدوار بود.
 
 
 
قاصد اشرفی: فیلم مناسب در سینماها نداریم
 
محمد قاصد اشرفی رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران درباره این طرح گفت: متاسفانه فیلم درخور نداریم و اکران مناسب را هم نمی‌توانیم شاهد باشیم.
 
وی در ادامه گفت: ماه رمضان صاحبان فیلم حاضر نیستند فیلم اکران کنند زیرا از سرمایه خود می ترسند و به همین دلیل می‌بینیم اکران عید فطر و بعد از آن پرطرفدار است و بیشتر صاحبان آثار علاقمندند در عید فطر فیلم را اکران کنند.
 
وی درباره موفقیت طرح اذان تا اذان در سال 88  گفت: در سال 88 فیلم های جدید اکران شد، تبلیغ تلویزیونی و زیرنویس‌های متعدد باعث شد مخاطب به دیدن فیلم‌ها در پاسی از شب علاقه نشان دهد و به سینما مراجعه کند . اما در شرایطی که تبلیغات تلویزیون بیشتر به سمت سریال‌های خود و خانه نشین کردن مخاطب است این طرح با شکست مواجه می‌شود. ما فیلم مناسب و موفقی در اکران فعلی نداریم.وی درباره نیم بهاء بودن فیلم‌ها در طرح اذان تا اذان گفت: در این طرح  بعد از اذان مغرب سینما ها به صورت نیم بها فیلم‌هایشان را نمایش می‌دهند اما سینماداران به طور معمول  به دلیل کم بودن مخاطبین فیلم‌های خود را به صورت نیم بهاء ارایه می‌دهند . ما در سینما ماندانا فیلم‌های سالن‌های مختلف را به صورت نیم بهاء ارایه می دهیم تا مخاطب علاقمند به دیدن فیلم‌ها باشد.
 
وی درباره پیش بینی استقبال مخاطبین از این طرح گفت: اولین روز اجرای این طرح با  استقبال بسیار ضعیف مواجه بوده است با توجه به عدم اکران فیلم جدید نمی‌توانیم اقبال چندانی برای این طرح متصور باشیم.
 
همانطور که بارها مطرح شده، سینماداران در صورت اکران فیلم‌های مفرح (و نه مغایر با فضای معنوی ماه رمضان) با اجرای سانس‌های ویژه طرح رمضان به‌شدت موافقند نکته بعدی برای اجرای طرح رمضان، کسب موافقت همه دست‌اندرکاران سینما از جمله حوزه هنری و شهرداری تهران است که به‌نظر کار خیلی راحتی نیست.
 
طرح اکران ویژه ماه رمضان  در سینماهای تهران اجرا می‌شود اما با توجه به عدم اکران جدید فیلم به نظر می‌رسد امسال هم نتواند موفق عمل کند.کمتر از یک هفته از آغاز طرح اکران ویژه رمضان در سینماهای تهران می‌گذرد اما همچنان با وجود اضافه شدن دو سانس بعد از افطار و بلیت نیم‌بها، فروش فیلم‌ها در وضعیت خوبی قرار ندارد. این طرح در سال 88 و 89 تنها توانست موفق عمل کند. متاسفانه این طرح که طی چند سال گذشته رونق زیادی به اکران ماه رمضان داده بود  در پنجمین سال اجرای خود  به دلیل عدم برنامه‌ریزی موفق و انتخاب نامناسب فیلم‌ها برای اکران سینما امسال نیز با  رونق مواجه نخواهد شد. بسیاری از طراحان این طرح گمان می‌بردند ممکن است این طرح بتواند رونق را به سینما ها بازگرداند  اما با اجرایی شدن این طرح نیز شرایط نابسامان سینمای ایران تغییری نکرد.
 
 
 
کامران قدکچیان: افزایش فیلم‌ها و سانس‌ها اکران ماه رمضان را موفق خواهد کرد
 
کامران قدکچیان طرح از اذان تا اذان را دارای قابلیت جذب مخاطب دانست و تأکید کرد استقبال مردم وابسته به اکران فیلم‌های خوب است.
 
 قدکچیان درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: روی چند طرح و فیلمنامه دارم کار می‌کنم اما تا زمانی که تغییر مدیریت‌ها اتفاق نیفتد کمتر سینماگری دست به تولید می‌زند. علاوه بر سینما تلویزیون هم به جز سریال‌های مناسبتی تولیدی ندارد. باید ببینیم در ادامه اوضاع مالی تلویزیون چگونه تغییر خواهد کرد.
 
این کارگردان درباره طرح ویژه از اذان تا اذان در سینماها گفت: اولین سالی که این طرح اجرا شد به دلیل نو بودنش خیلی مورد استقبال قرار گرفت. در شرایط فعلی سینما که کمتر فیلمی می‌فروشد این طرح باید فیلم‌های خوبی را گزینش کند و همچنین سانس‌ها را اضافه کند.گر افزایش سانس داشته باشیم قطعا استقبال خواهد شد، مردم بعد از افطار به خیابان‌ها می‌آیند و سینما می‌تواند یکی از گزینه‌های آنها باشد. در غیر اینصورت این طرح با استقبال رو به رو نخواهد شد.
 
امسال فقط فیلم «گهواره‌ای برای مادر» به فیلم‌های روی پرده ویژه طرح اذان تا اذان اضافه شده و طبق گفته محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران احتمالا تنها تا ساعت 1 بامداد سانس دارد.
 
 
 
صاحبان سینما در نمایش فیلم‌های طرح رمضان مخیرند
 
سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: صاحبان سینما می‌توانند فیلم‌های سینمایی که در سالهای گذشته به نمایش درآمده و برای مردم خاطره انگیز بوده است را در طرح رمضان به نمایش درآورند.
 
«حبیب کاوش» درباره اکران ویژه رمضان توضیح داد: در جلسه شورای صنفی نمایش که این هفته برگزار می شود درباره اکران‌ رمضان هم بحث خواهیم کرد. شورای صنفی صاحبان سینما را در انتخاب فیلم‌ها مخیر گذاشته و دستشان باز است تا هر فیلم از هر فیلمسازی که منع قانونی ندارد را نمایش دهند.
 
وی درباره نمایش فیلم‌های پرفروش نیز توضیح داد: فیلم‌های سینمایی «رسوایی»، «تهران 1500» و «ورود آقایان ممنوع» به دلیل فروش خوب و استقبال مخاطبین به سینماها پیشنهاد دادیم تا در صورت تمایل فیلم‌ها را در سالن‌هایشان اکران کنند. صاحبان سینما می‌توانند هر فیلمی که احساس می‌کنند می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند را در سینما به نمایش بگذارند.
 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••