اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۱۱/۱۸ - ۲۳:۳۶
یادداشت کوتاه؛

وقتی «پیام های بازرگانی» روی اعصاب مان رژه می روند!

هنوز اندر خم برخی برنامه های آبکی سازمان عریض و طویل صدا و سیما که سرشار از سریال های چند ده بار تکراری و مسابقات صدمن یک غاز و حوصله سر بر است، مانده بودیم که هاتفی گفت امان از «پیام های بازرگانی»!

وقتی «پیام های بازرگانی» روی اعصاب مان رژه می روند!

سراج24؛ حسین شاملو: صدا و سیما به تعبیر امام راحل(ره) دانشگاه ملی است چراکه برنامه ها، آموزه ها و داده های شبکه های مختلف تلویزیونی می توانند بسان یک دانشگاه وسیع و فراگیرهر آنچه در حوزه آموزش و فرهنگ سازی نیاز داریم را در جامعه تسری بخشند.

فرهنگ سازی برای ارتقای سطح فرهنگی آحاد جامعه و ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی همواره یکی از مهم ترین دغدغه های کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و در این مسیر، سازمان صدا و سیما به عنوان تنها مرجع و منبع برنامه های تلویزیونی کشور - که بدون هیچ رقیب دیگری، در میدان فرهنگ سازی جامعه یکه تازی می کند – وظیفه ایفای نقشی فراگیر را بر عهده دارد که در برخی موارد در موفقیت اش برای جلب مخاطب حداکثری ان قلت هایی وجود دارد.

صرف نظر از دلایلی که سبب شده درسالیان اخیر به جای ساخت برنامه های محبوب و پرمخاطب به ویژه در عرصه سریال سازی، به تکرارهای چند ده باره سریال های عتیقه، کسل کننده و زیرخاکی روی آوریم، این تبلیغات و پیام های بازرگانی است که دمادم و مابین هر برنامه ای روی اعصاب مان رژه می روند!

در حالی که مدیران سازمان صدا و سیما پخش پیام های بازرگانی را با هدف حمایت از تولید داخلی بیان می کنند اما به نظر می رسد نوع تبلیغ برخی کالاها نه تنها حمایت نمی کند بلکه به دل زدگی از آن کالا و ترویج تجمل گرایی، اشرافی گری، چشم و هم چشمی و در برخی موارد مثل تبلیغ مال ها و سراهای بزرگ، باعث حذف بعضی مشاغل خرد می گردد و ما را از سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیز دور می کند.

پر واضح است اگر از آحاد مخاطبان – بعضا رو به کاهش – شبکه های تلویزیونی نظرسنجی به ویژه در خصوص پخش کسل کننده تبلیغات آنهم صرفا مختص چند برند، انجام شود، درصد ناخرسندی مردمی رقمی قابل توجه خواهد بود؛ مخصوصا اینکه این پیام های بازرگانی به عنوان میهمانانی ناخوانده و چندش آور، پای ثابت کنداکتور همه شبکه ها شده و هر لحظه که شبکه ها را جابجا کنید در هر شبکه نمای ناخوشایند و کسل کننده این تبلیغات روی صفحه تلویزیون ظاهر می شود و متاسفانه در بعضی مواقع ناچاریم آن را تا انتها ببینیم!

در بین انگشت شمار شبکه هایی هم که برخی فیلم ها و سریال های مورد پسند مخاطب بعضا نمایش داده می شود، آنقدر در فواصل زمانی کوتاه، پیام بازرگانی پخش می شود که ترجیح می دهید آن برنامه و سریال را نبینید. دوستی می گفت شبکه های تلویزیون مدام در حال پخش پیام بازرگانی های چندش آور هستند و برخی اوقات هم مابین آنها دقایقی به پخش فیلم و سریال می گذرد.این امر در سریال های پرتکرار مثل پایتخت که این شبها پخش می شود و سایر فیلم ها و برنامه های دیگرنیز قابل مشاهده است 

علی ایحال به نظر می رسد مدیران و برنامه سازان و سیاست گذاران صدا وسیما در ساخت و طراحی تیزرها و همچنین برنامه ریزی مناسب برای پخش آنها دچار بی برنامگی مفرط شده اند، تنوع در تبلیغات، پرهیز از تکرار مداوم و هر شب و هر هفته و هر ماه یک برند، رعایت الگوهای اسلامی بویژه در حوزه سبک زندگی بانوان، پرهیز از ترویج مصرف گرایی در شرایط تحریم، و موارد متعدد دیگر از جمله نکاتی هستند که باید مدنظر مسئولان این سازمان قرار گرفته و تدبیر لازم را برای آن اتخاد کنند تا از شدت ناخرسندی مردمی از این روند جلوگیری شده و اقبال به رؤیت برنامه های شان فزونی یابد. 

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••