اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۱۱/۱۴ - ۰۹:۱۰

فعالیت ۲۹ بیمارستان در سطح سیستان‌وبلوچستان به برکت انقلاب اسلامی ایران

پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، یک مدرسه عالی بهداشت زیر نظر آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان فعالیت می کرد اما پس از انقلاب، این مدرسه به سازمان منطقه ای بهداری استان واگذار شد و در چند رشته کاردانی مانند بهداشت خانواده و بهداشت مدارس دانشجو پذیرش شدند.

فعالیت ۲۹ بیمارستان در سطح سیستان‌وبلوچستان به برکت انقلاب اسلامی ایران

به گزارش سراج24؛ در سال ۱۳۶۵ بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش رشته های علوم پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی منفک شد و بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

با تاسیس دانشکده علوم پزشکی زاهدان در محل مجتمع آموزشی حضرت فاطمه زهرا(س) واقع در میدان مشاهیر زاهدان از مهرماه ۱۳۶۵ تعداد ۵۰ نفر در رشته پزشکی پذیرش شدند و همزمان این دانشکده در ۷رشته کاردانی دیگر اقدام به پذیرش دانشجو کرد. در حالی که تعداد اعضای هیات علمی پایه و بالینی کمتر از ۱۰ نفر بودند.

با گسترش خدمات پزشکی در سراسر استان، در سال ۱۳۸۱ دانشکده پرستاری و مامائی زابل تحت عنوان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل از زاهدان مستقل شد و تمام شهرهای شمال استان را تحت پوشش قرار داد.

در سال ۱۳۹۳ نیز دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از زاهدان مستقل شد و شهرهای محدوده سرباز، ایرانشهر، چابهار، کنارک، نیک شهر را تحت پوشش خود قرار داد. شهرهای زاهدان میرجاوه سراوان خاش و سیب و سوران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفت. در سال ۱۴۰۲ دانشکده علوم پزشکی چابهار از ایرانشهر منفک شد و شهرهای چابهار، دشتیاری، قصرقند، زرآباد، نیک شهر و کنارک را تحت پوشش قرار داد.

تحصیل ۴ هزار و ۴۴۲ دانشجو  در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: امسال پس از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، با افتخار و سربلندی تعداد دانشجویان در حال تحصیل این دانشگاه ۴ هزار و ۴۴۲ نفر است که هزار و ۱۳۳ نفر آنان در رشته پزشکی مشغول به تحصیل بوده و ۴۰۲ عضو هیئت علمی در مجموعه این دانشگاه مشغول ارائه خدمات آموزشی و درمانی به مردم هستند.

دکتر غزنوی در گفت وگو با ایسنا- افزود: در زمان طاغوت در کل استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۴۰ پزشک فعالیت می کردند که بیشترشان از کشورهای اطراف بودند، اما امروز تنها در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (۵ شهر) ۵۵۲ پزشک عمومی و متخصص هم میهن در حوزه درمان مشغول خدمت هستند.

افزایش ۷ برابری تخت های بستری پس از پیروزی  انقلاب شکوهمند اسلامی

وی گفت: در ۴۵ سال اخیر تعداد تخت های بستری در استان سیستان و بلوچستان از ۵۱۵ تخت به بیش از ۳۵۰۰ تخت رسیده و این به معنی رشد ۷ برابری است، تعداد تخت های بیمارستانی فعال در ابتدای انقلاب در کل استان ۵۱۵ تخت بود و این میزان هم اکنون در ۵ شهر تحت پوشش این دانشگاه به هزار و ۶۵۷ تخت رسیده است.

غزنوی افزود: تعداد مراکز بهداشتی درمانی استان در سال ۵۸ نیز به گونه ای نبود که مراقبت ها و خدمات مرتبط با حوزه بهداشت به خوبی و به صورت مکفی ارائه گردد به گونه ای که ۲۱ مرکز بهداشتی-درمانی شهری و ۴۴ مرکز بهداشتی درمانی روستایی در سراسر سیستان و بلوچستان وجود داشت این درحالیست که هم اکنون ۳۸ مرکز شهری و ۵۴ مرکز روستایی به همراه ۲۷۶ خانه بهداشت، ۸۲ پایگاه سلامت شهری، ۸ پایگاه سلامت روستایی و ۱۷ مرکز تسهیلات زایمانی در شهرهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وجود دارد.

فعالیت ۲۹ بیمارستان در سطح استان سیستان و بلوچستان به برکت انقلاب اسلامی ایران

وی ادامه داد: در زمان طاغوت در مجموع ۸ بیمارستان در سطح استان سیستان و بلوچستان فعال بود، در حال حاضر ۲۹ بیمارستان در شهرهای استان سیستان و بلوچستان فعال و بیمارستان های دیگری نیز در شهرهای مختلف در حال ساخت است.

وی اظهار کرد: وقتی به آمار و ارقام مراجعات تنها در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می نگریم حجم واقعی و عظیم خدمات علیرغم تنگناها و کمبود نیروی انسانی، به خوبی مشخص می گردد چنانکه تنها در طول یکسال در بیمارستان های زاهدان، خاش، سراوان، میرجاوه و سیب وسوران، به بیش از ۲ میلیون نفر خدمات تشخیصی و درمانی ارائه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در ۱۳ بیمارستان تحت پوشش این دانشگاه هزار و ۵۳۰ پرستار به صورت شبانه روزی در حال تیمار بیماران هستند.

غزنوی افزود: جالب است بدانید در طی ۲ سال فقط در مراکز درمانی دولتی شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیش از ۱۰ میلیون خدمت آزمایشگاهی به مراجعین ارائه شده و فقط طی یکسال ۳۹ هزار زایمان در یکی از بیمارستان های زاهدان انجام و ثبت شده است.

بازگشت امید به زوج‌های نابارور / متولد شدن هزارمین نوزاد با انجام درمان پیشرفته ناباروری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با روندی که کشورمان از لحاظ نرخ رشد سالمندی طی می‌کند و افقی که از نظر کاهش نرخ رشد جمعیت در آینده دیده می‌شود، موضوع جوانی جمعیت در سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و دولت نیز در راستای تحقق آن، گام برمی‌دارد. یکی از مجموعه‌هایی که نقش اساسی در این امر دارد، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است که با کمک به درمان زوج های نابارور سهم قابل توجه ای در امر فرزند آوری دارد.

وی بیان کرد: در مرکز درمان ناباروری مولود بیمارستان علی ابن ابی طالب علیه السلام زاهدان تاکنون  ۸۷۰۰ پرونده تشکیل شده که از افرادی که وارد سیکل درمان شده اند هزار و ۱۶۲ نفر با انجام درمان پیشرفته بوده وارد مرحله باروری شدند و هزارمین نوزاد حاصل از درمان های پیشرفته ناباروری متولد شده است و ۱۶۲ نفر در مرحله بارداری هستند. ۶۷۰ زوج نیز از طریق درمان دارویی صاحب فرزند شدند، به برکت انقلاب اسلامی و راه اندازی مراکز درمان ناباروری در سطح استان اکنون زوج‌های نابارور استانمان امیدوارتر از همیشه وارد روند فرزندآوری می‌شوند.

پوشش ۹۰ درصدی خدمات فوق تخصصی درمان ناباروری

وی تصریح کرد: خوشبختانه توسعه خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی در اقصی نقاط استان به گونه ای است که بیماران برای دریافت درمان های ناباروری مانند میکرواینجکشن، لقاح مصنوعی یا IUI و IVF اگر به مرکز درمان ناباروری مولود بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان و بیمارستان امیرالمومنین زابل مراجعه کند، ۹۰ درصد تعرفه دولتی پوشش داده می‌شود.

استقرار ۱۱ دستگاه ام آر آی در استان سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در حال حاضر ۵ دستگاه ام آر آی در زابل، ایرانشهر و چابهار، ۴ دستگاه ام آر آی در زاهدان، یک دستگاه ام آر آی در خاش و یک دستگاه ام آر آی در سراوان در چرخه خدمت به هم استانی های عزیز قرار دارد.

فعالیت ۱۶۹ داروخانه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۹ باب داروخانه در منطقه جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فعالیت دارند که بیشترین آمار مربوط به شهر زاهدان با فعالیت ۱۳۱ داروخانه می باشد، از این تعداد، ۳۴ باب داروخانه بصورت شبانه روزی درحال ارائه خدمات دارویی به مردم هستند.

وی تصریح کرد: در قبل از انقلاب اسلامی در بیشتر شهرهای استان داروخانه ای وجود نداشت، اما امروزه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی داروخانه ها افزایش پیدا کرده است و حتی در برخی از مراکز خدمات جامع سلامت شهری  و روستایی نیز داروخانه وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین در حال حاضر ۳۱ شرکت پخش دارویی در سطح استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

تجاری سازی ایده ها در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استقرار پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و وجود فضای فناوری و نوآوری سبب توسعه فعالیت های فن آورانه و دانش بنیان خواهد شد، برخی از فعالیت های در حال انجام توسط جوانان عضو شرکت ها و هسته های دانش بنیان در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شامل ساخت دارو، تجهیزات پزشکی، طب سنتی و توریسم سلامت است. پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینی به مساحت ۸۳ هزار متر مربع در حال انجام است.

غزنوی افزود: در حال حاضر ۸۰ واحد فناور و ۴ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مستقرند، تولید ۴ محصول دانش بنیان، ۶۷ محصول فناورانه و ۳ محصول تجاری سازی شده، تنها گوشه ای از فعالیت های پارک علم و فناوری سلامت سیستان و بلوچستان است که تا کنون در قالب مرکز رشد فعالیت داشته و با مساعدت و نگاه ویژه مقام عالی وزارت، ازین پس به طور گسترده تر و در قالب پارک علم و فناوری سلامت، فعالیت خواهد داشت.

کنترل  بیماری بومی  مالاریا 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: به دلیل میزان بالای شیوع بیماری مالاریا در کشورهای منطقه و نیز بومی بودن این معضل در جنوب شرق کشور و افزایش انفجاری و بسیار شدیدی این بیماری قبل از انقلاب در استان سیستان و بلوچستان، خوشبختانه با برنامه ریزیهای علمی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بعد از انقلاب در زمینه کنترل این بیماری، میزان ابتلاء به بیماری مالاریا در سال ۱۳۵۷ تاکنون ۹۰درصد کاهش یافته است و با استمرار و تشدید فعالیتهای آموزشی، پیشگیری و مراقبتی همکاران پرتلاش به مرحله حذف این بیماری نزدیک شده ایم.

ریشه کنی فلج اطفال در سیستان و بلوچستان

وی بیان کرد: در ۲۴ سال گذشته هیچ موردی از فلج اطفال در سیستان و بلوچستان مشاهده نشده است و این در حالی است که کشورهای افغانستان و پاکستان از معدود کشورهای آلوده به فلج اطفال هستند.

وی ادامه داد: آخرین مورد گزارش شده از این بیماری در سال ۲۰۰۰ میلادی بوده که طی آن سه کودک ایرانی با ویروس های وارد شده از کشور پاکستان به این بیماری مبتلا شدند.

وی بیان کرد: در همین راستا همه ساله پویش تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال برای همه کودکان زیر ۵ سال استان برگزار می شود و تمامی کودکان زیر پنج سال در استان بر علیه این بیماری واکسینه می شوند.

کاهش میزان بروز و شیوع سل

غزنوی افزود: سل یک بیماری عفونی با عامل شناخته شده واپیدمیولوژی مشخص است بعلت تنوع تابلوهای بالینی بیماری سل ونیز خطر سرایت تنفسی بالای آن، یکی از کشنده ترین بیماری های واگیر در جهان می باشد. ایران و نیز استان سیستان و بلوچستان با توجه به همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان از کشورهای با بروز و شیوع بالای بیماری سل می باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری سل از مهمترین بیماری ها در نظام مراقبت می باشد، خوشبختانه با توجه به تمهیدات انجام شده وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و ادغام برنامه کنترل سل در نظام شبکه سلامت کشور در سال ۱۳۶۹، کاهش میزان بروز گزارش شده سل از ۱۴۰ به ۱۱ نفر در یکصد هزار نفر، در طول یک دوره پنجاه ساله را شاهد هستیم؛ و این در حالی است که بروز سل در جهان در سال ۲۰۲۰، ۱۲۷ مورد در صد هزار نفر می باشد،

افزایش پوشش واکسیناسیون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: به برکت نظام مقدس انقلاب اسلامی و تلاش و همت وافر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی پوشش واکسیناسیون کودکان، از ۲۵ درصد در سال ۱۳۵۷ به بالای ۹۵ درصد در تمامی واکسن های روتین رسیده است و دستاوردهای شگرفی در زمینه مراقبت بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن به ثمر نشسته است که از آن جمله می توان حذف بیماریهای کزاز نوزادی، سرخک و سرخجه و کنترل بیماریهای سیاه سرفه و دیفتری اشاره کرد و خوشبختانه به برکت انقلاب در طی ۲۴ سال اخیر موردی از بیماری فلج اطفال مشاهده نشده است. همچنین اضافه شدن برخی از واکسن ها نظیر واکسن پنج گانه( هموفیلوس آنفلوانزا، هپاتیت، سیاه سرفه، دیفتری، کزاز) در سبد واکسیناسیون کودکان کشور بعد از انقلاب ۵۷ قابل ملاحظه است که نتیجه آن کاهش و کنترل مرگ و میر کودکان در طی سالهای متمادی بوده است.

کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار

وی ادامه داد: یکی از اهداف راهبردی  معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درزمینه بهبود ارتقاء شاخص های سلامت، توجه به سلامت مادران باردار بوده است و ۴۵ سال اخیر،  برای دستیابی به این هدف برنامه های متعددی از سوی این دانشگاه به اجرا در آمده است که با تلاش های یکایک همکاران پرتلاش نظام سلامت نسبت مرگ مادران باردار در محدوده عملکردی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از حدود ۲۰۰ در صد هزار تولد زنده به ۴۰ درصد هزار تولد زنده در مقایسه با سالهای قبل از انقلاب کاهش یافته است .

افزایش امید به زندگی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خوشبختانه امید به زندگی دراستان سیستان و بلوچستان از ۵۸ سال در سال ۱۳۵۷ به ۷۵ سال در حال حاضر رسیده است‌.

افزایش دسترسی  ساکنان مناطق روستائی و عشایری به خدمات سلامت

غزنوی افزود: با استقرار نظام شبکه و اجرای طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی برای تمامی هموطنان عزیز روستایی و عشایری به ازای هر۴ هزار نفر یک پزشک با بیتوته و ۷ هزار نفر یک ماما جذب شده است.

تقویت زیر ساخت های فیزیکی حوزه بهداشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد ۲۷۶ خانه بهداشت، ۴۱ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و ۶۱ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی راه اندازی گردیده است.

اجرای طرح تحول نظام سلامت در مناطق شهری و حاشیه شهر و در ادامه برنامه سلامت خانواده ونظام ارجاع

غزنوی بیان کرد: تقویت نظام شبکه و نظام ارجاع از سطح ۱ به سطح ۲ و ۳ و نسخه نویسی، نسخه پیچی به صورت الکترونیکی و بهبود استاندارد(احداث و تجهیز واحدهای بهداشتی) و جذب نیروی شرکتی مراقب سلامت، کارشناس تغذیه، کارشناس سلامت روان و سایر نیروهای فنی در شهر و حاشیه شهر بر اساس استانداردهای تعریف شده یکی از دستاوردهای نظام سلامت است.

افزایش زایمان بهداشتی با تسهیلات زایمانی

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات زایمانی مراکزی هستند که برای ارائه خدمات زایمان طبیعی به مادران باردار کم خطر طراحی شده اند. این مراکز به مادران باردار، محیطی امن و حمایتی برای زایمان طبیعی ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: مادرانی که در تسهیلات زایمانی زایمان می کنند، رضایت بیشتری از زایمان خود دارند. این امر به دلیل محیط امن و حمایتی این مراکز است. زایمان در تسهیلات زایمانی می تواند هزینه های زایمان را به دلیل عدم نیاز به مداخلات پزشکی مانند سزارین کاهش دهد. با توجه به گستردگی و پراکندگی سیستان و بلوچستان، تنها استانی هستیم که از واحدهای تسهیلات زایمانی در کنار زایشگاه های بیمارستانی به صورت متعدد و با حجم فعالیت زیاد بهره می بریم.

وی افزود: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بخصوص در مناطقی که دور از بیمارستان هستند، ۱۷ مرکز تسهیلات زایمانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: ۸۰ درصد زایمان های سالیانه انجام شده در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بیمارستان ها، ۱۰ درصد در خانه ها و ۱۰ درصد از زایمان ها در مراکز تسهیلات زایمانی انجام می شود.

دستاوردها در زمینه بیماری تالاسمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پس از انقلاب، تحقیقات در زمینه تالاسمی در ایران رونق گرفت. محققان ایرانی در زمینه های مختلف تالاسمی مانند ژنتیک، تشخیص، درمان، و پیشگیری از بیماری تحقیقات ارزشمندی انجام داده اند. این تحقیقات به ارتقای کیفیت خدمات و همچنین افزایش طول عمر بیماران تالاسمی کمک کرده است، چنانکه قبل از انقلاب، طول عمر بیماران تالاسمی کم بود. اما در حال حاضر، بسیاری از آنها می توانند زندگی عادی و سالمی داشته باشند. به گونه ای که هم اکنون بروز موارد تالاسمی کاهش قابل توجهی یافته اما شیوع آن بدلیل افزایش طول عمر مبتلایان، بالاست. به بیان دیگر قبل از انقلاب، مرگ و میر ناشی از تالاسمی بسیار بالا بود. اما در حال حاضر، مرگ و میر ناشی از این بیماری به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

اجرای طرح ارجاع الکترونیک

وی ادامه داد: ارجاع الکترونیک سامانه‌ای است که برای مدیریت و ساماندهی فرآیند ارجاع بیماران بین سطوح مختلف نظام سلامت (مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان‌ها و …) طراحی شده است و در حال حاضر این در شهرستان خاش در حال اجرا است و به زودی در سراوان و زاهدان نیز اجرایی خواهد شد

غزنوی گفت: ارجاع الکترونیک می‌تواند به ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران از طریق ارجاع به موقع و صحیح بیماران به متخصصان مربوطه، کاهش مراجعات غیرضروری به پزشکان متخصص و مراکز درمانی، کاهش هزینه‌های درمان و به افزایش عدالت اجتماعی در حوزه سلامت کمک کند.

استقرار پزشک در تمام مراکز روستایی

وی خاطرنشان کرد: در راستای دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی مناسب و با کیفیت در تمام روستاهای با ۴۰۰۰ هزار جمعیت تحت پوشش دانشگاه پزشک حضور دارد و این امکان را برای روستائیان فراهم کرده که بدون نیاز به سفر به شهرها، خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••