اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۱۵:۰۰

عملیات کربلای یک؛ پایان قدرت‌نمایی رژیم بعث عراق

دهم تیرماه ۱۳۶۵ سالروز عملیات آزادسازی شهرستان مرزی مهران از اشغال نیروهای متخاصم بعثی است؛ این روز شهر مهران و سلسله ارتفاعات قلاویزان پس از رزم بی امان رزمندگان اسلام در عملیات کربلای یک از چنگال متجاوز رژیم بعث عراق آزاد شد.

عملیات کربلای یک؛ پایان قدرت‌نمایی رژیم بعث عراق

به گزارش سراج24؛ با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۵۷، اختلافات مرزی بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق شدت گرفت؛ به گونه ای که بحرانی قدیمی که در گذشته توسط ۲ ابرقدرت وقت مهار می شدْ تبدیل به جنگی شد که یک طرف آن کشورمان و طرف دیگر آن قدرت های بزرگ آن زمان در پشت پرده و رژیم بعث عراق در ظاهر قرار داشتند.

رژیم متخاصم بعثی عراق نگران نشر و اثرگذاری انقلاب اسلامی در این کشور و میان مردم عراقی بود؛ از این رو فرصت را برای فشار به انقلاب اسلامی به منظور کسب امتیاز مغتنم شمرد و ارتش متجاوز عراق پس از ماه ها، دست اندازی به مرزهای ایران اسلامی، ۳۱ شهریور سال ۵۹ به طور رسمی با ایران وارد جنگ شد.

مرز طولانی استان ایلام با کشور همسایه در جریان هشت سال دفاع مقدس شاهد و میدان عملیات‌های کوچک و بزرگ متعددی همچون فتح میمک، فتح مهران، حادثه ورزشگاه چوار، بمباران سال ۶۴ ایوان، واقعه کوشک و سارات ایوان و … بود که هیچکدام آنها راه به تقویم رسمی و آئینی کشور نبرده اند.

استان مرزی ایلام محل انجام عملیات‌های مهمی چون محرم، کربلای یک، خیبر و ذوالفقار است که طنینی حماسی در اذهان ایرانیان دارد همانطور که آوردگاه های قلاویزان، نقطه ایثار، شرهانی، رودخانه دویرج، زمین فوتبال چوار، میمک، سارات، کوشک زبیدات، دویرج و بانروشان نام‌های آشنایی برای بسیاری از اهالی کشور هستند اگرچه بسیاری از اینکه این عملیات‌ها در محدوده استان ایلام انجام گرفته‌اند؛ بی اطلاع هستند.

جنگ برای ایلامی‌ها زودتر از باقی کشور آغاز شد؛ اولین تجاوز نظامی عراق به مرزهای ایران اسلامی تنها ۲ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سیزدهم فرودین سال ۵۸ به مهران صورت گرفت؛ همانطور که مهم‌ترین هجوم زمینی عراق قبل از آغاز رسمی جنگ از ۱۹ تا ۲۴ شهریور ۱۳۵۹ در منطقه میمک شهرستان ایلام رخ داد.

مهران؛ شهری که خدا آزاد کرد

آزادی مهران به قدری شگفت و باور ناپذیر بود که حضرت امام (ره) در پیام تبریک و تشکر خود به رزمندگان فرمودند: مهران را هم خدا آزاد کرد، ۳۷ سال از آن روز باشکوه و ماندگار می گذرد، روزی که شهر مهران و سلسله ارتفاعات قلاویزان پس از رزم بی امان رزمندگان اسلام در عملیات کربلای یک از چنگال متجاوز صدامیان آزاد شد.

دهم تیرماه برگ زرینی در اذهان مردمان این سرزمین و خاطره افتخار و غرور ملی یک ملت برای حراست از کیان و پاسداری از سرزمین است که برای همیشه در اذهان کوچک و بزرگ مردم شهر و روستا و ایل های غیور عشایر این خطه مرزی حک شده است.

روزی پر افتخار و غرورآمیز که سمبل مقاومت، رشادت و شهامت مردمان مظلوم و صبور این دیار و همه پرستوهای خونین بال عملیات کربلای یک شده و امروز مهران آزاد و قهرمان، دروازه میلیون‌ها نفر برای رسیدن به وصل شدن به سرور و سالار شهیدان عالم اباعبدالله الحسین (ع) است و آرزوهای دیرینه همه برای زیارت کربلا محقق شد.

بهمن ماه سال ۶۴ بود که نیروهای رزم دیده ایرانی برای به خاک مالیدن پوزه غرور صدامیان، عملیات غرورآفرین والفجر هشت را تدارک دیدند و در قالب این عملیات شبه جزیره راهبردی فاو عراق را به تصرف خود درآوردند.

تصرف شبه جزیره فاو توسط رزمندگان ایرانی خشم صدام را از نیروهای مسلح ایرانی بیشتر کرد و برای تسکین این شکست مذبوحانه و تسکین غرور لگدمال شده اش دستور داد تمامی تجربه دیده های جنگ اعم از بازنشسته و کهنسال تا جوان تازه نفس برای مقابله با ایران راهی جبهه های جنگ شوند.

وی با شعار تجربه پیران و نیروی جوانان پیروزی آفرین است، توانست سپاهی بزرگ تحت عنوان سپاه الله اکبر متشکل از چهار لشکر را دوباره بر علیه ایران اسلامی جمع آوری و سازماندهی کند و همزمان به تمامی جبهه های نبرد از جنوب تا شمال غرب یورش همه جانبه ببرد و در این تهاجم گسترده تنها موفق به تصرف شهر مرزی مهران در اردیبهشت ماه سال ۶۵ شد.

مهران به طور کامل در تصرف چنگال دشمن درآمد و همین پیروزی برای صدامیان باعث شد تا دشمن بعثی جنگ روانی گسترده ای را بر علیه جمهوری اسلامی ایران شروع و از تمامی ظرفیت های رسانه ای منطقه ای و بین المللی برای به چالش کشیدن قدرت نیروهای جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

عملیات روانی گسترده عراق بر علیه ایران در رسانه ها و مجامع بین المللی با هدف منزوی کردن ایران و ناامیدساختن مردم از قدرت نظامی ایران بود و این موضوع باعث شد اتاق های فکر جنگ کشور برای بازپس گیری مهران و نیز خاتمه دادن به جنگ روانی شدید عراق علیه ایران تشکیل شود.

نتیجه شور و مشورت های متعدد منتج به ایجاد عملیات کربلای یک و بازپس گیری مهران توسط نیروهای مسلح کشور در کمتر از ۴۰ روز بعد از تصرف این شهر توسط عراق شد و عراق بار دیگر شکستی سنگین را در جبهه میانی متحمل شد و به فشار روانی سیاسی و رسانه ای خود پایان داد.

صدام بعد از تصرف مهران گفته بود که ایران باید از فاو خارج شود تا نیروهای اشغالگر حزب بعث مهران را پس بدهند در حالی که رزمندگان ایرانی طی عملیات کربلای یک هم مهران را آزاد کردند و هم فاو همچنان در دست ایرانی ها بود و صدام عملا در مقابل این شکست های پی در پی سنگین شانه خم کرده بود.

این پیروزی و جمله تاریخی و مهم امام راحل مبنی بر اینکه مهران را خدا آزاد کرد، هم نشان از اهمیت روانی این عملیات داشت و هم موجی از شادی و شعف همراه با امیدواری را در بین مردم، مسوولان، فرماندهان و رزمندگان در آن زمان ایجاد کرد و مهران به آغوش میهن بازگشت و صدامیان به مرزهای بین المللی رانده شدند.

مهران اکنون باصلابت و پرغرور مرزداری امین و مقتدر برای ایران اسلامی است و به یکی از مهمترین و پرترددترین معابر و گذرگاه های کشور تبدیل شده است اما هنوز هم یاد آن روزهای تلخ و زخمه های دژخیمان از یاد و پیکره این شهر مظلوم نرفته است.

کربلای ۱، عملیاتی که رویاهای صدام را برباد داد

صدام بعد از تصرف کامل مهران خود را سوار بر ارابه قدرت و غرور می دید اما با انجام عملیات کربلای یک توسط رزمندگان ایرانی در باتلاق مهران غرق و متحمل شکستی سنگین شد چرا که وی در معادلات مغرورانه اش سربازان ایرانی را دست کم گرفته بود.

رزمندگان دلاور و بی باکی که هم اکنون هرکدام از آنها کهنه سربازانی با دنیایی از خاطرات تلخ و شیرین و کوله باری از تجربیات میدان رزم هستند.

مجید تنهایی یکی از آن کهنه سربازانی است که در عملیات کربلای یک حضور مستقیم داشت و مسوول معاونت اطلاعات عملیات لشکر ۱۱ سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام بود که در این عملیات مامور به خدمت در لشکر ۲۵ کربلای مازنداران شده بود.

وی در مورد چگونگی وقوع عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران توضیح داد: سال ۶۵ با توجه به حساسیت های جنگ در جبهه های جنوب عمده توجه مسوولان به این محورهای عملیاتی بود و در عمل در مهران نیروهای آفندی و پدافندی و یا پشتیبانی قوی وجود نداشت و ضمن اینکه ارتش عراق در همان سال های ابتدایی جنگ تا سال ۶۵ ارتفاعات راهبردی مهران از جمله کله قندی، قلاویزان و ارتفاعات شمالی مهران را در تصرف خود داشت.

وی ادامه داد: رزمندگان ایرانی که شبه جزیره فاو در عراق را در زمستان سال ۶۴ تصرف کرده بودند و حفظ این پیروزی از اهمیت زیادی برای ما برخوردار بود؛ بنابراین عمده توجه ها به حفظ مواضع جنگ در جنوب بود و مهران در عمل از لحاظ دفاعی رها شده بود و تنها چند یگان از سپاه در منطقه مستقر بودند.

تنهایی یادآوری کرد: شکست در فاو و از دست دادن این منطقه برای صدام گران تمام شده بود برای پوشاندن این شکست سنگین و تجدید قوا، اقدام به ساماندهی سپاهی بزرگ متشکل از چهار لشکر کرد تا عملیات دفاع متحرک را نوار مرزی ایران انجام دهند و به تمام محورهای ایران از شمال غرب تا جنوب حمله کردند و با توجه به موقعیت قبلی که در مهران داشتند و نیز حضور اندک نیروهای خودی در این نقطه موفق به تصرف کامل مهران شدند.

وی گفت: این پیروزی باعث شد تا صدام از آن بهره برداری سیاسی، روانی و رسانه ای کند و در تمامی مجامع و رسانه های داخلی و بین المللی به گونه ای القا کند که ضعف نیروهای ایرانی را نشان دهد و این جنگ روانی ادامه دار بود تا اینکه به دستور صریح امام راحل مبنی بر آزادساری مهران، مقدمات انجام عملیات کربلای یک شروع شد.

این رزمنده پیشکسوت افزود: صدام قبل از تصرف کامل مهران در ارتفاعات قلاویزان مستقر بود و همین امر باعث شده بود رزمندگان ایرانی کاری از پیش نبرند اما بعد از تصرف کامل مهران، نیروهای عراقی یک اشتباه تاکتیکی و مهلک کردند که راه را برای بازپس گیری مهران توسط نیروهای خودی باز کرد.

وی توضیح داد: ارتش عراق با تصرف کامل مهران ارتفاعات راهبردی قلاویزان را رها کرد و به ارتفاعات تازه تصرف شده نقل مکان کردند و فرماندهان ایرانی که متوجه خطای راهبردی صدام شده بودند قبل از اینکه صدام در ارتفاعات جدید به استحکام سازی رزمی برسد و موانع خورشیدی (میلگردهای های جوش خورده هشت شاخه ای) یا مین گذاری انجام دهد، عملیات بزرگ کربلای یک را انجام دادند.

این رزمنده بازنشسته سپاه استان ایلام ادامه داد: سرعت عمل سربازان ایرانی فرصت هرگونه تحرکی را از ارتش متخاصم عراق گرفتند و این عملیات منجر به بازپس گیری سرزمین های از دست رفته و عقب راندن عراق تا مرزهای بین المللی شد و تمام ارتفاعات راهبردی ازجمله قلاویزان و کله قندی به دست رزمندگان ایرانی افتاد و این شکست سنگین عراق در جبهه مهران در حالی رخ داد که فاو همچنان در دست نیروهای ایرانی بود.

وی گفت: در عملیات کربلای یک علاوه بر لشکر ۱۱ سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام یگان هایی از سپاه دیگر استان ها از جمله لشکر ۴۱ ثارالله کرمان، ۲۷ رسول تهران، علی ابن ابیطالب(ع) قم، پنج نصر خراسان، ۱۰ سیدالشهدای قزوین و ۲۵ کربلای مازندران و همچنین یگان های مهندسی رزمی جهاد سازندگی نیز برای حفر سنگر یا ایجاد خاکریز و استحکامات در این عملیات حضور داشتند و پادگان هوایی ارتش در دزفول برای پشتیبانی هوایی و نیز هوانیروز ارتش برای هلی برد تجهیرات و مجروحان در عملیات آزاد سازی مهران مشارکت داشتند.

عملیات کربلای ۱، آغازی بر پایان قدرت‌نمایی عراق

در پی تصرف فاو در عملیات والفجر هشت به دست رزمندگان اسلام شوک سختی به صدام و حامیانش وارد شد، دشمن بعثی به دنبال این عملیات غافلگیر کننده و ناکامی در بازپس‌گیری فاو از رزمندگان ایرانی و برای جلوگیری از حملات گسترده ایران، در پی حملات متعدد در غرب کشور، شهر مهران را به تصرف درآورد و با هیاهو آن را به رخ جهانیان کشید.

صدامیان تلاش کردند با ادامه عملیات‌های خود، نقاط دیگری را تصرف کند، ادامه چنین وضعیتی م‌ی ‌توانست عواقب وخیمی را هم از بعد نظامی و بعد سیاسی برای ایران اسلامی به دنبال داشته باشد چرا که پس از اشغال مهران برخی شواهد نشان ‌دهنده این بود که دشمن از حملات زمینی خود دست بر نداشته و همچنان در محورهایی خود را آماده تک می‌کند.

این احتمال هم داده می شد که در صورتیکه نیروهای خودی به دشمن مجال بدهند، قصرشیرین و سپس سومار از توابع استان کرمانشاه نیز مانند مهران به تصرف عراق در خواهد آمد، بر همین اساس، برای مقابله با حرکت جدید عراق، انجام عملیات برای آزاد سازی شهر مهران و ارتفاعات آن مورد تاکید قرار گرفت.

عملیات کربلای یک و آزاد سازی شهر مهران در ساعت ۲۲:۳۰ شب نهم تیرماه ۱۳۶۵ با هدف بازپس ‌گیری مهران و تصرف ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان و با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی آغاز شد.

با شروع عملیات، رزمندگان اسلام در اغلب محورها خطوط دشمن را شکسته و توانستند با از هم گسیختگی نیروهای دشمن، عملیات را بدون وقفه ادامه دادند و علاوه بر آزاد سازی شهر مهران ارتفاعات اشغال شده در نقاط مختلف این شهر را نیز از چنگان رژیم متجاوز بعثی آزاد کنند و حماسه دیگری را مانند فتح خرمشهر رقم بزنند.

این عملیات در واقع پایانی بر استراتژی دفاع متحرک عراق بود و از سوی دیگر نقطه شروع امیدوار کننده‌ای برای رزمندگان اسلام که ضعف دشمن بعثی را به رخ حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صدام بکشند.

این پیروزی بزرگ از الطاف الهی بود که به این صورت انجام شد، امام راحل هم در خصوص آزاد سازی شهر مهران گفت: مهران را هم خدا آزاد کرد، رزمندگان سپاه اسلام با عشق و ایمانی که داشتند و دستوری که از فرمانده کل قوا و امام خود داشتند، توانستند به سرعت به اهدافشان برسند.

افتخار آفرینی‌های رزمندگان اسلام در آزادسازی مهران از چنگال بعثی در نهم تیرماه ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای یک، هرگز از ذهن ملت ما و از صفحات درخشان تاریخ پاک نخواهد شد. این عملیات که منجر به آزادسازی شهر مهران و ارتفاعات فوق استراتژیک قلاویزان و چندین منطقه دیگر شده بود، جز با مجاهدت و رزمندگان شجاع انجام شدنی نبود.

آزادسازی مهران و جای خالی افتخاری ملی در تقویم کشور

آزادسازی مهران نقطه عطفی در تاریخ روزشمار دفاع مقدس به شمار می رود که تاکنون نسبت به آن توجه شایانی نشده است و جای تحولات جبهه میانی از جمله کربلای یک و آزادسازی مهران با وجود پیگیری های متعدد مسوولان استان اما همچنان در تقویم رسمی کشور خالی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایلام در این زمینه گفت: ثبت سالروز آزادسازی مهران در تقویم ملی به عنوان مطالبه همگانی مردم این استان در دست پیگیری است.

سرهنگ محمدحسین فولادی اظهار داشت: سالروز آزادسازی مهران و عملیات کربلای یک روزی مهم، تاریخی و سرنوشت ساز در تاریخ دفاع مقدس است که به عنوان یک دستاورد مهم باید در تقویم ملی به ثبت برسد.

وی افزود: این خواسته بحق مردم استان ایلام سال هاست که همچنان ابتر مانده است اما رایزنی ها و مکاتبات متعددی در این زمینه صورت گرفته تا شورای فرهنگ عمومی با تصویب این روز در تقویم موافقت کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایلام ادامه داد: رایزنی، مکاتبه و گردش کار (مطالبات مطرح شده) در خصوص ثبت ملی سالروز آزادسازی مهران انجام شده و در این راستا از تمام ظرفیت های موثر استان از جمله نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و رسانه ها برای تحقق این امر بهره گیری شده است.

فولادی یادآور شد: سالروز آزادسازی مهران در تقویم دفاع مقدس بنیادحفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کشور ثبت است اما برای ثبت در تقویم ملی نیاز به تایید شورای فرهنگ عمومی کشور دارد.

وی با بیان اینکه در ثبت وقایع دفاع مقدس استان ایلام در تقویم ملی اجحاف شده است، گفت: علاوه بر مهران ثبت وقایع دیگری نظیر سالروز فتح میمک در تقویم ملی و شهدای زمین فوتبال چوار نیز در دست پیگیری است.

نتایج عملیات کربلای یک

۱۰ روز جنگ و مقاومت در منطقه مهران به آزادسازی ۱۷۵ کیلومترمربع از خاک ایران و عراق، از جمله جاده دهلران مهران ایلام، شهر مهران و بیش از هشت روستای اطراف آن، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین خصوصاً بلندترین قلّه منطقه (قلّه ۲۲۳) و ۲ پاسگاه مرزی منجر شد.

همچنین عقبه‌های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر نیروهای اسلام قرار گرفت در این عملیات ۷۰۰ نفر از نیروهای خودی شهید و چهار هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.

تلفات و خسارات دشمن

در این عملیات ۱۰ هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی و هزار و ۲۱۰ نفر اسیر شدند. همچنین تعداد ۱۱۰ دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی ادوات و خودرو منهدم گردید و ۶۹ تانک و نفربر، هشت۸ دستگاه مهندسی، ۶۱ قبضه ادوات و ۶۴ خودرو به غنیمت گرفته شد.

در پی تصرف فاو در عملیات والفجر هشت به دست رزمندگان اسلام شوک سختی به صدام و حامیانش وارد شد، دشمن بعثی به دنبال این عملیات غافلگیر کننده و ناکامی در بازپس‌گیری فاو از رزمندگان ایرانی و برای جلوگیری از حملات گسترده ایران، در پی حملات متعدد در غرب کشور، شهر مهران را به تصرف درآورد و با هیاهو آن را به رخ جهانیان کشید.

صدامیان تلاش کردند تا با ادامه عملیات‌های خود، نقاط دیگری را تصرف کند، ادامه چنین وضعیتی م‌ ‌توانست عواقب وخیمی را هم از بعد نظامی و هم از بعد سیاسی برای ایران اسلامی به دنبال داشته باشد چرا که پس از اشغال مهران برخی شواهد نشان ‌دهنده این بود که دشمن از حملات زمینی خود دست بر نداشته و همچنان در محورهایی خود را آماده تک می‌کند.

این احتمال هم داده می شد که در صورتیکه نیروهای خودی به دشمن مجال بدهند، قصرشیرین و سپس سومار از توابع استان کرمانشاه نیز مانند مهران به تصرف عراق در خواهد آمد، بر همین اساس، برای مقابله با حرکت جدید عراق، انجام عملیات برای آزاد سازی شهر مهران و ارتفاعات آن مورد تاکید قرار گرفت.

عملیات کربلای یک و آزادسازی شهر مهران در ساعت ۲۲:۳۰ شب نهم تیرماه ۱۳۶۵ با هدف بازپس ‌گیری مهران و تصرف ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان و با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی آغاز شد.

با شروع عملیات، رزمندگان اسلام در اغلب محورها خطوط دشمن را شکسته و توانستند با از هم گسیختگی نیروهای دشمن، عملیات را بدون وقفه ادامه دادند و علاوه بر آزادسازی شهر مهران ارتفاعات اشغال شده در نقاط مختلف این شهر را نیز از چنگان رژیم متجاوز بعثی آزاد کنند و حماسه دیگری را مانند فتح خرمشهر رقم بزنند.

این عملیات در واقع پایانی بر استراتژی دفاع متحرک عراق بود و از سوی دیگر نقطه شروع امیدوار کننده‌ای برای رزمندگان اسلام که ضعف دشمن بعثی را به رخ حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صدام بکشند.

این پیروزی بزرگ از الطاف الهی بود که به این صورت انجام شد، امام راحل هم در خصوص آزاد سازی شهر مهران گفت: مهران را هم خدا آزاد کرد، رزمندگان سپاه اسلام با عشق و ایمانی که داشتند و دستوری که از فرمانده کل قوا و امام خود داشتند، توانستند به سرعت به اهدافشان برسند.

افتخار آفرینی‌های رزمندگان اسلام در آزادسازی مهران از چنگال بعثی در نهم تیرماه ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای یک، هرگز از ذهن ملت ما و از صفحات درخشان تاریخ پاک نخواهد شد. این عملیات که منجر به آزادسازی شهر مهران و ارتفاعات فوق استراتژیک قلاویزان و چندین منطقه دیگر شده بود، جز با مجاهدت و رزمندگان شجاع انجام شدنی نبود.

نتایج عملیات کربلای یک

۱۰ روز جنگ و مقاومت در منطقه مهران به آزادسازی ۱۷۵ کیلومترمربع از خاک ایران و عراق، از جمله جاده دهلران مهران ایلام، شهر مهران و بیش از هشت روستای اطراف آن، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین خصوصاً بلندترین قلّه منطقه (قلّه ۲۲۳) و ۲ پاسگاه مرزی منجر شد.

همچنین عقبه‌های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر نیروهای اسلام قرار گرفت در این عملیات ۷۰۰ نفر از نیروهای خودی شهید و چهار هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.

تلفات و خسارات دشمن

در این عملیات ۱۰ هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی و هزار و ۲۱۰ نفر اسیر شدند. همچنین تعداد ۱۱۰ دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی ادوات و خودرو منهدم گردید و ۶۹ تانک و نفربر، هشت ۸ دستگاه مهندسی، ۶۱ قبضه ادوات و ۶۴ خودرو به غنیمت گرفته شد.

نتایج عملیات

۱۰ روز نبرد و مقاومت دلیرانه در اطراف مهران، این نتایج را داشته است؛ آزادی حدود ۱۷۵ کیلومتر از خاک ایران و عراق، آزادسازی جاده‌های مهران - دهلران و مهران - ایلام، آزادسازی شهر مهران و توابع آن، آزادسازی ارتفاعات مهم و حساس قلاویزان، آبزیادی، چکه موسی، چکه قمر وکوه تونل در سه حمرین، پاسگاه‌های مرزی گرمیشه و آبزیادی و استقرار بر روی آن؛ که با در دست داشتن این، عقبه نیروهای دشمن در غرب قلاویزان وتا حوالی زرباطیه و بدره در شمال مهران زیردید مل نیروهای خودی قرار گرفت. قابل توجه است که زمین‌های آزاد شده خیلی بیشتر از منطقه مورد نظر در طرح بوده است.

تلفات انسانی دشمن:

در جریان این عملیات تعداد ۷۰ نفر افسر، ۱۳۰ درجه دار و ۸۹۲ نفرسیان به اسارت قوای خودی درآمدند؛ که در بین آنان فرماندهان و افسران ارشدی وجود داشتند؛ از جمله سرهنگ ستاد سعید عبدالحمید مرزه، فرمانده گردان ۲ تیپ ۷۰۵ پیاده و سرهنگ وطبان احمد نزکی الراشد، رئیس ستاد لشکر ۲۷ مکانیزه که در گذشته فرماندهی چند تیپ ازجمله تیپ ۲۴ مکانیزه را بر عهده داشته و در عملیات والفجر ۹ مدال شجاعت گرفته است؛ سرهنگ ۲ پیاده محمدعلی مهدی جانشین فرمانده تیپ ۷۱، سرهنگ ۲ رحیم خلف فرمانده هنگ یکم از تیپ ۷۰۵، سرهنگ ۲ پیاده عبدالحکیم سعید فرمانده هنگ کماندویی لشکر ۴۰.

تعداد اسرا و مفقودین دشمن سه هزار و ۴۰۰ تخمین زده شده و در میان کشته‌ها جسد سرهنگ ستاد نوری محمد عباس فرمانده تیپ ۷۰۵ پیاده لشکر ۲۸ شناسائی شد.
و براساس قرائن و شواهد، یگان‌های شرکت کننده در عملیات ۱۹ یگان عمده ذکر شده به میزان ۴۰٪ تا۹۰٪ متحمل تلفات، ضایعات و خسارت گردیده‌اند.

غنائم:

به استناد اطلاعیه شماره ۲ قرارگاه خاتم الانبیاء بیش از ۱۰۰ دستگاه تانک و نفربر، ۱۵ قبضه توپ ضدهوایی، حدود ۱۰۰ دستگاه خودروی ترابری و ماشین آلات مهندسی، تعداد قابل توجهی سلاح سنگین، مقدار متنابهی انواع مهمات سلاح سبک و سنگین، به غنیمت گرفته شده است و همچنین بخشی از سلاح و تجهیزات خودی که در جریان تهاجم ۱۳۶۵/۲/۲۷ به یغما رفته و یا منهدم گردیده بود مجددا به دست آمد.

و تا روز ۱۳۶۵/۴/۱۶ تعداد ۷۰۰ نفر شهید و۴۵۰۰ نفر مجروح شدند.

مهران در ۹۰ کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد و طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد ۲۷ هزار نفر در این شهرستان ساکن هستند که در ایام اربعین جمعیت شناور مهران تا ۳۰۰ هزار نفر در یک روز نیز می رسد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••