اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۷:۴۸
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۲۳
اذان مغرب ۱۹:۱۰:۳۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۲:۰۴
غروب آفتاب ۱۸:۵۱:۱۲
نیمه شب ۲۳:۱۵:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۱۴:۳۰
مقاله اختصاصی/ بررسی شکل گیری هویت افراد در شبکه های اجتماعی؛

هویت جوانان در رسانه اجتماعی «تلگرام»

تبدیل دنیای امروز ما به دهکده جهانی، نیاز فطری انسان به گسترش روابط اجتماعی را آشکارتر کرده است چراکه شبکه های اجتماعی نقشی به سزا و اثرگذار در این راستا ایفا می کنند؛ در این میان «تلگرام» به دلیل برخی امکانات و جذابیت ها، مخاطب بیشتری را در بین جوانان به خود اختصاص داده است که در این مقاله می خوانیم.

هویت جوانان در رسانه اجتماعی «تلگرام»

به گزارش سراج24؛ رضا تقی پور کارشناس ارشد و پژوهشگر حوزه رسانه و شبکه های اجتماعی، در مقاله ای تخصصی در این خصوص رابطه بین هویت جوانان با گرایش آنها به موضوعات خبری در رسانه اجتماعی تلگرام را در جمعیت آماری مشخص و به صورت کارشناسی – میدانی، بررسی کرده است.

بنا بر این گزارش، در چکیده این مقاله آمده است: شکل گیری هویت در همه جوامع اتفاق میافتد، اما در اواخر قرن بیستم، عواملی که هویتش ها را شکل می دهند، به طور فزایندهای از مرزهای محلی فراتر میروند به طوریکه در عصر حاضر با ورود چشمگیر جوانان به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این شبکه ها تأثیرات فراوانی بر آنها گذاشته اند. یکی از جنبه های مهمی که از شبکه های اجتماعی مجازی تأثیر می پذیرد هویت شخصی است. 

به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ بین هویت جوانان با گرایش آنها به موضوعات در رسانه اجتماعی تلگرام پرداخته است. سؤال اصلی پژوهش این است که استفاده از شبکه های اجتماعی تلگرام چه نقشی در هویت شخصی آنها برای انتخاب موضوعات در این رسانه در میان جوانان شهر تهران دارد؟ روش پژوهش از نوع پیمایشی است. 

جامعۀ آماری پژوهش را تمامی جوانان شهر تهران تشکیل میدهد که از بین آنها تعداد 326 نفر به شیوۀ خوشهای چند مرحلهای انتخاب و بررسی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد: کاربران شبکه اجتماعی تلگرام بیشتر به موضوعاتی میپردازند که حول محور مسائل اجتماعی باشد و همچنین آنان در محیط شبکه اجتماعی تلگرام به موضوعات اقتصادی عالقه پایینتری نشان میدهند. به طوری که نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه، سبک های هویتی به مقدار 50 درصد از واریانس مضامین فرهنگی کاربران، به مقدار 71 درصد از واریانس مضامین اجتماعی، به مقدار 64 درصد از واریانس مضامین سیاسی، به مقدار 61 درصد از واریانس مضامین اقتصادی کاربران جوان شبکه اجتماعی تلگرام را تاثیر پذیر بوده است. 

علاقه مندان به مطالعه این مقاله تخصصی اینجا کلیک نمایند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••