اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۵:۰۰
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۱۱
اذان مغرب ۱۹:۱۲:۲۰
طلوع آفتاب ۰۵:۰۹:۵۷
غروب آفتاب ۱۸:۵۲:۵۲
نیمه شب ۲۳:۱۴:۲۶
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۰۱/۰۸ - ۱۴:۰۲
عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با سراج24:

راهبرد دولت حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سیاستهای ناکارآمد دولتهای قبل در کنترل نرخ ارز گفت: راهبرد دولت حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است. 

راهبرد دولت حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است

به گزارش سراج24؛  محسن بهرامی ارض قدس در گفتگو با خبرنگار سراج24 پیرامون نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: راهبرد اساسی در دولت فعلی حرکت به سمت واقعی و تک نرخی شدن نرخ ارز است که تاکنون دولتهای مختلف از اجرای آن خودداری کرده اند.

وی افزود: راهبرد اساسی و اصلی حرکت در جهت اجرای بدون تنازل قوانین سیاستهای اصل 44، رفع موانع تولید رقابت پذیر، بهبود مستمر فضای کسب و کار، مقابله با انحصار و ترویج رقابت، شفافیت و مقابله با فساد، گردش آزاد اطلاعات و بازسازی سرمایه اجتماعی، بهبود روابط بین الملل و فراهم شدن ورود سرمایه خارجی، حمایت همه جانبه از بخش خصوصی و کارآفرینان، ثبات سیاستهای اقتصادی، کنترل نقدینگی و جلوگیری از خلق پول از جمله راهبردهایی است که می تواند در بلند مدت به تک نرخی شدن و ثبات نرخ ارز در کشور بیانجامد.

فعال اقتصادی بیان داشت: عموما بانکهای کشور کماکان دولتی و خصولتی هستند و حتی بانک های ظاهرا خصوصی شده هم با دخالت دولتی و قوانین و مقررات دستوری و تکلیفی اداره می شوند. تعیین نرخ سود، نرخ کارمزد، نرخ تسهیلات و... بانکها را از گردونه رقابت سالم خارج نموده و با گسترش فساد بویژه در اعطای تسهیلات کلان، معوق شدن بازگشت وام های پرداخت شده، بالا بودن هزینه های جاری، سوء مدیریت و انتخاب مدیران سفارشی و غیر مستقل طی سالیان دراز بسیاری از بانکها را به مرز ورشکستگی کشانده و با کمال تاسف بدلیل نگرانی از تبعات سیاسی-اجتماعی، تاخیر در انحلال بانکهای زیانده، هر روز دامنه ناترازی بانکها بیشتر و بحران با ابعاد بزرگتری به آینده منتقل می شود. 

بهرامی ارض قدس عنوان داشت: دولت باید هرچه سریعتر با افزایش نظارت و اعمال ضوابط سخت گیرانه تدریجا نسبت به اصلاح صورتهای مالی و تعیین تکلیف قانون بانکداری - استقلال بانک مرکزی و پرداخت بدهی های خود به بانک مرکزی و بانکها از تحمیل هرگونه تسهیلات تکلیفی به شبکه بانکی پرهیز و زمینه فعالیت سالم و رقابتی شبکه بانکی را فراهم نماید تا در نتیجه آن  بانکها از فعالیت های متفرقه (شرکت داری-خرید و نگهداری ارز-سکه-طلا و سایر دارایی های غیر منقول) فاصله بگیرند و با جلب اعتماد مردم سرمایه های کوچک و پس انداز های مردمی را جمع آوری و با سود واقعی (نرخ سود متناسب با تورم) در قالب تسهیلات به کارآفرینان و تولیدکنندگان و سرمایه گذاران تخصیص و در جایگاه واقعی بانک و بانکداری برگردند و برای تحقق این مهم اصلاح قانون پول و اعتبار-استقلال بانک مرکزی ضرورتی انکار ناپذیر است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی امروز کشور به حکمرانی ناهماهنگ اقتصادی و رفتار های جزیره ای دستگاه های مختلف اجرایی بدون توجه به آثار تخریبی و متناقض تصمیمات خرد و کلان اقتصادی بر یکدیگر است. در حالی که کشور عملا درگیر جنگ اقتصادی است و تحریم های ظالمانه شرایط اقتصادی ناگواری را در عرصه تجارت بین الملل با تحمیل هزینه حداقل سالیانه 20 میلیارد دلار (20% هزینه های اضافی نقل و انتقال پول، بیمه بین المللی، حمل و نقل و...) به کشور و اقتصاد ملی تحمیل می کند.

وی اضافه کرد: بی ثباتی و تغییرات ناگهانی مقررات و تصمیمات دولتی، مناقشات جریان های سیاسی داخلی و بین المللی، کاهش سرمایه اجتماعی، خروج سرمایه و کارآفرینان از کشور را موجب شده است و مادامی که مجموعه امور خرد و کلان اقتصادی بر اساس موازین علمی تجربه شده در جهان اداره نشود وضع به همین منوال و شاید سخت تر از گذشته شود.

فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: کسری بودجه دولت ناشی از کسری درآمدهای نفتی، خلق پول، رشد نقدینگی، سوءمدیریت در سطوح مختلف، ناهماهنگی دستگاههای اجرای، خروج سرمایه و کارآفرینان از کشور از جمله برخی ریشه های مشکلات اقتصادی هستند.

وی تصریح کرد: نگاهی به شاخص های کلان اقتصادی از جمله رشد اقتصادی، نرخ اشتغال و بیکاری، بهره وری، سرمایه گذاری خارجی، تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، ضریب جینی، محیط زیست و انرژی، صندوق های بازنشستگی گویای این واقعیت تلخ است که از پایان جنگ تا شروع و تشدید تحریم ها کارنامه همه دولتها با کمی اختلاف شبیه یکدیگر است، تورم متوسط سالیانه 20%، رشد اقتصادی متوسط سالیانه 5/3 % و نرخ بیکاری در حدود 10% و ضریب جینی تقریبی 3 6 % کارنامه متوسط دولت ها طی دو دهه گذشته است.

بهرامی ارض قدس یادآور شد: تفاوت در دولتهای احمدی نژاد و دولت اصلاحات در میزان درآمدهای فراوان ناشی از فروش نفت 100 دلاری و صرف این درآمدها در تامین نیاز های مصرفی و در دولت خاتمی علیرغم کاهش درآمدهای نفتی، عمدتا صرف بازپرداخت بدهی های دولت و سرمایه گذاری... بوده است.

وی توضیح داد: علیرغم رشد 5/12 درصدی سال 1395 ناشی از پذیرش برجام در دولت قبل و تک رقمی شدن تورم در آن سال، سال های 1397 تا 1400 سه دوره رشد منفی نزدیک به 8% را پشت سر گذاشته ایم، بنابراین تغییرات دولتها به تنهایی تاثیر مهمی در شرایط اقتصادی کشور نداشته و تجربه سال 1395 به سهولت گویای تاثیر تحریم ها بر همه شاخص های خرد و کلان اقتصادی می باشد. 

فعال اقتصادی در پایان افزود: دولت فعلی برای برون رفت از شرایط کنونی باید هرچه سریعتر تکلیف برجام، FATF و مناسبات اقتصادی با جهان خارج و کشور های توسعه یافته را جهت از سر گیری مجدد مناسبات اقتصادی، فروش نفت و صادرات غیر نفتی، جذب سرمایه خارجی، ورود تجهیزات، ماشین آلات صنعتی و معدنی و تکنولوژی روز، اصلاح فوری نظام بانکی، رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب و کار، تقویت بخش خصوصی ، مقابله با هرگونه انحصار دولتی و ترویج رقابت، مقابله با فساد اداری و ترویج شفافیت، استفاده از نظرات کارشناسان مستقل ملی و تشکل های مردمی اقتصادی از جمله اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در اتخاذ تصمیمات، پرهیز از ایجاد بی ثباتی و تصمیمات غیر کارشناسی و پیش بینی پذیر کردن اقتصاد، ضرورتی انکار ناپذیر است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••