اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۷/۲۵ - ۱۳:۱۵

کنعانی: اروپایی‌ها از مداخله در امور ایران پرهیز کنند

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مواضع اروپایی‌ها درباره اغتشاشات در ایران گفت: ما آن‌ها را از رفتار مداخله جویانه پرهیز می‌دهیم، اما در صورت انتخاب رفتارهای گزینشی و مداخله گرایانه، ایران نیز واکنش نشان خواهد داد.

کنعانی: اروپایی‌ها از مداخله در امور ایران پرهیز کنند

به گزارش سراج24؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه (25 مهر ماه) در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

کشورهایی علیه ما مدعی هستند که خود ناقض حقوق بشر هستند

کنعانی درباره اظهارات مقامات فرانسه در مورد ایران گفت: ما قبلا در ادبیات اروپا و هم در حوزه عملکرد و رفتار کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به خوب و بد بودیم. حالا نیز شاهد تقسیم اغتشاش به خوب و بد هستیم. اگر این اغتشاش در ایران صورت بگیرد خوب است و نباید با آن برخورد کرد اما در اروپا حق دارند با اغتشاشات برخورد کنند.

اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، واکنش‌های زیادی داشته و به اندازه کافی پاسخ شنیده شده است و در اروپا اظهاراتش تعجب بسیاری را برانگیخته است.

اما در خصوص مسائل مربوط به ایران اشاره می‌کنم به مواضع دیگر کشورهای غربی که عجیب است، ایران دولت مسئولیت پذیری است. دولتی که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد و هم به امنیت شهروندان توجه دارد. در کوران حوادث منطقه که کشورهایی دچار آشوب شدند و امنیتشان درهم شکست، ایران در منطقه لنگرگاه ثبات بود و این توانایی را اثبات کرد که در اوج بحران در منطقه در قبال امنیت شهروندان مسئول است. همچنین در قبال امنیت کشورهای منطقه هم کمک شده و مسئولیت پذیر بودیم.

حال کشورهایی علیه ما مدعی هستند که خود ناقض حقوق بشر هستند، این کشورها صلاحیت اخلاقی برای موعظه دیگران ندارند. اغلب این کشورهایی که در پیشانی حمله به ایران هستند در موضوع حقوق بشر مرتکب جرائم عدیده‌ای علیه ایران شدند. کشورهایی هستند که میزبان گروه‌های تروریستی شدند و مرتکب جنایات عدیده شدند، خب این افدام کاملا منافقانه است. ما کشورهای مدعی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم، اینکه در داخل شرایط خود را ببینند و بعد توصیه اخلاقی کنند.

ایران از هر کشوری که در مسیر آزادی فلسطین گام بردارد حمایت می‌کند

وی درباره مسئله فلسطین اظهار کرد: دیدگاه ایران روشن و واضح است و ما همواره از وحدت و انسجام ملت و گروه‌های فلسطین و پایان اشغالگری حمایت کرده و خواهیم کرد. ایران راه حل دموکرات و مردم سالارانه برای پایان اشغال فلسطین ابراز کرده که آن برگزاری همه پرسی است تا همه ملت و گروه‌های فلسطینی در یک رفراندوم شرکت کنند. ایران نظر خودش را حتی در سازمان ملل ثبت کرده است.

در خصوص نشست الجزایر، ایران از هر کشوری که در مسیر آزادی فلسطین گام بردارد حمایت خواهد کرد.

هشدار به اروپایی‌ها

کنعانی درباره تلاش اروپایی‌ها برای تحریم ایران گفت: ما در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه خود را صراحتا بیان کردیم. ما طرف‌های اروپایی را به عقلانیت دعوت می‌کنیم. آن‌ها در ارتباط با ایران دارند صحبت می‌کنند، کشوری که مسئولیت پذیر و شریک ثبات است. کشوری که رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه داشته است.

ما آن‌ها را از رفتار مداخله جویانه پرهیز می‌دهیم، چنانچه طرف اروپایی آماده تعامل باشد ایران نیز آماده است. اما در صورت انتخاب رفتارهای گزینشی و مداخله گرایانه، ایران نیز واکنش نشان خواهد داد. ایران متناسب با اقدام آنان اقدام خواهد کرد.

واکنش ایران به تحریم‌های جدید اروپا

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم‌های جدید اروپا گفت: ما در ارتباط مواضع اروپا بارها اعلام کردیم که اینکه مبادرت به تحریم‌های جدید بکنند این رفتار محکوم است. ایران همانطور که به رفتارهای سازنده واکنش مثبت نشان می‌دهد نسبت به رفتار غیرسازنده نیز واکنش متناسب نشان خواهد داد. مسیر مذاکرات مسیر خودش را دارد و یک مسیر دو طرف است. امیدواریم که طرف‌های مقابل نسبت به روند مذاکرات انجام شده ملتزم باشند و در قبال ایران به گونه‌ای عمل کنند که تلاش‌های انجام شده به نتیجه مطلوبی برسد.

مسئولیت حمله به اماکن دیپلماتیک ایران با کشورهای پذیرنده است

کنعانی در خصوص حمله به اماکن دیپلماتیک ایران گفت: در ارتباط با اماکن دیپلماتیک مسئولیت کشورهای پذیرنده این است که امنیت مکان‌ها و کارکنان دیپلماتیک را فراهم کنند. در این ارتباط متاسفانه به رغم مسئولیت‌های پذیرنده و اروپایی شاخص مسئولیت قانونی خودشان را انجام ندادند.

همچنین به برخی از اماکن مراکز اسلامی نیز حمله شده همچنین در کشور آلمان به یک مدرسه ایرانی حمله شده و دانش آموزان کارکنان جمهوری اسلامی ایران نیمه شب مورد حمله آشوبگرانه قرار گرفته و مدرسه به آتش کشیده شده است. آن‌هایی که در آنسوی مرز تجمع می‌کنند در رفتارهای خشونت طلبانه افراد داخل کشور هماهنگ هستند. این مسئولیت کشورهاست که تامین امنیت کنند و با آشوبگران برخورد قانونی کنند. ما در این زمینه یادداشت قانونی دادیم.

وی درباره مقاله پولیتیکو علیه ایران که مدعی شده بود ایران در محافل خصوصی دیپلمات‌های اروپایی را تهدید کرده که در صورت اعمال تحریم علیه ایران روابط دوجانبه قطع خواهد شد، گفت: آنچه در ارتباط با مقاله پولیتیکو می‌توانم بگویم، این یک شیطنت رسانه‌ای است. این رفتار غیرسازنده و غیرقابل قبول است. مکاتبات دیپلماتیک دارای یک روند مشخص است. اگر مکاتبات دیپلماتیک از روال خودش خارج شود و تبدیل به یک اقدام سیاسی غیرسازنده شود، اعتماد را زیر سول می‌برد و باعث مخدوش شدن روندهای انجام وظایف دیپلماتیک می‌شود. در این ارتباط ما بحث تهدید را تایید نمی‌کنیم اما اقدامات غیر حرفه‌ای هم در روند دیپلماتیک خلل ایجاد می‌کند.

خوشحالیم که روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته است

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات عراق گفت: ما خوشحالیم که روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و منجر به انتخاب رئیس جمهور این کشور شده است. این اتفاق خوشایند است.

جناب آقای رئیس جمهور به همتای عراقی خود تبریک گفتند و ما هم در این تریبون به ایشان و نخست وزیر مکلف تبریک عرض می‌کنیم. ان شالله دولت با توجه به نیازهای عراق تامین کننده امنیت باشد و این کشور نقش قوی تری در مسائل منطقه داشته باشد.

کنعانی درباره حضور رئیس امنیت ملی عراق در تهران گفت: اطلاع دارید که سفر هئیت عالی رتبه عراقی به تهران انجام شد. این نشست مکمل نشست یک هفته گذشته بغداد بوده است. تفاهمات خوبی انجام شده و امیدواریم برادران عراقی همانطور که ایران امنیت عراق را امنیت خود تلقی می‌کند، مقامات عراق نیز امنیت ایران را امنیت خود تلقی کنند و مسئولیت پذیر باشند.

در این نشست مشورهای خوبی صورت گرفت و ما انتظار داریم بر اساس این گفتگوها، سیطره دولت عراق بر کلیه مناظق مرزی از جمله اقلیم کردستان گسترش پیدا کند و دولت عراق نیروهای خودش را به طور کامل مستقر کند و مانع رفت و آمدهای تروریست‌ها شود. همچنین مسئولیت خودش را در قبال تروریست‌هایی که در خاک عراق حضور دارند، انجام دهد.

مسئولیت تامین امنیت در عراق و حفظ مرزهای دو کشور بر عهده دولت مرکزی عراق است. طبیعی است که اعضای اقلیم کردستان هم در مذاکرات حضور دارند. ایران منتظر اقدام دولت مرکزی عراق خواهد بود و مقامات اقلیم هم در این زمینه مسئولیت دارند. ایران در ارتباط با تامین امنیت خودش مصامحه و تعلل نخواهد کرد و در صورت عدم اجرای مسئولیت طرف مقابل، ایران بر اساس حفظ امنیت خودش عمل خواهد کرد.

نشست سیکا از تحولات مهم منطقه‌ای بوده است

وی در خصوص اجلاس سیکا گفت: نشست سیکا از تحولات مهم منطقه‌ای بوده است و جناب آقای رئیس جمهور در ششمین اجلاس در آستانه شرکت کردند. حضور ما هم در قالب عضویت موثر بود و هم در استمرار سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم و همچنین بر تقویت روابط چندجانبه بود. نشست خوبی بود و گفتگوهای خوبی هم صورت گرفت.

آاقای رئیس جمهور دیدارهای دوجانبه‌ای هم داشتند. کنفرانس سیکا این ظرفیت را دارد که در صورت تقویت تمرکز کشورهای عضو از ظرفیت‌های منطقه‌ای، تامین کننده منافع کشورهای عضو باشد.

تذکر جدی به انگلیس دادیم

کنعانی درباره رفتار انگلیس علیه ایران گفت: رفت و آمدهای دیپلماتیک میان کشورها همواره بر مبنای نیازهای متقابل است. بدیهی است منافع و مصالح ملی برای ایران هم از حوزه اقتدار و هم بر اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت تعیین می‌شود. ما با انگلیس رابطه دوجانبه داریم و در خصوص مواضع آنان واکنش جدی نشان دادیم و مواضع مداخله جویانه آنان را محکوم کردیم و تذکر جدی هم دادیم. همچنین در پی تحریم‌های اعمال شده، محکوم کردیم و در زمان مناسب واکنش متناسب خواهیم داد.

ایران معطل توافق نخواهد بود

وی درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه کشورمان هم گفت: جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره از دستور کارش خارج نشده است. تمام فعالیت‌های هماهنگ کننده اروپایی و هم طرف واسطه بین ایران و آمریکا نشان می‌دهد طرف‌های مقابل هم نسبت به ادامه احیای برجام پایبند هستند. در این ارتباط دولت آمریکا هم چیزی از انصراف از احیای برجام اعلام نکردند.

چیزی که وجود دارد تناقض رفتار و گفتاری آنان است. از سویی اراده خود را برای توافق اعلام می‌کنند و از سویی اقدامات خصمانه را انجام می‌دهند. آن چیزی که اتفاق افتاده تمام ظرفیت‌های تکنیکی برای احیای برجام وجود دارد. الان این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکا است و ایران نیز معطل توافق نخواهد بود و سیاست خودش را با همه شرکای خودش دنبال خواهد کرد.

برای آزادی زندانیان با آمریکا توافق کردیم

کنعانی درباره توافق ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان گفت: ما انجام توافق را تایید می‌کنیم. این توافق پیش از این انجام شده بود اما طرف آمریکایی آماده نبود. ایران از ابتدا تاکید کرده که موضوع زندانی‌ها هیچ ارتباطی با بازگشت طرف‌ها به برجام ندارد. ایران مبتنی بر نگاه انسان دوستانه یکی از زندانیان را با حسن نیست آزاد کرد و برای اجرای گام‌های بعدی توافق هم ایران آمادگی دارد و امیدواریم دولت آمریکا هم آمادگی داشته باشد تا مابقی زندانیان آزاد شوند.

ایران هیچ سلاحی برای طرفین درگیر جنگ اوکراین ارسال نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه در قبال ارسال سلاح به اوکراین گفت: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر مسائل سیاسی است. ایران بارها اعلام کرده که یک طرف جنگ میان روسیه و اوکراین نیست و هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین ارسال نکرده است.

ایران همانطور که مخالف جنگ در سوریه و عراق و… بود، در خصوص اوکراین نیز مخالف جنگ است. ما تلاش‌های خود را برای پایان دادن به رویکرد نظامی انجام دادیم. این طنز تلخ است که کشورهایی که صادر کننده میلیون‌ها دلار اسلحه به یک طرف جنگ هستند، جنگ تبلیغی علیه ایران راه انداختند. اگر طرفدار صلح هستند این میزان ارسال سلاح چه معنا دارد. ایران دنبال راهکار سیاسی است و در این مسیر تلاش کرده و خواهیم کرد.

سلامت افراد خارجی در زندان اوین

وی در خصوص سلامت افراد خارجی در زندان اوین گفت: در خصوص اتفاق رخ داده در اوین متاسفانه همان رویکردی که دولت‌های غربی داشتند، در رخداد زندان اوین هم شاهد بودیم، رفتار عجولانه و مداخله‌گرانه که محکوم است.

اینگونه رفتار عجولانه و پیش داورانه غیر قابل قبول است. ایران کشور مسئولی است و امنیت شهروندان خودش و اتباع خارجی را تامین خواهد کرد. قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با رخدادهای طبیعی نمی‌تواند کمک کننده باشد.

رزمایش اخیر ایران در مرزهای خود

کنعانی درباره رزمایش اخیر ایران در مرزهای خود گفت: انجام رزمایش‌های نظامی امری جدید نیست و در بازه‌های زمانی مختلف بر اساس نیازهای مختلف نیروی مسلح این مانورها انجام می‌شود. این جزو تمرینات نیروی نظامی ایران است.

اقدام‌های ضدانسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحریم‌های کانادا علیه مقامات و رسانه‌های ایرانی اظهار کرد: اقدام‌های ضدانسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست. جالب است که حتی بر خلاف ادعاهای این کشور در خصوص رسانه‌ها نیز رفتار غیردموکراتیک دارد که متضاد با شعارهای این کشور است.

متاسفانه تحریم‌هایی علیه رسانه‌های مستقل ایران صورت گرفته است و این اقدامات در راستای دیگر اقدامات ضد انسانی این کشور است. متاسفانه گورهای دسته جمعی در این کشور پیدا شده و اقداماتی که علیه مهاجران و بومی‌های این کشور صورت می‌گیرد، این رفتارها غیرقابل قبول مربوط و محکوم است. در خصوص تحریم‌های جدید، این تحریم‌ها بی ارزش است و ناشی از رفتار سیاسی غیرسازنده این کشور علیه ایران است.

مناسبات اقتصادی ایران با سرپرست حکومت افغانستان برقرار است

کنعانی درباره رابطه اقتصادی با افغانستان اظهار کرد: مناسبات اقتصادی ما با سرپرست حکومت افغانستان برقرار است. افغانستان کشور همسایه ماست و ثبات و امنیت در این کشور از اولویت‌های اساسی ماست. اگر در این کشور توسعه اقتصادی رخ دهد به طور طبیعی در ایران هم تاثیر متقابل و هم زمان دارد و باعث می‌شود عزیزان افغانستانی نیز در کشور خودشان بمانند. ما مذاکراتی در این رابطه با حکومت سرپرستی داریم و توافقاتی صورت دادیم که متناسب با شرایط این توافقات انجام خواهد شد.

گفته‌های پادشاه عربستان علیه ایران

وی در خصوص گفته‌های پادشاه عربستان علیه ایران و همچنین مذاکرات با این کشور گفت: مذاکراتی که انجام شد مذاکرات مفیدی بود و طرفین اذعان دارند. توافقاتی هم انجام شده که در صورت تحقق دور جدید مذاکرات نیز برگزار خواهد شد.

در ارتباط با پادشاه عربستان سعودی، سالیان متمادی ما جزو کشورهای پیشتاز در طرح موضوعی برای سازمان ملل مبنی بر منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بودیم. همکاری‌های ما با آژانس نیز ادامه دارد و مذاکراتی هم بین آقای اسلامی و مدیرکل انجام شده و زمینه برای ادامه همکاری وجود دارد. ایران تنها عضوی بود که به طور کامل به تعهدات خودش عمل کرد و اتفاقا برخی کشورها از جمله عربستان هم از اجرا حمایت می‌کردند. ایران در گفتگوهای دوجانبه هیچ محدودیتی ندارد و هم در حوزه مذاکرات نیز کشور ما مسئولیت پذیر است.

زمینه برای همکاری‌های رو به رشد ایران و چین فراهم است

سخنگو در خصوص روابط با چین گفت: موضع ما در قبال کشور چین مبتنی بر مناسبات نزدیکی است که با چین داریم و روابط رو به رشدی که شاهد آن هستیم. زمینه برای همکاری‌های رو به رشد دو کشور فراهم است و عضویت دو کشور در چارچوب‌های منطقه‌ای باعث شکوفایی روابط دو کشور شده است.

خوشبین هستیم که به‌زودی پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی آزاد شوند

کنعانی در خصوص عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده این در کره جنوبی گفت: مذاکرات هم دیپلماتیک است و هم فنی. موجودی مالی ایران در کره هیچ ارتباطی با پرونده‌های دیگر ندارد اما متاسفانه دلایل سیاسی و فشارهای خارجی باعث اخلال در روند شد. در هر حال روند مذاکرات در هر دو حوزه ادامه دارد و خوشبین هستیم که ان شالله به زودی آزادی پول‌های بلوکه شده اتفاق بیافتد.

هیچ محدودیتی در بازگشت شهروندان به ایران نیست

کنعانی درباره قانون جامع حمایت از ایرانیان گفت: ما معتقدیم که شهروندان ایرانی در هر کشوری که حضور دارند، شهروند ما هستند و دستگاه سیاست خارجی به عنوان دستگاهی که مسئولیت دارد، در تلاش است تا حقوق این افراد را فراهم کند و در صورت تمایل برای سفر به ایران، وظایف خودش را انجام دهد.

هیچ محدودیتی در بازگشت شهروندان به ایران نیست. خوشبختانه پیش نویس قانون حمایت از اتباع در دستور کار است و مقدماتی را طی کرده است. در این ارتباط هیئت دولت نظر خودش را طی کرده و انشاالله در صورت تصویب مجلس وارد فاز اجرا خواهد شد. در چهارچوب قانون جامع حمایت ایران زمینه برای حمایت از آنان وجود دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••