اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۳:۳۵
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۵۵
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۰۰
طلوع آفتاب ۰۵:۱۶:۳۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۵۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۴:۵۶

محتوای فریبنده چگونه مخاطب را فریب می‌دهد؟!

محتوای فریبنده ( Imposter Content) نوعی دیگر از انواع #اغتشاش_اطلاعاتی است که از نام (مارک، آدرس سایت، لوگو) یک منبع معتبر برای اعتباربخشی به اخبار دروغ استفاده می‌شود.

محتوای فریبنده چگونه مخاطب را فریب می‌دهد؟!

به گزارش سراج24، منابع خبری جعلی که به طور خاص در اتفاقات و بحران‌ها خود را به‌عنوان مطلع، نیروی میدانی یا منابع اصیل خبر جا می‌زنند و باعث گمراهی رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، جزو این دسته قرار می‌گیرند.

نمونه‌ها

چندی پیش شایعه‌ای منتسب به قائم‌مقام حوزه علمیه در فضای مجازی منتشر شد که در آن آمده بود احتمال اینکه رهبری از نیروی ماوراءالطبیعه خود برای انتقام خون سردار سلیمانی استفاده کرده و ترامپ را کنار کشیده باشد، زیاد است.(تصویر1)

این خبر جعلی با جعل لوگوی خبرگزاری حوزه و در قالب یک عکس‌نوشت منتشر شد درحالی‌که چنین خبری در سایت خبرگزاری حوزه وجود نداشت و انتشار این خبر جعلی با تکذیب خبرگزاری حوزه همراه شد.(تصویر2)

در یک نمونه دیگر نیز رسانه‌های ضدانقلاب با سوءاستفاده از لوگوی خبرگزاری حوزه، مطالبی خلاف واقع را در خصوص سبد حمایت معیشتی، به آیت‌الله اعرافی نسبت داده بودند. (تصویر 3)

طی این شایعه آمده بود: اولین سبد حمایت معیشتی قرنطینه طلاب به میزان یک میلیون تومان به ازای هر یک از اعضای خانواده به حساب سرپرست خانوار واریز شد! که صحت نداشت.(تصویر4)

در موردی دیگر تصویری از آیت‌الله مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره ارجحیت بستری روحانی‌ها بر مردم عادی، با لوگوی خبرگزاری تسنیم منتشر شد. (تصویر5)

بر این اساس ادعا شده بود، آیت‌الله مجتهد شبستری گفته است: مردم می‌خواهند برای ماندگاری اسلام و تشیّع اگر تختی در بیمارستان خالی بود یک روحانی بر آن تخت بستری شود تا یک فرد عادی.

در ادامه خبرگزاری تسنیم و  آیت‌الله شبستری این اظهارنظر را تکذیب کردند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••