اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۱۲:۳۲
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با العالم:

فعالیت حوزه هنری سازمان تبلیغات در کشورهای مختلف/ وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی، تبلیغ اصیل و سنتی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی راه مقابله با ارایه «تصویر مخدوش از حقیقت اسلام» را اصلاح و نقد داست و گفت: راه مقابله با تصویر مخدوش از اسلان این است که عکسش را نمایش بدهیم، این کار را هم با اتکا به مجموعه مردمی همان کشوری انجام می دهیم که این تصاویر غلط در آن شکل گرفته یا ترویج می شود

فعالیت حوزه هنری سازمان تبلیغات در کشورهای مختلف/ وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی، تبلیغ اصیل و سنتی است

به گزارش سراج24، حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با شبکه العالم درباره اقدامات سازمان مطبوع خود گفت: انقلاب اسلامی حرف نویی داشت و توانست آرایش حاکمیت ایران را بر اساس حرف نو خود تغییر دهد و بر اساس اراده الهی و اندیشه توحید کشور برپایه مردم سالاری دینی شکل گرفت و مردم سالاری دینی محور کشور قرار گرفت و بر اساس رای مردم اسم کشور جمهوری اسلامی ایران شد. یعنی اراده و خواست مردم نحو چینش حاکمیت را بر اساس اسلام قرار داد.

وی با بیان اینکه یکی از ضروریت‌های هر جامعه حیات معنوی و روحانی آن جامعه است. اظهارداشت: نیاز جامعه به مسائل فرهنگی برای تعالی و رشد اجتماعی و معنوی برای هدایت جامعه اهمیت بسیاری دارد.

قمی با بیان اینکه همه مردم مسئول در امر تبلیغات هستند، یادآور شد: امام راحل می فرمودند تبلیغات همان شناساندن خوبی‌ها است و تشویق به انجام آن است از همین رو همه مردم در امر تبلیغ دین مسئول هستند. برای همین یک نهاد حاکمیتی برای حمایت از مردم در امر تبلیغات دین باید تشکیل می‌شد از همین رو سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از مردم در امر تبلیغ دین به فرمان حضرت امام شکل گرفت.

وی افزود: در آن زمان مرحوم شهید حقانی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برعهده گرفتند و بعد از به شهادت رسیدن ایشان آیت‌الله جنتی سکاندار این سازمان شدند و فعالیت آن بیش از پیش جدی و دنبال شد.

رئیس سازمان اسلامی تصریح کرد: وظیفه و رسالت سازمان تبلیغات اسلامی پشتیانی مردم از طرق مختلف مانند تقویت، حمایت های مالی، زیرساختی، کمک در نشر و توزیع اثرات دینی است.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم مسئله تبلیغ اسلام را مسئله خود ندانند و به حاکمیت واگذار شود شور و اشتیاق کم خواهد شد و حمایت و پشتیبانی نکردن از مردم هم تبعات منفی را در پی‌خواهد داشت افزود: نقش آفرینی و محوریت مردم در تبلیغ دین و همچنین پشتیبانی و حاکمیت پیدا کردن سازمان تبلیغ اسلامی سال‌ها طول کشیده است و سازمان با کمک مردم توانسته در این امر موفق باشد به عنوان مثال راهپیمایی‌ها و مراسمات مذهبی که برگزار می‌شود عمده طراحی و اجرای آن به عهده معتمدین مردمی است.

وی اظهار داشت: اگر مردم از محوریت تبلیغ خارج شوند و حکومت خود در راس آن قرار گیرد صدمات زیادی به آن وارد خواهد شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن بیان اینکه در مکتب ما به اجتماعات بها داده شده است همچون نماز که فضیلتش به جماعت است، گفت: اجتماعات دینی از مهم ترین عمل های الهی نزد ما محسوب می شود اما با بروز بلای کرونا که دستور بر رعایت فاصله و نبود اجتماعات است تنطیم کردن برنامه های مذهبی دشوار می‌شود اما مردمان مومن ما فرهیخته هستند و اهل مراعت هستند.

قمی خاطرنشا کرد: انسان متدین اهل رعایت حقوق دیگران است و لذا زمانی که از آنها درخواست ماسک زدن و فاصله اجتماعی می‌کنیم حتما انجام می دهند و در مراسمات مذهبی هیچ مشکلی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه خیلی نقاط دستور به تعطیلی دادند گفت : تعطیلی تنها راه نیست چرا که ممکن است کرونا سه سال آتی به طول بیانجامد اما اهمال هم جایز نیست و نباید به این شرایط بی‌تفاوت بود .

وی افزود : راه دیگری هم وجود دارد و آن راه مراعات و مدیریت است و اجتماعات می‌تواند با رعایت ضوابط برگزار شودو در عین حال اهمال به هیچ وجه جایز نیست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه افزود : تبلیغات اسلامی تنها به سخنرانی در مساجدو اجتماعات نیست و هر معلمی می تواند سر کلاس درسش تبلیغ اسلامی کند و یا هر کسی در رسانه یک کنش موثر رقم بزند، می‌تواند مبلغ محسوب شود.

وی اظهار داشت : تبلیغات انواع مختف دارد و مرز هم نمی شناسد و حوزه هنری سازمان تبلیغات در همه زمینه های هنری در داخل کشورهای مذهبی فعالیت می‌کند و آثار فاخر متفاوتی را عرضه می کند، ما هم اکنون با کشورهای مختلف اسلامی در حوزه هنر ارتباط داریم مانند سوریه، عراق و دیگر کشورهای اسلامی. اکنون در سوریه یک تئاتر خیلی خوب و مذهبی در حال اجراست و در لبنان یک گالری آثار تجسمی فاخر که بخشی ناظر بر آیات کتاب خدا و بخشی دیگر مضامین اهل بیتی و امام حسینی است، در حال اجراست.

قمی افزود: در هندوستان نیز کار خوب ادبی و شعری داریم. در این کشور زبان فارسی قدمت دارد و ادبیات فارسی دنبال کنندگان بسیار دارد، به گونه ای که در تاج محل که از آثار عجایب هفت گانه جهان است، تمام دیوارهای آن اشعار فاخری از معارف اهل بیت به زبان فارسی با خط نستعلیق است خطوطی که مورد علاقه ایرانیان است.

وی افزود: ما در فضای هنر با کشورهای مختلف دنیا ارتباط داریم. مثلا ما در عرصه نشر، ترویج و عرضه کتاب فعالیت داریم ونام یکی از انتشارات ما "چاپ و نشر بین الملل" است و وظیفه آن انتشار معارف دینی برای استفاده در حوزه جهان اسلام و به طور خاص در حوزه کشورهای عربی است.

قمی گفت: وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی، تبلیغ اصیل و سنتی است از جمله هیات های اسلامی، موکب‌های خادمین و عزاداران حسینی و این که خود اربعین بهانه خیلی خوبی شده برای این که ما بتوانیم با دیگر موکب داران و خادمین عزاداران سید الشهدا ارتباط فرهنگی برقرار کنیم.

وی افزود: طبیعتا کار فرهنگی کار سختی است ولی چون هویت و ماهیت فرهنگی و ریشه دار داریم این مساله گاهی ارتباطات ما را تسهیل می کند در خیلی از کشورهای حتی غیر اسلامی یک تصویر ناب و واقعی از اسلام اگر عرضه شود، جوانان جویای حقیقیت و معرفت به سادگی می‌توانند به سمت آن حرکت کنند و نسبت به آن اقبال نشان دهند. ما به طور طبیعی وظیفه خودمان را مداخله به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در یک کشور دیگر نمی‌دانیم ما از هر کار فرهنگی که در مسیر ترویج و تصویر صحیح اسلام ناب در هرکجای دنیا ارایه شود، خودمان را موظف به حمایت از آن می دانیم از سوی دیگر هرکس هم بخواهد تصویر مخدوش از حقیقت اسلام ارایه دهد، خودمان را موظف به تقابل با آن می‌دانیم. منظور از تقابل، اصلاح و نقد است و این که غلط بودن آن تصاویر یا کاریکاتور را ارایه بدهیم، این کار را هم با اتکا به مجموعه مردمی همان کشوری انجام می‌دهیم که این تصاویر غلط در آن کشور شکل گرفته یا ترویج می‌شود.

حجت اسلام قمی خاطرنشان کرد که سازمان مطبوعش استفاده از ابزارهای نو همچون شبکه های اجتماعی را برای ترویج تفکر و اندیشه ناب اسلامی در پیش گرفته است و در این خصوص گفت: امروز در شبکه های اجتماعی هستند افرادی متدین که ترویج اسلام می کنند ما خودمان را موظف به حمایت از آنها می دانیم، شبکه های اجتماعی مهم هستند و ما خودمان را موظف به حمایت از مجموعه‌های فرهنگی خودجوش مردمی می‌دانیم که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، ما به دنبال رقابت با اقدامات خودجوش مردم نیستیم بلکه خود را خادم آنها می‌دانیم.

 

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••