اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۱:۵۱

روایت نسل اول انقلاب از حقایقی که وارونه به گوش ما می‌رسد

پرداختن به موضوعات و وقایع با نگاه واقع‌گرایانه و حق‌طلبانه راهگشا، لازم و حق مردم است؛ هر نسلی این حق را دارد که واقعیت‌های تاریخ وطنش را کامل و بدون سانسور بداند، به‌ ویژه وقایعی که ارتباط عمیق با سرنوشت و زندگی او دارد.

روایت نسل اول انقلاب از حقایقی که وارونه به گوش ما می‌رسد

به گزارش سراج24، هر نسلی این حق را دارد که حقایق و واقعیت‌های تاریخ وطنش را کامل و بدون سانسور بداند، به‌ویژه وقایعی که ارتباط عمیق با سرنوشت و زندگی او دارد؛ هرچند که ممکن است خود متوجه اهمیت این موضوع نباشد.

همانطور که می‌گویند ملتی که تاریخ خود را نداند، محکوم به تکرار آن است، تجربه دوباره تاریخ و تکرار آن همیشه فرصت‌سوز بوده و در پاره از موارد چنان زیان‌بار بوده است که خسارت آن نسل‌های دیگر را هم در برگرفته است.

همان‌گونه که یزیدیان هر زمانه‌ای سوار بر توسن جهل و فراموشکاری جاهلانه مردم حقایق را واژگونه می‌نمایانند و حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهند، گاه با عمروعاص و گاهی BBC، گاه غفلت و جهل ابوموسی گردن حق را می‌زند و گاهی ساده لوحان و ترسوهای کوفی با بهانه شک و تردید حق را به مقتل می‌فرستند و اینجا است که نقش پیام‌آوران کربلا جلوه‌گر می‌شود، خطبه‌های زینبی(س) و سیدالساجدین(ع) کاخ دروغ یزیدیان را بر سر غفلت زدگان هوار می‌کند.

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما هم از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود؛ انقلابی که علیه نظام پادشاهی با آن سابقه طولانی تمام مملکت را از آن خود می‌دانست و این حق ناحق را بذل اجانب هم می‌کرد، طبیعی است که دشمنانی از هر رنگ و بویی داشته باشد، دشمنانی که با تمام نیرو تلاش کنند شب ظلمانی را روز روشن جلوه دهند.

همچنین دفاع مقدسی که بدون مبالغه در مقابل تمام دنیای کفر و نفاق و استکبار ایستاد، از بمب‌های شیمیایی آلمانی تا هارییر انگلیسی، سوپر اتاندارد فرانسوی، آواکس و فانتوم آمریکایی و نیروهای نظامی که از ده‌ها کشور مختلف مقابل ایران صف کشیدند.

بنابراین طبیعی است که دفاع مقدس ۸ ساله ما آماج تیرهای تحریف و سانسور باشد، اما غفلت ما دربرابر این تحریف‌ها اصلا طبیعی نیست.

البته این بیان به معنای عدم پذیرش نواقص، کاستی‌ها، اشتباهات و مشکلات در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جمهوری اسلامی نیست اما آنچه مسلم است، پرداختن به موضوعات و وقایع با نگاه واقع‌گرایانه و حق‌طلبانه راهگشا، لازم و حق نسل‌ها خواهد بود و نگاه کاریکاتوری به مسائل، چه نادیده گرفتن مشکلات و کاستی‌ها و در مقابل، بزرگنمایی پیروزی‌ها و یا بالعکس، نادیده گرفتن پیروزی ها و دست‌آوردها و پرداختن صرف به مشکلات، هر دو مخرب و مضر خواهد بود.

به همین خاطر به سراغ حاج مرتضی آرسته، دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی و از رزمنده‌های اصفهانی رفته‌ و پای صحبت‌های او از ایام قدیم و جدید و روزگار حماسه و دلاوری نشستیم.

 

فارس: از وضعیت زندگی مردم پیش از انقلاب اسلامی بگویید.

آرسته: ما به دلیل اینکه ایام جوانی خود را در زمان پیش از انقلاب گذراندیم از فسادهای مالی و... خبر داریم که در نوع خود بی‌نظیر بود و این مسأله را نسل جوان باید بداند؛ نسل جوان باید بداند که ما پیش از انقلاب از حکومت‌هایی که بر سر کار بودند، چه در زمان قاجار و چه پهلوی، به جز خسارت چیزی ندیدیم.

باید به این نکته هم توجه کرد که فشار زیادی بر مردم وارد بود، با اینکه جمعیت پایین و در حد ۳۰ میلیونی داشتیم و ۶.۵ میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسید، سود آن به خانواده سلطنتی و آمریکا اختصاص داشت و کشور  قدرتی نداشت.

فارس: وضعیت زندگی پیش از انقلاب در مقایسه با امروز چطور بود؟

آرسته: مواردی که ذکر می‌شود تنها اشاره‌ای از فساد آن زمان است؛ مسؤولان باید خوب بدانند که چه میزان شهید تقدیم انقلاب شده، تنها در اصفهان ۲۴ هزار شهید داشتیم.

در کمال تعجب ما در کشور دو خانواده با ۷ شهید، ۵ خانواده ۶ شهیده، ۲۱ خانواده‌ پنج شهیده، ۸۷ خانواده چهار شهیده، ۶۰۰ خانواده‌ با سه شهید و ۸ هزار خانواده دو شهیده داریم و حتی خانواده‌ای داریم که ۹ شهید را تقدیم انقلاب کرده است.

بنابراین انتظار نداشتیم که مسؤولان فعلی با مردم این کار را انجام دهند،‌ واقعا جای تعجب دارد که مسؤولان از این شهدا و خانواده‌ها شرم نمی‌کنند، در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سال‌هایی با این میزان خسارت نداشتیم.

فارس: به نظر شما تفاوتی میان حکومت‌های شاهنشاهی مختلف پیش از انقلاب وجود دارد؟

آرسته: در طول ۱۳۶ سال حکومت قاجار حدود نیمی از کشور به دلیل بی‌کفایتی پادشاهان ایران از ایران جدا شد و طی جنگی که بین ایران و روس اتفاق افتاد قسمت دیگری از ایران و با قراردادهای گلستان و ترکمنچای، بخش‌هایی همچون گرجستان، ازبکستان و ارمنستان، همه از کشور جدا شد.

 در زمان ناصرالدین شاه با فشار انگلیس، افغانستان از ایران جدا شد؛ باز می‌بینیم که در سال ۱۲۹۹ نیز قسمتی جدا شد، در طی حکومت‌های شاهنشاهی چیزی جز بی‌لیاقتی از این پادشاهان ندیدیم.

اما در زمان جمهوری اسلامی دیدیم که طی هشت سال دفاع مقدس، ایران یک وجب از خاک کشور را هم از دست نداد؛ در زمان محمدرضا شاه نیز جزیره نفتی بحرین که امروز به آمریکا وابسته شده است، با تصویب مجلس شورای ملی از ایران جدا شد.

تمام این موارد تنها اشاره‌ای به فساد در زمان پهلوی است و بنابراین نمی‌توان آن روزها را با زمان حال مقایسه کرد، این خاندان در جهان نیز از ثروتمند ترین افراد بودند، جوانان باید اطلاع داشته باشند تا پیش از انقلاب را با پس از انقلاب مقایسه نکنند.

فارس: جایگاه ایران در جهان چگونه بود؟

آرسته: نسل جوان باید به اهمیت حفظ انقلاب اسلامی پی ببرد، پیش از انقلاب می‌توان گفت که اصلا ایرانی وجود نداشت، افراد در خارج از کشور یک نقطه را روی نقشه نشان می‌دادند و می گفتند که این یک نقطه نفتی به نام ایران است اما امروز می بینیم که بخش زیادی از سخنرانی‌های رئیس‌جمهور آمریکا به ایران اختصاص دارد.

پیش از انقلاب از دست نیروهای ساواک برای مردم آسایشی وجود نداشت، اگر در همین اصفهان کسی یک سرباز آمریکایی را آزار می‌داد، به دادگاه کشیده می‌شد، اما اگر او همه مردم را هم می‌کشت، کسی حق اعتراض نداشت.

فارس: مرتبه ایران در مسائل علمی و صنعتی در مقایسه با امروز چگونه بود؟

آرسته: در خصوص موارد صنعتی پیش از انقلاب رتبه ۶۴ را در جهان داشتیم، در حالی که امروز در رتبه ۱۹ جهان قرار داریم؛ در امور نظامی به طور کل به آمریکا وابسته بودیم و هیچ موردی را به تنهایی نمی توانستیم حل کنیم اما امروز در بود به ششم جهان قرار داریم.

در زمینه مسائل پزشکی نیز پیش از انقلاب رتبه ۴۳ و امروز در جایگاه دهم جهان هستیم؛ پیش از انقلاب مجبور بودیم که پزشک از هند و دیگر کشورها داشته باشیم اما امروز در دورترین روستاها نیز متخصصان حضور دارند.

در کشاورزی نیز هیچگونه فناوری نداشتیم و در رتبه ۳۰ جهان بودیم اما در حال حاضر در رتبه دهم هستیم، در زمینه ورزش رتبه ۷۰ در پیش از انقلاب و امروز رتبه ۱۳ را در جهان داریم.

هوافضا پیش از انقلاب اصلاً وجود نداشت ولی امروز در رتبه هشتم جهان هستیم، از نانوتکنولوژی نیز پیش از انقلاب خبری نبود اما امروز رتبه سوم جهان را داریم؛ بنابراین جوانان لازم است که این انقلاب را حفظ کرده و آن را در زمینه های مختلف به رتبه های رتبه یک در جهان برسانند.

 

چهل سال است که این کشور تحریم است و مردم ایران این سال‌ها اجازه ندادند که آمریکا حرف خود را به کشور تحمیل کند که باید آن را قدر دانست.

 یک کشور مستقل در دنیا وجود داشته باشد، ایران است؛ بنابراین باید به نسل جوان نیز امید داده شود و امید است که دولت جوان و انقلابی بر سر کار آمده و مشکلات اخیر مردم را حل کند.

فارس: وضعیت فسادهای مالی در حکومت پهلوی چطور بود؟

آرسته: در یکی از روزنامه‌ها آمده بود که ثروتمندترین خانواده ایران در جهان، یعنی خانواده محمد رضا شاه پهلوی، یک زمین به ارزش یک میلیارد دلار را در لس آنجلس فروخته است، تمام این اموال مربوط به پیش از انقلاب است که در زمان انقلاب از کشور خارج کردند و خارج از کشور سرمایه گذاری کردند.

گرچه یک ریال فساد در جمهوری اسلامی ایران هم قابل قبول نیست و ما انقلاب کردیم که این اتفاق‌ها رخ ندهد اما نمی‌توان امروز را با پیش از انقلاب مقایسه کرد؛ آن‌ها در سال ۵۶، مبلغ ۲۵ میلیارد دلار از کشور خارج کردند و در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کردند.

بنابراین تعجبی ندارد که می‌بینیم امروز سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بیش از ۷۰ کانال تلویزیونی، ۲۰۰ کانال تلگرامی، صدها کانال رادیویی و ... علیه جمهوری اسلامی ایران راه اندازی کرده‌اند زیرا با وقوع انقلاب اسلامی، یک گاو شیرده پرسود را از دست دادند.

نسل جوان باید مطالعه در این زمینه داشته باشد، ما گاهی اوقات با این میزان جمعیت یک میلیون بشکه نفت و حتی کمتر به فروش می‌رسانیم، نسل گذشته پیش از انقلاب را دیده و این نسل جدید است که باید برای شناخت، بیشتر مطالعه داشته باشد.

فارس: صحبتی با مسؤولان کنونی کشور دارید؟

آرسته: بله به نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی می‌گویم که این قانون «از کجا آورده‌اید»، باید در کشور اجرایی شود، امروز عده ای را می‌بینیم که در اوایل انقلاب نیازمند ۵ هزار تومان بود، اما امروز از میلیاردها پول صحبت می‌کند.

قوه قضائیه در دوره جدید انقلابی با مفسدان اقتصادی در حال مقابله و برخورد است و مجلس و دولت نیز باید در این مسأله نظارت‌های خود را جدی‌تر پیگیری کنند، عملکرد وزارتخانه‌ها به‌ویژه وزارتخانه‌های نفت و مسکن و صنعت را بررسی کنند چرا که امروز مشکلات مختلف در این حوزه‌ها به ویژه در حوزه مسکن و گرانی اجناس مردم را آزار می‌دهد و  روشن است کم‌کاری‌هایی قبلا صورت گرفته است که باید بررسی شود.

 

اگر مردم کمی از این خسارات را به کشور وارد می‌کردند به شدت جریمه می‌شدند برای این افراد نیز باید همین اتفاق رخ دهد، به ارزهای ۴۲۰۰ تومانی، ۶۰ تن طلا که خزانه را تخلیه کرد باید رسیدگی کرد.

صحبت ها از ۱۱۱ میلیارد دلار خسارت است که اصلا پول کمی نیست و دارایی این مردم مستضعف است، باید هر چه سریعتر به آن رسیدگی شود.

فارس: توصیه‌تان به نسل جوان چیست؟

آرسته: نسل جوان خاطرات شهدا و کتب منتشر شده در این باره را مطالعه کنند تا بداند که در این ۸ سال چه به مردم گذشت و مسؤولان هم باید عبرت بگیرند و به جای حرف زدن کمی عمل کند.

در هفته دفاع مقدس قرار داریم باید به یاد آوریم که جوانان مملکت به عشق امام خمینی(ره) به جنگ رفتند و با دست خالی در مقابل دشمن ایستادگی کردند؛ با عزل بنی صدر و فرمانده کل قوا شدن امام خمینی(ره)، دانشجویان زیادی به عشق امام راهی جبهه شدند و عملیاتی را نیز به همین نام انجام دادند. در این عملیات ها مقام معظم رهبری نیز حضور فیزیکی داشتند و رزمندگان را تشویق می‌کردند، با عزل بنی صدر روند جنگ تحمیلی ۱۸۰ درجه تغییر کرد و پیروزی‌های پشت سر هم به دست آمد.

 یک مثال موفق از رویش‌های انقلاب و حضور جوانان در عرصه مبارزه در خبرگزاری فارس است. همکاری خبرگزاری فارس اصفهان با نیروهای جوان و انقلابی مایه افتخار است و امید است که دیگر نهادها نیز همانند خبرگزاری فارس نسل جوان را رشد دهند.

 

همانطور که مقام معظم رهبری نیز به خوبی در این باره صحبت کردند و من پیشنهاد می‌کنم که مردم این سخنان را دوباره با دقت گوش کنند، ایران در آن ۸ سال در مقابل یک جهان ایستادگی کرد و در پایان جنگ حتی یک وجب از خاک خود را به دشمن نداد؛ این در حالی بود که پادشاهان بی لیاقت قبل از انقلاب بیش از نصف کشور را از دست داده بودند و این کشور های همجوار ایران تماماً متعلق به ایران بود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••