هدایتالله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با سراج24 در خصوص گمانهزنیها در زمینهی دو نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت سوخت گفت: از سال 92 تاکنون قیمت بنزین افزایشی نداشته است. متاسفانه تصمیم درستی در این زمینه گرفته نمیشود و مسئولین در این تصمیمگیریها سردرگم هستند. با وجود اینکه در این زمینه تجربههای بسیار داریم، اما شاهد هستیم که باز هم تصمیمات غلط و اشتباهی گرفته میشود.
وی افزود: دولت باید از همان سال 92 تا امروز یک شیب ملایم جهت افزایش قیمت بنزین در نظر میگرفت تا امروز با افزایش قیمت بنزین دچار شوک اقتصادی نمیشدیم و اثرگذاری این افزایش قیمت بر افزایش قیمت کالاهای دیگر خنثی میشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دولت در طول این سالها بهخاطر رفتارهای سیاسی قیمت را ثابت نگه داشت و امروز میخواهد به طور ناگهانی قیمت را افزایش دهد. مسئولان دولت در بودجهی سال 97 افزایش 50 الی 60 درصدی قیمت بنزین را در نظر داشتند که این موضوع با اعتراض مردم همراه شد و مجلس هم آن را رد کرد. دولت نباید با یک شوک به اقتصاد بیمار جامعه، آن را تا نابودی بکشاند.
وی اظهار داشت: در لایحهی سال 98 هیچگونه اظهار نظر رسمی از طرف دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین دیده نشد اما در برخی محافل به صورت شفاهی پیشنهاد دو نرخی شدن و افزایش قیمت را مطرح میکردند. پیشنهادهای دولت از طرح ارائهی روزانه یک لیتر بنزین به هر ایرانی مطرح شد. این طرح شامل نواقص و ایرادات فراوانی بود. به عنوان مثال ممکن بود کسی بنزین بیشتری بخواهد و مجبور شود از فرد دیگری آن را تقاضا کند که این موضوع فضای دلالی و ایجاد نوسانات شدید در قیمت را به همراه داشت که در نهایت این طرح از طرف خودشان رد شد.
خادمی در ادامه گفت: دولت هیچوقت به صورت صریح در این موضوعات اظهار نظر نمیکند و همیشه با نشر برخی گمانهزنیها در تودههای مردم، قصد دارد جو بین مردم را تشخیص دهد و بعد تصمیمگیری کند. دولت دوست دارد قیمت بنزین افزایش پیدا کند اما میداند مردم با اجرای این طرح به شدت مخالف هستند. بهترین گزینهی در دست دولت این است که قیمت بنزین را دو نرخی کند و برگردد به همان روشی که به آن معتقد نبود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در حذف کارت سوختها بیان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم از زمانی که شروع به کار کرد مخالفت خود را با سیستم کارت سوخت اعلام کرد و همهی تشکیلات وابسته به آن را کنار گذاشت. اما امروز پس از گذشت 6 سال قصد دارد به همان شیوه برگردد و بنزین دو نرخی را با سیستم کارت سوخت ارائه کند. دولت در حالی به 6 سال قبل برمیگردد که همهی سیستمهای مربوط به کارت سوخت را ازبین برده و حالا برای بازگرداندن آنها باید هزینههای اضافی پرداخت کند.
وی تاکید داشت: شاید امروز قیمت بنزین در کشور ما در مقایسه با کشورهای منطقه و یا کشورهای اروپایی ارزان باشد، اما آیا ملاک ما باید مقایسه با کشورهای دیگر باشد؟ وقتی ارزش پول ملی ما کاهش پیدا میکند نباید قیمت بنزین را با درآمدهای اروپایی قیاس کنیم و آن را ارزان بدانیم. در طول سالهای گذشته ارزش پولی کشورهایی مثل امارات یا عمان به نسبت سایر ارزهای جهانی یکسان است. وقتی مسئولین ما نمیتوانند ارزش پول ملی را حفظ کنند نباید انتظار داشته باشند که بنزین به نرخ دلار عرضه شود اما درآمد مردم با ریال باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بزرگترین و بیشترین منابع انرژی را داراست، با این حال همچنان جزو واردکنندگان بنزین هستیم. اگر امروز پالایشگاه کافی در کشور داشتیم و جزو صادرکنندگان بنزین بودیم هرگز شاهد این مشکلات و فشارها نبودیم.
انتهای پیام/