نادر قاضیپور نمایندهی مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با سراج24 در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس گفت: یکی از بزرگترین معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس، افزایش سرسامآور هزینههای تبلیغاتی است. برای مثال یک کاندیدا در اصفهان چطور میتواند برای 20 تا 30 شهرستان و شهر این استان تبلیغات کند؟ مشخص است که یک کاندیدا توانایی پرداخت هزینه به این میزان را ندارد و در نتیجه این نماینده، نماینده قشر ثروتمند و جریانهای قدرت میشود نه نمایندهی مردم. در حال حاضر یکی از اتفاقات خوبی که وجود دارد این است که نمایندهی نقاط محروم از میان همان مردم انتخاب میشود و این نماینده میتواند مشکلات آنها را در مجلس پیگیری کند اما اگر نمایندهی این مردم از نقاط دیگری انتخاب شود چگونه میتواند بازتاب دهنده درد این مردم در مجلس باشد؟
وی در خصوص مشکلات موجود بر سر راه این نحوه رای گیری تصریح کرد: از دورهی مشروطه به بعد انتخابات در ایران با رویکرد اولویت جمعیتی صورت گرفته است نه حوزه جغرافیایی؛ براساس این الگو شهرهای بزرگی چون تهران دارای نمایندگان مختلف از بخشهای مختلف مانند ری، شمیرانات، اسلامشهر و پاکدشت و ورامین و... هستند. حال با چه توجیهی قرار است این الگو تغییر یابد و به صورت استانی برگزار شود؟ این شیوهی انتخابات افزایش تعداد کاندیداها را در پی خواهد داشت. قطعا حدود 400 الی 500 نفر کاندیدا در هر بخش خواهیم داشت. همین افزایش تعداد کاندیداها موجب دشوار شدن نحوه انتخابات از مرحله شناخت کاندیدا تا مرحله شمارش آرا و افزایش تخلفات خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگر زیرساخت لازم برای انتخابات الکترونیکی وجود داشت ممکن بود این شیوهی رای گیری مناسب باشد ولی در حال حاضر باتوجه به نبود زیرساختهای مناسب، چنین شیوهای صرفا بر پیچیدگیها و دشواریهای انتخابات میافزاید. از سوی دیگر باتوجه به عدم وجود ساختار و احزاب قوی، این نوع انتخابات تبدیل به نوعی انتخابات فرمایشی خواهد شد. جریانهای دارای زور و زر و تزویر، اراده خود را بهواسطهی قدرت اقتصادی و سیاسی به صندوق دیکته میکنند. یا در موارد دیگر ممکن است قومی که حداقل یک نماینده در مجلس داشته است با این شیوه نماینده خود را در مجلس از دست بدهد آیا در چنین شرایطی مردم آن قوم و منطقه ساکت خواهند نشست؟
وی در پایان با اشاره به نبود یک سیستم شفاف در سیستم نمایندگی و نظارت بر مجلس گفت: یک نماینده در 4 سال نمایندگی خود حدود 48 ماه حقوق میگیرد. این حقوق برای هر ماه حدود 4 تا 8 میلیون تومان است. برفرض مثال اگر یک نماینده در این 4 سال 400 میلیون تومان حقوق بگیرد، هزینهی تبلیغاتی یک نمایندهی شهرستان در دورهی قبل چگونه به رقم 20 میلیارد تومان رسیده است؟ این نماینده چنین سرمایهای را از کچا تهیه کرده است؟ البته که بسیاری از این نمایندگان برای ورود به مجلس تحت حمایت انبوهسازان و صاحبان سرمایه قرار میگیرند تا پس از ورود آنها به مجلس لطف آنها را جبران کنند. لذا در حال حاضر که سیستم مالی نمایندگان فاقد هرگونه شفافیت است، استانی شدن انتخابات موجب افزایش فساد مالی وسیاسی میشود.
انتهای پیام/