اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۳/۰۴ - ۱۹:۵۰
حسن جودکی در نشست خبری نمایش «صوراسرافیل»

اجراهای زیاد در بلندمدت به نفع تئاتر است

حسن جودکی در نشست نمایش «صوراسرافیل» در مقام مجری طرح تصریح کرد اجراهای زیاد کنونی در تهران بلندمدت به نفع تئاتر است.

اجراهای زیاد در بلندمدت به نفع تئاتر است

به گزارش سراج24،در این نشست خبری که صبح امروز در کافه آوانسن سینما بلوار برگزار شد، عامر مسافرآستانه، کارگردان نمایش، سیاوش پاکراه،‌ نویسنده، حسن جودکی، مجرح طرح و کاظم سیاحی وی ایلیا نصرالهی بازیگران نمایش دیدگاه خود را درباره نمایش «صوراسرافیل» را بیان کردند.

حسن جودکی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از اجرا در ماه رمضان است، آن را به فال نیک گرفت. او با برریس پدیده تهیه‌کننده در تئاتر ایران، آن را متفاوت از فضای رایج و حرفه‌ای دانست. مجرح طرح «صوراسرافیل» حیطه کار خود را کاستن دغدغه‌های اجرایی پیش تولید و کاستن بار اجرایی از دوش کارگردان تبین کرد. 

وی درباره دکور کار تصریح کرد به شکلی طراحی شده است که به راحتی انتقال یابد تا بتوان برای اجرای فجر یا شهرستان استفاده شود.

جودکی حذف سهم 20درصدی ایرانشهر را کمک بزرگی به هنرمند دانست و ابراز امیدواری کرد در سالنهای دیگر نیز رخ دهد. او افزود در برابر آثار کمدی و پرچهره، ژیشه در نهایت در حد امین هزینه‌های اجراست و به جز موارد انگشت شمار، تهیه‌کنندگی تئاتر محکوم به شکست است.

وی در پاسخ به سوالی که تعداد بالای اجرا در تهران خوب است یا خیر، گفت:«اجراهای زیاد در تهران در بلند مدت به نفع تئاتر است و در کوتاه مدت برای نمایشهای بدون چهره مضر است.»

مسافرآستانه درباره شکل‌گیری نمایشنامه با اشاره به اینکه طرح اولیه در ذهنش شکل گرفته است و سپس با نویسنده کار مشورت کرده است، تاکید کرد نمایشنامه با برداشت مختصری از رمان «دفتر بزرگ» آگاتا کریستف نگاشته شده است.

کارگردان «پروانگی» درباره فضای نمایشی خود اذعان داشت که توقعش از ابتدا بلک‌باکس بوده است و در زمان مدیریت دریابیگی در ایرانشهر کار در نوبت بوده است و در مدیریت جدید تاریخ کنونی به نمایش اختصاص یافت. این کارگردانبر این باور است که هر چه بلک باکس وسیع‌تر باشد برای کار مناسب است و از این رو به سالنهای مولوی و سمندریان فکر می‌کرده است. وی پس از اشاره به آنکه برخی از بازیگران مدنظرش سرکار دیگری بودند، گفت:«من کارگردان بدان صورت نیستم و در حال تجربه هستم. کارگردان این نیست که هر سال کاری داشته باشد؛‌بلکه باید دغدغه وجود داشته باشد.»

وی درباره شیوه اجرای اظهار داشت که در برخورد با مخاطب به سمت رئالیسم و در صحنه و بازیگر به سمت مضمون‌گرایی و تکنیک فاصله‌گذاری پیش رفته است. وی نقبی به برخی صحبتهای منتشر شده در مبنی بر جنگی بودن اثر تصریح کرد که کار به روابط انسانی پرداخته است.

مسافرآستانه درباره دکور کار اذعان داشت که با وجود اجرای دیگر در سمندریان و نمایش «بیرون پشت در» دکور به نحوی طراحی شده است که دکور ایمان اسکندری بر آن سوار شود و آسیبی در جابه‌جایی دکور به آن وارد نشود.

وی تاکید کرد که متن از جاذبه‌های اثر است و تکنیک کارگردانی به سمتی است که برای مخاطب اثر جذاب باشد.

سیاوش پاکراه متن خود را در ادامه همکاری در نمایش «پروانگی» با مسافرآستانه برخواند که با همان دغدغه و ارتباطات انسانی زیر بار جنگ در وضعیت جهان شمول را دنبال می‌کند. وی درباره ارتباط رمان «دفتر بزرگ» و نمایش «صوراسرافیل» تاکید کرد که رمان داستان خوبی در اختیار گروه گذاشته است لذا از متن فاصله گرفته شده است و تنها برخی شخصیتها به شکل متفاوت در اثر باقی مانده‌اند. وی شیوه اقتباس از اثر را قیاسی خواند و افزود:«گستره و روند داستانی به آنچه در داستان است نزدیک است... داستان [دفتر بزرگ] کلاژی داستانی مرتبط با کهن‌الگوهاست.»

وی در توضیح اثر خود بدین مساله پرداخت که در اثر کهن‌الگوهایی از انجیل آمده است. در ورود پسر به شهر گویی زندگی به شهر آمده و با  رفتنش همه چیز تغییر می‌کند و این با کهن‌الگوی صور اسرافیل و دوبار نواختنش هماهنگ است. 

نویسنده «پروانگی» تصریح کرد متن به شیوه کارگاهی نوشته شده است؛ البته نه به شکل مرسوم که نسبت به تصاویر ذهنی کارگردان متن دستخوش تغییرات شده است. 

پاکراه با اشاره به شخصیت مرکزی نمایشنامه که پسری هشت ساله است، خلاصه نمایش را این گونه شرح داد که این پسر برای زندگی با مادربزرگش، وارد شهری جدید می‌شود و آدمهای اطراف او تحت فشار مسائلی، دچار تغییرات می‌شوند. وی درباره حضور ستارگان در نمایشها گفت: «برخلاف جریان حاکم که حضور چهره در نمایش کار را موفق می‌سازد، در برخی تماشاخانه‌ها کارهای دانشگاهی فروش کاملی دارند. کاری که خوب باشد تا حدی تماشاگر خود را پیدا می‌کند و آرام آرام جاذبه‌هایش شکل می‌گیرد.»

کاظم سیاحی، بازیگر نمایش نیز «صوراسرافیل» را تجربه‌ای جدید دانست که با نقشهای پیشینش تفاوت عمده‌ای دارد. او تفاوت سنی خود با بازیگر کودک را موجب شکل جدیدی از خلق جهان خواند و رابطه بین دو بازیگر را چالشی و جذاب دانست.

ایلیا نصرالهی، بازیگر نه ساله کار که تجربه بازی در «فهرست» رضا ثروتی را دارد درباره حفظ متن اظهار داشت که در طول خواندن اثر آن را حفظ کرده است و هر شب آن را مطالعه می‌کند تا از ذهنش خارج نشود. وی که نقش لوکاس کلاوس را بازی می‌کند تنها شخصیت نام‌دار اثر است.

«صوراسرافیل» ازپنجشنبه ششم خرداد 1395 هر روز رأس ساعت 19:00 در سالن سمندریان ایرانشهر روی صحنه می‌رود. فاطمه نقوی، کاظم سیاحی، بهارکاتوزی، مهدی حسینی نیا، ایلیا نصرالهی بازیگران این نمایش هفتاد دقیقه‌ای هستند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••