به گزارش سراج24،سیروس همتی از جمله هنرمندان فعال تئاتر است که همواره اثری چه در قامت نویسنده و چه در قامت بازیگر و کارگردان، طراح صحنه و... حضوری چشمگیر داشته، اخیراً، مجموعه نمایشنامه ای از او با عنوان «ریحانه» توسط نشر نیستان منتشر شد که حالا همتی در این رابطه یادداشتی را به خبرگزاری تسنیم ارسال کرده است که در ادامه میخوانید:
هیچ چیز به اندازه نوشتن, مرا از نوشتن چیزی است که از بیان آن عاجزم, سیرابم نمیکند
پس می نویسم چون از بیان خیلی چیزها عاجزم
«ریحانه»
واقعاً تفاوت زنان با مردان,از نگاه قوانین ما چقدر دست و پا گیر و تاحدودی پیش پا افتاده است.
مهمترین دلیل نوشتار «ریحانه» همین دلایل و نظایر اینهاست.
ریحانه,دختری است که برای احقاق حق خود تلاش میکند...غافل از این که پشت پرده حکومت, قرار بر نرسیدن ریحانه بر هدف محق خود است.
«کاش می شد سرنوشت از سر نوشت»
یک سوم عمر ما در خواب میگذرد
در خواب چ میبینیم؟
چ میشنویم؟
چ میکنیم؟و چ های دیگر...
چ ابهاماتی بر ما اشکار می شود؟ و ...
قهرمان نمایشنامه «کاش می شد سرنوشت از سر نوشت» دختر شاه ختن است و هر شب در خواب خود ,جوانی به خواب میبیند.
در نهایت مقرر می شود که جوان را در عالم واقع روئیت کند ..که دیر می رسد...جوان کشته شده است.
این نمایشنامه, نگاهی به نسخه گوشه تعزیه «دختر ختن» دارد. اساساً,برداشت از تعزیه و تقویت بعد دراماتیک نسخههای تعزیه, همیشه برایم دغدغه بوده و هست
تلاش برای امروزی کردن نسخ های تعزیه و زنده کردن آنها؛ امید که مقبول افتد.
«قرهنی»
دغدغههای یک گروه موسیقی، جهت اجرای کنسرت در خارج کشور... و در نهایت مشکلاتی که برای نوازنده قره نی بوجود میآید. این خلاصه نمایش است.
مطرح کردن مشکلات و معضلات یک گروه برای اجرا در خارج,دستمایه است برای مطرح کردن,عشق,سیاست,و هنر ک زیر لوای سیاست است. کی میشود که سیاست پای خود را از کفش هنر بیرون بکشد، خدا میداند. بررسی اجمالی مشکلات یک نوازنده نابینا، بخش دیگری از دلایل نگارش اثر است. امید که مقبول افتد.
سخن پایانی
محور و قهرمان هرسه نمایشنامه زنان هستند.
در هر سه نمایشنامه, زن محتوم به شکست است، نه آنطور که نویسنده پایان آنها را رقم میزند، بلکه انطور که شرایط اجتماعی,قوانین و موقعیتها رقم میزنند. هیچ کدام از این سه نمایشنامه، خاک صحنه را به خود ندیدهاند...بی شک روی صحنه جلوهای دیگر خواهند یافت.
به امید آن روز.