اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۹/۲۲ - ۱۶:۰۸
محمدی عراقی:

هویت اصلاح‌طلبی دچار بحران شده/ به هاشمی گفتم مواضع شما به جای اینکه عامل وحدت باشد عامل اختلاف است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به آقای هاشمی گفتم چه شده است که شما در یک طرف و اکثریت علما و روحانیان و شخصیت‌های حوزوی طرف دیگر هستند و مواضع شما به جای اینکه عامل وحدت باشد، عامل اختلاف شده است.

هویت اصلاح‌طلبی دچار بحران شده/ به هاشمی گفتم مواضع شما به جای اینکه عامل وحدت باشد عامل اختلاف است

به گزارش سراج24،فارس نوشت؛حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که سابقه مسئولیت دفتر سیاسی سپاه و نمایندگی امام در سپاه پاسداران به عنوان (جانشین شهید محلاتی) را بر عهده داشته است، در گفت‌و‌گویی مشروح به بررسی وضعیت سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی در منطقه و سطح بین‌الملل و نیز جریان انتفاضه سوم و نقش کنگره عظیم اربعین حسینی در معادلات جدید سیاسی پرداخت.

محمدی عراقی به صحبت خود با هاشمی رفسنجانی برای انتخابات خبرگان اشاره کرد و گفت: «به هاشمی گفتم مواضع شما به جای اینکه عامل وحدت باشد عامل اختلاف است.»

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به تشریح وضعیت فرهنگی و سیاست‌زدگی فضای علمی دانشگاه‌ها پرداخت و از دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری کاهش رشد علمی دو رتبه‌ای ایران در این شورا خبر داد.

وی از بررسی 20 پیشنهاد برای سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص خبر داد و از وضعیت نظارت مجمع بر اجرای سیاست‌های کلی انتقاد کرد و گفت: «محرمانه ماندن دارائی مسئولان نقض غرض طرح رسیدگی به اموال مسئولان است.»

انتخابات مجلس و خبرگان و احتمال کاندیداتوری وی از حوزه کرمانشاه برای خبرگان و آرایش نیروهای اصولگرا و همچنین آسیب‌شناسی جریان اصلاح‌طلبی از بخش‌های دیگر این گفت‌و‌گو است.

آنچه در ادامه می‌اید مشروح گفت‌و‌گوی فارس با حجت‌الاسلام محمدی عراقی است:

 

فارس: امسال 16 آذر متفاوتی را در فضای دانشگاه پشت سر گذاشتیم و فضای سیاست زده در فضای علمی کشور بیشتر احساس شد، مقام معظم رهبری هم اخیراً چندین دیدار با دانشگاهیان داشتند و در دیدار اخیر با اساتید دانشگاه از کاهش رشد علمی دو رتبه‌ای ایران گلایه کردند و تأکید داشتند سرعت پیشرفت علمی کشور باید حفظ شود، چرا رهبر انقلاب در بازه زمانی فعلی از کاهش رشد علمی گلایه کردند و ارزیابی شما به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از این مسئله چیست؟

حجت‌الاسلام محمدی عراقی: 16 آذر روز دانشجو یادآور شهدای دانشجوست که باید این روز را گرامی بداریم؛ درباره سؤالی که مطرح کردید جای قدرشناسی دارد که رهبر بزرگوار انقلاب تا این اندازه نسبت به شتاب رشد علمی کشور حساسیت دارند که گزارش یک مرکز بین‌المللی نسبت به کاهش دو پله‌ای این شتاب، ایشان را نگران می‌کند و در دیدار مسئولان آموزش عالی کشور و مدیران دانشگاه‌ها نسبت به این نکته تذکر می‌دهند.

رهبری فرمودند که شتاب رشد علمی کشور ما 16 برابر متوسط کشورهای جهان رسیده بود و این شتاب بسیار خوب بود و شاید بتوان گفت در شرایط فعلی جهان چنین رشدی در هیچ جای جهان نمونه ندارد و در واقع این شتاب در جهان در رتبه اول بوده است؛ انتظار مقام معظم رهبری این است که این شتاب همچنان ادامه داشته باشد و کاهش پیدا نکند، رهبر انقلاب همیشه باید قله‌ها را ببینند لذا این تذکر باید سبب شود که عزم جدیدی در مسئولان آموزش عالی کشور و همچنین انگیزه قوی‌تری در اساتید و پژوهشگران و دانشجویان برای تولیدات علمی کشور به وجود بیاید تا این شتاب حفظ شود.

*سیاست زدگی فضای علمی باعث کاهش رشد علمی شده

همانطور که رهبری گفتند ما باید شتاب علمی خود را چند برابر کنیم تا بتوانیم عقب‌ماندگی چند صد سال اخیر را جبران کنیم، این رشد آفت‌هایی دارد و ما باید دائماً آسیب‌شناسی کنیم، یکی از آفت‌ها همین چیزی است که جنابعالی اشاره کردید که اگر در دانشگاه‌های ما و مدیران آموزش عالی دچار سیاست‌زدگی شوند و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی فضای دانشگاه‌ها را در دست بگیرند قطعاً به این شتاب رشد علمی صدمه می‌زنند. برخی از نفوذهای خارجی اگر در فضای دانشگاهی ما تأثیر بگذارد رشد علمی دچار آسیب خواهد شد؛ جریان‌های نفوذ در صدد هستند انگیزه‌های خروج از کشور را در بین دانشجویان تقویت و آنها را نسبت به تلاش علمی در داخل کشور و تولید علم مأیوس کنند.

در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از فرمایشات مقام معظم رهبری این مسئله مطرح و تأکید شد که دبیرخانه شورا به این موضوع و سایر دغدغه هایی که مقام معظم  رهبری تذکر دادند برنامه‌ای را در پیش بگیرند و گزارش آن را به صحن شورا برسانند.

فارس: پس در حال حاضر شورای انقلاب فرهنگی در حال بررسی و نقد وضعیت دانشگاه‌ها در زمینه رشد علمی است.

محمدی‌عراقی: بله، در جلسه‌ای که تشکیل شد این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

فارس: رئیس‌جمهور نکته خاصی را درباره علت و زمینه های کاهش رشد علمی کشور مطرح کردند؟

محمدی‌عراقی: خود آقای رئیس‌جمهور این جمع‌بندی را کردند و برخی از وزرای آموزش عالی و بهداشت و درمان نیز صحبت‌هایی داشتند و ایشان دبیرخانه شورا را موظف کردند که آنچه که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و معظم‌له از آن ابراز نگرانی کرده‌اند را بررسی کرده و گزارش خود را در صحن و شورا قرائت کنند.

تنزل کار فرهنگی به کنسرت یا اردوهای مختلط، اهانت به دانشگاه است

فارس: به جز بعد علمی بعد فرهنگی دانشگاه نیز بسیار حائز اهمیت است اما در حال حاضر دانشگاه‌ها از دو جنبه تنزل علمی و فرهنگی تهدید می‌شوند، برگزاری برخی برنامه‌ها به اسم برنامه‌ فرهنگی همچون کنسرت و اردوی مختلط که باعث اعتراض مقام معظم رهبری هم شد، در خصوص اقدامات فرهنگی دانشگاه‌ها ارزیابی شما چیست و آیا در این زمینه نیز در شورا صحبتی شده یا خیر؟

 محمدی عراقی: مسئله کار فرهنگی در دانشگاه مسئله‌ای بسیار مهمی است و باید سطح کار فرهنگی در دانشگاه باید متناسب با شأن دانشگاه و دانشگاهیان باشد و انصافاً تقلیل دادن کار فرهنگی در دانشگاه در حد برنامه‌هایی مثل کنسرت یا اردوهای مختلط، اهانت به دانشگاه و دانشگاهیان است چرا که شأن دانشگاهیان در کار فرهنگی بالاتر از اینهاست بنابراین این تذکر مقام معظم رهبری نشان‌دهنده کمال توجه ایشان به شأن و شئون دانشگاه است.

این موضوع نیز در شورا مطرح شد و باز هم برخی از مسئولان آموزش عالی اظهار کردند که چنین مواردی در دانشگاه‌های دولتی نداریم و اگر هم چنین چیزی بوده در دانشگاه‌های غیردولتی بوده است اما در عین حال گفته شد که گزارش‌ها نیز در این زمینه است و دبیرخانه موظف شد که درباره اینگونه اتفاقات بررسی‌های لازم را انجام دهد و به شورا گزارش کند.

فارس:  البته صدا و سیما و رسانه‌ها گزارشات مربوط به کنسرت و اردوهای مختلط که بعضی‌ از آنها در قالب کوهپیمایی برگزار شده بود را منتشر کردند اما به نظر می‌رسد نوعی پاک کردن صورت مسئله از سوی مسئولان ذیربط وجود دارد.

محمدی‌عراقی: بله می‌گویند اگر مواردی هم بوده به صورت خصوصی بوده و از طرف دانشگاه و مسئولان دانشگاه به ویژه دانشگاه‌های دولتی چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

فارس: اگر در دانشگاه غیر دولتی هم این اتفاق بیفتد باز هم وزارت علوم در این زمیه باید پاسخگو باشد.

محمدی‌عراقی: بله قطعاً مسئولیت نظارت دارد و دانشگاه غیردولتی نیز تحت اشراف وزارتخانه‌های مربوطه هستند؛البته مدیران و هیأت امنای  دانشگاه آزاد نیز مسئولیت دارند؛ حضرت آقا نیز اشاره فرمودند که تحت عنوانی که دانشجو باید شاد باشند دست به این اقدامات می‌زنند، در حالی که اصل این مسئله درست است اما در محیط دانشگاه برنامه‌های تفریحی نیز باید متفاوت از جاهای دیگر باشد. ما دانشگاه را مثل حوزه علمیه می‌دانیم و شأن دانشجو را از امام آموخته‌ایم که دانشگاه و حوزه را در کنار یکدیگر قرار می‌دادند؛ 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه برای ما روز عزیزی است و اشاره به یکی از کلیدی‌ترین اندیشه‌های امام است. لذا می‌خواهم بگویم این یک نگاه و آرمان است که محیط‌های علمی ما آنگونه باشند که باید باشند و ارزش‌های الهی حاکم باشد. این انتظار رهبر انقلاب از دانشگاه‌ها هست بنابراین حتی شاد و نشاط هم باید متناسب با این فضا باشد.

وقتی ایشان می‌فرمایند ما با کنسرت در دانشگاه موافق نیستم تصور شده هر نوع برنامه موسیقیایی مورد نظر ایشان است و این سؤال مطرح می‌شود که با توجه به اینکه نظر فقهی آقا مشخص است و موسیقی مبتذل و لهوی را حرام می‌دانند کنسرت یک برنامه خاصی است و اگر در دانشگاه‌ها که تخصص موسیقی دارند، بتوانند موسیقی فاخر تولید کرد این قابل توجه است.

اگر کسی اینها را اجرا کند، ما انتظار داریم دانشگاه‌های ما برای بسیج و دفاع مقدس سمفونی بسازند و موسیقی فاخر در دانشگاه‌های ما تولید شود، حتی موسیقی‌های فاخر دنیا هم در دانشگاه اجرا شود چه اشکالی دارد؟ این غیر از کنسرت است آن هم با وضعیتی که گزارش می‌شود و در شأن دانشگاه نیست، غیر از مسأله دینی و اخلاقی، شأن دانشگاه را مخدوش می‌کند.

فارس: پیرامون وضعیت دانشگاه آزاد زمینه پیشرفت علمی و وضعیت ضد فرهنگی دانشگاه‌ها هم گزارشی به شورا شده است؟‌

محمدی‌عراقی: من به خاطر ندارم که در خصوص دانشگاه آزاد، گزارش دقیقی ارائه شده باشد، فقط یادم هست که درباره رشته‌های جدید بحثی مطرح شد که توسعه رشته‌های تحصیلات دکتری، با توجه به نقشه جامع علمی کشور و ضوابط و معیارهای آن که از سوی وزارت علوم گذاشته شد، مطرح شد و فرصت دوباره به دانشگاه آزاد داده شد که آن کمبودی خود را در رشته‌های علمی جدید برطرف کند و به شورا گزارش دهد.

فارس: ارزیابی شما از عملکرد دانشگاه آزاد و شخص آقای میرزاده چیست؟

محمدی عراقی: آقای میرزاده را یک نیروی عملیاتی است که ما هیچ نقطه منفی از او نسبت به مقام رهبری ندیدیم. البته طبیعی است وقتی ایشان در یک طیف قرار می‌گیرد باید مراقبت کند چرا که همیشه به خودمان هم سفارش می‌کنیم که هیچکس مصون از انحراف نیست.

فارس: اگر اجازه دهید به بحث نفوذ بپردازیم، مسأله‌ای که رهبر انقلاب تا کنون بیش از 70 بار نسبت به آن هشدار داده‌اند. شما مهم‌ترین خطر نفوذ را در چه مسأله‌ای ارزیابی می‌کنید به ویژه در دوران جدید که به عنوان دوران پسا برجام هم مطرح می‌شود. البته الآن بحث نفوذ جریانی و نفوذ بین مسئولان مطرح است که خطرناک‌تر از نفوذ موردی است.

محمدی‌عراقی: این مسأله بسیار مهمی است از جهت تقابلی که ما با سیاست‌های استکبار جهانی داریم؛ اصل نفوذ نکته جدیدی نیست، آن چیزی که سبب شد مقام معظم رهبری این موضوع را با این شدت و تأکید مطرح کنند، احساس خطر از سیاست‌های آمریکایی‌ها و غربی‌ها پس از برجام بود. چون مقام معظم رهبری احساس کردند به دلیل اختلاف نظر بین مجلس و دولت و برخی منتقدان پیش آمده بود، همه تمرکز کرده بودند به نقد برجام لذا رهبری توجهات را به سمت پس از برجام هم جلب کردند و آنچه خطرناک‌تر است سیاست‌های آنها پس از برجام است و از این رو مسأله نفوذ را به عنوان مهم‌ترین مسأله مطرح کردند. رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود مثال بسیار جالبی بود که ذکر کردند و آن هم دوران مصدق و نهضت ملی بود که گفتند چگونه مصدق به آمریکا اعتماد کرد تا با تکیه بر آمریکا در مقابل انگلیس باشید، آنها نیز همین قول در به مصدق دادند اما چه روزی نگذشت که در جریان 28 مرداد آمریکا و انگلیس است به دست هم دادند و جریان کودتای 28 مرداد را علیه مصدق عملیاتی کردند، لذا این یک نوع نفوذ است. در بین نفوذ امنیتی، سیاسی، آنچه از همه خطرناک‌تر است، نفوذ فرهنگی است.

*دشمن می‌خواهد با نفوذ در محاسبات مسئولان اختلال ایجاد کند

نفوذ فرهنگی هم انواع و اقسام داد، همانطور که شما اشاره کردید ممکن است نفوذ موردی باشد، یا جریانی اما از همه مهمتر تأثیرگذاری در محاسبات تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است، یعنی کسانی که در دوره‌ای از مسئولیت هستند که در مسائل راهبردی تصمیم‌گیری می‌کند کسانی که برای آنها تصمیم‌سازی می‌کند.

دشمن می‌خواهد با نفوذ در محاسبات آنها اختلال ایجاد کند و خطای محاسباتی به وجود آورد شاید یکی از مصادیق این حرف همین باشد که برخی تصور کنند یک ذره از دشمنی دولت آمریکا با انقلاب اسلامی کاسته شده است.

اگر کسی به هر دلیلی چنین تصوری داشته باشد که آمریکا دیگر درصدد براندازی جمهوری اسلامی نیست دچار خطای محاسباتی شه است و این خط از یک تحلیل نادرست صورت می‌گیرد.

فارس: این تحلیل را چه جریانی و چه کسانی به وجود آوردند؟

محمدی‌عراقی: این هشداری رهبری در طول چند سال اخیر بسیار ذی‌قیمت و ارزشمند است، در همین مذاکرات هسته‌ای اگر دقت و هوشمندی و توجهات و تذکرات و تعیین خط قرمزی رهبر انقلاب نبود، معلوم نبود که ما به کجا می‌رسیم.

البته این مسأله منافاتی با آنچه رهبری تیم مذاکره کننده را تأئید و تشویق کردند ماندن اما به هر حال دشمن خیلی خطرناک است. باید قدر این هوشیاری رهبر انقلاب در همه عرصه‌ها بدانیم.

* دشمن برای نفوذ به حوزه‌های علمیه هم طمع دارد

فارس: با توجه به اهمیت مسأله نفوذ، شما مهم‌ترین راهبرد نظام برای جلوگیری از تحقق نفوذ فرهنگی را چه می‌دانید و در این مسیر باید چگونه ریل‌گذاری کرد؟

 محمدی عراقی: این وظیفه‌ای است که متوجه نخبگان فکری، علمی، سیاسی، رسانه‌ای است که رخنه‌ها و حفره‌ای نفوذ را شناسایی کنند، ما با آسیب و جایگاه‌هایی که موجب لغزش و خطر هست، مواجه‌ایم و باید آن را شناسایی کنیم.

فضای مجازی یکی از آنهاست، باید یک گروه هوشمند و توانا این رخنه‌ها را شناسایی کرده و برای سد کردن آن اقدام کنند، این نکته مهم است حتی دشمن به حوزه‌های علمیه طمع می‌کند. به اطراف مسئولان ما طمع می‌کند، اگر به خود مسئول دسترسی نداشته باشد، سعی می‌کند در اعضای خانواده‌اش نفوذ کند اگر بین آنها هم سعی می‌کند در دفاتر و بدنه کارشناسی که مشورت می‌دهند به مسئولان نفوذ کند.

فارس: تا ذائقه و تحلیل و سطح محاسبه مسئولان را تغییر دهند.

محمدی عراقی: بله دقیقاً همینطور است اطلاعات غلط می‌دهند، یا فرض کنید یک کمیسیون تخصصی روی سیاست خارجی، روابط خارجی کار می‌کند. می‌روند اعضای کمیسیون آن را شناسایی می‌کند و اگر بین اعضای آن فردی باشد که به نظر آنها نفوذپذیر است با او ارتباط برقرار می‌کنند، به او اطلاعات می‌دهند، در لباس دوست و بدون نشانه‌ای از غرض‌ورزی اما برآیند این اصلاحات و تحلیل‌ها این می‌شود که نوعی خوش‌بینی در آن فرد یا آن کمیسیون تصمیم‌گیرنده نسبت به طرحی که شرکت یا مؤسسه‌ای داخلی یا بین‌المللی ارائه می‌کند، به وجود بیاید و در تصمیم‌ او اثر بگذارد.

لذا این مسأله خیلی حساس است و فقط بعد امنیتی هم ندارد. بعد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد لذا آقا دائماً تکرار می‌کند و نسبت به نفوذ هشدار می‌دهد، اگر یک لحظه غافل شویم ممکن است دچار این اشتباه محاسباتی شویم.

 

فارس: بحث دیگر در این زمینه تخطئه نیروی ارزشی و بسیجی که بعضاً شاهد این اتفاق از سوی برخی مسئولان هستیم و رهبری آن را تکمیل پروژه نفوذ عنوان کردند و گفتند نباید جناح مؤمن به انتخابات را تخریب کرد؟ تحلیل شما از این شرایط به ویژه در شرایط دانشگاه چیست؟

محمدی‌عراقی: این ناشی از هوشمندی و رصد شرایط اجتماعی و بین‌المللی است، ما در محیط‌های مختلف از جمله فضای نخبگانی و دانشگاهی یک قشر جوان بالنده، انقلابی، پر انگیزه‌ برای پیگیری آرمان‌های امام و رهبری داریم که سرمایه عظیم است و دشمن هم این را می‌داند لذا در فضای عمومی رسانه‌ای و تبلیغاتی وانمود می‌کند که این نیروها تندرو هستند بدون اینکه معلوم باشد این تندرو یعنی چه؟

فارس: منظورشان بیسواد، بی‌شناسنامه‌ و پلیس مخفی‌ است!

محمدی‌عراقی: بله اما چقدر واقعیت دارد، اینها کاری رسانه‌ای است که شما بهتر می‌دانید، لذا کاری می‌کند که روی نیروی انقلاب علامت سؤال به وجود بیاید و دائم این تکرار و روی آن تبلیغات می‌کند.

فارس: هدفشان از این‌کار چیست؟

محمدی‌عراقی: هدفشان این است که از یک طرف آن قشر خاکستری جامعه و کسانی که آگاهی و مدت لازم را ندارند، ذهنیت‌شان را نسبت به این نیروها منفی کنند و نکته دیگر در روحیه این نیروی انقلابی تأثیر منفی بگذارند آنها را منفعل کند این نشان می‌دهد که یکی از روش‌های نفوذ همین است و از همین رو بلافاصله تذکر دادند در این سطح به مدیران که مراقبت کند.

بنابراین این نشان دهنده یک جریان است و اگر یک مورد خاص بوده ایشان شاید احساس خطر نمی‌کردند، حتی گزارشات معتددی به رهبری رسیده که این یک خطر است و باید نسبت به آن توجه بدهند.

به نظر من وظیفه‌ای در درجه اول متوجه مدیران در سطح آموزش عالی و دانشگاه‌هاست و همچنین وظیفه سنگینی را متوجه نیروی انقلاب می‌کند که این فرمایش حضرت آقا به نظر من وظیفه کسانی را که این طیف مؤمن و انقلابی و متدین و خوش‌روحیه برعهده دارند را سنگین‌تر کرد.

*تخطئه نیروهای بسیج کار آنها را سنگین تر کرده است

خیلی باید آگاهانه‌تر و هوشیارانه‌تر و با تحلیل دقیق‌تر عمل کنند و از مواضع انقلابی خود به هیچ وجه عقب‌نشینی نکنند و حضور خود را در صحنه به خصوص در شرایط آینده کشور حفظ کنند چرا که مسئولیت آنها سنگین‌تر شده است.

فارس: درباره همین تخطئه نیروی ارزش و بسیجی در دانشگاه‌ها گزارشی در شورای انقلاب فرهنگی داشته‌اید؟

محمدی‌عراقی: خیر گزارش خاصی در این زمینه ارائه نشده است.

*انتقال جنگ اصلی از مرزهای فلسطین اشغالی به درون کشور‌های اسلامی

فارس: اگر اجازه بدهید به تحلیل شرایط منطقه بپردازیم، با توجه به حضور پوتین رئیس جمهور روسیه در کشورمان که دیدار 2 ساعته‌ای را نیز با مقام معظم رهبری داشتند برخی آن را بی‌سابقه ارزیابی کردند و معتقدند که این ایران است که روسیه را به دنبال خود می‌کشاند و این ناشی از سیاست‌های درست جمهوری اسلامی و عقلانیت تشیع است که رهبرانقلاب نماد آن است، در فضای جدید پسابرجام و به ویژه با وجود جریان تکفیری-تروریستی درباره نقش محوری جمهوری اسلامی در این معادلات جدید توضیح دهید.

محمدی‌عراقی: مطالب بسیار مهمی است بعد از موفقیت‌هایی که جمهوری اسلامی در برابر سیاست‌های استکبار جهانی در منطقه حساس غرب آسیا (خاورمیانه) داشت، می‌بینیم چیزی که به عنوان نقشه خاورمیانه جدید مطرح بود، طرح‌های آمریکا برای منطقه بود اما چطور شد که دیگر اسمی از آن نیست، نه تنها شکست خورده بلکه از صحنه سیاسی جهان محو شده است. چه کسی آن را محو کرد؟ زمانی آنها اراده می‌کردند هر نقشه‌ای داشتند پیش می‌برند، الآن پشت سر هم شکست خوردند. در لبنان، فلسطین، عراق دچار شکست شدند و این شکست‌ها برای آنها خیلی سنگین است. بنظرم در طراحی جدیدی که آمریکا کرده است، انتقال جنگ اصلی از مرزهای فلسطین اشغالی به درون کشور‌های اسلامی بود.

فارس: راهبرد آنها در این زمینه چه بود؟‌

محمدی‌عراقی: راهبرد آنها مسأله درگیری شیعه و سنی و ایجاد جنگ مذهبی بود. در این زمینه متأسفانه بر اثر ناآگاهی که برخی کشورهای اسلامی داشتند و سیاست‌های غلط نفوذ دشمن در برخی سران کشورهای مرتجع تا حدود زیادی موفق شدند و جریاناتی مثل داعش و امثال آنها زاییده این سیاست هستند. البته اهداف‌دیگری هم داشتند که رشد اسلام را از سطح جهانی متوقف و بیداری اسلامی را تحت تأثیر قرار دهند و متوقف کنند، اسلام را یک دین خشونت معرفی کنند اما راهبرد اصلی‌شان این بود که این درگیری بین مسلمانان و انقلاب اسلامی با استکبار جهانی و در منطقه با رژیم صهیونیستی بود را تغییر دهند و به جبهه داخل بکشانند.

*  هدف آمریکا زدن عراق، سوریه، لبنان نیست هدف اصلی‌ «ایران» است

فارس: یعنی یکی از ابزارهای آمریکا برای تحقق این راهبرد، ایجاد داعش می‌دانید؟

محمدی‌عراقی:  دقیقاً همینطور است و نتیجه‌اش همین شده که می‌بینیم و به خصوص سوریه این مشکلات را ایجاد کردند و در عراق هم پیشروی زیادی کردند، اما نکته مهم این است که هدف آنها عراق، سوریه و لبنان نیست و آنها فقط مقدمه بودند چرا که هدف اصلی‌شان «ایران» بود.

یعنی فکر می‌کردند نیروهایی که تجهیز کرده و امکاناتی که دارند و نیرویی که چند سال روی‌ آن سرمایه‌گذاری کردند، به جایی رسیده که می‌تواند در مرزهای جمهوری اسلامی ایران را درگیر کند.

*عتبات و حرم های مقدس کربلا و نجف خط قرمز ایران است

فارس: البته تا الآن هم با وجود تهدیدات داعش هیچ کاری در عرصه عملیاتی در داخل ایران از پیش نبرده‌اند.

محمدی‌عراقی: بله، اما باید دید هدفشان چه بود، با اخطار شدید جمهوری اسلامی که گفت 40 کیلومتری ایران، خط قرمز ماست دیگر پیش‌روی نکردند. چند خط قرمز برای جمهوری اسلامی وجود دارد. اول عتبات و حرم‌های مقدس کربلا و نجف و یکی هم 40 کیلومتری مرز ایران بود که آنها متوقف شدند.

صحنه را ببینید، بعد آن وقت تدابیر جمهوری اسلامی با رهنمودهای رهبری توانست این نقشه را هم خنثی کند.حرف آمریکا این بود که می‌خواهیم حکومت سوریه نباشد و بشار برود و بر این موضوع ایستادگی کردند اما الآن چهار سال از این ماجرا می‌گذرد و صحنه اینطور تغییر کرده که رژیم سوریه و بشار اسد هم جزئی از راه حل است و همه باید در وین جمع شوند و ایران حتماً باید حضور داشته باشد و بدون حضور ایران هیچگونه تصمیمی صورت نمی‌گیرد و این حرکت یک اقدام خدایی بود.

همه اینها نشان دهنده این است که سیاست‌ها و تدابیر جمهوری اسلامی هوشمندانه بوده و تحلیل حرکات دشمن چقدر دقیق بوده و کاملاً توانستیم بفهمیم برنامه آمریکا در منطقه ما چیست و با آن مقابله کنیم که البته این مقابله هزینه هم دارد و شهدایی از فرماندهان خوب دفاع مقدس ما مثل شهید سردار همدانی در این راه جان خود را از دست دادند اما این جبهه مقابله مستقیم با برنامه‌های استکبار و آمریکا در منطقه خارومیانه است که برای هدف قرار دادن جمهوری اسلامی طراحی کرده‌اند.

فارس: این مسأله قدرت امنیتی جمهوری اسلامی را هم نشان می‌دهد که داعش با وجود بمب‌گذاری در قلب پاریس، کوچک‌ترین اقدام تروریستی را نتوانسته در تهران ساماندهی و اجرا کند.

محمدی‌عراقی: همینطور است، آن چیزی که امام به نیروی امنیتی ما لقب دادند و آنها را سربازان گمنام نامیدند درست است. و در همین زمینه گزارشی از سوی دبیرشورای عالی امنیت ملی قرائت شد و قبل از آن هم توسط وزارت اطلاعات گزارشی ارائه شده بود که گزارش خوبی از هوشیاری و دقت نیروی امنیتی در خنثی‌سازی برنامه‌های تروریستی بود.

برای اینکه مردم نقش مهمی دارند باید نکته مهمی را بگویم. به قول شهید رجایی ما اصلاحات 20 میلیونی داریم، مردم باید هوشیاری خود را حفظ کنند و هر نوع حرکت مشکوکی را در مرزها زیر نظر بگیرند و نباید دچار خوش خیالی شویم که داعش به ما کاری ندارد یا قدرت این کار را ندارد، متأسفانه نیروهایی را تربیت کرده‌اند که متأسفانه به صورت انتحاری و بر اساس شست و شوی مغزی عمل می‌کنند، هرچه نیروهای ما هوشیاری داشته باشند بهتر است، الآن داعش حتی زن‌های انتحاری تربیت کرده است. ما بر اساس مسائل دینی حرمتی برای مجالس زنانه قائلیم و ممکن است از این چیزها سوءاستفاده کنند، بنابراین باید هوشیاری خود را حفظ کنیم.

فارس: با توجه به اهمیت دو مسأله در جهان اسلام به عنوان انتفاضه سوم و کنگره عظیم اربعین ارزیابی شما از این مسأله چیست؟

محمدی عراقی: مسأله فلسطین یکی از مهم‌ترین مسائل انقلاب اسلامی بود یعنی یعنی از سال 42 که بنده دانش‌آموز بودم وقتی امام حرکت خود را شروع کردند یکی از هدف‌گذاری‌ها را مسأله فلسطین و قدس اعلام کردند لذا همه می‌دانند یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی آزادی قدس شریف است.

راهبرد دشمن هم برای مقابله با این استراتژی جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شده است. خوشبختانه تجربه موفق جمهوری اسلامی در رابطه با فلسطین جواب داد. اسرائیل هرگاه اراده می‌کرد هیچ مانعی سر راه خود نمی‌دید و هرگاه می‌خواست از مرز لبنان عبور و به بیروت می‌رفت. ارتش‌های کشورهای عرب همه زمینگیر شده بودند و دیگر کسی امید نداشت روزی بتوان از فلسطین حرف نزد.

تجربه انقلاب اسلامی این بود که می‌شود با یک گروه مصمم و انقلابی جلوی رژیم صهیونیستی را سد کرد.

این گروه‌های نیروی حزب‌الله لبنان بودند که افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل را به تاریخ پیوست کردند. حماس و جهاد در جنگ‌های غزه و مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی توانست مقابل این جریان بایستد و الآن به انتفاضه سوم رسیده‌ایم.

فارس:‌ درباره خصوصیات انتفاضه سوم به چه نکاتی باید تأکید دارد؟

محمدی‌عراقی: اینکه کاملاً خودجوش است، جوانان فلسطینی هستند در کرانه غربی که با سلاح سرد مبارزه می‌کنند و تعداد تلفاتی که از دشمن می‌گیرند در مقابل تعداد شهدایی که می‌دهند نسبت به گذشته چشمگیر است.

فارس: که این آمار یک به پنج شده است.

محمدی‌عراقی: بله حرکت جدیدی است و معلوم است دشمن برای اینکه پشتیبانی مسلمانان را نسبت به انتفاضه سوم تحت شعاع قرار دهد و جهان اسلام و دنیا را نگذارد از این حرکت پشتیبانی کند در جای دیگر مسأله‌سازی کند. صحنه، صحنه جنگ و نبرد است.

فارس: و از این سو هم کنگره عظیم اربعین مانور قدرت اسلام است.

محمدی عراقی: بله یکی از نقاط قوت ما همین مسأله اربعین و حرکت عظیم عاشورایی است. این حرکت میلیونی اگر یک روزی راه خود را به سمت قدس کج کند اتفاقات عظیمی می‌افتد، نیازی به حرکت نظامی نیست، حرکت راهبردی و جهت‌گیری مهم است، همانطور که امام گفت، امروز یزید زمان رژیم صهیونیستی است.

اگر این جهت‌گیری در شیعیان و مسلمانان به وجود بیاید، فاتحه رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود منتهی هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم اما بسیار امیدوارم حرکت اربعین آنچانان دشمن را مرعوب کند که دیگر حتی نیازی به حرکت نظامی نباشد و آنها بفهمند باید در مقابل نهضت مردمی فلسطین کوتاه بیایند.

فارس: اگر اجازه بدهید وارد مباحث سیاست داخلی بشویم، در جلسه اخیر مجمع، سیاست کلی مجمع و تعیین اولویت آنها در دستور کار قرار گرفت، چه اولویت‌هایی در این زمینه مطرح شد؟

محمدی عراقی: در جلسه روز 7 آذر به دلیل مسائل منطقه بحث درباره منطقه و نظراتی که اعضای مجمع داشتند اختصاص یافت؛ دستور جلسه، گزارش «کمیسیون خاص» مجمع تشخیص درباره موضوعات جدیدی بود که باید محضر رهبر انقلاب برای سیاست‌گذاری پیشنهاد شود. حدود 19-20 موضوع فهرست شد که قرار بود روی آن بحث شود.

*پیشنهاد 20 سرفصل برای سیاست های کلی در مجمع

فارس: مهم‌ترین پیشنهادات مطرح شده درباره اولویت ها چه بود؟

محمدی عراقی: مسائل مختلفی بود، از جمله بحث عدالت  اجتماعی تا مسائل ریزتری مثل نظام اداری و بروکراسی اداری و آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آن مطرح بود که در مجموع 20 مورد برای بررسی و تدوین پیشنهاد شد. "در کمیسیون خاص" منتهی تصمیم‌گیری درباره آنها نشد.

*نظارت مجمع بر اجرای سیاست های کلی مناسب نیست

فارس: چرا تصمیم گیری نشد؟

محمدی عراقی: علتش این بود که دیدگاه‌های متعددی درباره سیاست‌های کلی وجود دارد. اولا این مسئله از قدیم مطرح بود که مجمع سیاست‌هایی را خدمت رهبری پیشنهاد می‌کند و بعد از تصویب مقام معظم رهبری سیاست‌های ابلاغ می‌شود اما اجرای این سیاست‌ها یک مقدار ریاست و مرجع نظرات بر این سیاست‌ها که در عمل درست اجرا شود، کمیسیون نظارت مجمع است؛ طبق قانون اساسی این مسئله از اختیارات مقام معظم رهبری است، همانطور که تعیین سیاست‌های کلی از وظایف رهبری است.

نظارت بر اجرای سیاست‌ها نیز از وظایف رهبری است منتهی مقام معظم رهبری این وظیفه را هم برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشتند که همانطور که سیاست‌ها را خدمت رهبر انقلاب پیشنهاد می‌کند. نظارت بر اجرا را هم انجام دهد و یک کمیسیون با عنوان کمیسیون نظارت به این منظور تشکیل شده است اما طبق برداشت اعضای مجمع تشخیص، این کمیسیون تا امروز نتوانسته به وظیفه نظارتی خود آنچنان که باید عمل کند، تنها موضوعی که در چندین جلسه بررسی کرده، اجرای سیاست‌های اصل 44 هست که آن هم منفور ناتمام است. لذا روی این مسئله بحث شد.

فارس: یعنی اعضا گلایه داشتند از نظارت موجود؟

محمدی عراقی: بله از کیفیت نظارت اغلب اعضا سوال داشتند.

فارس: رئیس کمیسیون نظارت در حال حاضر چه کسی است؟

محمدی عراقی: رئیس مجمع، خود آقای هاشمی رفسنجانی هستند. در مجمع بحث شد این روشی که وجود دارد برای سیاست‌های کلان که ما در موضوعات مختلفی سیاست‌گذاری می‌کنیم، آیا درست است یا باید در آن تجدیدنظر شود، آیا این سیاست‌گذاری‌ها همه در سطح سیاست‌های کلان هست؟

الان سیاست‌های خانواده در دستور کمیسیون فرهنگی است، اینها قبلا مصوب شده که سیاست‌گذاری شود و در کمیسیون فرهنگی که بنده عضو هستم، این سیاست‌ها بررسی می‌شود و 10 بند آن نیز در کمیسیون تصویب شده که باید به صحن مجلس بیاید.

تا آنجا که من خبر دارم این سیاست‌های خانواده در چند جای دیگر از جلسه در نهادهایی همچون ستاد خانواده، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و خود نهادهایی مثل ستاد خانواده و زن و شورای اجتماعی زنان مورد بحث قرار گرفت، یک نوع موازی کاری است؛ مجمع اگر می‌خواهد سیاست‌های کلان را پیگیری کند باید نتایج بررسی‌های قبلی را بگیرد و این سیاست‌ها دارای جامعیت باشد تا درجه سیاست‌های کلان تاثیرگذار باشد. از حدود 20 پیشنهاد چندی به تصویب رسید و در جلسات آینده برسی می‌شود.

*محرمانه ماندن دارائی مسئولان نقض غرض طرح رسیدگی به اموال است

فارس: در بحث محرمانه بودن دارایی مسئولان در طرح جدید مجمع انتقادات فراوانی مطرح شد و برخی آن را نقض غرض طرح رسیدگی به احوال مسئولان دانستند، ارزیابی شما از این نکته چیست؟

محمدی‌عراقی: بله بهتر این است که جمهوری اسلامی که در بحث شفاف‌سازی اولی‌ است در این زمینه هم شفاف عمل کند اما این مسأله در رأی‌گیری رأی نیارودند.

فارس: خود آقای هاشمی موافق محرمانه ماندن دارایی‌ها بودند.

محمدی‌عراقی: خاطرم نیست.

فارس: شما موافق محرمانه ماندن دارایی مسئولان هستید؟

محمدی‌عراقی: خیر موافقم که منتشر شود؛ البته الآن هم اگر خود مسئولی بخواهد صورت اموالش را منتشر کند، منعی ندارد.

فارس: اما قانون اجبار نمی‌کند؟

محمدی عراقی: بله، اجبار نمی‌کند اما امیدوارم این کار به صورت داوطلبانه صورت بگیرد چون یکی از عوامل افزایش اعتماد عمومی همین مسأله است چون متأسفانه شایعات در این زمینه بسیار زیاد است و کسی که اطلاع داشته باشد می‌داند این شایعات صحّت ندارد اما تأثیر خود را در افکار عمومی می‌گذارد.

*دلیل غیبت روحانی در جلسات مجمع

فارس: دلیل غیبت آقای روحانی در جلسات اخیر مجمع چه بوده است؟

محمدی عراقی: این مسئله در همین جلسه اخیر از سوی آقای هاشمی مطرح شد؛ وقتی بحث سیاست‌های برنامه ششم توسعه در مجمع مطرح شد، آقای روحانی معتقد بود که تعیین این سیاست‌ها از وظایف دولت است و نباید مجمع در این مسئله ورود کند اما اکثر اعضای مجمع خواستند که مجمع درباره این سیاست‌ها ورود پیدا کند، لذا آقای روحانی بعد از آن جلسه دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند.

فارس: یعنی ایشان به دلیل اعتراض به این روند مجمع از حضور در جلسات امتناع می‌کند؟

محمدی عراقی: از صحبت‌های آقای هاشمی اینطور استفاده می‌شد، که انگار آقای رئیس‌جمهور وقتی نظر اعضای مجمع این گونه شد، قهر کردند و به مجمع نیامدند. نماینده دولت گفته است که این غیبت فقط به خاطر مشغله کاری بوده است چراکه ممکن است مجمع چندین ساعت درباره یک ماده بحث کند؛ بنابراین فرصت رئیس‌جمهور با توجه به مشغله کاری اجازه حضور پیوسته را به وی نمی‌دهد اما هرگاه بتواند شرکت خواهد کرد.

 

فارس: ارزیابی شما از آرایش نیروهای ارزشی و انقلابی برای انتخابات چیست؟

محمدی‌عراقی: انتخابات همیشه مهم است و انتخابات این دوره مهم‌تر است، همه مردم و نیروهای سیاسی صرف نظر از جهت‌گیری‌هایشان باید اهتمام بیشتری کنند و حضور قدرتمند مردم و به خصوص نخبگان در این انتخابات نقش مهمی در اقتدار نظام ما دارد.

نظام ما یک نظام مردمی است و انتخابات صحنه‌ای است که با حضور مؤثر مردم اقتدار نظام به جهان را نشان داده می‌شود. از طرفی دیگر انتخابات صحنه رقابت است اما رقابت باید در شأن جمهوری اسلامی باشد. نیروهایی که خود را اصولگرا می‌دانند مسئولیت بسیار سنگینی برعهده دارند تا اصولگرایی را در صحنه انتخابات مجسم کنند. یکی از اینها در حقیقت داشتن یک راهبرد وحدت گرایانه بین نیروهای اصولگراست. البته شاید زود باشد درباره آرایش سیاسی نیروها صحبت کنیم چون فعالیت‌ها قبل یک موعدی فعالیت‌های عام است.

*نقش شورای فقها برای اصولگرایان وحدت بخش است

فارس: بحث آرایش سیاسی را از این جهت عرض کردم که شورای فقها متشکل از آیات مصباح، موحدی و یزدی سه جلسه برگزار کرد و نقش محوری را برای اصولگرایان داشته‌اند، ارزیابی شما از محوریت قرار گرفتن فقها برای اصولگرایان چیست؟

محمدی‌عراقی: اصل این مسأله اقدام مبارکی است. این مرجعیت علما و فقها برای نیروی مؤمن یک اصل است و به اصطلاح منطق دینی هم دارد به دلیل اینکه به هر حال درست است انتخابات حضور مردم است اما این یک حق هم برای مردم محسوب می‌شود و وظیفه دینی هم هست لذا طبیعی است مردم دیدگاه و رهنمودی فقها برایشان نقش مهمی دارد. به نظرم نقش فقهای مورد اعتماد مردم همیشه وحدت بخش بوده است.

بنابراین باید این اقدام را به فال نیک گرفت و شخصیت‌های علمی که مورد احترام مردم هستند وقتی با هم جمع شوند و تشریک مساعی می‌کنند مایه امید و افزایش دلگرمی نیروی مؤمن و انقلابی است که باید قدرشناسی کرد و ان‌شاءالله استمرار داشته باشد.

*تاکید شورای فقها بر سه نکته کلیدی است

فارس: با توجه به اینکه شما با‌ آیت‌الله مصباح نسبت فامیلی هم دارید، از جزئیات بیشتر نشست سه فقیه خبر دارید؟

محمدی‌عراقی: من هفته اخیر که ایشان به تهران آمدند خدمتشان رسیدم، تأکید مشترک فقها بر سه چیز است اصل اول برای آنها مسأله دین‌گرایی و حفظ مبانی دینی به خصوص در مسأله انتخابات است. مسأله دوم برای‌آنها مسأله انسجام و وحدت نیروی مؤمن و انقلابی است و مسأله سوم تأکید بر رهنمودهای رهبری است و سیاست‌های اصلی ایشان و مراقبت از اینکه در انتخابات برای جلب آرا خدشه‌ای به اصول وارد نشود مانند مقابله با آمریکا و آمریکاستیزی و حفظ اصالت انقلاب، این نکات مورد تأکید علمای بزرگ ماست.

*همه نیروی انقلاب محوریت جامعه روحانیت و جامعه مدرسین را برای خبرگان پذیرفته‌اند

فارس: الان گروهی متشکل از ولایتی، لاریجانی، مقتدایی و ناطق نوری بحث ائتلافی تشکیل دادند که البته آقای ولایتی این موضوع را تکذیب کرد.

محمدی‌عراقی: من به این شکل نشنیده‌ام، به طور طبیعی وقتی انتخابات در پیش است نیروهای همفکر جلسات مشاوره دارند و طبیعی است کسی به جلسه‌ای دعوت می‌کند و افرادی هم شرکت می‌کنند.

من فکر نمی‌کنم این به معنای یک ائتلاف خاصی باشد و از این دیدارها هست و طبعاً مسأله انتخابات مسأله روز است. ممکن است کسی حجتی درباره ائتلاف کند اما بنده شنیدم که درباره ائتلاف بین این افراد یک ائتلاف چهارگانه‌ای صورت گرفته باشد. ترکیبی که آقای مقتدایی به نمایندگی از اصولگرایان حضور داشته باشد را تصور نمی‌کنم چنین چیزی باشد آنچه من می‌دانم این است که در رابطه با انتخابات و به ویژه خبرگان همه نیروی انقلاب محوریت جامعه روحانیت و جامعه مدرسین را پذیرفته‌اند.

فارس: درباره مجلس چطور؟

محمدی‌عراقی: درباره مجلس در مسائل کلان مرجعیت جامعتین پذیرفته شده اما در حال نیروهای مختلف برای خود منطقه الفراغ دارند و می‌توانند در چارچوب اصول و مبانی کاندیدهای خاص خود را داشته باشد اما در نهایت توجیه می‌شود که تا جایی که می‌شود به وحدت برسند و حتی اگر لیست‌های متعددی هم دارند عیبی ندارد اما در آن محور مشترک باید از مواد غیر مشترک بیشتر باشد، این راهبرد صحیح دنبال می‌شود از این رو دلیلی وجود ندارد که یک ائتلاف چهار جانبه آن هم به عنوان اصولگرایی تشکیل شود.

فارس: در جلسات اخیر انتخاباتی اصولگرایان حضور داشته‌اید؟

محمدی عراقی: به طور مشخص خیر اما گاهی از بنده نیز نظر خواهی می‌شود و دوستانی که فعال هستند، کارها را پیش می‌برند و نیازی نبوده ما با گرفتاری‌هایی که داریم بخواهیم وارد این معنا شویم اما مورد مشورت قرار می‌گیریم و نظرمان را می‌گوییم.

*جایی برای فتنه گران در انتخابات وجود ندارد

فارس: کرباسچی اخیراً اعلام کرد که به دنبال یارگیری از جریان رقیب هستند،‌ با توجه به اینکه برخی معتقدند این به معنای مواجه‌سازی برای کارگزاران و اصلاح‌طلبان هست که با هر وسیله‌ای می‌خواهند به هدف خود برسند، ارزیابی شما از این مسأله چیست؟ آیا اصولگرایی با جریان فتنه و کارگزاران قابل جمع شدند است؟

محمدی عراقی: اصولگرایی با جریان فتنه که به هیچ وجه قابل جمع شدن نیست، چرا که فتنه برای نیروی اصولگرا خط قرمز است باید بگوییم برخی آرزو می‌کنند بنابراین تصور نمی‌کنم چنین چیزی برای کسانی که اصول را قبول دارند و برای من دیدگاه رهبری را فصل‌الخطاب می‌دانند، شدنی باشد و جایی برای فتنه و فتنه‌گران وجود ندارد.

فارس: با جریان‌ هاشمی رفسنجانی و کارگزاران چطور؟ چون کارگزاران به دنبال آقای ناطق و لاریجانی هستند.

محمدی عراقی: کارگزاران یک جریان مخلوطی است و برخی اعضای کارگزاران هم با گرایشات جدیدی که در این حزب به وجود آمده ابراز نگرانی کرده و به مرحله استغفار رسیدند، در حالی که جز بنیان گزاران کارگزاران حزب نیست و آسیب‌پذیر هم هست این حرف که کسی اعلام کند می‌خواهیم از جریان رقیب یارگیری کنیم، بیش از اینکه نقطه قوت باشد نقطه ضعف است.

مسأله قابل اعتنایی نیست و باید نیروی انقلاب بیشتر توان خود را متمرکز کننده به ویژه اصولگرایان باید بر سوی ارزش‌هایی که به آن پایبند هستند متمرکز شوند ولو اینکه فدا کردن خودشان باشد بزنگاه اصولگرایی اینجاست. اگر این اصولگرایی اقتضاء کرد که من خود را فدا کنم باید بینیم چقدر حاضر هستیم این کار را انجام دهم و این اقتدار نیروی مؤمن خود را نشان می‌دهد. همانطور که در میدان جهاد وزارت اینگونه است باید در میدان مبارزات سیاسی هم نیروی اصولگرا باید خود را در راه آرمانشان فدا کنند،  اگر چنین باشد اینجا نقطه قوت و موفقیت اصولگرایان است.

فارس: بحث بعدی من درباره هویت اصلاح‌طلبی است،‌ ما شاهد حمایت برخی اصلاح‌طلبان و کارگزاران از آقای ناطق و لاریجانی هستیم و ادعا می‌کنند که 10 نفر مثل عارف داریم که خیلی کارشناسان این موضوع را یک عدول گفتمانی می دانند.  ارزیابی شما از تغییر هویت اصلاح‌طلبی چیست و چرا که از دشمنی با هاشمی رفسنجانی به حمایت از هاشمی، روحانی و ناطق و لاریجانی رسیده‌اند؟

محمدی عراقی: متاسفانه واژه‌ها در فرهنگ سیاسی ما تعاریف شاخص ندارد، وقتی می‌گوییم «اصلاح‌طلبی» باید بگوییم مراد ما چیست، اصلاح‌طلبی هم یک واژه ژله‌ای شده است،‌ ما باید تکلیف خود را از این واژه مشخص کنیم. اصلاح‌طلبی واژه مقدسی است اما در فرهنگ سیاسی ما و بلای بزرگی بر سر ما آمده است.

اصلاح‌طلبی را در نگاه دینی از امام حسین(ع) آموختیم، در زمان ما مشخص‌ترین شاخصه اصلاح‌‌طلبی مبارزه با فساد است. اگر بخواهیم نمره دهیم اولین اصلاح‌طلب در کشور ما رهبری است چون بیشترین مبارزه را با فساد کردند لذا دین اطرافیان رهبری حتی کوچک‌ترین علامت سؤال و نشانه منفی نمی‌بینند.

فارس: به قول آقای مهاجرانی حتی نقطه خاکستری هم در زندگی رهبر انقلاب وجود ندارد.

محمدی عراقی: بله این اعتراف دشمن است،‌ این اصلاح‌طلبی نه تنها با اصولگرایی منافات ندارد بلکه هیچ اصولگرایی نمی‌تواند اصلاح‌طلب نباشد. اما در عرصه سیاسی کسانی که اسم خود را اصلاح‌طلب می‌گذارند، سر از آمریکا و انگلیس در می‌آورند، متأسفانه با این وضعیت رو‌به‌رو هستیم.

* نیروهای اصلاح‌طلب مؤمن باید شهامت داشته باشند و با فتنه مرزبندی کنند

البته در نیروی اصلاح‌طلب همچنان افراد انقلابی وجود دارند و منصوب رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص است، اینجاست که نکته مهم همواره تأکید کرده‌اند که مرز خود را مشخص کنید و مرزبندی کنید. نیروهای اصلاح‌طلب مؤمن باید شهامت داشته باشند و مرزبندی کنند. حداقل بین خودشان و کسانی که پناهنده و مستحق شدند و کسانی که چهره آنها را هر روز در بی‌بی‌سی می‌بینیم.

فارس: اما این اشخاص به قول شما افراد مؤمن و انقلابی اصلاح‌طلب از سوی قاطبه اصلاح‌طلبان کنار زده می‌شود و اصلاح‌طلبان به کسانی که مرزبندی می‌کنند وقعی نمی‌نهد.

محمدی عراقی: خب این خیلی خطرناک است و نشان دهنده یک بیماری است. اگر نیرویی با کسی که در رسانه بیگانه صحبت و مصاحبه می‌کند،‌ مرزبندی کرد اما طرد شد، نشانه بیماری است و درجه اول مسئولان اصلاح‌طلبی باید آن را علاج کنند.

فارس: پس با این پیش‌فرض اصلاح‌طلبی هویت خود را از دست داده است؟

محمدی عراقی: بله هویت اصلاح‌طلبی دچار بحران و مخدوش شده و این واژه مقدس در فرهنگ سیاسی ما آلوده شده است. نیروی انقلاب در رابطه خود با دیگران ضمن مرزبندی باید بتوانند رابطه خود را با طیف‌های مختلف حفظ کنند. البته این عقیده شخص بنده است. یعنی اینکه هر کس نام اصلاح‌طلب داشت نباید او را بیرون برانیم.

فارس: با توجه به در پیش بودن انتخابات خبرگان، طیف آقای هاشمی، اصلاح‌طلبان تلاش زیادی برای حضور حداکثری در مجلس آینده خبرگان دارند و به زعم خودشان مجلس آینده خبرگان را سرنوشت‌ساز می‌دانند.

محمدی عراقی: آخرین خبری که شنیدم این بود که آقای هاشمی رسماً‌ اعلام کرد که در انتخابات حضور خواهد داشت و علاقه‌مندان را به حضور فعال دعوت کرده است. البته پیش‌بینی هم می‌شد،‌ حالا بزرگان روحانیت و حوزه باید در این زمینه وارد شوند و من به خود اجازه نمی‌دهم که وارد این مسئله شوم.

 

فارس: شما درباره انتخابات خبرگان با آقای هاشمی رفسنجانی هم صحبت کرده‌اید؟

محمدی عراقی: بله من به خود ایشان هم گفته‌ام که با کمال تأسف مواضع ایشان در سال‌های اخیر درست عکس انتظاری بوده که از سوابق و جایگاه ایشان در میان روحانیت وجود داشته است.

چه قبل از انقلاب در دوران مبارزات و چه بعد انقلاب، به ایشان گفتم شما با تحلیل‌ها و خطبه‌هایی که داشتید همیشه نقش محوریت وحدت‌بخش بین روحانیت داشتید. چه شده که حالا شما در یک طرف قرار گرفته و اکثریت علما و روحانیون و شخصیت‌های حوزوی طرف دیگر هستند،‌ به ایشان گفتم مواضع شما به جای اینکه عامل وحدت باشد عامل اختلاف می‌شود. که یک عده از شما حمایت و یک عده با شما مخالفت کنند. چرا این اتفاق افتاده است؟

فارس: پاسخ ایشان چه بود؟

محمدی عراقی: ترجیح می‌دهم که الان نگویم اما برای من پاسخ ایشان قانع کننده نبود. البته واضح است، در میدان انقلاب و مبارزات امام همیشه جامعه مدرسین مهم بوده است و در صحنه حضور داشته‌اند، واقعا الان هم پشتوانه یعنی ما اینها هستند. امام به ما که آن موقع طلبه جوانی بودیم و به اساتید خود انتقادی داشتیم فرمودند که به طلاب جوان نصیحت می‌کنم اگر دستشان را از دست جامعه مدرسین خارج کنند اسلام آمریکائی حاکم می‌شود. بنابراین،‌ این امر برای مردم ما خیلی مهم است، در قم جامعه مدرسین و در تهران جامعه روحانیت مبارز.

صحبت من با آقای هاشمی این بود که غیبت شما از صحنه علما و برخی مواضع شما باعث شده نه تنها وحدت علمایی لطمه بخورد بلکه نسبت به شما دیدگاه‌های متعددی به وجود بیاید. مگر نقش سابق شما چه عیبی داشت پای حرف بزرگان که می‌نشینم می‌گویند برای ما روشن است به برخی مواضع هاشمی با رهبری زاویه دارد. بالاخره ما همیشه اگر امر دایر باشد بر مسئله‌ای و امر بین نظر رهبری و دیگری - ولو آن دیگری محترم باشد - ما هیچ نظری را به نظر رهبری ترجیح نمی‌دهیم. عقلانی هم هست، تصور نشود تبعیت از ولایت صرفاً تعبدی و دینی است از نظر حقوق و فلسفه سیاسی کاملاً‌ قابل دفاع عقلانی است. میراث گرانبهای امام این است که مردم در صحنه حضور دارند و رشد لازم را دارند.

یکی از نعمات ما هوشمندی خود دوم مردم است که به آنها عوام و گویند که البته توده مردم ما عوام نیستند و در صحنه مانده‌اند، اگر امام حسن(ع) صلح کرد مجبور شدند چرا که مردم در آن فتنه رفوزه شدند، اما در انقلاب ما این اتفاق نیفتاده است.

فارس: البته ریزش‌هایی در برابر رویش‌ها همیشه بوده است.

محمدی عراقی: بله اما این رویش‌ها به قدری قوی بوده که ریزش‌ها نتوانسته‌اند کاری کنند و ما تا الان ریزشی بالاتر از جریان آقای منتظری نداشته‌ایم. ما وظیفه داریم از ایجاد جریان مشابه منتظری جلوگیری کنیم. نباید اجازه داد منتظری دوم در جامعه ایجاد شود چرا هزینه داد. خود محوری‌ها، هوای نفس و غفلت‌ها سبب می‌شود جریان‌های انقلاب دسته دسته شوند.

فارس: اگر درباره انتخابات و نقش محوری نخبگان هم نکته ای دارد بفرماید.

محمدی عراقی: در تجربه انتخابات گذشته، نخبگان ما امتحان خوبی پس ندادند مهم‌ترین مسأله این است که از تجربه انتخابات گذشته برای انتخابات آینده درس بگیریم و خودمان را فدا کنیم. اگر مصلحت انقلاب این باشد که کنار برویم،‌ اینجا سربزنگاه است که عبور کنیم یا خیر.

فارس: اما برخی قبول نکردند،‌ مثلاً‌ آقای ولایتی حاضر به کناره‌گیری نشد و آثار و تبعات آن هنوز هم ادامه دارد.

محمدی عراقی: من فکر می‌کنم که خودشان هم الان متوجه‌اند، خطر این است که اگر دوباره چنین امتحانی پیش بیاید، رفوزه شویم.

فارس: الان هم تا حدودی دوباره این اتفاق افتاده است الان چرا باید یک نشریه منتسب به کارگزاران نقش ولایتی و لاریجانی و ناطق را پررنگ کند چون این اختلاف‌افکنی به نفع آنهاست.

محمدی عراقی: خدا توفیق بدهد بازی نخوریم.

فارس: اخیرا شنیده ایم برخی اصلاح‌طلبان در راستای «جذب نیرو از رقیب» با شما صحبت و از جنابعالی حمایت کرده‌اند، این قضیه صحت دارد؟

محمدی عراقی: بله چنین شایعاتی را بنده هم شنیده‌ام، ولی فکر نمی‌‌کنم درست باشد، البته معتقد نیستم هرکس اصلاح‌طلب است بیرون انقلاب است و بعید می‌دانم از جریاناتی که زاویه دارند،‌ مرا انتخاب کنند.

*احتمالا از کرمانشاه برای خبرگان کاندیدا می‌شوم

فارس: شما برای انتخابات خبرگان کاندیدا می‌شوید؟

محمدی عراقی: ما اگر تکلیفی درباره انتخابات متوجه‌مان باشد درباره انتخابات خبرگان است. ترجیح می دهم در منطقه مان علمای بومی کاندیدا شوند اما برخی بزرگان گفتند کمبود است و حضور ما وجوب دارد. البته هنوز کاندیداتوری بنده قطعی نیست اما الان احتمالش بیشتر شده است چرا که گفته‌اند شبهه وجوب دارد، بنده احتمالاً از حوزه کرمانشاه کاندیدا می‌شوم چون پدرم آنجا شهید شدند و پنج نسل ما قبرهایشان آنجا کنار یکدیگر است.

با توجه به اصرار و کمبود آن منطقه، ویژگی‌های خاصی وجود دارد، نماینده امام و رهبری، آقای زرندی گرایش به جریانات چپ و اصلاح‌طلب داشته و برخی از نیروهای مؤمن و انقلابی به دلیل مشی‌ ایشان بر چسب اصلاح‌طلب به آنها خورده و الان شکافی ایجاد شده که حالت دو قطبی دارد و من نسبت به این مسئله نگرانم و احساس مسئولیت می‌کنم. که بچه‌هایی حزب‌اللهی و بسیجی هستند اما حساسیت فوق‌العاده‌ای به آنها دارند در حالی که بین آنها افراد مؤمن و انقلابی که حتی بنیان‌گذار حزب جمهوری اسلامی بوده‌اند، وجود دارد. لذا کار ما برای جذب حداکثری مشکل است که نیروهای مؤمن به انقلاب در داخل جریان‌های غیرهمسو نیفتند. آنها حتما به نیر‌وهای مؤمن و انقلابی طمع دارند اما ما حواسمان باید جمع باشد.



 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••