اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۸/۱۱ - ۱۰:۳۴
احمد قیومی/ کارشناس ارشد ارتباطات فرهنگی

جریان شناسی و رمزگشایی ازتمرکز رسانه ای غرب بر اقتصاد سیاسی ایران(2)

دفاع رسانه ای به عنوان یک رویکرد ، اشاره به بکارگیری راهبردها و اقداماتی مشخص دارد که در آن رسانه های داخلی یک کشور ، در 3 حوزه زیر به فعالیت موثر و راهبردی اقدام خواهند نمود.

جریان شناسی و رمزگشایی ازتمرکز رسانه ای غرب بر اقتصاد سیاسی ایران(2)
  • دفاع رسانه ای و ابعاد آن چیست ؟دفاع رسانه ای به عنوان یک رویکرد ، اشاره به بکارگیری راهبردها و اقداماتی مشخص دارد که در آن رسانه های داخلی یک کشور ، در 3 حوزه زیر به فعالیت موثر و راهبردی اقدام خواهند نمود :حوزه 1 : شناخت اندیشگی نسبت به شرایط ناشی از استراتژی اقتصاد سیاسی رسانه محور . حوزه 2 : ارتقای سطح آمادگی راهبردی برای تحلیل جامعرسانهایازحوزههایفشارومقابلهاقتصادی،سیاسیوفرهنگی با این مواجه رسانه ای . حوزه 3 : ارتقای سطح مهارتی برای استفاده موثر از ظرفیت های موجود برای اثربخشی رسانه ای در حوزه مقابله با تهاجمات اقتصادی و سیاسی ؛ در حوزه نخست : رسانه های ارزشی باید نسبت به شناخت شرایط و مناسبات و همچنین فعل و انفعالات سیاسی ، امنیتی و اقتصاد رسانه ای اشراف کامل داشته باشند . در حوزه دوم : این رسانه ها باید توان و قدرت قلم تحلیلی خود را برای شفاف سازی و اطلاع رسانی ویژه در این زمینه ارتقا دهند . در حوزه سوم نیز ظرفیت های موجود ، اشاره به شرایطی دارد که در قسمت بالا به آن اشاره شد . این بدین معناست که رسانه های ارزشی باید از ظرفیت های ناشی از چالش ها و نا به سامانی های حاصل از تضعیف استراتژی های مربوط به استراتژی اقتصاد سیاسی رسانه محور باهدف مقابله رسانه ای ، افزایش سطح اقناع ملی و بین المللی و ایجاد موازنه منفی به نفع نظام اسلامی و جبهه حق ، آن هم به نحوی مطلوب در حوزه رسانه و دفاع از ارزش های رسانه ای محور انقلاب  استفاده نمایند .
  • حوزه اقدام دفاع رسانه ای ؛ در حوزه نخست اقداماتضروریشاملمواردزیراست. 1. تدقیق ویژه در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و استفاده موثر از توان تحلیلی و آینده نگرانه ایشان در تحلیل و بررسی اقتصاد جهانی و رویکردهای سیاسی در این باره 2. دانش افزایی روزآمد و پیوسته با مطالعه منابع معتبر و گزارشات نهادهای ذیربط 3. پیگیری مستمر و هدفمند روند وقایع با رصد شایسته و منسجم اخبار و گزارشات معتبر داخلی و خارجی در حوزه اقتصاد سیاسی ؛در حوزه دوم می توان اهم اقدامات را بصورت زیر بیان داشت : 1. استفاده موثر و یکپارچه از ظرفیت داخلی نخبگان متعهد و ارزشیِ قلم به دست برای ارائه روزآمدترین و دقیق ترین سطح از تحلیل های کاربردی و اندیشگی برای مخاطبان و مسئولان ذیربط در حوزه مفهوم سازی اقتصادی و بدست گیری ابتکار عمل 2. بکارگیری روش های نوین در حوزه تحلیل وقایع مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی برای ساخت مدل اقتصاد بومی ( مانند اقتصاد مقاومتی ) 3. استفاده از رویکردهای تحلیل چند وجهی و الگوبرداری از شیوه های نوین تحلیل تخصصی در حوزه سیاست اقتصادی رسانه ای ؛در حوزه سوم ،بهرهبرداریازچالشهاوموقعیتهایاستراتژیکیوژئوپلیتیکیدرقالبعناوینزیرقابلبررسیاست : 1. بررسی پیوسته روندهای سیاسی –رسانه ای و در صورت لزوم برجسته سازی خبری با هدف ایجاد شکاف راهبردی میان عناصر جبهه خصم در حوزه بحران های اقتصادی جوامع غربی 2. ارائه گزارشات خبری دقیق از خلاء ها و شکست های احتمالی پروژه های مربوط توانمند سازی فریبنده اقتصاد سرمایه داری  با هدف ارائه راهکارهای نهان به بخش های مربوطه در ساختار امنیتی و اقتصادی کشورهای جبهه مقاومت برای مقابله رسانه ای با آن ؛ در ضمن باید این نکته را نیز متذکر شد که دفاع رسانه ای آنگاه نتیجه بخش خواهد بود که استفاده از توان و ظرفیت های مردمی با ارتقای سطح اطلاع رسانی مقابله محور و آگاهی بخش به ملت های مقاوم و ضد استکباری همراه باشد . امید است جبهه رسانه های انقلاب اسلامی با درک این مهم ، زمینه بسط و گسترش تفکر ناب انقلابی و ایجاد موازنه منفی با هدف شکست طرح های ظالمانه جبهه استکبار را در حوزه مبارزه با جنگ نرم اقتصادی سیاسی رسانه ای فراهم آورند .  
  • اقتصاد بومی و اسلامی ؛ ضرورتی راهبردی :در نوشتار پیشین به این نکته اشاره شد که این خواست فرهنگی ایرانیان که شاخص های آن ظلم ستیزی ، استقلال و تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های داخلی است ، به شکل گیری و پیدایش اقتصادی می انجامد که می خواهد وابسته نباشد و به خود متکی باشد .حال اگر بخواهیم به زمینه های شکل گیری این خواست ملی بپردازیم باید به دو بعد داخلی و خارجی توجه کنیم . در بعد داخلی وجود الگوها و بسترهای فرهنگی که زاییده فرهنگ اسلامی و ایرانی است یکی از دلایل شکل گیری و گسترش این خواست ملی بود . مردم ایران مردمی با ریشه های مذهبی و انقلابی هستند . از سویی دیگر فشارهای اقتصادی که بر معیشت مردم نیز تاثیر گذاشته عامل دیگری در این زمینه است .در بعد خارجی ، افزایشزورگوییهاوفشارهایقدرتهایاستکباریدراینبیداریفرهنگیبیتاثیرنبود . مردمبارهاباحضورخویشدرصحنههایمختلفنشان داده اند که نمی خواهند زیربار ظلم ابرقدرت ها بروند . لذا خواستار طراحی و پیاده سازی نظامی اقتصادی شدند که مقاومت ملی یکی از مولفه های اساسی آن است .دربارهنقشرسانهها،اگررسانهرافقطمنحصربهرسانههایگروهیندانیم،میتوانیمبهرسانههایدیگریهماشاره کنیم که نقش ویژه ای در اقناع و تشویق مردم به حرکتی فرهنگی در این زمینه داشتند .رسانه های فراگیری همچون منابر دینی ، حوزه های ترویجی و به خصوص صدای رسای رهبر انقلاب اسلامی نمونه هایی از رسانه هایی هستند که منبع اصلی در ایجاد بسترهای لازم فرهنگی در زمینه پیدایش اقتصاد مقاوتی بودند . البته نمی توان نقش سایر رسانه های صوتی و تصویری را نیز در این حوزه بی تاثیر بدانیم و انکار کنیم . چراکه رسانه ها به عنوان بازوی فرهنگی جامعه ، نقش مفیدی در این مقوله داشتند . رسانه های غیر رسمی ، مجازی ، محلی و مردم محور ، نمونه هایی از این دست هستند .اما با توجه به نوظهور بودن پدیده اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگو ، نمی توان عملکرد رسانه ها تاکنون را به خوبی ارزیابی کرد .زمینه ساخت فرهنگ را سه حوزه اقناع ، اطلاع رسانی و تبلیغ را از وظایف اصلی رسانه ها است لذا باید گفت در برهه فعلی نیازمند یک نوع اقناع رسانه ای فراگیر هستیم . مردم باید بدانند چرا می گویند ما نیازمند استقرار نظام اقتصادی بومی و مقاومتی هستیم ؟ رسانه ها باید این مساله یعنی اقناع و ایجاد درک ملی را در دستور کار خود قرار دهند تا بسترهای فرهنگی لازم برای این کار تقویت شود . البته یک سری از رسانه ها باید نقش اطلاع رسانی و تبلیغی داشته باشند . به این معنا که به مردم اطلاع بدهند چگونه باید در این اقتصاد مشارکت داشته باشند و نتایج بکارگیری این الگو ، چه بوده و در آینده چه نتایجی برای مردم و نظام داشته و خواهد داشت ؟ البتهاینکارنیازمندزماناستامابهرحالامریضروریاست .  می توانیم با تقسیم رسانه ها به مخالف و موافق در یک دسته بندی ، رسانه های مخالف را بنگاه های خبری معاند و خارجی بدانیم ، که انتظاری جز رعایت شان و احترام به ملت ایران از آن ها نداریم . اما اگر رسانه های منتقد داخلی را در نظر بگیریم باید از ایشان بخواهیم تا با ارائه نقدهای محتوایی و اجرایی در این خصوص که می تواند به ارتقای سطح عملکردی اقتصاد مقاومتی بیانجامد به مردم و نظام اسلامی کمک کنند ، ولی با رعایت انصاف و دلسوزی برای کشور و مردم . اما روی سخن اصلی من به رسانه های متعهد و انقلابی داخلی است چراکه عملکرد فعال ، اثربخش و حرفه ای ایشان در این زمینه می تواند به تحقق شایسته و مطلوب اقتصاد مقاومتی و ارتقای وضعیت اقتصادی نظام و مردم کمک ویژه ای کند .همانگونه که از اسم رسانه های متعهد و ازشی بر می آید ، وظایف آن ها حفظ روحیه تعهد و پاسداری از ارزشهاست.البته عملکرد رسانه ای حرفه ای ، پشتکار و اهتمام ویژه رسانه ای ، بهره گیری از ابزار و شیوه های نوین ارتباطی ، توجه به الزامات و ملاحضات خبری و مواردی از این دست از جمله وظایف قطعی رسانه های ارزشی داخلی در این باره است . بنابراین اگر با برنامه حرکت کنیم می توانیم به آینده امیدوار باشیم . چراغ هدایت رهبری معظم انقلاب می تواند راهگشای ما در این حوزه باشد . باید انتظارات رهبری معظم را برآورده کنیم چراکه به نفع همه ما خواهد بود . در این راه هرکسی وظیفه ای دارد . رسانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند اما به شرط رعایت ملاحضات و بکارگیری شیوه های نوینی که به آن اشاره شد .

 

 

 

م) اشارات ضروری و تمرکز بر آینده پژوهی

 

به تفضیل در موارد مختلف ( فرهنگ ، رسانه و اقتصاد ) در این مجال ، سخن گفته شد ، اما ذکر چند نکته در این بخش پایانی خالی از فایده نیست و می تواند رهنمون ، اشاره و تاکیدی باشد بر روندهایی که با آینده فرهنگی ، رسانه ای ، اقتصادی و اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی پیونده یافته و گره خورده است . الف) باید توجه داشت که تمرکز رسانه های غربی بر موضوعات مربوط به اقتصاد سیاسی بی شک ، تک سویه نیست و بواقع می توان تقسیم کاری دقیق را در میان این رسانه ها ملاحظه و مورد تدقیق قرار داد90 . ب) از جمله اهداف اساسی مبارزه تمام عیار رسانه ای و عملیات روانی علیه کشورمان در چند محور خلاصه می شود . که با توجه به تدوین استراتژی و چشم اندازهای رسانه ای توسط این بنگاه های خبری در آینده بوضوح قابل مشاهده و هم اکنون نیز در حال پیگیری و انجام است . از جمله این موارد ، می توان به گزاره های زیر اشاره مختصری داشت : الف) ایجاد از خود بیگانگی اجتماعی ، اقتصادی و ایدئولوژیکی مردم علیه نظام اسلامی ب) القای حس نا امیدی و عدم اصلاح پذیری سیستم سیاسی کشور و ایجاد زمینه مناسب برای وقوع فتنه گری های مشابه سال 88 و ایجاد مشکلات امنیتی برای نظام ج) ایجاد اقلیت سازی امت حزب الله و در مقابل تقویت جبهه منسجم مخالف اجتماعی در قالب شبکه های اجتماعی و ایجاد جامعه مدنی معاند علیه نظام و مردم انقلابی کشورمان د) القای ناکارآمدی بنیادین سیستم سیاسی و اقتصای جمهوری اسلامی در بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی مردم و ایجاد آزادی های مدنی ه) تقویت قشر متوسط با هدف ایجاد نیازهای جدید فرهنگی و تولید سبک های زندگی فرعی و حاشیه نسبت به فرهنگ رسمی و اسلامی نظام و) آماده سازی زنان و جوانان برای ایجاد انقلاب سوم فرهنگی علیه نظام اسلامی از طریق تولیدات ماهواره ای و فریبنده رسانه ای

 

ن) ضرورت اندیشه ورزی و اقدام عملی

 

هر اقدام عملی در حوزه فرهنگی و رسانه ای نیازمند بازنگری در نظام فکری و بالبتع اتخاذ اقدامات و استراتژی های نوین است . دستگاه رسانه ای ما نیز از این قاعده مستثنی نیست اما این وظیفه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری نیازمند اندیشه و نظریه پردازی ، تدبیر و اقدام موثر جریان های مومن و انقلابی و در کل ، نیروهای ارزشی و جوان متعهد به نظام اسلامی است . از این رو رجوع به پاره ای از بنیادهای راهبردی نظری وظیفه قطعی ماست . لذا ضروری است تا در موارد زیر تاملی جدی داشته باشیم . چراکه بی شک ، قائد عظیم الشان ما بر این باورند که آینده از آن حزب اللهی هاست91 و خداوند متعال نیز وعده های به حقی در این خصوص داده92 . الف) ما نیازمند سنجش افکار عمومی و نوآوری در ابتکارات رسانه ای و بروز رسانی دانش روز خویش هستیم . ب) ما باید بیاندیشیم که در حوزه اقتصاد سیاسی ، اقتصاد مقاومتی چگونه قابلیت اجرایی محقق پیدا خواهند نمود و وظیفه فردی و تشکیلاتی ما در این باره چیست ؟ ج) ما باید بیاندیشیم که ساخت امت واحده مد نظر شریعت اسلام در مقابل جامعه مدنی خودساخته غربی چگونه انجام پذیر است ؟د) جذب اقشار خاکستری و مشتاقان تفکر اسلامی و انقلابی ایران امری است که باید توجه جدی به آن داشته باشیم .ه) چگونه می توان یک هدایت مالی و مردمی شایسته و برنامه ریزی شده به سمت تولید محصولات فاخر رسانه ای و فرهنگی جذاب و اثرگذار داشته باشیم ؟ و) توجه جدی به اقدامات عملی و موثر که می تواند به تقویت موج بیداری اسلامی کمک کرده و به صادرات فرهنگی و رسانه ای انقلاب اسلامی به اقصی نقاط جهان کمک نماید. ز) توجه جدی به مساله تولید علم و بومی سازی اندیشه های ناب اسلامی و علوم انسانی بومی مورد نظر93 ح) توجه جدی به تسلط بر علوم روز مانند نانوتکنولوژی ، فناوری هسته ای ، تولید رادیو داروهای پزشکی ، ایجاد قطب ها و مراکزی علمی ، فکری و صنعتی ، تقویت صنایع زیربرنایی و تولیدات مادر از طریق جذب و بکار گیری نخبگان جوان ارزشی بومی 94) شبکه سازی اجتماعی و تقویت رسانه های برون مرزی با استفاده از شیوه ها و رویکردهای نوین رسانه ای جذاب و عوام پسند ک) احیای ساختار متمرکز تصمیم سازی فکری و عملیاتی در حوزه فرهنگی و رسانه ای با توجه به الزامات اقتصادی95 ؛

 

نتیجه گیری ؛

 

همه موارد مورد اشاره نیازمند عقب گردی عالمانه و کنکاشی تاریخی و الگوبرداری از چیزی است که به آن شریعت اسلامی انسان محور و معناگرا می گوییم . اسلام ، مکتبی جامع برای امروز و آینده بشر است96 و این وظیفه عالمان و روحانیون نخبه ارزشمندی است که با موشکافی در آراء و نظریات شریعت مقدس و اهل بیت پاک پیامبر(ص) ، راهکارهایی عملی در حوزه های مورد نیاز به دولت و جامعه و مردم اسلامی عرضه دارند . در این باره ، چند اولویت اصلی وجود دارد که بیش از هرچیز دیگری برای برون رفت از چالش های فوق به آن نیاز مبرم داریم که قطعا پاسخ آن نزد اسلام بوده و این ما هستیم که باید آن را کشف و عملیاتی کنیم . 1. تولید ارزش های الهی و انسانی متناسب با نیاز و مقتضیات روز جامعه مانند تبلیغ قناعت مالی ، صرفه جویی ، طمع گریزی97 2. ساخت ، ترویج و تبلیغ و نهادینه سازی الگوهای فرهنگی و سبک های نوین زندگی اسلامی983. سرمایه گذاری راهبردی بر جامعه زنان و جوانان به عنوان ظرفیت های اساسی پشتیبان نظام و فرهنگ اسلامی994. آینده شناسی انقلاب اسلامی و ارائه راهکارهای عملی با شناسایی آسیب ها ، ظرفیت ها ، فرصت ها و چالش ها1005. احیای پروژه امت سازی اسلامی و تقویت و توانمند سازی نیروهای خودی و ارزشی و تشکیل شبکه واحد نیروهای ارزشی و متدین و البته انقلابی 6. انتخاب استراتژی مناسب در مواجه با چالش های فرهنگی و رسانه ای در سه حوزه برخورد ، کنترل و راهبری و مدیریت فرهنگی 7. عملیاتی سازی تئوری های اقتصاد رفاهی مدنظر اسلام 8. برنامه ریزی راهبردی برای گسترش عدالت اجتماعی و حل مشکلات قضایی و معیشتی مردم1019. بازنگری جدی در بنیان های فکری و تجدید ساختار مفهومی و بروزرسانی مفاهیمی همچون آزادی ، معنویت 10. مبارزه با فساد اقتصادی همچون ربا و ... که جنگ با خدا تلقی می شود102 11. عملیاتی سازی استراتژی اسلامی و انقلابی نرمش قهرمانانه10312. احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر 13. نهادینه سازی فرهنگ گفت و گو ، مناظره و رفع شبهات اعتقادی ، سیاسی ، رسانه و فرهنگی مردم در قالب کرسی های آزاد اندیشی 10414. برنامه ریزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و آماده سازی برای دفاع و موج سازی فرهنگی و رسانه ای 15. احیای کرسی های و مجامع تخصصی تولید علم بومی و اسلامی برای بنیان سازی اجتماعی نظام اسلامی کشورمان105؛

منبع:خردنامه همشهری شماره 131

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••