اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۱۲:۵۱
«سراج 24» گزارش می دهد؛

اصرار دولت‌ها بر حضور یک حاشیه دار در کابینه/ 5 اظهارنظر جنجالی یونسی در دولت اعتدال/ درخواست مجلس برای برکناری یونسی

حجت الاسلام علی یونسی باز هم با اظهاراتش جنجال به پا کرد. او در تازه ترین اقدام اظهاراتی بر زبان رانده که واکنش مقامات عراقی را در پی داشته است.

اصرار دولت‌ها بر حضور یک حاشیه دار در کابینه/ 5 اظهارنظر جنجالی یونسی در دولت اعتدال/ درخواست مجلس برای برکناری یونسی

به گزارش «سراج24»، دلیلش به طور واضح روشن نیست ولی دولتها اصرار دارند تا حداقل یکی از آنها را در کابینه خود داشته باشند. در سه دولت اخیر اصرار زیادی بر روی حضور چنین افرادی در کابینه وجود داشته است. در سال‌های نه چندان دور، محمود احمدی‌نژاد پدیده‌ای همچون اسفندیار رحیم مشایی را در کابینه‌اش جای داد و اکنون حجت الاسلام حسن روحانی با علی یونسی همان مشی و سیره را با این تفاوت ادامه می‌دهد که مشایی در میانه عمر دولت نهم زبان به سخنان حاشیه‌ساز گشود ولی یونسی از همان ماه‌های ابتدایی سعی در اظهارات جنجالی داشته است.

سخنان حاشیه‌ای و جنجال آفرین حجت الاسلام علی یونسی از دی ماه سال 92 استارت خورده است. هر چند بیشتر سخنان دستیار ویژه روحانی در امور اقلیت‌های دینی ناظر به مسائل داخلی بوده است ولی او در آخرین نمونه، سخنانی گفته که واکنش‌های بین المللی و بعضا تند را در پی داشته است.

یونسی روز یکشنبه در همایش هویت ایرانی با عنوان «ایران، نام، مردم و سرزمین» با اشاره به قدرت و نفوذ ایران در منطقه و اینکه «نتانیاهو صریحا به عظمت نفوذ ایران اعتراف کرده و هرچند وی گفته که ایران ۴ کشور را بلعیده است» گفت «باید بگوییم ایران به ۴ کشور کمک کرده است» و با نام بردن از بغداد گفت: «عراق نه تنها حوزه تمدنی است بلکه هویت، مرکز و پایتخت‌ ماست که تفکیک جغرافیای ایران و عراق ممکن نیست.» این سخنان یونسی به شدت در رسانه‌های عربی به خصوص رسانه‌های وابسته به کشورهایی مانند عربستان و قطر (مانند الجزیره و العربیه) کاملا بازتاب یافت و با بهره‌برداری از این سخنان، سیاست ایران‌هراسی با شدت بیشتر ادامه پیدا کرد.

در واکنش به این اظهارات، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق، به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.

همچنین وزارت خارجه عراق امروز با انتشار بیانیه‌ای که وبگاه خبری «السومریه» آن را منتشر کرد، به این اظهارات واکنش نشان داد و ابراز انزجار کرد. در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس‌جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، اعلام می‌کند».

پس از واکنش تند جعفری،روز چهارشنبه یونسی در پاسخ به شبهه ایجاد شده درباره اظهاراتش، با بیان اینکه آنچه در رسانه ها در مورد کشور عراق از وی نقل شده است موضوعی تاریخی و فرهنگی است، گفت: مطلبی که در مورد عراق در رسانه از قول بنده نقل شده موضوعی تاریخی و تمدنی در زمان ساسانیان، اشکانیان و هخامنشیان بوده و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مرزشکنی، تجاوز و دخالت در امور داخلی سایر کشورها مخالف است و رویکرد و سیاست اصلی ایران احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سایر کشورهای منطقه است.

در داخل کشور نیز اظهارات یونسی با انتقاداتی همراه شد. از ماه‌ها پیش با حمله گروهک تکفیری داعش به عراق، ایران با تمام توان از تمامیت ارضی عراق حمایت کرد. این حمایت‌ها با حضور سردار قاسم سلیمانی نفوذ ایران را در عراق به شدت افزایش داد و قاسم سلیمانی را به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های عراق مبدل کرد. در چنین فضایی سخنان یونسی، تمامی هزینه‌های ایران در عراق را زیر سوال برد. همین مساله نیز واکنش نمایندگان ملت را در پی داشت

محمدحسن آصفری عضوکمیسیون امنیت ملی در این باره با ابراز تاسف از اظهارات برخی مشاوران رئیس‌جمهور و پرداخت هزینه آن از سوی نظام، گفت: این گونه سخنان با حساب و کتاب مطرح شده و مطمئناً اهدافی در پشت آن دنبال می‌شود که خلاف منافع ملی است، از جمله اینکه می‌خواهند پوست خربزه زیر پای رئیس‌جمهور بگذارند.

وی با درخواست از شورای عالی امنیت ملی جهت تذکر جدی به یونسی به‌واسطه اظهارات اختلاف‌انگیز و تفرقه‌انداز افزود: این گونه سخنان هیچ‌گونه خروجی مثبت برای نظام ندارد.

اسماعیل کوثری عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواست دولت یونسی را از مسئولیتش کنار بگذارد و دستگاه‌های امنیتی و قضایی به شدت با وی برخورد کنند تا هیچ مسئولی جرأت بیان چنین اظهاراتی که به منافع کشور لطمه می زند، نداشته باشند.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر علی یونسی که بازتاب منفی گسترده‌ای در خارج از کشور یافت، گفت: بعضی افراد مثل آقای یونسی همواره حاشیه‌ساز بوده و برای کشور مشکل درست کرده‌اند.

*ستادهای اننخاباتی فعال باشند

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد اظهارات و مواضع یونسی با اهداف مشخص و براساس برنامه‌ریزی مشخص انجام می‌گیرد. او که در سوابق خود ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات، معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور امنیتی رئیس قوه قضائیه را دارد، در دی ماه سال گذشته سفری به استان سیستان و بلوچستان داشت. او پیش از ترک زاهدان به تهران در جمع خبرنگاران با تاکید بر به‌روز بودن ستادهای انتخاباتی حسن روحانی، اظهار داشت: این ستادها بعد از انتخابات ریاست جمهوری راکد شده بود که در این سفر تاکید کردم این به زیان دولت است و فعالان سیاسی و اجتماعی باید فعال و به روز باشند. یونسی تاکید کرده که ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نه تنها باید منسجم باشند، بلکه از هم اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.

*حمایت از شیر و خورشید

در میانه اردیبهشت ماه سال جاری، علی یونسی به استان فارس سفر کرد. او در این سفر، یادی از آرم پرچم ایران در دوران شاهنشاهی کرد و گفت: « پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم

در واکنش به سخنان یونسی، عبدالله شهبازی مورخ کشورمان، سابقه آرم شیر و خورشید را مربوط به نجوم باستان و کاربرد آن را در نمادهای مربوط به اساطیر «انانه و ایشتر و آناهیتا (الهه‫های سکس و باروری در تمدن‌های سومر و بابل و ایران باستان) دانست.

استفاده از نماد شیر و خورشید از سوی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حالی است که امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی در 57.12.10 در جواب به افرادی که خواهان ماندگاری نمادهای سلطنتی در کشور هستند، می‌فرمایند: «بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم‌های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه‌‏ها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.»

پس از این بود که برخی رسانه‌ها از احضار یکی از مشاوران رئیس جمهور به دادگاه ویژه روحانیت و تعهد کتبی وی خبر دادند تا وی دیگر سخنانی نگوید که برای دولت و رئیس جمهور حاشیه درست کند.

* انتقاد از شیعیان در جمع یهودیان!

یونسی در شیراز البته سخنان دیگری نیز گفته بود که آن نیز واکنش‌هایی به همراه داشت. او در دیدار با یهودیان شیراز، از عدم تناسب زمان سینه زنی و نمازخوانی ایرانیان انتقاد کرد ه و گفته بود:«فرهنگ ایران عرفان طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می کند تا ظواهر مناسک را، اما می بینیم که گاه سینه زنی را تا پاسی از شب انجام می دهند اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می دهند.» هر چند که اگر صحبت های یونسی حمل به صحبت شود اما بیان این حرف در جمع یهودیان، امری غیر لازم و زمان نشناسانه به نظر می رسد.

یونسی در ادامه صحبت های خود افزوده بود: «امروز حکومت بنی‌اسرائیل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران درباره همزیستی و اصلاح‌طلبی می‌گوید، نزدیک شده است

این صحبت یونسی با واکنش جدی رسانه ها مواجه شد. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در انتقاد از یونسی نوشت: «این اظهارات چه  ارتباط و ضرورتی برای هموطنان یهودی دارد؟ مگر مسئله آنها، «سینه‌زنی» یا دغدغه برای نماز است؟!».

*نقض حقوق بشر در زندانها

اخیرا و در ابتدای اسفندماه (6 اسفندماه) دستیار ویژه رئیس‌جمهور در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، درست در برهه‌ای که دستگاه قضا در مراحل نهایی بررسی پرونده مهدی هاشمی قرار دارد، سخنی گفت که رسانه‌های معاند و ضد انقلاب چندین روز بر روی آن مانور دادند. او گفت: هم اکنون هم بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها و محاکم و در خیلی جاها صورت می‌گیرد که نفوذ عناصر افراطی و تندرو دیده می‌شود و جمهوری اسلامی باید بتواند از دست این‌ها خلاص شود و من بهترین جا را برای گروه‌های تندرو مجلس می‌دانم. این افراد باید در مجلس حرف بزنند اما در مراکز قدرت که حقوق مردم را نقض می‌کنند نباشند.

این اظهارات همچون سایر اظهارات یونسی با واکنش نمایندگان مجلس روبرو شد. البته سخنگوی قوه قضائیه نیز در نشست خبری خود به رسانه‌ها به این مساله واکنش نشان داد. اژه‌ای گفت: اینکه یک مقام رسمی بخواهد حرفی را بدون ارائه اسناد و مدارک آن هم به مرجع ذی‌صلاح اعلام نکند خلاف و قابل تعقیب و پیگیری است.  شخص ایشان چنانچه اسناد و مدارکی دارد باید ارائه دهد چراکه این فرد کسی نیست با سیستم قضایی و اطلاعاتی و انتظامی ناآشنا باشد به همین جهت اگر حرفی را که هنوز مدارک ندارد قابل تعقیب و پیگیری است.

به گزارش «سراج24»، علی یونسی در سال 1330 در نهاوند به دنیا آمد. در پاییز و زمستان 1362، وی در مقام ریاست شعبه دادگاه نظامی، بیش از یک صد نفر از اعضای شبکه مخفی و نظامی حزب توده ایران و سی نفر از اعضای سازمان فداییان، شاخه اکثریت را محاکمه نمود.

 وزارت اطلاعات

رئیس دولت اصلاحات بعد از دری نجف آبادی، علی یونسی را برای تصدی وزارت اطلاعات به مجلس پنجم معرفی کرد. وی در مجلس برخی از برنامه‌های خود را تلاش برای جذب مخالفین و تبدیل دشمنان به مخالفین و حفظ بیطرفی در منازعات سیاسی اعلام کرد. یونسی رییس کمیته تحقیق سید محمد خاتمی پیرامون قتل‌های زنجیره‌ای بود.

 همسر

گفته میشود همسر شهید مهدی باکری به همسری علی یونسی در آمده است.  در جریان فتنه 88 بود که حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موضع گیری‏های همسران شهیدان مهدی و حمید باکری با سوء استفاده از نام این بزرگواران انتقاد کرد. وی که اوایل مرداد 88 در کرمان سخن می‏گفت با یادآوری خاطره تاریخی طلحه و زبیر تصریح کرد: «امام خمینی(رهدر جایی فرمودند «میزان و ملاک حال فعلی افراد است»، اگر همسر شهید مهدی باکری به طرفداری از کاندیدایی فریاد بلند می کند، چرا می‏گوید، همسر شهید مهدی باکری و چرا نمی‏گوید، همسر دوم علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات هستم و یا همسر شهید حمید باکری که همین ادعا را دارد، نمی‏گوید، اکنون زن یک معلم گیلانی هستم، چرا از اسم شهدا برای مقاصد خود سوءاستفاده می‏کنید

 

فرزند علی یونسی در اغتشاشات

حسن یونسی فرزند علی یونسی، در حالی که با هدف شرکت در تجمع پراکنده و غیرقانونی 1 اسفند 88، در میدان انقلاب حاضر شده بود، توسط عوامل امنیتی و انتظامی دستگیر شد. نامبرده که وکیل دادگستری بوده چندین بار با حضور در دادگاه انقلاب استان تهران، برای دفاع از برخی متهمین همسو با جریان فتنه 88 اعلام آمادگی نموده است. حسن یونسی تاکنون بارها در نوشته های خود، به صورت اهانت‌ آمیز نظام مقدس جمهوری اسلامی را زیر سوال برده است. وی در یادداشتی که در برخی از سایت‌های اینترنتی منتشر شد، ضمن اشاره به موضوع فوق‌الذکر، دادگاه‌های نظام را نمایشی معرفی نموده که حقوق متهمان در آن رعایت نمی‌شود و نوشت: «از آنجا که اینجانب به عنوان وکیل دادگستری چندین بار با حضور در دادگاه انقلاب برای دفاع از برخی از متهمین سیاسی اعلام آمادگی نمودم ولی به اشکال مختلف برای انجام وظیفه با سنگ اندازی و بهانه گیری مواجه شدم ناچار از ارائه این نوشته هستم. این دادگاه بیشتر از دادگاه به نمایشی شبیه است که بر اساس یک سناریو نوشته شده سناریویی که از توهمات و برنامه ریزی های نویسندگان آن ناشی می شود...

نگاه یونسی به مقوله هنر و فرهنگ

اظهارات پر حاشیه یونسی تنها به دوران مسئولیت وی محدود نمی‌شود. او در سال 90 گفتگویی با روزنامه شرق داشته است. او گفته «در زمان اصلاحات اگر فردی برنده جایزه بین‌المللی می‌شد ما اولین گروهی بودیم که به او تبریک می‌گفتیم و به کمک او می‌رفتیم و مشورت می‌دادیم که این فرد از طرف گروه‌های تروریستی محاصره نشود. به‌طور مثال یک حقوقدان (شیرین عبادی) در زمان ما برنده جایزه مهم بین‌المللی شد، بررسی و احساس کردیم اگر با او برخورد مثبتی نشود چه‌ بسا از طرف گروه‌های تروریستی و ضدانقلاب تحت‌تاثیر قرار بگیرد، به او تبریک گفتیم و کمک کردیم که به ایران هم بازگردد در حالی یونسی از برخورد مثبت با عبادی می‌گوید که او امروز یکی از افرادی است که نظام اسلامی را متهم به جنایت و نقض حقوق بشر می کند.

 

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••