به گزارش سراج24، پوریا و سجاد دو پسرخاله و برادر رضاعی(شیری) اهل نورآباد ممسنی استان فارس،دو هم مدرسه ای و هم ‌دانشگاهی، دو رفیق و دو همکار، دو پسر ۲۲ ساله‌ای که از بچگی با هم بزرگ شدند و با هم تصمیم گرفتند که با نفتکش سانچی به سفر دریایی بروند و با این کار رفاقت 22 ساله خود را در حادثه سانچی جاودانه کردند. 16 دی ماه جاری در پی برخورد کشتی فله برچینی با نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات نفتی بود ، نفتکش ایرانی دچار انفجار و حریق شد.


در 9 روزی که این نفتکش در آتش می سوخت همه مردم ایران امید داشتند که 32 خدمه کشتی در جایی داخل کشتی در حال نفس کشیدن و در انتظار امدادرسانی باشند اما یکشنبه ۲۴ دی‌ ‌ماه امید مردم ایران ناامید شد و آتش نفتکش سانچی خاموش نشد و شعله‌های آن تا ارتفاع ۱۰۰ متری زبانه کشید و این نفتکش سوزان در عمق دریا غرق شد.


محل عروج دو دوست و پسرخاله استان فارسی فرسنگ‌ها دورتر از زادگاهشان و در اعماق آبهای بین ژاپن و چین است.


آیت الله عیدی پور،عموی پوریا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: پوریا و سجاد هر دو متولد سال 1374 هستند که رفاقتی دیرینه با یکدیگر داشته و حتی برادر رضاعی(برادری از راه شیرمادر) یکدیگر نیز محسوب می شدند و تمام طول دوران تحصیل خود را از مدرسه و دانشگاه که دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ بودند با یکدیگر سپری کردند و حتی دوره های تخصصی در محمود آباد و بندرعباس را نیز با همدیگر گذراندند.

**اولین سفر کاری، آخرین سفر زندگی
وی در ادامه با اشاره به اینکه، این دو حتی در دوران مرخصی و استراحت که به نورآباد می آمدند اوقات خود را با یکدیگر می گذراندند افزود: سجاد و پوریا بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی و پشت سر گذاشتن آزمون و گزینش بورسیه شرکت ملی نفتکش شدند و حتی پوریا باید زودتر از سجاد با کشتی دیگری اعزام می شد ولی تلاش کرد بماند تا کارهای اعزام سجاد نیز تکمیل شود و هر دو با هم به این سفر اعزام شوند که این امر نیز محقق شد و هر دو نخستین سفر خارجی و دریایی خود را با نفتکش سانچی رفتند و به کره جنوبی اعزام شدند که متاسفانه پس از حدود 24 روز از گذشت نخستین تجربه شان با نفتکش اولین سفر آنها تبدیل به آخرین سفر زندگی شان شد.


عموی پوریا عیدی پور با تشکر از همدردی مردم ایران بیان کرد: عزای سجاد و پوریا تنها متعلق به خانواده آنها نبود بلکه همه مردم ایران در این غم سهیم شدند به گونه ای که در طول این چند روز مردم استانهای فارس ، بوشهر ، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خلاصه از تمام نقاط کشور پیام های خود را به ما رساندند و اظهار همدردی کردند که این قدردانی بی نظیر بود و ما قدردان بزرگواری مردم ایران هستیم.


وی خطاب به دولتمردان و مسولان کشور گفت:‌ما خانواده جان باختگان نفتکش سانچی از مدیران دستگاه های اجرایی کشور اعم از وزارت امور خارجه ، سازمان بندر و کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش، وزارت رفاه ، کار و تامین اجتماعی و رئیس جمهوری درخواست داریم که تمام تلاش خود را به کار گیرند تا ابعاد مختلف این حادثه روشن شود.

**چشم به راه
عموی پوریا می گوید: با وجودی که رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری ، مردم و دیگر مسئولان کشور همگی برای ملوانان و خدمه نفتکش سانچی پیام تسلیت به خانواده ها ابلاغ کرده اند ما هنوز نتوانسته ایم مادر پوریا و سجاد را قانع کنیم که فرزندانشان جان باخته اند و آنها می گویند منتظر بازگشت آنها خواهند ماند و همچنان چشم به راه دوخته اند.

**ابهامات رفع شود
وی با تاکید بر تلاش مسئولان برای مطلع شدن خانواده ها از سرنوشت عزیزانشان می گوید: متاسفانه خیلی از فرصت طلب ها منتظرند تا نظام و دولتمردان کشور را به چالش بکشند که در شرایط کنونی این فرصت نیز فراهم شده و باید دولت ، رسانه ها و متخصصان امر در مورد ابعاد مختلف این حادثه شفاف سازی و افکار عمومی و خانواده های داغ دیده را توجیه کنند که علت این حادثه و سهل انگاری احتمالی به چه دلیل بوده است؟

عموی پوریا به این نکته نیز اشاره کرد: شاید ما فکر می کنیم که دولت خارجی سهل انگاری کرده و ممکن است از نظر تخصصی اینگونه نباشد ، باید همه جوانب این ماجرا از طریق رسانه های داخلی توسط مسئولان کشور برای مردم توضیح داده و همچنین فرصت شایعه پراکنی از معاندین کشور نیز سلب شود .
سیاوش عیدی پور پدر پوریا به خبرنگار ایرنا گفت: پوریا با عشق و علاقه وافری به تحصیل در این رشته پرداخت و در آزمونهای تحصیلی از دانشجویان ممتاز بود.


پدر در ادامه از عشق پدر و پسر سخن گفت و اظهار کرد: سعید یک جوان مومن، پاکدامن و محبوب خانواده بود و به شدت به وی علاقه داشتم و دارم. وی افزود: شرکت ملی نفتکش و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار پیگیر ماجرا بودند و با ما همکاری و با ارسال پیام تسلیت ابراز همدردی کردند اما ایکاش کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش در همان روز نخست تشکیل می شد و زمان از دست نمی رفت.


عیدی پور ادامه داد: ما در روزهای پس از حادثه آتش سوزی نفتکش سانچی با سردرگمی مواجه بودیم و فرضیه های مختلفی از ذهنمان می گذشت که آیا عزیزانمان همچنان در کابین موتورخانه کشتی بسر می برند یا اینکه با قایق نجات نفتکش را ترک کرده اند. پدر پوریا از سرنشینان کشتی سانچی معتقد است هنوز کورسویی از امید به بازگشت عزیزمان ما را به آینده امیدوار می کند.


عیدی پور با بیان این که من به پسرم افتخار می کنم که در راه خدمت به وطن جان سپرد افزود: از همه مردم که از گوشه گوشه ایران با تماس های تلفنی و ارسال پیام تسلیت ابراز همدردی کردند سپاسگرازم .

** فرزندم ،فرزند ایران است
عبدالله عبداللهی پدر سجاد نیز به خبرنگار گفت: از ابراز همدردی همشهریان ،هموطنان و اصحاب رسانه که جویای حال ما بودند سپاسگزارم. فرزند من متعلق به تمام ایران است و از این بابت افتخار می کنم.
عبداللهی درباره ویژگی رفتاری فرزندش اظهار کرد: سجاد از هر نظر، یک انسان مومن، فداکار، خوش اخلاق و مهربان بود و وابستگی خاصی به وی داشتم در تحصیل نیز دارای انگیزه و پشتکار بالایی بود.
وی ادامه داد: توقع و انتظار رسیدگی بیشتری به این حادثه داشتیم و این که گروه نجات در ساعات اولیه حادثه در محل حضور پیدا می کردند که اگر چنین می شد شاید سرنوشت به گونه دیگری رقم می خورد.
عبداللهی پدر این دانشجوی دریانورد ادامه داد: ما انتظار داریم که در خصوص این حادثه و ابهامات مطرح شده از سوی مسئولان شفاف سازی صورت گیرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری پس از وقوع این حادثه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای لازم انجام شود.
اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، چرا که نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.
در نهایت روز یکشنبه (24 دیماه) رسانه ها اعلام کردند که نفتکش سانچی عملا در حال غرق شدن است و اسامی خدمه کشتی نیز به عنوان جان باختگان اعلام شد.
شهرستان ممسنی به مرکزیت نورآباد در 158 کیلومتری غرب شیراز قرار گرفته است.
چهار نفر از جان باختگان حادثه آتش سوزی نفتکش سانچی از اهالی استان فارس بوده که این افراد مجید قصابی اروجی کاپیتان کشتی و اهل شهرستان پاسارگاد ، پوریا عیدی پور و سجاد عبدالهی اهل نورآباد ممسنی و سعید دهقانی اهل شهرستان اقلید بود.