به گزارش سراج24، او میافزاید: عدم شرکت در انتخابات با تحریم انتخابات دو ساحت کاملا متفاوت است و نمیتوان آنها را یکی فرض کرد. اصلاحطلبان همیشه به دنبال تعامل با قدرت و تاثیرگذاری بر نهادهای حاکمیتی بودند و بر آن تاکید داشتند. آنها همواره تلاش کردند تا از طریق صندوق رای اصلاحات در کشور را پیش ببرند.
*منظور کیانوشراد از «یک مقطع»! انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در سال ۹۰ است که جریان سیاسی خاص در اعتراض به حاکمیت و برای تأکید بر اینکه در قبال انتخابات ۸۸ موضع درستی گرفته، آنرا تحریم کرد.
صحبتهای کیانوشراد در این زمینه مصداق بهم ریختن کافه است زیرا در آن مقطع همه از چیزی به نام تحریم انتخابات توسط چپها صحبت کردند و کسی تصورش را نمیکرد که اصلاحطلبان ۸ سال بعد با ژست اینکه «تحریم با عدم شرکت فرق دارد» به صحنه بیایند...!
در اشاره به وقایع پیرامونی این تحریم لازم به ذکر است که معاریف اصلاحطلب طی ماهها و سالهای گذشته بارها درباره آن صحبت کردهاند.
چند ماه قبل، عبدا... نوری از فعالان چپ در همین رابطه گفته بود: برخی و از جمله من، در مقطعی بر این باور بودیم که قبل از اصلاح ساختاری در کشور، با شرکت در انتخابات، نتیجه ای حاصل نمیشود. با مرور زمان به این نتیجه رسیدیم با شرکت نکردن در انتخابات هم نتیجهای حاصل نخواهد شد.
عباس عبدی، از فعالان جریان خاص نیز چند سال بعد از سال ۸۹ درباره این واقعه نوشت: «چهار سال پیش در این روزها و ماههای پیش از آن چالشی اساسی میان اصلاحطلبان درگرفت و یک گروه طرفدار مشارکت در انتخابات مجلس نهم بودند. آنان طرفدار معرفی نامزد و رای دادن به آنان بودند. یک گروه دیگر با ادعای اینکه این بر خلاف هویت اصلاح طلبی است و با ادعای اینکه نامزدهای ما را تایید نمی کنند، شرکت نکردند. این چالش کمتر به عرصه عمومی کشیده شد و بیشتر در سطح جلسات خصوصی بود. کسانی که صدای بلندتری داشتند، طرفدار عدم مشارکت بودند...»
او تصریح کرده بود: «اکنون وقت حساب کشی از آن رفتار است. آن سرمایه ای را که خرج نکردند و رایی را که نداند، اکنون کجا رفته است؟ چه نفعی از آن حاصل شده است؟ هیچ. ولی ضررهایش را همه می دانیم. مجلسی که با ٤٠ رای متفاوت به سمت اعتدال و اصلاح طلبان تشکیل می شد، بسیاری از مشکلات را ایجاد نمی کرد یا آنها را حل می کرد. چرا شرکت نکردند؟»[۶]
حسین مرعشی، از مشاهیر حزب کارگزاران هم زمانی در اشاره تلویحی به تحریم انتخابات مجلس نهم توسط اصلاحطلبان گفت: «اگر در مقطعی هم کارگزاران در انتخابات غایب بوده، ناشی از شرایط سیاسی کشور بوده که در آن مقطع اصلاحطلبان همه غایب بودهاند.»
قبح ماجرای تحریم انتخابات مجلس نهم به حدی زیاد بود که اصلاحطلبان درباره آن مرتکب تناقضات فراوانی نیز شدند. کما اینکه در مقطعی این تحریم را تکذیب کردند و یا در مقطعی دیگر، تحریم را کار «افراطیون» خواندند!
در پرونده تحریم انتخابات مجلس نهم اما یک نکته محرز است و آن تسامح نظام اسلامی در مقابله با این رفتار دشمنانه است.
در واقع این رفتار در سایر نظامات سیاسی جهان صرفا مساوی با خیانت است اما نظام اسلامی امر مرجّح را در این دانست که با این رفتار اصلاحطلبان که ای بسا کمتر از فتنهگری نبود، هیچ برخوردی نداشته باشد.
آنچه کیانوشراد گفته است نوعی پروژه تغییر تاریخ و مفاهیم مرتبط با جریان چپ به نظر میرسد. چند روز قبل نیز علیرضا علویتبار، دیگر فعال سیاسی اصلاحطلب طی اظهاراتی گفته بود که تحصن و روزه سیاسی (که اصلاحطلبان در مجلس ششم مرتکب آن شدند) یک رفتار مسالمتجویانه و نه خشونتآمیز بوده است!
منبع:ایسنا