اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۱۶:۲۹
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۴۷
اذان مغرب ۱۹:۲۵:۲۰
طلوع آفتاب ۰۴:۵۶:۵۰
غروب آفتاب ۱۹:۰۵:۰۶
نیمه شب ۲۳:۱۱:۱۸
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۱۹:۲۸
آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار کاروان طلبگی «روایت فتنه»:

مسلمانان هیچگاه از نعمت ولایت بی‌نیاز نبوده‌اند/ انقلاب اسلامی ظرفیت بزرگ ولایت‌ فقیه را به وجود آورد

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه مسلمانان هیچگاه از نعمت ولایت بی‌نیاز نبوده‌اند، گفت: انقلاب اسلامی ایران ظرفیت بزرگ ولایت‌فقیه را به وجود آورد.

مسلمانان هیچگاه از نعمت ولایت بی‌نیاز نبوده‌اند/ انقلاب اسلامی ظرفیت بزرگ ولایت‌ فقیه را به وجود آورد

به گزارش سراج24،فارس نوشت؛به نقل از روابط عمومی کاروان طلبگی «روایت فتنه»، این کاروان بازخوانی 2 روزه خود از وقایع سال 88 را صبح روز پنج‌شنبه از مدرسه فیضیه قم و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کرد و در ادامه با حضور در مناطق فتنه‌خیز تهران در روز جمعه به روایت این فاجعه در سال 88 پرداخت.

دیدار اعضای کاروان با حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی

این کاروان در ابتدای حرکت خود با حضور در بیت حضرت آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، از بیانات ارزشمند این مرجع عالیقدر بهره برد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار بر لزوم شناخت نعمت‌های الهی تأکید کرد و گفت: بر اساس آموزه‌های دینی، ولایت اهل‌بیت معصومین(ع) بزرگترین نعمت خداوند است که باید با شناخت راه و روش ائمه طاهرین(ع)، این نعمت بزرگ را ارج نهاد.

وی افزود: ولایت فقیه در امتداد ولایت اهل‌بیت(ع) بوده و انقلاب اسلامی، نخستین حکومت دینی پس از حکومت امیر مؤمنان حضرت علی(ع) است؛ بنابراین باید با شناخت این انقلاب و ولی فقیه زمان، مواضع نظام اسلامی را پشتیبانی کرد.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه مسلمانان هیچگاه از نعمت ولایت بی‌نیاز نبوده‌اند، خاطرنشان کرد: ولی فقیه قائم مقام امام عصر(عج) بوده و باید فردی عالم به علوم دینی، عادل و با تقوا، همچنین شجاع در برابر دشمنان و خطرات باشد.

وی با بیان این‌که دشمن هر زمان با اسم و رسم و شمایل جدیدی هویدا می‌شود، تصریح کرد: کفار، مستکبران، منافقان، صهیونیست‌ها همواره دشمنان اسلام و مسلمانان بوده و با پدید آوردن فتنه‌های داخلی و خارجی، به دنبال ضربه زدن به اسلام هستند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی نامه امیر مؤمنان علی(ع) به مالک اشتر را جامع ترین منشور حکومت داری عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) در این منشور، توصیه‌هایی بیان فرموده‌اند که از جمله می‌توان به گرفتن مالیات از اغنیا، جهاد در برابر دشمنان، تعلیم و تربیت دانشمندان متدین و تلاش در آبادانی مملکت اشاره کرد.

وی این نامه را پرتویی از حکومت دینی در طول قرون و اعصار دانست و افزود: در کنار مطالعه این نامه مهم، شایسته است که برای شناخت و شکر نعمت ولایت فقیه و نظام اسلامی، کتاب‌های صحیفه نور و دفتر تبیان و نیز وصیت نامه امام خمینی(ره) را مطالعه کرد.

این مرجع تقلید به برکاتی از انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: این انقلاب ظرفیت بزرگ ولایت فقیه را به وجود آورد که خود آثار بزرگی همچون قلع و قمع شدن استبداد و استکبار را در پی داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوداتکایی، خودباوری، احیای فرهنگ جهاد و شهادت، بسیج و شناخت دشمنان مستکبر از جمله برکات انقلاب اسلامی است.

روایت فتنه در مدرسه فیضیه قم

در ابتدای برنامه‌های این کاروان روایتگری، حجت‌الاسلام موسوی، معاون پژوهش مؤسسه فتوت در حجره امام خمینی(ره)  مدرسه فیضیه قم اظهار داشت: از سختی‌های بسیاری که انبیاء الهی برای ترویج دین حق متحمل شدند، می‌توان دریافت که باطل همواره در برابر پرچم حق می‌ایستد و کار را برای جبهه حق دشوار می‌کند.

معاون پژوهش مؤسسه فتوت با بیان این‌که حضرت نوح پس از 900 سال تحمل سختی، حتی برخی از فرزندان خود را نتوانست به صراط مستقیم بیاورد، گفت: باطل برای مقابله با جبهه حق همواره خود را زینت می‌کند و تمام عیار در برابر آن می‌ایستد.

وی ادامه داد: فتنه همان دشمنی‌های باطل و عیادی شیطان در برابر جبهه حق است و رویارویی با فتنه، در حقیقت مقابله با شیطان و ترویج حق است.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه باطل با نمایش‌های خود راه صراط مستقیم را منسد می‌کند، ابراز کرد: مردم هیچ‌گاه نمی‌خواستند ونمی‌خواهند که زیر بار زور و استکبار باشند؛ اما همه انسان‌ها نقطه ضعف‌هایی دارند که شیطان از همان طریق، آنان را فریب داده و رام متطرفین می‌کند.

وی افزود: مردم اهل فسق و فجور نیستند اما به سبب ناآگاهی‌ها و ضعف‌هایی که دارند فریب شیطان و ایادی آن را می‌خورند؛ در این مرحله وظیفه مبلغان دین خدا بر آگاه سازی مردم و دعوت آنان به جبهه حق است.

معاون پژوهش مؤسسه فتوت با بیان این‌که آوردن مردم به صراط مستقیم، به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست، خاطرنشان کرد:‌ البته تبلیغ دین حق به سبب فطرت مردم بر حق طلبی، کار چندان دشواری هم نیست.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگینی که پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان علی(ع) برای هدایت مردم متحمل شدند، یادآور شد: حضرت محمد(ص) در این راه، دختران عزیز خود را به ازدواج فرزند ابولهب ملعون آورد و امام علی(ع) فرزند بزرگ خود امام حسن(ع) را به خواستگاری دختر دشمن خود فرستاد که در این راه، هم دختر پیامبر(ص) و هم امام حسن(ع) به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام موسوی همچنین با اشاره به هزینه‌هایی که امام خمینی(ره) برای به ثمر رسیدن انقلاب و دعوت مردم به جبهه حق متحمل شدند، تأکید کرد: به قدرت رساندن بازرگان و بنی صدر و جبهه ملی و نیز هشت سال دفاع در برابر لشکر قدرتمند صدام تنها بخشی از این سختی‌ها است.

وی گفت: اصل ماجرای فتنه از آن‌جایی آغاز می‌شود که رهبر معظم انقلاب به برخی از نخبگان امتیاز ندادند و در مقابل، سختی‌های بسیاری را متحمل شدند تا خواست مردم زیر پا نرود.

معاون پژوهش مؤسسه فتوت تصریح کرد:‌ فتنه 88 ایران را شش ماه آشفته کرد تا مردم پی به بطلان مسیر فتنه جویان بردند؛ اما اگر رهبر معظم انقلاب می‌خواستند، می‌توانستند دو روزه تمام فتنه را با استفاده از قدرت و نیروی نظامی جمع‌آوری کنند.

تجمع کاروان روایت فتنه در حیاط مدرسه فیضیه

در ادامه، طلاب و روحانیان کاروان «روایت فتنه» با حضور و تجمع در حیاط مدرسه فیضیه بر روشنگری و بصیرت افزایی نسبت به فتنه 88 تأکید کردند.

حجت‌الاسلام علی مهدیان از مسؤولان نشریه عهد در این تجمع اظهار داشت: فتنه هشت ماهه سال 88 تمام شد اما روایت گری و بررسی‌های ما برای آمادگی با فتنه‌های احتمالی پیش‌رو است.

وی ادامه داد: مسؤولیت از بین بردن فتنه، اولا بر عهده حوزه و روحانیت باز می‌گردد؛ باید با نگاه عمیق طلبگی و حوزوی خود به ماجرای فتنه بنگریم و آن را تحلیل کنیم.

حجت‌الاسلام مهدیان ابراز کرد: در فتنه 88 کسانی که باید بر سر بزنگاه، خود را نشان دهند، سکوت کردند و یا دیر سخن گفتند؛ طلاب و فضلا باید رفتارهای این‌گونه خواص را بررسی ماهیت شناسی کنند.

وی افزود: فتنه می‌توانست سریع‌تر تمام شود اما هشت ماه طول کشید که بخشی از علت آن به سکوت خواص و نخبگان بازمی‌گشت؛ کسانی که در پازل انقلاب بازی نکردند تا در فضای تصمیم گیری مردم نقش داشته باشند.

حضور در مقبره شهید مفتح حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

حجت‌الاسلام فاطمی صدر رییس مؤسسه روایت وتر در سومین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه که پیش از ظهر پنج‌شنبه در مقبره شهید مفتح در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان این‌که دلواپسان نظام اسلامی از ماه‌ها قبل از انتخابات سال 88 یقین به کودتایی مخملی از سوی جبهه باطل داشتند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با نام گذاری فتنه بر وقایع سال 88، برداشت ما از آن اتفاقات به عنوان کودتا را تغییر دادند.

وی با بیان این‌که فتنه بدنه مردمی دارد و در ذهن مردم شکل می‌گیرد، ادامه داد: نوع برخورد با فتنه به طور کلی و اساسی با کودتا متفاوت است.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: در فتنه نمی‌توان دنبال حق گشت چون حق نامعلوم می‌شود؛ بنابراین در چنین اتفاقاتی باید باطل را پیدا کرد؛ با در نظر گرفتن روایات خرد و نیز رصد اتفاقات پیش‌رو، می‌توان باطل را از میان دو طرف دعوا معین کرد.

وی با تأکید بر اهمیت رصد روایات خرد رویارویی جبهه حق و باطل، افزود: اگر بخواهیم فقط به وقایع 88 بپردازیم، دیگر به شیخ فضل الله نوری و شهید دیالمه و شهید آیت کاری نخواهیم داشت.

رییس مؤسسه روایت وتر خاطرنشان کرد:‌ برجام به خودی خود روایتش واضح و مشخص است اما باید مشخص کرد که آیا برجام صلح حدیبیه و فتح الفتوح است؟ تعبیر برجام یعنی الصاق خرده روایت در دل ابر روایت که بفهمیم چه اتفاقی افتاده است؟

وی یادآور شد: دشمن سعی دارند که روایت خودشان از فتنه را بیان کنند و ما هم در تلاشیم تا روایت خودمان را بیان کنیم؛ این به معنای جنگ روایت فتنه از سوی حق و باطل است.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر تأکید کرد: اگر فتنه را ماهیتی بدانیم که حق و باطل در آن گم می‌شود، می‌توانیم بفهمیم که نامفهوم و نامعلوم بودن قضیه هسته‌ای، اتفاقی همچون بر سر نیزه رفتن قرآن است که حق و باطل در آن گم شده بود.

رییس مؤسسه روایت وتر با تأکید بر این‌که ما در فتنه 94 به سر می‌بریم، گفت: اتفاقات بزرگ روایت ساده ای دارد؛ اگر اتفاق بزرگ است و ما نمی‌توانیم از آن روایتی داشته باشیم، نشان می‌دهد که روایت ما دچار خدشه است.

وی با بیان این‌که تصویر واضحی از فتنه 67 وجود ندارد، تصریح کرد: وقتی خرده روایات از عملیات 20 نفره عراق برای اسیر کردن شهید علی هاشمی (فرمانده سپاه سال 67) که فرمانده 20 هزار نفر بوده است و شهادت ایشان بر سر نقطه مرزی ایران و عراق و نیز سقوط جزایر مجنون را مرور می‌کنیم، در می‌یابیم که روایت دقیقی از فتنه 67 وجود ندارد.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر وی با بیان این‌که دستگاه و چارچوب و پازلی وجود ندارد که حوادث را به هم ربط دهد، عنوان کرد: اگر چارچوب فهم وجود نداشته باشد، دچار دردسر می‌شویم همان‌طور که فهم دقیقی از فتنه 67 وجود ندارد.

وی اظهار داشت:‌ اگر با خورده روایت‌ها درگیر شویم، دفترچه‌ای از خاطرات پیدا می‌شود و نتیجه آن پیگیری 10 سال به سال فتنه است.

رییس مؤسسه روایت وتر با بیان این‌که حق در فتنه هسته‌ای ناپیدا است، عنوان کرد: روایات، چارچوب‌های کلان و خرد درک امور را به ما می‌دهد و می‌توانیم از قطعات کتاب‌های تاریخی به یک درک برسیم.

وی ادامه داد: کلید واژه فتنه 94 می‌تواند تعلیق باشد؛ اما این تعلیق ممکن است تعلیق سانتریفیوژ باشد و ممکن است تعلیق غنی سازی و یا حتی تعلیق هسته‌ای و تعلیق ساخت موشک باشد اما با دقت بیشتر درمی‌بابیم که هدف تعلیق فعالیت‌ها و پیشرفت نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: روز اربعین حسینی در نیجیریه، 5 میلیون نفر، فاصله 180 کیلومتری را به سوی پرچم سید الشهدا پیاده روی می‌کنند که این پرچم در همان مسجدی نصب شده که در چند روز اخیر، با خاک یکسان شد.

وی افزود: با رصد جریانات و خرده روایات در می‌یابیم که میرحسین موسوی تصمیم داشت تا با رییس جمهوری اهدافی را دنبال کند؛ و آن اهداف امروز به وسیله دولت آقای روحانی دنبال می‌شوند.

رییس مؤسسه روایت وتر خاطرنشان کرد:‌ فتنه جاری سال 94 بازتولید فتنه 88 در قالب فتنه 67 است که همان تعلیق جمهوری اسلامی است.

وی با بیان این‌که ترکیب حکومت اسلامی، دو شأت صورت و صیرورت دارد، افزود: صورت و دستآورد ما جمهوری اسلامی است و صیرورت و روند رشد آن غنی سازی است.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: فتنه جاری بر سر این است که غنی سازی و صیرورت و انقلاب را از جمهوری اسلامی بگیرند تا دیگر رشدی صورت نگیرد؛ با پیش فرض سنت امام خمینی(ره)، میخواهند حرکت را بگیرند.

روحانی‌سازی، ساز و کار دشمن برای نفوذ و ضربه به انقلاب

در ادامه آقای مقدم شهیدانی پژوهشگر تاریخ و استاد حوزه علمیه در مقبره شهید مفتح در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: امیر مؤمنان علی(ع) به مالک اشتر توصیه می‌کنند که تکیه گاه خود را از خواص قرار ندهد و از توده مردم برای تکیه استفاده کند چراکه خواص پرهزینه و غیرقابل اعتماد هستند.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: برخی از خواص تنها به برکت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دیده شدند و به چشم آمدند؛ اما در نقاط بزنگاه سکوت می‌کنند و به صورت ضمنی، انحرافات بزرگ را تأیید می‌کنند.

وی ادامه داد: خواصی که در جامعه به عنوان نخبه و قشر پیش‌رو مطرح هستند، نمی‌توان چندان اتکایی به آنان داشت؛ امام خمینی(ره) هم کمتر به خواص تکیه می‌کردند.

مقدم ابراز کرد: اگر گره فکری مردم باز شود تا حق و باطل را از هم تشخیص دهند، حتی مخالف‌ترین آنان هم نسبت به فتنه موضع گیری می‌کنند همان‌طور که روز عاشورای 88 همگان پی به انحراف راه فتنه بردند.

وی افزود: طاغوت معنای همان خواست مستکبرانه‌ای است که سال 88 از سوی برخی صورت گرفت تا رهبر معظم انقلاب، انتخابات را مردود دانسته و خواسته آنان را رهگیری کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حذف مردم جزو اصول اساسی جریان مقابل حق است که این اتفاق به وفور در دولت تدبیر و امید موج می‌زند؛ از جمله می‌توان به سخنانی از سریع القلم اشاره کرد.

وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) همواره حزب را شوم می‌دانستند و از آن رویگردان بودند، یادآور شد: تمام جریانات سیاسی به واسطه این‌که پایگاه اجتماعی نداشتند، به سوی روحانیت و امام خمینی(ره) آمدند.

مقدم با اشاره به اقسام روحانیان منحرف، ابراز کرد: برخی از روحانیان جعلی بوده و بدون هرگونه سوادی عمامه می‌گذارند تا بتوانند به قدرت رسیده و انحراف ایجاد کنند.

وی گفت: برخی دیگر از روحانیان که سواد بالایی داشته و در جوار اساتید برجسته‌ای تربیت شده‌اند، پس از مدتی منحرف می‌شدند و همراه با ایجاد شبهه و تحریف، عمامه را هم کنار گذاشته و اثری از زی طلبگی برای خود نگاه نمی‌دارند.

این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد:‌ سید ابوالفضل زنجانی که با شهید مطهری و علامه طباطبایی، حمایت از فلسطین را آغاز می‌کند اما حسن فعلی افعال او، جهت فاعلی او را درست نمی‌کنند؛ از همین رو سید ابوالفضل زنجانی با ورود در جبهه ملی، به آن اعتبار بخشید.

وی با بیان این‌که پروژه روحانی سازی مشروطه هنوز همچنان ادامه دارد، تأکید کرد: البته گاهی هم جریان مقابل از روحانیان مطرح در راستای منافع خود استفاده می‌کند و آنان را از آن خود معرفی می‌کند.

مقدم عنوان کرد: همراهی کوتاه شهید مطهری با نهضت آزادی که به سرعت پایان یافت، سبب شد تا چندی پیش مقاله‌ای منتشر شود و بگوید، تندرویان انقلابی همان مارکسیسم اسلامی بوده و شهید مطهری که با نهضت آزادی ارتباط داشته را به شهادت رسانده‌اند.

وی اظهار داشت:‌ فراماسونری تلاش می‌کند که سید جلال را از خود معرفی کند؛ هر اتفاقی که در کشور افتاده و قرار است بیفتد، کار روحانیت در میان آن بوده است.

روایتگری و ذکر مصیبت هادی خادم الحسینی، مداح اهل‌بیت(ع)

در ادامه مراسم، هادی خادم الحسینی، مداح اهل‌بیت(ع) و فعال سیاسی در مقبره شهید مفتح در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) طی سخنانی اظهار داشت: موضع جریان فتنه در سال 88 مشخص بود اما ناراحتی من از جریان حزب الله بود که وحدت رویه مناسبی نداشتند.

وی ادامه داد: جریان حزب‌الله در فتنه 88 حرکت میدانی منظم و واحدی نداشت؛ از این رو نتوانست پیش‌رو باشد و نمی‌دانست چطور باید دفاع کند.

خادم با بیان این‌که جریان فتنه به صورت شبکه‌ای عمل می‌کرد و همگی از اشخاص هماهنگ شده‌ای دستور می‌گرفتند، ابراز کرد: جریان حزب‌الله باید در اتفاقات احتمالی پیش‌رو، میدان تصمیم گیری واحد و مشخصی داشته باشد.

شایان ذکر است، آقای خادم در پایان این بخش از روایتگری، به ذکر مصیبت اهل‌بیت معصومین(ع) پرداخت.

حضور در مقبره شیخ فضل الله نوری و روایتگری تاریخ مشروطه

حجت‌الاسلام عبداللهی پژوهشگر تاریخ اسلام و انقلاب در ششمین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه که ظهر پنج‌شنبه در مقبره شیخ فضل الله نوری برگزار شد، اظهار داشت: جریان حزب الله باید بزرگان و نقاط عطف خود در تاریخ را بشناسد؛ از این رو شایسته است که شخصیت و علت شهادت شیخ فضل الله نوری را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: جریان نفوذ نخست یک نفر، یک نفر وارد می‌شود و چنانچه دیده نشود، تعداد آن بیشتر می‌شود؛ نفوذی در هر جامعه‌ای با ظاهری شبیه بزرگان آن جامعه وارد می‌شود و از این رو، در نظام جمهوری اسلامی با ظاهر طلبگی و به شکل صاحبان مقام وارد می‌شوند.

حجت‌الاسلام عبداللهی با بیان این‌که بدترین اتفاق زمان مشروطه، ورود نفوذیان و یارگیری آنان بود، ابراز کرد: جریان نفوذ در نخستین فعالیت‌های خود، فضای رسانه را از آن خود می‌کند که این اتفاق در زمان مشروطه به بدترین شکل اتفاق افتاد.

وی با بیان این‌که شیخ فضل الله نوری مجتهد برجسته تهران بوده و مقلدان بسیاری داشته است، افزود: این مجتهد برجسته، از معدود افرادی بود که نفوذیان را شناخت و آنان را به مردم شناساند.

محقق دفتر مطالعات تاریخ خاطرنشان کرد:‌ در جریان مشروطه، نفوذیان کینه شیخ فضل الله نوری را در دل گرفتند و به سبب سکوت بزرگان، توانستند به مرور زمان منصب‌ها را به دست گرفته و شرایط شهادت این مجتهد برجسته را فراهم کنند.

وی یادآور شد: در زمان مشروطه، جریان سکولار آزادی‌خواه تمام مخالفان خود را کشتند و کسی را باقی نگذاشتند؛ شیخ فضل الله نوری تنها یکی از شهدای مشروطه است.

حجت‌الاسلام عبداللهی با تأکید بر این‌که شیخ علی فومنی، مسعود شیخ الاسلام و شیخ فضل الله نوری تنها برخی از شهدای مشروطه هستند، بیان کرد: موج رسانه‌ای و تبلیغات نفوذیان مشروطه به جایی رسید که شیخ فضل الله نوری که از محبوبیت فراوانی نزد مردم برخوردار بود، در میدانی در تهران اعدام می‌شود و همگان کف می‌زنند.

وی با بیان این‌که در طول تاریخ تنها روحانی و نماد دینی که محکوم به اعدام شد، شیخ فضل الله نوری بود، گفت: این اتفاق بزرگ به سبب نفوذ دشمن و غلبه بر فرهنگ و سیاست کشور بود.

دیدار با سعید جلیلی

کاروان روایت فتنه عصر روز پنج‌شنبه برای ادامه برنامه‌های خود جهت روایتگری وقایع سال 88 عازم تهران شد و در نخستین برنامه خود در تهران، در نشستی با حضور سعید جلیلی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

جلیلی در این سخنرانی طی بیاناتی اظهار داشت: لفظ بحران در نگاه سیاسی به آشفتگی و شرایط به هم ریخته‌ای گویند که اگر با استفاده از نیروی قهریه به حالت نخست بازگردد، برطرف می‌شود؛ اما فتنه آمیختگی حق و باطل را گویند که مردم را از حقیقت دور می‌کند و راه مقابله با آن، استفاده از قدرت قهریه نیست.

وی ابراز کرد: نگاه دینی همواره در پی این است تا جامعه به سوی حق و حقیقت سیر کند تا امنیت پایدار بر مبنای عدالت و حقیقت تحقق یابد.

جلیلی افزود: حقیقتی که بر مبنای مردم سالاری دینی شکل گرفت، باید با فضای فتنه غبارآلود می‌شد تا به باد فراموشی سپرده شود.

وی عنوان کرد: ایجاد فتنه امر جدیدی در نظام اسلامی نبود و حتی قبل از انقلاب اسلامی هم بارها علیه جبهه حق شکل گرفته بود اما تفاوت فتنه 88 با سایر فتنه‌های انقلاب اسلامی در این بود که چهره‌های شاخص نظام، پیاده‌روان دشمن را شکل داده بودند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: از آن‌جایی که جنس فتنه متفاوت از بحران است، با ساز و کار نظامی حل نمی‌شود؛ بلکه حل کردن آن نیازمند بصیرت و صبر و علم به مواضع حق است؛ این امر در رفتار رهبر معظم انقلاب هویدا بود.

حضور در ناحیه مقاومت حمزه سیدالشهدا(ع)

در ادامه، کاروان روایت فتنه با حضور در ناحیه مقاومت حمزه سید الشهداء(ع) که سال 88 مورد تعرض فتنه گران قرار گرفته بود، از روایتگری یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی درباره جزئیات وقایع هجوم فتنه گران به پایگاه‌ها و ناحیه‌های بسیج بهره مند شدند.

مباحثه طلبگی درباره نقش روحانیت در بصیرت افزایی و مقابله با فتنه‌های پیش‌رو

طلاب و روحانیان کاروان «روایت فتنه» صبح امروز جمعه در مباحثه‌ای طلبگی به نقش روحانیت در دفاع مقدس و وظیفه این قشر در فتنه‌های پیش‌رو پرداختند.

یکی از روحانیان حاضر در این مباحثه با بیان این‌که نقش روحانیت در دفاع مقدس کمتر بیان می‌شود، افزود: شهید فنوتی یک روحانی شیعه حاضر در جبهه‌های جنگ بود و به قدری در پیشبرد جنگ اثرگذار بود که عراقی‌ها برای شهید کردن او، جمجمه سرش را برداشتند، با عمامه خودش اعدامش کردند و در نهایت، اطراف پیکر این روحانی شهید، به شادی و پایکوبی پرداختند.

همچنین یکی از طلاب با بیان این‌که فتنه گران از ابتدا تصمیم به انحراف نداشتند، افزود: بر ما لازم است تا سیر انحراف فتنه گران را بررسی کنیم تا مسیر زندگی خود را از گزند چنین حوادثی حفظ کنیم.

وی با بیان این‌که شدیدترین حملات فرهنگی به مراجع تقلید و قشر روحانیت صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تنها کسی که می‌تواند القائات دشمن و فتنه گران را خنثی کند، ما روحانیان و طلبه‌ها هستیم.

یک روحانی حاضر در این مباحثه عنوان کرد: تمامی راویان اردوی سال پیش کاروان بدون هماهنگی اما به اتفاق تر تمام نشدن فتنه تأکید داشتند و اسال هم همگی بدون هماهنگی پیشین، بر نقش روحانیت در فتنه‌ها و روشنگری مردم تأکید داشتند؛ این وظیفه مهم طلاب در شرایط کنونی را می‌رساند.

همچنین یک روحانی سید در بیاناتی بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: با توجه به روایتی از امام معصوم(ع) کسی که نهی از منکر نمی‌کند، در حکم میت است؛ همچنین با توجه به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) مؤمنی که نهی از منکر نمی‌کند، بی دین است؛ از این دو روایت می‌توان نتیجه گرفت، کسانی که در اصلاح امور جامعه تلاش نمی‌کنند، در حکم میت بی دین هستند.

یکی دیگر از روحانیان جاضر در مباحثه طلبگی کاروان روایت فتنه ابراز کرد: ریشه هر مشکلی که در طول انقلاب اسلامی در این نظام به وجود آمد، به طلاب و روحانیانی باز می‌گردد که از راه حق منحرف شده و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه خود قرار ندادند.

وی با بیان این‌که طلاب و روحانیان باید در راستای اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب حرکت کرده و موضع گیری کنند، گفت: هشت ماه فتنه برای رشد و بلوغ فکری مردم صورت گرفت تا عوام مردم به مبانی اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب دست یابند اما هنوز هم، عده‌ای از طلاب به این اندیشه‌های ناب دست نیافته‌اند.

در ادامه این مباحثه، یکی از طلاب تصریح کرد: تردیدی نسبت به نقش روحانیت در فتنه‌ها وجود ندارد؛ اما این وظیفه، اولا و بالذات، تغذیه فکری و به حرکت در آوردن مردم است اما امروز در نظام فکری حوزه علمیه خلأ بزرگی در این خصوص وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه فتنه پایان نیافته و امروز هم در فتنه به سر می‌بریم، بیان کرد: وظیفه اصلی طلاب و روحانیان، مدیریت کردن جریان فتنه کنونی است.

این طلبه تصریح کرد: اینکه کسی بیندیشد وظیفه کنونی‌اش حضور در جبهه‌های جنگ سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س) است، ساده اندیش است؛ وظیفه اصلی روحانیت مدیریت فتنه‌ها و هدایت اندیشه‌های مردمی است.

یکی دیگر از طلاب در این مباحثه به آسیب‌های وارد شده به عده معدودی از بسیجیان و روحانیان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بسیجیان و به ویژه روحانیان نباید از نگاه بالا به مردم بنگرند؛ گاهی اوقات با رفتارهای تند و تدبیر نشده، باعث دور شدن مردم از دین و انقلاب می‌شویم.

وی افزود: روحانیان موظفند تا علاوه بر رفتار صحیح با مردم، بسیجیان را هم خط دهی کرده و نگذارند که رفتارهایی سبب دور شدن مردم از انقلاب اسلامی شود.

در ادامه یکی دیگر روحانیان در سخنانی به حدیثی درباره فتنه اشاره و اظهار داشت: امیر مؤمنان علی(ع) در حکمت نخست نهج البلاغه می‌فرمایند «در زمان فتنه همانند بچه شتر رفتار کنید که نه پشتی دارد که به کسی سواری دهد و نه پستانی دارد که کسی از او شیر بدوشد.»

وی ادامه داد: فتنه به معنای مشتبه شدن حق با باطل است که در این شرایط مسیر گم می‌شود و باید ملاکی برای تشخیص حق و باطل وجود داشته باشد؛ بر اساس روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) در زمانی که فتنه‌ها مانند قطعه‌های شب ظلمانی به شما هجوم آورد، بر شما باد که به قرآن پناه ببرید تا از این فتنه‌ها در امان بمانید.

روایتگری حوادث روز عاشورا جنب پل کالج

صبح جمعه اعضای کاروان به سمت پل کالج حرکت کردند تا روایت حوادث ظهر عاشورا و وقایع تلخ زیر پل کالج را استماع کنند.

محمد ذوقی مسئول سیاسی بسیج دانشگاه تهران وقت در سال 88 صبح روز جمعه در ادامه برنامه‌های کاروان طلبگی «روایت فتنه» جنب پل کالج تهران اظهار داشت: مسأله انتخابات 88 با توده مردم گره خورد که در انتخابات‌های دیگر بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: پیش از انتخابات سال 88 موارد کمی از آشوب و آتش زدن سطل‌های زباله در تهران مشاهده می‌شد؛ اما نخستین حرکت میدانی آشوب گران، شب انتخابات صورت گرفت که عده‌ای با جمعیتی حدود 2 هزار نفره و به صورت منسجم راه‌پیمایی می‌کردند و علیه رهبر معظم انقلاب، شعار می‌دادند.

ذوقی خاطرنشان کرد: فتنه گران در دومین حرکت میدانی خود، شام انتخابات در میدان ولی‌عصر(عج) به مردم عادی حمله می‌کردند و به برخی از بانوان آسیب می‌رسانند.

وی با اشاره به برخی از مشاهدات خود نسبت به آشوب‌های بعد از انتخابات و بی حرمتی فتنه گران، افزود: نوع رفتارها و آشوب‌های خیابانی فتنه گران به وضوح بیانگر این بود که عده‌ای در این میان، تعلیم دیده نسبت به جنگ خیابانی هستند.

این فعال سیاسی همچنین به فتنه‌گری دشمن در روز عاشورا اشاره کرد و افزود: روز عاشورا عده‌ای نقاب زده و آشوب‌گر به خیابان‌ها آمده بودند و ایستگاه‌های صلواتی و پرچم‌های حسینی(ع) را به آتش می‌کشیدند؛ تا این‌که هیأت عزاداری حاج سعید حدادیان برای عزاداری به بیرون آمدند و آشوب گران به آنان حمله ور شدند.

وی بیان کرد: روز عاشورا به صورت ناشناس به جمع برخی از فتنه گران وارد شدم و شنیدم که با یکدیگر صحبت می‌کردند و اسامی مستعاری را به زبان می‌آوردند که چه دستوری از آنان رسیده و باید عملی شود!

ذوقی ادامه داد: روز عاشورا یک مرتبه آشوب گران به سوی یک خانم محجبه و فرزند شیرخوارش حمله ور شدند و آن‌قدر به او سنگ پرانی کردند تا او را فراری دادیم؛ البته این تنها تعرض آنان به بانوان محجبه نبود و بارها این عمل فجیع را تکرار کردند تا جایی که دیدم یک بانو را برهنه می‌کردند و او را کتک می‌زدند.

وی گفت: یکی از فتنه گران را دیدم که پرچم حضرت اباالفضل را به مواضعی از بدن خود می‌کشید تا نهایت بی احترامی به این ساحت مقدس را انجام داده باشد.

فرهنگ‌سازی، نهادسازی و شبکه‌سازی فتنه 88

قره‌باغی تحلیلگر سیاسی بعد از ظهر جمعه در بخشی از برنامه‌های کاروان طلبگی «روایت فتنه» در ساختمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: برنامه فتنه در طول 20 سال طراحی شد و این سخن را سروش نیز پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب، تأیید کرد.

وی با بیان اینکه برنامه فتنه در نظر دشمن یک کودتای مخملی و طراحی شده بود، افزود: انقلاب‌های مخملی در سه مرحله فرهنگ سازی، نهاد سازی و شبکه سازی صورت می‌گیرد که مرحله نخست آن به مدت 20 سال طول کشید.

این تحلیلگر سیاسی ابراز کرد: نهادسازی فتنه 88 از طریق راه اندازی ده‌ها و صدها «ان جی یو» در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی صورت گرفت.

وی با تأکید بر این‌که دوره نهاد سازی با راه اندازی حجم بالای «ان جی بو»ها صورت گرفت، افزود: راه اندازی ان جی یو بدون قید و شرط است اما ادامه فعالیت‌های آنان پایبندی به منشور حقوق بشر است که این امر، مقدمات شبکه سازی‌ها را فراهم می‌کند.

قره باغی با بیان این‌که عمل کردن مردم یک کشور به منشور حقوق بشر به معنای نابودی آن کشور است، گفت: افرادی که ان جی یو تأسیس می‌کردند، ابتدا وابستگی مالی پیدا می‌کردند و در مدت زمان، از لحاظ اعتقادی نیز وابسته می‌شدند.

وی عنوان کرد: آن‌چه که در سال 88 اتفاق افتاد، قرار بود که در سال 84 اتفاق افتد؛ شاید یکی از دلایل تأخیر آن به سال 88 عدم اطمینان به موفقیت این شبکه سازی باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این‌که دشمنان خارجی سال 84 رنگ سبز را برای کودتای پیش‌رو انتخاب کرده بودند، بیان کرد: آتش دهی و بحران نمایی سال 88 از بعد انتخابات 84 آغاز شد و حتی هر 9 روز یک بحران برای دولت آقای احمدی نژاد ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: رأی آوردن آقای احمدی نژاد در سال 84 با شعارهای دینی و ولایت مداری، امری باورنکردنی بود و فرهنگ سازی و گفتمان اصلاحات را دچار شکست کرد؛ گفتمانی که سال 76 از آن به عنوان یک انقلاب یاد می‌کردند.

قر‌ه‌باغی در بخش دیگری از سخنانش به اهداف استکبار در خصوص تحمیل جنگ عراق علیه ایران اشاره و اظهار داشت: دشمنی که جنگ جهانی علیه ایران را آغاز کرد، از سال دوم جنگ پیاپی به دنبال صلح بود و از طرف دیگر، امام خمینی(ره) به شدت با صلح مخالفت می‌کردند؛ چراکه دفاع مقدس، انقلاب را به جهان صادر می‌کرد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در زمان دفاع مقدس شدیدا به دنبال صلح و تحقق خواسته‌های دشمن بود، افزود: در سال 88 نیز این شخصیت سیاسی همزبان دشمن شده بود و قائل به تقلب در انتخابات بود.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه چهارسال دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد برای اصلاح طلبان 40 سال طول کشید، عنوان کرد: تلاش‌های بسیاری که این قشر کرده بودند برای فرهنگ سازی، نفوذ به بیوت مراجع و دستگاه‌های سیاسی جهت ترویج فرهنگ، با ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بر باد رفت.

وی تأکید کرد: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که ولی فقیه نمی‌تواند هر سخنی را به زبان بیاورد؛ اما با یکایک مثال‌هایی که می‌زند و الفاظی که به کار می‌برد، اراده دقیق خود را بیان می‌کند.

قره باغی خاطرنشان کرد: چنانچه جامعه ظرفیت و گنجایش یک سخن و حقیقت را نداشته باشد، نمی‌توان آن سخن را به زبان آورد؛ اما می‌توان در قالب سخنانی دقیق، مفهوم را ابلاغ کرد.

وی با بیان این‌که فتنه 88 فتنه جمل بود، ادامه داد: دشمن در فتنه جمل تمام عیار حاضر شد اما فتنه صفین که بسیار عمیق‌تر از فتنه جمل بود، هنوز در پیش‌روی نظام اسلامی است.

این تحلیل گر سیاسی بیان کرد: همان‌طور که جریان شریعتمداری در سال 57 جریان آنتی تز انقلاب اسلامی بود، امروز هم آقای هاشمی‌رفسنجانی جریان آنتی تز انقلاب در شرایط کنونی است.

وی ابراز کرد: انقلاب‌های رنگی همواره از طریق آنتی‌تزهای انقلاب‌های پیشین بر می‌خیزند و این بالاترین و دقیق‌ترین سناریوی دشمن است؛ آقای هاشمی‌رفسنجانی خواسته یا ناخواسته در سناریوی دشمن بازی می‌کند.

قره‌باغی گفت: عناصر شاخص فتنه می‌پندارند که گریزی از جهانی سازی نیست؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب به هیچ‌وجه این سخن را قبول دارند و بر فرض نبود گریز از جهانی سازی، معتقدند که ترسی از مرگ وجود ندارد.

وی افزود: فتنه گران به این باور و تحلیل غلط رسیده‌اند که بدون ارتباط با آمریکا، امکان پیشرفت وجود ندارد؛ بنابراین اگر خبرگان را تصرف کنند، با محمل قانونی در مقابل رهبر معظم انقلاب می‌ایستند.

نقش دانشگاه تهران در فتنه 88

امیرحسین ثابتی مسئول بسیج وقت دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال 88 ظهر جمعه در بخشی از برنامه‌های کاروان طلبگی «روایت فتنه» در ساختمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به نقش دانشگاه تهران و تشکل‌های دانشگاهی در فتنه و تحولات عمده نظام اسلامی اظهار داشت: عده‌ای می‌پندارند که دانشگاه تهران تنها در روز 16 آذر 88 پایگاهی برای فتنه جویان و رویارویی با جبهه حق بوده است در حالی که حوادث مربوط به فتنه در دانشگاه تهران، از اوایل بهار سال 88 آغاز شد.

وی ابراز کرد: انجمن اسلامی دانشگاه تهران، قدیمی‌ترین انجمن اسلامی کشور است و سبقه آن به دهه 1320 باز می‌گردد اما این انجمن پس از انقلاب اسلامی تبدیل به پایگاه جناح چپ شد و نقش کلیدی در فتنه 78 و 88 داشتند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به شدت رودرروی یکدیگر قرار دارند، گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، دانشجویان بسیجی و در راه امام و انقلاب اسلامی را دور هم آورده است.

وی با بیان این‌که درگیری‌های فتنه جویان در دانشگاه تهران، چندین مرتبه در ایام تبلیغات انتخاباتی باعث تشنج در این دانشگاه شده بود، عنوان کرد: روزهای بعد انتخابات، عده بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران با نگاهی بهت زده به بسیجیان دانشگاه می‌نگریستند و برخی از آنان اعتقاد به تقلب در نتیجه انتخابات داشتند.

ثابتی بیان کرد: روز 23 خردادماه 88 جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران راهپیمایی اعتراض آمیزی را از دانشگاه آغاز کردند و به سوی وزارت کشور حرکت کردند؛ در میانه راه افرادی نقاب زده به میان جمعیت می‌آمدند و سطل‌های زباله اطراف را به میانه خیابان می‌آوردند تا آنان را به آتش بکشند.

وی در ادامه به شواهد عینی خود از اغتشاشات بعد از انتخابات 88 اشاره و خاطرنشان کرد: درگیری‌ها و اغتشاشات فتنه جویان و تشنج شهر تهران بهانه‌ای شد تا دانشگاه تهران و امتحانات ترم از سوی یکی از منتسبین به جریان فتنه تعطیل شود.

نویسنده کتاب روزشمار هشت ماه دفاع مقدس عنوان کرد: ششم مهرماه که آقای احمدی نژاد برای سخنرانی به دانشگاه تهران آمد، عده‌ای حدود 300 تا 400 نفر از معتقدین به تقلب در انتخابات، دست به اعتراض و شعار زدند؛ و این امر سبب شد تا عده‌ای از دانشجویان بسیجی نیز به عرصه آمده و بر حفظ منافع نظام اسلامی شعار دهند.

وی گفت: همچنین روز 13 آبان که دانشجویان بسیجی به لانه جاسوسی رفته بودند، عده‌ای از دانشجویان فتنه گر، فتنه را از دانشگاه آغاز کردند و ادامه آن که منجر به آشوب شد، خارج از دانشگاه پیگیری شد.

ثابتی خاطرنشان کرد: 16 آذر دانشگاه تهران همیشه معروف بوده است؛ اما سال 88 تمام معترضان، مارکسیسم‌ها، لیبرال‌ها و انجمن اسلامی یک‌پارچه شدند و با ایستادگی در برابر بسیج دانشجویی دانشگاه، آّشوب گری را آغاز کردند.

وی با بیان این‌که 16 آذر 88 صحنه کارزار دانشگاه تهران بود، تصریح کرد: در این روز، شعارهای بسیار تندی علیه انقلاب و مقدسات نظام اسلامی سر داده شد که در تمام اغتشاشات 88 تا آن زمان، بی سابقه بود.

این فعال سیاسی افزود: عصر 16 آذر ساعت به ساعت فضای دانشگاه متشنج‌تر می‌شد تا جایی که درگیری‌های بسیاری در دانشکده‌ها و رویارویی فتنه جویان و بسیجیان صورت گرفت و چندین نفر صدمه دیدند.

وی با بیان این‌که عده بسیاری از دانشجویان، پاره شدن عکس امام خمینی(ره) را منکر بودند، عنوان کرد: چند تن از دوستان پاره شدن عکس از سوی یکی ازافراد انجمن اسلامی را دیده بودند اما حتی اگر این اتفاق هم نیفتاده باشد، این عده ماه‌ها بود که با اندیشه امام راحل مبارزه می‌کردند.

ثابتی با بیان این‌که تشنج‌ها و اغتشاش‌ها بعد از 16 آذر در دانشگاه تهران آرام گرفت، بیان کرد: این فضا روز به روز آرام‌تر می‌شد تا این‌که در روز وفات آیت‌الله منتظری، دانشگاه را سیاه پوش کردند و خرما و حلوا پخش می‌کردند.

وی ادامه داد: آخرین اتفاقات 88 مربوط به فتنه در دانشگاه تهران به ایام عاشورا تا 9 دی باز می‌گردد که اطراف دانشگاه، فجایع عظیمی صورت گرفت؛ البته در این شرایط هیأت عزاداری حاج سعید حدادیان از دانشگاه تهران خارج شد و به هر سو که می‌رفت، اغتشاش‌ها و آشوب‌ها جمع‌آوری می‌شد.

این نویسنده کتاب تأکید کرد: روز 9 دی اطراف دانشگاه تهران مملو از دانشگاه بود و تمام مسیر راهپیمایی، تراکم شدیدی از جمعیت را به خود اختصاص داده بود که حتی نسبت به راه‌پیمایی 22 بهمن هم زبانزد شده بود.

ثابتی اظهار داشت: 22 خردادماه 1389 به عنوان سالگرد انتخابات 88 اعتراضاتی در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف صورت گرفت و البته با کوچک‌ترین مقابله نیروی‌های امنیتی پراکنده می‌شدند.

وی عنوان کرد: دانشجویان فتنه جو، قیام مردم مصر در بهمن‌ماه سال 1389 را به اغتشاشات 88 نسبت دادند که این اقدامات انقلابی برگرفته از مخالفت‌های فتنه جویان ایران است.

نویسنده کتاب کتاب روزشمار هشت ماه دفاع مقدس افزود: پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران و پیروزی قیام مصر، باری دیگر فتنه جویان به خیابان‌های تهران آمدند و آشوب را آغاز کردند؛ البته این اعتشاش‌ها پراکنده اما سازمان یافته بود تا بتوانند به فضای رسانه‌های غربی اعلام کنند که در ایران نیز انقلابی در برابر نظام دیکتاتوری صورت گرفته است.

وی گفت: پس از این اتفاقات که خیانت بزرگی به نظام اسلامی بود و انقلاب‌های برگرفته از اندیشه‌های امام راحل و انقلاب اسلامی را به اغتشاشات فتنه جویانه نسبت دادند، حصر سران فتنه اتفاق افتاد و همگان نسبت به این اقدام اعلام رضایت کردند؛ در این میان می‌توان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی نیز اشاره کرد.

حضور در مسجد لولاگر و روایت وقایع عاشورای 88

کاروان روایت فتنه در ادامه با حضور در مسجد لولاگر از جریان به آتش کشیده شدن این مسجد در محرم 88 و نیز ضرب و شتم نمازگزاران از سوی فتنه گران مطلع شدند.

حجت‌الاسلام صالحان، امام جماعت روز عاشورای مسجد لولاگر در سال 88 در سخنانی اظهار داشت: منطقه‌ای که مسجد لولاگر در آن قرار دارد، موقعیت حساسی است و میان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران قرار دارد؛ میدان جمهوری جنب مسجد لولاگر، پیش از انقلاب اسلامی به میدان شام نامیده شده بود.

این فعال دینی و سیاسی ابراز کرد: انقلابی‌های این منطقه انقلابی صد در صد و ضدانقلاب‌های این منطقه هم صد در صد هستن؛ منطقه قرمز است و نوع فتنه‌ها در این منطقه شکل می‌گیرد.

وی عنوان کرد: نماز ظهر روز عاشورای مسجد لولاگر که بنیان نماز جماعت ظهر عاشورا را از 20 سال پیش در کشور شکل داد، سال 88 در خیابان نواب مورد هجوم فتنه گران قرار گرفت.

حجت‌الاسلام صالحان گفت: این نماز ساعت 11 صبح آماده برپایی می‌شود، گفت: سال 88 حدود ساعت 11:30 عده‌ای آشوب گر از طرف میدان آزادی به سوی جنوب خیابان نواب آمدند.

وی تأکید کرد: ابتدا سعی کردند تا سطل زباله‌ای را پشت سر بانوان نمازگزار، بثه آتش بکشند؛ زمانی که اهالی منطقه مانع این اقدام شدند، آشوب گران به سوی سنگ‌های اطراف خیابان رفتند و جمعیت نمازگزار را سنگ باران کردند.

تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: خداوند تمام معارف را در کپسولی به نام نماز جمع کرده است و حمله به نماز به معنای حمله به تمام دین است؛  پس از حمله نخستین آشوب گران، عده‌ای از جوانان دور تا دور نمازگزاران را طناب کشیدند و از آنان مراقبت کردند تا نمازشان را برپا کنند.

وی با بیان این‌که فتنه از اوایل انقلاب اسلامی همواره وجود داشته است، افزود: فتنه‌ها سال به سال پیچیده‌تر شدند و از این به بعد هم ییچیده‌تر خواهند شد همان‌طور که فتنه 88 نسبت به فتنه 78 بسیار پیچیده‌تر بود.

حجت‌الاسلام صالحان تصریح کرد: طلاب و روحانیون نباید تک بعدی فعالیت کرد و تنها به علم یا به تقوا بپردازند؛ تقوا و علم مکمل یکدیگر هستند.

وی در پایان گفت: خلأیی که در فتنه 88 وجود داشت، پیشرو نبودن روحانیون در صحنه کارزار بود؛ البته این‌طور نبود که هیچ روحانی میان مدافعان از دین و نظام اسلامی وجود نداشته باشد.

فتنه 88 روایتی تاریخی و پندآموز برای فعالان سیاسی است

علی محمد نایینی رئیس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی امشب در بخش دیگری از برنامه‌های کاروان طلبگی «روایت فتنه» در مسجد لولاگر تهران با اشاره به ضرورت و اهمیت فعالیت‌های کاروان روایت فتنه، اظهار داشت: روایتگری وقایع تاریخی از جمله فتنه 88 درس‌های فراوانی برای ادامه راه دارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که نظام سلطه وجود دارد و دست از اهداف خود بر نمی‌دارد، خط مبارزه علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد؛ اما شکل فتنه و نفوذ پذیران و فریب خوردگان در مقاطع تاریخی متفاوت می‌شود.

رئیس ستاد بزرگداشت یوم‌الله 9 دی با بیان این‌که فتنه 88 یک روایت تاریخی برای تمام فعالان انقلابی است، گفت: رهبر معظم انقلاب خط کلی نظام اسلامی را در سخنان خود تبیین کرده‌اند.

وی افزود: همان‌طور که حرکت مردم در راهپیمایی 9 دی بی‌بدیل و واکنشی عاشورایی و انقلابی بود، حرکت فتنه گران در روز عاشورا هم، اقدامی بی‌شرمانه و بی‌سابقه بود.

نایینی خاطرنشان کرد: بر خلاف فتنه‌گران که مدت‌های طولانی برای انجام سازمانی فتنه برنامه‌ریزی کرده بودند، اما آن‌چه که غیرت ملت ایران را برانگیخت، عاشورا ستیزی ششم دی بود که فردای آن روز، مردم به خیابان‌ها آمدند و اوج حماسه را در نهم دی بیافرینند.

رییس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی با بیان این‌که غربی‌ها فتنه 88 را به عنوان بزرگترین چالش نظام اسلامی مطرح کردند، افزود: جریان فتنه دشمن را به پیگیری اهداف خود امیدوار کرد.

نایینی با تأکید بر این‌که یکی از کارکردهای روایتگری، جلوگیری از تحریف وقایع تاریخی است، ابراز کرد: امروز عده‌ای در سراسر کشور با جدیت به دنبال تحریف فتنه 88 هستند.

وی با بیان این‌که فضای پسابرجام و فرصت‌های انتخاباتی یک فرصت جدی برای نفوذ خط فتنه است، خاطرنشان کرد: اگر خط بصیرت و روشنگری خط فعالی در کشور نباشد و موفق به ورود حاکمیت باشد، فتنه بسیار مهمی بعد از انتخابات صورت می‌گیرد که تنها راه جلوگیری از آن، بصیرت و روشن گری از طریق روایتگری حوادث گذشته است.

رییس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی تصریح کرد: درس‌های فراوانی در هشت ماه اقدام از پیش تنظیم شده دشمن وجود دارد که سال‌ها جای بررسی دارد تا از فتنه‌های احتمالی پیش‌رو پیشگیری شده و قدرت بازدارندگی پیدا کنیم.

وی با تأکید بر این‌که جریان انقلاب امروز فعال است، گفت: یکی از برکات فتنه، واکسینه کردن کشور است همان‌طور که عده بسیاری که اعتقادی به تهاجم فرهنگی نداشتند، امروز معتقد به این امر مهم شدند و در حال دفاع از فرهنگ و اعتقادات مردم هستند.

نایینی با بیان این‌که جریان موثر بصیرت افزایی فرهنگی در سراسر کشور شکل گرفته است، ابراز کرد: کسانی که نقش تبیین و روایتگری فتنه را ر عهده دارند، باید برای تمام گروه‌های مخاطب، پیام داشته باشند.

وی افزود: همان‌طور که هشت سال دفاع مقدس پیام براندازی نظام از طریق جنگ سخت را به دنیا ابلاغ کرد، نهم دی‌ماه 88 پیغامی برای دشمن داشت و آن این‌که امکان فروپاشی نظام اسلامی وجود ندارد.

رییس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی اظهار داشت: جریانی در کشور وجود دارد که هنوز در فضای غبارآلود فتنه به سر می‌برد و ذهن آنان مملو از سؤال و شبهه است؛ این یعنی اقناع‌های ما کامل نبوده و نتوانسته‌ایم شرایط را به خوبی تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب هوشمندانه در خصوص حقوق افراد اقدام کردند و با سعه صدر و تدبیر به مقابله با فتنه گران پرداختند تا جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشند.

نایینی افزود: مسئله‌ای که در تبیین‌ها باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر فتنه به نتیجه می‌رسد، امروز ایران چه وضعیتی داشت؟ به یقین کشور در بدترین شرایط منطقه قرار داشت.

وی با بیان این‌که تاکنون 28 کشور تجربه انقلاب‌های رنگی داشته‌اند، گفت: از این میان، 18 کشور قربانی غرب به واسطه انقلاب‌های رنگی شده‌اند.

در مخاصمه‌های سیاسی، جریان معارض فضای کشور را به دست می‌گیرد

رئیس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی افزود: یکی از پیغام‌های نهم دی این است که اگر به مبانی انقلاب اسلامی توجه نشود و مخاصمه داخلی شکل بگیرد، زمینه نفوذ به وجود می‌آید و ارکان اصلی نظام اسلامی انکار خواهد شد که اگر چنین شود، مقدس‌ترین ارزش‌ها هم مانند عاشورای 88 مورد هجوم قرار می‌گیرند.

وی گفت: در مخاصمه سیاسی، همه ضرر می‌کنند و ثبات و امنیت کشور به خطر می‌افتد؛ از طرف دیگر، جریان معارض فضای کشور را در دست می‌گیرد.

نایینی تصریح کرد: فتنه 88 یک درس برای تمام جریان‌های سیاسی است؛ بنابراین باید همواره جریان فتنه را محکوم کرد و پیامدهای آن را به سیاست‌مداران گوشزد کرد.

وی در پایان گفت: ما هر سال سعی می‌کنیم به دامنه 9 دی توسعه بیشتری بدهیم؛ این خط مربوط به یک روز و یک هفته و یک ده نیست؛ هرچند که این هفته به عنوان هفته بصیرت نام یافته و بسیاری از شهرستان‌ها در این ایام برنامه‌های بصیرت افزایی دارند.

دیدار با خانواده نخستین شهید فتنه

کاروان طلبگی «روایت فتنه» شامگاه جمعه در ادامه برنامه‌های خود با حضور در حسینیه قائم آل محمد(عج) منصور آباد شهر ری، با خانواده و هم رزم‌های شهید حسین غلام کبیری دیدار کردند.

یکی از همرزمان شهید کبیری در این دیدار به وقایع روز شهادت این جوان عزیز اشاره کرد و گفت: شهید کبیری جوانی 17 ساله و فعال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بود و در آخرین روزهای زندگی خود، از قبولی خود در دانشگاه باخبر شده بود.

خردادماه سال 88 که فضای شهر تهران به سبب آشوب‌های فتنه گران مغشوش شده بود، عده‌ای از بسیجیان منصور آباد شهر ری برای مقابله با فتنه گران عازم سعادت آباد شد.

حسین غلام در یکی از درگیری‌های میدان سعادت آباد توسط یک اتوموبیل زیر گرفته شد؛ به این وسیله دو پای او شکست و نیز خون ریزی داخلی پیدا کرد.

حسین غلام را به بیمارستانی در منطقه سعادت آباد بردند اما مسؤولان آن بیمارستان از عمل کردن این جوان دست کشید و بهانه آوردند که بیمارستان اتاق عمل ندارد.

کارهای اداری انتقال شهید کبیری که اوایل بامداد 25 خردادماه به بیمارستان شهید مدرس منتقل شده بود، به قدری طول کشید که در نهایت، پس از چندین ساعت بستری شدن، ساعت 15 به شهادت رسید.

برخی از مسئولان با حکم شهادت حسین غلام موافقت کرده بودند اما در نهایت، مانع تراشی‌های بسیاری برای دفن او در قطعه شهدا ایجاد کردند و تمام راه‌ها را بستند تا اینکه روزنه بسیار ضعیفی ایجاد شد و از آن طریق حسین غلام شهید محسوب شد.

شکایت خانواده شهید کبیری از قاتلان فرزندان 2 سال به طول کشید تا در نهایت، قاتل به بهانه اینکه در ساعت شهادت حسین غلام کبیری نزد نیروی انتظامی بازدداشت بوده است، تبرئه شد.

انقلاب اسلامی دوران قبل و بعد از رنسانس را در خود جمع کرد

در ادامه مراسم دیدار با خانواده شهید کبیری، حجت‌الاسلام علی مهدیان از مسؤولان نشریه عهد طی سخنانی ابراز کرد: پیش از بعثت حضرت رسول اکرم(ص) دینی که در میان مردم رواج داشت، کارآیی لازم برای بشر آن روز را نداشت؛ حتی اگر دین مسیحیت منحرف هم نشده بود، باز هم دیگر کارآیی لازم را برای جامعه نداشت.

وی ادامه داد: دین مسیحیت پیش از زمان حضرت رسول اکرم(ص) بر اساس نگاهی دنیا زدایی شکل گرفته بود و معتقدان به این دین، هیچ علاقه‌ای به رفتارهای اجتماعی و سیاسی نداشتند.

حجت‌الاسلام مهدیان خاطرنشان کرد: بشری که نیازمند اجتماع و حکومت بود، به جای ایمان به دین مبین اسلام، در میل به دنیا غوطه ور شد تا این‌که به دوران رنسانس رسید.

وی تصریح کرد: بشر قبل از رنسانس که می‌گفت باید دنیا را رها کرد و تنها به دین‌داری پرداخت، همچنین بشر بعد از رنسانس که می‌گفت دین مانع پیشرفت دنیوی می‌شود، هر دو قائل به جدایی دین از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بودند تا این‌که حضرت روح الله انقلاب اسلامی را پدید آورد و دوره جدیدی برای پیوند دادن دین و دنیا آغاز شد.

روایت مادر شهید کبیری از دیدار با رهبر معظم انقلاب

در پایان این مراسم که به عنوان آخرین برنامه کاروان روایت فتنه برگزار شد، مادر شهید کبیری با لحنی حزن آلود از آخرین شب حیات فرزندش سخن گفت و این‌که حسین با وجود این‌که به سن قانونی رأی دادن نرسیده بود، اما به شدت دلسوز نظام اسلامی بود و آرزوی شهادت داشت.

وی گفت: حسین غلام آرزوی زیارت رهبر معظم انقلاب را داشت؛ تا این‌که بعد از شهادتش، ما موفق به زیارت حضرتشان شدیم؛ زمانی که به آقایمان گفتیم، حسین در دانشگاه قبول شده بود اما قبل از ورود به دانشگاه شهید شد، ایشان فرمودند، حسین در دانشگاه امام حسین قبول شد.

این مادر شهید افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب، حسین غلام مقامی والاتر از شهدای انقلاب دارد چراکه در فضای غبارآلود فتنه، حق را یافت و برای یاری آن شتافت.

وی تصریح کرد: فرزند من که افتخار نخستین شهید فتنه را به خود اختصاص داد، باعث افتخار ما است و دشمن بداند که هیچ‌گاه نمی‌تواند نظام اسلامی را زمین بزند؛ ما انتقام خون حسینمان خواهیم گرفت.

اعضای کاروان روایت فتنه بعد از مراسم یادبود شهید حسین غلام کبیری به شهر قم بازگشتند.

به نقل از روابط عمومی کاروان طلبگی «روایت فتنه»، این کاروان بازخوانی 2 روزه خود از وقایع سال 88 را صبح روز پنج‌شنبه از مدرسه فیضیه قم و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کرد و در ادامه با حضور در مناطق فتنه‌خیز تهران در روز جمعه به روایت این فاجعه در سال 88 پرداخت.

دیدار اعضای کاروان با حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی

این کاروان در ابتدای حرکت خود با حضور در بیت حضرت آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، از بیانات ارزشمند این مرجع عالیقدر بهره برد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار بر لزوم شناخت نعمت‌های الهی تأکید کرد و گفت: بر اساس آموزه‌های دینی، ولایت اهل‌بیت معصومین(ع) بزرگترین نعمت خداوند است که باید با شناخت راه و روش ائمه طاهرین(ع)، این نعمت بزرگ را ارج نهاد.

وی افزود: ولایت فقیه در امتداد ولایت اهل‌بیت(ع) بوده و انقلاب اسلامی، نخستین حکومت دینی پس از حکومت امیر مؤمنان حضرت علی(ع) است؛ بنابراین باید با شناخت این انقلاب و ولی فقیه زمان، مواضع نظام اسلامی را پشتیبانی کرد.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه مسلمانان هیچگاه از نعمت ولایت بی‌نیاز نبوده‌اند، خاطرنشان کرد: ولی فقیه قائم مقام امام عصر(عج) بوده و باید فردی عالم به علوم دینی، عادل و با تقوا، همچنین شجاع در برابر دشمنان و خطرات باشد.

وی با بیان این‌که دشمن هر زمان با اسم و رسم و شمایل جدیدی هویدا می‌شود، تصریح کرد: کفار، مستکبران، منافقان، صهیونیست‌ها همواره دشمنان اسلام و مسلمانان بوده و با پدید آوردن فتنه‌های داخلی و خارجی، به دنبال ضربه زدن به اسلام هستند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی نامه امیر مؤمنان علی(ع) به مالک اشتر را جامع ترین منشور حکومت داری عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) در این منشور، توصیه‌هایی بیان فرموده‌اند که از جمله می‌توان به گرفتن مالیات از اغنیا، جهاد در برابر دشمنان، تعلیم و تربیت دانشمندان متدین و تلاش در آبادانی مملکت اشاره کرد.

وی این نامه را پرتویی از حکومت دینی در طول قرون و اعصار دانست و افزود: در کنار مطالعه این نامه مهم، شایسته است که برای شناخت و شکر نعمت ولایت فقیه و نظام اسلامی، کتاب‌های صحیفه نور و دفتر تبیان و نیز وصیت نامه امام خمینی(ره) را مطالعه کرد.

این مرجع تقلید به برکاتی از انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: این انقلاب ظرفیت بزرگ ولایت فقیه را به وجود آورد که خود آثار بزرگی همچون قلع و قمع شدن استبداد و استکبار را در پی داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوداتکایی، خودباوری، احیای فرهنگ جهاد و شهادت، بسیج و شناخت دشمنان مستکبر از جمله برکات انقلاب اسلامی است.

روایت فتنه در مدرسه فیضیه قم

در ابتدای برنامه‌های این کاروان روایتگری، حجت‌الاسلام موسوی، معاون پژوهش مؤسسه فتوت در حجره امام خمینی(ره)  مدرسه فیضیه قم اظهار داشت: از سختی‌های بسیاری که انبیاء الهی برای ترویج دین حق متحمل شدند، می‌توان دریافت که باطل همواره در برابر پرچم حق می‌ایستد و کار را برای جبهه حق دشوار می‌کند.

معاون پژوهش مؤسسه فتوت با بیان این‌که حضرت نوح پس از 900 سال تحمل سختی، حتی برخی از فرزندان خود را نتوانست به صراط مستقیم بیاورد، گفت: باطل برای مقابله با جبهه حق همواره خود را زینت می‌کند و تمام عیار در برابر آن می‌ایستد.

وی ادامه داد: فتنه همان دشمنی‌های باطل و عیادی شیطان در برابر جبهه حق است و رویارویی با فتنه، در حقیقت مقابله با شیطان و ترویج حق است.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه باطل با نمایش‌های خود راه صراط مستقیم را منسد می‌کند، ابراز کرد: مردم هیچ‌گاه نمی‌خواستند ونمی‌خواهند که زیر بار زور و استکبار باشند؛ اما همه انسان‌ها نقطه ضعف‌هایی دارند که شیطان از همان طریق، آنان را فریب داده و رام متطرفین می‌کند.

وی افزود: مردم اهل فسق و فجور نیستند اما به سبب ناآگاهی‌ها و ضعف‌هایی که دارند فریب شیطان و ایادی آن را می‌خورند؛ در این مرحله وظیفه مبلغان دین خدا بر آگاه سازی مردم و دعوت آنان به جبهه حق است.

معاون پژوهش مؤسسه فتوت با بیان این‌که آوردن مردم به صراط مستقیم، به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست، خاطرنشان کرد:‌ البته تبلیغ دین حق به سبب فطرت مردم بر حق طلبی، کار چندان دشواری هم نیست.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگینی که پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان علی(ع) برای هدایت مردم متحمل شدند، یادآور شد: حضرت محمد(ص) در این راه، دختران عزیز خود را به ازدواج فرزند ابولهب ملعون آورد و امام علی(ع) فرزند بزرگ خود امام حسن(ع) را به خواستگاری دختر دشمن خود فرستاد که در این راه، هم دختر پیامبر(ص) و هم امام حسن(ع) به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام موسوی همچنین با اشاره به هزینه‌هایی که امام خمینی(ره) برای به ثمر رسیدن انقلاب و دعوت مردم به جبهه حق متحمل شدند، تأکید کرد: به قدرت رساندن بازرگان و بنی صدر و جبهه ملی و نیز هشت سال دفاع در برابر لشکر قدرتمند صدام تنها بخشی از این سختی‌ها است.

وی گفت: اصل ماجرای فتنه از آن‌جایی آغاز می‌شود که رهبر معظم انقلاب به برخی از نخبگان امتیاز ندادند و در مقابل، سختی‌های بسیاری را متحمل شدند تا خواست مردم زیر پا نرود.

معاون پژوهش مؤسسه فتوت تصریح کرد:‌ فتنه 88 ایران را شش ماه آشفته کرد تا مردم پی به بطلان مسیر فتنه جویان بردند؛ اما اگر رهبر معظم انقلاب می‌خواستند، می‌توانستند دو روزه تمام فتنه را با استفاده از قدرت و نیروی نظامی جمع‌آوری کنند.

تجمع کاروان روایت فتنه در حیاط مدرسه فیضیه

در ادامه، طلاب و روحانیان کاروان «روایت فتنه» با حضور و تجمع در حیاط مدرسه فیضیه بر روشنگری و بصیرت افزایی نسبت به فتنه 88 تأکید کردند.

حجت‌الاسلام علی مهدیان از مسؤولان نشریه عهد در این تجمع اظهار داشت: فتنه هشت ماهه سال 88 تمام شد اما روایت گری و بررسی‌های ما برای آمادگی با فتنه‌های احتمالی پیش‌رو است.

وی ادامه داد: مسؤولیت از بین بردن فتنه، اولا بر عهده حوزه و روحانیت باز می‌گردد؛ باید با نگاه عمیق طلبگی و حوزوی خود به ماجرای فتنه بنگریم و آن را تحلیل کنیم.

حجت‌الاسلام مهدیان ابراز کرد: در فتنه 88 کسانی که باید بر سر بزنگاه، خود را نشان دهند، سکوت کردند و یا دیر سخن گفتند؛ طلاب و فضلا باید رفتارهای این‌گونه خواص را بررسی ماهیت شناسی کنند.

وی افزود: فتنه می‌توانست سریع‌تر تمام شود اما هشت ماه طول کشید که بخشی از علت آن به سکوت خواص و نخبگان بازمی‌گشت؛ کسانی که در پازل انقلاب بازی نکردند تا در فضای تصمیم گیری مردم نقش داشته باشند.

حضور در مقبره شهید مفتح حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

حجت‌الاسلام فاطمی صدر رییس مؤسسه روایت وتر در سومین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه که پیش از ظهر پنج‌شنبه در مقبره شهید مفتح در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان این‌که دلواپسان نظام اسلامی از ماه‌ها قبل از انتخابات سال 88 یقین به کودتایی مخملی از سوی جبهه باطل داشتند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با نام گذاری فتنه بر وقایع سال 88، برداشت ما از آن اتفاقات به عنوان کودتا را تغییر دادند.

وی با بیان این‌که فتنه بدنه مردمی دارد و در ذهن مردم شکل می‌گیرد، ادامه داد: نوع برخورد با فتنه به طور کلی و اساسی با کودتا متفاوت است.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: در فتنه نمی‌توان دنبال حق گشت چون حق نامعلوم می‌شود؛ بنابراین در چنین اتفاقاتی باید باطل را پیدا کرد؛ با در نظر گرفتن روایات خرد و نیز رصد اتفاقات پیش‌رو، می‌توان باطل را از میان دو طرف دعوا معین کرد.

وی با تأکید بر اهمیت رصد روایات خرد رویارویی جبهه حق و باطل، افزود: اگر بخواهیم فقط به وقایع 88 بپردازیم، دیگر به شیخ فضل الله نوری و شهید دیالمه و شهید آیت کاری نخواهیم داشت.

رییس مؤسسه روایت وتر خاطرنشان کرد:‌ برجام به خودی خود روایتش واضح و مشخص است اما باید مشخص کرد که آیا برجام صلح حدیبیه و فتح الفتوح است؟ تعبیر برجام یعنی الصاق خرده روایت در دل ابر روایت که بفهمیم چه اتفاقی افتاده است؟

وی یادآور شد: دشمن سعی دارند که روایت خودشان از فتنه را بیان کنند و ما هم در تلاشیم تا روایت خودمان را بیان کنیم؛ این به معنای جنگ روایت فتنه از سوی حق و باطل است.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر تأکید کرد: اگر فتنه را ماهیتی بدانیم که حق و باطل در آن گم می‌شود، می‌توانیم بفهمیم که نامفهوم و نامعلوم بودن قضیه هسته‌ای، اتفاقی همچون بر سر نیزه رفتن قرآن است که حق و باطل در آن گم شده بود.

رییس مؤسسه روایت وتر با تأکید بر این‌که ما در فتنه 94 به سر می‌بریم، گفت: اتفاقات بزرگ روایت ساده ای دارد؛ اگر اتفاق بزرگ است و ما نمی‌توانیم از آن روایتی داشته باشیم، نشان می‌دهد که روایت ما دچار خدشه است.

وی با بیان این‌که تصویر واضحی از فتنه 67 وجود ندارد، تصریح کرد: وقتی خرده روایات از عملیات 20 نفره عراق برای اسیر کردن شهید علی هاشمی (فرمانده سپاه سال 67) که فرمانده 20 هزار نفر بوده است و شهادت ایشان بر سر نقطه مرزی ایران و عراق و نیز سقوط جزایر مجنون را مرور می‌کنیم، در می‌یابیم که روایت دقیقی از فتنه 67 وجود ندارد.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر وی با بیان این‌که دستگاه و چارچوب و پازلی وجود ندارد که حوادث را به هم ربط دهد، عنوان کرد: اگر چارچوب فهم وجود نداشته باشد، دچار دردسر می‌شویم همان‌طور که فهم دقیقی از فتنه 67 وجود ندارد.

وی اظهار داشت:‌ اگر با خورده روایت‌ها درگیر شویم، دفترچه‌ای از خاطرات پیدا می‌شود و نتیجه آن پیگیری 10 سال به سال فتنه است.

رییس مؤسسه روایت وتر با بیان این‌که حق در فتنه هسته‌ای ناپیدا است، عنوان کرد: روایات، چارچوب‌های کلان و خرد درک امور را به ما می‌دهد و می‌توانیم از قطعات کتاب‌های تاریخی به یک درک برسیم.

وی ادامه داد: کلید واژه فتنه 94 می‌تواند تعلیق باشد؛ اما این تعلیق ممکن است تعلیق سانتریفیوژ باشد و ممکن است تعلیق غنی سازی و یا حتی تعلیق هسته‌ای و تعلیق ساخت موشک باشد اما با دقت بیشتر درمی‌بابیم که هدف تعلیق فعالیت‌ها و پیشرفت نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: روز اربعین حسینی در نیجیریه، 5 میلیون نفر، فاصله 180 کیلومتری را به سوی پرچم سید الشهدا پیاده روی می‌کنند که این پرچم در همان مسجدی نصب شده که در چند روز اخیر، با خاک یکسان شد.

وی افزود: با رصد جریانات و خرده روایات در می‌یابیم که میرحسین موسوی تصمیم داشت تا با رییس جمهوری اهدافی را دنبال کند؛ و آن اهداف امروز به وسیله دولت آقای روحانی دنبال می‌شوند.

رییس مؤسسه روایت وتر خاطرنشان کرد:‌ فتنه جاری سال 94 بازتولید فتنه 88 در قالب فتنه 67 است که همان تعلیق جمهوری اسلامی است.

وی با بیان این‌که ترکیب حکومت اسلامی، دو شأت صورت و صیرورت دارد، افزود: صورت و دستآورد ما جمهوری اسلامی است و صیرورت و روند رشد آن غنی سازی است.

حجت‌الاسلام فاطمی صدر ابراز کرد: فتنه جاری بر سر این است که غنی سازی و صیرورت و انقلاب را از جمهوری اسلامی بگیرند تا دیگر رشدی صورت نگیرد؛ با پیش فرض سنت امام خمینی(ره)، میخواهند حرکت را بگیرند.

روحانی‌سازی، ساز و کار دشمن برای نفوذ و ضربه به انقلاب

در ادامه آقای مقدم شهیدانی پژوهشگر تاریخ و استاد حوزه علمیه در مقبره شهید مفتح در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: امیر مؤمنان علی(ع) به مالک اشتر توصیه می‌کنند که تکیه گاه خود را از خواص قرار ندهد و از توده مردم برای تکیه استفاده کند چراکه خواص پرهزینه و غیرقابل اعتماد هستند.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: برخی از خواص تنها به برکت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دیده شدند و به چشم آمدند؛ اما در نقاط بزنگاه سکوت می‌کنند و به صورت ضمنی، انحرافات بزرگ را تأیید می‌کنند.

وی ادامه داد: خواصی که در جامعه به عنوان نخبه و قشر پیش‌رو مطرح هستند، نمی‌توان چندان اتکایی به آنان داشت؛ امام خمینی(ره) هم کمتر به خواص تکیه می‌کردند.

مقدم ابراز کرد: اگر گره فکری مردم باز شود تا حق و باطل را از هم تشخیص دهند، حتی مخالف‌ترین آنان هم نسبت به فتنه موضع گیری می‌کنند همان‌طور که روز عاشورای 88 همگان پی به انحراف راه فتنه بردند.

وی افزود: طاغوت معنای همان خواست مستکبرانه‌ای است که سال 88 از سوی برخی صورت گرفت تا رهبر معظم انقلاب، انتخابات را مردود دانسته و خواسته آنان را رهگیری کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حذف مردم جزو اصول اساسی جریان مقابل حق است که این اتفاق به وفور در دولت تدبیر و امید موج می‌زند؛ از جمله می‌توان به سخنانی از سریع القلم اشاره کرد.

وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) همواره حزب را شوم می‌دانستند و از آن رویگردان بودند، یادآور شد: تمام جریانات سیاسی به واسطه این‌که پایگاه اجتماعی نداشتند، به سوی روحانیت و امام خمینی(ره) آمدند.

مقدم با اشاره به اقسام روحانیان منحرف، ابراز کرد: برخی از روحانیان جعلی بوده و بدون هرگونه سوادی عمامه می‌گذارند تا بتوانند به قدرت رسیده و انحراف ایجاد کنند.

وی گفت: برخی دیگر از روحانیان که سواد بالایی داشته و در جوار اساتید برجسته‌ای تربیت شده‌اند، پس از مدتی منحرف می‌شدند و همراه با ایجاد شبهه و تحریف، عمامه را هم کنار گذاشته و اثری از زی طلبگی برای خود نگاه نمی‌دارند.

این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد:‌ سید ابوالفضل زنجانی که با شهید مطهری و علامه طباطبایی، حمایت از فلسطین را آغاز می‌کند اما حسن فعلی افعال او، جهت فاعلی او را درست نمی‌کنند؛ از همین رو سید ابوالفضل زنجانی با ورود در جبهه ملی، به آن اعتبار بخشید.

وی با بیان این‌که پروژه روحانی سازی مشروطه هنوز همچنان ادامه دارد، تأکید کرد: البته گاهی هم جریان مقابل از روحانیان مطرح در راستای منافع خود استفاده می‌کند و آنان را از آن خود معرفی می‌کند.

مقدم عنوان کرد: همراهی کوتاه شهید مطهری با نهضت آزادی که به سرعت پایان یافت، سبب شد تا چندی پیش مقاله‌ای منتشر شود و بگوید، تندرویان انقلابی همان مارکسیسم اسلامی بوده و شهید مطهری که با نهضت آزادی ارتباط داشته را به شهادت رسانده‌اند.

وی اظهار داشت:‌ فراماسونری تلاش می‌کند که سید جلال را از خود معرفی کند؛ هر اتفاقی که در کشور افتاده و قرار است بیفتد، کار روحانیت در میان آن بوده است.

روایتگری و ذکر مصیبت هادی خادم الحسینی، مداح اهل‌بیت(ع)

در ادامه مراسم، هادی خادم الحسینی، مداح اهل‌بیت(ع) و فعال سیاسی در مقبره شهید مفتح در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) طی سخنانی اظهار داشت: موضع جریان فتنه در سال 88 مشخص بود اما ناراحتی من از جریان حزب الله بود که وحدت رویه مناسبی نداشتند.

وی ادامه داد: جریان حزب‌الله در فتنه 88 حرکت میدانی منظم و واحدی نداشت؛ از این رو نتوانست پیش‌رو باشد و نمی‌دانست چطور باید دفاع کند.

خادم با بیان این‌که جریان فتنه به صورت شبکه‌ای عمل می‌کرد و همگی از اشخاص هماهنگ شده‌ای دستور می‌گرفتند، ابراز کرد: جریان حزب‌الله باید در اتفاقات احتمالی پیش‌رو، میدان تصمیم گیری واحد و مشخصی داشته باشد.

شایان ذکر است، آقای خادم در پایان این بخش از روایتگری، به ذکر مصیبت اهل‌بیت معصومین(ع) پرداخت.

حضور در مقبره شیخ فضل الله نوری و روایتگری تاریخ مشروطه

حجت‌الاسلام عبداللهی پژوهشگر تاریخ اسلام و انقلاب در ششمین برنامه کاروان طلبگی روایت فتنه که ظهر پنج‌شنبه در مقبره شیخ فضل الله نوری برگزار شد، اظهار داشت: جریان حزب الله باید بزرگان و نقاط عطف خود در تاریخ را بشناسد؛ از این رو شایسته است که شخصیت و علت شهادت شیخ فضل الله نوری را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: جریان نفوذ نخست یک نفر، یک نفر وارد می‌شود و چنانچه دیده نشود، تعداد آن بیشتر می‌شود؛ نفوذی در هر جامعه‌ای با ظاهری شبیه بزرگان آن جامعه وارد می‌شود و از این رو، در نظام جمهوری اسلامی با ظاهر طلبگی و به شکل صاحبان مقام وارد می‌شوند.

حجت‌الاسلام عبداللهی با بیان این‌که بدترین اتفاق زمان مشروطه، ورود نفوذیان و یارگیری آنان بود، ابراز کرد: جریان نفوذ در نخستین فعالیت‌های خود، فضای رسانه را از آن خود می‌کند که این اتفاق در زمان مشروطه به بدترین شکل اتفاق افتاد.

وی با بیان این‌که شیخ فضل الله نوری مجتهد برجسته تهران بوده و مقلدان بسیاری داشته است، افزود: این مجتهد برجسته، از معدود افرادی بود که نفوذیان را شناخت و آنان را به مردم شناساند.

محقق دفتر مطالعات تاریخ خاطرنشان کرد:‌ در جریان مشروطه، نفوذیان کینه شیخ فضل الله نوری را در دل گرفتند و به سبب سکوت بزرگان، توانستند به مرور زمان منصب‌ها را به دست گرفته و شرایط شهادت این مجتهد برجسته را فراهم کنند.

وی یادآور شد: در زمان مشروطه، جریان سکولار آزادی‌خواه تمام مخالفان خود را کشتند و کسی را باقی نگذاشتند؛ شیخ فضل الله نوری تنها یکی از شهدای مشروطه است.

حجت‌الاسلام عبداللهی با تأکید بر این‌که شیخ علی فومنی، مسعود شیخ الاسلام و شیخ فضل الله نوری تنها برخی از شهدای مشروطه هستند، بیان کرد: موج رسانه‌ای و تبلیغات نفوذیان مشروطه به جایی رسید که شیخ فضل الله نوری که از محبوبیت فراوانی نزد مردم برخوردار بود، در میدانی در تهران اعدام می‌شود و همگان کف می‌زنند.

وی با بیان این‌که در طول تاریخ تنها روحانی و نماد دینی که محکوم به اعدام شد، شیخ فضل الله نوری بود، گفت: این اتفاق بزرگ به سبب نفوذ دشمن و غلبه بر فرهنگ و سیاست کشور بود.

دیدار با سعید جلیلی

کاروان روایت فتنه عصر روز پنج‌شنبه برای ادامه برنامه‌های خود جهت روایتگری وقایع سال 88 عازم تهران شد و در نخستین برنامه خود در تهران، در نشستی با حضور سعید جلیلی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

جلیلی در این سخنرانی طی بیاناتی اظهار داشت: لفظ بحران در نگاه سیاسی به آشفتگی و شرایط به هم ریخته‌ای گویند که اگر با استفاده از نیروی قهریه به حالت نخست بازگردد، برطرف می‌شود؛ اما فتنه آمیختگی حق و باطل را گویند که مردم را از حقیقت دور می‌کند و راه مقابله با آن، استفاده از قدرت قهریه نیست.

وی ابراز کرد: نگاه دینی همواره در پی این است تا جامعه به سوی حق و حقیقت سیر کند تا امنیت پایدار بر مبنای عدالت و حقیقت تحقق یابد.

جلیلی افزود: حقیقتی که بر مبنای مردم سالاری دینی شکل گرفت، باید با فضای فتنه غبارآلود می‌شد تا به باد فراموشی سپرده شود.

وی عنوان کرد: ایجاد فتنه امر جدیدی در نظام اسلامی نبود و حتی قبل از انقلاب اسلامی هم بارها علیه جبهه حق شکل گرفته بود اما تفاوت فتنه 88 با سایر فتنه‌های انقلاب اسلامی در این بود که چهره‌های شاخص نظام، پیاده‌روان دشمن را شکل داده بودند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: از آن‌جایی که جنس فتنه متفاوت از بحران است، با ساز و کار نظامی حل نمی‌شود؛ بلکه حل کردن آن نیازمند بصیرت و صبر و علم به مواضع حق است؛ این امر در رفتار رهبر معظم انقلاب هویدا بود.

حضور در ناحیه مقاومت حمزه سیدالشهدا(ع)

در ادامه، کاروان روایت فتنه با حضور در ناحیه مقاومت حمزه سید الشهداء(ع) که سال 88 مورد تعرض فتنه گران قرار گرفته بود، از روایتگری یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی درباره جزئیات وقایع هجوم فتنه گران به پایگاه‌ها و ناحیه‌های بسیج بهره مند شدند.

مباحثه طلبگی درباره نقش روحانیت در بصیرت افزایی و مقابله با فتنه‌های پیش‌رو

طلاب و روحانیان کاروان «روایت فتنه» صبح امروز جمعه در مباحثه‌ای طلبگی به نقش روحانیت در دفاع مقدس و وظیفه این قشر در فتنه‌های پیش‌رو پرداختند.

یکی از روحانیان حاضر در این مباحثه با بیان این‌که نقش روحانیت در دفاع مقدس کمتر بیان می‌شود، افزود: شهید فنوتی یک روحانی شیعه حاضر در جبهه‌های جنگ بود و به قدری در پیشبرد جنگ اثرگذار بود که عراقی‌ها برای شهید کردن او، جمجمه سرش را برداشتند، با عمامه خودش اعدامش کردند و در نهایت، اطراف پیکر این روحانی شهید، به شادی و پایکوبی پرداختند.

همچنین یکی از طلاب با بیان این‌که فتنه گران از ابتدا تصمیم به انحراف نداشتند، افزود: بر ما لازم است تا سیر انحراف فتنه گران را بررسی کنیم تا مسیر زندگی خود را از گزند چنین حوادثی حفظ کنیم.

وی با بیان این‌که شدیدترین حملات فرهنگی به مراجع تقلید و قشر روحانیت صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تنها کسی که می‌تواند القائات دشمن و فتنه گران را خنثی کند، ما روحانیان و طلبه‌ها هستیم.

یک روحانی حاضر در این مباحثه عنوان کرد: تمامی راویان اردوی سال پیش کاروان بدون هماهنگی اما به اتفاق تر تمام نشدن فتنه تأکید داشتند و اسال هم همگی بدون هماهنگی پیشین، بر نقش روحانیت در فتنه‌ها و روشنگری مردم تأکید داشتند؛ این وظیفه مهم طلاب در شرایط کنونی را می‌رساند.

همچنین یک روحانی سید در بیاناتی بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: با توجه به روایتی از امام معصوم(ع) کسی که نهی از منکر نمی‌کند، در حکم میت است؛ همچنین با توجه به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) مؤمنی که نهی از منکر نمی‌کند، بی دین است؛ از این دو روایت می‌توان نتیجه گرفت، کسانی که در اصلاح امور جامعه تلاش نمی‌کنند، در حکم میت بی دین هستند.

یکی دیگر از روحانیان جاضر در مباحثه طلبگی کاروان روایت فتنه ابراز کرد: ریشه هر مشکلی که در طول انقلاب اسلامی در این نظام به وجود آمد، به طلاب و روحانیانی باز می‌گردد که از راه حق منحرف شده و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه خود قرار ندادند.

وی با بیان این‌که طلاب و روحانیان باید در راستای اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب حرکت کرده و موضع گیری کنند، گفت: هشت ماه فتنه برای رشد و بلوغ فکری مردم صورت گرفت تا عوام مردم به مبانی اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب دست یابند اما هنوز هم، عده‌ای از طلاب به این اندیشه‌های ناب دست نیافته‌اند.

در ادامه این مباحثه، یکی از طلاب تصریح کرد: تردیدی نسبت به نقش روحانیت در فتنه‌ها وجود ندارد؛ اما این وظیفه، اولا و بالذات، تغذیه فکری و به حرکت در آوردن مردم است اما امروز در نظام فکری حوزه علمیه خلأ بزرگی در این خصوص وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه فتنه پایان نیافته و امروز هم در فتنه به سر می‌بریم، بیان کرد: وظیفه اصلی طلاب و روحانیان، مدیریت کردن جریان فتنه کنونی است.

این طلبه تصریح کرد: اینکه کسی بیندیشد وظیفه کنونی‌اش حضور در جبهه‌های جنگ سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س) است، ساده اندیش است؛ وظیفه اصلی روحانیت مدیریت فتنه‌ها و هدایت اندیشه‌های مردمی است.

یکی دیگر از طلاب در این مباحثه به آسیب‌های وارد شده به عده معدودی از بسیجیان و روحانیان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بسیجیان و به ویژه روحانیان نباید از نگاه بالا به مردم بنگرند؛ گاهی اوقات با رفتارهای تند و تدبیر نشده، باعث دور شدن مردم از دین و انقلاب می‌شویم.

وی افزود: روحانیان موظفند تا علاوه بر رفتار صحیح با مردم، بسیجیان را هم خط دهی کرده و نگذارند که رفتارهایی سبب دور شدن مردم از انقلاب اسلامی شود.

در ادامه یکی دیگر روحانیان در سخنانی به حدیثی درباره فتنه اشاره و اظهار داشت: امیر مؤمنان علی(ع) در حکمت نخست نهج البلاغه می‌فرمایند «در زمان فتنه همانند بچه شتر رفتار کنید که نه پشتی دارد که به کسی سواری دهد و نه پستانی دارد که کسی از او شیر بدوشد.»

وی ادامه داد: فتنه به معنای مشتبه شدن حق با باطل است که در این شرایط مسیر گم می‌شود و باید ملاکی برای تشخیص حق و باطل وجود داشته باشد؛ بر اساس روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) در زمانی که فتنه‌ها مانند قطعه‌های شب ظلمانی به شما هجوم آورد، بر شما باد که به قرآن پناه ببرید تا از این فتنه‌ها در امان بمانید.

روایتگری حوادث روز عاشورا جنب پل کالج

صبح جمعه اعضای کاروان به سمت پل کالج حرکت کردند تا روایت حوادث ظهر عاشورا و وقایع تلخ زیر پل کالج را استماع کنند.

محمد ذوقی مسئول سیاسی بسیج دانشگاه تهران وقت در سال 88 صبح روز جمعه در ادامه برنامه‌های کاروان طلبگی «روایت فتنه» جنب پل کالج تهران اظهار داشت: مسأله انتخابات 88 با توده مردم گره خورد که در انتخابات‌های دیگر بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: پیش از انتخابات سال 88 موارد کمی از آشوب و آتش زدن سطل‌های زباله در تهران مشاهده می‌شد؛ اما نخستین حرکت میدانی آشوب گران، شب انتخابات صورت گرفت که عده‌ای با جمعیتی حدود 2 هزار نفره و به صورت منسجم راه‌پیمایی می‌کردند و علیه رهبر معظم انقلاب، شعار می‌دادند.

ذوقی خاطرنشان کرد: فتنه گران در دومین حرکت میدانی خود، شام انتخابات در میدان ولی‌عصر(عج) به مردم عادی حمله می‌کردند و به برخی از بانوان آسیب می‌رسانند.

وی با اشاره به برخی از مشاهدات خود نسبت به آشوب‌های بعد از انتخابات و بی حرمتی فتنه گران، افزود: نوع رفتارها و آشوب‌های خیابانی فتنه گران به وضوح بیانگر این بود که عده‌ای در این میان، تعلیم دیده نسبت به جنگ خیابانی هستند.

این فعال سیاسی همچنین به فتنه‌گری دشمن در روز عاشورا اشاره کرد و افزود: روز عاشورا عده‌ای نقاب زده و آشوب‌گر به خیابان‌ها آمده بودند و ایستگاه‌های صلواتی و پرچم‌های حسینی(ع) را به آتش می‌کشیدند؛ تا این‌که هیأت عزاداری حاج سعید حدادیان برای عزاداری به بیرون آمدند و آشوب گران به آنان حمله ور شدند.

وی بیان کرد: روز عاشورا به صورت ناشناس به جمع برخی از فتنه گران وارد شدم و شنیدم که با یکدیگر صحبت می‌کردند و اسامی مستعاری را به زبان می‌آوردند که چه دستوری از آنان رسیده و باید عملی شود!

ذوقی ادامه داد: روز عاشورا یک مرتبه آشوب گران به سوی یک خانم محجبه و فرزند شیرخوارش حمله ور شدند و آن‌قدر به او سنگ پرانی کردند تا او را فراری دادیم؛ البته این تنها تعرض آنان به بانوان محجبه نبود و بارها این عمل فجیع را تکرار کردند تا جایی که دیدم یک بانو را برهنه می‌کردند و او را کتک می‌زدند.

وی گفت: یکی از فتنه گران را دیدم که پرچم حضرت اباالفضل را به مواضعی از بدن خود می‌کشید تا نهایت بی احترامی به این ساحت مقدس را انجام داده باشد.

فرهنگ‌سازی، نهادسازی و شبکه‌سازی فتنه 88

قره‌باغی تحلیلگر سیاسی بعد از ظهر جمعه در بخشی از برنامه‌های کاروان طلبگی «روایت فتنه» در ساختمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: برنامه فتنه در طول 20 سال طراحی شد و این سخن را سروش نیز پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب، تأیید کرد.

وی با بیان اینکه برنامه فتنه در نظر دشمن یک کودتای مخملی و طراحی شده بود، افزود: انقلاب‌های مخملی در سه مرحله فرهنگ سازی، نهاد سازی و شبکه سازی صورت می‌گیرد که مرحله نخست آن به مدت 20 سال طول کشید.

این تحلیلگر سیاسی ابراز کرد: نهادسازی فتنه 88 از طریق راه اندازی ده‌ها و صدها «ان جی یو» در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی صورت گرفت.

وی با تأکید بر این‌که دوره نهاد سازی با راه اندازی حجم بالای «ان جی بو»ها صورت گرفت، افزود: راه اندازی ان جی یو بدون قید و شرط است اما ادامه فعالیت‌های آنان پایبندی به منشور حقوق بشر است که این امر، مقدمات شبکه سازی‌ها را فراهم می‌کند.

قره باغی با بیان این‌که عمل کردن مردم یک کشور به منشور حقوق بشر به معنای نابودی آن کشور است، گفت: افرادی که ان جی یو تأسیس می‌کردند، ابتدا وابستگی مالی پیدا می‌کردند و در مدت زمان، از لحاظ اعتقادی نیز وابسته می‌شدند.

وی عنوان کرد: آن‌چه که در سال 88 اتفاق افتاد، قرار بود که در سال 84 اتفاق افتد؛ شاید یکی از دلایل تأخیر آن به سال 88 عدم اطمینان به موفقیت این شبکه سازی باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این‌که دشمنان خارجی سال 84 رنگ سبز را برای کودتای پیش‌رو انتخاب کرده بودند، بیان کرد: آتش دهی و بحران نمایی سال 88 از بعد انتخابات 84 آغاز شد و حتی هر 9 روز یک بحران برای دولت آقای احمدی نژاد ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: رأی آوردن آقای احمدی نژاد در سال 84 با شعارهای دینی و ولایت مداری، امری باورنکردنی بود و فرهنگ سازی و گفتمان اصلاحات را دچار شکست کرد؛ گفتمانی که سال 76 از آن به عنوان یک انقلاب یاد می‌کردند.

قر‌ه‌باغی در بخش دیگری از سخنانش به اهداف استکبار در خصوص تحمیل جنگ عراق علیه ایران اشاره و اظهار داشت: دشمنی که جنگ جهانی علیه ایران را آغاز کرد، از سال دوم جنگ پیاپی به دنبال صلح بود و از طرف دیگر، امام خمینی(ره) به شدت با صلح مخالفت می‌کردند؛ چراکه دفاع مقدس، انقلاب را به جهان صادر می‌کرد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در زمان دفاع مقدس شدیدا به دنبال صلح و تحقق خواسته‌های دشمن بود، افزود: در سال 88 نیز این شخصیت سیاسی همزبان دشمن شده بود و قائل به تقلب در انتخابات بود.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه چهارسال دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد برای اصلاح طلبان 40 سال طول کشید، عنوان کرد: تلاش‌های بسیاری که این قشر کرده بودند برای فرهنگ سازی، نفوذ به بیوت مراجع و دستگاه‌های سیاسی جهت ترویج فرهنگ، با ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بر باد رفت.

وی تأکید کرد: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که ولی فقیه نمی‌تواند هر سخنی را به زبان بیاورد؛ اما با یکایک مثال‌هایی که می‌زند و الفاظی که به کار می‌برد، اراده دقیق خود را بیان می‌کند.

قره باغی خاطرنشان کرد: چنانچه جامعه ظرفیت و گنجایش یک سخن و حقیقت را نداشته باشد، نمی‌توان آن سخن را به زبان آورد؛ اما می‌توان در قالب سخنانی دقیق، مفهوم را ابلاغ کرد.

وی با بیان این‌که فتنه 88 فتنه جمل بود، ادامه داد: دشمن در فتنه جمل تمام عیار حاضر شد اما فتنه صفین که بسیار عمیق‌تر از فتنه جمل بود، هنوز در پیش‌روی نظام اسلامی است.

این تحلیل گر سیاسی بیان کرد: همان‌طور که جریان شریعتمداری در سال 57 جریان آنتی تز انقلاب اسلامی بود، امروز هم آقای هاشمی‌رفسنجانی جریان آنتی تز انقلاب در شرایط کنونی است.

وی ابراز کرد: انقلاب‌های رنگی همواره از طریق آنتی‌تزهای انقلاب‌های پیشین بر می‌خیزند و این بالاترین و دقیق‌ترین سناریوی دشمن است؛ آقای هاشمی‌رفسنجانی خواسته یا ناخواسته در سناریوی دشمن بازی می‌کند.

قره‌باغی گفت: عناصر شاخص فتنه می‌پندارند که گریزی از جهانی سازی نیست؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب به هیچ‌وجه این سخن را قبول دارند و بر فرض نبود گریز از جهانی سازی، معتقدند که ترسی از مرگ وجود ندارد.

وی افزود: فتنه گران به این باور و تحلیل غلط رسیده‌اند که بدون ارتباط با آمریکا، امکان پیشرفت وجود ندارد؛ بنابراین اگر خبرگان را تصرف کنند، با محمل قانونی در مقابل رهبر معظم انقلاب می‌ایستند.

نقش دانشگاه تهران در فتنه 88

امیرحسین ثابتی مسئول بسیج وقت دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال 88 ظهر جمعه در بخشی از برنامه‌های کاروان طلبگی «روایت فتنه» در ساختمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به نقش دانشگاه تهران و تشکل‌های دانشگاهی در فتنه و تحولات عمده نظام اسلامی اظهار داشت: عده‌ای می‌پندارند که دانشگاه تهران تنها در روز 16 آذر 88 پایگاهی برای فتنه جویان و رویارویی با جبهه حق بوده است در حالی که حوادث مربوط به فتنه در دانشگاه تهران، از اوایل بهار سال 88 آغاز شد.

وی ابراز کرد: انجمن اسلامی دانشگاه تهران، قدیمی‌ترین انجمن اسلامی کشور است و سبقه آن به دهه 1320 باز می‌گردد اما این انجمن پس از انقلاب اسلامی تبدیل به پایگاه جناح چپ شد و نقش کلیدی در فتنه 78 و 88 داشتند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به شدت رودرروی یکدیگر قرار دارند، گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، دانشجویان بسیجی و در راه امام و انقلاب اسلامی را دور هم آورده است.

وی با بیان این‌که درگیری‌های فتنه جویان در دانشگاه تهران، چندین مرتبه در ایام تبلیغات انتخاباتی باعث تشنج در این دانشگاه شده بود، عنوان کرد: روزهای بعد انتخابات، عده بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران با نگاهی بهت زده به بسیجیان دانشگاه می‌نگریستند و برخی از آنان اعتقاد به تقلب در نتیجه انتخابات داشتند.

ثابتی بیان کرد: روز 23 خردادماه 88 جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران راهپیمایی اعتراض آمیزی را از دانشگاه آغاز کردند و به سوی وزارت کشور حرکت کردند؛ در میانه راه افرادی نقاب زده به میان جمعیت می‌آمدند و سطل‌های زباله اطراف را به میانه خیابان می‌آوردند تا آنان را به آتش بکشند.

وی در ادامه به شواهد عینی خود از اغتشاشات بعد از انتخابات 88 اشاره و خاطرنشان کرد: درگیری‌ها و اغتشاشات فتنه جویان و تشنج شهر تهران بهانه‌ای شد تا دانشگاه تهران و امتحانات ترم از سوی یکی از منتسبین به جریان فتنه تعطیل شود.

نویسنده کتاب روزشمار هشت ماه دفاع مقدس عنوان کرد: ششم مهرماه که آقای احمدی نژاد برای سخنرانی به دانشگاه تهران آمد، عده‌ای حدود 300 تا 400 نفر از معتقدین به تقلب در انتخابات، دست به اعتراض و شعار زدند؛ و این امر سبب شد تا عده‌ای از دانشجویان بسیجی نیز به عرصه آمده و بر حفظ منافع نظام اسلامی شعار دهند.

وی گفت: همچنین روز 13 آبان که دانشجویان بسیجی به لانه جاسوسی رفته بودند، عده‌ای از دانشجویان فتنه گر، فتنه را از دانشگاه آغاز کردند و ادامه آن که منجر به آشوب شد، خارج از دانشگاه پیگیری شد.

ثابتی خاطرنشان کرد: 16 آذر دانشگاه تهران همیشه معروف بوده است؛ اما سال 88 تمام معترضان، مارکسیسم‌ها، لیبرال‌ها و انجمن اسلامی یک‌پارچه شدند و با ایستادگی در برابر بسیج دانشجویی دانشگاه، آّشوب گری را آغاز کردند.

وی با بیان این‌که 16 آذر 88 صحنه کارزار دانشگاه تهران بود، تصریح کرد: در این روز، شعارهای بسیار تندی علیه انقلاب و مقدسات نظام اسلامی سر داده شد که در تمام اغتشاشات 88 تا آن زمان، بی سابقه بود.

این فعال سیاسی افزود: عصر 16 آذر ساعت به ساعت فضای دانشگاه متشنج‌تر می‌شد تا جایی که درگیری‌های بسیاری در دانشکده‌ها و رویارویی فتنه جویان و بسیجیان صورت گرفت و چندین نفر صدمه دیدند.

وی با بیان این‌که عده بسیاری از دانشجویان، پاره شدن عکس امام خمینی(ره) را منکر بودند، عنوان کرد: چند تن از دوستان پاره شدن عکس از سوی یکی ازافراد انجمن اسلامی را دیده بودند اما حتی اگر این اتفاق هم نیفتاده باشد، این عده ماه‌ها بود که با اندیشه امام راحل مبارزه می‌کردند.

ثابتی با بیان این‌که تشنج‌ها و اغتشاش‌ها بعد از 16 آذر در دانشگاه تهران آرام گرفت، بیان کرد: این فضا روز به روز آرام‌تر می‌شد تا این‌که در روز وفات آیت‌الله منتظری، دانشگاه را سیاه پوش کردند و خرما و حلوا پخش می‌کردند.

وی ادامه داد: آخرین اتفاقات 88 مربوط به فتنه در دانشگاه تهران به ایام عاشورا تا 9 دی باز می‌گردد که اطراف دانشگاه، فجایع عظیمی صورت گرفت؛ البته در این شرایط هیأت عزاداری حاج سعید حدادیان از دانشگاه تهران خارج شد و به هر سو که می‌رفت، اغتشاش‌ها و آشوب‌ها جمع‌آوری می‌شد.

این نویسنده کتاب تأکید کرد: روز 9 دی اطراف دانشگاه تهران مملو از دانشگاه بود و تمام مسیر راهپیمایی، تراکم شدیدی از جمعیت را به خود اختصاص داده بود که حتی نسبت به راه‌پیمایی 22 بهمن هم زبانزد شده بود.

ثابتی اظهار داشت: 22 خردادماه 1389 به عنوان سالگرد انتخابات 88 اعتراضاتی در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف صورت گرفت و البته با کوچک‌ترین مقابله نیروی‌های امنیتی پراکنده می‌شدند.

وی عنوان کرد: دانشجویان فتنه جو، قیام مردم مصر در بهمن‌ماه سال 1389 را به اغتشاشات 88 نسبت دادند که این اقدامات انقلابی برگرفته از مخالفت‌های فتنه جویان ایران است.

نویسنده کتاب کتاب روزشمار هشت ماه دفاع مقدس افزود: پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران و پیروزی قیام مصر، باری دیگر فتنه جویان به خیابان‌های تهران آمدند و آشوب را آغاز کردند؛ البته این اعتشاش‌ها پراکنده اما سازمان یافته بود تا بتوانند به فضای رسانه‌های غربی اعلام کنند که در ایران نیز انقلابی در برابر نظام دیکتاتوری صورت گرفته است.

وی گفت: پس از این اتفاقات که خیانت بزرگی به نظام اسلامی بود و انقلاب‌های برگرفته از اندیشه‌های امام راحل و انقلاب اسلامی را به اغتشاشات فتنه جویانه نسبت دادند، حصر سران فتنه اتفاق افتاد و همگان نسبت به این اقدام اعلام رضایت کردند؛ در این میان می‌توان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی نیز اشاره کرد.

حضور در مسجد لولاگر و روایت وقایع عاشورای 88

کاروان روایت فتنه در ادامه با حضور در مسجد لولاگر از جریان به آتش کشیده شدن این مسجد در محرم 88 و نیز ضرب و شتم نمازگزاران از سوی فتنه گران مطلع شدند.

حجت‌الاسلام صالحان، امام جماعت روز عاشورای مسجد لولاگر در سال 88 در سخنانی اظهار داشت: منطقه‌ای که مسجد لولاگر در آن قرار دارد، موقعیت حساسی است و میان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران قرار دارد؛ میدان جمهوری جنب مسجد لولاگر، پیش از انقلاب اسلامی به میدان شام نامیده شده بود.

این فعال دینی و سیاسی ابراز کرد: انقلابی‌های این منطقه انقلابی صد در صد و ضدانقلاب‌های این منطقه هم صد در صد هستن؛ منطقه قرمز است و نوع فتنه‌ها در این منطقه شکل می‌گیرد.

وی عنوان کرد: نماز ظهر روز عاشورای مسجد لولاگر که بنیان نماز جماعت ظهر عاشورا را از 20 سال پیش در کشور شکل داد، سال 88 در خیابان نواب مورد هجوم فتنه گران قرار گرفت.

حجت‌الاسلام صالحان گفت: این نماز ساعت 11 صبح آماده برپایی می‌شود، گفت: سال 88 حدود ساعت 11:30 عده‌ای آشوب گر از طرف میدان آزادی به سوی جنوب خیابان نواب آمدند.

وی تأکید کرد: ابتدا سعی کردند تا سطل زباله‌ای را پشت سر بانوان نمازگزار، بثه آتش بکشند؛ زمانی که اهالی منطقه مانع این اقدام شدند، آشوب گران به سوی سنگ‌های اطراف خیابان رفتند و جمعیت نمازگزار را سنگ باران کردند.

تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: خداوند تمام معارف را در کپسولی به نام نماز جمع کرده است و حمله به نماز به معنای حمله به تمام دین است؛  پس از حمله نخستین آشوب گران، عده‌ای از جوانان دور تا دور نمازگزاران را طناب کشیدند و از آنان مراقبت کردند تا نمازشان را برپا کنند.

وی با بیان این‌که فتنه از اوایل انقلاب اسلامی همواره وجود داشته است، افزود: فتنه‌ها سال به سال پیچیده‌تر شدند و از این به بعد هم ییچیده‌تر خواهند شد همان‌طور که فتنه 88 نسبت به فتنه 78 بسیار پیچیده‌تر بود.

حجت‌الاسلام صالحان تصریح کرد: طلاب و روحانیون نباید تک بعدی فعالیت کرد و تنها به علم یا به تقوا بپردازند؛ تقوا و علم مکمل یکدیگر هستند.

وی در پایان گفت: خلأیی که در فتنه 88 وجود داشت، پیشرو نبودن روحانیون در صحنه کارزار بود؛ البته این‌طور نبود که هیچ روحانی میان مدافعان از دین و نظام اسلامی وجود نداشته باشد.

فتنه 88 روایتی تاریخی و پندآموز برای فعالان سیاسی است

علی محمد نایینی رئیس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی امشب در بخش دیگری از برنامه‌های کاروان طلبگی «روایت فتنه» در مسجد لولاگر تهران با اشاره به ضرورت و اهمیت فعالیت‌های کاروان روایت فتنه، اظهار داشت: روایتگری وقایع تاریخی از جمله فتنه 88 درس‌های فراوانی برای ادامه راه دارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که نظام سلطه وجود دارد و دست از اهداف خود بر نمی‌دارد، خط مبارزه علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد؛ اما شکل فتنه و نفوذ پذیران و فریب خوردگان در مقاطع تاریخی متفاوت می‌شود.

رئیس ستاد بزرگداشت یوم‌الله 9 دی با بیان این‌که فتنه 88 یک روایت تاریخی برای تمام فعالان انقلابی است، گفت: رهبر معظم انقلاب خط کلی نظام اسلامی را در سخنان خود تبیین کرده‌اند.

وی افزود: همان‌طور که حرکت مردم در راهپیمایی 9 دی بی‌بدیل و واکنشی عاشورایی و انقلابی بود، حرکت فتنه گران در روز عاشورا هم، اقدامی بی‌شرمانه و بی‌سابقه بود.

نایینی خاطرنشان کرد: بر خلاف فتنه‌گران که مدت‌های طولانی برای انجام سازمانی فتنه برنامه‌ریزی کرده بودند، اما آن‌چه که غیرت ملت ایران را برانگیخت، عاشورا ستیزی ششم دی بود که فردای آن روز، مردم به خیابان‌ها آمدند و اوج حماسه را در نهم دی بیافرینند.

رییس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی با بیان این‌که غربی‌ها فتنه 88 را به عنوان بزرگترین چالش نظام اسلامی مطرح کردند، افزود: جریان فتنه دشمن را به پیگیری اهداف خود امیدوار کرد.

نایینی با تأکید بر این‌که یکی از کارکردهای روایتگری، جلوگیری از تحریف وقایع تاریخی است، ابراز کرد: امروز عده‌ای در سراسر کشور با جدیت به دنبال تحریف فتنه 88 هستند.

وی با بیان این‌که فضای پسابرجام و فرصت‌های انتخاباتی یک فرصت جدی برای نفوذ خط فتنه است، خاطرنشان کرد: اگر خط بصیرت و روشنگری خط فعالی در کشور نباشد و موفق به ورود حاکمیت باشد، فتنه بسیار مهمی بعد از انتخابات صورت می‌گیرد که تنها راه جلوگیری از آن، بصیرت و روشن گری از طریق روایتگری حوادث گذشته است.

رییس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی تصریح کرد: درس‌های فراوانی در هشت ماه اقدام از پیش تنظیم شده دشمن وجود دارد که سال‌ها جای بررسی دارد تا از فتنه‌های احتمالی پیش‌رو پیشگیری شده و قدرت بازدارندگی پیدا کنیم.

وی با تأکید بر این‌که جریان انقلاب امروز فعال است، گفت: یکی از برکات فتنه، واکسینه کردن کشور است همان‌طور که عده بسیاری که اعتقادی به تهاجم فرهنگی نداشتند، امروز معتقد به این امر مهم شدند و در حال دفاع از فرهنگ و اعتقادات مردم هستند.

نایینی با بیان این‌که جریان موثر بصیرت افزایی فرهنگی در سراسر کشور شکل گرفته است، ابراز کرد: کسانی که نقش تبیین و روایتگری فتنه را ر عهده دارند، باید برای تمام گروه‌های مخاطب، پیام داشته باشند.

وی افزود: همان‌طور که هشت سال دفاع مقدس پیام براندازی نظام از طریق جنگ سخت را به دنیا ابلاغ کرد، نهم دی‌ماه 88 پیغامی برای دشمن داشت و آن این‌که امکان فروپاشی نظام اسلامی وجود ندارد.

رییس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی اظهار داشت: جریانی در کشور وجود دارد که هنوز در فضای غبارآلود فتنه به سر می‌برد و ذهن آنان مملو از سؤال و شبهه است؛ این یعنی اقناع‌های ما کامل نبوده و نتوانسته‌ایم شرایط را به خوبی تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب هوشمندانه در خصوص حقوق افراد اقدام کردند و با سعه صدر و تدبیر به مقابله با فتنه گران پرداختند تا جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشند.

نایینی افزود: مسئله‌ای که در تبیین‌ها باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر فتنه به نتیجه می‌رسد، امروز ایران چه وضعیتی داشت؟ به یقین کشور در بدترین شرایط منطقه قرار داشت.

وی با بیان این‌که تاکنون 28 کشور تجربه انقلاب‌های رنگی داشته‌اند، گفت: از این میان، 18 کشور قربانی غرب به واسطه انقلاب‌های رنگی شده‌اند.

در مخاصمه‌های سیاسی، جریان معارض فضای کشور را به دست می‌گیرد

رئیس ستاد بزرگداشت یوم الله 9 دی افزود: یکی از پیغام‌های نهم دی این است که اگر به مبانی انقلاب اسلامی توجه نشود و مخاصمه داخلی شکل بگیرد، زمینه نفوذ به وجود می‌آید و ارکان اصلی نظام اسلامی انکار خواهد شد که اگر چنین شود، مقدس‌ترین ارزش‌ها هم مانند عاشورای 88 مورد هجوم قرار می‌گیرند.

وی گفت: در مخاصمه سیاسی، همه ضرر می‌کنند و ثبات و امنیت کشور به خطر می‌افتد؛ از طرف دیگر، جریان معارض فضای کشور را در دست می‌گیرد.

نایینی تصریح کرد: فتنه 88 یک درس برای تمام جریان‌های سیاسی است؛ بنابراین باید همواره جریان فتنه را محکوم کرد و پیامدهای آن را به سیاست‌مداران گوشزد کرد.

وی در پایان گفت: ما هر سال سعی می‌کنیم به دامنه 9 دی توسعه بیشتری بدهیم؛ این خط مربوط به یک روز و یک هفته و یک ده نیست؛ هرچند که این هفته به عنوان هفته بصیرت نام یافته و بسیاری از شهرستان‌ها در این ایام برنامه‌های بصیرت افزایی دارند.

دیدار با خانواده نخستین شهید فتنه

کاروان طلبگی «روایت فتنه» شامگاه جمعه در ادامه برنامه‌های خود با حضور در حسینیه قائم آل محمد(عج) منصور آباد شهر ری، با خانواده و هم رزم‌های شهید حسین غلام کبیری دیدار کردند.

یکی از همرزمان شهید کبیری در این دیدار به وقایع روز شهادت این جوان عزیز اشاره کرد و گفت: شهید کبیری جوانی 17 ساله و فعال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بود و در آخرین روزهای زندگی خود، از قبولی خود در دانشگاه باخبر شده بود.

خردادماه سال 88 که فضای شهر تهران به سبب آشوب‌های فتنه گران مغشوش شده بود، عده‌ای از بسیجیان منصور آباد شهر ری برای مقابله با فتنه گران عازم سعادت آباد شد.

حسین غلام در یکی از درگیری‌های میدان سعادت آباد توسط یک اتوموبیل زیر گرفته شد؛ به این وسیله دو پای او شکست و نیز خون ریزی داخلی پیدا کرد.

حسین غلام را به بیمارستانی در منطقه سعادت آباد بردند اما مسؤولان آن بیمارستان از عمل کردن این جوان دست کشید و بهانه آوردند که بیمارستان اتاق عمل ندارد.

کارهای اداری انتقال شهید کبیری که اوایل بامداد 25 خردادماه به بیمارستان شهید مدرس منتقل شده بود، به قدری طول کشید که در نهایت، پس از چندین ساعت بستری شدن، ساعت 15 به شهادت رسید.

برخی از مسئولان با حکم شهادت حسین غلام موافقت کرده بودند اما در نهایت، مانع تراشی‌های بسیاری برای دفن او در قطعه شهدا ایجاد کردند و تمام راه‌ها را بستند تا اینکه روزنه بسیار ضعیفی ایجاد شد و از آن طریق حسین غلام شهید محسوب شد.

شکایت خانواده شهید کبیری از قاتلان فرزندان 2 سال به طول کشید تا در نهایت، قاتل به بهانه اینکه در ساعت شهادت حسین غلام کبیری نزد نیروی انتظامی بازدداشت بوده است، تبرئه شد.

انقلاب اسلامی دوران قبل و بعد از رنسانس را در خود جمع کرد

در ادامه مراسم دیدار با خانواده شهید کبیری، حجت‌الاسلام علی مهدیان از مسؤولان نشریه عهد طی سخنانی ابراز کرد: پیش از بعثت حضرت رسول اکرم(ص) دینی که در میان مردم رواج داشت، کارآیی لازم برای بشر آن روز را نداشت؛ حتی اگر دین مسیحیت منحرف هم نشده بود، باز هم دیگر کارآیی لازم را برای جامعه نداشت.

وی ادامه داد: دین مسیحیت پیش از زمان حضرت رسول اکرم(ص) بر اساس نگاهی دنیا زدایی شکل گرفته بود و معتقدان به این دین، هیچ علاقه‌ای به رفتارهای اجتماعی و سیاسی نداشتند.

حجت‌الاسلام مهدیان خاطرنشان کرد: بشری که نیازمند اجتماع و حکومت بود، به جای ایمان به دین مبین اسلام، در میل به دنیا غوطه ور شد تا این‌که به دوران رنسانس رسید.

وی تصریح کرد: بشر قبل از رنسانس که می‌گفت باید دنیا را رها کرد و تنها به دین‌داری پرداخت، همچنین بشر بعد از رنسانس که می‌گفت دین مانع پیشرفت دنیوی می‌شود، هر دو قائل به جدایی دین از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بودند تا این‌که حضرت روح الله انقلاب اسلامی را پدید آورد و دوره جدیدی برای پیوند دادن دین و دنیا آغاز شد.

روایت مادر شهید کبیری از دیدار با رهبر معظم انقلاب

در پایان این مراسم که به عنوان آخرین برنامه کاروان روایت فتنه برگزار شد، مادر شهید کبیری با لحنی حزن آلود از آخرین شب حیات فرزندش سخن گفت و این‌که حسین با وجود این‌که به سن قانونی رأی دادن نرسیده بود، اما به شدت دلسوز نظام اسلامی بود و آرزوی شهادت داشت.

وی گفت: حسین غلام آرزوی زیارت رهبر معظم انقلاب را داشت؛ تا این‌که بعد از شهادتش، ما موفق به زیارت حضرتشان شدیم؛ زمانی که به آقایمان گفتیم، حسین در دانشگاه قبول شده بود اما قبل از ورود به دانشگاه شهید شد، ایشان فرمودند، حسین در دانشگاه امام حسین قبول شد.

این مادر شهید افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب، حسین غلام مقامی والاتر از شهدای انقلاب دارد چراکه در فضای غبارآلود فتنه، حق را یافت و برای یاری آن شتافت.

وی تصریح کرد: فرزند من که افتخار نخستین شهید فتنه را به خود اختصاص داد، باعث افتخار ما است و دشمن بداند که هیچ‌گاه نمی‌تواند نظام اسلامی را زمین بزند؛ ما انتقام خون حسینمان خواهیم گرفت.

اعضای کاروان روایت فتنه بعد از مراسم یادبود شهید حسین غلام کبیری به شهر قم بازگشتند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••