اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۱۲:۱۲

حذف «فجر» نشانه‌ای از نفوذ فرهنگی پسا توافق

علیرضا رئیسیان گفت: در هیچ جای دنیا مرسوم نیست جشنواره‌ای که بیش از 35 سال از عمر برگزاری آن می‌گذرد به یکباره تغییر نام بدهد و یک مفهوم عامی مثل «ایران» را به یک جشنواره بدهند.

 حذف «فجر» نشانه‌ای از نفوذ فرهنگی پسا توافق

به گزارش سراج24، رئیس سازمان سینمایی در حالی رضا میرکریمی را به عنوان دبیر بخش بین‌الملل جشنواره سی و چهارم فیلم فجر منصوب کرد که نماد اصلی آن یعنی کلمه «فجر» از عنوان این بخش حذف شده است!

واقعیت این است که پس از گذشت بیش از 37‌سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان و به تبع آن الزام برخی تغییرات به‌خصوص در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باعث شد که نه فقط ساختار حکومتی که بخش‌هایی مثل رادیو و تلویزیون و سینما به شکلی ماهوی دگرگون شوند. پس از این، انقلاب، وجه تمایز بسیاری از اتفاقات و ملاک‌های ارزش‌گذاری درباره موضوعاتی از جمله سینما قرار گرفت و به همین دلیل بود که سینما به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تعریف می‌شود. تمایز سینما در این دو بازه زمانی باعث شد جشنواره فیلم تهران که فرح پهلوی و دفترش متولی آن بودند به جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی تغییر نام بدهد. چه اینکه قطع به یقین سینمای تراز انقلاب اسلامی که قرار بود بخشی از استراتژی نظام جهت صدور انقلاب اسلامی باشد با سینمای تراز حکومت فاسد و سرتاپا غربی پهلوی با انگاره‌هایی شهوانی و نفسانی، تفاوتی از زمین تا آسمان دارند. اساساً عنوان و اسم جشنواره فجر انقلاب اسلامی قرار بود فریادگر تئوری‌های اسلامی و انقلابی باشد که اکنون ایران منادی آن شده و به همین دلیل نام «فجر» برآن نهادند.

اکنون پس از برگزاری 33 دوره جشنواره فیلم فجر و به فاصله دو روز پس از فرمایش‌های رهبر انقلاب مبنی بر قاطعیت در بستن راه نفوذ نظام سلطه و اینکه هیچ چیزی با گذشته تغییر نکرده است مسئولان سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید در اقدامی عجیب که به نوعی در مسیر استحاله درونی سینمای کشورمان قابل ترجمان است، نام «فجر» را از بخش بین‌الملل آن با بهانه‌های واهی و کوته بینانه حذف کرده‌اند. این اقدام نه فقط برای رسانه‌ها که حتی برای سینماگران نیز حیرت آور بوده است.

علیرضا رئیسیان، کارگردان سینما در این باره گفت: «این برای اولین بار است که رئیس یک تشکیلات کاملاً مدنی و غیردولتی، البته به ظاهر، یک مسئولیت صددرصد دولتی را قبول می‌کند و این مسئله در نوع خودش یک موضوع منحصر به فرد و البته بسیار جالب است. وی افزود: «مدت‌هاست که من در رابطه با خانه سینما و وزارت ارشاد می‌گویم که ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و همچنین می‌گفتم که دعواهای گذشته این دو بخش ریشه در جاهای دیگری دارد، اکنون این انتصاب جالب و تعجب آمیز نمونه‌ای از آن ارتباطات تنگاتنگ است و به نوعی در صحت مدعاهای بنده شاهد از غیب رسید!

نکته بعدی اینکه اصولاً در هیچ جای دنیا مرسوم نیست جشنواره‌ای که بیش از 35 سال از عمر برگزاری آن می‌گذرد به یکباره تغییر نام بدهد و یک مفهوم عامی مثل «ایران» را به یک جشنواره بدهند. من در هیچ کجای دنیا تا به حال ندیده‌ام که مثلاً بگویند جشنواره فیلم ایتالیا! چون چنین چیزی کاملاً نا مفهوم و غیر قابل درک است و نمی‌شود ما یک مفهوم عام را به عنوان یک اسم روی یک موضوع خاص بگذاریم. این کار به نظر من کاملاً اشتباه است. هم تفکیک دو بخش سینمای داخلی و بین‌الملل، هم جدا کردن مدیریت این جشنواره و هم تغییر اسمش اشتباه خیلی بزرگی است.»

محمدرضا شرف‌الدین که به تازگی از جایگاه ریاست انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد روایت بازنشسته شده با تأکید بر اینکه حذف عناوین و الفاظ انقلاب از کارها و اقدامات فرهنگی اصلاً به صلاح ملت نیست، خاطرنشان می‌کند: هر چند عده‌ای می‌خواهند از فضای به اصطلاح پساتحریم یا پساتوافق هویتی تازه بسازند اما اگر به سخنان چند روز پیش رهبر معظم انقلاب مراجعه بکنیم خواهیم دید که آنچه ایشان فرمودند کاملاً خلاف این است و اصلاً چنین چیزی نیست. ایشان چنین اقدامات و تحرکاتی را همسویی با استکبار و نظام سلطه تعبیر می‌کنند و نه مقابله با آنها. همانطوری که رهبر انقلاب درباره مسیر و راه مقابله با استکبار فرمودند راه مبارزه با نظام سلطه و جلوگیری از نفوذ آنها با قوت ادامه دارد. هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و هیچ چیزی تغییر نکرده است. مجدداً می‌گویم که به نظر نمی‌رسد این تغییر نام به هیچ وجه به خیر و صلاح مردم کشورمان باشد.

منبع : روزنامه جوان

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••