اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۵/۱۴ - ۱۰:۲۴
سرافراز:

رفتار رسانه ملی در مذاکرات هسته‌ای؛ کاملا حرفه‌ای بود

رئیس رسانه ملی گفت: وزارت خارجه آمریکا آموزشکده جامعه مدنی را با بودجه دفتر دموکراسی و حقوق بشر امریکا راه اندازی کرده است.

رفتار رسانه ملی در مذاکرات هسته‌ای؛ کاملا حرفه‌ای بود
به گزارش سراج24، محمد سرافراز رئیس رسانه ملی در دومین نشست سراسری مدیران صدا و سیما که صبح روز سه شنبه سیزدهم مرداد، در مرکز همایش‌های بین المللی این رسانه برگزار شد، در سخنانی ضمن گرامیداشت خاطره بازدید تاریخی مقام معظم رهبری در سال 1375 و تبریک فرارسیدن روز خبرنگار، با اشاره به عملکرد رسانه ملی در موضوع هسته ای گفت: رفتار رسانه در موضوع مذاکرات هسته‌ای به دلیل اهمیت و حیاتی بودن موضوع، از رویکردی  حرفه ای برخوردار بوده است، به گونه ای که آحاد جامعه با توجه به عملکرد این رسانه نسبت به موضوع، اطلاعات و ارزیابی درستی پیدا کردند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع هسته ای کشورمان در ماههای اخیر چهار مرحله را پشت سر گذاشته است، افزود: مرحله اول توافق لوزان، دوره دوم از لوزان تا وین، دوره بعد از جمع بندی مذاکرات تا زمان اعلام نتیجه، و دوره چهارم دوره پس از توافقات است.
سرافراز افزود: در مرحله اول، طرف‌های مذاکره، بیش‌تر به مباحث شکلی می‌پرداختند و وارد محتوای مذاکرات نمی‌شدند، اگرچه در انتها اعلام شد که توافقاتی صورت گرفته است. پس از آن بود که به دلیل رفتارها وموضع‌گیریهای مقامات سیاسی و نظامی امریکا با رویکرد تهدید و تحقیر ملت ایران، مقام معظم رهبری، مواضع و خطوط قرمز نظام را تبیین و تشریح کردند.
وی تصریح کرد: در این مرحله، سازمان صدا و سیما با تبیین مواضع نظام، به طرح دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره پرونده هسته‌ای پرداخت و زمینه رسانه‌ای را هم برای تیم مذاکره کننده فراهم کرد،. ضمن آنکه در این مرحله، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد افکار عمومی، درک درستی از مواضع کشور دارند و به آمریکا بی‌اعتمادند.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه توانستیم در مرحله دوم، موضوع را برای افکار عمومی تبیین کنیم در تشریح رفتار رسانه‌ای سازمان گفت: در این مرحله، چندین گروه خبری، مذاکرات را در محل و نیز در پشت صحنه به‌صورت گسترده پوشش دادند. صدا وسیما توانست در دو بعد مباحث پیچیده حقوق بین الملل و نیز خود پرونده پیچیده هسته‌ای را ازنظر فنی، توانایی‌های دوطرف و ظرفیت‌ها آگاهی بخشی کند و افکار عمومی را در جریان مذاکرات قرار دهد و به توفیقات خوبی دست یابد.
سرافراز سپس با تشریح عملکرد سازمان صدا و سیما در مرحله سوم مذاکرات گفت: مرحله سوم، مرحله تصمیم گیری بود. این مرحله در دو جبهه پیش می‌رود؛ در امریکا و در ایران.
وی افزود: در آمریکا برجام باید به کنگره برود. کنگره نیز مخالفت خواهد کرد و البته دولت امریکا نیز عنوان کرده  است آن را وتو می‌کند. در چنین وضعیتی سؤال این جاست که آیا لابی صهیونیستی، مخالفان جدی کنگره، و پول‌های عربستان، می‌توانند با رأی دو سوم اعضای کنگره، وتوی اوباما را بی اثر کنند؟ در دیگر سو، در جمهوری اسلامی، مراحل قانونی درباره پرونده هسته‌ای طی شده، و شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، وارد این پروسه شده‌اند.
سرافراز در ادامه تصریح کرد: در نگاه رسانه‌ای، جمع بندی پس از مذاکرات وین این بود که این نه یک پیروزی بزرگ است و نه یک شکست خفت بار. نکات مثبت و منفی‌ای هم در جمع‌بندی وجود دارد.
سرافراز در ادامه به تشریح ویژگی‌های مرحله چهارم پرداخت وگفت: در این مرحله، موضوع مهم و اساسی، بحث گفتمانی است. در ادبیات مقامات امریکایی و رسانه‌های غرب، یک بحث گفتمانی شکل گرفته که ازطرف امریکایی‌ها و دنباله‌روهای آن‌ها تعقیب می‌شود وآن اینکه جمهوری اسلامی باید اصول و مبانی خود را تغییر دهد تا در نهایت به تغییر ساختار حکومت منجر شود.
رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به فرمایش های مهم مقام معظم رهبری در تبیین اصول امام (ره)، اعتماد به نیروی اراده مردم را در کارها از اصول امام (ره) برشمرد.
وی در ادامه حوزه اقتصاد و موضوعات علمی را از مباحثی برشمرد که باید به قدرت اراده مردم برای حل مشکلات اقتصادی کشور در نظر داشت، همانگونه که نظام در موضوعات علمی به جوانان اعتماد کرد و پیشرفت‌هایی را در شاخه‌های علمی شاهد بود.
وی مخالفت با نابرابری اقتصادی و اشرافی‌گری و طرفداری جدی از مستضعفین را از اصول امام دانست و گفت: همواره نظام و انقلاب باید به آن توجه کند و یکی از راه‌های موفقیت انقلاب و حفظ گفتمانی نظام همین اصل است.
سرافراز ادامه داد: حمایت از مظلومان در مقابل مستکبران نکته دیگری است که به  سیاست‌های کشور در حوزه منطقه ای برمی گردد و باید آن را مثل یک پرچم حفظ کنیم.
سرافراز مرحله زمان فعلی را مرحله جنگ نرم نوین رسانه‌ای دشمن نامید و گفت: دشمن با استفاده از ابزار نوین رسانه‌ای قصد دارد ادراک جامعه را مدیریت و کاری کند که عوامل خودی در مسیر نقشه دشمن حرکت کنند. آن‌ها درحال الگوسازی جدید رفتاری با استفاده از رسانه های نوین نیز هستند و آن را الگوی جهانی می‌نامند در حالی که این، الگویی غربی و امریکایی است و در تقابل با الگوی بومی و ملی قرار می‌گیرد.
وی افزود: از دیگر اقدامات دشمن، برای رسیدن به جهانی سازی تولید پیام، جنگ نرم است. این ابزارهای نوین، اینترنت، شبکه های اجتماعی و وب سایت‌ها، توزیع پیام را جهانی می‌کنند. ابزارهایی که اختیار، بهره برداری و پردازش آنها در اختیار ما نیست. این روش‌ها و ابزار، به آنها امکان و قدرت می‌دهد تا دقیقاً بفهمند که افراد جامعه، چگونه فکر می‌کنند؟ چه رفتار و علایق و سلایقی دارند و برای آنها طراحی، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی می‌کنند که اگر در مخالفت با منافعشان حرکت کنند، چه کاری باید انجام دهند.
وی تصریح کرد: دشمنان، برای دستیابی به این اهداف، با قلب واقعیت‌ها و حقیقت، جامعه‌ای شبکه‌ای ایجاد می‌کنند تا گروه‌های شبکه‌ای با کارکرد خاص مد نظرشان شکل بگیرد. آنها قصد دارند با شکل دهی این کاربران و گروه‌های شبکه ای، پیام‌های "فریب" را در شبکه های اجتماعی مجازی و مطالب دروغ و جنگ نرم دشمن را باز نشر دهند و البته برایان، مکانیزم‌هایی نیز پیش بینی شده است.
سرافراز با افشای پشت پرده شکل‌گیری این جامعه‌های شبکه‌ای افزود: با همین هدف، وزارت خارجه آمریکا آموزشکده جامعه مدنی را با بودجه دفتر دموکراسی و حقوق بشر امریکا راه اندازی کرده است.
وی سپس به مصادیقی از این فضا سازی اشاره کرد و گفت: برای نمونه در شبکه‌های اجتماعی، خبری کذب بارگذاری   می‌شود و در ادامه هم روزنامه‌ها و سایت‌های خبری، آن فضاسازی را دنبال می‌کنند مثل خبرکذب ممنوعیت پخش آثار خواننده ایرانی الاصل، سامی یوسف در رسانه ملی، که بلافاصله یک روزنامه انگلیسی ویک روزنامه آمریکایی با درج گزارش و وادار کردن همان فرد به موضع گیری، سعی در فضا سازی داشتند و نیز پاسخ دهی رئیس صدا وسیما به یکی از زندانیان سیاسی از دیگر مصادیق خبرپراکنی کذب بود که دکتر سرافراز به آن اشاره کرد و آن را ناشی از همین فریب کاری شبکه‌های اجتماعی دانست.
حمایت از منافع ملی اصل فراگیر در اطلاع رسانی رسانه ملی
معاون خبر رسانه ملی گفت: خبر با رعایت توازن، بیطرفی، انصاف و با رویکرد حمایت از منافع ملی به روشنگری در پرونده هسته ای و اعتمادسازی در مخاطبان پرداخت.
پیمان جبلی در دومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با بیان گزارشی از فرایند پوشش خبری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 افزود: مهم‌ترین شاخص فعالیت دوره مدیریت جدید رسانه ملی در حوزه خبر با پرونده هسته‌ای تجربه شدکه تجربه بسیار ارزشمند بود.
پیمان جبلی گفت: موضوع هسته‌ای، تبعات، آثار و دستاوردهایش یکی از موضوعات مهم، راهبردی و نحوه مدیریت این پرونده از نگاه رسانه و پوشش خبری آن هم از چالش های مهم محتوایی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
وی با بیان اینکه حوزه خبر همیشه محل بحث، ارزیابی و دقت نظر محافل مختلف بوده است افزود: در دوره جدید مدیریت سازمان، پوشش پرونده هسته ای آزمون سختی برای همه ما بود زیرا همه نگاه‌ها به این سمت بود که با مدیریت جدید چه تغییراتی در حوزه محتوا به ویژه در خبر و برنامه های سیاسی شکل می‌گیرد.
او گفت: ما برای پوشش مذاکرات هسته‌ای وقت بسیار زیادی اختصاص دادیم به طوری که از ابتدای فروردین تا انتهای تیر، بیش از 640  ساعت برنامه های خبری در قالب خبر، گزارش، گفت و گو و برنامه های سیاسی تولید کردیم.
معاون خبر رسانه ملی افزود: تا قبل از بیانیه لوزان با پرونده بسته‌ای روبرو بودیم که هیچ داده و اطلاعاتی نداشت و ما تنها تصویری کلی داشتیم و در این مدت فضا و امکان لازم را در اختیار تیم مذاکره کننده قرار دادیم تا علاوه بر حمایت از مذاکرات  به پیشبرد اهداف مذاکرات و نظام کمک کنیم.
جبلی گفت: پس از بیانیه لوزان ما با چند گزینه روبرو بودیم؛ اول اینکه به طور کلی فضای رسانه ای را در اختیار موافقین دستاوردهای مذاکرات قرار دهیم که امکان پذیر نبود زیرا همانطور که پس از انتشار بیانیه لوزان دیدیم تفسیرهای آمریکایی‌ها از آن به صورت کاملاً طبیعی سبب ایجاد مناقشه هایی در افکارعمومی کشور شد.
وی افزود: باتوجه به ابهامات، سؤالات و ملاحظات متعددی که پس از بیانیه لوزان مطرح شد نمی‌توانستیم یک جانبه از روی توافق متن خوانی کنیم و تنها در خدمت موافقان آن باشیم، بنابراین به تدریج فضا را منطقی کردیم که دیدگاه های طرف مقابل و منتقدان نیز با رعایت انصاف بیان شود.
جبلی گفت: پس از یک هفته از صدور بیانیه لوزان بیانات مقام معظم رهبری نیز موید این رویکرد بود که منتقدان باید امکان استفاده از فضا را داشته باشند.
وی افزود: ما با انعکاس نظرهای موافقان و مخالفان جمع بندی کار را پیش بردیم و در اخبار و گزارش های خبری بر حمایت از اصل مذاکره و رعایت اخلاق و ادب نسبت به تیم مذاکره کننده، رعایت انصاف و توازن و کمک به منافع ملی و ایجاد انسجام، همدلی و همزبانی تاکید کردیم.
معاون خبر رسانه ملی گفت: اکنون پس از جمع بندی مذاکرات در وین ما با شرایطی روبرو هستیم که با پس از لوزان متفاوت است لذا به‌طور طبیعی  در صورت گذر این جمع بندی از مجاری قانونی وظیفه همه  حمایت از آن است.
جبلی افزود: آنچه در این مقطع دنبال می‌کنیم این است که با همان خطوط توازن و انصاف و بازخوانی جمع بندی مذاکرات وین افکارعمومی را با آنچه اتفاق افتاده است آشنا کنیم.
وی گفت: البته در این بازخوانی  در مورد فراز های حساس تاکید روشنگرانه داریم.
جبلی در ادامه به تبیین نگاه موافقان و منتقدان مذاکرات و قطعنامه پرداخت و  افزود: موافقان جمع بندی به اینکه مشکلاتی در توافق وجود دارد و امتیازاتی واگذار شده است و امتیازاتی را کسب کرده‌اند اذعان دارند، اما معتقدند فایده های مذاکره بر هزینه‌ها می‌چربد.
وی گفت: موافقان معتقدند جمع بندی مذاکرات وین برتری گفتمانی جمهوری اسلامی ایران را در مسائل مختلف به نمایش گذاشته است و ما بر شاخص هایی که پا می فشردیم دست یافته‌ایم.
معاون خبر رسانه ملی افزود: موافقان معتقدند میزان غنی سازی مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ما به غنی سازی و حفظ فناوری آن دست یافته‌ایم وبه آن رسمیت بخشیده‌ایم.
جبلی گفت: به گفته موافقان حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تقویت موقعیت بین المللی نظام، برداشته شدن موانع پیشرفت در مسیر حرکت به جلو و آزادشدن بخشی از ظرفیت های کشور برای ایفای نقش موثرتر در عرصه بین المللی از جمله دستاوردهای توافق است.
وی افزود: موافقان معتقدند اقتدار داخلی، خارجی ومنطقه ای جمهوری اسلامی ایران  باعث شد ایران با دست پر به مذاکرات برود، ضمن آنکه رعایت خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند نیز در توافق لحاظ شده است.
جبلی گفت: به رسمیت شناخته شدن غنی سازی، مسالمت آمیز شناخته شدن برنامه هسته‌ای، حفظ و بهسازی راکتور اراک، ادامه فعالیت تاسیسات نطنز و فردو،‌ خروج پرونده ایران از شورای امنیت، لغو تحریم های یکجانبه آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت و دیگر تحریم های اقتصادی از دیگر دستاوردهای جمع بندی مذاکرات از دید موافقان آن است.
معاون خبر رسانه ملی در ادامه به تبیین نگاه منتقدین پرداخت و افزود: منتقدان جمع بندی مذاکرات معتقدند که همه این دستاوردها علیرغم اهمیت فراوان آن قابل از بین رفتن است.
جبلی گفت: نگاه منتقدان منصف و متوازن، حمایت از تحقق این دستاوردهاست اما در عین حال نگرانند تهدیدهای جدی برای آینده حرکت رو به جلوی نظام ایجاد شود.
وی افزود: کاهش  سانتریفیوژها، کاهش ذخایر اورانیوم، تعطیلی غنی سازی در فردو و دائمی شدن برخی محدودیت‌ها از مواردی است که منتقدان مطرح می‌کنند و می گویند صنعت هسته ای براساس تحقیق و توسعه شکل گرفته است و اگر این فرآیند متوقف شود به طور خودکار به سمت متوقف شدن صنعت هسته ای پیش می‌رویم.
جبلی گفت:  نابودی قلب راکتور آب سنگین، محدودیت های بی سابقه، مشخص نبودن معیارهای بازرسی آژانس، دسترسی آژانس به تاسیسات غیرهسته‌ای، مشخص نبودن مکانیزم حل موضوع پی ام دی و لغونشدن برخی تحریم‌ها از دیگر انتقادها به جمع بندی مذاکرات است ضمن اینکه لغو تحریم های شورای امنیت به گزارش راستی آزمایی آژانس مشروط شده است و تحریم‌ها برگشت پذیرند.
وی افزود: براساس دیدگاه منتقدان همچنین در اجرای گام به گام تعهدات همزمانی وجود ندارد و اجرای کامل برجام دوره طولانی مدتی دارد و محدودیت برجام برای تهیه اقلام با کاربرد دوگانه زیاد است.
معاون خبر رسانه ملی گفت: از نگاه منتقدان ما عضوان پی تی بوده و هستیم و به همه تعهدات خود عمل کرده‌ایم و در گزارش های مختلف آژانس به هیچ تخلفی اشاره نشده است، اما اشکال اساسی این است که ما پذیرفته‌ایم کشوری استثنایی تلقی شویم و اجازه ورود به مراکز امنیتی و نظامی خود را به دشمن داده‌ایم که این می‌تواند کشور ما را آسیب پذیر کند و امکان نفوذ دشمن را به مراکز حساس  بدهد.
جبلی افزود: اشکال دیگر منتقدان به فرایند حل اختلاف است و می گویند در هر توافقی در آخر قرارداد بند حل اختلاف قرار داده می‌شود، اما در این قرارداد بسیار با اهمیت، بندی را در توافق وضع کردیم که هیچ حقی برای ما قائل نمی‌شود.
وی گفت: منتقدان می گویند اگر طرف مقابل از ما به شورای امنیت شکایت کند  پس از 30 روز قطعنامه ای صادر و تحریم‌ها باز می‌گردد، اما اگر ایران هم این روند را طی کند وشاکی باشد، در هر صورت نتیجه بازگشت تحریم‌ها بر ضد ماست.
معاون خبر رسانه ملی بار دیگر تاکید کرد صدا و سیما خود در پوشش مسئله هسته ای صرفاً واسطه نقل دیدگاه های مختلف بوده و همواره بر حمایت از تیم مذاکره کننده، حمایت از اصل مذاکرات و دستیابی به توافق خوب تاکید کرده است.
وی افزود: در تمام برنامه‌ها اعم از خبر، گزارش، گفتگو و برنامه های سیاسی رعایت توازن، انصاف و جلوگیری از قطبی سازی و ایجاد اختلاف در جامعه هدف بوده است.
 
منبع:تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••