اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۵/۱۳ - ۱۲:۱۵
روزنامه کیهان نوشت:

نکند ما به فرانسه ظلم کرده‌ایم و خبر نداریم!

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی، مذاکرات وین را موفق دانست و دو دستاورد اصلی برای آن ذکر کرد؛ «خروج پرونده ایران از فصل هفتم شورای امنیت و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران» اما بررسی‌های دقیق حقوقی و فنی نشان می‌دهد در عرصه عمل اتفاق دیگری افتاده است.

نکند ما به فرانسه ظلم کرده‌ایم و خبر نداریم!
به گزارش سراج24، این ادعا از اساس نادرست  است زیرا ایران هیچگاه مانند عراق یا لیبی و ... ذیل «کلیت» فصل هفت نبوده بلکه تنها ذیل ماده 41 فصل هفت بوده که اتفاقا امروز هم بخشهایی از قطعنامه 2231 ایران را ذیل همین ماده از فصل هفت حفظ کرده است.
 
لذا نه در گذشته و نه الان هیچگاه ایران ذیل کلیت فصل هفت یا ماده 42 فصل هفت نبوده که منجر به حمله نظامی شود. تنها تفاوت گذشته با امروز اینجاست که قبلا ایران قرار داشتن ذیل ماده 41 فصل هفت و محدودیتهای اقتصادی را به رسمیت نمی‌شناخت ولی امروز در اثر مذاکرات دو سال قبل خودمان به دست خودمان به قرار گرفتن ذیل ماده 41 فصل هفت اقرار کرده و به آن رسمیت داده‌ایم.
 
توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران از جمله قطعنامه 1929 ذیل «کلیت» فصل هفتم قرار می‌گرفت، بصورت اتوماتیک همه بندهای این فصل از جمله حتی بند 42 که مجوز استفاده از قوه قهریه علیه کشورها توسط سازمان ملل را صادر می‌کند نیز در مورد ایران قابل اجرا بود، چرا که فصل هفتم منشور شامل بندهای 39 تا 51 است اما قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران در گذشته هیچکدام ذیل کلیت فصل هفتم منشور نبوده و تنها ذیل یک بند از این فصل یعنی بند 41 صادر شده است و جالب اینکه اکنون نیز همین رویه در قطعنامه جدید 2231 در پیش گرفته شده است.
 
درباره لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نیز متاسفانه آن طور که رئیس‌جمهور محترم اظهار داشته، متن نهایی مذ��کرات در برجام واقعیت دیگری را منعکس می‌کند و آن اینکه در متن توافق وین خبری از لغو terminate یا حتی تعلیق suspend  تحریم‌های کنگره نیست بلکه فقط از تعبیر cease  به معنای «توقف موقت» تحریم‌های کنگره به کار رفته است. این در حالی است که رهبر انقلاب دراین‌باره در 2 تیر 1394 به عنوان یکی از خطوط قرمز اصلی مذاکرات، لغو تحریم‌های کنگره را مورد تاکید قرار داده و فرموده بودند: «تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره آمریکا و چه دولت آمریکا باید فورا هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود.»
 
 آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش نیز با اشاره غیرمستقیم به سفر پرحاشیه فابیوس به تهران و فرش قرمز دولت زیر پای وی، گفت: «خواهش من از مردم این است که فضای کشور را تبدیل به فضای امن کنند و زمانی که وزیر خارجه کشوری به کشورمان می‌آید نگوییم که این دولت چند سال پیش فلان کار خطا را انجام داده است؛ چرا که چنانچه پرونده‌های قدیمی را رو کنیم آنها نیز همین کار را انجام می‌دهند.»
 
این بخش از سخنان رئیس‌جمهور اشاره به انتقادات مطرح شده درباره نقش فابیوس در ورود به فرآورده‌های خونی آلوده از جمله ایدز و هپاتیت برای نخستین‌بار به ایران داشت اما جالب اینکه آقای روحانی خیلی سریع از این مسئله عبور کرد و پاسخ نداد چرا ایران باید به خاطر کشته شدن صدها نفر از مردمش به خاطر این فاجعه سکوت کند و آن را فراموش کند اما دولت آمریکا به حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور که بیش از سی سال قبل به دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در حد «ترجمه» کمک می‌کرده است، ویزای ورود به کشورش را نداد؟
 
همچنین بیان این جمله از سوی آقای روحانی مبنی بر اینکه «نگوییم که این دولت چند سال پیش فلان کار خطا را انجام داده است؛ چرا که چنانچه پرونده‌های قدیمی را رو کنیم آنها نیز همین کار را انجام می‌دهند.» نشان می‌دهد ظاهرا ایشان به عنوان رئیس‌جمهور کشور باور دارد که ایران ظلمی در حق کشورهای دیگر از جمله فرانسه انجام داده است! در حالی که تاریخ نشان می‌دهد دولت ایران هیچ‌گاه علیه ملت فرانسه کوچک‌ترین اقدامی را انجام نداده و این بخش از سخنان رئیس‌جمهور به لحاظ راهبردی یک اشتباه بزرگ است چرا که به نوعی اقرار علیه خود محسوب می‌شود.
 
 
 
متشکریم که فهمیدیم سنگ را چه کسی به چاه انداخته!
 
اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر واردات انبوه سانتریفیوژهای آلوده به کشور در سال 82 که منجر به اتهام‌پراکنی آژانس علیه کشورمان شد، با واکنش‌های متفاوت روبه‌رو شده است.
 
سایت عصر ایران از سایت‌های حامی دولت با اشاره به این بخش از اظهارات روحانی نوشت: آنچه از منظر رسانه‌ای قابل توجه بود اخم‌های گاه و بیگاه رئیس‌جمهور بود که اعتماد به نفس دو خبرنگار تلویزیون را سلب می‌کرد. هرگاه که می‌خواستند مسیر برنامه را به سویی دیگر سوق دهند و مثلا ماجرای سانتریفیوژهای آلوده در سال 82 را پیش کشیدند ابتدا اخمی کرد و بعد توضیح داد و عملا خبرنگاران و خصوصا آقای عابدینی را کنترل می‌کرد(!)
 
اما حمید رسایی نماینده تهران دراین‌باره نوشت: در بخشی از اظهارات آقای روحانی، اشاره یا اعترافی درخصوص ریشه و آغاز مشکلات هسته‌ای و فشارها علیه ایران بود. ایشان تصریح کردند که آغاز فشارهای بین‌المللی علیه ملت ایران، مربوط می‌شود به وارد کردن تعدادی از سانتریفیوژهای دست دوم آلوده که باعث بهانه‌گیری غربی‌ها و ماموران آژانس و داستانی شد که 12سال به طول انجامید. جالب‌تر این بود که جناب روحانی گفتند چون سانتریفیوژها را در بسته‌بندی‌های مناسب قرار داده بودند، ما فکر کردیم آنها نو هستند اما بعد از خریداری و جاگذاری متوجه شدند که سانتریفیوژها دست دوم بوده‌اند! به نظرم آقای روحانی اگر کمی بیشتر تامل کند و دست از خوشبینی به سران غربی بردارد، به این نتیجه برسد که این داستان، خیلی هم اتفاقی نبوده بلکه طرحی برای درگیر کردن جمهوری اسلامی در یک بازی سیاسی بوده است.
 
وی ادامه می‌دهد: 12 سال فشار روی کشور و مردم! چقدر راحت رئیس‌جمهور امروز و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی با یک لبخند از آن عبور کرد! فقط یک لحظه تصور کنید اگر این اتفاق در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و دبیری شورای عالی امنیت ملی جلیلی اتفاق افتاده بود، رسانه‌های اصلاح‌طلب و مدعی اعتدال چه یقه‌هایی پاره می‌کردند و مثل آقای روحانی چه می‌کردند!! آقای روحانی! چقدر ساده از کنار کاری که 12 سال پیش انجام دادید و در تمام این سال‌ها فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه را بر مردم ما تحمیل کرد، گذشتید. تازه فهمیدیم چه کسی سنگ را در چاه انداخته بود... روحانی مچکریم.
 
 
 
ناطق که نامزد نمی‌شود پس افراطیون چه می‌خواهند؟
 
برخی از افراطیون مدعی اصلاحات معتقدند مجلس ششم تکرار نخواهد شد و مصلحت هم نیست تکرار شود.
 
عبدالله ناصری عضو مشترک در حزب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب) درباره احتمال تکرار مجلس ششم به روزنامه اعتماد گفت فکر نمی‌کنم مجلسی مانند مجلس ششم در مجلس آینده شکل بگیرد.
 
وی همچنان مدعی شده «هدف اصلی اصلاح‌طلبان این است که مجلس آینده شرایط ملی کشور را بر شرایط حزبی و گروهی خود ارجح بداند. با همین نگاه در سال 92 عضوی از جامعه روحانیت مبارز را به عنوان کاندیدای خود معرفی کردیم. همین سیاست باعث شد که اصولگرایان معتدل هم اصلاح‌طلبان را همراهی کنند و آقای روحانی رأی بیاورد. منافع عمومی کشور بر هر چیزی برای اصلاح‌طلبان مقدم است بنابراین ممکن است براساس شرایط ائتلافاتی را با اصولگرایان معتدل در سطح مناطق شکل دهیم.
 
همچنین صادق زیباکلام در یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشت: به نظر می‌رسد سرلیستی ناطق‌ نوری در شرایط حاضر از سرلیستی دکتر عارف در انتخابات مجلس آینده محتمل‌تر است به این دلیل که اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، آقای روحانی را ترجیح داده و از آقای عارف درخواست کردند که به نفع روحانی کنار برود. البته ایده‌آل‌ها و آرمان‌ها می‌گوید که آقای عارف به مراتب اصلاح‌طلب‌تر از آقای روحانی و آقای ناطق‌نوری است، اما تجربه دو سال گذشته نشان داده که دولت آقای روحانی توانسته خوب عمل کند و اگر آقای عارف رئیس جمهور شده بودند توافق، به شکل امروز به رغم مخالفت‌های جدی برخی اصولگرایان وجود نداشت چه بسا مشکلات بسیاری در سایر زمینه‌ها با تندروها پیدا می‌کردند. در اینجا لازم است در ذهن و به صورت فرضی تصور کنیم که الان تیر 95 است و مجلس دهم آغاز به کار کرده و ترکیب آن ترکیبی شبیه مجلس نهم است. حال سؤال این است که اگر ناطق نوری در رأس این مجلس باشد این مجلس می‌تواند اهداف و خواسته‌های میانه‌روها و اصلاح‌طلبان را برآورده کند یا آقای عارف بر این کرسی تکیه زند.
 
وی می‌افزاید: هیچ تردیدی وجود ندارد که اگر در رأس مجلس دهم آقای ناطق نوری باشد خط اعتدال و میانه روی در مقابل خط تندروی تقویت خواهد شد. در حالی که اگر آقای عارف رأس مجلس دهم باشند و با در نظر گرفتن بالا بودن تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم وضعیتی مانند مجلس ششم به وجود خواهد آمد. دیدیم که مجلس ششم نتوانست کاری را جلو ببرد و مجلس دهم نیز اینگونه خواهد شد.
 
یادآور می‌شود حجت‌الاسلام ناطق نوری در مصاحبه با سایت روز و درباره برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی برای چندمین بار تأکید کرد: دیگر در هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد.
 
وی تصریح کرد: عمر کار سیاسی من تمام شده است و دیگر در هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد.
 
ناطق نوری در پاسخ به این سؤال روزنو که اکنون که می‌گویید عمر کار سیاسی شما تمام شده است و قصد دارید در اتاق فکر باشید آیا در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت خواهید کرد، گفت: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم نامزد نخواهم شد و علاقه‌ای به حضور در هیچ انتخاباتی ندارم.
 
ناطق نوری تأکید کرد: ما باید کنار بکشیم تا جوان‌ترها در انتخابات‌ها شرکت کنند و وارد مجالس سیاسی کشور شوند.
 
با عنایت به اینکه ناطق نوری پیش از این هم چندین بار اعلام کرده نامزد انتخابات نخواهد شد و مدعیان اصلاح‌طلبی نیز از این واقعیت مطلعند بنابراین به نظر می‌رسد این طیف در پشت سر تعارف کردن نامزدی و ادعای حمایت از ناطق، سناریوی دیگری دارند.
 
 
 
نقش دولت در واکنش مشکوک بورس به توافق هسته‌ای
 
در حالی که محافل رسانه‌ای اصلاح‌طلب از واکنش سرد بورس نسبت به توافق وین اظهار شگفتی می‌کنند، رئیس سازمان بورس گفت بازار دچار کم‌واکنشی شده است!
 
روزنامه آرمان در یادداشتی تحت عنوان «واکنش سرد و مشکوک بورس نوشت: واکنش سرد طبیعی نبود زیرا برخلاف انتظارات عمومی این روند شکل گرفت. آنچه از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده بود این بود که پس از توافق صورت‌گرفته واکنش بازار بورس مثبت باشد. در واقع با کاهش برخوردهای دیپلماتیک سیاسی انتظار این است که در آینده اتفاقات مثبتی برای شرایط اقتصادی کشور بیفتد. در نتیجه انتظار می‌رفت بازار سرمایه طبق معمولی که همیشه داشته و مطابق تمام بازارهای سرمایه دنیا به خبرهای اقتصادی خوب واکنش مثبت‌ نشان داده و از این امر به عنوان یک شاخص پیشرو اقتصادی استفاده کند. انتظار می‌رفت بازار سرمایه اثرات آتی منافع حاصل از کاهش تحریم‌ها را در مناسبات خودش لحاظ کند و تأثیر آن نهایتاً در قیمت‌ها دیده شود.
 
آرمان می‌افزاید: برخلاف پیش‌بینی‌های صورت‌ گرفته واکنش بسیار غیرطبیعی و غیر عادی بود. دلیل این اتفاق این است که نقدینگی وجود نداشت. در واقع شرکت‌های حقوقی از جمله سازمان‌های خصوصی و همچنین شرکت‌های تابع دولت که عمدتاً عرضه‌کننده سهم‌ها بودند به شدت آسیب دیدند و این نشان‌دهنده عدم هماهنگی تیم اقتصادی کشور است. وقتی بازار یک انتظار مثبت دارد و مطابق یک روالی بعد از چندین سال قرار است روند رو به رشد خود را آغاز کند آن هم در شرایطی که مدت‌ها وقفه را تجربه کرده است همه انتظار دارند اوضاع اقتصادی رو به بهبود برود. وقتی وقایع اقتصادی مثبت در راه هستند باید بازار تحرک مثبتی نشان دهد.
 
ولی عرضه‌هایی که شکل گرفت در بدو حرکت تقریباً تقاضاها را خفه کرد، به طوری که هیچ تقاضا و نقدینگی جدیدی شکل نگرفت. همین باعث شد بازار نسبت به دوران پس از توافق خوشبین نباشند و پول جدیدی وارد بازار سرمایه  نشود نهایتاً اینکه این ناهماهنگی‌ها باعث شد خریداران هم پس کشیده و در انتظار شکل‌گیری یک هماهنگی مناسب در خدمات باشند. متأسفانه این افراد هیچ حمایت خاصی را از دولت ندیدند. حتی دولت در تصمیمات اقتصادی و در سطح نظارتی هم نتوانست جلوی ضربه خوردن شرکت‌ها را بگیرد.
 
این روزنامه می‌نویسد: در نشست خبری آقای فطانت انتظار می‌رفت وی برنامه‌های سازمان بورس در شرایط پس از تحریم را اعلام کند. در واقع برنامه‌های خودشان را متناسب با برنامه‌های اقتصادی تطبیق داده و آن را اعلام کنند. انتظار همه این بود که ایشان برنامه‌های ویژه‌ای برای تحرک بخشیدن به بازار سرمایه داشته باشند نه اینکه مجدداً مشکلات و دلایل افت بازار در گذشته را مطرح کنند.
 
اما روزنامه اعتماد از قول فطانت فرد رئیس سازمان بورس نوشت: در حال حاضر عارضه‌ای که در بازار سرمایه قابل تحلیل است این است که بازار دچار کم‌واکنشی شده و نه تنها این اتفاق، بلکه هر اتفاق مثبت دیگری که رخ می‌دهد آثار محدودی را بر بازار سرمایه می‌گذارد که البته این موضوع در یک دوره زمانی اصلاح می‌شود. در شرایطی که اقتصاد کشور با کسری بودجه، کاهش قیمت نفت و سایر کالاها مواجه است آثار آن در بازار سرمایه نمایان می‌شود اما به اعتقاد من این توافق در صورت تحقق یافتن، حرکت‌های جدیدی پیش‌روی بازار قرار خواهد داد زیرا فرصت‌ها به تنهایی قادر نیستند در بخش واقعی اقتصاد اثر خود را بگذارند.
 
روزنامه اعتماد در عین حال با انتقاد از رئیس بورس نوشت: نشست خبری رئیس سازمان بورس در حالی برگزار شد که فطانت‌فرد نتوانست پاسخ قانع‌کننده‌ای به سؤالات خبرنگاران درباره چرایی افت بورس بعد از توافق هسته‌ای ارایه دهد و مشکل این روزهای بورس را کم واکنشی اعلام کرد. او باز هم مانند گذشته از پاسخ به سؤالات مهم و کلیدی درباره مشکلات بازار سرمایه طفره رفت و به صحبت‌های تکراری پرداخت که دغدغه این روزهای هیچ کدام از فعالان بازار سرمایه نیست.
 
*************************************
 
روزنامه قدس ***
 
تلاش مشترک اسراییل وعربستان علیه ایران
 
تسنیم: مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین پژوهش خود از نزدیک شدن ریاض و تل‌آویو با هدف جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت بزرگ در جهان خبرداد. در این مطالعه جدید فاش شده که اسراییل در سیاست صدور سلاح خود به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، نرمش بسیاری به عمل آورده است، حتی تل‌آویو تصمیم گرفته از این پس با تلاشهای آمریکا برای فروش سلاح به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، مخالفتی از خود نشان ندهد.
 
 تعقیب هکر داعش از سوی آمریکا
 
افکارنیوز: «جنید»، مغز الکترونیک و هکر معروف داعش در حال حاضر تحت تعقیب پنتاگون است. این هکر ۲۱ ساله انگلیسی تبار گروه تروریستی داعش، سومین فردی است که در «فهرست ترور»پنتاگون قرار دارد. «جان داعشی»، قاتل گروگانهای داعش و «ابوبکر البغدادی»، رهبر این گروه تروریستی نیز در این فهرست قرار دارند.
 
 یک نظر سنجی جالب در ایران
 
عصرایران: برنامه تلویزیونی پایش، در اقدامی جالب در پرسش نظرسنجی خود اولویت همکاری خودروسازان ایرانی با خودروسازان خارجی را به نظرسنجی گذاشت. در این نظرسنجی، 64 درصد از شرکت کنندگان این برنامه تلویزیونی، خودروسازان آلمان را به عنوان اولویت خودروسازان ایرانی برای عقد قرارداد انتخاب کردند.
 
 انهدام باند اشرار مسلح در خاش
 
قدس آنلاین: فرماندار شهرستان خاش از انهدام باند مخوف اشرار مسلح در خاش خبرداد.
 
محمداکبر چاکرزهی افزود: اشرار و سارقان مسلح در ماه قبل نظم و امنیت شهر را بر هم زده و آرامش و آسایش را از شهروندان سلب کرده بودند.
 
 ورود صنعت دفاعی ایران به بازارهای جهانی
 
فارس: سردار سیدمهدی فرحی، معاون آماد و امور تحقیقاتی و صنعتی دفاعی وزارت دفاع گفت: تحویل به موقع محصول و کیفیت بالا، مهمترین اصل در وزارت دفاع برای تولید تجهیزات است و با قدرت در حال ورود به بازارهای جهانی هستیم.
 
 واکنش رسایی به توقیف 9دی
 
فرارو: رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس در صفحه شخصی اینستاگرامش درخصوص توقیف هفته‌نامه اش توسط هیأت نظارت بر مطبوعات نوشت: شنیدن خبر توقیف هفته نامه 9 دی در دولت روحانی، خبرعجیبی نیست. این دولت نشان داده که بسیار کم‌تحملتر از یک دولت مدعی انتقادپذیری است.
 
 امید به خارجی ها اشتباه است
 
مهر: کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با اشاره به سفر هیأتهای غربی به ایران و رفتارهای هیجان زده نسبت به این سفرها، گفت: نگاه به خارج برای ایجاد تحول اقتصادی یک نگاه رؤیاگونه است و شاید هیچ‌گاه تحقق پیدا نکند.
 
************************************
 
روزنامه جمهوری اسلامی ****
 
* گفتگوی یکشنبه شب رئیس‌جمهور با رسانه ملی ثابت کرد که این رسانه سراسری و فراگیر چاره‌ای غیر از پذیرش واقعیت‌ها ندارد. با اینکه مصاحبه کنندگان تلاش می‌کردند در چارچوب سیاست‌های تلویزیون و رادیو، که در عمل با مخالفان توافق هسته‌ای هماهنگی دارد، سئوال بپرسند و مصاحبه شونده را به مسیر مورد نظر خود هدایت کنند، رئیس‌جمهور روحانی توانست با پاسخ‌های شفاف و گاه همراه با کنایه‌اش این گفتگو را در مسیر واقعی به پیش ببرد. استفاده از تعبیر «کاسبان تحریم» برای آنان که از توافق هسته‌ای ناخشنودند، به رخ کشیدن خروج ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد با مذاکره آنهم بدون عقب نشینی و به رخ کشیدن تاثیرات گسترده شبکه‌های اجتماعی در حمایت از توافق هسته‌ای، تاکتیک‌های کارآمدی بودند که رئیس‌جمهور برای نشان دادن دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای بکار برد. واقعیت اینست که رسانه ملی حق دارد و باید انتقادی برخورد کند حتی با عملکرد دولت‌ها ولی آنچه مورد سئوال است اینست که اولاً چرا روش انتقادی را نسبت به دولت‌های نهم و دهم بکار نمی‌برد و ثانیاً رسانه ملی که باید زبان اکثریت مردم باشد چرا در موضوع توافق هسته‌ای نگاه مردم را در تحلیل‌ها و گزارش‌ها نادیده می‌انگارد؟
 
* گروهک تروریستی تکفیری داعش 19 زن را در موصل که با جهاد نکاح مخالفت کرده بودند، اعدام کرد. پایگاه خبری عراقی السومریه نیوز گزارش داد: سعید مموزینی مسئول رسانه‌ای حزب دمکرات کردستان عراق روز دوشنبه گفت:داعش این 19 زن را طی دو روز گذشته اعدام کرده است. وی افزود: اخیراً شماری از عناصر داعشی از این گروهک جدا شده و درحال حاضر نیز درگیری‌های داخلی میان عناصر گروهک تروریستی تکفیری داعش بر سر تقسیم اموال و زنان وجود دارد. این مقام کرد خاطرنشان کرد:‌ ابوبکر البغدادی سرکرده این گروهک تروریستی دستور داده است دخترانی در اختیار جنگجویان این گروه قرار داده شوند تا آن‌ها بیشتر برای جنگ ترغیب شوند. تروریست‌های داعش در جهاد نکاح که نوعی زنا و تجاوز به زنان و دختران محسوب می‌شود، قربانیان خود را مجبور به نکاح با اعضای خود می‌کنند و اعتقادی به عده ندارند و این تنها گوشه‌ای از انحطاط اخلاقی این گروهک تکفیری است. علمای مذاهب مختلف شیعه و سنی همگی بر حرام بودن جهاد نکاح اتفاق نظر دارند.
 
*************************************
 
روزنامه خراسان ***
 
دستور دولت به حجتی برای امحای سموم خطرناک
 
بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به وزیرجهادکشاورزی، اعلام شده است که حسب تصمیم جدید دولت مبلغ 100 میلیارد ریال از محل منابع ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران برای انجام اقداماتی مانند تجهیز آمادگاه مبارزه با آفات عمومی و امحای سموم خطرناک سنواتی در اختیار این وزارتخانه قرار می گیرد تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه شود و سازمان حفظ نباتات نیز موظف است گزارش عملکرد اعتبار مذکور را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان مدیریت کشور ارائه کند.
 
 
 
فرارو نوشت
 
حسن عابدینی که شامگاه یکشنبه گذشته با رییس جمهور گفت و گوی زنده تلویزیونی داشت، به این نکته اشاره کرد که پیش از انجام این مصاحبه، درباره ارائه پرسش ها هماهنگی قبلی انجام نشده بود.
 
 
 
راه دانا مدعی شد
 
آمارهای گمرکی از واردات در سه ماهه اول سال جاری نشان می دهد بیش از 2000 تن لوازم آرایشی و بهداشتی با ارزش بیش از 20 میلیون دلار به کشور وارد شده  است، در این بین آمارها نشان می دهد که ترکیه و امارات بیشترین سهم را در صادرات لوازم آرایشی به ایران داشته اند.آمارهای گمرکی نشان می دهد که در سه ماهه اول امسال تنها 27 تن «لوازم آرایش لب» از کشورهای هلند، فرانسه، ترکیه،  ایتالیا، امارات، آلمان و چین به کشور وارد شده است.
 
 
 
پارس مدعی شد
 
اکثر اعضای کابینه احمدی نژاد بنا دارند در انتخابات مجلس دهم شرکت کنند.این افراد اکنون در قالب گروهها و جبهه هایی چون جبهه «یکتا، گروه جبهه پایداری(گروه محصولی-آقا تهرانی)، حلقه نزدیکان احمدی نژاد و مشایی(ساختمان ولنجک) و...سازماندهی شده اند .بر این اساس احتمالا:محمود بهمنی از ساوجبلاغ،محمد ناظمی اردکانی از اردکان یا قم،محمد مهدی زاهدی از کرمان،فریدون عباسی ازکازرون یا مراغه ، حمیدرضا حاجی ازهمدان،کامران دانشجو ازدامغان،سیدمحمد حسینی از رفسنجان،مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید دولت دهم از تهران ،محمد عباسی از گرگان، علیرضا علی احمدی از تهران یا شهرضا،در انتخابات مجلس دهم شرکت می کنند.
 
 
 
انتخاب مدعی شد
 
"مجتهد" که در سالهای اخیر با افشای وقایع پشت پرده خاندان حاکم بر عربستان شهرت زیادی کسب کرده، در نوشته ای عجیب در صفحه شخصی خود در توییتر مدعی شد که محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد عربستان قصد دارد به زودی (چه بسا پیش از موسم حج!) راهی ایران شود، زیرا «موفقیت وی در رسیدن به قدرت، مستلزم ورود به تفاهم های جدید، به ویژه پس از تفاهم هسته ای ایران است».
 
 
 
مجوز کابینه برای افزایش سهم دولت در کارگروه رفع موانع تولید
 
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر هیئت دولت به سه عضو کابینه، مقرر شده است به استناد اصل 138 قانون اساسی مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان ها، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و یک نماینده از میان دستگاه های زیرمجموعه وزارت نیرو به انتخاب وزیر نیرو به ترکیب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که از اردیبهشت ماه امسال ایجاد شده است، اضافه شوند.
 
************************************
 
روزنامه ایران******
 
تلاش اوباما برای جلب حمایت نمایندگان دموکرات
 
رئیس‌جمهوری امریکا که مصمم است حمایت از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را جلب کند، بشدت در حال تاخت و تاز به سوی دموکرات‌ها است تا حمایت آنها را در کنگره جلب کند.  به گزارش «فارس»، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» خبر داد، تعداد انگشت‌شماری از دموکرات‌های کلیدی کنگره با لابی‌های شخصی هفته گذشته اوباما در کاخ سفید مشتاق شدند که از توافق هسته‌ای ایران حمایت کنند و این بخشی از کمپین تمام عیار دولت امریکا از زمان اعلام توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در 14 ژوئیه (23 تیرماه) تاکنون است. طبق این گزارش، شمار دیگری از دموکرات‌های کنگره نیز نشانه‌هایی از خود بروز دادند مبنی بر آنکه تمایل به حمایت از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را دارند و گروه دیگری از دموکرات‌های کنگره هنوز موضع خود را در این باره اعلام نکرده‌اند و منتظر رأی‌گیری درباره متن «برجام» در ماه سپتامبر سال جاری میلادی هستند. اوباما تاکنون با بیش از 80 نماینده کنگره یا به صورت فردی یا به صورت گروه‌های کوچک درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است. اوباما همچنین در صدد است روز چهارشنبه هفته جاری در دانشگاه امریکا در واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران سخنرانی کند. وی از طرف دیگر میزبانی یک میهمانی در کاخ سفید با حضور یکصد نفر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا را نیز برعهده دارد. آسوشیتدپرس به دیگر اقدامات دولت اوباما در حمایت از «برجام» اشاره کرد و نوشت:« «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری امریکا نیز به کنگره سفر و از نمایندگان برای شرکت در یک ضیافت صبحانه در رصدخانه نیروی دریایی امریکا دعوت کرد».
 
 
 
رئیس «کمیسیون اصل 90»: بابک زنجانی دوم نداریم
 
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در باره ادعای ارسال پرونده فردی موسوم به «بابک زنجانی دوم»به این کمیسیون گفت: «تا به حال اخباری مبنی بر پرونده مفاسد فردی موسوم به «بابک زنجانی دوم» به کمیسیون اصل 90 واصل نشده است».  محمد علی پورمختار  در پاسخ به سؤال «باشگاه خبرنگاران» درباره این  که برخی معتقدند بدهی بابک زنجانی‌های دوم و سوم به مراتب بیشتر از بابک زنجانی است، افزود: «معتقدم بدهکار نفتی دیگری در سطح بابک زنجانی نداشته‌ایم».
 
 
 
اخراج ۴۷هزار مادر، خبر ۲سال پیش بود!
 
«خبرآنلاین» گزارش داد: «صدا و سیما بازهم  دانسته یا ندانسته در چنبره موج‌سازی اخباری افتاد که این روزها برخی رسانه‌ها منتشر می‌کنند. گفت‌و‌گوی ویژه خبری یکشنبه شب  درباره اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل به خاطر مرخصی زایمان بود که ۲ سال پیش منتشر شده بود و سال گذشته بخشنامه آن ابلاغ شده و همه این مادران به کار بازگشته بودند!» این سایت خبری افزود:« انتخاب سردبیر برنامه ویژه خبری اخبار ساعت ۲۲ و ۳۰ شبکه دو سیما باعث شد خبری که ۲ سال پیش منتشر شده بود، مجدداً مورد بحث قرار بگیرد. خبری که 2 سال پیش منتشر شده بود و مادران شاغل پس از آن با پیگیری مجلس و دولت، به سر کار برگشته بودند ولی مجری برنامه، با آب و تاب برای میهمانان برنامه گفت».
 
 
 
عذرخواهی اینستاگرامی زیباکلام از قالیباف
 
صادق زیباکلام از قالیباف بابت نامه انتقادی پیشین خود از شهردار تهران عذرخواهی کرد. این استاد دانشگاه  در بخشی از نامه خود که در «اینستاگرام» وی منتشر شده،نوشت:« در خصوص نامه سرگشاده مورخه هشتم مردادماه به آن مقام منیع، در فقره بیلبورد «فرش قرمز» اشتباهی رخ داده که بدین‌وسیله از بابت آن از جنابعالی پوزش می‌طلبم. بنده آن تصویر را در صفحه اول روزنامه «شرق» دیدم و تصورم آن بود که بیلبورد جدیدی از شهرداری است؛ اما ظاهراً موضوع آن تصویر کاری هنری ‌بوده و ارتباطی با بیلبورد نداشته. از این بابت بنده از شما پوزش می‌طلبم اما نمی‌دانم تکلیف بیلبوردهای دیگری که رئیس‌جمهور امریکا را در کسوت شمر، حرمله، عمرسعد و... نشان می‌دادند، چه می‌شود؟... اگر من بیلبوردی را سر کوچه‌مان بیاویزم، به فاصله چند ساعت عوامل شهرداری آن را پایین آورده و معدوم خواهند کرد؟... گیریم که آن بیلبوردها را شهرداری نه خود رأسا تهیه کرده بوده و نه خود اقدام به نصب آنها کرده باشد. آیا بدون موافقت شهرداری امکان نصب آنها وجود می‌داشته؟»
 
************************************
 
روزنامه جام جم**
 
اطلاعیه شورای نگهبان درباره آزمون علمی داوطلبان مجلس خبرگان
 
طبق مصوبه فقهای شورای نگهبان، مراحل ثبت‌نام داوطلبان شرکت در آزمون علمی لازم برای مجلس خبرگان رهبری اعلام شد.
 
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، تاریخ ثبت‌نام برای این آزمون از 15 مرداد تا پایان مرداد و محل ثبت‌نام هم دبیرخانه خبرگان رهبری در قم است.
 
بر اساس این گزارش، تاریخ برگزاری امتحان، یکشنبه پانزدهم شهریور است.
 
 
 
شناسایی پیکر مطهر 7 شهید خط شکن و غواص
 
روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از شناسایی پیکر مطهر هفت شهید خط‌شکن و غواص خبر داد و اعلام کرد: این شهدای گرانقدر متعلق به استان مازندران هستند که از طریق کارت هویت و پلاک شناسایی شده‌اند.
 
 
 
وزیر دادگستری: دلیل عمده نبود بهره‌وری ناهماهنگی دستگاه‌هاست
 
وزیر دادگستری با بیان این که برخی تعابیر و ادعاها مانند دو برابرشدن قاچاق در دولت یازدهم را تکذیب می‌کنم، گفت: مدعیان اگر راست می‌گویند، اسناد خود را ارائه کنند.
 
 
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مصطفی پورمحمدی دلیل عمده نبود بهره‌وری در کشور را ناشی از ناهماهنگی‌ها خواند و افزود: نمی‌توان در کشور ملوک‌الطوایفی عمل کرد. پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ادعا می‌شود بالای 90 درصد گوشی‌های تلفن همراه قاچاق وارد می‌شود و گردش مالی آن سالانه 7000 تا 9000 میلیارد تومان است. وی گفت: اکنون می‌شود همه گوشی‌های تلفن همراه را که ثبت نشده است، قفل کرد و اگر برخی می‌گویند نمی‌شود، ما خودمان توان مدیریت این موضوع را داریم. وزیر دادگستری افزود: حتی اگر کسی برای استفاده شخصی‌اش گوشی وارد می‌کند باید ملزم به پرداخت حق گمرک باشد.
 
 
 
نامه بسیج دانشجویی به فیروز‌آبادی
 
خبرگزاری مهر نوشت: بسیج‌ دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ تهران و دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع) در نامه‌ای خطاب به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواستار ارائه توان موشکی ایران در قالب یک رزمایش شدند.
 
 
 
زاکانی: ۸۰ درصد سانتریفیوژها نابود می‌شود
 
علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس در جمع تعدادی از استادان دانشگاه با اشاره به تعهد ایران به جمع کردن بخشی از سانتریفیوژها تصریح کرد: آقای صالحی می‌گفت که ما در زمان خاموش کردن سانتریفیوژها با 50 درصد خرابی مواجه می‌شویم و حدودا 50 درصد در زمان خاموش کردن از بین می‌رود و اگر خیلی خوب در زمان جابه جایی عمل کنیم 30 درصد نیز در زمان جا به جایی از بین خواهد رفت؛ یعنی در مجموع 80 درصد سانتریفیوژهای جمع شده از بین می‌رود.
 
به گزارش فارس، وی ادامه داد: در مجموع آنچه در حوزه علم و فناوری به ما دادند به اندازه یک رآکتور 30 مگاواتی اراک است.
 
 
 
تکذیب نامه بابک زنجانی به نمایندگان مجلس
 
عضو کمیته بررسی پرونده بابک زنجانی، ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر نامه بابک زنجانی به نمایندگان مجلس را تکذیب کرد.
 
امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: بنده از اساس، وجود چنین نامه‌ای را تکذیب می‌کنم؛ چرا که به هیچ عنوان، ارسال چنین نامه‌ای به نمایندگان در کار نبوده است. وی افزود: بنده از برخی نمایندگان سوال کردم که آنها هم وجود چنین نامه‌‌ای را تکذیب کردند.
 
 
منبع:رجا نیوز
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••