اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۵/۰۹ - ۱۱:۲۵
نشست خبری تحلیل سفر فابیوس به ایران

لبخند جای دیپلماسی انقلابی را نگیرد

نشست خبری تحلیل سفر فابیوس به ایران به همت انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با حضوران دبیران انجمن‌های اسلامی برگزار شد و در این نشست مساله ورود خون‌های آلوده به کشور و برخورد مسئولان با مسببان آن مورد بررسی قرار گرفت.

لبخند جای دیپلماسی انقلابی را نگیرد

به گزارش سراج24،نشست خبری در اعتراض به سفر فابیوس به ایران به همت انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و با حضور «قویدل» رئیس انجمن هموفیلی ایران،«علی عبدی» دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل،«محمد نوروزی»، دبیراتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران،«طالبی» دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شاهد،«علی سلطانی‌وش» دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس و «امیر نوروزی» دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در دفتر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد.

در این نشست خبری دبیران تشکل‌های مختلف دانشجویی نظرات خود را در رابطه با سفر فابیوس به کشورمان مطرح کردند.

* نوروزی: مشکل ما در سیاست خارجه این است که به ایدئولوژی ما خدشه وار شود

امیر نوروزی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف در این نشست خبری گفت: برخی‌ها سعی می‌کنند به بهانه توسعه ما قید ایدئولوژی‌مان را بزنیم. مشکل ما امروز در سیاست خارجه این است که به ایدئولوژی ما خدشه وار شود.

وی با بیان اینکه مسئله ما با دولت یک مسئله مبنایی است که بایستی از اساس درست شود، ادامه داد: در مبانی نظری دولت یازدهم توسعه مغایر شده با کنار گذاشتن ایدئولوژی، پارادایم شکل دهنده به مبانی نظری دولت یازدهم، «پوزیتیویسم حاد» است که بر دو مسئله کلیدی «تعریف توسعه» و «مسیر دستیابی به توسعه» حاکم است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: متناسب با پوزیتیویسم، تعریف از «توسعه»، به تجربه‌ توسعه در جهان محدود است و تلقی و تعریف متفاوت از آنچه امروز در جهان، «توسعه» تلقی و تعریف می‌شود، مورد اعتنا نیست. در واقع توسعه در جهان امروز مصادیق روشنی دارد که عمدتاً کشورهای غربی و اقمار آنها مانند ژاپن توسعه را در یک چارچوبی تعریف کرده‌اند و در مقام عمل به آن، جامه عمل پوشانده‌اند.

نوروزی گفت: غربی‌ها می‌خواهند ما قید ایدئولوژی‌مان را بزنیم و بعد از آن به سراغ تعامل با آنها برویم. کنار گذاشتن ایدئولوژی بزرگترین چالش ماست. کنار گذاشتن ایدئولوژی یعنی کنار گذاشتن عزت یعنی کنار گذاشتن استقلال و فراموش کردن پیشرفت که ما این کار را نخواهیم کرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف گفت: ایدئولوژی همان چیزی بوده که تا امروز موجبات پیشرفت ایران شده است. همین استکبارسیزی که مبنای قرآنی دارد باعث شده امروز جمهوری اسلامی مهمترین کشور منطقه شود و در همه معادلات جهانی یکی از قطب‌ها ایران باشد.‎

وی به دیدارتشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: در این جلسه صحبت از استکبارستیزی شد و اینکه تکلیف مبارزه با استکبار چه می‌شود؟ که معظم‌له پاسخ دادند، که: « آمادگی برای ادامه مبارزه با استکبار بعد از مذاکرات را حفظ کنیم». یعنی نمی‌شود ایدئولوژِی را فراموش کرد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: ما وقتی ایدئولوژی را کنار بگذاریم، فراموش می‌کنیم که آمریکا 60 سال علیه ملت ما انواع و اقسام جنایات را روا داشته است و موشک‌های فرانسوی بر سر کودکان ما خورده و خون‌های آلوده آنها باعث ایدزی شدن مردم ما شده است. وقتی ایدئولوژی را فراموش کنیم؛ یادمان می‌رود که همین فرانسه بود که به پیامبر ما توهین کرد.

نوروزی گفت: همانطور که در قرآن هم آمده است، آنها راضی نمی‌شوند مگر اینکه ما از دینمان دست بکشیم و به آیین آنها در آییم.

وی افزود: اما باید بگوئیم که ملت ما هرگز اینگونه نخواهند بود و هرگز ایدئولوژی خود را فراموش نمی‌کنند. مردم ما در روز قدس، 22 بهمن و تشییع شهدای غواص و صدها بار دیگر این را اثبات کرده‌اند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرذ: توصیه ما به دولت این است که حل مشکلات را از داخل کشور پیگیری کند و دست به دامن بیرون نشود که قطعا حل مشکلات از لوزان و وین و ژنو نمی‌گذرد.

وی افزود: سیاست‌های خصمانه دولتمردان فرانسه تا به امروز هم ادامه داشته است تا جایی که لوران فابیوس در آستانه نشست مشترک با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد که «پاریس متعهد به امنیت خاورمیانه و اسرائیل است.» و چنین مردی نباید به ایران دعوت می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: ملت ایران فراموش نکرده است که در بهانه‌گیری‌های ظالمانه در طول مذاکرات و در این بازی آشکار سیاسی، نماینده فرانسه همواره نقش«پلیس بد» را ایفا کرده است.‎ ‫فابیوس در مورد ایدئولوژی ما که در آن فلسطین مسئله اول است خط و نشان می‌کشد اما پاسخ ما هم این خواهد بود که ما عاشق مبارزه با صهیونیسم و حامیان آن هستیم‬.

* هیچکس در برابر ورورد خون‌های آلوده پاسخگو نیست

در ادامه این نشست خبری، احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران اظهار داشت: کشور ما سال‌ها تحت تحریم ظالمانه قدرت‌های بزرگ بوده است و اگر این قدرت‌ها رو در رو با ما می‌جنگیدند بهتر بود زیرا در یک جنگ مستقیم ممکن است زنان و کودکان ایمن باشند اما در شرایط تحریم به این صورت نیست و کودکان، زنان و کهنسالان نیز آسیب می‌بینند.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در رابطه با موضوع وارد شدن فرآورده‌های خونی آلوده به ایران تصریح کرد: فرآورده‌های خونی آلوده توسط یک شرکت فرانسوی به نام «مریو» در سال 1361 و 1363 وارد کشور شد و باعث شد تعداد زیادی از هموطنانمان ما دچار بیماری شوند. 

قویدل افزود: براساس آمارهای موجود ما توانستیم حدود 200 نفر از افراد آلوده به بیماری ایدز را شناسایی کنیم اما متاسفانه به دلیل  تاخیر در اطلاع رسانی 15 نفر از همسران مبتلا به هموفیلی نیز به بیماری ایدز مبتلا شدند و تعدادی کودک متولد شده هم از این زوج‌های بیمار جان خود را از دست دادند.

وی گفت: شرکت فرانسوی مریو در سال 71 طی نامه‌ای به دولت وقت اعلام می‌کند که اشتباهی صورت گرفته و فراورده‌های خونی آلوده بوده است به خاطر این اشتباه باید غرامت خود را از دولت فرانسه دریافت کنید که متاسفانه مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های خونی پس از چندماه اعلام می‌کند که ما بررسی کردیم و هیچ ویروسی را در داروها و فرآورده‌های خونی مشاهده نکردیم!

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران ادامه داد: دستگاه قضا در سال 76 رای بر تبرئه شدن تمامی مسئولانی داد که در رابطه با فراورده‌های خونی آلوده متهم بودند. دستگاه قضا در آن سال به  انجمن هموفیلی اعلام کرد که اگر خیلی نسبت به این مسئله معترض هستید، خودتان از دولت فرانسه شکایت کنید و غرامت بگیرد.

قویدل افزود: تنها کسی که دستور دادند تا پرونده خون‌های آلوده بصورت اصولی پیگیری شود رهبر معظم انقلاب بودند که با دستور ایشان قفل قوه قضاییه در مورد پرونده فرآورده‌های خونی آلوده شکست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر قوه قضاییه باید بگوید با گذشت 17 سال از دستور رهبر معظم انقلاب چه اقدامی در این رابطه کرده است؟ متاسفانه سال‌هاست مسئولان بارها موضوع آلودگی فرآورده‌های خونی را تکذیب کردند و گفته‌اند که هیچ آلودگی در فرآورده‌های خونی وجود نداشته است حال چگونه می‌شود امروز به این مسئله اعتراض کرد و درخواست غرامت داشت؟

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: فابیوس باید در برابر مرگ 128 بیمار مبتلا به بیماری ایدز دارای فاکتور 8 پاسخگو باشد، وی باید در سفرش به تهران تلاش می‌کرد تا این لکه سیاهی که دولت فرانسه طی این سال‌ها بر کشورمان به جای گذاشته است، را پاک کند.

* طالبی: مجرمان خارجی ورود خون‌های آلوده آزادانه به کشور می‌آیند و برایشان فرش قرمز پهن می‌شود

سیدمهدی طالبی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شاهد نیز گفت: سی سال از ماجرای خون‌های آلوده گذشته اما هیچ کس در مورد این مسئله پاسخگو نیست. خاطیان داخلی این مسئله مورد محاکمه قرار نگرفته‌اند و مجرمان خارجی آن هم امروز آزادانه به کشور می‌آیند و برایشان لبخند هم زده می‌شود و فرش قرمز پهن می‌شود.

وی تصریح کرد: عذر خواهی از خانواده‌های قربانیان خون‌های آلوده و پرداخت غرامت به آنان کمترین کاری است که فابیوس و دولت فرانسه قبل از ورود به تهران باید انجام می داد و دولت هم نباید به همین راحتی این ماجرا را فراموش می‌کرد کمااینکه مردم ایران این ماجرا را فراموش نکرده‌اند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شاهد با بیان اینکه بعضی زخم‌ها حتی بعد از گذشت سال‌های طولانی باز هم از یادها فراموش نمی‌شود، اظهار داشت: مانند حمله مغول به ایران یا جنایات صدام و همچنین فرستادن خون‌های آلوده به ویروس ایدز برای اولین بار به ایران و آلوده کردن هموطنان بی گناهمان و نباید به همین راحتی با خاطیان این مسئله برخورد شود.
وی افزود: بر خلاف نظرات وزیر خارجه که رابطه ایران و فرانسه دیرینه است باید گفت تلخی‌های ایران از خصومت‌های فرانسوی‌ها دیرینه است،‌ همین اواخر نیز در مذاکرات هسته‌ای اتفاقاتی علیه ما رخ داد که فرانسه در آن نقش مؤثری داشت. میراژ، اچ آی وی، تویهن به مقدسات و غیره همه تجربیاتی است که باید از آن درس گرفت.
طالبی با بیان اینکه فرانسه خانه امن منافقان ضد انقلاب است و هر سال پولهای بسیاری به آنها تزریق می‌شود که علیه ایران کار کنند،تاکید کرد: اما ما برای آنها دست هم دراز می‌کنیم و به کشور دعوتشان می‌کنیم که این از عجایب است. فرانسه جزو سردمداران مبارزه با حجاب است.

وی ادامه داد: مسلمانان با شرایط بسیار بدی در این کشور زندگی می‌کنند و بارها شنیده‌ایم که با افرادی که حجاب دارند در این کشور چگونه برخورد می‌شود. بهتر بود پیش از ورود وزیر خارجه فرانسه به ایران وزیر خارجه کشور مان در زمینه این مسائل با فابیوس صحبت می‌کرد و تذکراتی را به او می‌داد و در رابطه با توهین به پیامبر که سینه همه را به درد آورد.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شاهد در پایان خاطر نشان کرد: فابیوس در روز بعد از توافق پیرامون اینکه ماشین‌های فرانسه امروز در بازار اروپا فروش نمی‌رود و به دنبال فروش آنها در بازار ایران هستیم، صحبت کرده بود که ما انتظار داشتیم که دولت در مقابل این گونه صحبت‌ها موضعی بگیرد و هدف وی را از رابطه با ایران جویا شود.

* سلطانی‌وش: افرادی در وزارت بهداشت وقت در پرونده خون‌های آلوده مقصر بودند

همچنین علی سلطانی‌وش دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: دولت باید حافظ منافع مردم باشد. شعار دولت در ابتدای روی کار آمدن «حفظ عزت ملی» بود ولی متاسفانه امروز شاهد چیز دیگری هستیم.

این فعال دانشجویی گفت: فرانسه همواره سعی کرده علیه ما اقداماتی خرابکارانه داشته باشد و با این شرایط حضور افرادی مانند فابیوس در کشورمان یکی از نمونه‌هایی است که عزت ملی ما را خدشه‌دار می‌کند.

وی در ادامه به وارد کردن فراورده‌های خونی آلوده توسط فرانسه اشاره کرد و افزود: وقتی پرونده‌ خون‌های آلوده را بررسی می‌کنیم می‌بینیم افرادی در وزارت بهداشت بوده‌اند که در این رابطه مقصر بوده‌اند و جالب اینکه این افراد در فتنه 88 هم نقش اساسی داشتند.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: البته از ابتدای انقلاب تاکنون برخی افراد تنها به دنبال ایجاد فتنه و آشوب بودند که با هوشیاری مردم ناکام مانده‌اند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: فرانسه در جریان وارد کردن فراوردهای خونی آلوده باعث صدمه زدن به هموطنان ما شده وزارت‌خارجه به عنوان نماد دیپلماسی از دولت فرانسه برای قربانیان این حادثه درخواست غرامت کرده و همچنین فابیوس از مردم ایران عذرخواهی کند.

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گاه به دنبال انزوای سیاسی نبودیم، افزود: نباید عزت ملی را فدای تعامل با دنیا کنیم. عذر خواهی از خانواده‌های قربانیان خون‌های آلوده و پرداخت غرامت به آنان کمترین کاری است که فابیوس و دولت فرانسه قبل از ورود به تهران باید انجام می‌دادند.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: اگر دولت فرانسه هم در شرایط کنونی خواهان تعامل و روابط با ایران است ابتدا باید تضمینی بدهد که بدعهدی‌ها و پیمان شکنی‌های گذشته را تکرار نخواهد کرد.

وی گفت: فرانسه سابقه‌ای بسیار تاریک و سیاه نزد ملت ما دارد و در برابر جنایت واردکردن فرآورده‌های آلوده به ایدز کمترین کاری که باید انجام دهند عذرخواهی از ملت ما و خانواده‌های قربانیان خون‌های آلوده و پرداخت غرامت به آنها است.

سلطانی‌وش ادامه داد: بعضی زخم‌ها حتی با گذشت سالهای طولانی باز هم خوب نمی‌شوند مانند حمله مغول به ایران یا جنایات صدام و فرستادن خون‌های آلوده به ویروس ایدز برای اولین‌بار به کشور ما و آلوده کردن هموطنان بی‌گناهمان.

وی افزود: چگونه ملت ایران جنایت بزرگ فرانسه و فابیوس را فراموش کنند و برای عاملان و خاطیان آن فرش قرمز پهن کنند؟ در حالی که هزاران خانواده روز و شب با مشکلات و زجرهای آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

سلطانی‌وش گفت: عاملان جنایت خون‌های آلوده حتی حاضر به پذیرش این اشتباه و جبران آن هم نشدند در حالی که اگر همین اتفاق برای آنها رخ می‌داد با شعارهایی مثل حقوق بشر، جامعه جهانی و جنایات انسانی خواهان بدترین مجازات را برای خاطیان می‌شدند.

* وزارت خارجه ایران رفتار عزت‌مندانه داشته باشد

علی عبدی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه این نشست خبری گفت: چرا باید بعد از مذاکرات هسته‌ای وزیر امور خارجه فرانسه به عنوان اولین وزیر امورخارجه از گروه5+1 باشد که به ایران بیاید؟

وی افزود: دولت فرانسه بعد از انقلاب خطاهای فاحشی را انجام داد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، اول اینکه احترام متقابل با مردم ایران را حفظ نکرد و موازین حقوق بشر را در ایران زیر پا گذاشت.

عبدی تصریح کرد: مشخص نیست برای  چه برخی مسئولان فراموش‌کار شده و جنایات فرانسه را از یاد برده‌اند. احتمالا یکی از دلایل فراموشی برخی از مسئولان این است که خود دچار این حوادث تاریخی نبوده‌اند. آیا اگر آنها نیز در این حوادث حضور داشتند چنین کارهایی را انجام می‌دادند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: فرانسه در جنگ تحمیلی کشورمان به عراق کمک‌های بسیاری کرد پس نباید مسبب اصلی خون هزاران شهید کشورمان را فراموش کنیم.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: فراموش نمی‌کنیم ناوی را که هواپیمای کشورمان را مورد هدف قرار داد، ولی متاسفانه امروز افرادی مانند آقای هاشمی رفسنجانی از باز شدن سفارت آمریکا حرف می‌زند که بیان اینگونه سخنان عجیب است!

عبدی افزود: برخی مسئولان از اساس انقلاب با مردم همدل و هم‌زبان نبودند. این‌گونه افراد و رویکردهایشان مورد اعتراض قشر دانشجویی هستند، متاسفانه دولت هم تمام هم و غم خود را برای مسائل هسته‌ای گذاشته است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه اظهار داشت: دولتی که سال‌ها نقش پلیس بد را ایفا می‌کند، شایسته نیست به عنوان اولین وزیر خارجه گروه 5+1 وارد کشور شود.

وی گفت: حتی اسرائیل هم در این چندسال جرات نکرده که ایران را تهدید هسته‌ای کند، وزارت خارجه کشورمان حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که حافظ منافع ایران در عرصه‌های بین‌المللی بوده و در حوادث واکنشی عزت مندانه نشان دهد.

* لبخند نباید جای دیپلماسی انقلابی را بگیرد

همچنین محمد نوروزی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نشست خبری با بیان اینکه لبخند نباید جای دیپلماسی انقلابی را بگیرد، گفت: سوال ما این است که چرا باید دیپلماسی انقلابی جای خود را به دیپلماسی لبخند بدهد؟ مسئله و انتقاد اساسی ما با دولت نوع رویکرد دولت در وزارت‌خارجه است.

وی ادامه داد: دولت دو سال است که با دیپلماسی لبخند خود از بسیاری از مواضع انقلابی عقب‌نشینی کرده است. پیاده‌روی با کری، بی‌توجهی به توهین به پیامبر، فراموش کردن اوضاع منطقه و توجه به چند کشور خاص غربی باعث شده فرصت‌های بسیاری از دست برود.

نوروزی تاکید کرد: این روزها اتفاق ناگوار دیگری هم بر این روند افزوده شد. کشوری که بیشترین کمک‌ها در جنگ تحمیلی را به صدام داشت و عامل ورود فراورده‌های خونی آلوده به کشور ما بود امروز اولین کشوری است که ما برایش فرش قرمز پهن می‌کنیم و به آن لبخند می‌زنیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران ادامه داد: دولت باید بگوید نتیجه دیپلماسی لبخندش تا امروز چه بوده است؟ آیا نفت 40 دلاری و توطئه آمریکایی سعودی نتیجه همین روند است و حالا باید منتظر باشیم که کشوری که بازار خودروسازی ایران را در زمان تحریم بهم ریخت دوباره به کشور وارد شود و ایران را بازار خود کند.

وی افزود: شکستن تحریم‌ها با «مقاومت» ملت قابل انجام بود و این را همه امروز متوجه شده‌اند، همین ملت بود که در سال 57 و جنگ تحمیلی حماسه‌های بزرگی را رقم زد.

نوروزی تصریح کرد: مسئولان نباید حل مشکلات اقتصادی را تنها به مسائل هسته‌ای گره بزنند اما آنچه در دولت شاهدیم عقب نشینی در مواضع انقلابی و رسیدن به این موضع است که آب خوردن هم به مذاکره بستگی دارد.

وی در پایان گفت: سیاست خارجه جمهوری اسلامی مبتنی بر عزت، مصلحت و حکمت تعبیه شده اما امروز نه عزتی دیده می‌شود و نه رفتارها مبتنی بر تدبیر و مصلحت است. ماندن سفیر ایران پشت درب‌های سازمان ملل یعنی از بین رفتن عزت ملی و پاسپورت ایرانی.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••