اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۵/۰۲ - ۱۲:۵۴
نخست وزیر سوریه در مصاحبه تفصیلی با یک رسانه روسی:

آمریکا ژاندارم منطقه نیست که بخواهد برای دیگران تعیین تکلیف کند

نخست وزیر سوریه آمریکا را در مبارزه با تروریسم جدی ندانشت و گفت : کسی که فکر می کند می تواند تروریسم را بدون همکاری و هماهنگی امنیتی و نظامی و حتی سیاسی با عراق، سوریه، ایران ، روسیه شکست دهد در توهم بسر می‌برد.

آمریکا ژاندارم منطقه نیست که بخواهد برای دیگران تعیین تکلیف کند

به گزارش سراج24، "وائل الحلقی" نخست وزیر سوریه در گفت‌‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری بین المللی اسپاتنیک روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا سوریه به مشارکت فعال از سوی آمریکا برای نبرد با داعش نیاز دارد ؟ گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند مشارکت تمام کشورهای جهان است اما این مشارکت باید در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه باشد و باید براساس قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت کشورها و با مشورت این کشورها صورت گیرد، و پیش از هرچیز حصول موافقت از سوی خود این کشورها برای آغاز عملیات ضروری است.

وی افزود: آن چه را که ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم به سرکردگی آمریکا در آسمان و حریم سوریه صورت می گیرد، در برگیرنده این مساله نیست و بیشتر آن چه روی می دهد در واقع به مثابه دور زدن شورای امنیت و این اقدامات حتی به ظاهر هم به مبارزه با تروریسم نزدیک نیستند،  چرا که برخی از کشورهای شرکت کننده در این به ظاهر ائتلاف خود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در حمایت از گروه های تروریستی در خاک سوریه دست دارند و مشارکت آنها دیده شده است،‌از این رو چگونه یک آدم عاقل باور کند چنین کشورهایی که خود حامی تروریسم هستند در نابودی آن مصمم باشند و آیا تروریسم را می توان از آسمان تنها نابود کرد.

کشورهای حامی تروریسم باید حمایت مالی و تسلیحاتی خود به تروریست ها را متوقف کنند

نخست وزیر سوریه در این مصاحبه گفت : آن چه که بیش از هر چیز دیگری سوریه به آن نیاز دارد مساله توقف حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزش‌های ارائه داده شده به تروریست هاست، این علاوه بر لزوم توقف عملیات انتقال تروریست ها و حمایت های لوجستیکی از آنهاست که معمولا از سوی کشورهای معروف و شناخته شده ای در این زمینه نظیر ترکیه، رژیم صهیونیستی، اردن، قطر و عربستان سعودی صورت می پذیرد، از این رو ما تنها نیازمند خشکاندن این حمایت‌های مالی هستیم و می‌خواهیم کشورهای همسایه سوریه مرزهای خود را ببندند و به مسلح کردن این گروه های تروریستی پایان دهند و رسانه های آنها در تشویق تروریسم از طریق شبکه های ماهواره ای و خبری معروف خود پایان دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون دولت سوریه هیچ جدیت و قاطعیتی در این باره مشاهده نکرده است، تصریح کرد: اگر ایالات متحده آمریکا واقعا در مبارزه خود جدی می بود، اکنون می بایست شاهد نتایج جدی‌تر و ملموس تری می بودیم، اما بسیار واضح است که آمریکا در مبارزه با تروریبسم جدی نیست و از طرح مبارزه با تروریسم می‌کوشد اهداف دیگری را برای خود محقق سازد، یکی از این اهداف آمریکا تلاش برای تجزیه منطقه است، آمریکا بیشتر قصد دارد منطقه را تکه تکه کند و از این طریق بهانه کرده اند می خواهند گروه هایی که با آمریکا دشمن هستند تضعیف کنند، اما ملاک برای ما نتایج هستند، حال که آمریکا به شکست راهبرد خود در مبارزه با تروریسم و داعش اذعان کرده است، این به آن معنی است که تحلیل ما درست بوده است.

آمریکا باید به سیاست دوریی و نفاق در امر مبارزه با تروریسم پایان دهد

وی خواستار تجدید نظر آمریکا در سیاست هایش در امر مبارزه با تروریسم شد و افزود: از این رو واشنگتن اکنون باید در تمام تحلیل ها و ارزیابی های خود در خصوص مبارزه با تروریسم و داعش تجدید نظر کند، آمریکا باید به نفاق و دورویی خود که از یک سوی حامی تروریسم و از سوی دیگر مدعی مبارزه با داعش و تروریسم است پایان دهد، اکنون وقت آن رسیده است که به صورت جدی به تروریسم بنگرد، چرا که اکنون این تروریسم امنیت جهان را تهدید کرده است و آرامش کل جهان را تهدید می کند،‌ از این رو برای مبارزه جدی با تروریسم همکاری و اتحاد تمام کشورهای جهان از جمله آمریکا لازم و ضروری است، این امر باید از طریق شورای امنیت و سازمان ملل صورت گیرد و سوریه اعلام کرده است که آمادگی دارد در این باره همکاری کند، این همکاری سوریه با هرکشوری که اراده جدی و قوی برای مبارزه با تررویسم دارد ممکن است صورت گیرد.

اقدامات داعش در سوریه و عراق در مقابل دیدگان آمریکا صورت می‌گیرد

خبرنگار خبرگزاری اسپانتیک روسیه این سوال را مطرح کرد که" آیا دولت سوریه معتقد است آن چه را که آمریکا در به اصطلاح مبارزه با تروریسم و داعش انجام می دهد کارساز است؟ و آیا خواسته سوریه از آمریکا برای اجازه گرفتن از دمشق به منظور انجام حملات هوایی برضد داعش خواسته ای منطقی است ؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه در پاسخ به این سوال گفت:   سوریه معتقد است آن چه آمریکا انجام می دهد کار ساز یا جدی نیست، چه آنچه در عراق صورت می گیرد و چه آن چه در سوریه صورت می گیرد و در خصوص اقداماتی که آمریکا در آسمان و حریم هوایی سوریه انجام می دهد باید بگویم این اقدامات هرگز با هماهنگی با طرف های سوری صورت نمی گیرد و همین مساله میزان کارایی هر اقدامی را در زمینه مبارزه با تروریسم به حداقل می رساند، چرا که این دولت سوریه است که در تحولات میدانی حضور دارد و نادیده گرفتن نقش دولت سوریه بوسیله ائتلاف و آمریکا نشان دهنده جدی نبودن مساله مبارزه با تروریسم است، بخصوص این که آن چه داعش در تدمر و الحسکه و تاکنون در عراق هم انجام داده همه در برابر دیدگان آمریکا است و آمریکا و این ائتلاف در برابر آن هیچ اقدامی به عمل نیاورده اند.

خواسته‌های دولت سوریه از آمریکا بحق است

اما خواست دولت سوریه از آمریکا مبنی بر محترم شمردن مشروعیت بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت و بخصوص قطعنامه های 2170 و 2178 و 2199 است، این خواسته های ما بحق هستند چرا که این قطعنامه ها احترام تمامیت ارضی و سلطه کشورهای عراق و سوریه را امری ضروری دانسته اند و هرگونه نادیده گرفته شدن این قطعنامه‌ها به مثابه شکست تلاش‌ها و دلیلی بر عدم وجود قصد جدی برای مبارزه با تروریسم است.

آمریکا ژاندارم منطقه نیست که بخواهد برای دیگران تعیین تکلیف کند

وائل الحلقی افزود: از این رو زمانی که دولت سوریه خواستار هماهنگی می شود، این خواسته بر اساس منشور سازمان ملل است، و این خواسته با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مطابقت دارد،‌ همه این قطعنامه‌ها بر لزوم و ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال جمهوری عربی سوریه تاکید دارند، در غیر این صورت باید قانون جنگل بر جهان حاکم شود، در این صورت نیرومند ضعیف را می خورد، اما باید بدانیم که آمریکا پلیس و ژاندارم جهان نیست که بخواهد برای دیگران تعیین تکلیف کند، آمریکا باید با دولت شرعی و قانونی در سوریه به عنوان کشوری که در سازمان ملل به عضویت در آمده مشروعیت و تعامل داشته باشد، مساله دیگر این است که همانگونه که گفتیم هماهنگی‌های لازم و ضروری است و نشان از جدی بودن در انجام قصد و هدف معین دارد، اگر هماهنگی می کردند نشان می داد در مبارزه با داعش جدی هستند، چرا که صرف حملات هوایی نمی تواند به نتیجه برسد و برای سرکوب تروریسم کافی نیست،‌ آمریکا هم این مساله را به درستی می داند،‌ واشنگتن اکنون خوب می داند نیروی زمینی که اکنون در حال مبارزه با تروریسم در میدان نبرد و خاک سوریه است ارتش عربی سوریه و مقاومت لبنان است.

نخست وزیر سوریه درباره منطق سوریه در اجازه گرفتن آمریکا از دمشق برای حمله به تروریست‌ها گفت:  هر خواسته قانونی لاجرم منطقی است و سوریه ای که از آمریکا و غیر آمریکا می خواهد به قانون و منشور بین المللی احترام بگذارد خواسته‌ای منطقی را مطرح کرده است، این امر نشان از احترام به حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی آنها و احترام به ملت ها دارد این بحث از نظر قانونی است اما از نظر علمی بگذارید بگویم ، کسی که فکر می کند می تواند تروریسم را بدون همکاری و هماهنگی امنیتی و نظامی و حتی سیاسی با عراق، سوریه، ایران ، روسیه شکست دهد در توهم است،‌ چرا که نقشه راه درست در این زمینه از طریق دولت سوریه می‌گذرد؛ دولتی که دستآوردهایش و دستآوردهای ارتشش به دلیل اطلاعات و مهارت ها و تجربیات بالایی که در این مدت به دست آورده برای مبارزه و رویارویی با تروریسم لازم و ضروری است.

خبرگزاری بین المللی اسپاتنیک روسیه گفت وگوی تفصیلی را با "وائل الحلقی" نخست وزیر دولت سوریه به عمل آورد، که در ذیل متن کامل گفت وگوی این خبرگزاری با نخست وزیر سوریه می آید:

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : ابتدا می خواهیم بدانیم بحران کنونی سوریه چه پیامدهایی را برای ملت سوریه به همراه داشته و چگونه زندگی خود را می‌گذرانند و دولت سوریه چگونه در حال تعامل با تحریم های اعمال شده در طول چند سال اخیر است ؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : با ورود بحران سوریه به سال پنجم خود، می بینیم هنوز هم گروه های مسلح تروریست که از سوی شماری از کشورهای غربی و ترکیه و برخی از کشورهای عربی حمایت می شوند، به حملات خود برضد مراکز زیربنایی و خدمات رسانی و تاسیسات اقتصادی و نفتی و خطوط انتقال برق و مراکز آموزشی و پرورشی و به سیستم بهداشت و درمان سوریه و دیگر نهادها در کشورمان ادامه می دهند، توام با این اقدامات غرب تحریم های ظالمانه ای را هم برضد ملت و نظام سوریه در پیش گرفته است، این علاوه بر تلاش برای قطع مسیرهای ارتباطی بین استان های سوریه است، این مساله باعث شده است تا توان تولیدی زیان ببیند، و بخش اساسی از حلقه های تولیدی به صورت کامل مشکل و زیان ببیند و این امر باعث افزایش بهای کالاها و این روند باعث شده است تا به منظور جبران کمبود کالاهای اساسی به ناگزیر به بازارهای محلی از طریق واردات موارد مورد نیاز تولیدی روی آوریم، و همین امر به نوبه خود باعث شد تا نیاز به مصرف کالاهای خارجی افزایش یابد، و همین مساله به نوبه خود باعث افت ارزش لیره سوریه در برابر دیگر ارزها شود، همین مساله و محدودیت کالاها باعث افزایش روند صعودی قیمت برخی از کالاها شده و میانگین کارآفرینی هم کاهش یافت همین مساله باعث شد تا سطح معیشتی شهروندان سوریه تاثیر بپذیرد.

این موضوع ما را بر آن داشت تا در فاصله زمانی بسیار فوری و کوتاه مدت برای بخش دولتی و بخش خصوصی وظایف و ماموریت هایی را قائل شویم، این برنامه ها شامل : هدفمند کردن روند واردات کالاها با در نظر گرفتن اولویت تولیدات محلی شد و بر آن شدیم تا واردات محصولات اساسی با در نظر گرفتن این قاعده باشد که تنها موادی به داخل کشور وارد شوند که در داخل امکان تولیدشان نباشد، از این رو به حمایت از سیاست خودکفایی روی آوردیم، همچنین تلاش کردیم مواد اساسی مورد نیاز برای تولیدی هایی که در مناطق آزاد شده می خواهند فعالیت خود را از سر بگیرند فراهم شود، این امر به رشد و بالندگی تولیدات محلی کمک فراوانی می کند، همچنین تلاش کردیم در بخش سرمایه گذاری برای تولید مواد اساسی هزینه شود، و اولویت خاصی به این مساله دادیم، این امر موجب کارآفرینی و حتی کمک به فراهم ساختن زمینه های مناسب برای صادرات شده است بخصوص در دو بخش مواد طبیعی و کشاورزی این امر حاصل شده است، هدف ما از این برنامه کارآفرینی و کمک به شهروندان در کاستن از هزینه مواد اساسی بوده است، و این امر به شهروندان سوریه در سایه وجود بحران کنونی و پیامدهای ناشی از این بحران کمک بسیار کرده تا از این مرحله گذر کنند.

دولت سوریه با در پیش گرفتن این خط مشی و از طریق طرف های مختلف تلاش های بزرگی را برای ادامه روند فراهم ساختن مواد اساسی و کالاهای مصرفی و مشتقات نفتی به عمل آورده است، از این رو دولت موفق شده است بسیاری از تاسیسات اقتصادی و خدماتی را بازسازی کند، و حتی سطح تولید را هم افزایش داده است، تا کمبود و نقص موجود را برطرف سازد، از این رو بسیاری از مراکزی که منهدم شده بودند و یا به صورت برنامه ریزی شده ای نابود شده بودند بار دیگر به نظام فعال کشور بازگردانده شدند، از این رو می توان گفت دولت به فراهم کردن موارد ذیل همت گماشته است:    

-        تامین گندم به صورتی که نیاز داخلی را فراهم سازد، از این رو این گندم مورد نیاز از برادران تولید کننده با هزینه های خوبی خریداری شد، همچنین دولت تقبل کرد تمام هزینه های سنگین انتقال محصول گندم خریداری شده از تولید کننده تا بازار مصرف داخلی را برعهده بگیرد و تقبل نماید، البته در این بخش ناگزیر شدیم به منظور تامین گندم و آرد مورد نیاز برای باقی مانده بازار مصرفی این بخش را از طریق واردات تامین کنیم، از این رو نان به صورت مناسب و با کیفیت خوبی از آغاز بحران تا به امروز به شهروندان عرضه شده است، البته در اینجا لازم می دانم از کمک ها و حمایت های دولت روسیه که بخشی از گندم مورد نیاز سوریه را تامین کرد تشکر و قدر دانی کنم، دولت روسیه بیش از 100 هزار تن آرد به ما کمک گرد که بخش هایی از این کمک ها رسیده و بخش هایی هم در حال بارگیری به سمت سوریه است.

-        ادامه تامین کالاهای اساسی غذایی به صورتی که نیازهای بازار مصرف داخلی را تامین سازد و این مواد شامل ( شکر و برنج و روغن و تن و ساردین و غیره است )، البته بخش عمده این مواد از بخش سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران نخست که بالغ بر مبلغی در حدود یک میلیارد دلار است، همچنین از بخش سرمایه گذاری دوم نیز به همین ارزش مواد اساسی تامین شده است، همچنین بخش خصوصی هم در واردات این کالاهای مذکور سهیم بود و سرمایه لازم برای این امر از بانک مرکزی سوریه تامین شد.

-        ادامه تامین نفت خام مورد نیاز و تولید مشتقات نفتی به دلیل سیطره و اشغال چاه های نفتی و خطوط انتقال آن توسط گروه های مسلح تروریست، این مواد هم از بخش سرمایه گذاری نخست ایران به ارزش بیش از 3 میایارد و 600 میلیون دلار تامین شد، همچنین به همین ارزش از بخش سرمایه گذاری دوم تامین شد.

-        فراهم ساختن تمام نیازهای شهروندان سوریه از تولیدات کشاورزی و صنعتی و حمایت از کشاورزان و صنعتگران و تجار با هدف تامین مواد ضروری مرتبط به زندگی روزمره مردم آن هم از طریق نهادهای مشارکت های مثبت و فراهم ساختن کالاها و مواد مختلف از طریق بازار و تولیدات محلی داخلی و همچنین از طریق واردات و این کالاها و مواد اساسی از طریق این نهادهای مشارکت مثبت که در استان های مختلف سوریه وجود دارند به مردم عرضه شدند و بسیاری از شعب جدید این نهادها افتتاح شدند و سیستم توزیه در این نهادها بهینه سازی شد، ( منظور شرکت های تعاونی است )، این همه با هدف تامین مواد مورد نیاز شهروندان در تمام استان های سوریه حاصل شده است، چرا که در برخی از استان ها به دلیل مهاجرت ازدحام جمعیتی بسیاری روی داده است از این رو این نهادهای مشارکت مثبت ( تعاونی ها ) تاسیس شدند تا کالاها را با قیمتی پایین تر از ارزش واقعی در اختیار شهروندان قرار دهند، البته این کاهش 5 درصد است.

-        تشدید نظارت بر بازارها و جلوگیری از کلاهبرداری و تقلب و احتکار و قاچاق کالا و پیگیری روند وجود کالاها در بازارها و نظارت بر قیمت این کالاها و همچنین نظارت بر کیفیت کالاهای عرضه شده و نظارت بر خدمات ارائه شده و مراقبت بر نوع و میزان عرضه و تقاضا به منظور جلوگیری از حصول کمبود در ارئه برخی از کالاها .

-        ملزم کردن فعالیت های اقتصادی و بازرگانی و صنعتی بر رعایت قوانین و ضوابط وزارتخانه ها از نظر قیمت و کیفیت و خدمات ارائه داده شده برای ایجاد توازن در بازار.

-         تشویق تولید کنندگان و صنعتگران و کشاورزان برای پیشبرد روند تولید و ارائه تسهیلات و بخشودگی ها به منظور بالا بردن سطح و کیفیت تولید.

-         هماهنگی با سازمان های بین المللی و کشورهای دوست به منظور افزایش کمک های غذایی و دارویی و دیگر کمک ها به منظور رفع نیازهای رو به افزایش شهروندان بخصوص آن دسته از شهروندانی که از مناطق مسکونی خود آواره شده اند، همچنین دولت خود را مکلف می داند تا تمام نیازهای شهروندان را در تمام مناطق حتی در مناطق درگیری ها تامین کند، چرا که دولت در قبال تمام شهروندان سوریه براساس قانون اساسی و مسئولیت ملی وظایفی دارد.

-        با وجود این تحریم های اقتصادی و اقدامات تروریستی دولت توانسته است تمام نیازهای و خواسته های ملت سوریه را فراهم نماید، و دولت توانسته است از حجم مشکلات ملت با تامین مواد اساسی مورد نیازش کمک نماید، و توازن را در بازارها حفظ کرد و به نوعی حلقه تحریم ها برضد دولت و ملت سوریه را درهم بشکند.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : در اقدامی به منظور سکشتن حلقه تحریم ها و محاصره دولت سوریه به خطوط امدادی و سرمایه گذاری از طریق جمهوری اسلامی ایران و روسیه روی آورد، تا از بحران مالی خود خارج شود، تا چه اندازه از این اقدامات بهره جستید و تا چه میزان این اقدامات و بخصوص کمک های روسیه مفید و موثر بودند ؟

 وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : دولت سوریه یک سری مذاکرات را با کشورهای دولت ملت عربی سوریه به عمل آورد، از این رو در خصوص دو بخش سرمایه گذاری نفتی توافق هایی صورت گرفت، همچنین در دوبخش تامین کالاهای اساسی ضروری در چارچوب تفاهمنامه های امضا شده بین جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است.

البته مذاکرات کماکان با دولت روسیه و روسیه سفید برای ایجاد دو بخش سرمایه گذاری جدید با هدف کمک به فراهم آوردن کالاهای مصرفی و مستلزمات تولیدی و ایجاد پروژه های توسعه ای با هدف بازگرداندن چرخه های تولید و فعال کردن اقتصاد سوریه در جریان است، امیدواریم دولت روسیه با خواسته های دولت سوریه موافقت کند، تا از موضع سوریه حمایت لازم را به عمل آورد و سوریه از این هجمه وحشیانه که با ان رو به رو است سربلند خارج شود، و از این طریق موفق شویم تحریم های ظالمانه تحمیلی غرب را دور بزنیم.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : زمانی که از حمایت های روسیه از سوریه سخن می گوییم حمایت های بی دریغ ملت و دولت روسیه را به ذهن می آوریم که در طول این بحران از سوریه صورت گرفته است، میزان این کمک های روسیه در مقایسه با میزان کمک هایی که سوریه از نهادهای بین المللی حامی دریافت می کند چقدر است؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : در طول پنج سال گذشته ایستادگی و روابط راهبردی و مستحکم بین دو کشور دوست ثابت و نشان داده شده است، حمایت های ناحدودی که دولت روسیه که در رهبری و ملت آن تجلی می یابد جای تقدیر و تشکر داردو ملت سوریه سپاسگزار این کمک ها هستند، چرا که کمک های ارائه شده از سوی دولت روسیه برای ملت سوریه باعث شده است به صورت ملحوظی حمایت های دولت از ملت در تامین مواد مورد نیاز ملحوظ و قابل توجه باشد، این کمک ها به آوارگان و زیان دیدگان سوریه تسلیم شده است مردمی که به دلیل اقدامات تروریستی گروه های مسلح از خانه و شهرهای خود آواره شده اند، با توجه به این موضوع که این کمک ها در قبال دریافت پول نبوده اند بنابراین نمی توان برای آن درصدی را تعیین کرد، اما باید به این مساله اشاره کنم که کمک های روسیه در قیاس با کمک های دیگر کشورها شماره یک است.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : در مرحله کنونی از دوستان ایرانی و روسی چه موادی را می خواهید تا از ایستادگی ملت سوریه حمایت لازم صورت گیرد، و چه کشورهای دیگری در حمایت از سوریه در شرایط کنونی نقش دارند ؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : ما از تلاش های به عمل آمده از سوی دولت روسیه برای حمایت سیاسی از دولت سوریه سپاسگزاریم، و در طول مدت این بحران این حمایت ها را شاهد بوده ایم، در خصوص همکاری اقتصادی لازم می دانم از دولت روسیه بخاطر افزایش سطح همکاری اقتصادی تشکر می کنم و حمایت روسیه از ایستادگی ملت سوریه در این بحران ستودنی است.

در خصوص خواسته های سوریه از دوستان روس و ایرانی باید بگویم سوریه تاکنون اقلام اساسی و مصرفی ضروری خود را از بازار این کشورها تهیه کرده است، و در طول شدت بحران در این مدت سعی کردیم بار سنگینی بر روی دوش دوستان خود نباشیم، در نتیجه از مزایای نسبی ارائه شده از سوی این دو کشور دوست برای فراهم کردن اقلام مورد نیاز استفاده کردیم و موضوع تهیه اقلام اساسی مورد نیاز را از طریق فراهم کردن فرصت ها و منافع برای شرکت های روسی و ایرانی به دست آوردیم، از این رو حمایت از ایستادگی را به منفعتی دو جانبه تبدیل کردیم.

در خصوص نیازهای ما از جمهوری اسلامی ایران، باید بگویم ما از بخش های سرمایه گذاری برای تهیه نیازهای اساسی از مواد غذایی و آرد و مسلتزمات بخش صنعت برق و تجهیزات و ادوات شبکه برق رسانی و دکلهای انتقال نیرو و ژنراتورها و غیره تامین کردیم، همچنین اقلام مورد نیاز بخش بهداشت و درمان و تجهیزات پزشکی و دستگاه دیالیز و دستگاه های پرتو درمانی و دستگاه های بیمارستانی و مستلزمات درمانی و دارویی و سرم ها و باندها و واکسن ها و غیره همه از ایران فراهم شدند، همچنین بخشی از واردات مربوط به پروژه های اجرایی شرکت های ایرانی در سوریه نظیر پروژه های بخش برق و بداشت و حمل و نقل و ارتباطات از بخش نخست سرمایه گذاری تامین شدند و از طریق بخش دوم سرمایه گذاری نفت خام تامین شد.

در خصوص نیازها از طرف روسی باید بگویم، ما فهرستی از کالاها و مواد مورد نیاز خود را در اختیار دوستان روسی قرار داده ایم، از قبیل آرد و مشتقات نفتی و تجهیزات فنی و مهندسی و مستلزمات بخش راه آهن و بخش بهداشت و درمان و برخی از تجهیزات پلایشگاهی را از آنها خواسته ایم، همچنین در خصوص یک سری از پروژه های عمومی مهم که منافع مشترک دو کشور را در بر می گیرند توافق هایی به عمل آمد که بخش ساخت و ساز و ساختمان سازی و انرژی و آب ( فن آوری های مرتبط به ساخت و سازهای سریع و پلایشگاه های تولید برق و سد سازی و ایجاد شبکه های آب رسانی از جمله این موارد هستند ).

در این باره گام های مهمی در خصوص جزئیات فنی برداشته شده است، و همه مرتبط با فعالیت های مذکور بوده است، اکنون ما منتظر تصمیم بر نحوه اجرای مناسب آن و نحوه سرمایه گذاری هستیم، همچنین ما اطمینان داریم که شریک روسی ما در این زمینه به درستی می داند که مساله زمان آگاه است و می داند با توجه به شرایط کنونی سوریه سرعت در این زمینه چقدر مهم است.

در این بین کشورهای دوست متعددی هستند که حمایت غیر مستقیمی از سوریه به عمل می آورند، آن هم از طریق فراهم کردن کالاهای مورد نیاز سوریه از طریق بازارهای خود همچون روسیه سفید و هند و چین و مالزی و آفریقای جنوبی .

البته در این بین نباید از کمک های بشر دوستانه و حمایت گرانه انسانی ارائه داده شده از سوی نهادهای غیر دولتی از سوی کشورها و نهادهایی با ملیت های گوناگون غافل ماند، که تابعیت های اروپایی و ژاپنی یاد می کنیم چرا که این نهادها به حقانیت مساله سوریه ایمان دارند، از این رو کمک به سوریه در این بحران را وظیفه ضروری خود می دانند، ملت سوریه اکنون اصلی ترین زیان دیده از اوضاع کنونی و تحریم های ظالمانه کشورهای غربی است.

همچنین در این راستا لازم است از حمایت های فنی مهمی گه کشورهای هند و چین و جمهوری اسلامی ایران و روسیه و برخی از سازمان های بین المللی به عمل می اورند و دوره های اموزش های فنی برگکزار می کنند و همچنین همکاری هایی که در این زمینه در آموزش کادر سوریه برای افزایش سطح و توانایی فنی به عمل می اورند تقدیر و تشکر کنیم، این کشورها سطح علمی و فنی و عملی کادر شاغل سوری را بالا بردند تا در مرحله کنونی و مرحله آتی در بازسازی کشور سوریه نقشی موثر ایفا کنند.

از سوی دیگر باید بگویم که روسیه پیگیری های لازم را برای پیوستن سوریه به اتحادیه اروآسیا به کار گرفته است و قصد دارد سوریه را به توافق تجارت آزاد ملحق سازد، این امر خود باعث توسعه و تقویت روابط مشترک بین دو کشور خواهد شد، این امر می تواند حرکت اقتصادی بین سوریه و دیگر کشورها را توسعه ببخشد و از ایستادگی ملت سوریه در این بحران حمایت لازم را به عمل آورد.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه :  در جریان سفر هیئت پارلمانی روسیه به سوریه اعلام کردید که هزینه بازسازی مجدد سوریه بسیار بالا است، چه کشورهایی قصد دارند در بازسازی سوریه شرکت کنند، و نقش روسیه در این روند چه خواهد بود ؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : برای سومین سال متوالی کشور هنوز با بحران بی سابقه در تاریخ نوین سوریه رو به رو است، هزاران مسلح در این بحران که به گروه های تروریستی وابسته هستند در بخش های مختلف سوریه و شمال تا جنوب سوریه را جولانگاه خود کرده اند، و دست به اقدامات دشمنانه می زنند، و به صورت برنامه ریزی شده ای دست به تخریب و ویرانی زده اند، این بحران به صورت برجسته ای حجم اصلی بارش بر دوش شهروندان بی دفاع سوریه افتاده است، هم اکنون بسیاری از تاسیسات زیربنایی کشور و مراکز عمومی و منازل منهدم شده اند، و خسارت های اقتصادی مستقیم و غیر مستقیمی بر تمام بخش های کشور وارد آورده است، این امر بر زندگی شهروندان سوری تاثیر گذاشته و خسارات بسیاری بر منازل آنها و محل در آمد آنها وارد کرده است.

فرسوده شدن توان دولت در مقابله با طرح های تروریستی که کشورهای حامی تروریست به حمایت های خود از این خرابکاری ها ادامه می دهند، دولت سوریه را بر آن داشته است تا در این راستا حمایت کشورهای دوست خود را برای بازسازی و حمایت از ملت سوریه طلب کند، دوستانی که به ملت سوریه در طول این بحران یاری رساندند و به ملت سوریه کمک کردند تا با انجام پروژه های سرمایه گذاری در سوریه باری از دوش این ملت برداشته شود، و اقتصاد کشور به تکاپو و جریان افتد، و اکنون خود را وارد مرحله بازسازی ببیند، از این رو دولت سوریه اکنون تصمیم خود را برای بازسازی کشور با کمک و مشارکت شرکت های بخش خصوصی و دولتی گرفته است و در این راستا کمک کشورهای دوست سوریه را طلب می کند، در این زمینه دولت سوریه تصمیم گرفت کشورهایی که در حمله به این کشور سهیم بوده و خون ملت بی گناه را ریخته اند حذف کند، از این رو اکنون اعلام می داریم که ملت و دولت سوریه به گرمی از حمایت و مشارکت روسیه و دیگر کشورهای دوست سوریه که در این روزهای بحرانی در کنارش بوده اند برای بازسازی مجدد سوریه استقبال می کند.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : در سال 2013 توافقی برای امضای تفاهمنامه ای به منظور کشف نفت در سوریه به امضا رسید، بخصوص در سواحل سوریه، چرا این توافقنامه تا به امروز اجرایی نشده است و علل اصلی این مساله چه بوده است ؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : هیچ مانعی در این خصوص وجود ندارد، همکاری های ثمربخشی بین شرکت های نفتی روسی و موسسات و شرکت های نفتی ملی سوریه در جریان است، این همکاری ها به نفع ملت های دو کشور صورت می گیرند، که از جمله مهم ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

-        امضای قرارداد عمریت دریایی با هدف کشف نفت و توسعه و تولید آن در آب های منطقه ای سوریه در بلوک شماره 2 بین جمهوری عربی سوریه و شرکت " سیوزنفتا گاز ایست مید " و این توافقنامه براساس قانون شماره 20 سال 2014 رسمیت یافت، و در تاریخ 22 / 5 / 2014 اجرایی شد.

-        هدف از عقد این قرارداد کشف نفت و توسعه و تولید نفت در آب های سوریه در بلوک شماره 2 است که از جنوب سواحل شهر طرطوس تا نزدیکی های شهر بانیاس در عمق سواحل این منطقه تا 70 کیلومتر طول و با عرض متوسط 30 کیلومتر  با مساحت کلی در حدود 2190 کیلومتر مربع صورت می گیرد.

-        این قرار داد هم اکنون در مرحله نخست اکتشاف قرار دارد و مدت این قرارداد 5 سال از زمان انعقاد آن است و در طول مدت قرار داد صاحب این پروژه متعهد به قبول هزینه های اکتشافات و دیگر عملیات مرتبط با این قرارداد به مبلغی در حدود 88 میلیون دلار است و باید بیشترین میزان ممکن از عملیات اکتشاف را در منطقه ای که در قرارداد آمده انجام دهد.

-        این قرارداد براساس برنامه مدون در متن قرارداد در حال پیش روی است و کمیته های تخصصی از سوی دو طرف روسی و سوریه برای پیگیری روند اجرای مفاد قرار داد تشکیل شده است و باید براساس مفاد قرارداد مراحل ادامه یابد، و برنامه سالانه ای در این قرارداد مشخص شده است.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : روسیه در طول مدت بحران سوریه ثابت کرده است که یکی از هم پیمانان اصلی و راهبردی و تاریخی دولت سوریه است، در بخش سیاسی شما این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید، و افق های پیش روی این رابطه سیاسی را چگونه می بینید، بخصوص بعد از میزبانی مذاکرات سوری سوری توسط مسکو این نقش روسیه در داخل سوریه چگونه تجلی یافته است واگر قرار باشد چنین دیدارهایی در آینده تکرار شود از روسیه چه انتظارهایی دارید ؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : بله روسیه در جریان بحران کنونی سوریه ثابت کرده است که دوست راهبردی ملت سوریه و دولت سوریه است، این مساله در مواضع رسمی رهبری روسیه در عالی ترین سطوح و در دیگر نهادهای دولت روسیه تجلی یافته است، به گونه ای که فدراسیون روسیه تاکنون چهارمرتبه حداقل در شورای امنیت از حق وتو استفاده کرده است، و تلاش جدی در جهت سرکوب تبلیغات سوئ داشته است تلاش هایی که از سوی پایگاه حامیان تروریسم و حامیان دشمنی با سوریه درصدد بهره برداری از آن مسائل بودند، این موضع سیاسی در حمایت های گوناگون ملت روسیه و دولت این کشور در عرصه های مختلف از ایستادگی سوریه تجلی یافته است، اما حمایت عملی و سیاسی علنی روسیه از سوریه در میزبانی از نشست های سوری سوری در مسکو که در سال جاری برای دو بار برگزار شد، تجلی یافت، هم اکنون بین مقامات روسیه و دولت سوریه و با گروه های معارضی ( مخالفان ) که در دو نشست قبلی شرکت داشتند مشورت هایی برای برگزاری دو دیگری از این مذاکرات که سومین دور به شمار می آید، جریان دارد .

موفقیتی که از مذاکرات مسکو حاصل شده است و بخصوص نتایج حاصل از مذاکرات مسکوی دوم نوید بخش بوده است و ما تاکید می کنیم که جمهوری عربی سوریه از هیچ کوششی برای موفقیت مذاکرات مسکو3 فروگذار نخواهد کرد، و برای رسیدن به نتایج مطلوب از تلاش های خود برای موفقیت نشست مذکور یا هر نشست دیگری کوتاهی نخواهد کرد.

رهبری روسیه در این راستا تلاش های خوبی به عمل آورده است و ما هم از این تلاش ها تقدیر و تشکر به عمل آورده ایم، و آمادگی خود را برای حمایت از این تلاش ها اعلام کردیم، و البته این نقش روسیه در داخل سوریه جلوه بسیار خوبی داشته است، از این رو امیدواریم این تلاش ها در نشست های آتی مسکو به ثمر بنشیند، تلاش هایی که در پایان می تواند به ختم بحران در سوریه بینجامد و آرامش و ثبات را به این کشور بازگرداند.

در پایان باید بگویم که سوریه از سیاست اساسی روسیه که رهبری آن را ولادیمیر پوتین برعهده دارد حمایت می کند، این سیاست ها تنها مایه تقدیر مانیستند بالکه تمام ملت های جهان از این سیاست ها تقدیر می کنند، چرا که این سیاست ها ریشه در عمق قانون بین المللی دارند و برای نشر و توسعه اصول مبتنی بر عدالت و برابری و احترام منشور ملل متحد و اصول روابط دوستانه بین کشورها و عدم دخالت در امور داخلی دیگران و احترام سلطه کشورهای کوچک و بزرگ استوار است.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : نزدیکی رسمی بین سوریه و روسیه با نزدیکی بین ملت های دو کشور موازی است، نزدیکی که در بحران اخیر از طریق ارسال کمک های ملت روسیه برای مردم سوریه تجلی یافت، همچنین گفته شده است که مقرر گردید سهم بورسیه دانشجویان سوری به روسیه افزایش یابد، از این طریق مسکو سعی کرده است کاستی به وجود امده در اعزام دانشجویان سوری به دانشکاه های اروپایی به دلیل ادامه بحران موجود در قالب بورسیه تحصیلی جبران شود، آیا عملا این سهمیه دانشجویی بورسیه تحصیلی افزایش یافته است، و شمار انها به چه تعداد رسیده است ، و اقدامات و تدابیر دولت در خصوص این مساله چیست ؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : همکاری های بین روسیه و سوریه به صورت مثبتی در حال پیشرفت است و اهم این همکاری ها عبارتند از :

اول : توافقنامه های فرهنگی و برنامه های اجرایی :

-        توافقنامه همکاری علمی و فنی بین دولت جمهوری عربی سوریه و دولت فدراسیون روسیه که در تاریخ 11 / 5 / 2010 در دمشق به امضا رسیده است، این توافقنامه به موجب قانون شماره 539 در تاریخ 16 / 12 / 2010 به تایید دولت سوریه رسید.

-        برنامه اجرایی توافقنامه همکاری فرهنگی امضا شده بین دو کشور در مسکو در تاریخ 17 / 5 / 2001 برای سال های 2001 تا 2003 و این توافقنامه تاکنون اجرایی است، به موجب این توافقنامه دولت روسیه سالانه 45 سهمیه بورسیه تحصیلی برای دانشجویان سوری ارائه می دهد، تا در دانشگاه های روسیه تحصیلات عالیه خود را ادامه دهند، اخیرا این سهمیه به 100 دانشجو افزایش یافته است.

دوم : مبادله دانشجویی :

-        پذیرش 68 داوطلب از بین داوطلب های دانشگاهی و ادارات بورسیه های علمی و 8 داوطلب از مرحله دانشگاهی نخست برای سال های تحصیلی 2013 و 2014 .

-        پذیرش 91 داوطلب از داوطلب های دانشگاهی و ادارات بورسیه های علمی و 8 داوطلب از مرحله دانشگاهی نخست برای سال های تحصیلی 2014 و 2015 .

-        یادداشت سفارت روسیه در دمشق به شماره 38 در تاریخ 15 / 2 / 2015 و در برگیرنده اختصاص 97 سهمیه بورسیه تحصیلی از طرف روسیه برای دانشجویان داوطلب بورسهی در سوریه برای سال های تحصلی 2015 /2016  برای تمام مقاطع تحصلی .

سوم : همکاری علمی :

-        اقدام برای تاسیس بخش زبان روسی در دانشکده ادبیات دانشگاه دمشق و البته هم اکنون نیز همکاری های علمی بین دانشگاه های سوریه و دانشگاه های روسیه وجود دارد، مضافا بر این پروژه توافقنامه ای بین دانشگاه دمشق و صندوق کل روسیه ( روسکی میر ) وجود دارد که هدف از آن توسعه همکاری های علمی در تمام زمینه ها مهم برای جمهوری عربی سوریه در شرایط فعلی است.

-        وزارت اموزش عالی و با همکاری مرکز فرهنگی روسیه در دمشق اقدام به قراردادن فهرست تخصص های مورد نیاز سوریه برای قراردادن آن در فهرست بورسیه روسیه می نماید، و این امر همه ساله به صورت هماهنگ شده ای صورت می گیرد، و این امر بنا به اولویت ها و خواسته های دانشگاه های سوریه تعیین می شود، همچنین بورسیه هایی هم در زمینه تخصص های غیر موجود در دانشگاه های سوریه به روسیه صورت می گیرد، این تخصص ها در دانشگاه های روسیه سابقه طولانی دارند که دربرگیرنده مهندسی های مختلف است و علوم پایه و فیزیک و ریاضیات و علوم را در بر می گیرد.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : ارتش سوریه در برخی از جبهه های نبرد پیروزی هایی را به دست اورده است، و البته برخی از شهرها را هم از دست می دهد، و مناطقی را در جبهه های دیگر از دست می دهد، به عنوان دولت چگونه در قبال مناطق از دست رفته رفتار خواهید کرد، بخصوص که اخیرا مناطق جغرافی را از دست داده اید، و چه تدابیری برای از دست ندادن مناطق بیشتری در پیش گرفته اید؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : سوریه ارتش و ملتش قریب به چهار سال و نیم است که با جنگی جهانی با ابعاد مختلف نظامی و سیاسی و اقتصادی و رسانه ای روبه رو است، و با ارتشی از تروریست های حمایت شده از سوی ائتلاف دشمنان غربی و صهیونیستی و آمریکایی و ترکیه ای و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رو به رو است، از خصوصیات جنگ ها دگرگونی های سریعی است که در مواضع و ترکیب قدرت ها از طریق عملیات روی می دهد، و مواضع و موقعیت ها براساس نبردها و حملات و دفاع و جنگ و گریز و خسارات و تلفات متغیر هستند، ممکن است در نبردی شکست بخوریم و در نبردی دیگر پیروز شویم اما این شکست ها به منزله شکست در جنگ نیست، چرا که کماکان راهکار در دست دولت سوریه است.

اما در خصوص نحوه تعامل دولت با مناطق جغرافیایی که از دست داده، باید بگویم که جمهوری عربی سوریه بخش جدا نشدنی از یکدیگر است، از این رو در تعامل با این قبیل مناطق به گونه ای رفتار می شود تا هم به بقیه مناطق باز گردند وهم به تروریست ها در این مناطق ضربات کوبنده ای وارد آید، از این رو تلاش ما کوبیدن تروریست ها و باقی نگاه داشتن آنها خارج از شهرها و بیرون از مناطق مسکونی و محاصره کردنشان و ممانعت از توسعه و گسترش دامنه نفوذ آنها به مناطق دیگر است، اما در عین حال سعی ما بر این است که در این بین از شهروندان بی دفاع هم حمایت کنیم، از این رو تمام تلاش خود را برای حفظ انگیزه ملی آنها به کار می گیریم، این همان سیاستی است که در بخش اعظم شهرها و مناطق سوریه در پیش گرفته شد، چرا که شهروند سوری خواستار دولت و نظام سوریه است، از این رو دیگر پوشالی بودن و دروغین بودن گروه های تبهکار تروریست برای همه فاش شده است، اداعاهای پوشالی تروریست ها هم دیگر برای همه عیان شده است، از این رو می بینید در مناطق مختلفی که تروریست ها بر آنها سلطه یافته اند ملت دست به قیام و انتفاضه شده اند، این اوضاع در الغوطه و دیر الزور و حلب و مناطق دیگر دیده می شود. 

در خصوص تدابیر به عمل آمده برای جلوگیری از وقوع خسارت های مشابه دیگر راهکارها به این ترتیب هستند :

1 – افزایش انگیزه شهروندان و رزمندگان از طریق رسانه های ملی و بازپس گیری مناطق تصرف شده به دست گروه های مسلح تروریست، و افزایش خیزش ملت سوریه و تلاش برای تبدیل هر شهروند سوری به یک رزمنده با هدف دفاع از ناموس و خاک کشورش و اقدام برضد طرح های تروریست ها .

2 – پیگیری روند آشتی ملی و بهره برداری از عفو صادره از مقام ریاست جمهوری و بازگشت همه به آغوش میهن .

3 – حمایت از ایستادگی و ثبات دولت از طریق پیوستن به صفوف ارتش سوریه و ادامه تولید و مبارزه با فرصت طلب ها و تجار دوران جنگ و بحران .

4 – گسترش و توسعه نمونه های ملی در مقاومت و حمایت از پیروزی های ارتش در مبارزه با گروه های تروریستی مسلح و ممانعت از ورود مجدد آنها به منطاق شهری از قبیل الحسکه و حلب و السویداء و القلمون و مناطقی از این قبیل.

5 – فراهم کردن مسیرهای عبور تدارکات برای شهرهای بزرگ و حمایت از آنها با هدف استمرار نقل و انتقال شهروندان و موارد مورد نیاز آنها از این مسیرها .

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : این دوره اخیر شاهد حصول تحولات قابل ملاحظه ای بودیم و در نبردهایی که صورت گرفته دولت سوریه استان ادب و تدمر و بصری الشام و گذرگاه نصیب مرزی را از دست داده است، و جبهه النصره این مناطق را تصرف کرد، البته با توطئه دو کشور اردن و ترکیه این امر حاصل شده است، دولت سوریه چگونه می خواهد پاسخ دهد حال این که وزارت امور خارجه سوریه آن چه روی داده را رسما اعلام کرده که به دلیل حمایت این دو کشور صورت گرفته دانسته است ؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : نمی توانیم در خصوص ان چه گفته شد به دور از طرح هایی که کشورهای دشمن سوریه برای این کشور کشیده اند سخن گفت کشورهایی که می کوشند از سوریه به دلیل مواضع مستقلی که داشته و دارد حاضر به قبول فشارها نیست، حال این که منافع کشورهای استعمار گر و بخصوص برخی از کشورها که مواضع خود را با چشم داشتی که از سوریه دارند همسو کرده اند و حتی برای پاسخ بخ این مساله نمی توان توطئه کشورهای غربی در ایجاد بحران ساختگی برای روسیه در اوکراین را نادیده گرفت، در این باره حتی یورش عربستان سعودی به یمن و و ادامه نزاع عربی و اسرائیلی در خاورمیانه و مشکلاتی که در خاورمیانه وجود دارند و مسائلی از نظیر پرونده هسته ای ایران و آن چه که بنام بهار عربی روی داد و حمایت های علنی و غیر علنی برخی از کشورها از تروریسم و مخالفت برخی از کشورها با تصمیم های شورای امنیت و اقدامات این کشورهای حامی تروریسم با مخالفت سازمان ملل و کشورهای اروپایی هم روبه رو نمی شود جدا دانست، برخی از کشورها سران آنها دست از حمایت از گروه های تروریستی بر نمی دارند، و به ظاهر و با زبان تنها از مبارزه با تروریسم سخن می گویند، این وضع ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش است با چنین اوصافی فقط می توان به این سوال پاسخ داد.

پایداری و ایستادگی ارتش عربی سوریه و نیروهای مسلح سوریه در برابر این هجمه بار دیگر داده ها را در چارچوب مبارزه با تروریسم تغییر خواهد داد، این ارتش سوریه است که تروریست ها را خواه از داعش باشند یا جبهه النصره و خواه از گروه های دیگر تروریستی منتسب به سازمان تروریستی القاعده باشند، همه را شکست خواهد داد، در اینجا لازم می دانم بگویم در صورتی که کشورهایی نظیر عربستان سعودی و قطر و ترکیه و برخی از کشورهای غربی حمایت های خود را از تروریست ها متوقف کنند ، ویرانگری های داع و جبهه النصره متوقف خواهند شد، در این میان کشورهای غربی نظیر آمریکا و انگلیس و فرانسه هم باید به حمایت های سیاسی خود از کشورهای حامی تروریسم پایان دهند، و دیگر چتر حمایتگر سیاسی خود را در قبال سیاست های این کشورهای مغرض متوقف سازد در ان صورت هیچ کس نباید نگران سوریه باشد، در چنین صورتی ارتش سوریه خواهد توانست تروریست ها را سرکوب کند و تمام مناطق خاک سوریه را آزاد و به دولت بازگرداند خواه ادلب باشد و خواه تدمر باشد و خواه درعا باشد فرقی نمی کند، در آن صورت دولت سوریه حاکمیت خود را مجددا بر 185 هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه باز می یابد.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : دولت سورهی به منظور حمایت از میراث انسانی سوریه در سطح داخلی و منطقه ای و بین المللی چه تدابیری را به عمل آورده است،  بخصوص این که میراث فرهنگی سوریه بعد از سلطه گروه های تروریست بر مناطق باستانی دست به نابودی آنها می زنند، در شرایط کنونی امکان بازپس گیری این مناطق به چه میزان است؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : در سطح داخلی تدابیر ذیل را در پیش گرفته ایم :

-        افزایش سطح هوشیاری مردم با مهم دانستن میراث فرهنگی به عنوان هویت جامعه .

-        ارتباط پیگیر با جامعه داخلی به عنوان نخستین خط دفاعی برای حمایت از هویت فرهنگی و باستانی با هدف جلوگیری از نابودی و تخریب آثار باستانی و جلوگیری از تعرض به مناطق باستانی و زیان وارد امدن به این آثار .

-        بالا بردن انگیزه نگهبانان و افراد متخصص ناظر بر این اماکن با استفاده از امکانات موجود تا بتوانند به وظایف خود در این زمینه به صورت فعال تر وموثر تری ادامه دهند.

-        حمایت از نهادهای متولی دفاع از میراث فرهنگی و همکاری با این نهادهای داخلی و ملی با هدف کمک به آنها در ایفای نقش موثر و سازنده تر .

-        مبارزه با قاچاق آثار باستانی و تلاش برای جلوگیری از خروج این آثار از کشور با هماهنگی نهادهای متخصص و بازپس گیری آثار باستانی قاچاق شده از طریق عودت آنها به سوریه .

در سطح بین المللی :

-        همکاری و پیگیری ارتباط با نهادهای بین المللی متخصص در زمینه حفظ آثار باستانی با هدف حفاظت و صیانت از این آثار و ارائه تمام همکاری ها و خدمات برای جلوگیری از قاچاق این آثار به خارج از کشور، از این رو از طریق مکایتبات و پیگیری های صورت گرفته تلاش می شود این آثار باستانی به کشور بازگردانده شود، همچنین با کشورهای همسایه هماهنگی لازم به عمل می آید تا با پدیده آثار باستانی کشور از طریق مرزهایشان مقابله کنند، این امر باعث جلوگیری از تخریب آثار باستانی نیز می گردد.

-        همکاری فنی و تخصصی با این نهادهای بین المللی با هدف مبادله تجربیاتدر زمینه مبارزه با قاچاق آثار باستانی .

-        اداره کل آثار باستانی سوریه تنها نهاد قانونی حمایت از میراث فرهنگی سوریه شناخته می شود.

-        شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 قطعنامه ای به شماره 2199 را به تصویب رساند که به موجب ان هرگونه تجارت و داد و ستد با آثار باستانی سوریه را ممنوع اعلام کرد، و این قبیل اقدامات را با غرامت هایی همراه دانست.

-        خواسته بین المللی که از سوی مدیر کل آثار باستانی اعلام شد و به موجب آن از سازمان های بین المللی و جامعه بین المللی خواست تا با پدیده قاچاق آثار باستانی سوریه مقابله کنند، خواسته ای که در آن قاچاق و تخریب آثار باستانی سوریه نکوهش شده است ، و این امر تاکنون خود مانع از تخریب آثار باستانی تدمر توسط گروه های تروریستی شده است، اکنون این خواسته به عنوان خواسته ای از سوی دولت سوریه از جامعه بین المللی مطرح شده است.

-  به موجب قطعنامه 2199 شورای امنیت سازمان ملل دولت سوریه می تواند هر قطعه باستانی سوریه را که به صورت قاچاق به خارج انتقال یافته را بازپس گیرد، همچنین کشورها و دولت های جهان را متعد ساخته است تا با رعایت قطعنامه ها و منشورهای بین المللی هر قطعه باستانی خارج شده از خاک سوریه را در هرکجا که یافت شود به خاک و کشور سوریه بازگردانند.

- تجربه جامعه داخلی با اداره کل باستان شناسی سوریه در حمایت و حفاظت از آثار باستانی کشور سوریه تجربه ای بی نظیر بود، و مردم به موزه ها و اهمیت حفاظت از اثار باستانی سوریه توجه خاصی نشان دادند، همین مساله تاکنون باعث شده در هیچ رویدادی مردم به خود اجزاه تعدی به موزه ها را ندهند، این مساله در ادلب و بصری و تدمر به عینه مشاهده شده است، در این خصوص می توان گفت جامعه داخلی سوریه در بطری و ادلب نماد عینی از حمایت از آثار باستانی را جلوه گر بودند، بخصوص آنها مانع از تعدی تروریست ها به موزه ها در شهرهایی شدند که از کنترل دولت خارج شدند، در تدمر هم ما هنوز به هوشیاری تاریخی ملت سوریه و اهالی این منطقه ایمان و یقین کامل داریم که اجازه نمی دهند آثار باستانی این شهر و موزه های آن مورد تعرض قرار گیرند.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : در خصوص اوضاع داخلی سوریه اخبار رسیده از حصول آشتی هایی در بیش از یک منطقه و محله در دمشق به گوش می رسد، و در استان های دیگر سوریه هم اوضاع به همین منوال است، دولت برای حمایت و دفاع از آشتی ها چه اقدامات و تمهیداتی را اندیشیده است؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : براساس برنامه راهکار سیاسی که از سوی دکتر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در سال 2013 مطرح شد، و اکنون برای همگان بنام طرح آشتی ملی معروف شده است، این طرح نهایت اقدام سیاسی داخلی به شمار می آید، هدف نهایی این طرح همسو با طرح گفت وگوی ملی سوری سوری است، اما آشتی هایی که در بخش های سوریه شاهد حصول ان هستیم و نحوه حمایت از آنها که در سطح مناطق و روستاها صورت می گیرد این آشتی ها محلی هستند هدف از انها بازگرداندن آرامش و امنیت به این مناطق است، هدف بازگرداندن تشکیلات دولتی هب این مناطق است، که از ان جمله می توان به بازگشت خدمات دولتی به این مناطق اشاره کرد، این اقدامات باعث می شود با بازگشت خدمات به این مناطق اهالی هم رفته رفته بازگردند، این امر باعث می شود تا تروریست ها بار دیگر جرات بازگشت به این مناطق را پیدا نکنند.

از این رو باید گفت دست آورد این آشتی ها مشارکت و هماهنگی دولت با گروه های آشتی کننده را می طلبد، ابتدا باید وزارت آشتی که این امر را تحت شرایط خاصی ترتیب می دهد، صورت گیرد، این وزارتخانه مامور ترتیب و هماهنگی این آشتی هاست و باعث ایجاد شبکه ای از امنیت و متقاعد کردن گروه های مسلح برای تحویل سلاحشان را فراهم می سازد، یا این که لا اقل شکلی از اشکال خروج آنها را از برخی مناطق فراهم سازند، بعد از آن نوبت ه باقی وزارتخانه خواهد رسید تا به نوبه خود وظایف محوله را ایفا کنند، و رفته رفته زمینه ها و بستر برای فرهم آوردن تاسیسات زیربنایی آن اماکن فراهم شود، چرا که گروه های تروریستی ان مناطق و تاسیسات زیربنایی مناطق را نابود کرده اند، پس از آن باید تمام نیازهای اساسی برای اهالی این مناطق فراهم شود، و بهداشت و درمان و آموزش را نیز فراهم سازند، همچنین باید روند زندگی معمولی اقتصادی و اجتماعی به این قبیل مناطق باز گردد به عنوان مثال ظرف روزهای آتی قرار است 50 هزار شهروند سوری از منطقه الحسینیه به مناطق خود باز گردند، این امر بعد از ان صورت می گیرد که تمام موانع و دشواری ها از مسیر انها برداشته شد و خدمات برق و آب و مراکز آموزشی و بداشتی و شهرداری ها فعالیت خود را آغاز کردند.

دولت نقشه راه بزرگی برای منصون نگاه داشتن مناطقی که در آنها آشتی صورت می گیرد در تمام خاک سوریه در دست تهیه و تدارک دارد، در برخی از این مناطق این نقشه موفقیت آمیز بوده است و برای مناطق دیگر هم تدارک برنامه هایی را دیده است، این درحالی است که از گروه های تروریستی حمایت های هدفمند وسیعی صورت می گیرد، تا این طرح های آشتی با شکست مواجه شوند، اوضاع برای صاحبان فتنه و حامیان این گروه های تروریستی مسلح به مرحله ای رسیده که آشتی های ملی را در سوریه تحریم کرده اند، و ریخته شدن خون ملت سوریه را حالا دانسته اند، و مجریا ن این طرح های آشتی را مهدور الدم دانسته اند، آشتی هایی که هم اکنون در بیش از 50 منطقه و اغلب استان های سوریه حاصل شده است.

اکنون می توان در باره مناطقی همچون المیدان و القدم و المعضمیه و برزه و القابون و قدسیا و قاره در القلمون سخن گفت و مناطق دیگری در دمشق و حومه آن نیز اوضاع چنین است، در حینا و بیت تیما و خان ارنبه و القنیطره در حمص قدیم و الوعر و دیر معلا و الغنطو و الحوله و تلکلخ در حمص و حومه آن و مناطقی در حومه حماه شمالی غربی و مناطق دیگرش در جریان است، حتی در استان هایی که تروریست های داعشی و النصره مستقر هستند در این مناطق تلاش هایی برای آشتی در جریان است، البته تلاش های داخلی و مردمی برای مبارزه با تروریسم و تشویق تلاش های آشتی جویانه صورت گرفته است، دولت هم تمام تدابیر و تمهیدات لازم برای ایستادگی مردمی را به کار می گیرد، تا مردم به اهداف خود برسند حال این که در برخی از این مناطق تروریست ها هنوز حضور دارند، به عنوان مثال کارکنان و کارمندان در رقه هنوز تا به امروز از سوی دولت حقوقشان واریز می شود، تا به زندگی عادی خود ادامه دهند، البته در این بین نمی توان نقش دلیرمردان ارتش سوریه را نادیده گرفت، جانفشانی نیروهای ارتش درس های عبرت آموز بسیاری برای همه مردم سوریه به دنبال دارد، آنها با کفر تکفیری ها و تروریست ها مقابله می کنند، در جایی دیگر همین رزمندگان دلیر ارتش به وظایف خود در بخش اجتماعی می رسند، که علاوه بر نقش نظامی و دفاعی ایفای نقش می کنند، ارتش سوریه از بخش اعظم آشتی های صورت گرفته حمایت می کند، حتی برای آن دسته از گروه های مسلحی که از روی گمراهی در این راه افتاده اند به دنبال راه چاره ای می گردند، ارتش سوریه تلاش می کند تا این نیروهای ویرانگر را به نیروهای سازنده مبدل سازد، ارتش سعی دارد از این نیروهای مسلح نیروهای مردمی بسازد تا ضمن بازگشت مجدد آنها به آغوش میهن و در کنار مردم مقدمات لازم برای مشارکت آنها در بازسازی سوریه را فراهم نمایند.

خبرنگار خبرگزاری اسپاتنیک روسیه : اردوگاه الیرموک که قرار بود خود نیز روزی شاهد آشتی ملی قریب الوقوع باشد و منجر به خروج گروه های مسلح از ان باشد، امروز می بینیم بخش وسیعی از آن در دست داعش و النصره است آیا پایانی برای این طرح آشتی قابل تصور است و ارتش سوریه با توسل ه زور سلاح برای باز پس گیری این اردوگاه وارد عمل خواهد شد؟

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه : در خصوص اردوگاه الیرموک باید بگویم دولت سوریه در تعامل با این مساله بسیار هوشیارانه عمل کرد و این موضوع از سال 2012 شروع شد، در ان زمان اعضایی از حماس و بخصوص آن دسته که خود را " اکناف بیت المقدس " می نامند، با دیگر گروه های تروریستی کنترل اردوگاه را به دست گرفتند، و بیش از یک میلیون نفر از ساکنان و اهالی این اردوگاه از شهروندان فلسطینی و سوری را از منازل خود بیرون راندند، چرا که این مکان نمادی سیاسی و تاریخی و قانونی بوده است و حتی این منطقه نمادی از حق بازگشت و پایتخت آوارگان فلسطینی به شمار می آید، این مکان اردوگاه آوارگان فلسطینی است، در ابتدا این تلاش ها که برای آشتی در آن صورت گرفت، موضوع آشتی به گروه های فلسطینی در داخل اردوگاه واگذار شد، آنها طی چهار نوبت گفت وگو و تلاش برای آشتی موفق نشدند کاری از پیش ببرند، و نتوانستند افراد مسلح را از اردوگاه بیرون برانند، تلاش این بود که اردوگاه حالت بی طرف به خود بگیرد، تلاش این بود که بعد از ان باقی اردوگاه های فلسطینی هم نقش بی طرف در بحران سوریه داشته باشند.

منبع:تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••