گزارش «سراج 24» از ویدیویی پر سر و صدا

چند نکته مهم در مورد کلیپ جدید امیر تتلو/لزوم استفاده از سبک های جدید و پرطرفدار برای رساندن حرف انقلاب+دانلود

سراج24- گروه فرهنگی |  چند روزی از انتشار ویدئو کلیپ امیرحسین مقصودلو (تتلو)، خواننده رپ ‏شناخته شده ایرانی در خصوص انرژی هسته ای می گذرد، کلیپی که در ساعات اولیه انتشارش صدها هزار ‏بار دیده شد و واکنش های مختلفی را به دنبال خود داشت؛ یک خواننده صراحتا اثری در مورد یکی از ‏سیاسی ترین مسائل چند دهه اخیر کشور ساخته است، اثری که از لحاظ مضمون و محتوا و ساخت فنی به شدت قابل تامل و ‏تاثیرگذار بود و آشکارا حس غرور ملی مخاطب را بر می انگیخت.‏ در زیر به بررسی چند نکته در مورد کلیپ جدید امیرتتلو می پردازیم.

1- از همان ساعات اولیه واکنش ها به این موضوع مختلف بود، عده ای موسیقی رپ را برای بیان محتواهای ‏ارزشی، قالبی سخیف ارزیابی کردند و به انتقاد از ساخت این اثر پرداختند در سمت مقابل نیز گروهی دیگر به ‏پیشواز حرکت هنرمندان دارای استقبال مردمی به سمت این گونه موارد و ابراز صریح تعلق خاطر خود به ‏منافع ملی ایران، رفتند و آن را حرکتی قابل ستایش دانستند.‏

نظرات هر دو گروه قابل تامل و بررسی جدی است؛ دسته اول که معتقدند موسیقی رپ قالبی نامناسب برای ‏بیان این دست موارد است سخنشان ناظر به سابقه نه چندان مناسب این نوع موسیقی است که البته حرکات ‏خواننده در حین اجرا نیز بر این دیدگاه موثر است؛ بخش دوم این گزاره به نظر کاملا درست و منطقی است ‏شاید اگر تتلو کمی وزانت در حرکات را چاشنی کار خود در اجرای این اثر می کرد انتقادات کمتری متوجه ‏آن می شد اما در خصوص سخیف بودن اصل این قالب باید تامل بیشتری کرد.چه اینکه اگر بتوان این نوع موسیقی که این روزها به شدت درمیان نوجوانان و جوانان طرفدار دارد را به سمت موضوعات مهم و تاثیرگذار نظیر همین موضوع هسته ای و یا سایر موضوعات مطروحه در بطن انقلاب هدایت کرد چه اشکالی دارد از این سبک موسیقی برای گفتن سخن انقلاب استفاده کرد؟

چند سال پیش همین بحث ‏در خصوص موسیقی پاپ نیز مطرح بود، این سبک از موسیقی به دلیل سابقه نامناسبش در قبل انقلاب چندان باب میل و ‏علاقه نبود اما کم کم دیدیم که در همین موسیقی پاپ، آثار زیبایی با محتوای عالی و برازنده منتشر شد و ‏امروز این نوع موسیقی مورد پسند و گرایش خوانندگان انقلابی نیز واقع شده است؛ آثار بسیاری در پاپ با ‏مضامین ملی و حتی دینی خوانده می شود و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد. در مورد موسیقی رپ نیز ‏به نظر باید همین مساله را مدنظر قرار داد؛ یعنی نفس این سبک موسیقی به نظر نمی رسد ذاتا غیرقابل بهره ‏گیری برای محتوای صحیح باشد؛ موسیقی های رپ در حوزه های اجتماعی و ملی در چند سال اخیر که با ‏استقبال گسترده ای نیز از سوی جوانان مواجه شده است موید همین ادعاست، یعنی یک اثر به دلیل این که ‏پاپ و یا رپ است بد نمی شود بلکه باید محتوای آن را مورد مداقه قرار داد کما این که در طرف مقابل چه ‏بسیار آثاری در سبک موسیقی ایرانی بوده اند و دارای محتوای به شدت مبتذل و مصداق بارز غنا.‏

2- نکته دیگر در خصوص این اثر همکاری مشهود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با سازندگان این کار ‏است. شناخت خوب رسانه و بهره گیری از ظرفیت های گوناگون هنری برای تبلیغ و تبیین اقتدار و صلابت ‏‏«نداجا»، امری است که طی چند سال اخیر به وضوح در عملکرد این نیرو و شخص امیر دریادار سیاری، قابل ‏ملاحظه است.‏

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در چند سال گذشته بر تصور دوری نظامیان از فرهنگ و رسانه خط ‏بطلان پر رنگی کشیده است. به نظر می رسد شخص فرمانده این نیرو، ذاتا رسانه را خوب می شناسد. دریادار ‏سیاری وقتی در میان اهالی رسانه و در مجامع عمومی حاضر می شود فردی خوش مشرب و در عین حال ‏مقتدر می نماید این تعامل مثبت با افکار عمومی جامعه در تصویر بیرونی این نیرو و تعاملات آن با اهالی ‏فرهنگ نیز دیده می شود؛ اهالی فرهنگ  به راحتی روی ناوهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران که نماد ‏اقتدار دریایی نظام است حاضر می شوند و حتی برخی خوانندگان موسیقی هایی را اجرا کردهاند  و پس از ملاحظه بی واسطه عزت و صلابت ملی آن چه که دیده اند ‏را با ابزار نافذ هنر با مردم خویش در میان می گذارند؛ بی اغراق می توان گفت این نیرو را باید به عنوان یک ‏الگوی قابل تقدیر در این عرصه دانست.‏

3- نکته مهم  در خصوص موزیک ویدئو انرژی هسته ای آن است که نفس ارتباط هنرمندان با کشور خود و ‏تلاش برای قرار دادن هنرشان در اختیار عزت و آبروی ایران بسیار ارزنده است. تصوری که از سوی عده ‏معدودی از جریان روشنفکری هنر در میان هنرمندان و فضای عمومی جامعه القا شده دوری از مردم و برج ‏عاج نشینی و ژست اپوزیسیون گرفتن است؛ دغدغه های بی مایه و محتوای پوچ گرا و مبتذل این دسته به عنوان هنر اصیل معرفی و ‏در قالب مارپیچ سکوت به سایرین حقنه می شود در صورتی که بارها و بارها خلاف این امر به اثبات رسیده ‏است. در مورد همین پرونده هسته ای، اظهار نظرهای انقلابی هنرمندان مختلف و کارهای ساخته شده برای ‏آن نظیر همین اثر مورد بحث، نشان دهنده آن است که جریان دور از مردم، طیف معدود اما پر سر و صدایی ‏هستند که باید را نادیده شان گرفت و از آنها عبور کرد.‏علت عصبانیت اصلاح طلبان و جریان فتنه از این حرکت نیز به وضوح مشخص است. این جریان که هنرمندان وابسته به خود را همواره در پز اپوزیسیونی نظام قرار می دهد دوست ندارد ببیند که خواننده ای که شاید طرفدارانش بسیار بیشتر از کل هنرمندان جریان اصلاح طلب باشد با یان سرمایه عظیم اجتماعی ،با درایت به سمت نظام حرکت کرده است و بدون هیچ چشم داشتی یکی از موضوعات حقه نظام را درقالب اثری هنری مطرح کرده است.

4- موضوع دیگری که برخی منتقدین به آن اشاره دارند سوابق خواننده مذکور است . اصولا هر انسانی دارای اخلاقی خوب و بد، و نقاطی مثبت و منفی، و ظاهری سالم و معیوب است. عمل و گفتار زشت عیبجویان این گونه است که هیچگاه در رابطه با دیگران نقاط خوب، مثبت و سالم ایشان را نمی بینند، بلکه درست به دنبال آن نقاط بد هستند تا با آگاهی و اشاعة آن، موجب بدنامی صاحب آن و آبروریزی وی شوند.

در حالی که شایسته این است که ما به جای پی جویی عیوب دیگران، به دنبال عیوب و گناهان خود، و در پی اصلاح و پاکیزه کردن وجود آلودة خویش باشیم، نه اینکه از خود غافل شویم و شبانه روز در جستجوی لغزشهای مردم باشیم و با آشکار نمودن آنها باعث بدنامی و رسوائی ایشان شویم. و بترسیم از این که خداوند نیز به کیفر و مکافات عمل زشتمان، ما را در دنیا و آخرت در نزد خلایق رسوا و بدنام نماید. زیرا هر کس به نوعی مرتکب خطا و لغزش شده، یا هر لحظه ممکن است در دام شیطان گرفتار آید و مرتکب گناه شود، و همین خطا و آلودگی وسیله ای باشد برای بدنامی و رسوایی او، که باید از این مصیبت و گرفتاری خانمانسوز به خدا پناه ببریم.

    دیـدة بد بین بپوشان ای کریم عیب پوش  /    زین دلیریها که من در کنج خلوت می کنم

فراموش نکردیم که چه افرادی و با چه سوابقی در قبل انقلاب پس ار انقلاب متحول شدند و چه رشادت هایی در دوران دفاع مقدس داشتند. پس در گذشته افراد تجسس نکنیم و کسی که امروز پا در رکاب انقلاب گذاشته را به راحتی نرانیم که این شیوه اسلام و قرآن و ائمه نیست.

سخن معروف مرحوم میرزا اسماعیل دولابی   هست  که :ﻫﯿﭽﻮﻗﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﯿﭻ ﺁﺩﻣﯽ ﻧﺸﻮ ﻭ ﺯﯾﺮ ﻭ ﺭﻭﺵ ﻧﮑﻦ ،
ﺣﺘﯽ ﻋﺰﯾﺰﺗﺮﯾﻨﺖ ...!ﺯﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ ﺑﺎﻏﭽﻪ ﺭﺍ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﯿﻞ ﺑﺰﻧﯽ ،ﺣﺪﺍﻗﻞ ﯾﻪ ﮐﺮﻡ ﺗﻮﺵ ﭘﯿﺪﺍ می کنی
...

 

به هر حال موزیک ویدئو «انرژی هسته ای» با همه مباحث پیرامون آن، اتفاقی در مجموع خوب و قابل تاملی است که باید از ‏آن و سازندگانش تقدیر کرد و مشوق آن بود تا ابزاری که دشمن فرهنگی ما از آن به نفع خود استفاده می کند را با کمی درایت و سعه صدر به سمت خودش برگردانیم.


 

اخبار مرتبط

بازتعریف اصلاحات و روزنامه شرق از اصالت هنر و هنرمند: همان دستمال یک‌بار مصرف و بی‌خاصیت همیشگی!

به دنبال ساخت سریالی با موضوع هسته ای

از وزارت اطلاعات پول نگرفته ایم

16 نظر

پاسخ1394/04/24 - 17:57

انقلاب اسلامی یا انقلاب اسلامی مدرنیته!!؟؟

این روزها سرگرم‌مان کردند به مشغله‌ای جدید!!!
کلیپ انرژی هسته‌ای!!!!
تیتر مسموم: لزوم استفاده از سبک های جدید و پرطرفدار برای رساندن حرف انقلاب
صریح، بی مقدمه و کوتاه؛
اگر بنا باشد صدور انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از ظرف نجس صورت گیرد، پس دیگر نباید انتظار داشت، مفاهیم انقلابی که دم از آن می زنیم، اسلامی باشد؛
این دیگر نامش انقلاب اسلام مدرنیه شده!!!
اگر خسته، دل‌زده و تجدد طلب شدیم؛ حق نداریم سایرین را نیز به بهانه‌ی بهره‌گیری از مِتُدهای نوین عرضه‌ی پیام و آرمان‌هایشان مجبور به قبول مزخرفاتی کنیم که با منطق اعتقاداتشان تناسبی ندارد!!!
اگر واقعاً به این نقطه رسیدیم که بقای انقلاب اسلامی و عرضه به سایر ملل و اقوام، جز با بهره‌گیری از عناصر و ابزار مغایر با آرمان‌ها و اصول پایه‌ای انقلاب اسلامی که همان رعایت تقوی، اخلاق اسلامی و سلامت نفس است ممکن نیست، پس دیگر نیازی به حفظش هم نیست، بگذارید خودش از بین برود تا اینکه به لجن کشیده شود.
کلام آخر: این ره که می روید، به ترکستان است، حتی اگر موقتی هم موفقیتی باشد.

والسلام

منیف
پاسخ1394/04/24 - 19:11

سلام
آشکارکردن عیوب گناه است، نه سخن گفتن از صفاتی که بدان متصف هستند!
شرم آور است که این فرد به دلیل تولید یک کلیپ -آنهم بصورت غیرمجاز- تنها به دلیل برخی مکاتبات و نظرات خاص به سبدشنیداری فرزندان بدبخت ما تحمیل شد آنهم به دست افراد خودی!!
شما یا رپ و این شخص را نمیشناسید وی دچار جوزدگی شده اید، مسئولین فرهنگی مرتبط بانظام (دولتی ها خیر) جدیدا گویا مبعوث شده اند که اینگونه افراد را به صورت کاملا لایتچسبک به جغرافیای فرهنگی نظام بچسبانند، اما همین پیامبران حاضر نیستند به یک رخداد فرهنگی تراز انقلاب آهی بکشند!
در فرهنگسراها هنوز یغما گلرویی و بابک صحرایی و نیلوفر لاری پور و...حاضرند و سردار محمود صلاحی مبعوث شده که اینها را در کنار کاکایی و سیدعباس سجادی و دیگر اعضای انجمن شاعران و خانه ترانه محافظت بفرمایند که مبادا احساس یا شائبه ای در دل این افراد که صدهزار لایک میکنند، رخ دهد.
در دیگر سو، در تشکیلات حضرت مومنی شریف به یک تابلودار متعلق به جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی سفارش تولید می دهند و شب قبل از برگزاری دادگاه همان آدم به جرم تولید و پخش کلیپهای تکخوانی و ضدارزش و محتوای ضداخلاق در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی، در حوزه هنری برایش اجراء میگذارند!!!
فلان شبکه رسانه ملی در برنامه موسیقایی دستان فلان کانادانشین معارض را بعنوان مهمان و کارشناس دعوت میکند که سالانه دههـا اجرای صحنه ای تکخوانی و دههـا کلیپ از همین جنس منتشر میکنند و پای ثابت شبکه من و تو و ...هستندو دخترش هم خواننده است!!!، سیدمحمدمناجاتی و عباس سجادی که دستبوس و حواری شجریان است بهمراه مسئول شبکه مبعوث شده اند مواظب این آقایان در چندهزارکیلومتری ما باشند و بابت اینهمه زحماتشان در کارگزاری جنگ نرم پاداششان دهند!
برنامه دیگری در شبکه دیگر از رسانه ملی همسو با فرقه رجوی آثار فلان عضو منافقین را با زیرنویس مفصل پخش میکندو در انتها سپاسگزاری از همه کارگزاران محترم تهاجم فرهنگی را بعنوان رسالتش در رسانه انجام میدهد که این افراد را باید مواظبت کرد مبادا ...
حالا نماد فساد اخلاق و نماد ارتباطات نامشروع و شرب خمر، از مرتبطین جریان تغییرسبک زندگی که تمامی این آثار ضداخلاق و مستهجن و مبتذل همچنان در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازنشر می شود و در دسترس فرزندان من و شماست از مسیر شما و فلان قرارگاه و فلان سازمان یک شبه تطهیر می شود!!! والله جنایتتان قابل تفسیر نیست که ابن سینا فرمود اگر برای یک کار غلط هزار دلیل درست آورند می شود هزار و یک غلط!
شما رپ را بعنوان یک ژانر مهاجم که با جغرافیای فرهنگی نظام تجانس و همگنی ندارد بهمین سادگی قبح زدایی فرمودید!
از کثیف ترین سمبل فساد رپ یکشبه با تعمید ذهنی خودتان پرده برداری کردید!
آیا مگر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نفرمودند: من تشبه بقوم فهو منهم؟
جریان علی مرادخانی وخانه موسیقی در حال تغییر ذائقه با بازگرداندن مظاهر و نمادهای هنردرباری و معاندین نظام مانند شهیار قنبری و انوشیروان روحانی و سهراب پورناظری و مجید درخشانی و حمید متبسم و شهرداد روحانی و بابک رادمنش ...هستند و ادعایشان اینست :
بابک رادمنش صدها آلبوم و قطعه برای لس آنجلسی ها ساخته و می سازد؟ عوضش یکی دو قطعه با سامی یوسف (سیامک رادمنش) ساخته و سالها قبل هم یک قطعه با نام خلبانان ساخته!!
انوشیروان روحانی؟ بابا به حضرت آقا احترام میگذارد!!!هرچه میگویی پدربیامرز کارهایش ادامه دارد- چندماه قبل با عهدیه بدیعی که بهایی هم هست کنسرت گذاشته، نه خیر ایشان صدها هزار طرفدار دارد و..
حالا همان روش به عزیزان هم تسری پیدا کرده، نتوانستیم جریان ساز باشیم و حاضر نیستیم از خودی دفاع کنیم، در میان خودی ها موی سفید از ماستشان بیرون می کشیم اما تتلو عکس حضرت آقا را...

شرممان باد

صادق
پاسخ1394/04/25 - 06:32

از شما و این نظراتتون تعجب میکنم. به خصوص که تازه شب های قدر گذشته و هنوز زمزمه الهی العفو در گوشمونه...
من گناه کارترین بنده خدا رو ی این کره خاکی هستم.شاید خیلی ها گناهانمو بدونن ... اما از خدا خواستم من رو تو این ماه و شب ها ببخشه و کمک کنه جبران کنم... اگه کسی که از گناهان من آگاه هست از این به بعد در مورد من و گناهم حرف بزنه ... دل من چنان میلرزه و میزه و احساس شرم میکنم که فقط از خدا مرگم رو میخوام....
اما خدای من با دیگرانی که پشت بنده توبه کرده سخن میگن و گناهانشو یادآوری میکنن و برچسب گناه کارو از اون پاک نمیکنن چه رفتاری خواهد داشت؟؟؟؟
عملکرد فعلی این آقای تتلو نشان از تغییر بزرگی در ایشون داره.. اینکه چقدر تو این مسیر میمونه نمی دونم همون قدر که هرکدوم از ما توبه کردیم و توبه شکستیم....
اما حق اینه که وقتی کسی در راه جبران قدم بر میداره ما دیگه به چشم گناهکار به او نگاه نکنیم....
همون طور که گفته شده صدبار اگر توبه شکستی باز آ.....
پس بیایید برای آقای مقصودلو دعا کنیم تا خدا کمکشون کنه که در راه حق قرار بگیرن و تو این راه بمونن...

ناشناس
پاسخ1394/04/25 - 14:34

وای!!!!دیگه خسته شدم....این چند وقت هرسایت انقلابی که سر میزدم دانلود این کلیپ رو گذاشته و حمایت کرده!!آخه کجا داریم میریم؟همین چند روز پیش رهبری در دیدار دانشجویان گفتند که جذب نیرو نه به هر وسیله ای...و سراج عزیز آیا هدف وسیله رو توجیه میکند؟
چرا همه سایتهای انقلابی یا شاید به ظاهر انقلابی یهو تغییر رویه دادن؟
این دلایل شما بیشتر بهانه بنی اسرائیلی ست...
خواهش میکنم حذف کنید
حذف کنید
حذف کنید
حذف کنید

RAR
پاسخ1394/04/25 - 17:25

قابل توجه صادق

آدم متهجر و بی فرهنگ و بی هنر ...... تو رو چه به اظهار نظر در خصوص ابرمردی مثل استاد شجریان

امیر سامانی
پاسخ1394/04/25 - 17:50

مسلماني هست كه زندگي بلال حبشي رو بدونه؟

مهدي
پاسخ1394/04/28 - 03:30

امام علی (ع) فرمودند که اگه کسی رو با چشمای خودت درحال گناه دیدی فردا اونو ب چشم گناهکار نباید نگاه کنی.چون ممکنه توبه کرده باشه و خدا پذیرفته باشه.لطفا بجای ایرادگیری حمایت کنیم از کسی که در بین خواننده ها پرطرفدار ترین پیج رو تو اینستا داره.این نشون میده که طرفدار داره.مخصوصا جوانان و نوجوانان که قشر مهمی از مملکت رو تشکیل میدن.
تتلو همیشه حمایت کرده از ایران و حضرت آقا و صرفا یه خالکوبی و سوابق گذشته نمیتونه باطن شخص و روحیه و شخصیت در حال حاضر رو نشون بده.
تتلو...فوق العاده س...
مجلات مهم،نیویورک تایمز،خود سایت یاهو ، مقاله ها نوشتن...

حمایت کنیم.

maedee88
پاسخ1394/04/28 - 03:31

ایول تتلو

مائده
پاسخ1394/04/28 - 20:42

اگه در مورد فاصله گرفتن از بعضی اهداف انقلاب هم کلیپ بسازه همین جور حمایتش میکنید ؟
قحطی خواننده تو کشور اومده که این آقا باید بره رو ناو جماران شعر ملی میهنی بخونه ؟
بهتره بره برای اون ترانه هاش که پر از الفاظ رکیک هست کلیپ بسازه تا بعضی ها به فکر فرو بروند.
یه جوری توبه کرده توبه کرده راه انداختن که انگار تو سیر و سلوک شبانه کنارش بودن ! اگه این کلیپ رو درست نمیکرد هم حتما توبه اش قبول نمیشد به درگاه حق !

ناشناس
پاسخ1394/05/05 - 14:08

فقط میشه گفت آفرین به فرمانده نیروی دریایی ارتش که با دید باز و متوازن و متعادل به این کار دست زدند.وقتی کلیپ رو دیدم لذت و غرور وجودم رو گرفت.البته اگر بعضی دوستان لذی رو حرااام ندونن.!!!

محمد
پاسخ1394/05/06 - 01:39

دورود بر ایرانی وطن پرست باغیرت ن بعضیا

میلاد
پاسخ1394/05/25 - 21:37

دوستان عزیز همه این کارارو میکنه واسه مجوز وگرنه فکر کردید واسه خواننده ها دیگه کاری داره راجع به انرژی هسته ای خوندن. .ضی از مردم خیلی زود باورند که فکر کردند این اقا توبه کرده من تمام پستاشو زیر نظر دارم هر هفته یه تتو میزنه به بدنش تتو که نمیزاره ادم نماز بخونه وضو بگیره غسل کنه این اقا مسلمون نیست کسی که توبه میکنه همه کارها گذشتش پشیمون میشه ولی این ملعون نامسلمون معلومه دروغ میگه ایشون از دین اسلام خروج کردند و صلیب یه مدت گردنشون بوده بنظر من باید میدون اصلی شهر سنگسارش کنید که درسی بشه برای بقیه مفسدین فی الارض.

محمد

ارسال نظر

capcha