اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ - ۱۷:۱۵
لحظه به لحظه با عملیات بزرگ استان الانبار

خطوط دفاعی مقدم داعش در فلوجه درهم شکست

نیروهای ارتش و داوطلب مردمی عراق عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار را از دست گروه تروریستی داعش آغاز کردند. سخنگوی وزرات دفاع عراق هم از آغاز عملیات آزاد سازی الانبار از لوث داعش خبر داد.

خطوط دفاعی مقدم داعش در فلوجه درهم شکست

به گزارش سراج24،به نقل از شبکه السومریه، یحیی رسول عبد الاله سخنگوی وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: عملیات آزاد سازی الانبار بامداد امروز دوشنبه آغاز شده است. نیروهای مردمی و امنیتی و نیروهای ویژه و پلیس و عشایر الانبار در این عملیات مشارکت دارند و در حال پیشروی به سوی اهداف از پیش تعیین شده هستند.

منطقه المعامل به صورت کامل آزاد شد

ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور منطقه «المعامل» واقع در غرب شهر فلوجه را از تصرف گروه تروریستی داعش آزاد کردند.

منابع عراقی اعلام کردند: حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از قرارگاه عملیات مشترک بر روند عملیات آزاد سازی الانبار مشارکت می کند.‎

مشارکت 10 هزار جنگجو در نبرد آزاد سازی الانبار

فرماندهی عملیات مشترک عراق از مشارکت 10 هزار جنگجو در عملیات آزاد سازی الانبار خبر داد و افزود: داعشی ها از طریق مساجد فریاد ضجه سر می دهند.‎

آزاد سازی مناطق جدید در الانبار

علی داوود رئیس شورای الخالدیه در الانبار از آزاد سازی دو منطقه در شرق شهر الرمادی و هلاکت بیش از 30 داعشی و انهدام ادوات داعش در راستای عملیات آزاد سازی الانبار خبر داد.

شبکه السومریه از آزاد سازی روستاهای واقع در جاده مواصلاتی ناظم الثرثار-التقسیم در الانبار خبر داد.

ستاد تبلیغات جنگ عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای امنیتی امروز موفق به آزاد سازی روستاهای واقع در جاده ارتباطی ناظم الثرثار-التقسیم و خنثی سازی بمب های کارگذاشته شده در این منطقه شدند.نیروهای امنیتی همچنین موفق به پاکسازی محور منتهی به منطقه کریمش تا مناطق کشاورزی اطراف آن شدند.این نیروها موفق به پاکسازی روستای الطرح الشرقیه شدند.

علی داوود از فرار داعشی ها به جزیره الخالدیه خبر داد و بیان کرد: نیروهای امنیتی با حمایت نیروهای مردمی و عشایر الانبار به پیشروی ادامه می دهند و به دنبال آزاد سازی مناطق الانبار به ویژه در شرق الرمادی هستند.‎

سعدون الجمیلی فرمانده بیداری الکرمه گفت: نیروهای امنیتی و مردمی و عشایری امروز موفق به آزاد سازی و پاکسازی مناطق البوحمود العزیز و الدوایه الغربیه و منطقه المولحه از توابع منطقه الکرمه در شرق فلوجه شده اند.نیروهای امنیتی به دروازه های منطقه السجر در شمال فلوجه رسیده اند.

العبیدی: خبرهای نوید بخش از الانبار خواهیم شنید

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق به دنبال شروع آزاد سازی عملیات الانبار گفت: عملیات به آزاد سازی ساکنان الانبار از داعش منجر خواهد شد و از داعشی های آدم کش قصاص گرفته می‌شود. نیروهای مردمی و امنیتی عامل ثبات و اطمینان بخشی به عراقی ها هستند و خبرهای نوید بخش از الانبار به گوش خواهد رسید.

آغاز عملیات آزاد سازی فلوجه

از سوی دیگر نیروهای ارتش و داوطلب مردمی عراق، عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار را از دست تروریست‌های داعش آغاز کردند.

پاکسازی منطقه ای در غرب الرمادی از لوث داعش

نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی موفق به آزادسازی منطقه ای در غرب الرمادی از اشغال تروریست های داعش شدند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع عراق، نیروهای عراقی، منطقه الملعب الاولمبی(استادیوم المپیک) در غرب  الرمادی را از لوث تروریست های داعشی پاکسازی کردند.

آزاد سازی 3 روستا در شمال شرق فلوجه به دست نیروهای مردمی

منابع وابسته به نیروهای مردمی عراق از آزادسازی سه روستا در شمال شرق فلوجه به دست نیروهای وابسته به گردان‌های جهاد که یکی از یگان های نظامی حشد شعبی هستند خبر دادند.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه النهرین، سرایا الجهاد یکی از گروه‌های وابسته به نیروهای مردمی با صدور بیانیه‌ای از آزاد سازی سه روستا در شمال شرق فلوجه در استان الانبار از لوث داعش خبر داد.

در بیانیه سرایا الجهاد که وابسته به جنبش جهاد و البناء از تشکل‌های حشد شعبی هستند آمده است: نیروهای وابسته به سرایا جهاد صبح امروز طی عملیاتی موفق به پاکسازی روستاهای البو خنیفر، حمود العزیز و خلف سلیمان در شمال شرق فلوجه پس از درگیری های شدید با داعشی ها شدند و تلفات و خسارات فراوانی به آنها وارد کردند.

روز گذشته نیروهای امنیتی و مردمی عراق، حلقه محاصره تروریست‌های داعشی در شهر فلوجه را تنگ‌تر و هرگونه راه کمک رسانی به آنها را قطع کردند.

یک منبع امنیتی گفته بود که شهر فلوجه از چهار طرف در محاصره کامل نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی قرار گرفته است.

به‌گفته این منبع، نیروهای مردمی سازمان بدر، عصائب اهل الحق و گردان‌های حزب الله در صدر گروه‌های داوطلب مردمی قرار دارند که برای ورود به شهر فلوجه و پاکسازی این شهر از لوث تروریست‌های داعشی آماده شده‌اند.

این منبع همچنین گفته بود که محاصره شهر فلوجه از صبح یکشنبه کامل‌تر شده است و تمام روزنه‌هایی که امکان فرار داعشی‌ها از آن وجود داشته باشد، بسته شده است.

به‌گفته وی علاوه بر نیروهای داوطلب مردمی، نیروهای لشکر طلایی، ارتش عراق و عشایر در اطراف شهر منتظر آغاز عملیات آزادسازی شهر فلوجه هستند و نیروی هوایی هم در آن مشارکت خواهد کرد.

ساکنان فلوجه از مراکز داعش فاصله بگیرند

حیدر الفوادی نماینده وابسته به ائتلاف ملی عراق از ساکنان فلوجه خواست که از مراکز تجمع داعش فاصله بگیرند و به نیروهای امنیتی و مردمی کمک کنند.پاکسازی شهر فلوجه از لوث داعش حتمی است و فقط به زمان نیاز دارد.نیروهای مردمی و امنیتی در دروازه های شهر فلوجه هستند و این شهر به بازوی دلاوران و عراقی ها غیور آزاد خواهد شد.ساکنان فلوجه از داعش به نیروهای امنیتی و مردمی اطلاعات بدهند‎

خطوط دفاعی مقدم داعش در فلوجه درهم شکست

یک منبع وابسته به ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد: نیروهای امنیتی و مردمی امروز موفق به شکستن خط اول دفاعی داعش در فلوجه به فاصله چند ساعت پس از عملیات آزاد سازی الانبار که ازسوی ستاد عملیات مشترک اعلام شده است، شدند.
این منبع افزود: نیروهای امنیتی و مردمی مناطق البوحمود العزیز، الدوایه الغربیه و المولحه تا منطقه السجر و منطقه البوخنفر و روستای سلیمان الخلف را آزاد کرده اند.همگی این مناطق در نزدیکی شهر فلوجه است.‎

خبرنگار المیادین گزارش داد که نیروهای حشد الشعبی در حال پیشروی به سمت مرکز شهر فلوجه هستند.

کریم النوری: فلوجه گورستان داعش می شود

از سوی دیگر کریم النوری سخنگوی نیروهای مردمی عراق گفت: عملیات تنگ تر کردن محاصره فلوجه از چند روز قبل آغاز شده و مطابق برنامه پیش می رود. اعلام ساعت صفر از سوی حیدر عبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق صادر می شود.

وی افزود: نیروهای امنیتی راه هایی از فلوجه را برای خروج خانواده ها قبل از شروع عملیات باز کرده‌اند. این نیروها از اصل غافلگیری برای خروج غیرنظامیان از فلوجه استفاده می کنند. بسیاری از خانواده ها از فلوجه خارج شده اند و این شهر هم اکنون تقریبا خالی از سکنه است.

الزاملی: فلوجه در چنگ نیروهای مردمی است

حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز اعلام کرد: نیروهای مردمی و امنیتی فلوجه را در چنگ دارند و به هیچ عنوان از عملیات آزاد سازی آن دست بر نمی دارند.واژه زمین سوخته که از سوی برخی سیاست مداران داعشی بیان می شود اصطلاح نادرستی است وهدف از آن شکستن اراده ارتش و نیروهای مردمی و کاستن از اهمیت پیروزی های نیروهای امنیتی است.

درخواست ستاد تبلیغات جنگ عراق از رسانه‌ها

ستاد تبلیغات جنگ عراق با صدور بیانیه ای از همه رسانه ها خواست که حامی نیروهای امنیتی و مردمی و دیگر نیروهای شرکت کننده در عملیات آزاد سازی الانبار باشند‎.

وی افزود: اعلام ساعت صفر عملیات آزاد سازی الانبار برای داعش غافلگیر کننده بود و این اوضاع داعش را بر هم زده و آن را دچار آشفتگی کرده است.‎

گروه تروریستی داعش از نیمه سال 2014 فلوجه و  نهادهای دولتی در این شهر را به کنترل خود در آورد و تمام زندانیان از جمله سرکردگان تروریست را از زندان آزاد کرد.

فلوجه  در استان انبار عراق در 69 کیلومتری غرب بغداد و در کرانه رود فرات واقع شده است. شهر فلوجه با جمعیتی حدود 326 هزار نفر در جاده بغداد به اردن قرار گرفته‌ است.

در عراق این شهر به «شهر مسجدها» شهرت دارد زیرا در فلوجه و روستاهای پیرامونش در حدود 200 مسجد وجود دارد. فلوجه از قدیم از مراکز مهم سنی‌نشین در عراق بوده‌ است. تاریخ این شهر به زمان بابلی‌ها بازمی‌گردد و دانشوران یهودی مهمی در این شهر زندگی می‌کرده‌اند. الدلیم او الدیلم قبیله‌ای در عراق است که اصل آن فارسی بوده و از الدیلم است. این قبیله ساکن استان انبار هستند.

تاریخچه

منطقه فلوجه از هزاران سال پیش مسکونی بوده‌ است. نام این شهر از واژه آرامی پلگوثه گرفته شده که برخی منابع معنی آن را «تنظیم‌کننده کانال‌های آب» دانسته‌اند و محل این شهر نیز در جای تقسیم آب فرات به سوی کانال‌های مختلف قرار دارد.شکل عربی‌شده این نام یعنی فلوجه معنای «زمین قابل کشت» می‌دهد.

منطقه فلوجه در زمان ساسانیان جزء استان انبار شد. شهر انبار یا پیروزشاپور، یکی از شهرهای باستانی ایران زمان ساسانیان، شهر اصلی این منطقه بود و امروزه ویرانه‌های آن در فاصله کمی از شمال فلوجه قرار گرفته‌است. شهر انبار در زمان فرمانروایی شاپور یکم ساسانی مورد تجدید بنا و بازسازی قرار گرفت و به نام شاپور نامگذاری شد. در این شهر مخازن بزرگ اسلحه و مواد غذائی برای سپاهیان ساسانی ایجاد گردید، بدین سبب آنجا را شهر انبار نیز می‌نامیدند که نامی است فارسی.

انبار در تلاقی رود فرات با «نهر شاهی» واقع شده که در منابع عربی امروزه کانال صقلاویه نام دارد و در زمان‌های پیشین نهر عیسی و نهر ملک نام داشت.

این شهر تا سال 259 میلادی مرکز اصلی یهودیان بابلی بوده‌است ولی ویرانی آن در آن سال به ‌دست اودناتوس، فرمانروای پالمیرایی به این مرکزیت پایان داد. بنیامین تطیلی که در سال 1164 از شهر انبار دیدن کرد شمار یهودیان آن را 3000 نفر یاد کرده‌است.در زمان عثمانی‌ها این شهر یک ایستگاه کوچک از بغداد به سوی جاده غرب به‌شمار می‌آمد.

تاریخ معاصر

در دوران معاصر، در زمان حکومت صدام حسین، فلوجه از مناطق اصلی پشتیبان رژیم او بود. در این دوران، بسیاری از افراد ارشد حزب بعث از اهالی فلوجه بودند و صدام به صنعتی کردن منطقه اقدام کرد و کارخانه‌های زیادی را در اطراف فلوجه بنا کرد.

از زمان حملات آمریکایی‌ها به عراق این شهر از مراکز عمده نبرد با آمریکایی‌ها بوده‌ است و درگیری افراد مسلح این شهر با نیروهای نظامی آمریکایی با سرکوب شدید آمریکایی‌ها روبه‌رو شده‌است.

یک شبکه ایتالیایی در 8 نوامبر 2005 فیلم مستندی پخش کرد به نام «فلوجه: کشتار پنهان» که در آن سربازان از استفاده آمریکا از بمب‌های فسفری و بمب‌های ناپالم در فلوجه خبر می‌دهند. پنتاگون در اعلامیه‌ای در تاریخ 16 نوامبر استفاده از بمب فسفری را تأیید کرد ولی استفاده آن را علیه افراد غیر نظامی ندانست.

داعش این شهر را در پنجم ژانویه 2014 برابر با 15 دیماه 92 به اشغال خود درآورد و تاکنون این شهر در اشغال تکفیری هاست.طی روزهای گذشته نیروهای مردمی و امنیتی عراق این شهر را از همه طرف به محاصره خود درآورده اند.

تاکتیک فرماندهان عراقی از جمله حیدر عبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ابتدا آزاد سازی الرمادی بود اما تاکتیک های نظامی عوض شد و فلوجه در اولویت قرار گرفت زیرا از نگاه کارشناسان امور نظامی این شهر به مثابه خنجری در پهلوی نیروهای عراقی است و اگر ابتدا حمله ای به الرمادی صورت گیرد، تروریست های داعش فرصت می یابند که نیروهای عراقی را قیچی کنند.

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••