اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ - ۱۴:۴۵
رییس پلیس فتای تهران مطرح کرد:

در ارتباطات شخصی ورود نمی کنیم/به حریم خصوصی افراد سرک نمی کشیم

با پیشرفت جوامع بشری و استفاده روز افزون از فضای سایبری به ویژه شبکه های موبایلی یا اپلیکشن های پیام رسان ، تبهکاران فعالیت های مجرمانه شان را دراین فضا گسترانده و هویت خود را از دید طعمه های شان پنهان کرده اند واز کوچکترین غفلت یا اعتماد آنها استفاده می کنند تا نقشه خود را عملی کنند.با راه اندازی پلیس ویژه ای در فضای مجازی به عنوان پلیس فتا بسیاری از مجرمان اینترنتی توسط کاراگاهان شناسایی و ردیابی می شوند تا جایی که فعالیت های شبانه روزی آنها عرصه را برای تبهکاران سایبری تنگ تر از گذشته کرده است.

در ارتباطات شخصی ورود نمی کنیم/به حریم خصوصی افراد سرک نمی کشیم
به گزارش سراج24، رئیس پلیس فتای تهران معتقد است: پلیس فتا به حریم خصوصی افراد سرک نمی‌کشد و تنها وظیفه رسیدگی به جرمی که اتفاق افتاده و درمواردی جلوگیری از وقوع جرم را بر عهده دارد. او به کاربران شبکه های اجتماعی و فضای مجازی توصیه کرد ،عکس‌ها، فیلم‌ها و اطلاعاتی که از طریق این برنامه‌ها رد و بدل می‌کنند، در کشورهای مختلفی که این برنامه‌ها سرور دارند، نگهداری می‌شود و کاربران خودشان باید تصمیم بگیرند که آیا حضور در این شبکه‌ها اصلاً ضرورت دارد یا خیر و اینکه اگر ضرورت دارد چه میزان اطلاعات شان را در اختیارآنها قرار دهند یا رد وبدل کنند.
سرهنگ محمد مهدی کاکوان گفت: شبکه های اجتماعی مبتنی بر  تلفن های همراه هوشمند را بیش از 140مورد عنوان می کند و هشدار می‌دهد کاربران حتماً قبل از پذیرش نصب این برنامه‌ها امکانات و مجوزهایی را که به این برنامه‌ها می‌دهند‌، مطالعه کنند و قبل از عضویت حتماً میزان ضرورت حضور در این شبکه‌ها را بسنجند. بهتر است کاربران از اشتراک‌گذاری هرگونه اطلاعات شخصی یا ارسال آنها از طریق این شبکه‌ها بپرهیزند.
 
در ادامه متن گفتگوی ما با سرهنگ محمد مهدی کاکوان ،رئیس پلیس فتای تهران آمده است که از نظرتان می گذرانیم.
 
جناب سرهنگ ،پلیس فتا با چه انگیزه ای تاسیس شد؟
 
 با رویکرد استفاده مردم از فضای اینترنت در اوایل  دهه 80 پلیس تصمیم گرفت  اداره ای را تحت عنوان اداره جرایم خاص در آینده  در پلیس آگاهی راه اندازی کند . اواخر دهه 80 استفاده مردم از اینترنت بیشتر از پیش شد و از سویی خدمات متنوع در فضای مجازی در کشور رشد بیشتری به خود گرفت .با توجه به اهمیت ماجرا و احساس حضور پلیس دراین فضا، فرمانده ناجا تصمیم گرفت در سال 89 پلیس جدید ومستقلی در بدنه سازمان تشکیل دهد که با توجه به نوع ماموریت و نوع مراجعه کنندگان بطور ویژه به جرایم رایانه ای و مجازی رسیدگی کند.
 
پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با نام مخفف "فتا "از بهمن سال 89 تشکیل شد و بلافاصله در کمتر از دو ماه در همه استان ها فعایت های تخصصی خود را آغاز کرد و از آن زمان رسیدگی به جرایمی که در حوزه فضای سایبری بود در اختیار این پلیس قرار گرفت . با پیشرفت فضای مجازی و همچنین پلیس فتا از سال گذشته فرماندهی انتظامی 56 شهرستان با جمعیت200هزار نفر هم مجوز راه اندازی پلیس سایبری را دریافت کردند.
 
چطور شد که برخی از مجرمان از فضای عادی به سوی فضای مجازی آمدند ؟
 
یک قاعده ای در جرم شناسی وجود دارد که هیچ جامعه ای بدون جرم وجود ندارد و همه جامعه شناسان دنیا هم به این نظر عقیده دارند .به همین خاطر وقتی ابزاری در سطح دنیا تولید می شود که استفاده های خوبی برای مردم دارد به موجب اینکه مردم از آن ابزار استفاده بهینه می کنند ،قطعا مجرمین هم برای رسیدن به اهداف پلید خود از آن استفاده می کنند .شعار اینترنت این است که اینترنت فضا را سهل و سریع کرده و حجم عمده ای از کاربران در این فضا مشغول هستند واین امر باعث شده مجرمین هم از فضای اینترنت استفاده کنند .خیلی  از مجرمینی که قصد دارند در فضای اینترنتی مخفی بمانند به خیال خود تصور می کنند می توانند در آنجا با هویت های دروغین نقشه شان را عملی کنند چون شعار دنیای اینترنت این است که می توان مخفی ماند ولی این شعار خوبی نیست و چیزی به اسم مخفی ماندن نداریم درست به همین خاطر است که در فضای سایبر متهمین را می بینیم که یا جدید الورود هستند یا مجرمان سنتی هستند که   به این فضا ورود کرده اند.
 
گاهی مجرمان فرصت طلب با اسامی دروغین و هویت پنهان طعمه ها را در فضای مجازی شناسایی می کنند آیا می توان گفت فضای مجازی حیات خلوت برخی مجرمان حرفه ای است  ؟
 
من واژه حیات خلوت را قبول ندارم .در جامعه حیات خلوت جایی است که مخصوص شخص است و می تواند اقداماتش را به دور از نگاه دیگران انجام دهد اما در فضای سایبری اینگونه نیست و بروز هر اتفاقی قابل رصد است که آن هم بستگی به نوع مرورگر و نوع سایت هایی که استفاده می شوند،دارد.چیزی که الان به عنوان بی هویتی در فضای سایبری مطرح می کنیم ، غفلت کاربران است که با اسامی غیر واقعی افراد دیگر در این فضا فریب می خوردند ،آنها به اسامی  که در چت ها اعلام شده یا جنسی که خود را معرفی می کنند اعتماد کرده و بخاطر این اشتباه اتفاقات دیگری بروز می کند . در دنیای اینترنت هویت دروغین تبدیل به یک عادت شده و این عادت یک خوی مجرمانه نیست بلکه رفتاری است که کاربران اینترنت سعی می کنند اسم دیگری برای خود انتخاب کنند و با آن نام خودشان را مطرح می کنند اما در بسیاری از مواقع مجرمین از همین موقعیت به نیت تبهکارانه خود دست می یابند.
 
رصد پلیس در فضای مجازی چگونه است ؟آیا ابزار لازم برای مانیتور کردن برخی اپلیکشن های تلفن های همراه را دارید ؟
 
در دنیای اینترنت ، اطلاعات خصوصی است جایی که کاربرها فعالیت خصوصی دارند و ارتباط شان دو نفره است ،پلیس وارد نمی شود و قصدش هم این نیست اما فضاهای عمومی مثل تالارهای  گفتگو یا سایت هایی که به مردم خدمات ارائه می دهند ،مورد رصد پلیس سایبری است. اطلاعات در این فضا رصد می شود زیرا هدف پلیس این است که شهروندان در دام مجرمان اینترنتی  نیفتند و افرادی که قصد فریب دارند ،شناسایی شوند.
 
در حال حاضرابزارها و رصد کنندگان پلیس فتا چه وضعتی دارند؟آیا با استانداردهای جهانی منطبق است؟
 
بسیاری از ابزارهای مان با استانداردهای روز جهانی مطابقت دارد .با کمک دانشمندان و مهندسان نخبه داخلی خیلی از این ابزار جهانی را بومی کرده ایم و الان بسیاری از ابزارهای تخصصی توسط مهندسان خودمان تهیه شده اند و از آنها استفاده می کنیم .
 
همیشه این نگرش وجود دارد که متهمان یک قدم جلوتر از پلیس هستند و علم و شگردهای شان به روز تر است در پلیس فتا وضعیت چگونه است ؟
 
 این واژه غلط مصطلح شده است .اینکه مجرم یک قدم از پلیس جلوتر است قابل قبول است ولی اینکه همیشه متهم از پلیس جلوتر است ،غلط است و کلمه همیشه را باید برداریم چون زمانی که متهم تصمیم می گیرد فعالیت مجرمانه انجام دهد از پلیس جلوتر است و زمانی هم که متهم اقدام به عمل مجرمانه می کند باز یک قدم جلوتر از پلیس است ولی بعد از اقدامات تبهکارانه با تحقیقاتی که پلیس انجام می دهد فاصله یک قدم برداشته می شود .این یک قدم به نیت مجرم و عمل او بر می گردد قطعا کسی را بخاطر نیت مجرمانه نمی توان دستگیر کرد اما بعد از عمل مجرمانه  پلیس با توانمندی که دارد یک قدم را بر می دارد و متهم را دستگیر می کند در فضای سایبر هم برای دستگیری متهمان سایبری  نیاز به شکایت شاکی خصوصی است و البته  آن یک قدم هم وجود دارد که  با توجه به تخصص و سرعت پلیس فتا این یک قدم نیز جبران شده  و متهم سایبری را دستگیر می کنیم .
 
با توجه به اینکه استفاده از اینترنت گسترش داشته است و ازسویی شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن های همراه نیز رشد چشمگیری داشته اند نسبت جرایم سایبری از چند سال پیش تاکنون چقدر افزایش داشته است ؟
 
دو نگاه دراین مقوله وجود دارد ،از یک سوافزایش ورودی پرونده ها به افزایش جرم بر می گردد از سوی دیگرافزایش ورودی پرونده به آگاهی  مردم مربوط می شود. در خیلی از این مواردی که ما می بینیم مردم مطلع نبودند مثلا اگر در فضای سایبری  یا شبکه های اجتماعی متضرر شدند می توانند به مرجع و پلیسی مراجعه کنند و احقاق حق شود  بنابراین افزایش پرونده ها در درجه نخست  به آگاهی  مردم مربوط می شود .همچنین با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت و ضریب نفوذ ارائه خدمات در فضای سایبرافزایش پیدا می کند قطعا کاربران بیشتری را هم به خودش جذب می کند به همین مناسبت مجرمین هم اقداماتشان را افزایش می دهند و ما شاهد افزایش عمل مجرمانه در فضای سایبری هستیم ولی نوع نگاه ها فرق می کند. یعنی در شش ماهه ی  سال جرایم اقتصادی افزایش پیدا می کند ولی در نیمه دیگر جرایم ضد اخلاقی افزایش پیدا می کند یا در نیمه ای جرایم اجتماعی رشد می کند.
 
در حال حاضر کدام یک از این جرایم در فضای سایبری رشد بیشتری داشته است ؟
 
جرایم اقتصادی .جرایمی که متنابه مردم در بخش بانکداری الکترونیکی است که به دانش کاربران به منظور استفاده از اینترنت  مربوط می شود.
 
شما برای افزایش آگاهی مردم چه کار کرده اید ؟
 
ما سه راهکاربرای  پیشگیری در نظر گرفتیم . با ورود به مدارس ابتدایی ،راهنمایی و دبیرستان از پتانسیل انجمن های اولیا و مربیان در مدارس و از دبیرهای آموزشی استفاده کردیم .سپس با همکاری با مطبوعات و پایگاه های خبری و خبرگزاری ها گام بعدی در پیشگیری از وقوع جرایم سایبری را برداشتیم و در آخرین گام از پتانسیل رسانه ملی برای فرهنگ سازی استفاده کردیم.
 
 ایده شخصی من بر این است آموزش توسط پلیس نباید صورت بگیرد کاری که ما می کنیم بخاطر غفلتی است که در این فضا صورت گرفته است.هر شرکت یا ارگانی که سرویس ارائه می دهد باید آموزش هم بر عهده خودشان باشد . خوشبختانه بعد از چند سال فعالیت در حال حاضر شرکت ها و سازمان هایی که کار فضای مجازی انجام می دهند، آموزش نیز می دهند که بطور شفاف می توان به بانک ها اشاره کرد  .
 
در حال حاضر برخی کاربران شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و شبکه های اجتماعی موبایلی از جمله وایبر به انتشار مطالب توهین آمیز پرداخته اند آیا معتقدید شکل جرایم سایبری نسبت به چند سال گذشته تغییر یافته است ؟
 
نمی توان کلمه تغیییر را بکار برد چون اپلیکشن و ابزار ها تغییر کرده است و اپلیکشن های  جدیدی اضافه شده اند و نوع استفاده از این اپلیکشن ها با دنیای قدیم که با استفاده از "پی سی " بود ،تغییر کرده است.در گذشته برای اینکه کسی می خواست از اینترنت استفاده کند باید دستگاه "پی سی " یا لپ تاپ داشت که بعدا تبلت هم به آنها  اضافه شد .بعد از آنکه اپراتورهای تلفن همراه وارد شدند از GPRS به نسل های جدید 3Gو 4G تغییر یافتند بنابراین چون ابزار استفاده در دست کاربران تغییر کرده ما این تغییرجرایم را می بینیم که بازهم به دلیل غفلت کاربر و اعتماد بی جا است  .
 
با پیشرفت موبایل های جدید و وارد شدن برنامه موبایلی مثل واتس آپ و وایبر و تانگو آیا رصد پلیس بر این فضا امکان پذیر است یا اینکه پلیس با شکایت شخص وارد عمل می شود؟
 
قطعا در شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن های همراه هم دو مقوله وجود دارد .یکی ارتباط شخصی که بین دو نفر انجام می شود یا بین یک گروه از خانواده انجام می شود که به هیچ عنوان پلیس ورود نمی کند و اجازه ندارد این حریم ها را مانیتور کند .در همین شبکه ها که نام برده شد و تعدادش هم خیلی زیاد است فضاهایی وجود دارند که عمومی است در آنجا پلیس ورود کرده و مانیتورمی کند و نظارت بسیار خوبی در آن فضا داریم .
 
گفته می شود پلیس فتا نمی تواند وارد شبکه های اجتماعی مانند وایبر شود شما تا چه حد قادر هستید از بروز جرایم در این شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن های همراه جلوگیری کنید؟
 
برخی فکر می کنند ، فضای مجازی فضایی است که می توان مخفی ماند اما  به هیچ عنوان اینگونه نیست در این شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن های هوشمند یا " اسمارت فون ها "تا جایی که ارتبا ط خصوصی است پلیس ورود نمی کند.
 
پلیس این ارتباط را چگونه تشخیص می دهد ؟
 
در هر شبکه اجتماعی بنا به نوع " ادلیستی " که معرفی می کنندافراد قابل شناسایی هستند .اگر شاکی خصوصی از اقدامات مجرمانه در شبکه های اجتماعی شکایت کند توان پلیس را می بیند .یک واقعیتی وجود دارد ،در فضای مجازی با توجه به ادله دیجیتالی که وجود دارد انکار پذیری ادله بسیار سخت است و برخی اوقات اصلا امکان پذیر نیست اینکه برخی تصور می کنند پلیس به این فضاها  احاطه ندارد بخاطر جهل است . به خوانندگان توصیه می کنم اگر در این فضا کسی مورد لطمه و ضرر واقع شد می تواند از طریق  پلیس فتا شکایت کند و توانمندی پلیس را ببیند .
 
نقش فرهنگ را  چه اندازه در پیشگیری از جرایم سایبری موثر می دانید ؟
 
نمی خواهم عملکرد مسئولین فرهنگی را زیر سوال ببرم و شبکه اجتماعی خاصی را نام ببرم ولی قطعا فرهنگ سازی مناسبی در طول سال های گذشته صورت نگرفته است . خانواده ها  برای اینکه وارد یک فضای اجتماعی شوند  این فضا را از همه جهات می سنجند .حالا این فضای اجتماعی اسمش به  فضای اجتماعی سایبری تغییر کرده است . خانواده ها باید بدانند ،اگر قرار است وارد این فضا شوند چه موارد امنیتی لازم است . جالب آنکه  خود شبکه های اجتماعی این موارد امنیتی را  توضیح داده اند که معمولا آن را نمی خوانند. خانواد ها باید بدانند در هر شبکه اجتماعی که  عضو می شوند یک پروتوکلی بین کاربر و شبکه اجتماعی که سرور آنها در کشورهای دیگر نگهداری می شود ، امضا می کنند بدین معنا که همه  عکس های که در سخت افزار قرار دارد،  به شبکه اجتماعی تعلق داشته و کاربر باید این پروتوکل را  قبول کند تا وارد مرحله بعدی شود . همچنین در این پروتوکل از کاربر خواسته می شود همه شماره تلفن هایش را در اختیار شبکه اجتماعی بگذارد که به دلیل لاتین بودن پروتوکل  باز هم قبول می کنند. در مرحله بعدی  از آنها می خواهد "این اجازه را دارم که این شماره تلفن ها را در اختیار دیگران  قرار دهم "که کاربر می پذیرد .اگر خانواده ها از این قراردادها آگاهی داشته باشند از شبکه های اجتماعی زیادی که به حال جامعه و خانواده مضر نیستند و امن هستند می توانند، استفاده کنند و ضرر هم نبینند به همین خاطر است که می گوییم اگر استفاده از شبکه های اجتماعی  فرهنگ سازی می شد (این نوع فرهنگ سازی متولی فرهنگی خاص ندارد )افراد کمتر دچار آسیب می شدند.
 
از نمره صفر تا صد به خودتان چه نمره ای می دهید ؟
 
77
 
چرا 77؟
 
77درصد کشف وقوع پلیس فتا در پایتخت است . ما هر ماه تعداد پرونده ها و مواردی را که کشف می کنیم  ، محاسبه می کنیم .پیش از اینکه  به این بحث برسم باید توضیحی دهم .در جرایم سنتی مثلا وقتی   سرقت منزل  اتفاق می افتاد پلیس می دانست که متهم در محله یا شهری که سرقت انجام داده ،حضور دارد در غیر اینصورت  حتما سارق را در استان یا داخل کشور دستگیر می کرد . کاربران باید بدانند در فضای سایبر با توجه به شعاراینترنت  که مرز ندارد ،بسیاری از مجرمان خارج از مرزهای کشور هستند و این اختلاف نمره ای  که بین صد و 77 می بینید بخاطر این است که مجرمان محل  زندگی شان خارج از کشور است و از آنجا به فضای سایبری حمله می کنند و کاربران را  فریب می دهند و  دسترسی آنها برای ماکافی نیست. البته اقدامات خوبی در بحث پلیس بین الملل و معاونت حقوقی و امور بین الملل انجام شده است  باز هم باید خوانندگان بدانند اگر اقدامات مجرمانه از کشورها شروع شود به هیچ عنوان حاضر به همکاری نیستند و به همین خاطر این نمره را به خودم می دهم . آرزوی من بر این است که روزی تمام کشورهای دنیا دست به دست هم دهند و مجرمین سایبری را در هر نقطه از دنیا دستگیر و مجازات کنند .
 
به تبادل اطلاعات با پلیس فتاهای کشورهای دیگر اشاره کردید آیا کشور دیگر هم به پلیس فتا مجهز هستند و جنس جرایم در سایر کشورها چگونه است ؟
 
توضیحات این قضیه را از همکارانی که در امور بین الملل پلیس فتا مشغول هستند ،باید پرسید. نوع ارتباط ها بسته به نوع سیاست های کشورها مختلف است . در رصد کلی جرایم ،بسته به نوع فرهنگ و رفتار مردم قطعا موارد جرایم در کشورهای مختلف فرق می کند . مثلا جرایم بانکداری بخاطر نوع بانکداری متفاوت است یا  بخاطر نوع فرهنگ مسائل اخلاقی و رفتاری نیز شکل متفاوتی دارد  .
 
چطور اصلا در این فضا جرم اتفاق می افتد، مقصر کیست ؟
 
مقصر در درجه اول خود کاربر است. از بسیاری جهات مشهود است ،کاربر بدون در نظر گرفتن الزامات اولیه ی کار با رایانه به دنیای اینترنت ورود می کند .توصیه ما به کاربرها این است دقت کنند که "فایروال " یا دیوار آتش دستگاه همیشه بالا و بسته باشد .دوم ؛ آنتی ویروس رایانه را به روز کنند زیرا بسته به نوع کار با رایانه و اینترنت سیستم های دفاعی خاصی روی رایانه نصب می شود . یک فایر وال یا دیوار آتش برای دفاع از سخت افزار است  که دیگران به این سخت افزار ورود نکنند بسیاری از سایت ها  که خدمات اینترنتی ارائه می دهند فایر وال های سخت افزاری نصب می کنند که گیرندگان شان از آسیب در امان باشند .اما در خیلی از موارد بطور مثال در بازی های رایانه ای آنلاین برای اینکه کاربر به بازی رایانه ای آنلاین ورود کند سیستم آلارم می دهد که  باید فایر وال دستگاه را پایین آورد. کودک نیز بدون اطلاع آن را OK می کند که دسترسی به فایل های خصوصی را آسان می کند. دستگاه های "پی سی" ، لپ تاپ ،تبلت یا گوشی های تلفن همراه با نام اسمارت فن ها چنانچه  به دنیای اینترنت وصل شوند دیگر رایانه شخصی به حساب نمی آیند . بنابراین نگهداری عکس های خصوی ،مطالب شخصی و اطلاعاتی  که نی خواهیم ، دیگران از آن استفاده کنند در این سخت افزارها ممنوع هستند. مسئله بعدی به روز کردن آنتی ویروس است .بسته به نوع ویروس باید آنتی ویروس سیستم به روز شود و این مستلزم این است که عامل بسیار خوبی نصب کرده باشید .
 
آیا معتقدید عدم آگاهی فرد باعث بروز این اتفاقات می شود؟
 
فریب ، غفلت  و نداشتن علم و اطلاع باعث می شود کاربران در دنیای اینترنت فریب بخورند.
 
نظرتان در مورد شبکه اجتماعی پرطرفدار فیس بوک چیست ؟
 
 من اصلا راجع به هیچ شبکه خاص اجتماعی صحبت نمی کنم . کاربر باید خودش این علم و اطلاع را داشته باشد که شبکه اجتماعی محصول کدام کشور است؟ چه سیاستی دارد و اگر عضو می شود در چه حدی عضویت پیدا کند و اصلا  لازم است عضو شود یا خیر؟ و اگر هم  قرار است عضو شود چه موارد امینتی را باید رعایت  کند . هر شبکه اجتماعی ممکن است قابلیت های خوب و مضری  داشته باشد  .بیش از  140 شبکه اجتماعی تحت عنوان شبکه های اجتماعی موبایلی وجود دارد که به هیچ یک از انها تک به تک ورود نمی کنم .توصیه می کنم روی شبکه خاصی متمرکز نشوید . اگر قرار باشد روی شبکه اجتماعی خاص صحبت کنید بهتر است در مورد  شبکه اجتماعی داخلی صحبت کنید .
 
چرا ؟
 
چون درکشور خودمان فرهنگ غنی داریم اگر شبکه اجتماعی داخلی داشته باشیم خیلی از موارد و آسیب ها راکمتر می کند .
 
گفته می شود  ضوابط و قوانین نظارتی در برخی از شبکه های اجتماعی وجودندارند ؟
 
اصولا فضای مجازی ،فضای بی حد و مرزی است .پیش از این باید بدانید دنیای اینترنت شعارش این است که نظارتی بر آن نیست . اما کشورها بسته به نوع سیاست شان جرم انگاری می کنند ولی در بسیاری از موارد کاربر در همین شبکه های  اجتماعی که نام بردید متضرر شده که بعد از شکایت طبق ضوابط قانونی احقاق حق شد.
 
قوانین جرایم رایانه ای به روز است  ؟
 
قانون جرایم راینه ای به گونه ای نوشته شده  که قابلیت تسری دارد .قطعا لزوم بازنگری قانون وجود دارد  که به همراه قوه قضائیه رصد می کنیم  ولی مواردی که بگوییم قانونی  وجود ندارد، ندیدم و تاکنون به عنوان پلیس فضای سایبری و حقیقی موردی را ندیده ام که بخاطر خلا قانونی شکایت به نتیجه نرسد.
 
شما هم  معتقدید اینترنت و شبکه های اجتماعی  در از هم گسست خانواده ها تاثیر گذاشته است ؟
 
باید نگاه مان را تغییر دهیم اینکه چقدر و چه نوع استفاده ای از اینترنت می کنیم ،مهم است . اگر نظرمان استفاده از اپلیکشن های تلفن های همراه و عضویت در شبکه اجتماعی است که صد دردصد تایید می کنم اما در اغلب مواقع استفاده از اینترنت استفاده شغلی ،درآمدی و  تبادل اطلاعات و علم است که به هیچ عنوان با این مسئله مطابقت ندارد ولی وقتی که اینترنت محیطی برای تفریح و  تخلیه تلاطم های درونی می شود یا محیطی برای درد دل های شخصی می شود و کاربران فضای مجازی دیگران را بیشتر از خانواده امین خود  قرار می دهند  ،کاملا با این حرف شما موافق هستم به ویژه وقتی اینترنت اعتیاد می شود .
 
بسیاری از کاربران به دلیل صرفه جویی در وقت و کم کردن هزینه ها از مجبورند از این فضاها استفاده کنند ؟
 
یک ضرب المثل داریم با بدان هم نشینی مکن که در مانی ،خو پسند است نفس انسانی .وقتی شبکه اجتماعی را انتخاب می کنیم که اطرافیان ما در حقیقت هم نشین ما می شوند. کاربران باید دقت کنند وقتی می‌خواهند عضو یک شبکه اجتماعی یا هر چیز دیگری شوند، قبل از هر چیز به این سوال پاسخ دهند که آیا اصلاً ضرورتی برای عضویت در این شبکه اجتماعی وجود دارد؟ یا حاضرند اطلاعات و برنامه‌هایی که دارند  در اختیار این شبکه‌ها قرار بگیرد یا نه ؟ هر کاربر بنا به شرایط و شخصیت و مسائل فرهنگی خودش، باید تشخیص دهد آیا به این فضا وارد شود یا نه و حالا اگر وارد این فضا شده است چقدر باید از این فضا استفاده کند و چقدر اطلاعات در اختیار آن برنامه قرار دهد که  آسیب نبیند.
 
به عنوان مثال ،به کل کاربران در دنیا اعلام می شود که حساب های بانکی با مبالغ کلان نیازی به کارت بانکی ندارند  .کارمند بانک که 75میلیون تومان از حساب کارتی اش حین نقل و انتقال پول خالی شده بود بعد از انکه به  پلیس  فتا مراجعه کرد پلیس متوجه شد از طریق  بانکداری الکترونیکی عملیات انجام شده  و اگرچه نوع صفحه با صفحه اصلی بانک تفاوتی نداشت  اما "یو آر ال"  یا ادرس اینترنتی با آدرس اینترنتی بانک اصلی متفاوت بود ولی شماره حساب و رمز عبور در اختیار سارق قرار گرفته بود.گاهی در شبکه های اجتماعی تبلیغات  فروش آنلاین وجود دارد  .اگر کسی بخواهد سایت  راه اندازی کند یا اکانت شبکه اجتماعی بگیرد نیاز به مجوز ندارد  ولی در کشور ما آیین  نامه ای است که شرکت ها و فروشگاه ها ی اینترنتی  را مجاز کرده که حتما از سازمان صنعت معدن و تجارت نماد الکترونیک بگیرند کسانی که از فروشگاه های اینترنتی  خرید می کنند، به فروشگاه شبکه اجتماعی اعتماد می کنند ولی کالایی دست شان نمی رسد .کسی در این فضا اجازه فعالیت دارد که از سازمان تجارت مجوز بگیرد .کابران شبکه های اجتماعی می توانند برای خرید آنلاین  روی کلمه "ای نماد" کلیک کنند  که مجوز سازمان مشخص می شود.
 
توصیه رئیس پلیس فتا به کاربران شبکه های اجتماعی ؟
 
دقت . برای اینکه غافل نشوند و فریب نخورند .
 
حرف آخر
 
اینترنت فضای خوبی است برای استفاده بهینه و فضای خطرناکی است برای استفاده غیر بهینه .
 
منبع:تهران پرس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••