اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۳۰ - ۱۴:۱۶
از نوار بهداشتی تا روزنامه آرمان؛

بررسی هنری طرح موهن آرمان از نگاه نیرومند، طباطبایی و مازیار بیژنی

روزنامه آرمان در حالی اقدام به انتخاب این پوستر موهن از میان ده‌ها پوستر زیبا و جذاب تولید شده با این موضوع کرده است که روزنامه‌ هم‌مسلکش (شرق) از پوستر محمدحسین نیرومند، هنرمند انقلابی کشورمان استفاده کرده است.

بررسی هنری طرح موهن آرمان از نگاه نیرومند، طباطبایی و مازیار بیژنی
سراج24، در حالی که این روزها به واسطه تشییع شهدای غواص فضایی حماسی و انقلابی در کشور ایجاد شده است و مردم ایران اسلامی با حضور میلیونی خود یکی از به یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب را خلق کرده‌اند، روزنامه آرمان با انتشار طرحی موهن از این شهدای غواص به آرمان‌های مردم توهین کرد.
 
در همین رابطه با برخی از چهره‌های شاخص جبهه فرهنگی انقلاب و هنرمندان انقلابی هنرهای تجسمی تماس گرفتیم و موضوع را بررسی کردیم.
 
 
طرح روزنامه آرمان، باعث بیشتر دیده شدن طرح طراح ضد انقلاب می‌شود
 
محمدحسین نیرومند، مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به پوستر روزنامه آرمان گفت: مشکل اساسی این طرح را تاکید بر اندام لخت شخصیت‌ها می‌دانم که در ادامه طرح مصطفی هروری، کاریکاتوریست ضد انقلاب است.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از هنرمندان نمی‌دانند اینگونه طرح‌ها اومانیستی است تا دینی، اظهار داشت: این نگاه از دوران رنسانس نشات گرفته است و اگر بپذیریم که طراح قصد توهین نداشته است، بی‌سلیقگی خود هنرمند می‌دانم، ضمن اینکه زاویه طراحی و به صورت دسته آمدن غواص‌ها کار را زشت کرده است.
 
وی خطای اصلی را متوجه روزنامه آرمان و مدیرمسئول آن عنوان کرد و اظهار داشت: مدیر مسئول روزنامه باید توجه کند که ایده اصلی این طرح متعلق به یک هنرمند ضد انقلاب است پس چرا به آن بی‌توجهی کرده است؟ در حقیقت این کار باعث شده است که طرح متعلق به مصطفی هروی ضد انقلاب بیشتر دیده شود.
 
 
هدف تقدس زدایی از انقلاب و اسلام و هنر است
 
سید مسعود شجاعی طباطبایی، رئیس خانه کاریکاتور ایران نیز  با اشاره به پوستر روزنامه آرمان گفت: این پوستر را می‌توان در ادامه طرحی دانست که آرش سیگارچی (خبرنگار فراری که در حال حاضر در هلند مقیم است) آن را منتشر کرده است و می‌توان ارزیابی کرد که هر دو به دنبال تقدس‌زدایی از ارزش‌ها هستند.
 
وی به ریشه‌یابی این نوع آثار پرداخت و اظهار داشت: بعد از قرون وسطی و آغاز دوره رنسانس برای اولین بار مجسمه «داوود» میکل آنژ بود که به چنین سنت‌شکنی و قبح‌زدایی دست زد و مجسمه‌ای برهنه را خلق کرد و پس از آن در تابلو آفرینش خدا را در هیبتی انسانی به تصویر کشید که در راستای گسترش فرهنگ اومانیستی بود که انسان را محور همه چیز قرار می‌داد.
 
شجاعی ادامه داد: در اوایل انقلاب نیز این به اصطلاح هنر در کشور شایع بود و حتی برخی اساتید در دانشگاه‌ها آن را ترویج می‌کردند که بعد از مدتی جلوی رشد این فرهنگ گرفته شد ولی دوباره مدتی است که این وضعیت متولد شده است و اگر به کتاب‌های هنری نگاهی بیاندازید از این عکس‌های ناهنجار پر است که در آنها بدن برهنه به عنوان یک اتفاق هنری مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
وی به بیان نمونه‌ای از اینگونه به اصطلاح هنرها پرداخت و گفت: خانم ژینوس تقی‌زاده نمایشگاهی را برپا کرد که در آن بر روی نوار بهداشتی نقاشی کشیده بود! بدون شک هدف این افراد تقدس‌زدایی و توهین آشکار به انقلاب و اسلام و خود هنر است و متاسفانه شاهد هستیم این نمایشگاه ها توسط وزارت ارشاد تائید می‌شود.
 
 
برهنگی نماد فرهنگی غرب است
 
مازیار بیژنی، کاریکاتوریست و مدیر مسئول نشریه بزنگاه نیز در درباره این پوستر موهن گفت: این پوستر در ادامه پوستری است که سیگارچی، خبرنگار فراری ایرانی منتشر کرده است و قطعاً طراح روزنامه آرمان از آن پوستر برای طراحی ایده گرفته است.
 
وی ادامه داد: به طور حتم این پوستر نه هنر دینی است و نه هنر ایرانی و کاملا ملهم از فرهنگ غربی است. ریشه هنر ایرانی را می‌توان در آثار باستانی مانند تخت جمشید مشاهده کرد که هیچ اثری از برهنگی در آن مشاهده نمی‌کنیم ولی در آثار یونانی که ریشه تمدن غرب است، برهنگی به عنوان یک نماد وجود دارد.
 
 
این بال‌ها برای «آنجل» است نه شهدا
 
در همین رابطه دبیر نهضت مردمی پوستر انقلاب با بیان اینکه شهدا برای همه است و کسی نباید و نمی‌تواند آنها را مصادره کند تاکید داشت: این موضوع البته دلیل نمی‌شود که برخی دانسته یا ندانسته به شهدا و ارزش‌های مردم توهین کنند.
 
وی به طرح موهن روزنامه آرمان که درباره شهدای غواص است، اشاره کرد و گفت: اگر به این کاریکاتور یک نگاه تکنیکی داشته باشیم، باید در خصوص بالهایی که برای این غواص‌ها کشیده شده است، گفت که بال به معنی پرواز در فرهنگ ما با بال در فرهنگ غرب متفاوت است و این بالهایی که تصویر شده‌اند نوعی «آنجل» است که به کالبد پر مربوط می‌شود و جنبه معنایی آن را در برنمی‌گیرد.
 
سید محمدرضا میری افزود: در این پوستر با بالهایی که برای غواص ها ترسیم شده است یک نوع موجود جدید را به تصویر کشیده‌اند که آناتومی متفاوتی داشته و شباهت کمی با انسان دارند.
 
این هنرمند انقلابی کشورمان در خصوص طراحی بدن های این غواص ها در پوستر روزنامه آرمان بیان داشت: در این پوستر بدن غواص‌ها به صورت برهنه و با همان پیچیدگی عضلات ترسیم شده است ولی خالق اثر سعی داشته با تیره کردن بگوید که این لباس غواصی آنها است در حالی که چنین نیست.
 
میری خاطرنشان کرد: البته هیچ‌گاه مردم ما با این نوع هنرها و هنرمندها ارتباط برقرار نخواهند کرد زیرا مردم چشم تیزبینی دارند و تیراژ یک نشریه یا روزنامه دلیل استقبال مردم از این اثر نیست.
 
منبع:حلقه وصل
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••