اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۱۵ - ۱۳:۲۱
ماموستا محمدی:

ما بعد از امام(ره) با رهبر انقلاب بیعت تازه کردیم

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه می‌گوید: اینجانب و علمای اهل سنت و موثقین پس از ارتحال امام به‌سوی تهران حرکت و پس از وداع با رهبر فقیدمان با رهبر معظم انقلاب بیعت تازه کردیم.

ما بعد از امام(ره) با رهبر انقلاب بیعت تازه کردیم

به گزارش سراج24، انقلاب امام خمینی(ره) الگو‌ی بیداری، اتحاد و اراده ملت در قرن اخیر بود؛ این را ماموستا ملا محمد محمدی، امام جمعه کرمانشاه می‌گوید. ماموستا محمدی معتقد است این انقلاب موجب شده است دیگر ملت‌ها به‌دنبال مطالعه و تحقیق پیرامون زوایای پنهان مدل جمهوری اسلامی که بر اساس موازین اسلامی پایه ریزی شده است، باشند.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه قانون اساسی مدون در جمهوری اسلامی ایران را قانونی به‌دور از نگاه‌ قومی؛ دینی، مذهبی و جغرافیایی می‌داند و اعتقاد دارد در مقایسه با نگرش‌های رادیکال و یکسویه مدل جمهوری اسلامی ایران مخاطب را بیشتر به‌سوی خود جذب می‌کند. متن کامل گفتگو با ماموستا محمدی را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: لطفاً برای شروع بفرمایید ارزیابی شما از نگاه حضرت امام خمینی(ره) در رابطه با وحدت پیرامون مذاهب اسلامی چیست؟ نظر شما در مورد رهبری یک عالم دینی بر حکومت که تز و ایده امام خمینی(ره) بود یا مشخصاً همان تئوری ولایت فقیه چیست؟

ماموستا محمدی: انعطاف و تعامل امام راحل با نگاه جذب و وحدت جامعه اسلامی نقطه مقابلی داشت و آن اقتدار و عدم مماشات با هتاکان به حریم مقدس اسلام بود که نمونه عینی آن برخورد امام با سلمان رشدی مرتد بود و این از تدابیر و زمان شناسی امام راحل بود که توأم با اقتدار رهبر اسلامی بود.

وجود رهبری عالم بر حکومت اسلامی که خود بر همه احکام و قوانین اشراف کامل دارد و قدر و علم و درایت صدور حکم اسلامی را داراست همان مطلوب جامعه اسلامی و آحاد تشکیل دهنده آن است که به‌یقین اعتماد و اعتقاد به آن رهبر عالم دارند و قطعاً سیر حرکت آن حکومت سعادت است.

نهضت بیداری امام خمینی(ره) بر پایه وحدت تمامی طوایف و اقوام مذاهب و ادیان ایرانی برای آینده‌ای مطلوب حول محور رهبری قوی و آگاه شکل گرفت و نتیجه آن انقلابی تاریخی با مشارکت همه ملت ایران شد.

این انقلاب که الگو‌ی بیداری و اتحاد و اراده ملت در قرن بود ملت‌های دیگر را به مطالعه و تحقیق زوایای پنهان آن واداشت و دریافتند مدل جمهوری اسلامی که بر اساس موازین اسلامی تدوین و قانون اساسی آن بر همان پایه نگاشته شده حقوق همه اجزا و آحاد جامعه را به‌دور از نگاه قومی دینی مذهبی جغرافیایی در آن لحاظ گردیده و معرفی این مدل از نگاه اسلامی در مقایسه با نگرش‌های رادیکال و یکسویه مخاطبان را به‌سوی خود جذب نمود.

تسنیم: همواره در این سال‌ها شاهد همراهی اهل سنت با انقلاب امام خمینی بودیم، علاقمندم قدری از مشاهدات عینی خود از حضور اهل سنت در روزهای انقلاب 57 و دفاع مقدس را بیان کنید.

ماموستا محمدی: نهضت امام با تحکیم وحدت میان همه اقوام و مذاهب و ادیان شکل گرفت و به‌یقین اهل سنت ایران نیز که در تمامی مرزهای کشور زندگی می‌کنند به این نهضت پیوستند. اهل سنت به‌واسطه مرزنشینی و قرابت‌های فامیلی با جمعیت مرزنشین آن‌سوی مرزها همواره در جایگاه حامی بوده است و اما هیچ‌گاه این قرابت‌ها نتوانسته است وحدت داخلی، اخوت و مشارکت آنان را به‌نفع خود تحت شعاع قرار دهد.

در جریان انقلاب 57 و دفاع مقدس بعینه شاهد حضور و بروز تأثیر اهل سنت در منطقه بودم که اینجانب با توجه به محوریت ساماندهی انقلابیون اهل سنت با تفکرات و آرمان‌های امام در هر دو جبهه در ایجاد وحدت در این صحنه‌ها توفیق را مشاهده نمودم.

تسنیم: روزی که امام خمینی(ره) دار فانی را وداع گفتند ما شاهد موج گسترده‌ای از عزاداری‌ها میان اهل سنت بودیم، قدری از مشاهدات عینی خود را برای بگویید.

ماموستا محمدی: اینجانب و علمای اهل سنت و موثقین و بزرگان استان به‌فوریت پس از اتخاذ تدابیری لازم و برنامه‌ریزی برای انسجام جامعه پس از ارتحال امام به‌سوی تهران حرکت کرده و پس از وداع با رهبر فقیدمان به بیعت با رهبر معظم انقلاب که به‌شایستگی در اقبالی بی‌نظیر، ایشان رهبری جامعه اسلامی ایران را به‌عهده گرفتند، روی آوردیم.

تسنیم: امروز شاهد این هستیم که برخی دولت‌های عربی دست‌نشانده با همکاری دولت‌های غربی در منطقه جنگ نیابتی به راه انداخته و از کشتار مردم بی‌گناه حمایت می‌کنند؛ نظر شما درباره این دولت‌ها و سیاست‌های‌شان چیست؟

ماموستا محمدی: اسلام دین رحمت است نه دین خشونت. اسلام دین اخوت است نه مفارقت و اسلام دین تعمق و تحقیق و تفسیر بر پایه قرآن کریم است. کسانی که تفاسیر لطیف وحدت‌مدار و همه‌جانبه‌نگر را اسلام مغایر با حکمرانی تعصب، تحجر، انجماد فکری و تفرق قومی خود می‌دانند و منطق عناد و اجبار را منطق گفتگو و فکر برتر می‌دانند ضعف تعبیری خود را با جنگ و کشتار و حکومت ترس و خون جبران می‌کنند. پس در نقاط تلاقی این دو تفسیر به‌نیابت از تفکر خود برخورد را برمی‌گزینند که به‌یقین خون بر شمشیر پیروز است.

تسنیم: جناب مولوی، همواره گروه‌های تندرو میان شیعیان و اهل سنت دست‌مایه‌ای بوده‌اند برای ارائه تصاویر انحرافی از اسلام راستین که ابزار دشمنی و کینه‌توزی میان مسلمانان هم می‌شدند. اما در سیره بزرگان دین و همین‌طور امام راحل همواره اعلام برائت از این جریانات را به‌صورت مستمر شاهد بودیم، علاقه‌مندم نظر شما را هم در این باره بدانم.

ماموستا محمدی: همه بزرگان دینی و همین‌طور امام راحل پیوسته بر وحدت، برادری و پرهیز از تمرکز بر اختلافات و توجه به مشترکات تأکید نموده‌اند. همه بر این باورند که با مطالعه و تحقیق و معاشرت و البته با دیدگاه منطق و عدل می‌توانند بسیاری از اختلافات را مرتفع نموده و همواره بر چنین مناسباتی تأکید شده است. اما آنان که بقای خود را در جهل و تاریکی می‌بینند با تحریک تعصبات کورکورانه و جهت‌دهی مبتنی بر فساد عقلی و هدف قرار دادن جوانان غرق در گمگشتی هویتی مسیر مقابله با همت بزرگان دینی را برگزیده‌اند.

تسنیم: آیا ملاقاتی با امام یا رهبر معظم انقلاب داشته‌اید؟ برای ما چند خاطره از این ملاقات‌ها که بیان کننده دیدگاه‌ها و مواضع ایشان نسبت به عموم جامعه مسلمانان و فراتر از مرزهای تنگ‌نظرانه مذهب گرایانه باشد بیان بفرمایید.

ماموستا محمدی: بله، بارها خدمت حضرت امام خمینی شرفیاب شدم و از رهنمودهای ایشان که پیوسته تأکید بر وحدت و اخوت بود بهره‌مند شده‌ام و خوشبختانه از سوی ایشان با مهربانی و محبت مواجه بوده‌ام. در خصوص شرفیابی به حضور مقام معظم رهبری بارها در جلسات ایشان بوده‌ام و حتی در سفر اخیرشان به کرمانشاه بنده را مورد تفقد قرار دادند و در جلسات و ملاقات‌ها اینجانب را کنار خود می‌پذیرفتند و در نماز جماعتی کنار ایشان تصویری از وحدت و یکپارچگی را همه جهانیان مشاهده نمودند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••