اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ - ۱۵:۲۶
مواضع آیت‌الله یزدی

بازخوانی مواضع رئیس جدید مجلس خبرگان در فتنه ۸۸

بازخوانی مواضع آیت‌الله یزدی، رئیس جدید مجلس خبرگان در فتنه ۸۸ را در ادامه می‌خوانید.

بازخوانی مواضع رئیس جدید مجلس خبرگان در فتنه ۸۸

به گزارش سراج24،پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی نوشت: بعد از رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی گمانه زنی‌های زیادی در مورد رئیس بعدی مجلس خبرگان به وجود آمد برخی از طرفداران حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی با قاطعیت از ریاست قریب الوقوع او و اعتماد اکثریت اعضای مجلس خبرگان به وی می‌گفتند.
 
شخص هاشمی رفسنجانی نیز با مطرح کردن مسائلی همچون در صورت حضور تندروها می‌آیم و اگر احساس تکلیف کنم حضور پیدا می‌‌کنم و ... نسبت به دست‌آوردن این جایگاه اظهار تمایل می‌کرد اما به اعتقاد بسیاری موضع‌گیری‌های چند پهلو در فتنه 88 باعث شده بود تا وی صلاحیت حضور در این جایگاه را نداشته باشد. سرانجام امروز سه شنبه19اسفند ماه سال 93 جلسه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد و با رای اکثریت مجلس خبرگان آیت الله یزدی انتخاب شد.
 
این اتفاق بهانه‌ای شد تا مواضع انقلابی آیت‌الله یزدی که با بصیرت تمامی در سال 88به میدان آمد را دوباره ورقی بزنیم.
 
* کمیته صیانت از آرا خلاف قانون و عقل است
آیت‌الله یزدی در 9 خرداد 88 درست در همان زمان که طرح کمیته صیانت از آرا از سوی ضد انقلاب خارجی و هواداران موسوی و کروبی با هدف خدشه در سلامت انتخابات مطرح شد، پیشنهاد ایجاد نهاد موازی برای نظارت بر انتخابات را خلاف قانون و عقل دانست و اظهار داشت: انجام این کار، خلاف شرع و قانون و در حقیقت یک خلاف عقل است.
وی افزود: قانون اساسی ما، نظارت بر انتخابات را برعهده شورای نگهبان گذاشته است و اجرای انتخابات بر اساس قانون انتخابات به وزارت کشور واگذار شده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری وظیفه قانونی شورای نگهبان در مورد تفسیر قانون اساسی نیز گفت: تفسیر قانون اساسی هم طبق قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است. شورای نگهبان بر اساس تفسیر خود، نظارت بر انتخابات را نیز استصوابی می‌داند.
یزدی، نظارت استصوابی را نظارتی مؤثر و کارآمد توصیف کرد و گفت: نظارت استصوابی شورای نگهبان از اولین مرحله تا آخرین مرحله انتخابات، ساری و جاری است. پس مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قانون انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.
عضو فقهای شورای نگهبان در مورد تلاش برخی از افراد برای دخالت در کار نظارت بر انتخابات نیز اظهار داشت: دخالت دیگران در امر نظارت، دخالت نابجا و ناحق است؛ مانند اینکه یک نفر غیر قاضی بیاید در محکمه و در کار قاضی دخالت کند. یا مثل این که یک شخص غیر اداری در یک کار اداری دخالت ‌کند. اگر کار، آن اداره مشخص است و شرح وظایف و قانون و حساب و کتاب دارد؛ کس دیگری حق ندارد در آن کار وارد شود.
وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد کمیته صیانت از آرا، تصریح کرد: مسئله‌ای که این روزها برخی افراد مطرح می‌کنند یک کار سیاسی و کار غلطی است.
عضو فقهای شورای نگهبان این پیشنهاد را یک طرح سیاسی برای توجیه شکست احتمالی افراد خاص در انتخابات دانست و گفت: این در واقع، پیش بینی برای یک اتهام است. آنها این کار را می‌کنند تا در آینده اگر نامزد مطلوب‌شان رأی نیاورد، بگویند آرا، تقلبی است.
وی ادامه داد: این موضع‌گیری‌های سیاسی مثل همین حرف‌هایی است که برخی رسانه‌های بیگانه می‌زنند مثلا چند میلیون جمعیت در یک راهپیمایی حضور می‌یابند ولی فلان خبرگزاری خارجی می‌گوید حدودا چند صد نفر آمده بودند. گروهی از هم‌اکنون می‌خواهند شکست احتمالی خود را در انتخابات تحت‌الشعاع قرار دهند و مثلا بگویند این رأی‌ها را چنین و چنان کردند.
 
یزدی تصریح کرد: بنابراین به نظر من تشکیل این کمیته اصولا یک کار خلاف قانون است و برای کسانی که قانون را می‌دانند، خلاف شرع هم هست. چون مخالفت با قانون، شرعا اشکال دارد و کسی که با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تائید شورای نگهبان، دانسته مخالفت می‌کند خلاف شرع عمل می‌نماید.
 
عضو فقهای شورای نگهبان در پاسخ به ادعای برخی افراد که می‌گویند ما اعتماد کافی به امر نظارت و اجرا نداریم، گفت: شورای نگهبان موظف نیست تک تک افراد را راضی کند. وظیفه شورای نگهبان این است که قانون را درست اجرا کند. اگر کسی بر حسن اجرای قانون از سوی یک نهاد اعتماد ندارد باید از مجاری قانونی، بگوید اینجا مجری انتخابات یا ناظر، خلاف قانون عمل کرده است. اما حق دخالت در کار کسی را ندارد.
 
یزدی خاطر نشان کرد: دخالت در کار شورای نگهبان، نه شایسته شورای نگهبان و شایسته مقامات دولتی و حکومتی و نه شایسته افراد و گروه‌های سیاسی است.
 
وی با اشاره به یک مثال درباره نحوه رسیدگی به اعتراضات در دستگاه قضایی گفت: کسی که می‌گوید به کار نظارت، اعتماد ندارد و می‌خواهد کار ناظر را انجام دهد، مثل کسی است که می‌گوید: من به رای قاضی اعتماد ندارم. آیا مجاز است در کار قاضی دخالت کند؟
 
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: افراد مجبورند به حکم قاضی اعتماد کنند و اگر کسی اشکالی در کار قاضی ‌ببیند راه حل قانونی و عقلائی برای پیگیری آن ایراد این است که از مجرای قانونی، موضوع را مطرح کند. بعد دادگاه تجدیدنظر در مرحله دوم، اعتراض او را رسیدگی می‌کند و معلوم می‌شود که آیا رای قاضی اول خلاف بوده یا نه.
  
 
* دود و آتشی وجود ندارد مگر عده‌ای بخواهند فتنه به‌پا کنند
 
آیت الله یزدی تنهابه فاصله 24 ساعت پس از نامه سرگشاده هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب اسلامی در 19 خردادماه 88، در گفت‌وگو با فارس درباره صحت و سقم این جمله هاشمی رفسنجانی که خطاب به رهبری نوشته بود: «رئیس قوه قضاییه وقت جناب آقای یزدی در پایان کار ریاست جمهوری اینجانب، رسما اعلام پاکی و منزه بودن خانواده رئیس جمهور و حتی کم شدن دارایی ها در دوران مسئولیت را نمودند» گفت: این سوال در جاهای دیگر هم از من سوال شده که این جمله که آقای هاشمی در نامه سرگشاده خطاب به مقام معظم رهبری نوشته‌اند که فلانی یعنی من به عنوان رئیس قوه قضائیه گفته است که مثلا درباره اموال ایشان بحثی نبوده است مربوط به 10 سال قبل است.
وی اضافه کرد: از ده سال به این طرف، من دیگر در دستگاه قضایی نبودم. این انتساب برای 10 سال پیش است. در زندگی هم می دانیم و تاریخ نشان می‌دهد خیلی حوادث مختلف پیش می‌آید. بنابراین باید مشخص شود که این جمله مال الان نیست و نباید الان مورد استناد قرار گیرد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره برخی تعابیر در نامه هاشمی مبنی بر آتشفشان‌های سوزان و اجتماعات خیابانی یادآور شد: مردم ما به راحتی می‌توانند قضاوت کنند. وقتی مقام معظم رهبری در آخرین سخنرانی‌شان در روز 14 خرداد در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با صراحت همه مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کردند و امر به خودداری از درگیری و برخوردها فرمودند و تصریح کردند که اگر جایی کسانی دنبال ایجاد درگیری هستند یا خائن یا غافل هستند، دیگر چه عبارتی بالاتر از این است؟
وی اظهار داشت: این عبارت خیلی مفهوم دارد. مردم ما از این عبارات به راحتی می‌توانند بفهمند که منظور چیست؟ بنابراین هر کس در جریان انتخابات به عنوان تبلیغات انتخاباتی بخواهد در هر گوشه مملکت تشنجی با هر درجه‌ای ایجاد کند، به تعبیر مقام معظم رهبری یا خائن است و یا غافل.
 
یزدی افزود: من در صدد پاسخگویی به حرف‌های ایشان و نامه ایشان نیستم. من به طور کلی می‌توانم بگویم که کشور رهبر دارد، مسئول کشور رهبر است و مسلما مردم و همه علما ، روحانیت و مسئولان نظام به رهبری ایشان اعتقاد داشته و جملگی تابع فرامین و منویات ایشان هستند. وی یادآور شد: آقای هاشمی رفسنجانی مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت را دارند و سمتی به عنوان رهبری ندارند. رهبر کشور مسئول کل کشور است و امنیت کشور به عهده ایشان است. آرامش کشور به عهده ایشان است. ایشان دستورات لازم را صادر فرموده‌اند و می‌فرمایند: اگر کسی هم خلافی کرده یا خلافی کند، در جای خود تذکرات لازم را به او می‌دهند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: مقام معظم رهبری اقدامات لازم را انجام می‌دهند. ایشان در جریان انتخابات برای پیشگیری از هرگونه التهاب و درگیری به صراحت دستوراتی به مقتضای رهبری‌شان داده اند. اجرای آنچه ایشان فرموده اند، وظیفه همه ماست و دیگر ما نباید در این جریانات تابع آنچه در برخی کشورهای خارجی و جاهای دیگر می‌گذرد که در ایام انتخابات درگیری، زد و خورد و کشت و کشتار به راه می اندازند، باشیم.
 
وی گفت: مردم ما هر سال یک انتخابات برگزار کرده اند که همه این انتخاب ها با آرامش و صحت و سلامت برگزار شده است. مقام معظم رهبری چندی پیش هم راجع به اظهارات برخی افراد که انتخابات گذشته را خلاف دانسته بودند، تصریح کردند؛ انتخابات با صحت و سلامت برگزار شده است.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:من هم به عنوان عضو شورای نگهبان عرض می‌کنم شورای نگهبان ناظر است، بر اساس وظیفه شرعی خود و وظیفه قانونی خود حاضر در انتخابات است و نظارت کامل خواهد داشت. اگر شورا تخلفی ببیند این تخلف را به قوه قضائیه منعکس می‌کند و قوه قضائیه مسئولیت دارد و رسیدگی می‌کند. ما نباید بدون جهت جو را ملتهب کنیم.
 
وی یادآور شد: فرض کنید کسی هم جمله‌ای گفته است و نمی‌بایست می‌گفت، پیگیری آن روال قانونی دارد. معمولا شکایت می‌کنند و شکایت به دستگاه قضایی می‌رود؛ دستگاه‌ قضایی هم رسیدگی می‌کند و آنچه که تکلیف است انجام می‌دهد. به هر حال تصور من این است در حال حاضر هر نوع تشدید التهاب در جامعه مقابله و مخالفت با نظام و اهداف مقدس آن است.
 
یزدی در پاسخ به این سئوال که هاشمی در نامه اش خطاب به مقام معظم رهبری نوشته است که «برای رفع فتنه های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هر گونه که صلاح می دانید اقدام موثری بنمایید»گفت: ما چیزی به عنوان آتش و دود و این چیزها نمی‌فهمیم. مگر خدای ناکرده کسانی بخواهند فتنه‌ای برپا کنند. فتنه بر پا کردن غیر از این است که انسان بخواهد تبلیغ فتنه بکند.
 
31 خرداد 88، همان مقطعی که موسوی و کروبی با کمک رسانه‌های پرشمار غربی، دروغ بزرگ تقلب را در افکار عمومی مطرح کرده بودند و با لشگرکشی‌های خیابانی سعی در باج گیری از نظام را داشتند، و همزمان بسیاری از خواص و نخبگان سیاسی نیز با سکوت معنادار خود به تقویت مواضع سران فتنه پرداخته بودند، آیت الله یزدی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: میرحسین موسوی دارد جوهره خود را معرفی می‌کند و نظام موظف نیست که در‌باره سلامت انتخابات وی را قانع کند و مردم ما به اجبار به کسی رای نداده‌اند و رای همه مردم اختیاری بوده است.
وی افزود: آقای موسوی هنوز زمانیکه صندوق‌ها باز نشده بود اعلام پیروزی کرده‌است و این کار خلاف قوانین بود.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مقام معظم رهبری مدیران کشور و نخبگان، علما و مراجع عظام تقلید اکثر قریب به اتفاق به تشخیص درستی رسیده‌اند تصریح کرد: در چنین فضایی تعدادی اندک از آدم‌هایی که از هویت درستی برخوردار نیستند به اسم آشوب و فتنه قصد جان نظام را کرده‌اند و البته این فتنه‌ها نیز مثل ده‌ها فتنه کوچک و بزرگ تاریخ 30 ساله انقلاب با حضور ملت مقتدر ایران خنثی می‌شود.
 
آیت‌الله یزدی شرایط کنونی کشور را آزمایشی جدید برای همگان توصیف کرد و افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در خطبه تاریخی نماز جمعه بیان فرمودند ملت از آزمون انتخابات سربلند بیرون آمده است.
 
وی با اشاره به مهلت سه روزه کاندیداها طبق قانون برای ارائه شکایات به شورای نگهبان گفت: حتی برخی شکایات بعد از پایان مهلت سه روزه پذیرفته شد و شورای نگهبان نیز ظرف 10 روز طبق قانون شکایات وارده را بررسی کرده و بزودی نظر شورای نگهبان اعلام می‌شود.
 
یزدی ادامه داد: شورای نگهبان وظیفه‌ای ندارد تا از کاندیداها دعوت کرده و سخنان آنها را بشنود، ولی به پیروی از رهبر معظم انقلاب برای روشن‌شدن افکار عمومی توسط شورای نگهبان برای حضور در جلسه رسمی از کاندیداها دعوت به عمل آمد. یزدی گفت: غیر از آقای رضایی دیگران در جلسه تشریف نیاوردند و آقای رضایی ضمن تأیید موقعیت قانونی شورای نگهبان موضع‌گیری متینی اتخاذ کرد.
 
وی افزود: شورای نگهبان در این انتخابات نمی‌تواند بدعت جدیدی ایجاد کند چون در کشور در سال‌های آینده نیز باید انتخابات دیگری برگزار شود. وی با اشاره به برخی راهکارهای قانونی برای بررسی وضعیت انتخابات تأکید کرد: در طول مدت باقی‌مانده از فرصت 10 روزه شورای نگهبان به تمام شکایات با دقت بررسی خواهد کرد.
 
هم چنین وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موضع‌گیری میرحسین موسوی پس از مشخص شدن نتیجه آرا گفت: موسوی باید به احمدی‌نژاد تبریک می‌گفت و دوره‌های بعد را حفظ می‌کرد، اینکه 24 میلیون نفر در انتخابات اشتباه کردند، هیچ عاقل و غیرعاقلی این حرف را نمی‌پذیرد، منشاء شبهه‌های ایجاد شده نادانی برخی از افراد است و شورای نگهبان شبهه‌ها را تا آخر رفع می‌کند.
 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص آقای هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی روحانی محترم، شناخته شده و سابقه‌داری هستند، متاسفانه در ایام انتخابات چه صحبت‌های مطرح شده در مناظرات و چه نامه به رهبری وضعیت خوبی را پیش نیاورد، البته مقام معظم رهبری حیثیت ایشان را حفظ کردند.
 
اما مواضع صریح، شفاف و انقلابی آیت الله یزدی طی فتنه هشت ماهه پس از انتخابات ادامه داشت و بخصوص نقش پر رنگ ایشان در برابر مواضع چندپهلو و دشمن شادکن هاشمی رفسنجانی بسیار پر رنگ بود، بگونه ای که در 27 تیر 88 و تنها یک روز پس از اقامه نماز جمعه تهران توسط هاشمی که وی سخنانی بر زبان آورد که مورد استقبال گسترده رسانه های ضدانقلاب صورت گرفت، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حکومت اسلامی مشروعیت و مقبولیت با یکدیگر متفاوت است و همراهی مردم، برای حکومت مشروعیت ایجاد نمی‌کند. آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ی اول و دوم خود زیربنای دیگری را مطرح کرده است که می‌خواهم بگویم حتما ایشان اشتباه کرده و اشتباه می‌کنند. به آنچه مورد اتفاق فقهای اسلامی و شیعه‌ی اثنی عشری است توجه نشده است و آن مسئله‌ی حق حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است که ناشی از مردم و خداوند متعال است.
 
وی با بیان این‌که مشروعیت با مقبولیت تفاوت دارد، تاکید کرد: مشروعیت حاکمیت در اسلام از طرف خداوند است و مقبولیت حاکمیت با همراهی مردم است. درست است که بدون همراهی مردم هیچ حاکم اسلامی نمی‌تواند کاری انجام دهد اما همراهی مردم، مشروعیت حکومت را ایجاد نمی‌کند حتی در مورد پیامبر اسلام (ص) هم این‌گونه بود.
 
یزدی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: پیامبر همه‌جا رافت و مهربانی و رحمت نمی‌کرده است. در جایی که لازم بوده جنگ کرده و دستور تخریب مسجد ضرار را داده است و این امر لازم بوده است.
 
وی در ادامه به بخش دیگری از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر این‌که بذر تردید در این انتخابات افشانده شد اشاره کرد و گفت: هاشمی از مردم تجلیل کرد و این واقعیت درستی است که همه می‌دانند اما ایشان گفتند بذر تردید در این انتخابات افشانده شد و این یکی از ویژگی‌های انتخابات این دوره بود.
 
وی در پاسخ به این جمله خطاب به هاشمی رفسنجانی این سوال را مطرح کرد که چه کسی بود که اولین بذر تردید را افشاند. قبل از انتخابات چه کسی به مقام معظم رهبری نامه نوشت و گفت که در خیابان‌ها آتش فتنه ایجاد شده و دود آن به چشم این و آن می‌رود. چه کسی جز خود ایشان( رفسنجانی) بذر تردید را افشاند.
 
یزدی در دفاع از عملکرد وزارت کشور و شورای نگهبان گفت: این وزارت کشور همان وزارت کشوری است که ریاست جمهوری هاشمی را اداره کرد.ریاست جمهوری خاتمی را اداره کرد. این شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است که انتخابات ریاست جمهوری ایشان و آقای خاتمی را نظارت کردند. چطور آن زمان این بحث‌ها و حرف‌ها پیش نیامد اما قبل از انتخابات این دوره این مسئله و این بحث پیش آمد.
 
وی خطاب به هاشمی رفسنجانی گفت: مسئله خیانت و تقلب در انتخابات را چه کسی مطرح کرد و کجا مطرح شد؟ در زمانی که هنوز انتخابات اعلام نشده بود! این چه معنا دارد؟ بذر تردید را چه کسی افشاند؟ باید با آنها برخورد شود. چه گروه‌هایی کمک کردند تا این بذر آبیاری شود و این همه فساد و فتنه در خیابان‌ها ایجاد شده و امنیت کشور را زیر سوال بردند.
 
وی در ادامه به دیگر سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران اشاره کرد و گفت: ایشان در نماز رسما پیشنهاد آزادی بازداشت شدگان را می‌کنند. مگر ایشان رییس مجمع تشخیص مصلحت نیستند؟ ایشان به خوبی می‌دانند که این کار مربوط به دستگاه قضایی کشور است. ایشان مسئله پایبندی به قانون را مطرح می‌کنند در حالی که این گفته ایشان با دیگر سخنان و رفتارهای او تناقض دارد.
 
رییس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر شما قانون مدار هستید، نباید پیشنهاد آزادی بازداشت شدگان را بدهید اما می‌توانید توصیه کنید که با دقت به جرایم آنها رسیدگی کنند.
 
وی در خصوص علت بازداشت کسانی که در بازداشت هستند؟ گفت: کسانی که در بازداشت هستند پول‌هایی گرفته‌اند، کارهایی کرده‌اند و در متن تحریک مردم گرفته شده‌اند لذا نباید آزاد شوند. اگر کشور قانون دارد و لازم است قانون حاکم باشد اگر از من پرسیده شود من می‌گویم نباید آزاد شوند.
 
وی خطاب به رفسنجانی گفت: شما چه کاره هستید که می‌گویید باید بازداشت شدگان آزاد شوند؟ اگر شما خیرخواه مردم هستید که مطمئنا همین طور است باید بگویید به مسئله آنها دقیقا رسیدگی شود. در این فتنه آدم‌ها کشته شده‌اند چه کسی باید جواب آنها را بدهد.
 
یزدی ادامه داد: بعد از انتخابات و فتنه‌ها و سخنرانی رهبری سکوت معنادار آقای هاشمی یعنی چه؟ آیا این تنها فقط یک سکوت است؟ این سکوت نوعی حمایت و طرفداری از جبهه مخالف و تایید صحنه‌های خیابانی است.
 
این عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: من می‌پرسم رییس مجلس خبرگان چرا سکوت کردید و نگفتید نباید خیابان بیایید و شیشه‌ها را بشکنید؟ در حالی که شما در سطح بالایی هستید.
 
وی از عملکرد شورای نگهبان در بحث انتخابات دفاع کرد و گفت: ایشان (هاشمی) گفت که شورای نگهبان به وظیفه خود عمل نکرد، من در شورای نگهبان بودم ودر پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم که آنچه انجام گرفت با دقت و صحت بود.
 
وی ادامه داد: این همان شورایی است که خبرگان هم از آن عبور کرده‌اند. چطور ایشان می‌گوید شورای نگهبان عمل نکرد و در مقابل پیشنهاد می‌کند برای اعتمادسازی کاری کنید.
 
یزدی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان بیش از هر دوره در این دوره با کاندیداها همراهی کرد که بتوانند حرف و شکایتشان را بگویند. این پنج روز مهلت را ما از رهبری درخواست کردیم اما کاندیداها نیامدند و بازشماری صندوق‌ها با پیشنهاد خود شورای نگهبان بود.
 
وی خطاب به آقای هاشمی گفت: این‌که می‌گویید فضا را طوری آماده کنید که هر کس حرفش را بزند یعنی چه؟ یعنی موسوی بگوید باید انتخابات باطل شود؟ چون در مناظره در مورد آقای هاشمی صحبت شده است؟ در واقع نمی‌دانم منظور ایشان چه بوده است؟ آقای هاشمی با آن همه سوابقی که دارید و موقعیت کنونی آیا مصلحت کشور این طور ایجاب می‌کند؟
یزدی به جلسه روز پنج شنبه با هاشمی رفسنجانی و توصیه‌های حوزه خبرگان و شورا به ایشان اشاره کرد و گفت: همه توصیه کردند این نماز باید ایجاد وحدت کند اما شما آمدید ایجاد اختلاف کردید و آن حرف‌ها و حدیث‌ها را برگرداندید. این جریانات روشن کرد که جریان چیز دیگری بود که از قبل از انتخابات طرح آن ریخته شده بود. جریانی که با حمایت انگلیس بود و به دنبال ساقط کردن رهبری، واژگون کردن نظام و انقلابی به قول برخی مخملی بود.
وی در ادامه به حاشیه‌های نماز جمعه دیروز اشاره کرد و گفت: اکثریت قریب به اتفاق کشور اسلام را می‌خواهند اما یک عده‌ای که جوان هستند و تحت تاثیر برنامه ماهواره‌ای هستند بیایند شعار دهند که چه؟ با آن وضعیت پارچه سبز به دست بسته و یا لباس سبز پوشیده؟ آیا ما باید اینها را تقویت کنیم یا اکثریت را و نظام را تقویت کنیم؟
وی موکدا به جلسه روز پنج شنبه با هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: ما با ایشان صحبت کردیم و گفتیم که در نماز دنبال چیزهایی که برخی مسایل را زنده می‌کند نباشید. رهبری خطر را رفع کردند. شما مجددا در صدد بودید که خطر را برگردانید اما این خطر دامن شما را می‌گیرد.
یزدی خاطرنشان کرد: من توقع نداشتم شما از رهبری تجلیل کنید. تجلیل نکردید آن نامه‌ای که نه سلام و نه علیک در آن بود یک طرف این هم سخنرانی شما از طرف دیگر. کشور در سایه رهبری امنیت دارد. مردم دنبال رهبری هستند مثل روز برای شما روشن است که اگر رهبری حمایت نکند شما نمی‌توانید کشور را اداره کنید.
وی از عدم تشکر هاشمی از رهبری به شدت انتقاد کرد و گفت: حداقل به اندازه حمایت رهبری از شما، شما از رهبر حمایت می‌کردید متاسفانه این روش‌ها و برخوردها از شما خلاف انتظار بود.
 
یزدی در پایان سخنان اولیه خود گفت: ایشان در مقابل این صحبت‌ها، صحبت‌های مثبتی کردند که از جمله آن بحث پایبندی به قانون بود. ایشان باید خودشان ابتدا به قانون عمل کنند و احترام رهبری را حفظ نمایند.
 
وی در ادامه خصوص سوال دیگری در مورد انتصاب رحیم مشایی به سمت معاونت اول رییس جمهور گفت: رییس جمهور با عده‌ای کار می‌کند. همکاران وی دو دسته هستند یک دسته به اختیار ایشانند و یک دسته باید به تایید مجلس برسند. ایشان آمده‌اند عده‌ای را انتخاب کرده‌اند که مورد نظرشان بوده است و کسانی از دوستان هم با آمدن آنها مخالف بودند و حتی به ایشان توصیه کردند که با او همکاری نکند. ایشان تنها امر و نهی را از رهبری می‌داند و امر و نهی را از شخص دیگری قبول ندارد.
 
 
یزدی ادامه داد: من به طور مستقیم با ایشان این مسئله را در مورد مشایی مطرح کردم که همکارانی که حساسیت روی ایشان است نباید به همکاری به این نزدیکی قبول کرد. به ایشان در قالب نصیحت و موعظه این صحبت‌ها و این تذکرات داده شده است و داده خواهد شد.
 
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد قسمتی از سخنان آقای هاشمی که عنوان کردند نامه‌ای را در خصوص انتخابات در مجلس خبرگان مطرح کرده‌ است؟ گفت: تمام سخنان آقای هاشمی ظاهرا بی‌سند بوده است و تنها ادعاست.
 
 
 
* ولایت فصل‌‌الخطاب است و هرگاه نظرات ما همخوانی نداشت، ولایت راهگشاست
آیت الله یزدی هم چنین در دوم دی ماه 88 نیز با تاکید بر اینکه ولایت فصل‌ الخطاب است و هر گاه نظرات ما همخوانی نداشت، ولایت راهگشاست، افزود: در همین قضایای اخیر خدمت ایشان عرض کرده‌ایم که فرمایشات شما با صحبت‌های برخی مسئولان جمع نمی‌‌شود و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم، اما ایشان با درایت راه درست را نشان دادند.
وی با تاکید بر اینکه انسان در زندگی مانند کاغذ شطرنجی در هر لحظه سر یک چهار راه قرار دارد، ادامه داد: خط مستقیم یکی بیشتر نیست و امکان ندارد دو خط راست باشد اما در سر چهارراه‌ها عواملی درونی و بیرونی وجود دارد که انسان را به این سو و آن سو می کشاند و بر همین اساس در قضایای اخیر، دیدیم عده‌ای حکم رهبری را نشنیده گرفتند.
 
آیت‌الله یزدی با اظهار تعجب از سخنان یکی از مسئولان (هاشمی) که در مشهد گفته بود "حکومت بسیجی و سپاهی دارد و آنها دانشگاهیان و نخبگان را دارند"، افزود: آنها نمی ‌دانند بسیاری از دانشگاهیان در خط رهبری و فدایی امام هستند؛ حتی اگر اطلاعات ایشان منحصر به دانشگاه آزاد هم باشد، در آنجا هم اینطور نیست.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه انسان با شناخت و حرکت در خط مستقیم به هدف نهایی می رسد، خاطر نشان کرد: تا وقتی که ما دنبال اسلام و حاکمیت اسلام هستیم، دنیا دنبال برخورد با ماست.
 
 
* روایتی تاریخی از برخورد زننده صانعی با آیت‌الله صافی
وی همچنین در 13 دی ماه 88 و درست همان برهه ای که شیخ یوسف صانعی با فتواهای شاذ و عجیب خود، موجی از خوشحالی را در میان ضدانقلاب داخلی و خارجی ایجاد میکرد و سرانجام جامعه مدرسین نیز عدم صلاحیت ایشان در امر مرجعیت را اعلام کرد، در خصوص تصمیم جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: این موضوع در کمیسیون مربوطه جامعه مدرسین بحث شده و به نتیجه هم رسیده بود منتهی طبق آیین نامه های مربوطه مبنی بر اینکه مسایل مهم باید به تصویب نهایی جامعه مدرسین برسد، چندی قبل گزارش کمیسیون در این خصوص در اجلاس عمومی جامعه مدرسین به اتفاق تصویب شد.
 
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: بعد از انتشار اطلاعیه جامعه مدرسین مبنی بر اینکه بر اساس تحقیقات بعمل آمده در یکسال گذشته و پس از جلسات متعدد جامعه مدرسین به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاک های لازم برای تصدی مرجعیت می باشد، برخی مسئولان با ما تماس هایی داشتند؛ و ما اعلام کردیم ما وظیفه خودمان را انجام دادیم شما وظیفه خودتان را انجام بدهید.
 
آیت الله یزدی ادامه داد: البته من از نظر شخص خودم گفتم تعرض به محل سکونت و درس و بحث ایشان به هیچ وجه مناسب نیست و نباید از اینگونه کارها باشد. چون مقام معظم رهبری همواره جامعه را دعوت به آرامش کرده اند.
 
آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به برخی از دیدگاه های فقهی آیت الله صانعی اظهار داشت: برخی از اعضای جامعه مدرسین که با من صحبت می کردند گفتند ایشان مبدع است و بدعت گذاری امری است که رد آن بر همه واجب است.
 
وی در ادامه با اشاره به برخورد نامناسب آیت الله صانعی با حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت: در یکی از مواردی که ایشان فتوایی صادر می کند، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به ایشان تلفن می کنند و می گویند این چه فتوایی است که شما داده اید؟ اما ایشان عصبانی می شود و با این مرجع تقلید تند می شود که ما همان موقع از این برخورد آقای صانعی با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به شدت ناراحت شدیم و گفتیم ایشان که خودش را مرجع می داند، حداقل باید احترام بزرگ تر را حفظ کند و نباید با این مرجع تقلید اینگونه برخورد کند.
 
رییس شورای عالی حوزه های علمیه همچنین به بررسی بعد فقهی آرای آیت الله صانعی پرداخت و گفت: آرای فقهی ایشان خلاف شأن و مقررات است و ان شاءالله که خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر نموده و ما را از شرور نفس حفظ کند.
 
 
* مواضع هاشمی از سه پهلو هم گذشته است/ هر جایی آقای خامنه‌ای بروند دنبالشان خواهیم رفت
 
مدرسین حوزه علیمه قم در 5  بهمن ماه  88 نیز در دیدار مسئولان صدا و سیما با اشاره به سخنرانی اخیر هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: به نظر من سخنان هاشمی با آن نوع بیان به جای اینکه احترام به رهبری باشد، نوعی توهین و جسارت به آیت‌الله خامنه‌ای بود.
 
وی ادامه داد: ‌فرمایشات مقام معظم رهبری را که می‌شنویم ‌بسیار روشنگرانه و حاوی مطالب مهمی است اما در مقابل هاشمی با اظهارات دو پهلو معلوم نیست چه هدفی دارد.
 
آیت‌الله یزدی با انتقاد شدید نسبت به مواضع اخیر هاشمی گفت: من این نوع اظهارات را نمی‌فهمم؛ شما با حکم رهبری مسئولیت گرفته‌اید آن وقت این طوری صحبت می‌کنید. وی افزود: هر چه با خودم مباحثه کردم نتوانستم خودم را نسبت به مواضع هاشمی قانع کنم.
 
وی اظهار داشت: هاشمی در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسعه که من می‌دانم چه کسانی هستند گفته است که برای برون رفت از شرایط موجود کشور راه‌حل‌هایی را که با توجه به تجربیاتم در نماز جمعه بیان کردم به آن پایبندم و باید اجرا شود.
 
آیت‌الله یزدی ادامه داد: آقای هاشمی مگر شما در این 30 سال از رهبر جدا بوده‌اید. هر کجا که رهبری بوده‌اند شما نیز بوده‌اید. تجربیات شما چه تفاوتی با تجربیات آقای خامنه‌ای دارد؛ شما در نماز جمعه گفتید نسبت به نتیجه انتخابات تردید دارید ولی مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر سالم بودن نتیجه انتخابات فرمودند اگر مشکلی است قانونی عمل کنید.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اظهارات اخیر اوباما در کنگره آمریکا ادامه داد: چقدر این دشمان نظام نادان هستند که با اختصاص مبالغی می‌خواهند نظام اسلامی ایران را سرنگون کنند. آنها کور خوانده‌اند نظام اسلامی ایران مقتدر با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای پا برجاست و دشمان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.
 
وی با اشاره به جسارت به ساحت امام حسین (ع) در روز عاشورا اظهار داشت: مردم با آن اجتماع عظیم که به گفته کارشناسان در طول 30 ساله انقلاب بی‌نظیر بود، جواب آنها را دادند آیا این مردم می‌گذارند نظام سقوط کند؟
 
آیت‌الله یزدی گفت: آقای هاشمی اگر امروز می‌خواهید صحبت کنید جسارت به عکس امام و توهین روز عاشورا را محکوم کنید. معنی ندارد که بیایید و دوباره بر مواضع خود پافشاری کنید.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آقای هاشمی در دیدار اعضای حزب توسعه و اعتدال گفته است در شرایط فعلی باید افرادی از دو جناح مشکلات را در کنار رهبری حل کنند.
 
وی با انتقاد شدید از این سخنان آقای هاشمی اضافه کرد: کسانی که در مقابل حکومت قرار دارند، از نظام جدا هستند، آن وقت شما می‌گویید افرادی معتدل از دو جناح باید در کنار رهبری مشکلات را حل کنند؟ بگویید افراد معتدل جناح مخالف چه کسانی هستند؟
 
وی با بیان اینکه سخنان هاشمی از دو پهلو صحبت کردن هم بدتر است، گفت: معتقدم سخنان هاشمی از سه پلو هم گذشته است.
 
آیت‌الله یزدی اضافه کرد: رهبری بارها و بارها بر خودداری خواص از دو پهلو حرف زدن تاکید کرده‌اند و ایشان در سخنان خود بارها خواسته‌اند که هاشمی به آغوش نظام باز گردد، ولی هاشمی با موضع‌گیری‌های خود هر روز از نظام دورتر می‌شود.
 
وی در پایان تاکید کرد: در هر جا که آیت‌الله خامنه‌ای بروند ملت و ما دنبال ایشان خواهیم بود؛ اما آقای هاشمی این را بدانید که دنبال شما نمی‌آییم.
 
* از روشنگری عقب‌نشینی نمی‌کنیم
آیت‌الله یزدی هم چنین در 12 بهمن 88 و تنها چند روز پس از انتخاب مجدد خود به ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توسط این تشکل با سابقه، در دیدار با جمعی از فضلا و محققین حوزه علمیه گفت: خدا کند ما کوتاهی نکرده باشیم و آنچه کرده ایم در راستای وظیفه بوده است. چنانکه حضرت امام همواره این نکته را تذکر داده اند که ما موظف به تکلیف هستیم و مکلف به نتیجه نیستیم.
 
آیت الله محمد یزدی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: به رهبری باید مشاوره داد ولی وقتی به درجه تصمیم رسید حتی اگر با سلیقه ما هماهنگ نباشد تبعیت از این حکم انفع به حال مصالح حکومت و جامعه است تا اینکه فضای جامعه دچار تردید و نگرانی شود. بنابراین، من گاهی احساس کوتاهی می‌کنم که به جهت وضع جسمی توان بیش از این ندارم که به وظایف خودم عمل کنم و به هر حال امیدوارم که بتوانیم وظیفه خودمان را در انقلاب انجام دهیم.
 
رییس جامعه مدرسین همچنین در پاسخ به سوال یکی از حاضران در مورد نگرانی از توقف جریان روشنگری، هرگونه عقب نشینی از روشنگری را تکذیب کرده و گفت: ما وظیفه نداریم سکوت کرده و بی تفاوت باشیم و جریان روشنگری وظیفه‌ای است که در برابر خداوند باید انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••