اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۱۱:۲۹
با انتشار اخبار جدید از پروژه عنکبوت:

شوک رسانه‌های معارض و تلاش برای غیر واقعی نشان دادن گزارش سپاه

بعد از انتشار گزارش تحلیلی جزئیات جدیدی از پروژه «عنکبوت» در شبکه اجتماعی فیس‌بوک توسط مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری سپاه، رسانه‌های معارض ضمن پوشش وسیع خبری این گزارش اقدام به انتشار تحلیل و گزارش پیرامون این بیانیه کرده و سعی کردند با ابراز تعجب، از این موفقیت به‌عنوان ادعا یاد کنند.

شوک رسانه‌های معارض و تلاش برای غیر واقعی نشان دادن گزارش سپاه

به گزارش سراج24، رادیو فردا در گزارشی با تیتر «مرکز سایبری سپاه: بر ۸ میلیون لایک در فیس‌بوک اشراف پیدا کرده‌ایم» به تحلیل بیانیه‌ مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری سپاه پرداخته است.

در این گزارش آمده است: «یک مرکز وابسته به سپاه پاسداران ایران با اشاره به اجرای پروژه‌ای به نام «عنکبوت» مدعی شد که بر روی «حدود ۸ میلیون لایک (کاربران و فعالیت‌های‌شان)» در فیس‌بوک «اشراف» پیدا کرده‌است».

این رسانه معارض همچنین در گزارش خود آورده است: «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران، روز یک‌شنبه، ۱۰ اسفند، با انتشار اطلاعیه‌ای هدف از انجام این پروژه را «نقض تبلیغات» این شبکه اجتماعی مبنی بر امن بودن «فعالیت‌های سازمان‌یافته» در آن اعلام کرده و گفته پس از دریافت «گزارش‌های مردمی و اشراف حاصله از آن»، طی دو ماه آینده پروژه دیگری در شبکه‌های «اینستاگرام»، «وایبر» و «واتس‌اپ» اجرایی خواهد شد».

در ادامه این گزارش آمده است: «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران، تیم مدیریتی فیس بوک را به «تلاش بی‌وقفه» برای به گفته این مرکز «رمزنگاری پیچیده محتواهای منتشره و مخفی‌سازی هویت مجرمین امنیتی و مخربین هویت ایرانی و اسلامی» متهم کرده‌ است».

درخصوص چرایی پروژه عنکبوت، توسط مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری، اعلام شده است: «با توجه به عضویت تعداد قابل توجه کاربران فارسی زبان در این شبکه اجتماعی، در مرحله مطالعاتی پروژه تصمیم بر آن گرفته شد که تبلیغات این شبکه اجتماعی مبنی بر امن بودن فعالیت‌های سازمان یافته در آن عملاً نقض شود و ناامنی فیس بوک برای اقدام ضدامنیت اخلاقی و تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی نشان داده شود».

رادیو فردا همچنین در گزارش خود به خبر انهدام شبکه تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی در فیس‌بوک افزود: «پیش از این نیز مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران، روز شنبه، ۱۱ بهمن، اعلام کرده بود که گروهی از افراد فعال در اینترنت که به گفته این مرکز «ماموریت ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی – اسلامی» داشته‌اند، شناسایی و دستگیر شده‌اند و این اطلاعیه اما هیچ اشاره‌ای به هویت بازداشت‌شدگان نکرده و تنها آنان را به ایجاد «۳۵۰ صفحه» در فیس‌بوک برای «ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی - اسلامی» متهم کرده بود».

گزارشگر این رسانه معارض گفت: «این مرکز در اطلاعیه دهم اسفند ماه خود از یک جوان ۲۷ ساله به نام آقای «م. ی» به عنوان یکی از افراد دستگیر شده در این نام برده و مدعی شده که این فرد مدیریت «۲۰صفحه» به گفته این مرکز «پرمخاطب مبتذل و جریان‌ساز» را به عهده داشته‌است».

در بیانیه مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه درخصوص این فرد آمده است: «متهم سابقه دستگیری توسط نهادهای امنیتی را در برهه فتنه 88 داشته و با اصحاب فتنه 88 ارتباط نزدیکی دارد و در دامن زدن به اغتشاشات اجتماعی پس از فتنه در فضای مجازی نقش بسزایی داشته است. اما علی‌رغم بازداشت و اظهار پشیمانی از اقدامات ارتکابی خود، از این جرائم دست نکشیده و به فعالیت ضد امنیتی خود در حوزه سیاسی و غیر اخلاقی ادامه داده است».

رسانه‌های معارض که سعی دارند همیشه نسبت به جوسازی علیه ایران اقدام کنند، این بار نیز که از این اقدام غافلگیر شده‌اند، با جمع‌آوری اخبار مختلف درخصوص معارضین سایبری تمام تلاش خود را برای مظلوم‌ نشان دادن مجرمان سایبری و غیر واقعی نشان دادن این بیانیه، انجام دادند.

گزارشگر رادیو فردا در ادامه گزارش خود بعد از بیان خبر پروژه عنکبوت، بدون اشاره به اتهامات مجرمین گفت: «این در حالی است که رسانه‌های ایران روز ۲۲ تیر خبر دادند که هشت فعال شبکه اجتماعی فیس‌بوک از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه، در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند».

این در حالی است که شعبه 28 دادگاه انقلاب، هشت جوان فعال در فیس بوک را به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص مجموعا به حدود 127 سال حبس محکوم کرده است.

در ادامه گزارش این رسانه معارض آمده است: «ایمان میرزازاده، وکیل مدافع یکی از متهمان، دوم مهر گفته بود که آنان همدیگر را نمی‌شناختند و در بند ۳۵۰ برای «اولین بار» همدیگر را ملاقات کردند».

ایمان میرزاده٬ وکیل متهم ردیف اول در مهرماه امسال گفت: «یکی از اتهامات در این پرونده اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی است که من و دیگر وکلای پرونده روی آن بحث حقوقی داریم و در این رابطه مطالبی را به دادگاه ارائه خواهیم کرد. متهمان این پرونده حدود یکسال است که در بازداشت هستند و تقاضای ما از قوه قضاییه این است که با توجه به جوان بودن متهمان و فقدان عمد و سوء نیت در رابطه با اعمال ارتکابی، نسبت به آنها مساعدت داشته باشد».

گفتنی است ایمان میرزاده، وکیل و داماد محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی است.

همچنین سایت رسمی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران که همیشه مورد استناد رسانه‌های معارض است؛ درخصوص این خبر و بدون ذکر منبع خبر و اتهام این افراد، نوشته است: «یک منبع آگاه: «قاضی دادگاه تجدید نظر تعیین مقدار مجازات را به عهده قاضی دایره اجرا احکام گذاشته است. عملی که با اصول حقوقی مغایرت دارد و یک منبع آگاه به پرونده هشت شهروند ایرانی که به اتهام فعالیت در فیسبوک مجموعا به بیش از ۱۰۰ سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شده بودند به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت حکم دادگاه تجدید نظر آنها اوایل این هفته (بهمن ۱۳۹۳) صادر شده اما در این حکم میزان مجازات برای هر متهم مشخص نشده و رای مبهم است».

لازم به ذکر است این کمپین که محل فعالیت مخالفین نظام جمهوری اسلامی است، به گفته خود با هدف زیر تشکیل شده است: «این کمپین فعالان جامعه مدنی در سراسر جهان را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران آگاه کرده و آنها را ترغیب می‌کند که از همنوعان ایرانی خود فعالانه حمایت کنند».

در پایان گزارش رادیو فردا آمده است: «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران در بخش دیگری از اطلاعیه روز دهم اسفند خود با اشاره به پروژه‌ای به نام «ناصح» که به گفته این مرکز به دستگیری «توهین‌کنندگان» به امام دهم شیعیان در فیس‌بوک منجر شده اعلام کرد که «سرشبکه اصلی این حرکت» ساکن هلند بوده‌است و پیش از این یاشار خامنه، جوان ایرانی بیست و پنج ساله ساکن هلند در تیر ماه ۹۱ گفته بود که مقامات ایرانی پدر او را برای انتقام‌گیری از همکاری وی با کمپین موسوم به «یادآوری امام نقی به شیعیان» دستگیر کرده‌اند».

لازم به ذکر است مسئولان صفحه فیس‌بوک «کمپین موسوم به «یادآوری امام نقی به شیعیان»»  در بخش معرفی خود نوشته‌اند: «ما فقط طنز می‌نویسیم و حضرتش یعنی امام نقی را به خاطر علاقه بیش از حدی که به ایشان داریم قهرمان تمام طنزهایمان محسوب می‌کنیم.»

به نظر گردانندگان این صفحه، هیچ چیز و هیچ کس آنقدر مقدس نیست که نشود آن را به طنز کشید. در ادامهٔ این معرفی آمده‌است: «اعضای این کمپین معتقدند که دگرگونی درحکومت ایران، زمانی که عامه مردم هنوز در فقر فرهنگی و خرافات غوطه‌ورهستند، هیچ سودی نخواهد داشت».

اعضای این کمپین مقدسات را مجموعه‌ای از ضعف‌ها و ناآگاهی‌های فکری بشر می‌دانند که با کشیدن خط تقدس به دور مسائل و آدم‌های مختلف، آنها را از معرض نقد دور می‌کنند.

بی بی سی هم در گزارشی به پروژه عنکبوت پرداخته و گفت: «سپاه پاسداران می‌گوید چند کاربر فیسبوک را که با گرداندن صفحاتی به "ترویج فساد" می‌پرداختند شناسایی و دستگیر کرده است و آنها متهم شده‌اند که برای "ترویج فساد" و "هدف قرار دادن نهاد مقدس خانواده" ماموریت داشته‌اند».

در این گزارش همچنین آمده است: «اگرچه در ایران پلیس فتا رسما مسئول پیگیری و برخورد با جرائم آنلاین است، سپاه در مواردی راسا با برخی از کاربران اینترنت در ایران برخورد کرده است».

BBC در پایان گزارش خود آورده است: «تعداد، هویت و یا جزئیات فعالیت‌های بازداشت‌شدگان عنوان نشده اما مرکز جرائم سایبری سپاه در اطلاعیه خود گفته است که به زودی اطلاعات بیشتری را در این باره به همراه اعترافات بازداشت‌شدگان منتشر خواهد کرد».

تریبون زمانه نیز در این خصوص و بعد از صحبت‌های مصطفی علیزاده در گفت‌وگو خبری شبکه دو، گزارشی تحلیلی نوشته و با ابراز تعجب از گزارش مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران، آورده است: «زمانی که این سخنان را گوش دادم، به یاد ادعای عجیب سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا در مورد شنود واتس‌اپ و وایبر افتادم که برای چندین روز بحث بسیاری از وب‌سایت‌ها و افراد استفاده کننده از وایبر و واتس‌اپ بود.

حالا آنکه اگر واقعیتش را بخواهید، ادعای مصطفی علیزاده نیز دقیقا از جنس همان ادعای عجیب رئیس پلیس فتاست که در آن از اشراف اطلاعاتی همه شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهد در حالی که کشورهایی مانند بریتانیا و آمریکا که سرورهای فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی در کشورهایشان وجود دارد و دارای فناوری بالایی در زمینه شنود هستند، همچنان در شنود کاربران شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلف دچار مشکلات فراوانی هستند».

شبکه من و تو نیز در گزارشی درخصوص پروژه عنکبوت گفت: «یک کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه، شب گذشته در سیمای جمهوری اسلامی ایران، شمار بازداشت‌شدگان عملیات اخیر سپاه، موسوم به «پروژه عنکبوت» را ۱۲ نفر اعلام کرده است و به گفته‌ی کارشناس فضای مجازی سپاه، میانگین سنی بازداشت‌شدگان ۲۵ سال است و همگی مرد هستند. این افراد همچنین ساکن استان‌های تهران، البرز، گیلان و مازندران هستند».

گزارشگر این شبکه همچنین گفت: «شنبه‌ی گذشته، «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری»، وابسته به سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در قالب «پروژه عنکبوت»، «مهم‌ترین عناصر و شبکه‌های فعال در اینترنت که ماموریت ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی را در دستور کار داشتند را دستگیر کرده است»».

در ادامه گزارش شبکه من و تو آمده است: «نماینده سپاه تاکید کرده است که در سال ۸۸ قرار بود با گردانندگان برخی صفحات فیسبوکی از سوی سپاه برخورد شود، اما به‌رغم صدور حکم قضایی برای آنها، احکام اجرا نشد».

این گزارشگر در ادامه گزارش خود گفت: «مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه، با انتقاد از فعالیت برخی صفحات فیسبوکی در این گفت‌وگوی خبری هشدار داده است:«برخی دختران این مرز و بوم ناآگاهانه به سمت جریانات و اهداف صفحات مستهجن حرکت می‌کنند»».

شبکه من و تو در پایان گزارش خود تأکید کرد: «تلاش سپاه پاسداران برای برخورد با فعالان اینترنتی در حالی صورت می‌گیرد که پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به‌صورت رسمی مسوول رسیدگی به «جرائم در فضای مجازی» است».

در خصوص زیر سوال بردن فعالیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه جرائم سایبری و پلیس فتا که توسط رسانه‌های معارض مطرح می‌شود؛ لازم به ذکر است که:

مرکز  بررسی جرائم سازمان  یافته، یکی  از مراکز  وابسته  به فرماندهی پدافند سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وظیفه این مرکز نظارت و بررسی جرائم سازمان یافته تروریستی، جاسوسی، اقتصادی و اجتماعی در فضای مجازی می باشد که با همکاری و هماهنگی سایر حوزه های اطلاعاتی و قضایی جهت بررسی تهدیدات و آسیب های شبکه جهانی اینترنت و سایر  فناوری های نوین از توان فنی و اطلاعاتی کارشناسان سپاه پاسداران و سایر متخصصین بهره گرفته و طبق اصل 150 قانون اساسی در راستای نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن فعالیت می نماید.

رشد قارچ گونه جرائم سازمان یافته بین المللی و سوء استفاده از بستر اینترنت و سایر سامانه های ارتباطی جهت انجام اقدامات تروریستی، جاسوسی اینترنتی، پولشویی و تخریب نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه و هتک حرمت و توهین به مقدسات دینی و ارزش های انقلابی از دلایل راه اندازی مرکز بررسی جرائم سازمان یافته در سال 1386 به منظور شناسایی و برخورد با جرائم مذکور با هماهنگی قوه قضائیه جمهوری اسلامی بوده است.

و همچنین تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویّت دینی، ملّی و ارزش‌های انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملّی در فضای تولید و تبادل اطّلاعات، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعّالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتاست که در سال 1389 شکل گرفته است.
 

 

منبع:حلقه وصل

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••