اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۲/۰۹ - ۱۴:۰۹
«سراج 24» گزارش می دهد؛

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تجلی مدیریت جهادی/ تشریح قرارگاه‌های اقماری خاتم الانبیا/ از محرومیت زدایی تا ورود به پروژه های تحریمی +تصاویر

در سال 1368 به دستور حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب، مشارکت مهندسی سپاه در بازسازی و سازندگی کشور، با استفاده از تجارب گذشته بخشی از امکانات و منابع انسانی در سازمان مستقلی تحت عنوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سازماندهی شد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تجلی مدیریت جهادی/ تشریح قرارگاه‌های اقماری خاتم الانبیا/ از محرومیت زدایی تا ورود به پروژه های تحریمی +تصاویر

به گزارش «سراج24» در دوم اردیبهشت سال 58 که امام خمینی (ره) فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر فرمودند، هیچ کسی گمان نمی‌برد روزی فراخواهد رسید که این تشکیلات علاوه بر پاسداری از انقلاب و آرمانهای آن، گام در راه سازندگی کشور بگذارد.

درطول سال های دفاع مقدس یگان های مهندسی باتوجه به روحیه اعتقادی و مردمی با بکارگیری امکانات محدود موجود و استفاده از ابتکار وخلاقیت ها در امور مهندسی اقدام به احداث خاکریز‏، راه، پل، سنگر و .... می نمودند. سه نمونه از آن ابتکارها که در عملیات ها تاثیر تعیین کننده ای داشت، ایجاد جاده هور العظیم به طول ده ها کیلومتر، احداث پل شناور خیبر به طول 14 کیلومتر و احداث دو پل عظیم بر روی رودخانه اروند رود به طول 900 متر بود.

پس از پایان دفاع مقدس به لحاظ ضرورتهای بازسازی و تکنولوژی، شرایط ویژه ای جهت فعالیتهای مهندسی در مجموعه سپاه ایجاد گردید. در آن زمان خسارات وارد شده به کشور به حدی بود که توان بخش دولتی و بخش خصوصی به تنهایی قادر به تعمیر و بازسازی 1200 کیلومتر مرز جنگی در کشور نبودند.

در چنین شرایطی نیاز به مدیریت جهادی برای سرو سامان دادن به وضع کشور بیش از پیش حس می‌شد. بر همین اساس هم در سال 1368 به دستور حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب و با حکم محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشارکت مهندسی سپاه در بازسازی و سازندگی کشور، با استفاده از تجارب گذشته بخشی از امکانات و منابع انسانی در سازمان مستقلی تحت عنوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سازماندهی و وارد عرصه سازندگی کشور با هدف «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی، انتقال آب و نیرو و راه‌سازی» شد. اگر سپاه در طول جنگ به سنگرسازی، ساخت پل های تاکتیکی، خاکریز و ... مشغول بود، پس از جنگ می‌باید در حوزه‌های وسیع‌تری از عمران -آن هم نه فقط در محدوده مناطق جنگی بلکه در کل کشور- بپردازد.
سپاه پاسداران با توجه به اصل 148 قانون اساسی که گفته نیروهای مسلح در زمان صلح می‌توانند در امور عمرانی و سازندگی به کار گرفته شوند، در طول زمان قرارگاه نوح، کربلا و کوثر را به عنوان زیر مجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای فعالیت‌های خود تاسیس و برای هر یک ماموریت ویژه‌ای تعریف کرد.

*قرارگاه نوح

قرارگاه سازندگی قرب نوح یکی دیگر از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است. این قرارگاه مسئولیت ساخت تونل و سازه‌های زیرزمینی، اجرای پروژه های صنعت، گاز، پتروشیمی، نفت، شناورسازی و اسکله سازی را بر عهده دارد. این قرارگاه در حوزه دریا احداث بیش از 104 کیلومتر انواع موج شکن، دایک و حفاظت ساحلی، احداث بیش از 50 پست انواع اسکله با کاربری متفاوت اعم از کانتینری، چند منظوره، صادرات نفت، گاز، گوگرد، LPG&LNG و غیره به طول تجمعی بیش از 10 کیلومتر، بیش از 270 کیلومتر شمعکوبی انواع شمع های فلزی و بتنی در پروژه های دریایی، بیش از 88 کیلومتر انواع شمع درجا در پروژه های دریایی، بیش از 120000 تن عملیات فلزی و آرماتوربندی در پروژه های دریایی را در پرونده خود ثبت کرده است.

 

در حوزه صنایع گاز، نفت و پتروشیمی، شناور سازی و نصب اسپولهای 1000 متری در عمق 10- متری از تراز آب های آزاد، طراحی و احداث 5 واحد آبگیری با ظرفیت تجمعی 225000 متر مکعب در ساعت، طراحی و احداث 16 مخزن ذخیره سازی،  نصب آب شیرین کن با ظرفیت 180 متر مکعب در ساعت، احداث 258 کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز، لوله گذاری در بستر خلیج فارس با قطر 2400 میلیمتر و طول 850 متر جهت پروژه آبگیر پردیس، ساخت و شناور سازی Basin(سازه بتنی با وزن 8500 تن) با روشی نوین برای اولین بار در خاورمیانه در پروژه آبگیر پردیس بخشی از عملکرد این مجموعه سازندگی است.

 

*قرارگاه کربلا

قرب کربلا در سال 1368، فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون به عنوان بزرگترین گروه تخصصی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، با بهره گیری از روحیه جهادی، بسیجی و پاسداری و با توجه به ارزشهای اسلامی و انقلابی با اقتدار در این مسیر گام برمی دارد.

برخورداری از 15موسسه اجرائی و یک موسسه مشاور، بکارگیری بیش از11000 نفر کارکنان متعهد و متخصص، بهره‌گیری بیش از 6000 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین،نیمه سنگین، سبک و تجهیزات تخصصی و مدرن و کسب تجربه و دانش حاصل از اتمام بیش از 700 پروژه مهم در جای جای کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران، شرایطی را ایجاد کرده است که قرب کربلا با بیش از دو دهه سابقه، با افتخار و اقتدار در توسعه و آبادانی کشور در گرایش های حمل و نقل جاده ای و ریلی، سد و شبکه، خطوط انتقال، صنایع معدنی و ... پیشرو باشد.

این مجموعه با اجرای به موقع و حتی زودتر از موعد واجرای پروژه‏ها فراتر از تعهدات قراردادی و بر محور کیفیت و دانش، تعهد و مسئولیت پذیری، رعایت اصول کنترل کیفیت (QC) و ضمانت کیفیت (QA)، توجه ویژه به ایمنی و سلامت ومحیط زیست (HSE)، برنامه ریزی درست و حساب شده توانسته علاوه بر ثبت رکوردهای بی نظیر، رضایت مردم و اعتماد کارفرمایان را جلب کند.
احداث راه آهن یزد اقلید و کاهش 311 کیلومتری از مسیر بافق تا شیراز، احداث راه‌آهن سریع السیر قم- اصفهان، ساخت سد مخزنی گاران، پروژه خط انتقال گاز 36 دوم خرم آباد-ملایر بخش کوچکی از عملکرد این قرارگاه است.

*قرارگاه کوثر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از وظایف اصلی خود را محرومیت زدایی در کشور تعریف کرده است. بر همین اساس اداره سازندگی معاونت آماد و پشتیبانی، مهندسی و سازندگی ستاد مشترک سپاه با کلیه امکانات و نیروها را به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) منتقل کرد تا از این ظرفیت در آباد کردن مناطق محروم بهره ببرد. بر همین اساس قرب کوثر در قرارگاه سازندگی به عنوان یک قرب میانی شروع به کار کرد. پس از گذشت سه دهه از عمر انقلاب، هنوز فقر و محرومیت در برخی مناطق کشور وجود دارد به طوریکه نه تنها بسیاری از روستاهای استانهای کشور با محرومیت و فقر روبرو هستند بلکه مردم در مناطق اطراف تهران در محرومیت کامل به سر می‌بردند و از امکانات اولیه برای زندگی بی بهره‌اند. این قرارگاه برای رفع محرومیت دو برنامه را در دستور کار خود قرار داد. اول اینکه با کمک و هزینه دولت، مناطق محرومی را که دولت شناسایی کرده بود و به لحاظ مشکلات جغرافیایی (صعب العبور و بد آب و هوا بودن) و حضور عناصر ضد انقلاب و گروهک‌های شرور، هیچ پیمانکاری حاضر به اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی در آن مناطق نبود، قرب کوثر آنها را پذیرفت و پروژه‌های محرومیت زدایی را با جدیت دنبال کرد.

شناسایی و محرومیت‌زدایی با کمک و هزینه سپاه پاسداران دومین برنامه کاری قرب کوثر در زمینه محرومیت‌زدایی است. در این مرحله قرب کوثر در تمامی مناطق که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مؤسسات و شرکت‌های وابسته در آن حضور دارند مشغول انجام پروژه‌های محرومیت زدایی شد.

این قرارگاه تا به امروز 12 هزار و 905 پروژه محرومیت‌زدایی را در کشور اجرایی کرده که از این تعداد تا کنون نزدیک به 5 هزار پروژه به اتمام رسیده است. سردار سید ضیاء الدین حزنی فرمانده قرارگاه قرب کوثر اصلی ترین هدف از اجرای پروژه های محرومیت زدایی را رفع فقرو محرومیت در کشور دانسته و گفته: 70 درصد اعتبارات محرومیت‌زدایی سپاه در راستای انجام پروژه های کوچک و عام المنفعه و فاقد پیچیدگی های فنی و توسط مردم عادی اجرایی شده است. وی با بیان اینکه اکثر فعالیت های سپاه در نقاط دور افتاده اجرایی می شود، گفت: 90 درصد فعالیت های ما عمرانی و 10 درصد دیگر غیر عمرانی است.

وی در ادامه  با بیان اینکه قرار است در سال های 93 و 94 تعداد 1483 پروژه با اعتباری حدود 19 میلیارد و 179 میلیون تومان در استان کرمانشاه اجرایی شود، این پروژه ها را شامل احداث مسجد، احداث پرووژه های آبرسانی و ... دانست.

براساس این گزارش، قرب از سال 68 سال تاکنون با رشد شاخص های کمی (تعداد کارکنان، حجم بالای پروژه ها، میزان سرمایه) و کیفی (توان فنی و مدیریتی) با ورود به عرصه های جدید و پروژه های پیچیده ای که قبلا توسط پیمانکاران خارجی انجام می شد و همچنین با حضور در مناطق محروم، ناامن و دور افتاده خدمات چشمگیر انجام داده است.

این قرارگاه با بهره گیری از ده ها گروه اجرایی و شرکت های تابعه و همکار تا کنون تعداد 1836 پروژه در رشته های تخصصی نظیر سد وبند، شبکه آبیاری و زهکشی، ابنیه مسکونی و اداری، راه و ابنیه، تونل و سازه‌های زیر زمینی، بندر و سازه های دریایی، خدمات مهندسی، تاسیسات نفت-گاز و پتروشیمی، مخازن و تصفیه خانه، سازه های فلزی، خدمات صنعتی، حمل و نقل، خطوط انتقال (نفت، گاز، آب و فاضلاب)، سازها و شناورها، معدن و کشاورزی را به اتمام رسانیده و تعداد 288 پروژه دیگر را هم در دست اجرا دارد که بخشی از این فعالیت ها در مناطق محروم انجام می شود.
شاید یکی از مهمترین پروژه های قرارگاه خاتم الانبیا، پروژه‌های نفتی عسلویه و پارس جنوبی بود.


در میانه دولت دهم که شرکتهای بزرگ نفتی همچون توتال فرانسه، شل و... به بهانه‌های واهی و با این دیدگاه که ایران به تنهایی توانایی تکمیل این خطوط را ندارد، از ادامه فعالیت در پروژه‌های نفتی ایران سرباز می‌زدند،. در چنین فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیش از این در برخی پروژه‌های بزرگ نفتی وارد شده بود، در اسفند 88، تفاهم‌نامه‌ای به ارزش تقریبی 850میلیون دلار با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای ساخت سه رشته خط لوله انتقال به طول یک هزار و 810 کیلومتر امضا کرد. در آن زمان طراحی و عملیات برداشت داده‌های لرزه‌نگاری سه بعدی میدان نفتی بندکرخه، اجرای عملیات لرزه‌نگاری دو بعدی و سه بعدی در منطقه میدان نفتی آزادگان شمالی، انجام عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی در منطقه تیماب، طرح توسعه فازهای 15 و 16 میدان مشترک پارس جنوبی، ساخت تأسیسات آبگیر مجتمع پتروشیمی کاویان، تأسیسات آبگیر مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس، تلمبه‌خانه نفت شهید چمران اهواز، تأسیسات آبگیر و تصفیه‌خانه آب طرح توسعه میدان گازی کیش و ساخت انبارهای مکانیزه و تسهیلات صدور گوگرد در اسکله خدماتی پارس جنوبی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای قرارگاه خاتم‌الانبیا در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت است.همچنین شرکت‌های زیرمجموعه خاتم‌الانبیا نیز در برخی از طرح‌های نفت و گاز کشور همچون ساخت خطوط لوله گاز، سکوهای نفتی، ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت، محصولات گازی و فرآورده‌های نفتی طرح‌هایی را در دست اقدام دارند. اواخر فروردین 89 هم اعلام شد با گذشت 17 ماه از امضای تفاهمنامه گازی ایران و ترکیه برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی، وزارت نفت قصد دارد در صورت عدم توافق گازی با ترک‌ها توسعه سه فاز پارس جنوبی به ارزش تقریبی هفت میلیارد دلار را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار کند. اینچنین شد که در شرایط تحریم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به کمک کشور آمد.

به گزارش «سراج24»، هر چند که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا حرف اول را در کشور در زمینه پروژه های ملی می‌زند اما این مجموعه تلاش دارد در پروژه‌هایی ورود پیدا کند که بخش خصوصی ناتوان از اجرای آن باشند. بر همین اساس در اردیبهشت سال 90 سردار جعفری فرمانده کل سپاه در گفتگو با فارس، از ممنوعیت ورود سپاه به پروژه های زیر 100 میلیارد تومان خبر داد و گفت: البته اگر پروژه‌ای نیز بالاتر از 100 میلیارد تومان باشد ولی شرکت‌های خصوصی بتوانند آن را انجام دهند، سپاه وارد این پروژه‌ها نخواهد شد مگر آنکه شرکت خصوص بخواهد اجحافی کند که در این صورت سپاه برای ایجاد رقابت و تعدیل قیمت وارد خواهد شد. سردار جعفری به این نکته نیز اشاره می کند که « یکی از راهبردهای ما که به تصویب رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و اعمال می‌شود، این است که ورود سپاه به پروژه‌های مختلف، جایی را برای مردم و شرکت‌های خصوصی و کوچک، تنگ نکند.»

* آمار نیروهای قرارگاه سازندگی سپاه

مدیریت جهادی در سپاه پاسدراران و علی الخصوص در مجموعه سازندگی خاتم الانبیا از مهمترین شاخصه‌های سپاه است. مدیریت جهادی در طول 8 سال دفاع مقدس و بازسازی کشور، مدیریت جهادی در عرصه تقویت توان دفاعی کشور با وجود تحریم‌های گسترده، مدیریت جهانی در مقابله با تحریم ‌ها با حضور فعال در عرصة عمرانی و زیربنایی کشور که نقش مهمی در توسعه کشور و مقابله با طراحی‌ های دشمنان داشته، مدیریت جهادی در ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و مقاومت در میان اقشار جامعه و... از جمله شاخصه ‌های مدیریت جهادی در سپاه است.

جلوگیری از ایجاد فضای اشتغال و تبدیل شدن قرارگاه خاتم به یک انحصار جدید در حوزه کار و صنعت یکی دیگر از شبهه‌های مطرح شده پیرامون عملکرد سازندگی سپاه است که سردار عبداللهی به آن نیز اشاره کرد: «در ایام دفاع مقدس سپاه نیروهای مردمی را آموزش می‌داد و مدیریت نیز بر عهده سپاه بود. امروز هم ما همان روال را دنبال می‌کنیم.»

وی از همکاری 5 هزار شرکت پیمانکار بخش خصوصی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داد و افزود: «قرارگاه سازندگی 135 هزار نفر نیرو دارد که از این بین تنها 2هزار و 560 نفر نیروی رسمی هستند و بقیه را نیروهای مردمی تشکیل می‌دهند.»

«البته ما نیروهای وظیفه‌ای که در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و نخبه محسوب می‌شوند -یعنی ویژگی‌های مد نظر ما را دارند- شناسایی و جذب می‌کنیم تا آنها بتوانند در میدان عمل نیز تجربه کسب کنند و بعد از پایان خدمت سربازی بر اساس تقاضای خود می‌توانند تبدیل به کادرهای قراردادی شوند.»

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، در میان 135 هزار نفر نیروی مشغول به کار در این قرارگاه، بالغ بر 35 هزار نفر در سطح مهندس، فوق‌لیسانس و دکتری هستند و بقیه نیروها نیز به لحاظ فنی، افراد ماهر و باتجربه‌ محسوب می‌شوند.

البته این 135 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و چند برابر اینها -بیش از 500هزار نفر- در حوزه های دیگر مثل پشتیبانی و تدارکات و غیره به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.»


تحقق همین مدیریت جهادی و عدم نیاز به شرکتهای خارجی در شرایط تحریم باعث شد تا در ماه مه ۲۰۱۰ قرارگاه خاتم‌الانبیاء، شرکت‌های زیرمجموعه آن و فرمانده آن رستم قاسمی، تحت تحریم دولت ایالات متحده آمریکا قرار گرفتند. در ۹ ژوئن همین سال نیز شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای این قرارگاه و چهار مؤسسه زیرمجموعه آن به‌نام‌های مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن‌سازان را به همراه ۴۰ شرکت و مؤسسه ایرانی دیگر، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. بر اساس این قطعنامه دارایی‌های این شرکت‌ها در بانک‌های خارجی باید مسدود شود و مسئولان آن‌ها حق مسافرت بین‌المللی ندارند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••