اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ - ۱۰:۱۷
«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

بازتولید مناسبات سرمایه داری در یک دنیای مجازی پرطرفدار/ زندگی دوم- شبیه سازِ بازی گونه

بازی «سکند لایف» شبیه سازی از زندگی واقعی به حساب می آید، در این بازی سعی شده است که تمام رفتارهای اجتماعی هم در این بازی گنجانده شود به طوریکه کاربران می­توانند با رقصیدن در کلاب و یا حتی داشتن رابطه جنسی در بازی به کسب درآمد بپردازند.

بازتولید مناسبات سرمایه داری در یک دنیای مجازی پرطرفدار/ زندگی دوم- شبیه سازِ بازی گونه

به گزارش «سراج24»، بازی های رایانه­ای از ابتدا تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. از جمله این تغییرات می­توان به تغییر کاربری آنها اشاره کرد. اولین بار بازی رایانه­ای توسط توماس گلداسمیت طراحی شد که بیشتر به منظور دستگاه آزمایشی تولید شده بود. در سال1970 با متنوع­تر شدن و بهتر شدن گرافیک بازی­های، بازی های رایانه ای توانستند جایگاه خود را به عنوان شکلی از سرگرمی در جامعه بیابند.

در ابتدا تیم های کوچک به منظور ایجاد سرگرمی نوین اقدام به ساخت بازی می کردند  که در بعضی موارد این بازی ها را با قیمت های پایین به فروش می گذاشتند اما با گذشت زمان بازی های رایانه­ای دیگر نه فقط برای سرگرمی بلکه به عنوان منبع درآمدی برای سازندگانشان به شمار می­رفتند و این امر تا جایی گسترش پیدا کرد که در سال2007، دیگر بازی های رایانه ای به عنوان یک صنعت پر درآمد شناخته می شدند. بازی های رایانه ای دیگر فقط برای سرگرمی نبودند و بیشتر بازی ها در راستای درآمد و انگیزه های سیاسی ساخته می شدند. به طوری که آمارها نشان می دهند، بازی های رایانه­ای در سال2007، فقط درآمریکا مبلغی در حدود 9 میلیارد دلار فروش داشته اند که این مبلغ در سال های بعد به صورت صعودی افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که بازی های رایانه ای در سالهای 2008 و 2009 به ترتیب7 ، 11 میلیارد و 1،25 میلیارد دلار فروش داشته اند.

بازی های رایانه­ای از ابتدا تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. از جمله این تغییرات می­توان به تغییر کاربری آنها اشاره کرد. اولین بار بازی رایانه ای توسط توماس گلد اسمیت طراحی شد که بیشتر به منظور دستگاهی آزمایشی تولید شده بود. در سال1970 با متنوع شدن و بهتر شدن گرافیک بازی ها، بازی های رایانه ای توانستد جایگاه خود را به عنوان شکلی از سرگرمی در جامعه بیابند.

در ابتدا تیم های کوچک به منظور ایجاد سرگرمی نوین اقدام به ساخت بازی می کردند که در بعضی موارد این بازی ها را با قیمت های پایین به فروش می گذاشتند اما با گذشت زمان بازی های رایانه­ای دیگر نه فقط برای سرگرمی بلکه به عنوان منبع درآمدی برای سازندگانشان به شمار می رفتند و این امر تا جایی گسترش پیدا کرد که در سال2007 ، دیگر بازی های رایانه ای به عنوان یک صنعت پردرآمد شناخته می شدند. بازی های رایانه ای دیگر فقط برای سرگرمی نبودند و بیشتر بازی ها در راستای درآمد و انگیزه های سیاسی ساخته می شدند  به طوری که آمارها نشان می دهند بازی های رایانه­ای در سال 2007، فقط درآمریکا مبلغی در حدود 9 میلیارددلارر فروش داشته اند که این مبلغ در سال های بعد به صورت صعودی افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که بازی های رایانه­ای در سالهای 2008 و 2009 به ترتیب7 ، 11 میلیارد و 1،25 میلیارد دلار فروش داشته اند.

حال بازی های رایانه­ای فقط راه حلی برای هر چه بیشتر شدن درآمد شرکت های بزرگ بازی سازی به شمار می روند واین شرکت ها از روش های مختلفی برای به دست آردن مشتری استفاده می کنند. یکی از این روش ها، بازی های چند نفره آنلاین هستند که در این نوع بازی ها، بازیکنان یک بار نسخه بازی را خریداری میکنند و به صورت آنلاین با بازیکنان دیگر به بازی می پردازند. این نوع بازی ها در کنار داشتن  هزینه اولیه خرید محصول، دارای هزینه ماهیانه هم هستند، به طوری که هر بازیکن باید به صورت ماهیانه مبلغی را پرداخت کند تا بتواند به سرورهای بازی متصل شود محبوب ترین بازی در این سبک می توان به بازی «ورلد آف وار کرفت» اشاره کرد که از اسال 2007 تا سال 2012 بیش از10 میلیون بازیکن را به خود مشغول و ساخته است. در این بازی بازیکنان در محیطی فانتزی قرار میگیرند و با انجام دادن مأموریت ها و نابود کردن دشمنان به جمع آوری امتیاز و طلا می­پردازند. سازنده این بازی، شرکت معتبر بلیزارد می باشد که با درست کردن محیطی جذاب و اعتیاد آور، بازیکنان را به جمع آوری طلا و انواع آیتمهای مورد نیاز ترغیب می کند .

یکی دیگر از ویژگی های اقتصادی دیگر این بازی قدرت خرید وفروش طلا و آیتم های بازی به وسیله پول واقعی است که بازیکنان به خرید و فروش با یکدیگر می پردازند . بیشترین مبلغ خرید و فروش در این بازی مربوط به سال 2007 است که در آن کاراکتری به مبلغی در حدود9900 دلار به فروش رفت. بلیزارد از این تجربه نهایت استفاده را کرد و در ساخت بازی های بعدی خود نیز این سیستم بهره برد به طوری که در بازی بعدی خود یعنی«دیابلو3» سیستمی طراحی کرد که در آن بازیکنان می توانستند دورن خود بازی آیتم هایی را که به دست آورده بودند در ازای پول واقعی خریداری و یا به فروش برسانند. به وسیله همین سیستم یکی از بازیکنان بازی توانسته بود مبلغی در حدود 10000 دلار با فروش آیتم به دست آورد.

محبوبیت این سبک بازی تا حدی افزایش یافت که برخی بازیکنان زندگی شخصی خود را فراموش می­کردند و به بازی در کلاب های بازی مشغول می شدند و تا جایی که برخی از گزارشات مبنی بر مرگ بازیکنان در اثر بازی کردن مداوم در طی چند روز اعلام می شد. همانند خبر فوت مردی در پکن که به دلیل بازی کردن مداوم بازی «ورلد آف وار کرافت» در طی چند روز به دلیل نخوردن غذا جان خود را از دست داد. همچنین میتوان به مرگ نوجوانی اشاره کرد که بعد از40 ساعت بازی مداوم «دیابلو3» جان خود را از دست داد. در بعضی موارد بازیکنان از روی علاقه بیش از حدی که به این سبک بازی ها داشتند دست به فروش اموال مهم خود می زدند تا بتوانند هزینه ماهیانه بازی خود را تهیه کنند. مانند زوج چینی که دختر و پسران خود را هر کدام به مبلغ4500 دلار به فروش رساندند تا بتوانند هزینه بازی خود را پرداخت کنند.

این سیستم بعدها با استقبال خوبی از سوی بازی سازان مواجه شد، به طوری که بیشتر شرکتها ساخت بازی های چند نفره آنلاین را آغاز کردند . در این میان، بازی هایی که شبیه سازی از زندگی واقعی بودند بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. این نوع بازی ها به خاطر ساده بودن و درعین حال جذاب بودن طرفداران خود را از سنین و سلایق مختلف به خود جذب می کردند که از محبوب ترین این نوع بازی ها می توان به بازی و شبیه ساز محیط مجازی «سکند لایف» اشاره کرد.

فیلیپ رزدال در سال1999 شرکت «لیندن لب» را به وجود آورد. رزدال در سال های اولیه فعالیت خود سعی داشت سخت افزاری را تولید کند که به بازیکنان اجازه دهد زندگی واقعی را در دنیای مجازی تجربه کنند. او این دستگاه را «د ریگ» می نامید. بعدها این پروژه به صورت نرم­افزار تغییر یافت و به نام « لیندن ورلد» شناخته شد که بعدها با نام «سکند لایف» شهرت یافت.

در این بازی بازیکنان شخصیت دلخواه خود را در بازی «آواتار» نامیده می شود، طراحی می کنند و این آواتار به عنوان نمادی از آنها در محیط بازی قرار میگیرد و بازیکن بدین وسیله زندگی مجازی را آغاز می کند. فعالیت های مختلف زندگی مانند خرید خانه و وسایل زندگی و یا حتی ورزش کردن و خواندن روزنامه در این بازی شبیه سازی شده است و بازیکنان با انجام دادن این فعالیتها، امتیاز کسب می کنند.

آکانت معمولی این بازی به صورت مجانی در اختیار کاربران قرار می گیرد در کنار آکانت معمولی بازی، آکانت ویژه هم طراحی شده که با قیمت ماهانه 9.95 دلار در اختیار کاربران قرار می گیرد. اکانت ویژه امکانات مختلفی در اختیار بازیکن قرار می دهد، از این امکانات می توان به پشتیبانی فنی بیشتر و پرداخت هفتگی300 لیندن دلار به بازیکن اشاره کرد. بزرگترین ویژگی بازی «سکند لایف» کسب درآمد بازیکنان از این بازی می باشد، به این صورت که بازیکنان می توانند پول داخل بازی را که لیندن دلار نامیده می شود به پول واقعی تبدیل کنند. در سالهای2008 تا 2011 ارزش هر لیندن دلار در به شکل هر 259 تا 279 لیندن دلار در برابر1 دلار آمریکا محاسبه می شد. بازیکنان با استفاده از لیندن دلار می توانند خانه یا زمین و یا وسایل زندگی تهیه کنند .

بازارهای مجازی در بازی طراحی شده که به بازیکن کمک می کنند وسیله مورد نظر خود را پیدا کرده و با لیندن دلار خریداری کنند. در سال 2005 بازی «سکند لایف» مبلغی در حدود3 میلیون دلار درآمد داشت که این مبلغ در سال2006 به 64 میلیون دلار افزایش یافت. در سال 2009 درآمد کلی این بازی با پیشرفت 65 درصدی به مبلغی در حدود567 میلیون درلار رسید. همچنین این بازی 25 درصد از درآمد سهام کل فروش اجناس مجازی را به خود اختصاص داد. براساس گزارش جامعه آماری که به وسیله جدول آماری «ضریب جینی» گردآوری شده بود، نشان می داد که 90 درصد بازی در دست10 درصد از قوی ترین و ثروتمندترین بازیکنان قراردارد و نظام اقتصادی بازی به صورت نابرابر تقسیم شده و بازتابی از نظام اقتصادی سرمایه داری ایالات متحده است. از این افراد میتوان به خانم «آیلین گراف» اشاره کرد. خانم گراف با اکانت «انشه چانگ» در بازی شناخته می شود. که با درآمد سالانه یک میلیون دلار به عنوان اولین میلیونر بازی شناخته شده است.

یکی از ویژگی های بازی «سکند لایف»خرید و فروش زمین در بازی است.کاربران می توانند به دو حالت، زمین در بازی خریداری کنند اولین حالت خرید خود زمین بدون هیچ خانه و یا امکاناتی می باشد که بعد از خرید، کاربران می توانند اقدام به ساخت و ساز در این زمین بنمایند و حالت دوم خرید زمین از پیش ساخته است که کاربران به انتخاب خود ویلا و یا قصر مورد نظر خود را به همراه زمین آن خریداری می کنند. واحد پول بازی «لیندن دلار» می باشد که کاربران میتوانند از طریق کار کردن و یا انجام فعالیت های مختلف درون بازی، آن را کسب نمایند و یا می توانند با واحد پول دنیای واقعی به خرید لیندن دلار اقدام نمایند.

روش های مختلفی در بازی برای به دست آوردن لیندن دلار وجود دارد، از جمله آنها می توان به خرید و فروش موجودات دست آموز و یا حتی فروش وسایل حقیقی دست دوم که بازیکن دیگر نیازی به آنها ندارد، اشاره کرد. همچنین کاربران می توانند داخل بازی کارهای گروهی مختلفی مانند ساخت خانه یا ماهیگیری انجام دهند و در نتیجه درآمدی داشته باشند. از آنجا که بازی «سکند لایف» شبیه سازی از زندگی واقعی به حساب می آید، سعی شده است که تمام رفتارهای اجتماعی هم در این بازی گنجانده شود به طوریکه کاربران می­توانند با رقصیدن در کلاب و یا حتی داشتن رابطه جنسی در بازی به کسب درآمد بپردازند.این ویژگی بازی می­تواند یکی از پرکاربردترین و پردرآمدترین بخش­های بازی به حساب بیاید به طوری که بیشتر کاربران به دنبال راهنمایی برای هر چه زیباتر شدن  آواتار خود می گردند تا بتوانند با استفاده از این روش، درآمد بالایی را برای خود کسب کنند که از این روش می توان با نام «فاحشگی مجازی» یاد کرد.

این بازی، دارای بازارچه ای مجازی است که بازیکنان از طریق آن می توانند آیتم های واقعی یا مجازی بازی را خرید و فروش کنند اما بازیکنان فقط به بازارچه محدود نمی شوند. آنها می توانند از روشهای مختلف به تبلیغ آیتم های خود بپردازند به طور مثال، بازیکنان میتوانند از وسیله ای واقعی خود که می­خواهند در دنیای سکند لایف به فروش برسانند، عکس تهیه کند وآن را به پوستر تبلیغاتی تبدیل نمایند، سپس می توانند این پوستر تبلیغاتی را که مبلغ مورد نظرش بر روی آن درج شده بر روی بیلبورد یا حتی دیوارهای دورن بازی نصب کنند .

بازیکن دیگری که این پوستر را مشاهده می­کند و قصد خرید را دارد بایستی پس از پرداخت مبلغ آن به وسیله آدرس واقعی، محل زندگی خود را برای فروشند اراسال کند تا فروشنده بتواند آیتم مورد نظر را برای شخص خریدار بفرستد.

لازم به ذکراست که تمام خرید و فروش ها در داخل بازی با واحد پول داخل بازی یعنی همان لیندن دلار انجام می شود. به طور مثال اگر کاربر بخواهد آیتمی که ارزش واقعی آن به مبلغ 15 دلار باشد را در محیط مجازی به فروش برساند فقط باید ارزش آن را به لیندن دلار برگرداند که با توجه به اینکه هر1 دلار 270 لیندن دلار حساب میشود، مبلغ آیتم چیزی در حدود4050 لیندن دلار خواهد بود.

همچنین کاربران می توانند در اینترنت بلاک های تبلیغاتی ایجاد کنند و به تبلیغ آیتم ها و وسایل خود بپردازند. آنها می توانند لینک وبلاگ خود را در سایت های اینترنتی داخل بازی قرار دهند و محصولات خود را در دید کاربران بگذارند. همینطور کاربران میتوانند در ملکی که خریداری کرده­اند محصولات خود را به نمایش بگذارند و موارد کارآیی آنها را به کاربران دیگر نمایش دهند.

تبلیغات در این بازی نظیر دنیای واقعی از اهمیت فراوانی برخوردار است، به طوری که بخش عمده درآمدهای بازی از آن شرکت های تبلیغاتی می باشد. شرکت هایی نظیر«ایز» که آیتم های درون بازی را به صوررت بنرهای تبلیغاتی داخل و خارج از بازی در معض نمایش قرار می دهد و یا شرکت «سکند ادز» که بخش عمده ای از تبلیغات درون بازی را بر عهده دارد.

شرکت لیندن لب به منظور امن و راحت تر کردن خرید و فروش در داخل بازی، امکان ویژه خریدو فروش لیندن دلار را در اختیار کاربران قرار داده است. به طوری که بازار مجازی برای خریدو فروش لیندن دلار به وجود آورده­اند که کاربران می­تواند از طریق صفحه اصلی کاربری خود به این بازار دسترسی داشته باشند و لیندن دلار مورد نیاز خود را با واحد پول واقعی خریداری کنند. همچنین کاربرانی که لیندن دلار خود را می خواهند به فروش برسانند می توانند از طریق همین بازار، لیندن دلار خود را به دلار واقعی تغییر دهند.

از ثروتمندترین و تأثیرگذارترین کاربران بازی میتوان به این کاربران اشاره کرد:

نام اصلی:ایلین گراف، آواتار: آنشه چانگ، درآمد: بیش از یک میلیون دلار درسال

نام اصلی: فیلیپ رزدال، آواتار: فیلیپ لیندن، درآمد: بیش از 119 میلیوین ردلار پشتوانه پولی

نام اصلی: روبن استیگر، آواتار: روبن میلونسوفس، درآمد: بیش از 6 میلیون دلار در سال

جالب ترین نکته در این لیست این است که فیلیپ رزدال سازنده بازی پردرآمدترین کاربر بازی است. این موضوع خود نشان دهنده نظام نابرابر اقتصادی در این بازی می باشد.

از ابتدای بازی تا به امروز، شرکت های تجاری مختلفی در بازی به ایفای نقش پرداخته اند. بیشتر این شرکت ها در دنیای مجازی شروع به کار کردند که بعدها با کسب درآمد دامنه تجارت خود را به دنیای خارج از بازی هم کشاندند، از جمله این شرکت ها می توان به شرکت «اکزکت» که در داخل بازی طراحی نور و آرشیتکت داخلی خانه را بر عهده دارد، اشاره کرد. این شرکت در استکهلم سوئد مستقراست. همچنین می­توان به شرکت «ورلد استاک اکس چنج» اشاره نمود که خدمات اقتصادی مختلفی در اختیار کاربران و شرکت های دیگر قرار می دهد که مشتمل بر مبادلات ارزی، خرید و فروش اجناس مختلف میان کاربران و... هستند. شرکت قدرتمند دیگری که می توان از آن نام برد، استودیو «آنشه چانگ» است. این شرکت به ساخت و فروش انواع آیتم های مجازی از جمله مبلمان و وسایل خانه اشتغال دارد.

خانم آیلین گراف مدیریت این استودیو را بر عهده داشته وفعالیت های اقتصادی خانم آیلین گراف به عنوان یکی از پر درآمدترین و مبتکرترین کاربران بازی در مجله های معتبر اقتصادی مانند «فورچن»، «بیزینس ویک» و «رد هرینگ» منتشر شده است.

بازی زندگی دوم دارای ضعف های امنیت اتقصادی بسیاری است. از جمله این مشکلات می توان به فقدان جایگاه قانونی واحد پول درون بازی یعنی لیندن دلار اشاره کرد. از آنجا که این واحد پولی به شکل مجازی است و ارزش واقعی ندارد اگر کاربری به هر دلیلی لیندن دلار خود را از دست بدهد، دیگر نمی تواند از هیچ راه قانونی برای به دست آوردن این مبلغ اقدام نماید.

لیندن لب با زیرکی، اساس نامه­ای را در هنگام ساخت اکانت در اختیار کاربر قرار می دهد که درآن، شرایط قانونی بازی به طور کامل توضیح داده شده است و لیندن لب در این اساس نامه امنیت اقتصادی کاربران را خارج از وظیفه خود خوانده و فقط خود کاربر را مسئولی نگهداری از اموال خود می داند. همچنین نبود دولت در داخل بازی به منظور قانونگذاری وحمایت ازکاربران، باعث شده قدرت به طور نامساوی در بین کاربران تقسیم شود. به طوریکه عده ای با جمع آوری سودهای کلان، قدرت و ثروت را در اختیار خود گرفته و از پیشرفت و به قدرت رسیدن کاربران دیگر جلوگیری می­نمایند.

یکی از بزرگترین مشکلات درون بازی مدیریت زمین های فروخته شده به کاربران است. لیندن لب در اساس نامه خود مالکیت زمین را مالکیت کامل نمی داند و اعلام کرده است که اگر به هر صورتی اطلاعات مربوط به زمین های خریداری شده و اموال کاربران به علت قطع شدن سرور یا هر علت دیگری از بین برود شرکت لیندن لب هیچ مسئولیتی در قبال این مشکل نخواهد داشت و اموال و زمین از دست رفته به هیچ عنوان قابل بازگشت نخواهد بود.

براساس همین اساس نامه بود که در سالهای2006 تا 2008 کاربران زیادی در پی از دست دادن زمین های خریداری شده خود از شرکت لیندن لب شکایت کردند در این حادثه کاربران اظهار داشتند که این اقدام لیندنن لب، کاری غیر قانونی است و در شکایت خود درخواست 5 میلیون دلار غرامت از لندن لب داشتند که این شکایت به سرانجامی نرسید. همچنین نهاد تجارت ایالتی امریکا هم از شرکت لیندن لب به خاطر سوء استفاده از مسائل جنسی و دزدی از کارت های اعتباری کاربران شکایت کرد. در این شکایت ذکر شذ بود که شرکت «ایکس پیکس» در محیط بازی عکس هایی با محتوای جنسی را در اختیار کاربران قرار داده است. 

منبع:حلقه وصل

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••