اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ - ۲۰:۱۹
پشت پرده تصمیم اخیر اوپک؛

احتمال افت قیمت نفت تا 40 دلار

پیامدهای تصمیم هفته گذشته اوپک نمایان شده و کاهش بهای نفت همچنان ادامه دارد.

احتمال افت قیمت نفت تا 40 دلار

به گزارش سراج24،به نقل از سی ان ان، هفته ای که گذشت، هفته ای مهم برای اوپک بود زیرا در این مدت، بهای نفت کاهش چشمگیری داشت و همه اینها به دلیل گسترش استفاده از نفت شل در آمریکاست. از دیگر سو، این پدیده باعث شد تا کشورهای عضو اوپک که درآمدهای کمتری دارند، در صادرات نفت با مشکل روبرو شوند. در عین حال، در مذاکراتی که این گروه انجام داد تصمیمی برای کاستن از میزان تولید صورت نگرفت و این سیاستی غیر معمول به شمار می آید زیرا معمولا، وقتی بهای نفت کاهش می یابد، این گروه با کاهش تولید خود باعث افزایش بهای نفت می شود.

نشست اخیر وزرای نفت را می توان یکی از پر بحث ترین نشست های اوپک در سالهای اخیر دانست در حالی که هیچ اجماعی نیز در این خصوص صورت نگرفت. کشورهای تولید کننده نفت با وجود کاهش بهای نفت، تصمیمی برای کاستن از تولید نگرفتند.


سیر نزولی بهای نفت

بهای نفت خام برنت دریای شمال روز دوشنبه به پایین ترین سطح خود طی پنج سال گذشته رسید و کمتر از 68 دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

پس از تصمیم هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده ( اوپک ) درمورد حفظ سقف تولید خود در بحبوحه کاهش روزافزون بهای نفت در بازارهای جهانی ، سیر نزولی نفت ادامه یافت.
بهای نفت خام برنت و همچنین بهای نفت آمریکا طی پنج ماه گذشته پیوسته رو به کاهش بوده است. این طولانی ترین سیر نزولی بهای نفت از بحران مالی سال 2008 تاکنون به شمار می رود.
آمریتا سن تحلیلگر بازار نفت گفت: بازار نفت به شدت با اضطراب و نگرانی روبرو است.

وی افزود :« زمانی که بتوانیم این وحشت و نگرانی را پشت سر بگذاریم ، بهای نفت برنت احتمالا بین 65 تا 80 دلار در بشکه برای کوتاه مدت ثبات خواهد یافت.»
بهای نفت خام برنت دریای شمال به پایین ترین سطح خود از اکتبر سال 2009 رسید و با قیمت 67 دلار و 53 سنت در هر بشکه داد و ستد شد.
بهای نفت خام آمریکا نیز با 50 سنت کاهش به بشکه ای 65 دلار و 65 سنت رسید.
پس از تصمیم پنجشنبه گذشته اوپک ، بهای نفت با کاهش بیش از 12 درصدی روبرو بوده است.


احتمال کاهش قیمت نفت تا 40 دلار

بلومبرگ نوشت: پاول استیونس، پژوهشگر موسسه انرژی «چتم هاوس» در لندن می گوید:اکثریت اعضای اوپک برای توازن بودجه خود به نفت بالاتر از 100 دلار در هر بشکه نیاز دارند. اگر آنها روند کاهش هزینه ها را آغاز کنند، احتمالا مشکلاتی در پی خواهد بود.»

قیمت نفت طی سال جاری 37 درصد کاهش یافته است و از لحاظ نظری، تولید می تواند تا زمانیکه قیمت ها به کمتر از هزینه های روزانه در چاه های موجود برسد، ادامه داشته باشد. استیونس می گوید برخی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا ممکن است حتی با قیمت نفت بشکه ای 40 دلار یا کمتر هم ورشکست شوند. براساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، اکثر حفاری ها در بیکن فورمیشن- تولیدکننده نفت شیل که اوپک قصد کنار زدنش را دارد- بازگشت نقدی 42 دلار در هر بشکه را دارند.

یرگین گفت: «در حال حاضر شاهد شوک قیمت ها پس از نشست اوپک هستیم و تا چند هفته دیگر معلوم خواهد شد که قیمت ها واقعا تا چه اندازه افت خواهند کرد. مقامات باید دریابند که دامنه قیمت های جدید تا چه حد خواهد بود و این مسئله طی چند هفته آینده ادامه خواهد داشت.»

پیامدهای کاهش بهای نفت     
ورلد سوسیالیست  درباره پیامدهای کاهش بهای نفت نوشت:تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت ، اوپک ، برای ثابت نگه داشتن سقف کنونی تولید این سازمان تاثیری جدی بر صنعت انرژی خواهد گذاشت.

اندکی پس از انتشار خبر تصمیم اوپک برای حفظ سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای این سازمان ، بهای نفت با هشت درصد کاهش به 70 دلار در هر بشکه رسید و به این ترتیب از ماه ژوئن تقریبا 40 درصد از بهای نفت کاسته شده است.

سقوط بهای نفت ریشه در دو عامل دارد : نخست افزایش تولید نفت آمریکا از بسترهای رسی و دیگری کاهش رشد اقتصادی در بیشتر کشورهای جهان که موجب کاهش حجم تقاضا شده است.

پیامدهای تصمیم اوپک در خودداری از کاهش تولید نفت در ونزوئلا ، الجزایر و ایران که همگی از اعضای اوپک هستند و درامدهای آنها به بهای نفت بستگی دارد بیش از پیش احساس خواهد شد.

الجزایر و ونزوئلا ، اوپک را برای کاهش تولید نفت خود به میزان دو میلیون بشکه در روز تحت فشار قرار داده اند.
در همین حال احتمال می رود کاهش بهای نفت ، اقتصاد روسیه را نیز که از اعضای اوپک نیست تحت الشعاع قرار دهد.
با توجه به اینکه تحریم های غرب علیه روسیه پیامدهای قابل توجهی بر اقتصاد این کشور داشته است ، روسیه برای ایجاد توازن در بودجه این کشور نیاز دارد که بهای نفت به80 تا 100 دلار در هر بشکه برسد.

واکنش عربستان سعودی به کاهش بهای نفت با اقدامات این کشور در مواجهه با بحران اقتصادی جهان در سال 2008 مغایرت دارد .


پشت پرده تصمیم اوپک

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار ، سعودی ها بدان علت تصمیم گرفتند تولید نفت را کاهش ندهند که گمان می کنند بالا رفتن بهای نفت تنها افزایش تولید را از جانب آمریکا به دنبال خواهد داشت و این مسئله سبب خواهد شد اوپک بیشتر سهم خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد.
در واقع می توان گفت این تصمیم احتمالا با هدف کاهش هر چه بیشتر بهای نفت و نیز لطمه زدن به صنعت انرژی آمریکا گرفته شده است.

این در حالی است که علی صالح العمر وزیر نفت کویت نیز اعلام کرده است اوپک باید هرگونه بهای نفت را که بازار تحمیل می کند بپذیرد حتی اگر قرار باشد بهای نفت به 60 دلار در هر بشکه برسد.
اولیور جاکوب از مرکز مشاوره پتروماکس در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد از این مسئله متوجه می شویم عربستان سعودی می خواهد این ایده را ترویج دهد که بهای نفت در کوتاه مدت باید به کمتر از 60 دلار در هر بشکه برسد تا در سالهای آینده در سطح 80 دلار به بالا از ثبات بیشتری برخوردار شود.

وی افزود :« به عبارت دیگر به نفع اوپک است که برای مهار و محدود کردن طرحهای توسعه ای در آمریکا ، برای دوره کوتاهی با بهای پایین نفت کنار آید.»

خبرگزاری فرانسه به قلم «فابین زامورا » در این خصوص می نویسد: در برابر قیمت های بی وقفه در حال کاهش نفت ، برخی کشورهای اوپک از این سازمان می خواستند تا تولید خود را برای بالا بردن قیمت ها کاهش دهند اما بی فایده بود.

شیخ نشینان نفتی خلیج فارس که از دامنه مانور بیشتری در درون این سازمان برخوردار هستند به کاهش قیمت نفت نه گفتند.

فکر آنان دراین خصوص مشخص است: پایین نگاه داشتن قیمت ها تا زمان درهم شکستن رونق نفت شیست که هزینه تولید آن در مقایسه با منابع نفت سنتی بسیار بالاتر است.

کریستوفر دمبیک اقتصاددان ارشد ساکسو بانک پاریس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه توضیح می دهد:« این پیروزی ائتلاف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی و کویت است.»

وی می افزاید:« آنان ذخایر ارزی کافی برای تحمل این قیمت های پایین تر را در اختیار دارند.»

به تبع آن ، این مسئله همچنین به این سازمان امکان می دهد سهم خود را از بازار که در سال های اخیر ، برخی دیگر از کشورها مانند آمریکا یا روسیه به خود اختصاص داده اند ، حفظ کند.
علی عمیر وزیر نفت کویت اعلام کرد:« امروزه ، رقبای بسیاری وجود دارد و اوپک فقط 30 درصد از تولید جهانی را در اختیار دارد.»

وی گفت :« اتخاذ تصمیم خوب برای کاهش ندادن تولید اجتناب ناپذیر بود زیرا این کاهش را کشورهای دیگر می توانستند جبران کنند.»

به گفته تحلیلگران کومرتسبانک ، برای آینده بازار ، نقش کلیدی را قرار است تولید کنندگان شیست آمریکا ،ایفا کنند که با هر بشکه نفت زیر 70 دلار با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

به گفته دمبیک، هرچند بسیاری از تولید کنندگان آمریکایی هنوز می توانند با بشکه نفت حدود 60 دلار مقاومت می کنند.

به گفته وی ، فکر عربستان سعودی به ویژه بازداشتن همه تحقیقات کنونی در روسیه و چین در زمینه نفت شیست است .
هرچند تحلیلگر ساکسو فکر می کند قیمت های نفت بازهم کاهش خواهد یافت و سپس کمی افزایش می یابد و تثبیت می شود،تحلیلگران سی ام - سی ای سی ، عقیده دارند کاهش قیمت ها حتی تا ماه های آینده ادامه خواهد یافت و تاثیرات شدیدی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت .
رژی بنگه دیگر تحلیلگر بازار می گوید :« این خبر بسیار خوبی برای اقتصادهای غربی است که قیمت های نفت کاهش یابد. این مسئله به طور بالقوه قدرت خرید بیشتری را در مقایسه با هرتدبیری که دولت اتخاذ کند ایجاد خواهد کرد.»

کاهش بهای نفت؛ توطئه آمریکا علیه روسیه

نیل مک کینان کارشناس مسائل راهبردی بین المللی در موسسه وی تی بی کپیتال در لندن بر این باور است کاهش بهای نفت و رسیدن آن به زیر 70 دلار در هر بشکه ممکن است بخشی از راهبرد آمریکا برای آسیب زدن به روسیه باشد.

مک کینان در گزارش خود همچنین اعلام کرد:« عربستان سعودی ذخیره نفتی به اندازه کافی در اختیار دارد که این کشور را قادر می سازد بتواند در مقابل کاهش بهای نفت و رسیدن آن به بشکه ای 70 دلار یا حتی کمتر تاب بیاورد. این بخشی از یک راهبرد برای آسیب زدن به دیگر تولید کنندگان نفت همانند ایران یا بخشی از سلاح مالی تحت حمایت آمریکا به منظور آسیب زدن به روسیه محسوب می شود.»

در گزارش مک کینان شواهدی در ارتباط با نقش آمریکا در پایین نگه داشتن بهای نفت در بازارهای جهانی اشاره نشده است. او همچنین به توضیح این موضوع نپرداخته است که آمریکا می تواند تولید نفت خود را کنترل کند.

در همین راستا معاون اول نخست وزیر روسیه روز شنبه گفت تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک ) درمورد خودداری از کاهش تولید نفت خود ، روسیه را مجبور کرده است سیاست خود را درخصوص کاهش تولید نفت اجرا نکند.

روسیه یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت در جهان به شمار می رود به طوری که فروش نفت و گاز طبیعی این کشور نیمی از بودجه آن را به خود اختصاص می دهد. کاهش بهای نفت ضربه ای جدی به اقتصاد روسیه وارد کرده است.

ایگور شوالوف معاون اول نخست وزیر روسیه در مصاحبه با تلویزیون روسیه گفت کارشناسان می گویند یکی از دلایل اصلی کاهش بهای نفت این است که برخی کشورهای عربی تولید کننده نفت در حال کنار گذاشتن نفت شیست از بازار بین المللی هستند.

وی افزود :« اگر چنین اقداماتی با هدف تثبیت بازار نفت انجام شود ، ما نباید در حال حاضر نباید هیچ اقدامی در جهت کاهش تولید انجام دهیم.»

در همین حال روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دیدار با مسئولان شرکت نفتی توتال در مسکو گفت سقوط بهای نفت پاسخ اجتناب ناپذیر بازار به تصمیم اخیر اوپک برای حفظ سقف تولید فعلی است.
وی گفت:« ما در نشست اوپک شرکت داشتیم. بسیار واضح بودکه بازار به اعلام این تصمیم اوپک چنین واکنشی نشان می‌دهد.»

پوتین افزود تصمیم اوپک برای نکاستن از سقف تولید فعلی خود، برای روسیه غافلگیر کننده نبود.
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از مسکو، به رغم سقوط شدید بهای نفت در ماههای اخیر، نشست وزیران اوپک در نشست 27 نوامبر خود در وین، تصمیم گرفت سقف تولید فعلی را که 30 میلیون بشکه در روز است حفظ کند.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از پوتین خاطر نشان کرد در این نشست اوپک هیچیک از کشورهای تولید کننده بزرگ انرژی که روسیه هم جزو آنها است، بر اتخاذ تدابیر ویژه‌ای برای اصلاح قیمت‌ها اصرار نکردند و در اصل روسیه راضی است.

به اعتقاد پوتین بازار جهانی نفت در سه ماه اول یا نیمه اول سال 2015 تثبیت خواهد شد.
رئیس جمهور روسیه در این دیدار تاکید کرد به رغم شرایط دشوار فعلی جهان در بخش انرژی، روسیه قصد ندارد در همکاری خود با توتال تغییرات غیر منتظره‌ای صورت دهد.

وی افزود مسکو طرح‌های بزرگی با توتال دارد که بی‌تردید می‌تواند بر انرژی اروپا و جهان تاثیر گذار باشد.

هدف اصلی عربستان

"اسکات مک نالی" در  "نشنال اینترست" می نویسد:در حال حاضر دو تئوری درباره علت کاهش قیمت نفت مطرح است. اولین دلیل این است که عربستان سعودی با افزایش تولید به دنبال از بین بردن تکنولوژی نفت شیل ایالات متحده و حفظ سهم خودش در بازار است. دومین دلیل این است که ایالات متحده با همکاری عربستان سعودی به دنبال تنبیه روسیه است و با این اقدام درآمد روسیه از نفت کاهش می یابد.

در واقع مدارک کمی وجود دارد که ثابت کند کدام تئوری درست است. درحالی که در معرض خطر قرار گرفتن تولید نفت شیل و متضرر شدن روسیه، اثرات رویکرد افزایش تولید عربستان است اما به احتمال زیاد هدف اصلی عربستان اعمال قدرت بر سایر اعضای اوپک است. سقوط قیمت نفت منجر به کاهش درآمد عربستان هم می شود. اما قیمت پایین نفت، این پیام را هم مخابره می کند که همکاری بهترین منافع را تامین می کند.


منبع: آریا

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••