سوابق رئیس جدید صدا و سیما+فیلم

به گزارش سراج24، سرافراز برادر 2 شهید است. برادر بزرگ او جواد سرافراز مسئول دفتر دکتر سیدمحمد بهشتی بوده و به همراه وی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال 1360 به شهادت می‌رسد. برادر دیگر سرافراز نیز در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده است.

پدر وی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل سرافراز نیز نماینده ولی فقیه در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود. او کتابی به زبان عربی با موضوع تکفیری‌ها «جنبش طالبان از ظهور تا افول» نوشته که در میانه دهه هشتاد در بیروت منتشر شده است.

سرافراز از زمان محمد هاشمی دومین رئیس صداوسیما بعد از انقلاب اسلامی در سازمان صدا و سیما حضور داشته و یکی از قدیمی‌ترین مدیران این رسانه است البته پیش از نیز در روزنامه رسالت فعالیت داشته است.

کسانی که در حوزه رسانه‌های بین الملل مطالعه دارند، می‌دانند که در دوره حضور او در معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما شبکه‌های مهمی نظیر پرس‌ تی‌وی و هیسپان تی‌وی راه اندازی شده‌اند و میزان تاثیرگذاری آنها تا حدی بوده که موازنه خبری دنیا را در مورد وقایع و رخدادهای دنیا به هم ریخته است.

«سرافراز» طی سال‌های اخیر کاملا بی‌حاشیه پیش رفته و به دور از هیاهوی رسانه‌ای تلاش کرده تا ماموریت‌های خود را به بهترین نحو به سرانجام برساند. در کنار این عملگرایی او معروف به ساده‌زیستی است تا جایی که گفته می شود طی سال‌های ماموریت خود در معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما همواره از یک خودرو متوسط استفاده کرده و حتی راننده شخصی هم نداشته است.

همین ساده‌زیستی او این شایعات را پدید آورده که او با نشستن بر صندلی صداوسیما در اولین گام‌ها کمی از عرض و طول این سازمان عریض و طویل کم می‌کند و بسیاری از موانع و بروکراسی هایی که از ابتدا در صداوسیما به وجود آمده بود را برمی‌چیند.

سرافراز در دوران مدیریت خود در صداوسیما شبکه‌های پرس تی وی، العالم، آی فیلم و هیسپان تی وی را راه‌اندازی کرد که گام‌های بلندی در حوزه بین‌الملل محسوب می‌شوند.

در حقیقت پیروی او از الگوهای موفق و حرکت بر مدار روز، در چیدمان گروه‌های شبکه‌های تحت نظرش، کاملا متفاوت از رویکرد سنتی بود که در میان شبکه‌های داخلی رواج داشت. استفاده از الگوی گروپ‌سازی در شبکه‌های برون مرزی سبب شد تا مخاطبان شاهد برنامه‌هایی در سطح استانداردهای بین الملل باشند که اگر سرافراز همین الگو و مدل را برای شبکه‌های داخلی هم در نظر بگیرد، به زودی شاهد به هم خوردن چارت و ساختار سنتی خواهیم بود که سایه آن همواره بر سر رسانه ملی بوده است.

البته بزرگترین توفیق‌های این مدیر که عنوان می‌شود هوای دخل و خرج‌ها را دارد، در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی بوده و باید دید در حوزه تولید آثار نمایشی و قالب‌های دیگر از چه الگوهایی استفاده می‌کند.

سرافراز همچنین مدیری است که در طول مدیریت خود بر سازمان صداوسیما از این لحاظ که عضو هیچ دسته و گروه و باندی نیست، مورد هجمه قرار می‌گرفت و خیلی‌ها از این لحاظ که او فردی متکی به خود است بر او می‌تاختند. اینکه او برای شبکه‌های زیرمجموعه‌اش هیچ وقت حکم مدیریت صادر نمی‌کند نیز از جمله همین موارد بود که البته سرافراز تلاش کرده تا در هفته آخر حضور خود در معاونت برون مرزی این نقصان را جبران کند. او طی این روزها علی اجاره‌دار را به عنوان مدیر شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی منصوب کرده و محمد حاتمی را که اتفاقا مدیریت خوبی در شبکه آی فیلم از خود نشان داده را همچنان به عنوان مدیر شبکه‌های آی فیلم فارسی، انگلیسی و عربی نگه داشته است.

 

تاثیرگذاری مطلوب او در عرصه برون مرزی و دیپلماسی عمومی نیز تا حدی بوده که خیلی‌ها گمان می‌کنند او به خاطر حساسیت موضوعات بین المللی کشورمان می‌تواند به قهر دولت حسن روحانی با سازمان صداوسیما پایان دهد و بتواند علاوه بر کمک رسانی به دولت در حوزه‌های مختلف بالاخص بین‌الملل، بودجه‌ معوق سازمان صداوسیما را هم از دولت بگیرد.

در نهایت «محمد سرافراز» را می‌توان مدیری شناخت که طی سال‌های اخیر تأثیر مشخصی در عرصه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی برداشته است و شاید همین دقت نظرها منجر شده مقام معظم رهبری نیز در اولین گام او را به عنوان یکی از اعضاء شورای عالی فضای مجازی و در گام بعدی به عنوان رئیس سازمان صداوسیما انتخاب کنند.
 

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha