اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۸/۰۹ - ۱۱:۳۹
باهنر در برنامه دیروز، امروز، فردا:

آدم با یک وزیر معامله را به هم نمی‌ریزد/ برخی رسانه‌ها در قضیه اسیدپاشی «تخته گاز» رفتند/ هیچ درخواست استیضاحی را دریافت نکردیم

برنامه این هفته دیروز امروز فردابا حضور محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع اسیدپاشی در اصفهان پرداخت.

آدم با یک وزیر معامله را به هم نمی‌ریزد/ برخی رسانه‌ها در قضیه اسیدپاشی «تخته گاز» رفتند/ هیچ درخواست استیضاحی را دریافت نکردیم

به گزارش «سراج24»، برنامه این هفته دیروز امروز فردا با حضور محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع اسیدپاشی در اصفهان پرداخت.

محمدرضا باهنر در ابتدای این برنامه ضمن مشمئز خواندن عمل اسیدپاشی، تاکیدکرد: عامل این جنایت هر کس که باشد بویی از انسانیت نبرده است چه رسد به اینکه بخواهیم اسم چنین فردی را مسلمان بگذاریم.

وی ضمن اشاره به اینکه در کشور هفتاد و چند میلیونی هر از چند گاهی اتفاقی بوجود می آید و شاید هیچ زمانی نشود بروز چنین حوادثی را به صفر رساند، عنوان کرد: اگر بخواهیم قضاوت کلی نسبت به فضای امنیتی و سلامت روانی  کشور داشته باشیم قاعدتا تحلیل گران حوادث اجتماعی باید روند ها و فرآیند ها را مورد مطالعه قراردهند.

باهنر با تاکید بر اینکه اسیدپاشی یک جنایت فجیع است که مقامات امنیتی حتما باید کمک کنند و این جانی را به چنگال عدالت بسپارند، اظهار کرد: من فکر می‌کنم در این میان اتفاق دیگری افتاده که روان جامعه را مکدر کرده است و آن هم به اصطلاح آقایان رسانه ای درشت کردن و بزرگ نمائی خبر است.

وی به قتل های انجام شده از سوی فردی که سالها قبل به خفاش شب معروف شده بود اشاره کرد و گفت : متاسفانه این جریان به قدری از سوی رسانه ها بزرگ نمائی شده بود که اگر در آن دوران کسی برروی قضیه متمرکز می شد یک خفاش شب پشت سرخودش حس می کرد.

نائب رئیس مجلس ضمن تاکید این مطلب که اسیدپاشی اصفهان امر بسیار تلخ و مشمئز کننده است وعامل این جنایت باید به سرعت پیدا و محاکمه شود تا به سزای اعمالش برسد، بیان کرد: رسانه های خارجی در این قضیه بسیار تخته گاز حرکت کردند تا جائی که متصور می شود شاید این قضیه یک طراحی روشن و ازپیش طراحی شده بوده است آن هم با همزمانی این قضیه با بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر که از احکام مسلم دینی و روشن قانون اساسی است؛ بنابراین همزمانی این دو قضیه این ظن را قوی می کند که شاید این موضوع( اسیدپاشی) با توجه به هجمه عظیم رسانه های خارجی از پیش طراحی شده باشد.

باهنر با اشاره به اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حیطه وظایف خود که مامور به بررسی موضوع اسید پاشی شده است، یادآورشد: بحمدالله سیستم امنیتی کشور مجهز است و از این منظر امیدواری بالائی برای زودتر به سرانجام رسیدن این بحث و پیدا شدن عوامل اسیدپاشی در اصفهان وجود دارد.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا بحث اسیدپاشی ذاتا سیاسی بوده یا با ورود مسئولان ارشد قوا به آن، این بحث سیاسی شده است، گفت: اصل اقدام یک اتفاق بود و خبری که در رسانه منتشر شد یک اتفاق دیگر بود و متاسفانه اولین خبری که دراین زمینه منتشر شد با جهت گیری وتحلیل همراه بوده است که این موارد ظن را به سمتی می برد که اسید پاشی برنامه ریزی شده صورت گرفته است.

باهنر درهمین زمینه اظهار کرد: روزهای اول فکر کردند که این موضوع یک مسئله عادی است و برفرض هم اگر کسی بخواهد از آن سوء استفاده سیاسی کند یک مقوله ای است یک و بده بستانی انجام می شود و یک فرد یا عده ای می توانند از این منظر درآمد سیاسی داشته باشند و یا پولی به حساب پس انداز سیاسی شان ریخته شود؛ اما بعد که شیپورهای جنگ جدی از سوی رسانه های ضد انقلاب آغاز شد افکار عمومی کشور ما به سرعت متوجه شدند که قضیه یک توطئه است و یک خبر بسیط جنائی نیست چرا که با خواندن صفحه حوادث روزنامه شاهدیم که هر از چند گاهی جنایتی می شود و عوامل آن هم دستگیر می شوند اما همزمانی این قضیه با مطرح شدن طرح امر به معروف در مجلس نشان می دهد که خواسته اند تا یک بحث سیاسی بوجود بیاورند.

نائب رئیس مجلس ضمن اشاره به اشراف مجلس به اخبار کشور، خاطرنشان کرد: به حمدالله فضای کشوربه سرعت و جدیت  آرام شده است و فضای جامعه ازآن روان پریشانی که میخواستند ایجاد کنند آرام شده است و همه مسئولین یک صدا خواستار مجازات جانی اسید پاشی شده اند و این همدلی خودش باعث آرام شدن فضا شده است.

حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز طی تماس تلفنی با بیان اینکه شرایط فعلی استان اصفهان بسیار آرام است و مردم به برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) مشغول هستند، یادآورشد: عمل زشت اسید پاشی به شدت محکوم می شود و مطالبه مردم این است که دستگاههای اطلاعاتی، امنیتی و قضائی با عامل این موضوع شدیدا برخورد کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ممکن است این حادثه عوامل مختلفی داشته باشد چرا که سبقه نیز در کشور ما دارد، عنوان کرد: بعضی از عوامل این قضیه مباحث داخلی و روابط و ارتباطات است و برخی دیگر عوامل اراذل و اوباش است و برخی هم شبکه ای حرکت می شود.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به اینکه گمانه زنی ها در موضوع اسید پاشی بیشتر در دو مورد اول مطرح است، گفت: موج سواری رسانه های خارجی در قضیه اسید پاشی آن هم بخاطر خبر ناجور یک رسانه داخلی که یک خبر استنباطی در این زمینه منتشر کرده بود، موضوع و سوژه شد تا تمام بیگانگان اهداف خود را در این قضیه تعقیب کنند گرچه موفقیتی هم کسب نخواهند کرد.

سالک با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از مظنونین درموضوع اسیدپاشی توسط دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شده اند، گفت: سرنخ هایی دراین مورد از سوی دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی نیز بدست آمده که در حال پیگیری است بنابراین امیدواریم عامل یا عوامل اصلی اسید پاشی به سرعت دستگیر شوند.

سالک در پاسخ به یک سوال مبنی بر اینکه اگر بحث اسید پاشی یک برنامه ریزی شبکه ای باشد چرا اصفهان برای این منظور انتخاب شده است، اظهارکرد: اصفهان یک شهر مذهبی است و مردم محجوبی در این شهر زندگی می کنند در ثانی به اذعان برخی اصفهان ممکن است خط سفید جریانات مختلف باشد آن هم بخاطر امنیت وآرامشی که بر آن با وجود حضور دستگاهای زیربط امنیتی و اطلاعاتی حاکم است، بنابراین این شهر نقطه ای است که در شرایط کنونی باید امنیت و آرامش آن بهم بخورد حال عوامل برهم زدن این آرامش چه می تواند باشد یکی از آنها ممکن است سوژه اسید پاشی باشد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اهتمام و پیگیری مجدانه دستگاههای امنیتی در دستگیری عامل یا عوامل اسید پاشی اصفهان، عنوان کرد: البته باتوجه به کشوری و بین المللی شدن این قضیه دستگیری عامل یا عوامل این قضیه قدری سخت تر می شود.

حجت اسلام و المسلمین رئیسی، دادستان کل کشور نیز طی ارتباطی تلفنی با بیان اینکه از همان ابتدای وقوع اسید پاشی در اصفهان ستادی دراین شهر با مدیریت دادستان آن و همکاری همه مسئولین امنیتی – انتظامی و مسئولین استانداری تشکیل شده، عنوان کرد: گزارشات موضوع به صورت چندین بار در روز دریافت و رصد شده است وهمکاران ما کسانی که در مظان اتهام قرار گرفته اند را  مورد تحقیق و بازجوئی قرار داده اند و بازجوئی ها، تحقیقات و شناسائی ها همچنان ادامه دارد.

وی ضمن مهم دانستن جدیت دستگاه قضایی و قوای سه گانه کشور در بررسی بحث اسید پاشی اصفهان نیز گفت: اراده همه مسئولان برخورد با این جنایت است واراده جدی بر محاکمه عبرت آموز برای کسانی است که دست به چنین جنایتی زده اند.

دادستان کل کشور همچنین با اشاره به سوء استفاده ضد انقلاب و دشمنان نظام  که همیشه از فضاهای ایجاد شده به دنبال ضربه به نظام جمهوری اسلامی است، ابراز کرد: متاسفانه آنها این قضیه را به مسئله امر به معروف و از منکر گره زده اند و حال آنکه امر به معروف یک اصل قانونی است که ریشه در مبانی انقلابی و دینی ما دارد و همواره یک اصل ضمانتی برای اجرای قانون است چرا که ما معتقدیم احساس مسئولیت در مردم امر بسیار پسندیده ای است.

رئیسی در مورد گمانه زنی های مطرح شده مبنی بر زنجیره ای بودن و یا تشکیلاتی بودن اسیدپاشی اصفهان نیز، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است یک نیروی حزب الهی ارزشمدار چنین عملی را مرتکب نمی شود و قطعا چنین عملی از یک جنایتکار قانون شکن سر می زند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همینکه این قضیه منشاء بگومگوهائی در سطح رسانه ها شده است و بعد هم ضد انقلاب به سرعت سوار این موج شده است، یادآور شد: باید از غفلت برخی ها در داخل نیز  گله مند شد که چطور مراقب این قضیه نبودند .

دادستان کل کشور همچنین به یک سری از تیترهای مطرح شده از سوی برخی رسانه های داخلی نیز در بحث اسیدپاشی اشاره کرد و گفت:این تیترها اصلا متناسب به نیروی با بصیرت نبوده است و چرا برخی متوجه نیستند که این امر موج افرینی انجام شده از سوی دشمن بوده است.

وی درخاتمه با بیان اینکه در این قضیه تا پیگیری ها به یک مرحله جدی نرسد پیش داوری ها زود هنگام است، تاکید کرد: آنچه قطعی و مسلم است این است که این حرکت حتما یک جنایت است و دوم اینکه حتما دشمن در این قضیه دست دارد اما اینکه انگیزه های این قضیه چیست و با چه پیشینه ای انجام شده و چه ارتباطاتی در این قضیه وجود دارد را باید تا روشن قطعی قضیه باید صبر کرد

باهنر در ادامه برنامه بیان داشت: تقریبا همه می دانند که نسبت امنیت در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه،  و حتی کشورهای اروپایی و غربی بسیار بالا و قابل افتخار است ما تردید نداریم که این گروه‌ها و تروریست‌هایی که تحت عنوان داعش و غیره در کشورهای دیگر هستند نمی توانند حتی یک ترقه در ایران بیندازند زیرا فضای ایران به فضل خداوند و همت جدی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در امنیت و آرامش جدی به سر می‌برد

وی گفت: این اسیدپاشی جنایت است و عده ای نیز تلاش داشتند دست به دست هم بدهند تا احساس امنیت مردم را متزلزل کنند ما همیشه می گوییم امنیت یک مسأاله است و احساس امنیت یک مسأله.اما من تلاشی را که برای پریشان کردن فضای روانی جامعه صورت گرفت در راستای متزتزل کردن امنیت در کشور می دانم

وی تأکید کرد: من نمی خواهم بگویم که حتما این جریانات از قبل طراحی شده است، ممکن است شخصی و عاطفی و .... باشد اما عده ای بر روی موجی که روی این قضییه سوار شد قرار گرفتند مثلا رسانه‌های خارجی تلاش کردند به ثبات روانی جامعه ما ضربه بزنند. مسلما این جنگ روانی سنگینی بود که می خواستند به وجود بیاورند که خوشبختانه به سرعت جمع شد

در ادامه برنامه با الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور نیز تماس تلفنی برقرار شد و در رابطه با بحث اسیدپاشی‌ها و قوانین مربوط به مجازات آن سؤالاتی پرسیده شد که وی در این رابطه گفت: بحث ایجاد امنیت و ایجاد احساس امنیت دو مقوله مهم هستند ما یک قانون در سال 1337 در خصوص جرم اسیدپاشی داریم که بین 2 تا 5 سال پیش‌بینی کرده است که می تواند مجرم مجازات شود

وی ادامه داد: یک قانون هم در ماده قانونی در قانون مجازات اسلامی است ماده 47، که گفته است مجازات جرم اسیدپاشی به هیچ عنوان قابل تعلیق نیست یعنی مجرم باید مجازاتش را تحمل کند. ولی این که در قانون مجازات اسلامی آیا این مجازات صراحتا آمده است یا نه، ما صراحتا نداریم. یعنی اسم اسیدپاشی در ماده 47 صرحتا آمده است در ماده 286 در خصوص  جرایمی که با تعمد باعث تشویش اذهان عمومی و ضربه به سلامت جسمی مردم می شود و نظم عمومی را بر هم میزند از جمله استفاده از مواد سمی و خطرناک که اسید هم شامل آن می‌شود به عنوان کسی که افساد فی الارض است برایش جرم اعدام پیش بینی شده است.

وی بیان داشت: در ماده 614 قانون مجازات اسلامی هم پیش بینی شده که کسانی که صدمات جدی را به مردم وارد کنند و از این عملشان هدف خاصی را دنبال نمایند از جمله انتقام و تنبیه، برایشان مجازاتی پیش بینی شده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: با قوه قضاییه در حال همکاری هستیم تا اگر بشود به ماده 614 تبصره‌ای بزنیم تا در صورتی که اسیدپاشی به صورت شدید انجام شود بتوان آن را با ماده 286 قابل مجازات دانست، اگر چه اگر قضات تشخیص و صلاح بدانند شاید بتوانند با همان ماده 286 آن را بررسی کنند

امین‌زاده در ادامه اضافه کرد: رسالت رسانه انتقال واقعی اخبار به مردم است مسلما هرگونه قضاوت قبل از این که بررسی‌ها به نتیجه نهایی برسد می تواند باعث تشویش افکار و اذهان مردم شود و حتی ممکن است در رابطه با مصدومینی که افرادی بودند از خانواده‌های محترم هتک حرمت شود. بررسی‌ها تمام نشده است اما باید اطلاعات صحیح و در جهت آرامش و وحدت مردم باشد و رسانه‌ها در این زمینه بسیار تأثیرگذار خواهند بود

وی در رابطه با سؤالی که مجری برنامه در رابطه با طرح امر به معروف و نهی از منکر پرسید گفت: من کامل طرح را نخوانده‌ام اما بعضی موادش مثل مواد 7 و 8 را دیده بودم خوشبختانه هم مجلس محترم به کمیسیون اعاده کردند من احساس می کنم این مواد اگر بخواهد دخالتی در قوه مجریه داشته باشد و پاسخگویی فرد مورد نظر در قوه مجریه لحاظ شود مسلما باید اتلاق شوند تا هم در اصول قانون اساسی و هم اصل 110 قانون اساسی و هم در وظایفی که بر عهده قوه مجریه و به خصوص وزارت کشور است خدشه‌ای وارد نشود

باهنر در ادامه صحبت‌هایش بیان داشت: زمانی که اوایل انقلاب من معاون استاندار بودم به یاد دارم در جلسه‌ای که در تهران در رابطه با مسائلی مانند منافقین برگزار شد آیت‌الله قدوسی فتاوی را در آن جلسه از قول امام اعلام کردند مضمون این فتاوی این بود که اگر کسی در جهت  ایجاد رعب در جامعه اسلامی اقدام کند حکم این فرد محارب است.

وی با بیان این مطلب که من نمی‌خواهم حکم شرعی و یا قضایی بدهم گفت: تردید ندارم که اگر عامل این جنایات پیدا شود و کسی هم که مورد هجمه قرار گرفته رضایت بدهد بازهم این فرد محارب است و به اشد مجازات خواهد رسید. رسانه ها هم باید دقت داشته باشند که فضای جامعه را پریشان نکنند.

باهنر در رابطه با طرح امر به معروف و نهی از منکر گفت: این طرحی است قانونی است که ده ها سال در آن تأخیر داشته‌ایم دولت هم در این راستا به کمک طلبیدیم و به صورت طرح هم تقدیم کردیم.

وی در رابطه با این سؤال که آیا دولت مخالف است گفت: خیر با دولت بحث کارشناسی می شود و اگر دیدیم ابهاماتی وجود دارد ما به کمیسیون ارجاع می دهیم و کمیسیون مجددا رسیدگی می کند. بحث ما این است که بالاخره مردم باید این جرأت را داشته باشند که اگر در اداره‌ای محل سوئی، رشوه‌ای و یا اسرافی غیرضروری رخ داد مسئول اداره را نفی کنند. اگر این دیده بانی عمومی در کشور ایجاد شود بسیاری ازفضاها اصلاح می شود. ما در تلاشیم مسئله را ضابطه مند کنیم

باهنر در پاسخ به این سؤال که آیا رابطه مجلس و دولت خوب است بیان داشت: بله خوب است به قولی آدم با یک وزیر که معامله را به هم نمی ریزد

وی در پایان نیز درپاسخ به سوالی مبنی بر میزان جدی بودن استیضاح وزیر ارشاد و اینکه گفته می‌شود این استیضاح اعلام وصول خواهد شد، گفت: ما هیچ استیضاحی را دریافت نکردیم و فکر نمی‌کنم فعلا چیزی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••