اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۲/۳۰ - ۱۵:۱۵
6 کارشناس سیاسی در گفتگو با «سراج24» مطرح کردند:

نمی‌توان آپارتاید تحقیق و توسعه هسته‌ای را بر ایران تحمیل کرد/توقعات غرب خارج از چهارچوب و خطوط قرمز ایران است

طبق قوانین بین المللی هر کشوری می تواند از فناوری هسته ای استفاده کند و ایران نیز این پروتکل را پذیرفته و امضاء کرده است و نمی تواند آپارتاید هسته ای یا علمی را بر کشوری تحمیل نمود.

نمی‌توان آپارتاید تحقیق و توسعه هسته‌ای را بر ایران تحمیل کرد/توقعات غرب خارج از چهارچوب و خطوط قرمز ایران است

کارشناسان سیاسی در گفت و گو با خبرنگار «سراج24» در خصوص روند مذاکرات هسته ای و کارشکنی ها و مطالبات خارج موضوع غرب در مذاکرات همچون محدود سازی تحقیق و توسعه که در تضاد با قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی است گفتند:

 
 
 
 
تحقیق و توسعه در مسائل هسته ای نه قابل مذاکره است و نه قابل عقب نشینی
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با «سراج24» گفت : تحقیق و توسعه حق مسلم کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است و تنها غیر صلح آمیز بودن فعالیت ها خارج از قوانین محسوب می شود ، تحقیق و توسعه در مسائل هسته ای نه قابل مذاکره و نه قابل عقب نشینی است زیرا موضوعی است که بر اساس قوانین حق مسلم ما محسوب می گردد و اگر قرار باشد ما در این موضوع عقب نشینی کنیم هیچ تضمینی برای عدم تجاوز به دیگر حقوق ما از طرف استکبار جهانی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: هرکجا که قوانین بین المللی حکم کند ما هنجار های بین المللی را محترم میشماریم و در رعایت آن جدی بودیم و همچنان نیز جدی خواهیم بود اما در مواردی که حرف زور است و منطقی پشت آن نیست تجاوز به حقوق ما محسوب می شود و هیچ مسئول یا دیپلماتی حق چنین کاری ندارد که به یک عمل غیر قانونی و نا حق مهر تایید بزند.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: غربی ها ممکن است خیلی چیز ها بگویند و خیلی توقعات داشته باشند اما مهم این است که ما نباید بپذیریم زیرا آن ها هیچ زمینه ی رشدی برای ما قائل نیستند و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران از آرزوهای جدی آن ها است که برای آن هزینه می کنند.
ذوالنور اظهار داشت: مهم نیست که آن ها چه می خواهند بلکه مهم این است که بر اساس مقررات آژانس ما پای حقوق خود بایستیم ، بحث هسته ای قابل عقب نشینی نیست که بگوییم غنی سازی نخواهیم داشت ، ما به تناسب نیازمان باید غنی سازی را انجام دهیم ما 20 در صد را برای راکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم و 5 درصد را برای راکتور بوشهر و یا راکتورهای مشابهی که باید بسازیم نیاز داریم ولی برای بالاتر از آن را میتوانیم با آژانس توافق داشته باشیم که ما به تناسب نیازمان از این بالاتر غنی سازی نمی کنی ولی از نظر کمیت اینکه چند کیلو یا چند تن غنی سازی کنیم به آن ها مربوط نمی شود. مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود فرمودند که در کمیت چانه زنی قابل پذیرش نیست ، آن ها نمی توانند برای ما تعیین تکلیف کنند و بگویند که چند سانتریفیوژ ما فعال باشد و این هم بر اساس فرموده ی مکرر مقام معظم رهبری قابل مذاکره نخواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: سانتریفیوژ های ما حدود 200 قطعه دارند که 93 قطعه ی آن حساس ، فوق حساس و بسیار ظریف است اگر سانتریفیوژ حدود 3 سال فعالیت نکند خود به خود از بین می رود و نا کارآمد می شود بنابراین به تعویق انداختن فعالیت سانتریفیوژها یعنی فرسایش آن ها و یقینا جمهوری اسلامی ایران زیر بار چنین خواسته ای نخواهد رفت.
 
 
 
توقعات غرب خارج از چهارچوب و خطوط قرمز مورد نظر جمهوری اسلامی ایران
 
حمید رضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با «سراج24» گفت:  قطعا آن مواردی که در NPT به عنوان حقوق اعضاء تلقی شده است قابل مذاکره نیست و ما نباید زیر بار چنین خواسته هایی برویم.
وی افزود: غنی سازی قابل تعطیل شدن نیست و تشخیص نیاز آن هم مربوط به خودمان است ، اگر زمانی بخواهیم برای صادرات غنی سازی انجام دهیم نیاز به مذاکره و تعامل با آژانس دارد اما اینکه بخواهیم نیاز خودمان را تامین کنیم  نه. نیروگاه بوشهر و نیروگاه های در حال ساخت ما نیازشان کاملا روشن است بنابراین تشخیص نیاز با خود ماست منتهی امکان اینکه به آن ها اطلاع بدهیم که ما چقدر نیاز داریم وجود دارد اما اینکه بخواهند محدود کنند طبیعتا مغایر با توافقات NPT است.
حمید رضا ترقی اظهار داشت: مشکلاتی که هم اکنون در روند مذاکرات پدید آمده ناشی از کم دقتی هایی است که در ابتدای مذاکرات و عجله کردن در تنظیم توافقنامه ژنو بوده است ، توقعات و انتظارات غربی ها کاملا خارج از چهارچوب و خطوط قرمزی است که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران است.
وی تصریح کرد: با توجه به تجربه ای که تیم مذاکره کننده در طی این مدت پیدا کرده و اشکالات متن توافق نامه را با نقد ها و تذکرات متوجه شدند ایستادگی آن ها در برابر زیاده خواهی آمریکا کاملا قابل تقدیر است و سعی آن ها بر این است که اجازه ندهند که از خطوط قرمز عبور شود و حقوق هسته ای ایران را ولو به قیمت شکست مذاکرات حفظ کنند.
 
 
 
نمی تواند آپارتاید هسته ای یا علمی را بر کشوری تحمیل نمود
 
روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  «سراج24» گفت: طبق قوانین بین المللی هر کشوری می تواند از فناوری هسته ای استفاده کند و ایران این پروتکل را پذیرفته و امضاء کرده است، هیچ کشوری نمی تواند آپارتاید هسته ای یا علمی را بر کشوری تحمیل نماید. 
وی تصریح کرد: غربی ها به این منظور می خواهند جلوی تحقیق و توسعه هسته ای ایران را بگیرند که نتیجه ی جلوگیری از این تحقیق و توسعه منجربه خود تعطیلی خواهد شد ، در چرایی علت اصرار آن ها می توان گفت که چون ما برای راه اندازی یک راکتور 1000 مگاواتی احتیاج به 70 تن اورانیوم غنی شده داریم و اگر این هر سال بخواهد ادامه پیدا کند برای سال های بعد نیازمند به 50 تن اورانیوم غنی شده هستیم و اگر جلوی این توسعه گرفته شود ما فقط سالیانه می توانیم حدودا 100 کیلو اورانیوم تولید کنیم که بنابراین برای ادامه ی حیات یک راکتور 1000 مگاواتی 100 سال باید تولید کنیم ، خوب معلوم است که مرقوم به صرفه نخواهد بود و خودمان تعطیل خواهیم کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حتی اگر ما غنی سازی 20در صد را که برای تولید رادیو داروها به کار می رود را می توانستیم استفاده کنیم باز مرقوم به صرفه بود و به هر حال مشکل پزشکی داخل کشور حل می شد اما آن را هم گرفته اند بنابراین تاکید آن ها بر محدود سازی به این جهت است که خود ایران به این نتیجه برسد که غنی سازی مرقوم به صرفه نباشد.
حسینیان اظهار داشت: اگر ما عقب نشینی کنیم قطعا آن ها قانع نخواهند شد و به قول شهردار کالیفرنیا که چند وقت پیش به ایران آمد تا زمانی که انقلاب اسلامی همین حرف و همین ادعا را داشته باشد آمریکا در مقابل ایران نرمشی نشان نخواهد داد و حالت تهاجمی به خود خواهد گرفت. مسئله این نیست که حالا اگر ما 7 سال غنی سازی را تعلیق کردیم آن ها بگویند که شما بعد از این در غنی سازی آزاد هستید و مانند دیگر کشورهای عضو آژانس می توانید به غنی سازی بپردازید ، قطعا چنین نخواهد بود!
 
 
 
تحقیق و توسعه در مسائل هسته ای قابل مذاکره نخواهد بود
محمد کاظم انبارلویی در گفت و گو با «سراج24» گفت : تحقیق و توسعه قابل مذاکره نیست و ایران رسما به طرف غربی خطوط قرمزی اعلام کرده است که نمی تواند از آن عبور کرد و یکی از خطوط قرمز هم بحث تحقیق و توسعه در دانش هسته ای است ، مطالبه ی غربی ها هم بر خلاف NPT  و خلاف حقوق اساسی ملت ایران است.
وی تصریح کرد: مطالبات غربی ها خارج از موضوع مورد بحث مذاکرات است و خودشان هم می دانند که این مطالبات غیر قانونی است اما می خواهند زمان بگیرند، آن ها توافق با ایران را یک نیاز برای خودشان می بینند که برای انتخابات آینده ای که در شهریور برگذار می شود آنجا خرج کنند.
محمد کاظم انبارلویی اظهار داشت: من فکر می کنم که ما در مذاکرات به نتیجه ای نخواهیم رسید واقعا نمی شود به طرف غربی اعتماد کرد، آنها نمی خواهند هیچ مشکلی از مشکلات ما را حل کنند و پرونده هسته ای بهانه ای است برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی ایران و حتی اگر این موضوع حل شود چالش خودشان را در موضوع حقوق بشر و توانایی های نظامی به ویژه موشک های بالستیک گسترش می دهند و این فشار ها را وارد می کنند که ایران تغییر رفتار سیاسی بدهد که در سایه این تغییر رفتار موفق به تغییر ساختار سیاسی در ایران شوند و این تغییر ساختار را در یک جنگ نرم علیه ملت ایران طراحی کردند و یکبار در سال 76 و یک بار در سال 78 شانس خود را امتحان کردند و موفق نشدند اما نا امید نیستند که دوباره فتنه 88 را تولید کنند برای تغییر ساختار سیاسی در ایران. 
 
 
 
 
محدودیت کردن تحقیق و توسعه مغایر با اصول مدعیان  دموکراسی و فضای آزاد علم و توسعه است
حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار«سراج24» گفت: جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب NPT  پذیرفته است که شرایط و قوانین بین المللی را رعایت کند ، تشکیلات و معاهده ی NPT یک مجموعه ی نظارتی و کمک کننده به پیشرفت و توسعه هسته ای در جهان است به همین خاطر علاوه بر اینکه خود NPT هیچ محدودیتی را ایجاد نمی کند در مسیر توسعه فناوری های هسته ای ملزم به کمک در توسعه و پیشرفت کشور عضو می باشد.
وی اظهار داشت: غربی ها به دنبال بهانه گرفتن در مسائل مختلف هستند تا بتوانند جمهوری اسلامی ایران را از پیشرفت های هسته ای خودش بازبدارند اما این اصلا معنی و مفهومی ندارد که به کشوری بگویند فکر نکن! شاید در کشوری بتوانیم بگوییم که اقداماتی را در زمینه های مختلف انجام نده اما اینکه فکر نکن و دانشمندان تحقیق و توسعه نکنند این حرف مغایر همان اصولی است که در دموکراسی غرب و بحث فضای آزاد علم و توسعه مطرح است.
کنعانی مقدم گفت: اظهارات آمریکایی ها بیشتر جنبه ی بهانه گیری و ایجاد یک فضای امن برای افکار عمومی رژیم صهیونیستی دارد زیرا آن ها از اینکه یک قدرت به نام جمهوری اسلامی بتواند در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد نگران هستند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی بر اساس آن تعهد اولیه در توافق ژنو به افکار عمومی جهان ثابت کرد که متعهد به مذاکره و توافق نامه است و بند بند آن را اجرا کرد زیرا اگر در یک مورد اجرا ایران نبود آن ها در رسانه های خودشان آن را مورد بحث قرار می دادند اما چون نتوانستند ایرادی از ایران بگیرند پرداختند به بحث موشک های بالستیک و تحقیق و توسعه که این نشان دهنده ی شکست آمریکا و پشت پرده ی سیاست های آمریکا است که عمدتا در دست لابی های صهیونیستی قرار دارد.
 
 
 
براساس NPT  تحقیق و توسعه در مسائل هسته ای حق مسلم ایران است
 
حسین شیخ الاسلام رئیس مرکز امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «سراج24» گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی را در خصوص تحقیق و توسعه نخواهد پذیرف و براساس NPT  تحقیق و توسعه در مسائل هسته ای حق ایران است. اگر غربی ها به دنبال مطرح کردن بحث تحقیق و توسعه در مذاکرات باشند قطعا نمی پذیریم و قطعا مجلس هم نخواهد پذیرفت.
وی تصریح کرد: غربی ها به دنبال این بودند که ما غنی سازی نداشته باشیم اما ناچار شدند که اعتراف کنند که ما غنی سازی داریم ، آمریکایی ها در این موضوع تحت فشار اسرائیلی ها قرار دارند و برای راضی کردن آن ها تلاش می کنند که غنی سازی ما را محدود کنند اما ناچار شدند که اعتراف کنند که داریم و این خیلی برای آن ها  سخت بود که پاره ای از شورای امنیت این موضوع را بپذیرند ولی در هر صورت ما در تعریف نیاز عملی با آمریکایی ها  سر این قضیه اختلاف داریم ، برای ما سرمایه گذاری فنی ،علمی ، تکنیکی ، مقاومتی و معنوی (ما در این راه شهید دادیم) که در صنعت اتمی کردیم خیلی با ارزش است و تنها هدف این نبوده است که بخواهیم مثلا سوخت بوشهر را تامین کنیم بلکه این اهداف تجاری هم برای ما دارد و این حق ما است. ما با حسن نیت مذاکره می کنیم و از حقوق خود کوچک ترین ذره ای کوتاه نخواهیم آمد.
رئیس مرکز امور بین الملل مجلس گفت: به اعتقاد بنده آمریکایی ها بیش از ما نیاز دارند که به یک توافق با ایران برسند چون آن ها در دیگر قضایای سیاست خارجی از جمله سوریه ، فلسطین و اوکراین موفقیتی نداشتند و اگر بتوانند با ایران به نتیجه برسند موفقیت بزرگی دست یافته اند  وگرنه در سیاست خارجی برگ برنده ای ندارند که ارائه کنند.
شیخ الاسلام افزود: توافق یک بند به نام " یا همه یا هیچ" دارد یعنی یا همه ی حقوق را می دهند یا هیچ و این زیر توافق زدن نیست بلکه این مطلب جزئی از توافق است.
 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••