اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ - ۰۱:۱۲
مشروح شصتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه؛

اظهارات دادستان درباره احمدی‌نژاد، غربی‌ها، مهدی هاشمی، زنجانی، خاوری، م.ر و بدهکاران بانک

سخنگوی قوه قضاییه در شصتمین نشست خبری خود در خصوص پرونده‌های احمدی‌نژاد، مهدی هاشمی، زنجانی، خاوری، م.ر و بدهکاران بانکی و قطعنامه غربی‌ها اظهارنظر کرد.

اظهارات دادستان درباره احمدی‌نژاد، غربی‌ها، مهدی هاشمی، زنجانی، خاوری، م.ر و بدهکاران بانک

به گزارش « سراج24 »، امروز اولین جلسه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در سال 93 و با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

در زیر مشروح این نشست خبری را می‌خوانید.

معوقات بانک‌ها سال گذشته 60 هزار میلیارد تومان بود/ اعتباری که صرف امور کاذب شد

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه گرامیداشت ولادت حضرت زهرا(س)، گفت: در یکی دو سال گذشته در مورد مطالبات غیرجاری بانک‌ها قوه قضائیه اقدامات مؤثری انجام داده هر چند که این موضوع وظیفه اصلی قوه مجریه و بانک مرکزی است اما مسئله به نحوی بود که مدعی‌العموم وارد شد.

وی مطالبات غیرجاری بانک‌ها را شامل سررسیدهای پرداخت نشده، معوقات و مشکوک‌الوصول‌ها دانست و گفت: در سال 92 افرادی که غیرقانونی تسهیلاتی را دریافت کردند و توان پرداخت داشتند اما معوقات را پرداخت نکردند، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و بازداشت شدند.

وی افزود: برخی با قرار وثیقه آزاد شدند تا بدهی خود را پرداخت کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی با اشاره به اینکه افرادی هم در بانک‌ها بازداشت شدند و در حال حاضر در برخی استانها همچنان در بازداشت به سر می‌برند، گفت:‌ ما در مورد مبالغی که بیش از 10 میلیارد تومان است لیستی را تهیه کردیم تا افرادی که معوقات غیرجاری دارند و مبلغ آن بیش از 10 میلیون تومان است مشخص شود.

وی افزود: متأسفانه در سال 92 نسبت به سال 91 معوقات بانک‌های دولتی 25 درصد افزایش داشته و این درحالی است که صحبت‌های زیادی در این باره شده بود.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: همچنین بانک‌هایی که دولتی بودند ولی بعداً خصوصی شدند در بخش معوقات بانکی رشد 37 درصدی داشتند و معوقات بانکی در بانک‌های خصوصی نیز 33 درصد رشد داشته است.

وی مجموع معوقات بانک‌های خصوصی و دولتی را حدود 60 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ متأسفانه کسانی هم که معوقه خود را به بانک صفر کردند پولی نپرداختند بلکه با بانک مذاکره کرده و به توافق رسیدند.

وی افزود: اگر این 60 هزار میلیارد تومان در اختیار تولیدکننده یا کسانی که واقعاً به تسهیلات نیاز داشتند قرار می‌گرفت چه اتفاقی برای اقتصاد می‌افتاد؟ اما متأسفانه این مبلغ در کارهای اقتصادی کاذب استفاده شد و ما امیدواریم دولت و بانک مرکزی و سایر بانک‌ها اقدام جدی در این زمینه داشته باشند.

اژه‌ای تصریح کرد: در حال حاضر دولت مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کند و ما هم باید در این مرحله به دولت کمک کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ما توقع داریم همانطور که مردم به دولتمردان کمک می‌کنند آنها هم با اقدامات مناسب و اجرای صحیح مردم را راضی نگه دارند، دولت به همان اندازه‌ای که از مردم می‌خواهد از یارانه‌ها انصراف دهند با معوقات بانکی هم برخورد کند.

محاکمه غیابی برخی از فتنه‌گران 88 / خوش‌بینی برخی افراد داخلی به چراغ سبز آمریکا مایه تأسف است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود، اظهار داشت: در هفته‌های اخیر اتفاقاتی از ناحیه برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا رخ داد که یک بار دیگر ماهیت این سلطه‌گران غرب را برای مردم روشن کرد و مشخص شد که چرا مردم ما مرگ بر آمریکا می‌گویند و به آمریکا و کشورهای غربی اعتمادی ندارند

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی به موازین اخلاقی پایبند نیستند، گفت: آمریکایی‌ها حتی به مطالبی که خود می‌گویند پایبند نیستند و آنچه را که شایسته خودشان است و به ملت‌های دیگر از جمله ایران نسبت می‌دهند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه کشورهای غربی ایران را ناقض حقوق بشر می‌داند، گفت:‌ حقیقتاً پررویی و وقاحت حدی دارد. بسیاری از کشورهای دنیا با ظلم و ستم و زیر پا گذاشتن حقوقشان توسط کشورهای غربی به عجز آمده‌اند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: در طول تاریخ نژادپرستی برخی کشورهای غربی و ظلم و ستمی که از این بابت انجام داده‌اند، بسیار بوده و حتی به خاطر مطامع دنیوی و صعود بیشتر از زن به عنوان یک ابزار استفاده کردند تا منافع مادی بیشتری را کسب کنند.

سخنگوی دستگاه قضایی تأکید کرد: آمریکا به ایران اعتماد ندارد بنابراین چرا مردم ما به کشوری که خلاف می‌گوید و خلاف عمل می‌کند باید اعتماد کند.

وی خطاب به سران آمریکایی، گفت: شما مطالبی گفتید، اقداماتی کردید و در مجامع خودتان تصمیماتی گرفتید که چهره شما را روشن‌تر کرد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: متأسفانه همچنان برخی در داخل فکر می‌کنند که اگر به آمریکا چراغ سبز نشان بدهند و با آن کشور کنار بیایند مشکلاتشان حل می‌شود. و حتی هنگامی که علیه آمریکا سخنی گفته می شود آنها واکنش نشان می‌دهند.

وی افزود: مگر شما با شیطان بزرگ چه نسبتی دارید؟ البته این جای خوشحالی است که ماهیت آمریکایی‌ها و غرب‌زده‌ها مشخص می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف برای آزادی مرزبانان ایرانی، گفت: ‌ما از همه تشکر می‌کنیم اما مردم و دستگاه قضایی این توقع را از دستگاه امنیتی اطلاعاتی دارند که عوامل حامی تروریست‌ها را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

وی در ادامه در خصوص عده‌ای از فتنه‌گران سال 88 گفت:‌ برخی افراد که در جریان فتنه 88 در مظان اتهام بودند، و به خارج از کشور گریخته بودند، در اسفند به صورت غیابی محاکمه شده و محکوم شدند.

وی افزود: طبق روال قانونی اگل به خود آنها یا وکیلشان دسترسی نباشد، احکام به نحو دیگر ابلاغ می شود و مجرای قانونی ادامه دارد.

کاهش 23 درصدی جرائم خشن/رفع تصرف از 10 هزار هکتار زمین‌های وابسته به دولت

محسنی اژه‌ای با اشاره به دستور رئیس قوه در خصوص رسیدگی هرچه سریعتر به پرونده‌های فساد، گفت: در سال 92 آیت‌الله آملی لاریجانی دستوری دادند مبنی بر اینکه هرچه سریعتر به پرونده‌های قصاص رسیدگی شود و اگر همه ضوابط قانونی و شرعی رعایت شده، مسائل اداری پایان یافته و اولیای دم بر درخواست قصاص اصرار دارند احکام را اجرا کنیم و در پرونده‌های دیگر هم نواقص را برطرف کنید.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: قضات دیوان عالی کشور برای این کار گمارده شده‌اند و اقدامات با ارزشی را انجام داده‌اند.

وی یکی از کارهای با ارزش را اقدام مردم دانست و گفت: با تلاش مردم بیش از 300 نفر از کسانی که حق قصاص بودند از درخواست خود منصرف شدند.

وی در ادامه در خصوص زمین‌هایی که توسط برخی افراد به ناحق تصرف شده بود، گفت: به‌غیر از 3 استان که هنوز گزارش خود را ارائه نداده‌اند در بقیه استان‌ها در سال 92 حدود 10 هزار هکتار از زمین‌هایی که به نحوی وابسته به دولت بود خلع ید شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

وی همچنین در مورد شرارت‌ها و جرائم خشن، گفت: با اقدامات ویژه‌ای که در سال 92 صورت گرفت در 6 عنوان مجرمانه خشن در سال 92 شاهد کاهش 23 درصدی بودیم.

بازداشت 5 نفر در پرونده بابک زنجانی/حبس شهرام جزایری هنوز انجام نشده است

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه عصر امروز در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه عده‌ای از شهروندان معترض هستند که در هنگام ثبت نامه برای شرکت در آزمون مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه چندین بار از حساب‌های آنان پول برداشت شده است، گفت: مطمئنا اگر سیستمی اشتباه کرده و پول بیشتری از شهروندان دریافت کرده باید نسبت به بازگشت آن پول اقدام کند.

وی گفت: به طور قطع در این زمینه هم بنده بررسی می‌کنم تا هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.

یکی از خبرنگاران خطاب به اژه‌ای گفت: شما گفتید 60 هزار میلیارد تومان پول در اختیار عده‌ای معدود است که حاضر به بازپرداخت این پول نیستند، دستگاه قضایی برای بازگرداندن این پول‌ها و برخورد با بانک‌ها چه برنامه‌ای ‌دارد.

وی پاسخ داد: همه این افراد به صورت غیرقانونی تسهیلات نگرفته‌اند

وی افزود: تسهیلات‌گیرندگان عمدتا سه گروه هستند کسانی که به صورت غیرقانونی تسهیلات گرفته‌ا‌ند، کسانی که تسهیلات گرفته‌اند آن هم قانونی و در حال حاضر پول‌ها را پس نمی‌دهند و دسته سوم کسانی که به صورت قانونی تسهیلات گرفته‌اند اما به دلیل نوسانات بازار در حال حاضر توان بازپرداخت پول‌ها را ندارند.

محسنی اژه‌ای گفت: در مورد اول قطعاً ما افراد را مورد تعقیب قرار می‌دهیم و در مورد بازپس‌گیری پول‌های بانکها اقدام می‌کنیم و در مرحله سوم هم تلاش می‌کنیم این افراد بتوانند در یک فرایند و ساز و کار بدهی خود را بازپرداخت کنند.

دادستان کل کشور همجنین درباره پرونده بابک زنجانی متهم نفتی، گفت: در این پرونده به جز خود متهم اصلی و یکی از مدیرانش که در فاصله کوتاهی از وی دستگیر شد سه نفر دیگر هم بازداشت شدند.

وی گفت: سه نفر بازداشت شده بعدی دو نفر از سیستم بانکی بودند و یک نفر از مدیران خود متهم.

وی تصریح کرد: از مجموع 5 بازداشت‌شده یک نفر پس از انجام تحقیقات لازم با قرار وثیقه مناسب آزاد شد.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: در حال حاضر این فرد به یکی از نزدیکان خود وکالت داده تا با نظارت دادستانی اموال وی شناسایی شده و کار کارشناسی قیمت‌گذاری آن به انجام برسد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: این اموال هنوز به طور کامل شناسایی نشده اما برخی از اموال این فرد در خارج از کشور هم شناسایی شد و نکته بعدی این است که قرار بازداشت موقت این فرد هم با نظر قاضی پرونده تمدید شد.

محسنی اژه ای گفت: اما خواهش من از برخی از افراد این است که زمانی که نسبت به یک پرونده اطلاعاتی را ندارند اظهار نظر نکنند زیرا برای خودشان مناسب نیست.

وی گفت: برای مثال در این پرونده بارها گفته شد دارایی این فرد کفاف بدیهی‌اش را می‌دهد یا نمی‌دهد هنوز مشخص نشده است و بهتر است افراد اجازه دهند تا دستگاه قضایی کار خود را انجام دهد.

محسنی اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری نیز گفت: در اواخر سال گذشته حرف و حدیث‌هایی در مورد اتمام مدت حبس این فرد مطرح شد اما بررسی‌های انجام شده مشخص شد این ادعاها صحت ندارد و هنوز حبس این فرد به پایان نرسیده است.

غربی‌ها اجازه دخالت در امور ما را ندارند

محسنی اژه‌ای عصر امروز در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره واکنش دستگاه قضایی نسبت به صدور قطعنامه اروپایی بر ضد کشورمان، گفت: رئیس قوه قضائیه در اولین جلسه مسئولان عالی قضایی کشور نسبت به صدور این قطعنامه اعلام موضع کردند.

وی گفت: غربی‌ها به هیچ عنوان اجازه دخالت در امور کشورمان را ندارند و اصلاً بی خود کرده‌اند که چنین قطعنامه ای صادر کردند.

وی گفت: در موضوع فتنه 88 افرادی که متهم بودند طبق روال با آنها برخورد خواهد شد و ربطی به غربی‌ها نخواهد داشت.

محسنی اژه‌ای درباره اینکه غربی ها در دو دیدار اخیرشان با برخی افراد از دستگاه قضایی اجازه گرفته یا هماهنگ کرده بودند نیز گفت: هیچ هماهنگی‌ای صورت نگرفته بود و ما هم تذکر دادیم تا دفعات بعد اینگونه اتفاقات رخ ندهد.

یکی از خبرنگاران به محسنی اژه‌ای گفت: قاضی سراج در سفر اخیر خود به عراق سخن از تشکیل یک تیم واکنش سریع برای مبارزه فساد دادند آیا این تیم تشکیل شده است؟

محسن اژه‌ای پاسخ داد: ایشان این پیشنهاد را خطاب به همه کشورها داده و منظورشان تشکیل این تیم با همکاری همه کشورها بوده تا در صورت وقوع فساد با آن برخورد شده و در مرحله قبل‌تر با وجود فساد مقابله شود.

وی گفت: در تشکیل این تیم قطعاً پلیس اینترپل و تلاش سایر کشورها نتیجه‌بخش خواهد بود تا هدف از تشکیل آن محقق شود.

یکی از خبرنگاران درباره غیرقانونی بودن سرک کشیدن افراد به حساب‌های شخصی شهروندان پرسید که دادستان کل کشور گفت: براساس قانون هیچ کس حق سرک کشیدن به حساب شخصی دیگران را ندارد و در صورت تشکیل پرونده قضایی آن هم متناسب با آن پرونده قاضی می تواند پس از نامه نگاری به اطلاعات حساب‌ها دسترسی پیدا کند.

یکی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده قضایی سعید مرتضوی دادستان سابق تهران پرسید که سخنگوی قضایی گفت: آن پرونده که در دادسرای تهران مفتوح بود همچنان مفتوح است و نتیجه جدیدی به همراه نداشته است.

وی گفت: یکی از پرونده‌های این فرد هم منجر به صدور حکم شد که حکم در دیوان عالی کشور در حال بررسی و در مرحله تجدید نظر خواهی است اما موضوع ممنوع الخروج بودن ایشان صحت دارد.

یکی از خبرنگاران پرسید: آیا در پرونده اخلالگران ارزی تصمیم جدیدی اتخاذ شده یا خیر؟ که محسن اژه‌ای، پاسخ داد: اطلاعات دقیقی از این پرونده در ذهنم وجود ندارد اما خاطرم است که 60 نفر در این پرونده بازداشت شدند که برخی با قرار وثیقه آزاد شده و برخی زندانی هستند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: فرد معروفی هم که اسم اش بر سر زبان‌ها افتاده بود پرونده اش به دادگاه رفته نمی‌توانیم تصمیم گرفته شده است یا خیر؟

عاقبت پرونده تخلف در ستاد سوخت و حادثه 22 بهمن قم

محسن اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به این سؤال که شنیده شده پرونده بابک زنجانی به وزارت امور خارجه داده شده است گفت: این موضوع صحت ندارد زیرا پرونده اش قضایی است و در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: البته در زمینه رسیدگی به این پرونده دستگاه قضایی از برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها کمک خواسته تا پرونده سریعتر به نتیجه برسد.

یکی از خبرنگاران از محسنی اژه‌ای درباره پرونده شهید علی خلیلی طلبه ناهی از منکر پرسید که وی پاسخ داد: بلافاصله بعد از شهادت او پرونده‌ای باز شد اما اطلاع‌رسانی و غیراصولی از جانب برخی افراد باعث شد متهم گریخت.

وی افزود: البته در حال حاضر متهم دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برد اما باید منتظر نظر پزشکی قانونی ماند.

محسن اژه‌ای گفت: در تماسی که پیش از ظهر امروز با دادستان تهران داشتم، دادستان گفت هنوز نظر پزشکی قانونی به بازپرس پرونده ارجاع نشده است.

یکی از خبرنگاران پرسید: شنیده شده پرونده حادثه 22 بهمن شهر قم با صدور حکمی در همان شهر قم مختومه شده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ محسنی اژه‌ای گفت: من از حکمی که در شهر قم صادر شده باشد اطلاعی ندارم اما پرونده در تهران در حال رسیدگی است و مختومه هم نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در باره اینکه سرنوشت پرونده ستار بهشتی به کجا رسیده است گفت: همان طور که اطلاع دارید این پرونده زمان زیادی را از دستگاه قضایی گرفت تا سرانجام برای آن کیفرخواست صادر شد.

محسنی اژه‌ای گفت: پس از صدور کیفرخواست جلسه اول دادگاه در هفته گذشته برگزار شد و رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.

یکی از خبرنگاران درباره سرنوشت رسیدگی به پرونده سرپرست سابق تیم فوتبال پرسپولیس پرسید که محسنی اژه ای گفت: اگر منظورتان آن پرونده ای است که در موضوع ستاد سوخت تشکیل شده بود باید بگویم که برخی تخلفات در آن پرونده شده بود که در حال رسیدگی است.

خبرنگار گفت: منظور من این پرونده نبود.محسنی اژه ای گفت: شما سؤالتان را به دفتر تحویل دهید تا هفته بعد پاسخش را بدهم.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره اینکه چرا رئیس قوه قضائیه خواستار ارائه گزارش درباره ربایش مرزبانانمان شده است گفت: باید بررسی شود که چگونه این اتفاق رخ داده و اگر ربایندگان در داخل کشور اعوان و انصاری دارند شناسایی شده و به جرمشان رسیدگی شود

وی گفت: همچنین باید بررسی شود که آیا نفر پنجم در قید حیات به سر می‌برد که اگر اینگونه باشد باید تلاش کنیم وی به کشور بازگردانده شود.

محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: رسیدگی به پرونده رؤسای جمهور تابع ضوابط و شرایط تعیین شده در قانون است.

وی گفت: در خصوص این پرونده هم بعد از اعلام شکایت پرونده به دادگاه رفت و تحقیقات درباره آن ادامه دارد.

تمدید بازداشت بابک زنجانی ربطی به تهدیدات جانی ندارد

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص متهمان ترور دادستان زابل گفت: 3 نفر از این متهمان به اعدام محکوم شدند و حکم آنها نیز در دیوان عالی تائید شده است، بقیه متهمان در حال تعقیب هستند و پرونده در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تمدید بازداشت بابک زنجانی به دلیل تهدیدات جانی وی بوده است، گفت: خیر چنین موضوعی صحت ندارد.

یکی از خبرنگاران پرسید که مجلس مدعی شده که قوه قضاییه با قوه مقننه در بحث ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر همکاری نمی‌کند، آیا این موضوع صحت دارد؟ اژه‌ای در پاسخ گفت: من چنین تعبیری را نشنیدم، آنها درخواست داشتند در مورد این موضوعات اقدامات قوی‌تری انجام دهیم که ما هم ظرف یکی دو سال گذشته همین کار را کردیم.

وی در مورد وضعیت پرونده علی خلیلی طلبه ناهی از منکر گفت: زمانی که حادثه برای این فرد اتفاق افتاد پزشکی قانونی باید نظر می‌داد که آثار جراحات چقدر است و آیا وی بهبود پیدا می‌کند یا خیر. محسنی اژه‌ای گفت: با توجه به اهمیتی که قوه قضاییه به موضوع می‌داد پرونده خیلی سریع رسیدگی شد و در بهمن‌ماه کیفرخواست صادر شد.

دادستان کل کشور طول زمان رسیدگی به این پرونده را 40 روز اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در 20 اسفند همان سال ضارب محکوم شد اما کمتر از 3 ماه خود مجروح و پدرش به طور قاطع و بدون هیچ قید و شرطی رضایت خود را از متهم اعلام کردند و متهم تنها از جنبه عمومی محکوم به حبس شد.

اژه‌ای ادامه داد: تا پزشکی قانونی نظر ندهد ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم باید مشخص شود، علت مرگ ضربات وارده بوده یا خیر بنابراین هر حکمی که بدهند قطعی و قابل اجرا است.

دادستان کل کشور همچنین در خصوص اعدام ریحانه جباری گفت: برخی‌ها اظهار کردند که وی تا پس‌فردا اعلام می‌شود، اینها گمانه‌زنی افراد است.

وی افزود: در سال 92 ، حدود 300 نفر از خانواده های محکومان مقتولان می‌توانستند رضایت ندهند و احکام اجرا شود اما در خیلی از موارد تا زمانی که طناب‌دار به گردن محکوم نیفتاده خانواده مقتول رضایت نداده‌اند.

دادستان کل کشور در خصوص ادامه مسئولیتش به عنوان سخنگوی قوه قضاییه گفت: من استقبال می‌کنم که یکی بهتر از من بیاید و من دیگر سخنگو نباشم اما فعلاً فال به نام بنده افتاده و چون سرباز نظام هستم هرکاری که مسئولین تشخیص دهند انجام می‌دهم.

آخرین وضعیت پرونده‌های مهدی هاشمی،خاوری و م-ر

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده مهدی هاشمی و خاوری گفت: در مورد مهدی هاشمی امروز از دادستان سؤال کردم.

وی اذعان داشت که بخش اعظمی از نقص‌ها برطرف شده و ترجمه اسناد نیز به پایان رسیده و به زودی کیفرخواست به دادگاه می‌رود.

وی افزود: در این پرونده محکومیت هر چه باشد به اجرا در می‌آید.

دادستان کل کشور ادامه داد: پرونده خاوری به دادگاه رفته و نقصی گرفته نشده و اگر محاکمه غیابی باشد هر حکمی که صادر شود به صورت غیابی صادر می‌شود.

وی همچنین در مورد پرونده محمدرضا ر گفت: این پرونده هنوز در دادگاه است و محاکمه‌ای صورت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص تبلیغات ماهواره‌ای گفت: اول از همه به مردم توصیه می‌کنم تا در مورد کالاهایی که با سلامت سر و کار دارد، دقت بیشتری کنند و بلافاصله اقدام به خرید از طریق ماهواره نکنند.

وی افزود: اگر چنانکه کسانی در داخل با شبکه‌های ماهواره معاند و ضد انقلاب همکاری کنند و تبلیغاتی داشته باشند بدون شک با آنها برخورد می‌شود.

اژه‌ای تصریح کرد: در این زمینه به عده‌ای تذکر داده‌ایم و تعهد گرفته‌ایم و برخی دیگر نیز تحت پیگرد قانونی هستند.دادستان کل کشور در خصوص پرونده شرکت سایه‌گستران گفت: این پرونده پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام به تهران آمد و در حال رسیدگی است، این پرونده شاکیان زیادی دارد و متهمان نیز در بازداشت به سر می‌برند.

اصلاح بخشی از سخنان دادستان کل کشور

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری امروز خود در خصوص آخرین وضعیت دادگاه رئیس جمهور سابق، گفت: برخی از مقامات هستند که در قانون نحوه رسیدگی به تخلف آن‌ها و یا اتهام آن‌ها مکانیزم مشخصی دارد.

وی با اشاره به اینکه در مورد رئیس جمهور نیز مکانیزم واحدی وجود دارد، گفت: اگر تخلف قانونی داشته باشد در دیوان عالی کشور و اگر یک اتهام عادی باشد در دادگستری به آن رسیدگی می‌شود.

اژه‌ای افزود: این پرونده به دادگاه ارجاع شده دادگاه به دنبال تحقیقات است بنابراین این دادگاه با دادگاهی که کیفرخواست داشته و قرار مجرمیت صادر شده متفاوت است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تنها به صرف شکایت فرد را احضار نمی‌کنند بلکه ابتدا شاکی را اظهار می‌کنند و از او می‌پرسیدند که دقیقاً بر چه استنادی و از چه چیزی شکایت دارد و چنانچه اتهام متوجه متهم شد سپس فرد را احضار می‌کنند.

وی ادامه داد: ‌در این خصوص هم قرار مناسب صادر شده است که طبیعی هم هست. اگر پرونده یک یا دو شاکی داشته باشد ممکن است به یکی از آنها رسیدگی و حکم صادر شود.

اژه‌ای افزود: در این پرونده اتفاق جدیدی رخ نداده است به غیر از مسئله آخری که مطرح شده و درست است.
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••