اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ - ۱۱:۳۲
اخبار ویژه روزنامه کیهان

اعتراف وزیر اصلاحات به تندروی‌های مجلس ششم

وزیر تعاون و آموزش و پرورش در دولت اصلاحات، تحصن در مجلس ششم را از مصادیق تندروی توصیف کرد.

اعتراف وزیر اصلاحات به تندروی‌های مجلس ششم

به گزارش « سراج24»،  روزنامه کیهان امروز یکشنبه 11/12/92 در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

 

* آمریکا در منطقه هزینه کرد اما سناریوی ایران پیش رفت

سرنوشت کشورهایی که مورد قهر و بی‌مهری آمریکا قرار می‌گیرند غمبار است، اما ایران توانست به رغم مخالفت‌های آمریکا نفوذ خود را در منطقه توسعه دهد.

وبسایت صدای روسیه با انتشار این تحلیل خاطرنشان کرد: وقتی مناسبات ایران و آمریکا قطع شد، همه در سراسر دنیا تصور می‌کردند آمریکا هر کاری خواهد کرد تا دشمن خود را خاک کند.نویسنده سپس به اشغال عراق و افغانستان از سوی آمریکا می‌پردازد و می‌نویسد: آمریکا وارد کارگِل در افغانستان شد و حالا افغان‌ها نه از ایران که از آمریکا و اروپا بدشان می‌آید. این در حالی است که ایران بدون اینکه زحمتی به خود بدهد مناطق نفوذ سنتی خود را در غرب افغانستان به دست آورد. تمام اینها را می‌توان اشتباهی تاسف‌بار قلمداد کرد. سناریوی مشابهی در عراق پیش آمد. شاه محمود، صاحب کرسی شرق‌شناسی در مدرسه عالی روابط بین‌الملل مسکو می‌گوید بعد از اینکه آمریکا حکومت صدام حسین را با موفقیت برانداخت حکومت شیعه طرفدار ایران سر کار آمد.

سیاستمدار سرشناس عراقی ایاد علاوی، به عنوان نامزد «آمریکایی» انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید آمریکایی‌ها عراق را تسلیم ایران کردند.نویسنده با اشاره به موضع دولت وقت آمریکا در محور شرارت خواندن ایران یادآور شد: وقتی مناسبات به تیرگی گرائید، نفوذ ایران آنقدر بالا بود که آمریکایی‌ها نتوانستند با سلیمانی در جریان دیدارش در منطقه سبز در بغداد برخورد کنند. احتمالا دست تهران در کار بود که وقتی رهبری عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد. امروز همین اتفاق در افغانستان می‌افتد. صدای روسیه در پایان می‌نویسد: چنین به نظر می‌رسد که تهران به نظامیان آمریکا نیاز ندارد. جمهوری اسلامی با توجه به قراردادهای دوستی راهبردی با افغانستان و عراق، مانند گذشته که این کار را در عراق کرد، از تصمیم افغانستان، در مخالفت با امضای قرارداد امنیتی دوجانبه با آمریکا حمایت می‌کند. معنای این کار خروج کامل نیروهای ائتلاف طبق سناریوی ایرانی است.

 

* روایت روزنامه اصلاح‌طلب از سردرگمی در گردنه یارانه‌ها

چقدر یارانه بدهیم (جهانگیری)، پول نقد نمی‌دهیم (وزیر اقتصاد)، نگران یارانه‌ها نباشید (رئیس‌جمهور)، به دهک‌های بالا نمی‌دهیم (سخنگوی دولت)، اظهارات متنوع مقامات دولتی درباره حذف یارانه‌ها مردم را قانع نمی‌کند و موجب سردرگمی می‌شود.این تحلیل را روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در تیتر اول خود تحت عنوان «سردرگمی مردم در گردنه یارانه‌ها» مطرح کرد و نوشت: در روزهای آخر هفته سپری شده روحانی رئیس‌جمهور ایران، جهانگیری معاون اول او، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درباره یارانه‌ها صحبت کردند. رئیس‌جمهور در اوج سخنرانی‌اش تأکید کرد، هیچ نیازمندی نباید نگران قطع یارانه‌اش باشد و با ظرافت گفت: آنها که احساس نیاز می‌کنند فرم‌های جدید یارانه‌ای را پر کنند.

معنای این حرف رئیس دولت یازدهم واضح‌تر از آن است که مردم نگویند دولت قصد دارد به مرور یارانه نقدی را از دستور کار خارج کند و فعلا از گروه‌های پردرآمد شروع کرده است. اسحاق جهانگیری نیز در یک نوشته فیس‌بوکی این خواسته تعجب‌انگیز که مبانی استدلال نظری خود را برای حذف یارانه پردرآمدها در یک یا دو سطر بنویسید، سقف درآمدی مورد نظر خویش برای حذف یارانه را بیان کرد. آنهایی که درآمد ماهانه‌ای بین یک تا 2/5 میلیون تومان دارند در تیررس آرزوهای معاون اول قرار دارند. یک نگاه به درآمد- هزینه خانوارهای شهری در سال 1391 که از طرف بانک مرکزی در همین روزهای اخیر منتشر شد- نشان می‌دهد هیچ خانواده‌ای نیست که کمتر از یک میلیون تومان هزینه ماهانه داشته باشد.

این روزنامه می‌افزاید: مسئولان ارشد دولت همه نقشه‌های طراحی شده دولت را بازگو نمی‌کنند و همانند شطرنج‌بازان با حرکت دادن یک مهره در عرصه یارانه منتظر واکنش شهروندان، نخبگان، فعالان اقتصادی و به‌ویژه منتقدان باقی می‌مانند. «می‌خواهند همین پول کم که به هر حال برای تهیدستان عددی است را نیز ندهند.» این حرفی است که بسیاری از تهیدستان بر زبان می‌آورند. برخی نخبگان نیز می‌گویند، دولت باید «حق» همه را از فروش ثروت ملی به میزان معین پرداخت کند و اجازه دهد که هرکس خواست با پول یارانه خود نیکوکاری کند و این یک خواست منطقی به نظر می‌رسد. حرف این چهار نفر که البته حرف بقیه اعضای کابینه نیز هست در حوزه یارانه‌ها این است:«نگیرید». دولت قصد دارد با بمباران تبلیغاتی و تحریک حس هیجان‌آلودگی مردانی که درآمد آنها از متوسط درآمد جامعه بالاتر است آنها را متقاعد کند که یارانه نگیرند.

اعتماد خاطرنشان کرد: البته سقف افرادی که برای حذف از صف یارانه در نظر گرفته شده‌اند برای مردم مشخص نیست. دو میلیون خانوار، پنج میلیون خانوار؟در پایان این گزارش آمده است: اینکه دولت مدام می‌گوید پرداخت این میزان یارانه نقدی به همه مردم هدر دادن ثروت ملی است، علاوه بر اینکه موجب ناراحتی شهروندان می‌شود که نکند به اشتباه نام آنها حذف شود، این پرسش را پیش می‌آورد که اگر این پول پرداخت نشود از کجا معلوم با کارآمدی در بهترین محل خرج خواهد شد. شهروندان از اینکه نمی‌دانند دولت یازدهم کدام نقشه و برنامه برای افزایش توأمان قیمت حامل‌های انرژی و حذف شماری از یارانه‌بگیران را دارد، در نگرانی به سر می‌برند. دولت آیا می‌تواند علاوه بر اینکه در نهایت این مقوله را به نقطه امن برساند، راه متقاعد کردن مردم را نیز آموخته باشد.

 

* جلب توجه حتی با خبر خودکشی

طنزنویس فراری نشریات زنجیره‌ای در صفحه فیس‌بوک خود نوشت خودکشی می‌کند اما مدتی بعد متن نوشته شده را حذف کرد.شبکه بالاترین که این خبر را منتشر کرده می‌نویسد: «ابراهیم-ن» ادعای خودکشی را برای جلب توجه مطرح کرده است.این شبکه با انتشار تصویر صفحه حذف شده می‌نویسد: اسکرین شات از استاتوس دیلیت شده! این ابرام  هر چند صباحی تو فیسبوکش یک چیز جلب توجه‌کننده مینویسه که جلب توجه کنه آخرین موردش هم این بود که نوشت 500 میل دیازپام خورده به قصد خودکشی! بعد 1 ساعت  هم طبق روال قبلی، استاتوس جلب توجه‌کننده را دیلیت کرد! ابرام‌جان این ترفندها قدیمی و تکراری شده جانم! طرحی نو درانداز! بعضی‌ها نیازمند توجه هستند اگر بهشون توجه نشه و اسمشون سر زبونها نباشه انگار که می‌میرند!!

این طنزنویس به دنبال بروز برخی سوءتفاهمات و تصور اینکه استراتژیست شده! در روزگار زوال فتنه سبز، خواستار اتخاذ استراتژی اسب تروا در راهپیمایی 22 بهمن 88 برای مصادره این راهپیمایی شد و از آن تاریخ به اسباب مضحکه محافل سبز و اپوزیسیون تبدیل گردید که از این ماجرا به عنوان ماجرای درازگوش تروا یاد می‌کردند. پس از این ماجرا، ابراهیم - ن اعلام کرد دچار افسردگی و آشفتگی مزاجی شده است.بسیاری از همکاران نشریات شبه اصلاح‌طلب  که پس از یک دوره تندروی از کشور گریختند، از اینکه مورد اعتنای مخاطبان در فضای مجازی نیستند، شکایت دارند و به همین دلیل روش‌های نبوغ‌آمیزی چون خبر خودکشی و... را کشف می‌کنند!

 

* مرتضی حاجی: تحصن مجلس ششم درست نبود

وزیر تعاون و آموزش و پرورش در دولت اصلاحات،  تحصن در مجلس ششم را از مصادیق تندروی توصیف کرد.مرتضی حاجی در مصاحبه با ایرنا گفت ‌«اصلاح‌طلبی در ذات خودش اعتدال دارد و ذاتا با تندروی مخالف است». خبرنگار در واکنش به این اظهار می‌پرسد «شما می‌گویید که تندروی در ذات اصلاح‌طلبی نیست پس کاری مثل تحصن در مجلس ششم را چطور ارزیابی می‌کنید؟»  و حاجی پاسخ می‌دهد: من تحصن را درست نمی‌دانستم و  با آن موافق نبودم.حاجی البته توضیح نداد که چرا این موضع در قبال رفتار ضد انقلابی افراطیون را با 10 سال تأخیر اتخاذ می‌کند. غیر از نمایندگان مجلس، شماری از وزرا و معاونین دولت اصلاحات نیز تهدید به استعفا و خروج از حاکمیت کرده بودند.

وی همچنین درباره فعالیت‌های بنیاد باران (وابسته به خاتمی) و امید ایرانیان (وابسته به عارف) می‌گوید: همان‌طور که انتظار تداوم فعالیت‌های سیاسی آقای خاتمی از طریق بنیاد باران تلقی اشتباهی بود، بنیاد امید ایرانیان هم بنای همین رویه را دارد.«حاجی» با بیان اینکه عضو هر دو بنیاد است، می‌گوید: بنیاد امید قطعا نباید فعالیتی به مثابه یک حزب داشته باشد، اما در عین حال یک مرکز مطالعاتی میدان بازی برای تحقیق و مطالعه دارد و می‌تواند در حوزه سیاسی هم مطالعه کند و هم گزارش بدهد و یا مثلا راه‌حل‌هایی را که برای حل بعضی از مسایل کشور می‌شناسد در اختیار نامزدها قرار دهد و یا انتشار عمومی کند. این کار فعالیت سیاسی نیست. فعالیت‌های آموزشی و امور خیریه و نظایر آن است.

برخلاف این اظهارنظر، محمدرضا عارف پس از انصراف  توام با دلخوری از انتخابات ریاست‌جمهوری، عمده فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی خود را در بنیاد امید ایرانیان متمرکز کرده است.مرتضی حاجی در ادامه در پاسخ این سوال که آیا فکر می‌کنید در انتخابات آتی اتحاد اصلاح‌طلبان و جریان اعتدالی ادامه ‌یابد؟ می‌گوید: فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها به دلیل قرابت زیادی که دارند، می‌توانند در انتخابات موضع مشترکی داشته باشند. با هم بودن این دو جریان به سود کشور است و تفکیک آنها شانس موفقیت آنها را کاهش می‌دهد.وی درباره ناطق نوری نیز گفت: آقای ناطق نوری شخصیت برجسته و ارزشمندی است، مدیر، مدبر و دارای سعه ‌صدر و خوش‌رفتار و در عین حال تصمیم‌گیر است و می‌تواند نقطه اتصال مناسبی باشد و فکر کنم اگر بیاید به ایشان خوشامد گفته می‌شود.

 

* منطقه آزاد یعنی همین!

مشاور رئیس جمهور و دبیر هماهنگی مناطق آزاد از احتمال لغو ممنوعیت عبور خودروها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی خبر داد.به گزارش مهر، اکبر ترکان ضمن سخنانی در قشم و درباره رفع ممنوعیت عبور موقت خودروهای پلاک منطقه آزاد قشم به سرزمین اصلی گفت: گرچه گمرک ایران به خاطر سوء استفاده برخی از افراد از این قانون، هنوز بر ادامه ممنوعیت عبور موقت این نوع خودروها اصرار دارد، اما باید درباره این موضوع بحث نموده و در رفع این مشکل تلاش کنیم و همچنین ایشان معتقدند این ممنوعیت رفع خواهد شد.یادآور می‌شود این ممنوعیت به خاطر جلوگیری از واردات بی‌رویه خودروهای خارجی و از جمله خودروهای لوکس اتخاذ شده و لغو آن تحت عناوینی نظیر موقت، در حقیقت رونق دادن به واردات بی‌رویه خودرو خواهد بود.

در حالی که کشور در شرایط تحریمی مالی و بانکی قرار دارد و لزوم ساماندهی واردات ضروری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، هزینه واردات خودرو طی 11 ماه گذشته به میزان یک میلیارد و 280 میلیون دلار بوده است.ترکان اخیراً در اظهارنظر دیگری، از آزاد شدن هتل‌ها در مناطق آزاد- در پوشش حمایت از رقابت- خبر داده بود که معنای آن دامن زدن به تورم بیشتر است.برخی اعضای کابینه گرایش مشابهی به آزادسازی قیمت‌ها دارند که البته مخالفان جدی در میان دیگر اعضای کابینه دارد. طیف کارگزاران کابینه از جمله کسانی هستند که به شیوه‌های اقتصاد لیبرالی در حوزه آزادسازی قیمت‌ها و رفع ممنوعیت‌های وارداتی قائلند.

 

* بازی نخ‌نمای پلیس خوب و بد میان کنگره و دولت آمریکا

سناتور رابرت منندز از اینکه نقش «پلیس بد» آمریکا را در برابر ایران ایفا می‌کند، خوشحال است. رویترز نوشت: رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی آمریکا که از نفوذ زیادی برخوردار است، با تلاش‌هایش برای به رأی گذاشتن طرح اعمال تحریم‌های مضاعف علیه ایران و موضع سرسختانه در قبال ایران، کار خودش را در مذاکرات کرده است.همتایان منندز در کنگره اجازه می‌دهند مذاکره کنندگان دولت اوباما نقش «پلیس خوب» را ایفا کنند و به ایران یادآوری کنند در صورتی که مذاکرات به خوبی پیش نرود، کنگره آماده است تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور اعمال کند.منندز در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: فکر می‌کنم که ما نیروی مثبتی در رساندن ایران به مرحله کنونی بودیم و دولت هم کار خود را خوب انجام داد. این سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی ادامه داد: ما یک هدف نهایی مشترک داریم اما در تاکتیک‌ها متفاوت عمل می‌کنیم.
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••