اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ - ۱۱:۲۱

لزوم تغییر نگاه ها در حوزه فیلترینگ سایت ها

پرداختن به موضوع «فیلترینگ» در فضای اینترنت ایران موضوع تازه ای نیست، اما در عین حال این موضوع روزانه با زندگی بسیاری از مردم سروکار دارد و عرصه را بر کاربران اینترنت تنگ و تنگ‌تر می‌کند.

 لزوم تغییر نگاه ها در حوزه فیلترینگ سایت ها

به گزارش « سراج24»، فیلترینگ در ایران به دو شکل برای کاربران اعمال می شود، بخش نخست آن سایت‌های علمی و تخصصی است که وزارت ارتباطات اعتقادی به فیلتر این سایت‌ها ندارد. بخش دوم فیلتر برخی سایت های سیاسی و اکثر سایت‌های غیر اخلاقی است که این مورد نه تنها خواسته مسئولان و دولت بلکه خواسته خانواده‌ها است زیرا هم اکنون تعداد زیادی از کاربران اینترنت را نوجوانان تشکیل می‌دهند.اما چیزی که در این میان جالب این است که گفته می شود حدود 90 درصد سایت‌های فیلتر شده بر اساس خواسته مردم بوده است، در جایی وزیر ارتباطات اعلام می کند سایت‌هایی نیز وجود دارند که بر خلاف میل عمومی کاربران اینترنت فیلتر شده‌اند.

اما این سخنان یک نقیض بزرگ دارد؛ گسترش روزافزون سایت های فروش فیلتر شکن و استفاده وسیع کاربران از ابزارهای دور زدن سد فیلترینگ. این موضوع به بهترین شکل نشان می دهد کاربران از وضعیت سلیقه ای فیلترینگ سایت ها ناراضی هستند و مسئولین این حوزه برداشت صحیحی از واقعیات ندارند.

اینترنت راه اصلی گردش اطلاعات در درون یک کشور و مرزهای مجازی آن در دنیاست و اگر جلوی آن گرفته شود، راه دور زدن آن به سرعت باز خواهد شد. ضمن این که اغلب سایت‌هایی که فیلتر آنها شکسته می‌شود سایت‌های مضری هستند که آمار و اطلاعات مخاطب خود را به راحتی دریافت می‌کنند و علاوه بر اطلاعات شخصی به همه رمزهای شخصی کاربران هم دسترسی پیدا می‌کنند.

بجاست مسئولین با تغییر عینک نگاه خود به واقعیات در این حوزه، به جای هزینه های سرسام آور فیلتر کردن بی ضابطه که بخشی از تامین آن بر تعرفه اینترنت کاربران اعمال می شود، هزینه آن صرف هدفمند کردن سایت های غیراخلاقی شود که بدون تردید عموم مردم و کاربران موافق فیلترینگ آنها هستند./ الف

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••